In 5 stappen je eigen WordPress WooCommerce webshop! - Plazatalk.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 juni 2020 

In 5 stappen je eigen WordPress WooCommerce webshop!

WooThemes, de makers van WooCommerce, bestaat inmiddels alweer enige tijd. Het vlaggenschip dat hun e-commerce plugin is, startte oorspronkelijk als een “fork” (afsplitsing) van Jigoshop en heeft sindsdien een groeispurt doorgemaakt waarna het is doorgegroeid tot een van de belangrijkste bouwstenen van het bedrijf. Met een indrukwekkend cijfers van miljoenen downloads per jaar, is het ook een van de meest gebruikte oplossingen op de markt.

Het moederbedrijf WooThemes werd in mei 2015 echter overgenomen door Automatic die hiermee 55 werknemers uit 16 landen (en momenteel groeiende) hebben opgenomen in hun bedrijf. WooCommerce krijgt een 4,5 uit 5 sterren van gebruikers en wordt door ongeveer 30% van alle webshops wereldwijd gebruikt, blijkt uit de laatste cijfers van 2020. Je begrijpt dat we met zulke statistieken praten over een winnaar!

Doe jij er nu verstandig aan het ook te gebruiken? Het is wel een van de meest gebruikte oplossingen voor webshops, en biedt de gebruikers ervan veel mogelijkheden en gemak. Laten we hieronder eens kijken hoe alles werkt, en hoe je in 5 stappen jouw eigen WooCommerce webshop kunt maken.

Waarom zou je WooCommerce gebruiken?

Om je een goed beeld te geven van WooCommerce, laten we je een aantal redenen zien die het zo interessant maken …ontdek ze hieronder.

Veel mogelijkheden

WooCommerce is ingericht om zowel fysieke als digitale producten te verkopen. Het kan ook met gemak verschillende productvariaties aan zoals kleuren, maten, het bieden van downloadmogelijkheden voor digitale producten en kan zelfs prima worden gebruikt voor affiliate marketing doeleinden.

Daarbij zijn de verzendmogelijkheden zeer uitgebreid te configureren. Je kan wereldwijd verzenden, maar ook prima enkel in bepaalde landen. Verder is het ook capabel om te gaan met dropshipping, waarmee Woocommerce bij uitstek ideaal is voor webshops die op verschillende fronten willen opereren (en meerdere markten willen gaan targetten).

Je kan ook de nodige betaalopties instellen zoals Paypal, Creditcards, bankoverschrijvingen (iDeal) en het laat zich ook prima lenen voor betaaloplossingen waaronder Stripe, Authorize.net en Amazon Payments. Verder heeft WooCommerce ook gedetailleerde rapportages om je inzage te geven hoe de boel reilt en zeilt.

Gebruiksvriendelijk en veilig

Over het algemeen kun je WooCommerce wel gebruiken in bestaande WordPress Thema’s en is alles (zeker voor de betaalde thema’s) goed te implementeren.

Echter, kun je optioneel ook kiezen voor speciale (officiële) WooCommerce thema’s die specifiek zijn ingericht hiervoor. Ze bieden vaak extra mogelijkheden en maken het in feite een stuk makkelijker. We raden je dan ook zeker aan eens te kijken naar deze WooCommerce thema’s, en indien gewenst (mogelijk) er eentje uit te zoeken naar jouw smaak.

De WooCommerce plugin is ook gebouwd voor en door developers en hiermee dan ook zeer makkelijk uit te breiden, schaalbaar en robuust. Het komt zelfs met een eigen “REST API” die eenvoudige service-integratie te bieden heeft voor derde partijen. Ter aanvulling hierop, wordt de veiligheid van WooCommerce ook regelmatig gecontroleerd en up-to-date gehouden.

Eindeloos uitbreiden

De populariteit van WooCommerce zie je ook terug in het aantal beschikbare extensies, zowel gratis als betaalde varianten. Hiermee kun je nog meer uit jouw webshop halen. Wanneer je zoekt op “WooCommerce” vind je alleen al meer dan 1000 resultaten met handige extensies.

Je kan hierbij denken aan WooCommerce Google Analytics Integration, WooCommerce PDF Incvoices & Packing Slips, WooCommerce EU VAT Compliance, WooCommerce Multilingual en WooCommerce Genesis Connect (die je kunt koppelen met het Genesis Framework).

WooThemes heeft ook een eigen extensies “suite” waaronder memberships, reccuring subscriptions, additional payment gateways en shipping providers. Het mag duidelijk zijn met alle voordelen die je nu kent, waarom WooCommerce zo populair is. We gaan nu kijken hoe je WooCommerce kan gebruiken.

WooCommerce installatie en setup in 5 stappen

Het is net zo eenvoudig WooCommerce te installeren, als andere plugins. Je kunt hiervoor een nieuwe plugin toevoegen in het plugins-menu. Zoek hiervoor op “WooCommerce” en klik op installeren en daarna activeren. Na het activeren van de WooCommerce plugin zie je een configuratiescherm, waarmee je heel eenvoudig wat (basis) instellingen kunt selecteren.

1. Het maken van pagina’s

In de eerste stap zal je alle benodigde pagina’s maken die jij nodig hebt om een webshop te runnen. Je kan hierbij denken aan de productpagina en “checkout” pagina en je winkelwagen pagina. Er is niet veel te doen op dit eerste venster van de configuratie, anders dan op volgende te klikken.

2. Configuratie van “Store Locale Setup”

In de volgende stap bepaal je waar jouw bedrijf (webshop) is gevestigd. Verder kun je er ook jouw valuta, gewicht en maateenheden instellen die je wilt gebruiken. Het kan verschillen per land en is belangrijk om goed te configureren, ga daarna naar de volgende stap.

3. Configuratie van “Shipping & Tax Setup”

Je kan in deze stap verzendkosten instellen en of je wel of niet de BTW wilt opnemen in de prijs. Het kan zijn dat je nog niet zo bekend bent met deze materie, en je kan het ook prima op een later moment invoeren (wanneer je alle tarieven in beeld hebt, afhankelijk van het land …en je echt begint met verkopen). WooCommerce heeft ook nog een optie, afhankelijk van je locatie, om suggesties te gebruiken voor beginners.

4. Configuratie van Payments

Hier ga je jouw betaalopties instellen. Je kan bepalen of jij PayPal accepteert (voer ook je gegevens in) maar ook cheques, contant of bankoverschrijvingen. Je kan dit ook uitbreiden met de nodige add-ons.

5. Afronden

Je hebt nu alle basis instellingen gedaan. Nu kan je ook, wanneer je dit wilt, WooCommerce toestaan diagnostische data te verzamelen en gelijk jouw eerste product aan te maken. Maar om een beter overzicht te krijgen van hoe alles werkt, gaan we terug naar het WordPress-dashboard …waar je gelijk 2 nieuwe metaboxes ziet staan (die van WooCommerce).

Nadat je webshop helemaal geïnstalleerd is en klaar voor gebruik, blijf je hier up-to-date en kun je er verkopen, bestellingen, recente beoordelingen en meer belangrijke informatie vinden.

In het menu zie je de 2 nieuwe menu-items staan, namelijk WooCommerce en Producten …waar we nu even naar gaan kijken.

WooCommerce: het creëren en beheren van producten

Laten we beginnen met producten, hier ga je jouw webshop vullen met alle ingekochte en toekomstige producten. We gaan even kijken hoe je dit doet en welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Een product toevoegen

Klik op producten en je gaat naar een pagina waar alle producten van jouw webshop staan. Op dit moment is deze nog leeg, maar deze zal snel vol staan met alle items die je gaat verkopen. Je kan jouw eerste product aanmaken door op “Add Product” (product toevoegen) te klikken bovenaan of aan de linkerkant in het menu.

Het volgende scherm zal er bekend uit zien, het is namelijk vrijwel dezelfde manier waarop je een normale WordPress pagina aanmaakt, inclusief de editor met alle beschikbare mogelijkheden die er zijn.

Je kan bovenaan de producttitel en een omschrijving toevoegen, net zoals bij een normaal bericht. Verder kun je ook afbeeldingen en andere media toevoegen aan de pagina. Al deze informatie zal zichtbaar worden op de productpagina.

Er zijn ook een paar andere opties die veel lijken op de beschikbare mogelijkheden van normale berichten en pagina’s:

Productcategorieën
Maak en wijs categorieën en subcategorieën toe aan je producten, zodat ze makkelijk gevonden kunnen worden voor zowel klanten als jezelf.

Producttags
Onderscheid producten nog meer met tags, wat ze net weer iets unieker maakt.

Productafbeeldingen
Het werkt op dezelfde manier als een “featured image”, wat je hier upload zal zichtbaar worden op de productpagina.

Productgalerij
Ter aanvulling op de productafbeelding die je upload, kun je ook nog meer afbeeldingen plaatsen bij jouw product. Je kan hierbij denken aan verschillende variaties van het producten, het product vanuit andere / alle hoeken of bv. lifestyle afbeeldingen waarop je product wordt gebruikt in de praktijk door je klanten.

Tot nu toe is alles heel simpel, maar het productconfiguratie-proces gaat nog iets dieper.

De productgegevens configureren

Onder de editor vind je namelijk een panel voor extra product data. Om jouw webshop echt goed te laten werken, is het cruciaal deze informatie in te vullen.

Om te beginnen, zal je moeten kiezen welk product jij verkoopt waarbij je kan kiezen uit de volgende opties:

• Simpel product
• Grouped product
• External / Affiliate product
• Variable product

Afhankelijk van welke je kiest, zal de configuratie voor je producten veranderen. Over het algemeen kun je onderstaande instellingen configureren:

Virtual / Physical (digitaal en software producten)
Ga je producten verkopen die niet echt fysiek of real-life zijn, maar bv. software of iets in die geest, check deze optie dan aan …het verwijdert ook de verzendmogelijkheden.

Downloadable (digitaal downloadbare producten)
Ter aanvulling hierop kan je ook aangeven of het product kan worden gedownload, upload vervolgens het bestand en voeg de juiste informatie toe samen met de download voorwaarden.

General (algemeen voor producten)
Geef jouw product een SKU (Stock Keeping Unit), een product URL en button tekst voor affiliate producten, normale prijs en prijs met kortingen waarbij je ook het datumbereik voor mogelijk acties invoert. Je kan ook instellingen doorvoeren voor de BTW in deze configuratie.

Inventory (voorraad)
Hier vul je in of het product op voorraad is, bij fysieke producten, de beschikbare hoeveelheid en of je backorders (producten op bestelling die momenteel nog niet geleverd kunnen worden) voor het product accepteert.

Shipping (verzendingen)
Je configureert hier gewicht, afmetingen en verzendopties voor je producten.

Linked products (gekoppelde producten / cross-selling)
In dit menu kan je gerelateerde producten toevoegen aan het item dat je aanmaakt, en die worden aanbevolen aan je klanten (als up-sells of cross-sells) en zal productgroepen aanmaken voor jouw product.

Attributes (overige instellingen voor het product)
Je kan hier een aantal standaardzaken instellen zoals de kleur, afmetingen en meer van dit soort data.

Variations (variaties op het product dat je aanmaakt)
Je kan hier verschillende variaties aanbieden van het product.

Advanced (geavanceerd)
Hier kan je een zelfgemaakt bericht aanmaken dat naar je klanten zal worden gestuurd, nadat ze het product hebben aangeschaft. Verder kan je de volgorde van het product veranderen in het menu. En bepaal je wel of niet de mogelijkheid tot het plaatsen van beoordelingen (reviews).

De laatste stap is een kleine omschrijving maken van het product, onderaan het scherm …deze content zal zichtbaar worden net onder de producttitel.

Gefeliciteerd, je hebt nu jouw eerste product aangemaakt met WooCommerce en je kan deze vinden onder het “Producten” menu.

Overige product instellingen

De andere items in het productmenu zijn vrij recht toe recht aan. Gebruik je normaal ook al WordPress dan zullen dingen als categorieën en tags heel natuurlijk aanvoelen en makkelijk te gebruiken zijn. Het enige andere is dat je met WooCommerce “thumbnails” aan je productcategorieën kan toevoegen.

Verder moet je ook even extra aandacht besteden aan de 2 menu’s voor extra product data namelijk Shipping Classes en Attribiutes.

De eerste maakt het mogelijk om productgroepen te maken op basis van verzendingen, en kan gebruikt worden om verzendkosten uit te rekenen op “Class”.

We hebben Attributes al behandeld waar je verschillende afmetingen, kleuren en ander kenmerken van producten en variaties kunt invoeren ervoor.

Laten we verder gaan met andere zaken die belangrijk zijn voor je WooCommerce webshop.

Woocommerce uitgebreid beheren

We gaan nu even een blik werpen op alle beschikbare menu-items in WooCommerce. En we gaan er even iets dieper op in zodat je precies weet waarvoor ze nodig zijn. Laten we beginnen.

Orders (Bestellingen)

Je kan hieronder de status van alle bestellingen zien die er op jouw webshop plaatsvinden.

Bij de verkoop van enkel digitale producten valt hier niet veel te zien, enkel hoe goed je verkopen draaien en wie welke (digitale) producten bij je aanschaft.

Fysieke producten zullen daarentegen worden verzonden, waarbij de status van het product continu kan veranderen (pending payments, on hold, refunded, failed etc.). Je kan ook factuur- en verzendadressen aanpassen, e-mails omtrent verzendingen opnieuw versturen, notities toevoegen, de content van bestellingen veranderen en meer van dit soort zaken.

Coupons (kortingsbonnen)

Je kan onder coupons, kortingsbonnen aanmaken om je klanten meer voordeel te geven in bepaalde periodes.

Ga je een actie starten, bepaal dan het type van de aanbieding en de korting , maak een datumbereik aan (wanneer de actie begint en afloopt), voorwaarden van de actie (bv. in gebruik met andere kortingen of coupons) en hoeveel coupons er totaal of per klant kunnen worden gebruikt.

Zo simpel is het dus, maak gelijk je coupons aan!

Reports (rapportages)

Hier wordt alles pas echt interessant, de rapportages sectie is een van de belangrijkste in WooCommerce.

De plugin maakt namelijk automatisch samenvattingen van elk aspect in jouw webshop. Je kent het gezegde “meten is weten” vast wel, en dat geldt zeker ook voor jouw webshop statistieken. En WooCommerce geeft je veel inzichten, waaruit jij voordeel kan halen.

Check “gross and net” (bruto en netto) verkopen van de laatste 7 dagen en andere tijdframes, de geplaatste bestellingen, gekochte items, wellicht mogelijke terugbetalingen, verzendkosten en gebruikte coupons …allemaal in een helder en duidelijk overzicht.

En daar stopt het niet, je hebt namelijk ook nog andere overzichten zoals verkopen aan klanten, productvoorraad en belastingen (taxes) die allemaal ook een voor een kunnen worden gedownload naar een CSV bestand om het te importeren naar jouw eigen boekhouding.

Settings (instellingen)

In deze sectie heb je de controle over (in feite gezien) alle aspecten van jouw WooCommerce webshop.

De gratis WooCommerce plugin geeft je al heel veel configuratieopties die we hieronder gaan doornemen, om je te laten snappen hoe er echt maatwerk van een WooCommerce webshop gemaakt kan worden.

General (de algemene instellingen)

Location Settings (locatie)
Hier kun je een adres invullen, vanaf waar jouw webshop gerund wordt, selecteren in welke landen je actief bent of (voor nu even) alles op wereldwijd zetten en een voorbeeldadres invullen.

Store Notice (een mededeling die overal zichtbaar kan worden gemaakt)
Je maakt hier een notitie aan die op de hele webshop zichtbaar kan worden gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn de vermelding van een vakantieperiode (indien nodig uiteraard), bepaalde opkomende events of andere belangrijke mededelingen. Je zal natuurlijk zelf moeten bepalen welke meldingen belangrijk zijn voor jouw webshop.

Currency Settings (valuta-instellingen)
Stel hier de valuta in waarin je wordt betaalt, verander het valuta-format, onderscheidingstekens (bv. voor euro 1.000 en voor dollar 1,000), onderscheiding van decimalen en hoeveel decimalen je na de komma wenst.

Producten

General (algemeen voor producten)
Je kan hier gewicht en maateenheden veranderen, maar ook instellingen voor productbeoordelingen (reviews) aanpassen, het plaatsen van sterren en wie deze mogen achterlaten.

Display (de vertoning van jouw producten)
Hier bepaal je de winkelpagina en of deze in categorieën geplaatst wordt, kan je veranderingen maken in het design hiervan en hoe de winkelwagen eruit komt te zien wanneer klanten hierin gaan afrekenen.

Inventory (voorraad)
Schakel voorraadbeheer aan of uit, hoe lang je onbetaald doch geplaatste bestellingen zal vasthouden, meldingen wanneer je voorraden opraken en andere voorraadinstellingen die je kunt gebruiken.

Downloadable Products (producten die gedownload kunnen worden)
Hier bepaal je de methode waarop ze kunnen worden gedownload en andere voorwaarden voor digitale producten.

Tax (belastinggegevens)

Tax Options (belastingopties)
Je kan hier belastingen (BTW) in- en uitschakelen, welke prijzen je gaat gebruiken (bruto of netto), de calculatiemethode voor producten en “shipping taxes” configureren, afrondingsmethodes instellen, tax-classes toevoegen, de prijs die zichtbaar is in de webshop configureren en hoe je de BTW laat zien aan klanten.

Standaard Rates (Standaardtarieven)
Hier stel je een aantal verschillende tax-rates (standaartarieven) voor jouw webshop in de je gebruikt.

Reduced Rate Rates (gereduceerde belastingtarieven)
Dit geldt ook voor gereduceerde belasting tarieven.

Zero Rate Rates (vrijstelling van belastingtarieven)
En hetzelfde geldt voor producten die vrijgesteld zijn van belastingtarieven.

Checkout

Checkout Options (afronden van bestellingen)
Schakel coupons in en maak deze helemaal naar wens, of klanten zonder account kunnen bestellen en SSL, configureer check-out pagina’s incl. algemene voorwaarden, betaalopties en meer van dit soort zaken.

BACS (Banks Automated Clearing System)
Hiermee kun je bank-to-bank overschrijvingen mogelijk maken voor jouw WooCommerce webshop.

Cheque (afhankelijk van je wensen en locatie)
Hiermee kan je betalingen met cheques mogelijk maken.

Cash on Delivery (afhankelijk van je wensen en locatie)
Je kan bepalen of klanten je in contanten kunnen betalen …en hoe je klanten dit vervolgens dienen te doen.

PayPal
Je kan Paypal instellen voor jouw WooCommerce webshop, hier de benodigde gegevens invoeren en ook geavanceerde opties en API configuraties maken.

Shipping / verzending

Shipping Options (verzendmogelijkheden)
Je gaat hier definiëren hoe de verzendkosten worden berekent, instellingen maken voor factuur- en verzendadres …maar ook locaties en methodes omtrent je verzending.

Flat Rate
Configureer een fixed-rate (vaste verzendkosten) voor verzendingen

Free Shipping
Je vindt hier de opties en vereisten voor gratis verzendingen.

International Flat Rate
Met deze configuratie kun je jouw klanten de mogelijkheid van een fixed-rate voor internationale verzendingen aanbieden.

Local Delivery
Of en waar je lokale bezorging mogelijk wilt maken.

Local Pickup
Geeft klanten de mogelijkheid bestelde producten op te halen (bij specifieke afhaalpunten) indien dit mogelijk is voor producten uit jouw webshop.

Accounts

Account Options
Bepaal waar gebruikers hun account-info kunnen inzien, unieke identificatie voor verschillende acties op de accountpagina, maak het mogelijk voor klanten om te registreren vanaf verschillende locaties …met wel of geen automatisch gegenereerde gebruikersnamen en wachtwoorden.

E-mails

E-mail Options
Je kan hier bepalen welke ontvangers bepaalde e-mails krijgen na het plaatsen van bestellingen, namen en e-mailadressen die je gebruikt en de e-mailtemplate instellen (header-image, footer-tekst, en kleurenschema’s).

API

API Settings
Schakel de WooCommerce REST API uit of in, en bepaal meer instellingen die hiermee gepaard gaan.

Systeemstatus

In de systeemstatus sectie vind je een overzicht van de “health and performance” omtrent jouw WooCommerce webshop.

Je kan hier ook een systeemrapportage downloaden, voor wanneer je in contact wilt komen met WooCommerce Support en je bepaalde zaken wilt bespreken.

Verder zijn er ook een aantal tools voor de-bugging, cached data en datalogs voor je webshop, waarvan gebruik kan worden gemaakt.

Add-ons

Hier heb je de toegang tot allerlei nuttige add-ons, die je per categorie kunt bekijken en downloaden.

Klaar om jouw eigen WooCommerce webshop te starten?

Je hebt nu genoeg informatie op zak om een eigen WooCommerce webshop te starten. Met deze plugin (helemaal wanneer je al bekend bent met WordPress) wordt het een fluitje van een cent. En heb je binnen no-time je eigen webshop draaien, waarna de verkopen kunnen binnenstromen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies