Hoe de situatie impact heeft op verschillende ondernemingen, is wel duidelijk. Maar geldt dit ook voor de e-commerce? In een tijd dat sommige ondernemingen te lijden hebben van deze tijdelijke situatie, lijken webshops het namelijk juist heel goed te doen.
En hoewel dit natuurlijk ook weer afhangt van de branche, wordt er gemiddeld dus wel meer geld uitgegeven online …wat normaal in de winkelkassa’s belandt. We nemen het eens onder de loep, en kijken wat de verwachtingen van e-commerce bedrijven zelf zijn.
Wat verwacht de e-commerce business zelf?
We gaan hieronder eens kijken hoe e-commerce ondernemers zelf de periode na deze situatie zien, en hoe ze bepaalde aspecten inschatten.
Impact van de huidige situatie
Het mag duidelijk zijn dat meer dat meer dan de helft zich toch wel afvraagt, of het effect nog wat langer zal doordenderen in hun online verkopen. Bijna een kwart denkt dat er niet veel verschil zal zijn …en de rest denkt juist dat ze van de situatie zullen profiteren.
Tijdsduur
En dan de vraag hoe lang het voorval gaat duren. Hierover lijken de meeste e-commerce ondernemers het eens en verwachten dat alles bij elkaar toch wel zo’n 3 tot 6 maanden gaat duren (vanaf aanvang dus nu nog enkele maanden). Bijna 20 procent denkt dat het sneller gaat en de rest verwacht juist nog een iets langere periode.
Hoe alles na de situatie eruit gaat zien
Bijna 70 procent denkt dat er na deze situatie een recessie op de loer ligt, de vraag is natuurlijk of dat niet met een hele hoop andere zaken te maken heeft. Ongeveer een kwart denkt dat alles weer herstelt en de rest verwacht zelfs een herstart met hierbij extra voordelen.
Of consumenten juist meer of minder gaan kopen
Een bijna 60 procent verwacht wel dat na de situatie, online aankopen zullen toenemen. Iets meer dan 30 procent denkt dat er globaal juist minder consumenten aankopen zullen worden gedaan, terwijl bijna 10 procent denkt dat er niet veel zal veranderen.
Vraag naar producten op Amazon
Ongeveer 50 procent van de verkopers op Amazon merkte toch wel een (lichte) daling in verkopen. Terwijl 23 procent van de verkopers juist hun verkopen significant ziet gestegen …iets meer dan een kwart staat er vrij neutraal in.
Leveringsketens
Hoogstwaarschijnlijk is de enorme vraag naar bepaalde producten en bezorgdiensten die overuren draaien de reden voor bijna 50 procent aan verkopers die een lager of langzamer lopende bevoorrading treft. En enkele ontvangen zelfs niets …met een paar procent die juist meer ontvangen (tijd van verzending is ook gestegen en de prijzen blijven redelijk gelijk met een 11 procent toename in bepaalde branches).
Advertenties
Een 18 procent ziet hierin een CPC toename en 13 procent juist een CPC afname. Tegenover 35 procent die minder verkopen maakt, en 19 procent die juist meer verkopen maakt …iets meer dan 10 procent heeft de advertenties tijdelijk gepauzeerd, bijna een kwart merkte niet veel verschil en een krappe 10 procent gebruikt helemaal geen advertenties.
Samenvatting
Hoewel er soms dus wat terugloop is en aanpassingen plaatsvinden, zijn er toch ook een hoop bedrijven die juist heel goed zaken doen. En wat voor impact het straks gaat hebben blijf gissen, maar gaan we snel zien.