Hoe inflatie van invloed is op e-commerce bedrijven
Hoe inflatie van invloed is op e-commerce bedrijven
16 november 2022 

Hoe inflatie van invloed is op e-commerce bedrijven

De inflatie was snel en hard in 2022. De inflatie steeg tot 9,1% in juni (USA), de hoogste jaarlijkse stijging sinds 1981. 38% van de consumenten beweert dat hun huishoudinkomen onzeker is en 34% afhankelijk is van financiële hulp of een werkloosheidsuitkering. Bovendien zegt 13% van de consumenten dat hun huishoudinkomen in de eerste helft van het jaar is gedaald.

De kosten gaan overal omhoog, van arbeid en verzendkosten tot grondstoffen en voorraden, dankzij de 41 jaar hoge inflatie. Veel e-commercebedrijven worden gedwongen de moeilijke beslissing te nemen om hun voorraden te verminderen of hun prijzen te verhogen om hun winstmarges te behouden, aangezien zowel klanten als merken met minder geld overblijven. Als gevolg daarvan zijn er hogere prijzen, minder voorraadmogelijkheden en voorzichtiger klanten.

De kosten zijn gestegen en er zijn tekorten ontstaan door economische beperkingen als gevolg van de inval van Rusland in Oekraïne. Problemen met de bevoorradingsketen die al vroeg in de epidemie begonnen, werden verergerd door COVID-19 lockdowns in China, die de productie van verschillende voorraden en goederen belemmerden. Om de inflatie te bestrijden zijn de rentetarieven verhoogd en betalen klanten nu meer voor hypotheken, autoleningen en creditcards, bovenop de al stijgende energie- en energieprijzen. Deze bundeling van krachten leidt tot een grote verandering in het consumentengedrag.

Door de inflatie dalen de consumentenuitgaven

Door de inflatie dalen de consumentenuitgaven.

Meer dan drie van de vier consumenten hebben hun uitgaven veranderd, waarbij de helft nu alleen nog kiest voor generieke namen of afgeprijsde goederen.

  • Consumenten melden in 77% van de gevallen dat de inflatie hun uitgaven heeft beïnvloed.
  • 72% koopt minder "leuke" of impulsieve artikelen.
  • 59% van de consumenten koopt producten van goedkope merken.
  • 52% koopt alleen dingen met korting of tijdens een uitverkoop.
  • 51% koopt nu generieke merken in plaats van merkproducten.
  • 42% beperkt de uitgaven door bepaalde goederen over te slaan.
  • 38% meldt een daling van de online uitgaven van Q1 tot Q2 2022.
  • 32% meldt een daling van de totale uitgaven van Q1 tot Q2 2022.

De categorieën en goederen die het meest door de inflatie worden getroffen

Verschillende bedrijven en productcategorieën worden verschillend getroffen door de inflatie en de daaruit voortvloeiende reactie van de consument:

Kruidenier

Een van de gebieden waar de inflatie het meest merkbaar is, is in kruidenierswinkels.

Zo is er in de afgelopen 12 maanden bijna 35% meer geld uitgegeven aan de geliefde Jack Links biefstukreepjes.

Afgezien van de inflatie zijn andere factoren die bijdragen tot de gestage stijging van de koffiekosten: problemen met de toeleveringsketen, ongunstige weersomstandigheden en problemen met de teelt en export in landen als Brazilië en Colombia. De typische productprijs voor koffie op Amazon is het afgelopen jaar met 8% gestegen, maar de totale verkoop is met 32% gedaald.

Sinds juli 2021 is de gemiddelde prijs van deze Starbucks ground Pike Place Roast met ongeveer 40% gestegen. De maandelijkse verkoop daalde in die periode met ongeveer 80%.

Kleding 

De gemiddelde prijs van kleding is over de hele linie gestegen, met kostenstijgingen voor dames-, heren- en kinderkleding en accessoires.

In het afgelopen jaar is de prijs van deze Levis voor heren gemiddeld met 26% gestegen.

Elektronica

In de consumentenelektronica-industrie heeft een aanhoudend wereldwijd tekort aan chips geleid tot een vertraging van zowel de productie als de verkoop. Consumenten kochten in Q2 2022 25% minder apparaten dan in Q1, volgens statistieken. Op Amazon is de verkoop van eenheden in de elektronicasector het afgelopen jaar met 25% gedaald, terwijl de prijzen met 7% zijn gestegen, wat deze trend weerspiegelt.

De kosten van deze ASUS gaming laptop zijn 13% gestegen bij de eerste introductie in juni 2021.

Schoonheid

De verkoop en de inkomsten zijn gestegen ondanks prijsstijgingen op sommige gebieden, zoals schoonheid.

Zo is de verkoop van deze Covergirl foundation, ondanks een prijsstijging van ongeveer 75%, sinds juli vorig jaar met meer dan 1000% gestegen.

Bagage

Ondanks het feit dat uit de consumentenprijsindex blijkt dat de kosten van accommodatie buitenshuis in mei een piek bereikten, lijken consumenten hun vakantieschema's nog steeds te volgen.

Ondanks een prijsstijging van 20% in het afgelopen jaar is deze 3-delige Samsonite bagageset nog steeds een Best Seller in de categorie tassen.

Vier tactieken voor e-commercebedrijven om de inflatie te bestrijden

Vier tactieken voor e-commercebedrijven om de inflatie te bestrijden

1. Voer uw inspanningen voor organische marketing op

Amazon en andere kanalen blijven hevige concurrentie ondervinden voor advertenties, waardoor de advertentie-uitgaven voortdurend zijn gestegen en het rendement op advertentie-uitgaven (RoAS) is gedaald. Focus op het vergroten van de organische zichtbaarheid van uw merk terwijl u nadenkt over hoe u uw betaalde marketinguitgaven kunt verhogen.

Sociale media zijn uitgegroeid tot een krachtig instrument voor klanten om te kiezen welke bedrijven en goederen zij willen ondersteunen. Bijna 70% van de klanten begint hun zoektocht naar producten op sociale media, en bijna de helft (48%) doet dat om te weten te komen wat mensen over een merk zeggen in de commentarensectie.

Voor e-commercebedrijven kan video een belangrijke organische aanwinst zijn op sociale media en binnen e-commerceplatforms. Volgens onderzoek verkiest 37% van de klanten merkvideo's op sociale media boven statische postings, en 35% heeft iets gekocht naar aanleiding van het zien van een livestream van een bedrijf. U kunt shoppable livestreams maken met technologieën zoals Amazon Live, naast het inzetten van video op de sociale mediakanalen van uw merk.

Influencers, met name degenen die artikelen opnemen in hun YouTube-uitzending, zijn een verdere benadering om klanten van sociale media naar uw aanbiedingen te trekken. Als het gaat om het vinden en kopen van spullen, vertrouwen klanten het meest op het videoplatform.

2. Wees strategisch bij prijsverhogingen

Wanneer de inflatie hoog oploopt, zijn prijsverhogingen vaak noodzakelijk. Maar bijna de helft van de consumenten (48%) noemt voortdurend dalende prijzen als een belangrijke reden om bij hun favoriete merken te blijven. U kunt de stijgende kosten compenseren en tegelijkertijd de kans verkleinen dat u trouwe klanten verliest door uw prijs en productaanbod te herzien.

Bij online aankopen doet meer dan 80% van de klanten onderzoek om de beste prijzen te verkrijgen. Browser extensies en plug-ins voor het ontdekken van deals zoeken naar de laagste prijzen voor producten op een enkel kanaal (zoals de Amazon Assistant plug-in, die zal jagen naar de laagste prijs over alle in-stock aanbiedingen) of over tal van platforms en websites. U kunt dergelijke kopers naar de aanbiedingen van uw merk lokken door de juiste prijs, deal, korting of coupon aan te bieden.

Het vergroten of verkleinen van uw productcatalogus is een andere strategie om de noodzaak van prijsverhogingen tegen te gaan. Soms kan het beter zijn om tijdelijk te stoppen met de verkoop van een product dan de prijs te verhogen tot boven wat klanten bereid zijn te betalen als gevolg van grillige verzendschema's of stijgende leveranciersprijzen. Om dalingen in de verkoop van duurdere producten tegen te gaan, kunt u ook overwegen nieuwe producten te introduceren die uw merk tegen lagere prijzen kan aanbieden.

3. Ga terug naar voorraadbeheer

Door uw voorraadbeheer te herzien, kunt u leveringsproblemen en veranderingen in de vraag beter aanpakken. Bereid u voor op meer vraag bij artikelen waarbij u de prijzen gelijk kunt houden of minder kunt verhogen dan uw concurrenten. Houd voor zaken die consequent goed verkopen extra voorraad achter de hand. Dit kan u helpen een voorsprong te nemen op rivalen, te voorkomen dat u zonder product komt te zitten, conversiepercentages te verhogen, en te onderhandelen over prijs- of betalingsvoorwaarden met leveranciers.

Meer bestellingen van leveranciers lijkt op dit moment misschien tegenstrijdig, maar een tekort aan voorraden is de zekerste manier om rankings en momentum te verliezen.

4. Zoek naar methoden om de financiële stroom op peil te houden

Elk aspect van e-commerce wordt beïnvloed door inflatie, dus het kan een uitdaging zijn om strategieën te ontdekken om kosten te besparen zonder de productie te verminderen. Het kan moeilijk zijn om te onderhandelen over leveringsprijzen, omdat leveranciers waarschijnlijk dezelfde effecten van inflatie ondervinden als uw merk. Als u echter al een tijdje nauw samenwerkt met uw leveranciers, zijn zij wellicht bereid te praten over langere betalingscycli, wat u kan helpen om een stabielere kasstroom te krijgen.

U kunt uw voorraadniveaus verhogen, nieuwe goederen introduceren of uw cashflow op peil houden met behulp van financieringsoplossingen zoals het Amazon Seller Lending Program. Aangezien de financiering van Amazon alleen op uitnodiging beschikbaar is, zullen gekwalificeerde merken en verkopers aangepaste voorwaarden zien op Amazon Seller Central. U kunt ook andere leningprogramma's bekijken als uw bedrijf niet door Amazon is uitgenodigd. Vergelijk er een aantal om de keuze te maken die het beste aan uw eisen voldoet, maar houd in gedachten dat elk van hen kwetsbaar is voor stijgende rentetarieven als gevolg van inflatie.

Toekomstige inflatietrends en e-commerce

Er zijn tal van zaken die voortdurend van invloed zijn op e-commercebedrijven, van leveringskosten tot veranderingen op de arbeidsmarkt. Deze variabelen veranderen voortdurend hoe organisaties de prijsstelling van producten, voorraadbeheer, marketinguitgaven en andere aspecten van de bedrijfsvoering moeten beheren. Zelfs als de inflatiedruk begint af te nemen, zal inflatie een van de belangrijkste strategische overwegingen blijven voor elk e-commerce bedrijf.

Conclusie

De productinformatie in deze studie is indicatief voor de Amerikaanse Amazon-markt.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen