De invloed van het coronavirus op het consumentengedrag - Plazatalk.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 mei 2020 

De invloed van het coronavirus op het consumentengedrag

De tijdelijke corona “crisis” hakt er voor sommige ondernemers in als een bom. Zo zijn veel horecagelegenheden gesloten, sportscholen dicht en moeten ook sommige winkels het helaas flink ontgelden. En hoewel we het in Nederland anders aanpakken dat de rest van de wereld, hebben ook hier bepaalde ondernemers moeite de eindjes aan elkaar te knopen.

We zien andere branches juist weer exploderen en bizar goede zaken doen. Maar hoe kan je hier als getroffen ondernemer nou het beste van maken?

Het is belangrijk te snappen welke shift en veranderingen er nu plaatsvinden tijdens dit ongemak, en hoe consumentengedrag weer zal normaliseren na deze situatie.

Tijdelijke gekte in consumentengedrag

Het zal je misschien wel zijn opgevallen, maar tijdens de eerste meldingen in het buitenland kon je al zien hoe bepaalde consumenten opeens heel anders inkopen gingen doen. En wat eerst ondenkbaar leek was een paar weken later ook in Nederland opeens werkelijkheid.

WC papier, zeep en desinfecterende hand-gel waren ineens “hot items”. En niet veel later zie je dat alle verse groentes, vlees en kip de schappen uitvliegt …met als gevolg compleet lege schappen. En ook vitamines in supplementvorm (en dan met name vitamine C en D) zijn in een keer helemaal uitverkocht …sommige webwinkels hebben zelfs de webshop moeten sluiten vanwege de aanhoudende drukte, kan je het echt geloven?

Maar het is slechts tijdelijk, na het besef dat er voldoende voorraden zijn en alles weer terecht bekoeld is geraakt zijn de schappen weer helemaal vol.

Na verschillende fases weer terug naar het normale leven…

Je zal toch te maken krijgen met verschillende stadia voor, tijdens en na dit voorval. We hebben dus al de shift gezien in de beginfase ervan, en ook nu zie je dat consumenten hun geld anders besteden.

Zo zijn bv. horecagelegenheden, kappers en sportscholen dicht …waardoor mensen hun geld aan andere dingen uitgeven, zelf hun haar gaan knippen en met name nog meer bezig zijn met de gezondheid. Je ziet bv. een toename in fitnessspullen, gezonde voeding en bepaalde voedingssupplementen.

En in China (waar alles nu weer opengaat) zie je dat mensen meer biologische producten kopen, meer rekening houden met elkaar, de tijdelijk klim in online winkelen weer stabiliseert en mensen weer meer naar de winkel gaan …ofwel terug naar het normale leven, met wellicht meer bewustzijn over dingen.

Het kan overigens wel zo zijn dat mensen die normaal niks van online shoppen moeten hebben, nu wel het gemak ervan hebben ervaren en misschien vaker gaan doen …maar dat is een tikje speculatief natuurlijk.

Doe alles wat binnen jouw macht licht en blijf positief!

Zorg ervoor dat je loyaal bent naar jouw klanten, en voer regelmatig updates door …en probeer vooral mensen op andere manieren te bedienen en tegemoet te komen. Wanneer straks dan alles weer opengaat zal je zien dat deze loyaliteit zich andersom ook terugbetaald!

Verder kun je natuurlijk zoveel mogelijk doen om andere mensen te helpen, en blijf zoals altijd gewoon positief. Je ziet nu bv. allerlei ondernemers creatief worden, om zo mensen te helpen …klanten blijven zo trouw aan je product of dienst en komen ook nadat alles weer klaar is straks bij je terug om zaken met je te doen.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies