Een gids voor het beheren van je Amazon inventaris
Een gids voor het beheren van je Amazon inventaris
16 november 2022 

Een gids voor het beheren van je Amazon inventaris

Wil je een meester worden in voorraadbeheer en tegelijkertijd de opslag- en aanvul beperkingen van Amazon in de gaten houden?

Het runnen van een winstgevend Amazon bedrijf vereist effectief voorraadbeheer. Door het te gebruiken verminder je de kans dat je tegen twee grote winstkillers aanloopt: het missen van verkopen door een gebrek aan voorraad en het betalen van exorbitante opslagkosten door te grote voorraden.

De sleutel tot effectief voorraadbeheer is het vinden van de juiste balans tussen te weinig en te veel goederen. Als je over de juiste technieken beschikt, kun je bepalen hoe vaak je de voorraad moet aanvullen om je voorraad op het ideale niveau te houden.

Wat maakt voorraadbeheer cruciaal?

Klanten zijn tegenwoordig ongeduldig met slecht voorraadbeheer. Als ze online kopen, stellen ze hoge eisen aan gemak en levertijd: 68% van de Amerikaanse klanten wil dat hun aankopen binnen 0 tot 3 dagen na bestelling aankomen, en 47% is bereid meer te betalen voor een product met snellere verzending. De meerderheid van de online shoppers (70%) zou teleurgesteld zijn als hun bestelling te laat kwam, en ze willen niet wachten tot de voorraad is aangevuld.

Als je vaak zonder voorraad zit, worden je consumenten gedwongen om bij je concurrenten te kopen, waardoor hun organische waardering stijgt terwijl die van jou daalt met elke dag dat je zonder voorraad zit. Aan de andere kant, als je gebruik maakt van FBA, verhoogt het teveel aan voorraad het risico van langdurige opslagkosten en zet je geld vast in je bedrijf.

Als Amazon-verkoper zijn verschillende factoren van invloed op voorraadbeheer, waaronder de productie- en leveringsschema's van je leveranciers, vertragingen bij de douane, FBA-kosten en opslagruimte, en doorverkooppercentages.

Het kan een uitdaging zijn om de juiste hoeveelheid voorraad te berekenen om te bestellen op basis van de marktvraag en de rivaliteit wanneer je aanvankelijk een nieuw product op Amazon lanceert. Door het gebrek aan beoordelingen van je gloednieuwe aanbod zal het niet zo goed converteren als dat van het aanbod van je rivalen, althans niet meteen.

Uiteindelijk zul je ontdekken hoe snel je voorraad beweegt, zodat je nauwkeuriger kunt bestellen om te voorkomen dat je zonder voorraad komt te zitten of te veel voorraad aanhoudt.

Typische voorraadproblemen die Amazon verkopers tegenkomen

Typische voorraadproblemen die Amazon verkopers tegenkomen

De meerderheid van de verkopers ervaart op enig moment inventarisatieproblemen, en dat is niet erg! Wees gewoon klaar voor de problemen die zich zeker zullen voordoen.

Uitputting van de beschikbare voorraad

Je verkopen en algehele listingwaardering kunnen eronder lijden als je niet genoeg inventaris hebt om aan de vraag te voldoen.

Voorkomen dat de voorraad opraakt is een topprioriteit, zelfs als dat betekent dat je opzettelijk de verkoop moet vertragen door minder promotie te voeren en de prijzen te verhogen. Zoals Eva aangeeft, kunnen klanten die al bekend zijn met je merk bij je blijven kopen, maar het zal moeilijker zijn om nieuwe klanten aan te trekken, tenzij je al goed presteert in organische zoekopdrachten voor je primaire zoekwoorden.

Hoe langer je niet op voorraad bent, hoe meer schade je toebrengt aan je organische keyword ranking en Best Sellers Rank. Producten die continu beschikbaar zijn, wil Amazon promoten. Je wordt bestraft als je dat niet bent, en het kan moeilijk zijn om je verloren waardering terug te winnen.

Overtollige voorraadniveaus

Amazon telt als het hebben van overtollige voorraad als je product een voorraad heeft die meer dan 90 dagen duurt en/of minstens één eenheid meer dan 90 dagen oud is. Vergeet niet dat Amazon een fulfillment center is en geen opslagfaciliteit. Hoe eerder hoe beter, zolang artikelen binnen een periode van 90 dagen het systeem binnenkomen en verlaten.

De inventory performance index (IPI) score die je krijgt wordt beïnvloed door overtollige voorraad. Als gevolg van overmatige voorraad in hun fulfillment faciliteiten zal Amazon je voorraadopslag beperken en je maandelijkse en langdurige opslagkosten in rekening brengen. Deze rekeningen stapelen zich op en bereiken soms bedragen die hoger zijn dan de kosten van je onverkochte product!

Als je inventaris in FBA hebt opgeslagen, kun je de functie FBA Inventory in Seller Central gebruiken om te zien of je overtollige inventaris hebt en af te rekenen met gestrande inventaris en langlopende verkoperskosten.

Gestrande voorraad

Een veel voorkomend probleem dat veel verkopers niet kunnen oplossen is gestrande voorraad. Dit gebeurt wanneer een huidige Amazon-vermelding niet langer gekoppeld is aan een product dat in het magazijn van het bedrijf wordt bewaard. Het kan worden verkocht, maar niemand is echt in staat om het te kopen, dus het is in wezen in het ongewisse.

Het ergste aspect van gestrande inventaris is dat zelfs als je items niet te koop zijn, je nog steeds maandelijkse opslagkosten moet betalen voor elke eenheid.

Gelukkig neemt Amazon gestrande items op in zijn Fix stranded inventory tool. Omdat Amazon je geen waarschuwingen stuurt, moet je dit onderdeel om de zoveel tijd actief controleren.

Toeslag voor verouderde voorraad (voorheen bekend als lange termijn opslagkosten)

Terugkomend op het onderwerp van overtollige inventaris bij een Amazon fulfillment faciliteit, Je moet er ook van wegblijven, want afhankelijk van hoeveel van je opgeslagen producten Amazon als langdurig beschouwt, kun je een flinke kostenpost opbouwen.

Elke maand op de 18e evalueert Amazon zijn hele fulfillment systeem om te bepalen hoe oud de voorraad is die elke verkoper in opslag heeft. De leeftijd van je inventaris wordt bepaald vanaf de dag dat het een FBA-magazijn binnenkomt. Naast de reguliere maandelijkse opslagkosten zal een oude voorraad toeslag gelden voor elke voorraad die langer dan 271 dagen in een fulfillment center wordt bewaard. Bovendien blijft Amazon een toeslag voor verouderde voorraad toevoegen voor artikelen die langer dan 365 dagen worden bewaard.

Je betaalt $1,50 per kubieke voet voor eenheden die tussen 27 en 365 dagen oud zijn. Je betaalt $6,90 per kubieke voet voor eenheden die 365 dagen of meer in opslag zijn, of $0,15 per eenheid, als dat hoger is.

Amazon's nieuwe FBA Inventory Tool combineert functies van eerdere inventory tools om je in één overzicht te voorzien van inventaris-specifieke meetgegevens, aanbevelingen en acties voor herbevoorrading, overtollige, verouderde, onvervulbare en gestrande voorraadtypes. Dit maakt het beheren van FBA-inventaris gemakkelijker.

Zes suggesties voor effectief voorraadbeheer

Gebruik effectieve voorraadbeheertechnieken om je concurrenten voor te blijven. Laten we een paar tips en ideeën doornemen om te onthouden, zodat je je voorraad beter kunt beheren.

1. Onderhoud een nauwe band met uw leverancier

Omdat je leveranciers verantwoordelijk zijn voor het verwezenlijken van je productideeën, moet je moeite doen om banden met hen aan te knopen en te onderhouden.

Als jij en je leverancier op goede voet staan, zullen ze jouw bestellingen vaak voorrang geven boven die van andere klanten. Anders riskeer je een stock-out omdat je lang moet wachten tot je artikelen klaar zijn. Erken hun processen en hoe jouw merk hun werk gemakkelijker kan maken.

Je leveranciers zullen positief reageren op respect en duidelijke communicatie. Als jij mensen goed behandelt, zullen zij dat ook doen.

Naarmate jij en je leverancier nauwer samenwerken, krijg je een duidelijk beeld van de doorlooptijden in je toeleveringsketen. Een must-know is hoe lang het duurt om te maken, te verzenden en bij Amazon aan te komen.

2. Houd een voorraad aan van ongeveer 60 dagen

Probeer, om je verwachte verkoopvolume te dekken, altijd een voorraad van ongeveer 60 dagen aan te houden. Door dit te doen kun je voorkomen dat je zonder goederen komt te zitten of dat je te grote voorraden aanhoudt. Door de voorraadstatistieken van Amazon te bekijken en je doorverkooppercentage in de gaten te houden, kun je anticiperen op je verkoopvolume.

Je vermogen om je voorraadniveaus en verkopen in evenwicht te brengen bepaalt hoe goed je FBA-wederverkooppercentage presteert. Het wordt afgeleid door het totale aantal verkochte en aan consumenten verzonden eenheden in de afgelopen 90 dagen te delen door het typische aantal eenheden van de FBA-inventaris in hetzelfde tijdsbestek.

Met de FBA Inventory Tool of Inventory Performance kun je je totale doorverkooppercentage bekijken, evenals je doorverkooppercentages voor elk product dat je verkoopt.

Meer dan 7 wordt beschouwd als een uitstekend doorverkooppercentage. Je verkoopt dus gemiddeld zeven keer zoveel eenheden als je opslaat. Je hebt meer voorraad aangehouden dan je in de afgelopen 90 dagen hebt verkocht als je doorverkooppercentage minder dan 1 was.

Als je doorverkooppercentage laag is, heb je waarschijnlijk te veel voorraad van je product in FBA en moet je manieren vinden om dat te doen.

3. Bezuinig op overbodige voorraad

Raak niet in paniek als je het verkoopvolume van een van je goederen verkeerd hebt berekend. Iedereen maakt het mee, zelfs bekende bedrijven.

Er zijn verschillende manieren om met overtollige koopwaar om te gaan.

Voer promoties uit: dit kan inhouden dat je couponcodes gebruikt, een buy-one-get-one aanbieding doet of aanzienlijke kortingen aanbiedt. Voor langzaamlopende artikelen is het verlagen van de prijs vaak een fantastische methode om de verkoop te stimuleren. Zelfs als je een beetje verliest op de verkoop, kan het nog steeds minder zijn dan de opslagkosten op lange termijn die je zou maken als de eenheden in de opslag bleven.

Verhoog je biedingen op trefwoorden: Als je advertenties voert voor je artikelen (wat je sowieso zou moeten doen), is het verhogen van je biedingen op de trefwoorden waarop je je richt een fantastische aanpak om het product voor meer kopers te krijgen en het te verkopen. Deze tactiek, gecombineerd met een prijsverlaging, is een trefzekere methode om verouderde voorraad te verplaatsen.

Maak een verhuisorder aan in Seller Central: en laat de goederen naar je verzenden als je een andere locatie dan Amazon hebt om ze op te slaan om te voorkomen dat je exorbitante opslagkosten betaalt. Amazon kan ook kortingen aanbieden waarbij ze de inventaris gratis verwijderen.

Liquideer de inventaris: Liquidatie is vaak een laatste redmiddel, maar als alle andere maatregelen geen succes hebben, kun je proberen al je resterende goederen in bulk te liquideren tegen een aanzienlijke korting. Hierdoor krijg je wat geld terug dat je kunt steken in een product dat beter verkoopt.

Doneer de inventaris: Een andere keuze is om je goederen te doneren aan non-profitorganisaties of liefdadigheidsgroepen zoals Goodwill. Om de verliezen goed te maken kun je de gedoneerde inventaris vaak aftrekken van je belastingen.

4. Wees voorbereid op het onverwachte

Niet alles gaat altijd van een leien dakje. Je kunt te maken krijgen met vertragingen bij je leverancier, vertragingen bij de verzending, vertragingen bij de douane, vertragingen bij het FBA-magazijn en andere problemen. Een goed voorbeeld hiervan was de COVID pandemie, die de productie en toeleveringsketens verstoorde, waardoor 53% van de Amerikaanse consumenten vanaf maart 2020 moeite had om online dingen te vinden.

Koop indien mogelijk extra eenheden voor het geval er iets misgaat met je toeleveringsketen.

Dit kan betekenen dat je een externe opslag/fulfillment faciliteit gebruikt of zelfs extra eenheden in je eigen magazijn bewaart. In het geval van vertraging kun je zonder zorgen voorraad houden in FBA of zelfs bestellingen afhandelen met behulp van FBM.

Dit wordt alleen aanbevolen als je de vraag naar je product nauwkeurig kunt inschatten en de middelen hebt om extra eenheden te bestellen en op te slaan. Als het je aan middelen of opslagruimte ontbreekt, bestel dan niet extra.

5. Als u geen voorraad meer hebt van uw goederen, vermindert u de vraag

Zoals gezegd, als je voorraad opraakt, kun je de vraag beïnvloeden door je prijzen te verhogen en je promotionele activiteiten op te schorten. Omdat dit je IPI-score verhoogt, is dit een prima strategie om je in-stock percentage hoog te houden.

Ook al heeft het een kleine invloed op je rankings, het is beter om je verkoop te vertragen dan om helemaal zonder voorraad te zitten. Je kunt je standaard prijspunten en marketinginitiatieven weer opstarten nadat je voldoende voorraad in FBA hebt.

6. Gebruik voorraadbeheersoftware

Je ligt mijlenver voor op rivalen die geen effectief voorraadbeheersysteem gebruiken als je er een achter de hand hebt. Je voorraadniveaus kunnen succesvol worden beheerd en de gevaren die we hierboven bespraken kunnen worden verminderd met het gebruik van software.

Verkoperswaarschuwing: Voorraadherbevoorradingslimieten voor Q4 2022

verkoperswaarschuwing-voorraadherbevoorradingslimieten-voor-q4-2022

Om beter voorbereid te zijn op het kerstseizoen heeft Amazon zijn restocking limieten in oktober 2022 gewijzigd. Hoewel Amazon beweert dat de restocking beperkingen verkopers nog steeds in staat zouden stellen om tot vier maanden koopwaar in te sturen, beweren verkopers dat hun limieten met minstens 50% zijn verlaagd.

De meeste verkopers zullen waarschijnlijk problemen ondervinden als gevolg van deze upgrade, waardoor ze de rest van het jaar geen koopwaar meer kunnen insturen.

Met deze verandering houdt Amazon geen rekening met de artikelen die je voor de rest van het seizoen zou kunnen plaatsen, alleen met je huidige productaanbod.

Wat zijn enkele manieren om je Amazon aanvoerlimieten te verhogen?

Hoewel er geen one-size-fits-all antwoord is op dit probleem, zijn er bepaalde dingen om te overwegen.

Informeer naar het verhogen van de her bevoorrading limiet

Stuur een e-mail naar Amazon Seller Support met een support ticket waarin je je voorraadprobleem schetst. Vermeld ook je sterke IPI-score en vraag om een hogere restockinglimiet voor je account.

Gebruik een externe fulfillment faciliteit

Als deze verandering je voorraadhoeveelheden aanzienlijk heeft verminderd, overweeg dan samen te werken met een externe fulfillment faciliteit om je extra artikelen en misschien FBM bestellingen vast te houden.

Verkoop meer goederen

Misschien spreekt het voor zich, maar Amazon geeft je meer opslagruimte naarmate je meer spullen verkoopt. Om het verkeer en de verkoop naar je huidige listings te verhogen, richt je je op het optimaliseren van je listings, pas je PPC-campagnes aan of onderzoek je externe advertentiemogelijkheden.

Effectief voorraadbeheer houdt niet alleen je best verkopende producten altijd op voorraad, maar voorkomt ook dat je te grote voorraden aanhoudt van artikelen die langzaam bewegen en geld vastzetten in je bedrijf.

Deze gids is bedoeld om het belang van voorraadbeheer te benadrukken. Je Amazon bedrijf zal effectief en economisch werken als je gebruik maakt van de middelen die Amazon biedt en een betrouwbare oplossing voor voorraadbeheer.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen