Hoe je van een Amazon-recensie afkomt: Een stap-voor-stap gids voor verkopers
Hoe je van een Amazon-recensie afkomt: Een stap-voor-stap gids voor verkopers
22 november 2022 

Hoe je van een Amazon-recensie afkomt: Een stap-voor-stap gids voor verkopers

De producttekst van je Amazon listing kan geweldig zijn, en je productafbeeldingen kunnen de beste zijn. Toch hebben je potentiële klanten uiteindelijk bewijs nodig dat je producten werken. En er is geen betere manier om dat te leren dan door recensies te lezen van mensen die je product al gekocht hebben, toch?

Als je bezoekers in klanten moet veranderen, is positieve feedback je beste strategie. Maar op dezelfde manier kunnen slechte beoordelingen van Amazon, vooral als ze afkomstig zijn van bots of nepaccounts, verwoestend zijn. Het is dus belangrijk voor om te leren hoe je afkomt van slechte Amazon-recensies, vooral neppe, die je bedrijf schaden.

Waarom zijn recensies belangrijk?

Waarom zijn recensies belangrijk

Sommige handelaren denken misschien dat het beheren van feedback een klein onderdeel is van het runnen van een AMZ winkel en niet de moeite waard is om tijd, geld en energie aan te besteden.

Maar als je je zorgen maakt over negatieve feedback en je hulpeloos voelt, kun je er heel anders over gaan denken.

"Klantbeoordelingen zijn een van de belangrijkste hulpmiddelen die we kopers geven om hen te helpen goed geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen," zegt Chee Chew, VP bij Amazon.

In feite zegt de Local Consumer Review Survey: "84% van de gebruikers vertrouwt online reviews evenveel als persoonlijke aanbevelingen, en 74% zegt dat positieve feedback ervoor zorgt dat ze een lokaal bedrijf meer vertrouwen."

Meer dan wat dan ook kunnen recensies een klant doen besluiten om je goederen wel of niet te kopen.

Zonder twijfel, als je Amazon listings vol staan met negatieve commentaren, zal dat de reputatie van je merk schaden en de verkoop van je artikelen negatief beïnvloeden.

Wat betekent een slechte recensie?

Nou, het is geen rocketscience om te weten dat een slechte recensie slecht is. Toch gaan op een marktplaats als Amazon de gevolgen van een gemiddelde productbeoordeling van 1 tot 3,5 sterren veel verder dan het imago van je merk. Je riskeert ook je relatie met het platform, dat niet vriendelijk is voor handelaren die het niet goed doen. Als je niet verandert, kunnen je centrale verkopersprofiel of verkopersprivileges worden afgenomen.

Welk effect kunnen slechte recensies hebben op de verkoop?

Meer positieve feedback krijgen van klanten is direct gerelateerd aan het krijgen van meer vertrouwen. Het is ook hoe het platform uitzoekt welke verkopers het meest betrouwbaar zijn in een bepaalde categorie en hen de Buy Box geeft.

Wie de Buy Box krijgt, krijgt zijn producten meer aan de man gebracht dan andere handelaren met vergelijkbare of dezelfde producten. Bij de beslissing wie de Buy Box krijgt, kijkt de marktplaats naar hoe ze bestellingen uitvoeren, de prijs van hun producten en, het belangrijkste, hun gemiddelde verkoperswaardering.

Hoe beïnvloeden slechte beoordelingen het profiel van de verkoper?

De Order Defect Rate (ODR) is een eenvoudige manier om te meten hoe goed een verkoper het doet en, volgens Amazon, "een belangrijke factor in je vermogen om ervoor te zorgen dat je klanten een goede ervaring hebben." Je bestelling vertoont gebreken als je een claim indient onder de A-Z Garantie die niet in behandeling wordt genomen, als je om terugbetaling vraagt, of als je negatieve feedback achterlaat. Het platform vertelt handelaren dat hun ODR minder dan 1% moet zijn. Zo niet, dan lopen ze het risico dat hun verkopersaccount wordt afgesloten.

Dus, kun je Amazon reviews verwijderen? Laten we het uitzoeken!

Hoe je afkomt van negatieve recensies op Amazon: Eenvoudige stappen

Hoe je afkomt van negatieve recensies op Amazon

Het grootste probleem voor marktplaatsverkopers is altijd een slechte recensie. Zelfs slechts één recensie met één ster op de eerste pagina van een productvermelding kan de verkoop schaden. Maar er zijn een paar gouden regels die ervoor zorgen dat alle negatieve recensies verdwijnen.

Stap 1: Lees de commentaren zorgvuldig

Maak je niet druk als je een nieuwe recensie met één ster ziet. Haal diep adem en lees deze recensie zorgvuldig. Overweeg dan deze drie vragen:

Is deze recensie van een concurrent of van een echte klant?

Waarom zijn de klanten ontevreden?

Heeft de klant de recensie geschreven tegen het beleid van Amazon in?

Stap 2: Praat met Amazon Support

In hun beoordelingen kunnen klanten het soms hebben over zaken als trage verzending die niets te maken hebben met de kwaliteit van je product. Ze kunnen ook woorden of zinnen gebruiken die niet gepast of beledigend zijn, wat tegen de TOS van Amazon is. Als dat zo is, kun je gewoon contact opnemen met AMZ seller support om de recensie te laten verwijderen. Als je een testimonial vindt die geschreven is door een slechte concurrent en niet door een echte koper, kun je de verkopersondersteuning van het platform op de hoogte stellen van het probleem. Toch is het niet waarschijnlijk dat het wordt verwijderd, tenzij je solide bewijs hebt dat deze recensie door een concurrent is geschreven. Als je de recensie van een concurrent niet kunt verwijderen, kun je naar de volgende stap gaan. Negatieve feedback komt meestal van echte kopers. Om van deze recensies af te komen, moet je rechtstreeks contact opnemen met de klant.

Stap 3: Reageer op de feedback

Soms weet een klant gewoon niet hoe hij een product goed moet gebruiken (zelfs met bijgevoegde zorgvuldig opgestelde instructies). Meestal kunnen potentiële klanten zien dat het een beperking is van de recensent en niet van de goederen zelf. Als je als handelaar de tijd neemt om op een professionele, niet-defensieve en vriendelijke manier te reageren op negatieve recensies op de productpagina, zullen andere shoppers meer vertrouwen hebben in je merk en product. Als je vragen van klanten beantwoordt, veranderen ze hun recensie vaak vanzelf.

Stap 4: Markeer de recensie als oninteressant door er "omlaag" op te stemmen

Als je een slechte recensie niet kunt verwijderen nadat je alle bovenstaande methoden hebt geprobeerd, is dit je enige kans om de impact van een slechte recensie te verminderen. Deze methode is een beetje grijs, dus we raden niet aan hem te vaak te gebruiken. Het is beter om volgens de regels van Amazon te spelen. Maar als je concurrenten "grijze hoed" technieken gebruiken om je te ruïneren en het platform geeft er niet om, dan moet jij als verkoper er alles aan doen om je reputatie te beschermen! Vraag echte klanten om tegen deze recensie te stemmen door op de duimen omlaag knop te klikken (de recensie is niet interessant). Zo komt hij onder andere recensies te staan.

Hoe verwijder je Amazon Recensies

Er zijn momenten waarop een negatieve recensie in strijd is met de regels van het platform. In deze gevallen kun je de marktplaats vragen om de recensie te verwijderen, en klantenondersteuning kan dat doen nadat ze je verzoek hebben bekeken. Enkele soorten Amazon-recensies die verwijderd kunnen worden:

  • Opmerkingen over concurrerende prijzen op het platform of elders;
  • Uitspraken die niet direct over de producten gaan (inclusief opmerkingen over de verkoper);
  • beledigende inhoud (pesterijen, schelden, enz.);
  • Een rivaal heeft de feedback geschreven.

Als je denkt dat een slechte recensie over een van je artikelen in een van de bovenstaande categorieën valt of in een van de andere die volgens de richtlijnen van het platform illegaal zijn, neem dan contact op met de klantenservice om te vragen of je de feedback kunt laten verwijderen.

Gebruik GEEN software van derden die belooft Amazon-recensies te verwijderen.

Als handelaar is er geen gemakkelijke manier om met negatieve beoordelingen om te gaan. Je belangrijkste opties zijn te reageren op de feedback en het platform te vertellen over beoordelingen van producten die mogelijk in strijd zijn met de wet.

Sommige websites bieden diensten aan die zeggen dat ze slechte recensies met grote kans op succes kunnen laten verwijderen. Bij deze apps geldt het gezegde "als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook". De meeste van deze bedrijven zullen de regels van AMZ overtreden en rechtstreeks contact opnemen met klanten om hen zover te krijgen dat ze hun feedback veranderen of verwijderen. Dergelijke acties kunnen naar jou worden herleid en tot ernstige gevolgen leiden, zoals het uit de handel nemen van goederen, het ontnemen van verkoopprivileges, of in sommige gevallen zelfs juridische stappen.

Zoek naar het goede in negatieve Amazon-recensies

Het is moeilijk te geloven dat het krijgen van slechte recensies op AMZ iets goeds kan zijn. Toch, hoe hard je ook probeert het perfecte product te maken, er is altijd ruimte voor verbetering. Je kunt je door een slechte recensie laten neerhalen of het zien als constructieve feedback.

Hoe goed je producten en diensten ook zijn, er zal altijd iemand iets slechts over zeggen. Als bedrijfseigenaar kun je niet voorkomen dat het op een gegeven moment gebeurt. Zelfs als je weet hoe je een Amazon-recensie kunt verwijderen, is het soms beter om hem te laten staan. Waarom? Omdat niet alle slechte commentaren slecht zijn. Hier zijn enkele goede dingen die kunnen voortkomen uit slechte recensies.

Het maakt mensen eerder geneigd om bij jouw AMZ winkel te kopen.

Heb je ooit een winkel of merk gezien dat geen slechte recensies heeft? We durven er duizend pond om te verwedden dat je geen groot merk zult vinden zonder slechte recensies. Het is een normaal onderdeel van het handelaarschap om slechte recensies te krijgen. Een paar negatieve recensies zullen de reputatie van je verkoper niet schaden. Niet tenzij iemand een valse recensie heeft geschreven om je te kwetsen. Je moet weten hoe je van Amazon-recensies afkomt als ze opduiken.

Het laat zien hoe je je producten kunt verbeteren

Kijk niet naar wat slecht is. Zoek in plaats daarvan naar mogelijkheden die zich misschien verbergen. Wat betekent dit? Kijk. Als het op een constructieve manier geschreven is, kan een negatieve recensie laten zien waar je producten of diensten tekortschieten. Het is een heel belangrijke kans voor je om beter te worden en meer te leren. Sommige bedrijven besteden miljoenen dollars aan het vinden van gebreken in hun producten. Die kun je echter snel vinden door wat feedback van je klanten te lezen. Niet altijd hoef je te vragen hoe je van slechte recensies afkomt. Er is altijd een kans om beter te worden als je weet hoe je met problemen om moet gaan.

Klanten kunnen zien hoe je reageert op negatieve feedback

Als mensen slechte dingen zeggen over je producten, is hoe je daarop reageert een van de belangrijkste dingen. Het kan een geweldige kans zijn om winkelend publiek te laten zien hoe je met negatieve opmerkingen omgaat. Verkopers kunnen er dus voor zorgen dat hun klanten hen aardig vinden door op een positieve manier te reageren in plaats van vuur met vuur te bestrijden. Het is een plek waar bedrijven hun klanten kunnen laten zien dat ze om hen geven en hen goed zullen behandelen.

Als verkoper vraag je je misschien af hoe je van slechte AMZ-recensies afkomt. Dat moet je echter niet altijd proberen. Er zijn ook goede dingen die kunnen voortkomen uit het krijgen van slechte feedback. Je moet het halfvolle glas zien in plaats van het halflege.

De slechte recensies van Amazon: Een laatste woord van advies

Negatieve feedback kan je merk schaden en je verkoop en ranking verlagen. Als het erop aankomt, is het beste wat een verkoper voor zijn bedrijf kan doen om de volgende slechte recensie die voorbij kan komen voor te zijn. Als verkoper op AMZ moet je proactief zijn over hoe je omgaat met negatieve recensies. Het platform kan negatieve feedback wegwerken als het zijn regels niet volgt. Maar de belangrijkere stap is om je best te doen om te voorkomen dat je überhaupt negatieve recensies krijgt. Zorg ervoor dat je AMZ listing goed geoptimaliseerd is en duidelijke afbeeldingen en accurate informatie heeft. Je product moet top zijn, en je klantenservice moet zo goed mogelijk zijn.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen