FBA: ontdek plussen en minnen van Amazons distributienetwerk!
FBA: ontdek plus- en minpunten van Amazon's distributienetwerk!
07 januari 2023 

FBA: ontdek plus- en minpunten van Amazon's distributienetwerk!

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) is een innovatief distributienetwerk dat door Amazon wordt aangeboden om kleine en middelgrote bedrijven te helpen hun producten op de markt te brengen. Dit netwerk maakt het mogelijk voor kleine bedrijven om hun goederen sneller naar consumenten te verzenden, waardoor ze meer winst kunnen genereren. Met Amazon FBA kunnen ondernemers voordeel halen uit verschillende voordelige functies zoals opslagruimte, orderverwerking en verzending van productbestellingen. In dit artikel gaan we dieper in op de plus- en minpunten van Amazon FBA's distributienetwerk.


Amazon FBA kort samengevat

Amazon FBA kort samengevat
Met Amazon FBA kun je je winkel uitbreiden en je producten aanbieden aan meer potentiële klanten. Als verkoper stuur je de goederen naar een van de magazijnen van Amazon. Eens daar, zorgt Amazon voor de veilige opslag ervan. Klanten kunnen jouw artikelen dan online bestellen via Amazon en het hele proces, van facturering tot voorraadupdates, wordt volledig geregeld door Amazon. Daarnaast regelt Amazon ook alle andere aspecten die gepaard gaan met een klantenservice, zoals retouren en terugbetalingen. Eens de bestelling is verpakt en opgestuurd naar de koper, stort Amazon je inkomsten twee weken later automatisch over naar jouw bankrekening. Kortom, Amazon FBA is eenvoudig te gebruiken voor het maken van voorraad, verzamelen van orders en verpakken. Met andere woorden: one-stop-shopping voor alle verkopers die dingen willen vergemakkelijken.

Met Amazon FBA betekent dit dat je producten wereldwijd aan miljoenen klanten aanbiedt. Je krijgt de voordelen van een toegang tot de wereldwijde markt, zonder dat je hiervoor moet reizen of op zoek hoeft te gaan naar nieuwe distributiekanalen. Amazon FBA biedt verkopers ook voordelen met betrekking tot opslag, inpakken en verzenden, wat tijd bespaart die anders moet worden besteed aan het maken van afzonderlijke transacties en facturering. Het is echt eenvoudig om te beginnen met Amazon FBA. Het is de perfecte manier om je bedrijf te laten groeien!

Je bent slechts enkele stappen verwijderd van het reduceren van complexiteit bij het verkopen van je producten online en het vinden van miljoenen potentiële klanten. Maar voordat je een "jumpstart" maakt is het wel belangrijke alle voor- en nadelen van Amazon FBA op een rijtje te zetten.

Met Amazon FBA kun je je producten eenvoudig en snel verzenden naar meer dan honderd landen over de hele wereld. Je kunt erop vertrouwen dat Amazon zich uitstekend om je klanten bekommert, terwijl ze ook meteen opgewassen zijn tegen alle logistieke noodzaak die bij elke online transactie komt kijken. Met Amazon FBA ben je dus in staat om goederen vanuit de hele wereld te verzenden, zodat je meer klanten kunt bereiken en je online aanwezigheid wereldwijd kunt uitbreiden. Laat met Amazon FBA je bedrijf vandaag al groeien!

Het is ook absoluut waar dat FBA jouw successen een boost kunnen geven ...maar er zijn ook dingen waarvan je eerst op de hoogte moet zijn, voordat je ermee begint. Over het algemeen is het de beste oplossing, zeker voor startende ondernemers die beginnen met verkopen op Amazon met winnende producten ...maar niet met de rompslomp willen zitten van alle "randzaken" die bij opslag, inpakken en verzenden komen kijken. Ontdek eerst hieronder of het ook echt iets voor jou is zodat jij een juiste beslissing zal nemen omtrent jouw distributie.

Voordelen van Amazon FBA: 

  • Ondernemers kunnen hun producten sneller naar klanten verzenden, waardoor ze meer winst genereren (immers hoef je niet op zoek te gaan naar partijen die jouw opslag, verzendingen en retouren kunnen regelen ...waarmee je dan ook nog moet onderhandelen, en het in de beginfase ook een test zal worden of die bedrijven aan je verwachting kunnen voldoen). Amazon is natuurlijk vanaf "scratch" betrouwbaar genoeg.

  • Productbestellingen worden direct door Amazon verwerkt en verzonden, waardoor er minder overheadkosten zijn.

  • Door de kortere levertijden profiteren klanten van een betere service en meer tevredenheid.

  • Amazon FBA biedt een uitgebreid netwerk dat is gebouwd op een betrouwbare infrastructuur (wanneer je een beetje het reilen en zeilen van Amazon kent, valt dat niet ter discussie gezien hun reputatie).

  • Amazon FBA biedt opslagfaciliteiten waarmee ondernemers hun producten kunnen opslaan zonder dat ze hiervoor extra ruimte hoeven te huren.

Nadelen van Amazon FBA: 

Nadelen van Amazon FBA

  • Omdat Amazon FBA een exclusieve dienst is, kunnen ondernemers hun producten niet via andere platforms verkopen.

  • Er zijn extra kosten verbonden aan het gebruik van Amazon FBA, waaronder opslagruimte en verzendkosten ...maar na een vergelijking zal je waarschijnlijk nog steeds voordeliger uit zijn dan alles zelf regelen (tenzij je natuurlijk al een super rendabel netwerk van jezelf hebt).

  • De prijs voor het gebruik van Amazon FBA kan variëren afhankelijk van de locatie.

  • Er zijn beperkingen op wat je kunt verkopen met Amazon FBA, waardoor sommige ondernemers zich beperkt voelen.

  • Er is een hoge kwaliteitseis voor producten die worden verkocht met Amazon FBA, wat inhoudt dat ondernemers misschien extra kosten moeten maken om hun product te verbeteren.

Hoewel er een aantal nadelen zijn verbonden aan het gebruik van Amazon FBA, is het distributienetwerk van Amazon een geweldige manier voor kleine bedrijven om hun producten sneller naar consumenten te verzenden. Ondernemers kunnen voordeel halen uit verschillende functies zoals opslagruimte, orderverwerking en verzending van bestellingen, waardoor ze meer winst kunnen genereren. Als jij op zoek bent naar een betrouwbare manier om jouw producten op de markt te brengen, dan is Amazon FBA iets voor jou.

Specifieke kosten zijn ook een belangrijk punt om te overwegen bij het gebruik van Amazon FBA. Ondernemers moeten de extra kosten voor opslagruimte, verzending en andere servicekosten zorgvuldig afwegen tegen wat ze verdienen met het verkopen van hun producten. Als jij er voor kiest om Amazon FBA te gebruiken, is het essentieel dat jij de verschillende voordelen en nadelen afweegt voordat jij een beslissing neemt. Op die manier kan jij het meeste uit jouw investering en de beste resultaten voor je bedrijf behalen.


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen