De beste Amazon Seller Advertising strategieën in 2022
De beste Amazon Seller Advertising strategieën in 2022
22 november 2022 

De beste Amazon Seller Advertising strategieën in 2022

Je ASIN wordt niet weergegeven tussen de verschillende items die Amazon-handelaren aan kopers aanbieden. In werkelijkheid moet je, zelfs als je een uniek merkartikel op de markt wilt brengen, eerst potentiële kopers ermee vertrouwd maken.

Dit kun je doen met behulp van Amazon productadvertenties. Amazon staat bekend om zijn geavanceerde marketing- en advertentiemogelijkheden voor verkopers. Ze stellen je in staat het verhaal van je merk te communiceren, klanten in bepaalde niches te bereiken, de verkoop te laten groeien en klanten te behouden.

Amazon adverteert zijn producten via het pay-per-click (PPC) model. Over het algemeen is het vergelijkbaar met de strategie van Google. Het geeft je exposure op basis van je prestaties.

Amazon handelaren gebruiken vele soorten reclame voor verschillende doeleinden. Er is geen one-size-fits-all marketingstrategie. Om je reclame lucratief te maken, moet je eerst de juiste Amazon PPC campagne kiezen en zoekwoordenonderzoek doen. Dit heeft te maken met het feit dat je biedt op trefwoorden in specifieke soorten Amazon-advertenties.

Met andere woorden, op basis van je doelen moet je het beste Amazon advertentieplan kiezen.

Lees verder om te leren hoe je op Amazon kunt adverteren en kies de beste advertentie-aanpak voor jouw behoeften.

Wat is het proces van Amazon Advertising?

Op Amazon, zijn er drie soorten advertenties gebaseerd op wat hen aanspoort: op trefwoorden gerichte advertenties, op producten gerichte advertenties, en op interesses gerichte advertenties.

Verkopers die Amazon gebruiken om te adverteren betalen alleen voor het bod als de klant op de advertentie klikt. Zij betalen dus "per klik".

Op trefwoorden gerichte advertenties

De PPC methode wordt gebruikt in Amazon reclame trefwoord gerichte campagnes. Het functioneert vergelijkbaar met een veiling. De verkoper die de advertentie wil plaatsen plaatst biedingen op trefwoorden. De hoogste bieder op een relevant trefwoord wint.

Product specifieke reclame

Klanten zien je advertentie als ze met deze advertenties een specifieke productpagina bezoeken. Het is een effectieve techniek om je te richten op zowel concurrerende aanbiedingen als op artikelen die je ASIN aanvullen.

Op interesses gebaseerde advertenties

Wanneer klanten productpagina's bekijken die met jouw product te maken hebben, verschijnen deze advertenties.

Amazon advertentieformaten

De beste Amazon Seller Advertising strategieën in 2022

Amazon biedt verschillende soorten advertenties aan. Afhankelijk van je plan kun je een van deze inzetten.

  • Gesponsorde product advertenties
  • Gesponsorde merk advertenties
  • Gesponsorde display advertenties
  • Video advertenties
  • Amazon winkels
  • Amazon native advertenties

Gesponsorde product advertenties

Je kunt je ASIN's promoten op productdetailpagina's en zoekresultaten door gesponsorde productadvertenties te gebruiken. Dit is een van de meest voorkomende soorten Amazon-advertenties. Het is gunstig voor productintroductie. Je moet trefwoordonderzoek doen om het effectief te laten werken.

Dit type advertentie verschijnt op Amazon in de zoekresultaten, aan de rechterkant van de zoekresultaten, onderaan de zoekresultaten, en op productdetail pagina's.

Om een Sponsored Product advertentiecampagne te starten, selecteer je een product dat je wilt promoten, een doel zoekwoord en een budget. Amazon zal je advertenties automatisch weergeven voor het juiste publiek.

Gesponsorde merk advertenties

Aangepaste koppen, logo's en landingssites kunnen worden gebruikt in de advertentiecreatie met dit advertentietype. Je kunt er verschillende ASIN's en aanverwante artikelen mee adverteren. Je kunt er ook promotiefilmpjes in verwerken.

Merkadvertenties verschijnen boven, links van en onder de zoekresultaten.

Gebruik je Amazon advertentieconsole in Seller Central om een Sponsored Brand advertentiecampagne te starten. Kies uit de Gesponsorde Merken. Geef de naam van de campagne, de specificaties en de merknaam aan. Kies uit de Product Collection, de Store Spotlight, of de Video Ad. Er moeten minstens drie merkartikelen worden opgenomen.

Gesponsorde display-advertenties

Deze advertenties zijn bedoeld om shoppers te retargeten die onlangs je productpagina's hebben bezocht of op gerelateerde trefwoorden hebben gezocht. Terugkerende aankopen worden gegenereerd via Gesponsorde Vertoningen. Je kunt je met deze vorm van reclame richten op verschillende doelgroepen.

Advertenties voor Gesponsorde Weergave verschijnen zowel op als buiten Amazon. Ze verschijnen naast de knop "In winkelwagen" op Amazon, maar ook op productdetail pagina's, sites met klant beoordelingen en de bovenkant van pagina's met aanbiedingen.

Selecteer Product targeting of Audiences in de Campaign Manager om een Sponsored Display advertentie te maken, voer dan je bod en dagbudget in, evenals de goederen die je wilt promoten.

Video advertenties

Op het wekscherm kunnen bedrijven met Amazon Video-advertenties een video van 15 seconden weergeven. Als de klant geïnteresseerd is, kan hij het geluid van de video aanzetten door erop te tikken.

Deze advertenties zijn te vinden op Amazons websites, mobiele toepassingen en het waakscherm van de Fire-tablet. Ze omvatten ook online videocommercials en streaming tv-advertenties.

Lees de vereisten van Amazon voor het maken van videoreclame.

Amazon winkels

Verkopers kunnen met dit soort marketing meerdere ASIN's promoten op hun eigen Amazon winkel. De winkel is gekoppeld aan Amazon. Je kunt ook verkoopcijfers onderzoeken.

Amazon Storebuilder kan je helpen bij het ontwikkelen van een storefront.

Amazon native advertenties

Native Shopping advertenties zijn Amazon Associates aanbevelingsadvertenties. Dit zijn aantrekkelijke en functionele advertenties. Er zijn drie soorten advertenties: suggestie, zoeken en aangepast.

Op de eigen website van een merk verschijnen deze advertenties .

PPC en organische verkoop

Het onderscheid tussen organische en advertentieverkoop is dat de eerste plaatsvindt wanneer een klant je ASIN ontdekt en koopt als gevolg van een verbeterde positionering in de zoekresultaten. Dit omvat Amazon SEO.

Advertentieverkoop treedt op wanneer een koper een product ontdekt en koopt als gevolg van een advertentie. Om je advertentiecampagnes te optimaliseren moet je een effectief advertentieplan ontwikkelen en de effectiviteit ervan beoordelen.

Wat zijn de voordelen van Amazon Marketing?

Amazon reclame helpt bij het vergroten van de bekendheid en de verkoop tegenover de concurrentie.

Voordelen van Amazon advertenties

  • maximaliseren van de verkoop
  • verhogen de zichtbaarheid en conversies
  • hulp bij de lancering van een nieuw product
  • het verwijderen van traag verkopende producten
  • richten op specifieke doelgroepen
  • terugkerende aankopen genereren
  • verkorten van de verkoopcyclus
  • verbeteren van de verkoopgeschiedenis van producten en BSR
  • groeiende merktrouw
  • helpen zich te onderscheiden van de concurrentie

Hoe het gesponsorde advertentiebudget verdelen?

In werkelijkheid genereren verschillende vormen van gesponsorde reclame verschillende hoeveelheden verkeer en conversies. Hoewel ze allemaal nuttig zijn voor productmarketing, moet het grootste deel van je uitgaven worden toegewezen aan die welke de verkoop verhogen.

De precieze verhoudingen worden bepaald door je marketingdoelstellingen.

Veel handelaren verdelen hun uitgaven voor gesponsorde advertenties gewoonlijk als volgt:

75% voor gesponsorde producten

20% voor gesponsorde merken

5% voor gesponsorde display advertenties.

Hoe plan je een Amazon Advertising Campagne

Hoe plan je een Amazon Advertising Campagne

Om een advertentieplan te ontwikkelen moet je eerst je doelen vaststellen. Als je maar één product aanbiedt, moet je niet investeren in een Amazon winkel. Je moet begrijpen aan wie je product zal worden gepromoot en wat je hoopt te bereiken met je advertenties.

Stap 1: Bepaal je doelstellingen

Typische doelstellingen voor advertentiecampagnes zijn:

  • bekendheid
  • overweging
  • aankoop
  • loyaliteit

Stap 2: Selecteer de ASIN's die je wilt promoten

Typisch product voor het adverteren van ASIN's met een hoge marge; product waarin je niet concurreert met Amazon; ASIN met een sterk verkooppotentieel.

Stap 3: Kies het soort advertenties dat je wilt voeren

  • Gesponsorde product advertenties
  • Gesponsorde merk advertenties
  • Gesponsorde display advertenties
  • Video advertenties
  • Amazon winkels
  • Amazon native advertenties

Stap 4: Bepaal je gewenste ROAS en ACoS

ROAS staat voor Return on Ad Spend, terwijl ACoS staat voor Advertising Cost of Sales. Beide getallen laten de winstgevendheid van je advertenties zien.

ACoS = Totale advertentie-uitgaven / Totale omzet.

RoAS = Totale inkomsten uit advertentie-uitgaven / Totale kosten van advertentie-uitgaven.

Stap 5: Begin je advertentiecampagne

Begin met de uitvoering van de advertentiecampagne; bewaak belangrijke KPI's en optimaliseer de biedingen.

Laatste gedachten: tips voor advertentiestrategie

  • Doe voor aanvang van de campagne zoekwoorden onderzoek, inclusief concurrentieanalyse
  • Test verschillende vormen van advertentiecampagnes, waaronder automatische en handmatige keyword targeting, en kies de meest lucratieve
  • Geef niet te veel geld in één keer uit
  • Laat advertentiecampagnes een maand lopen
  • Bekijk wekelijks de lopende rapporten; voeg trefwoorden toe, verwijder ze of wijzig ze
  • Zorg ervoor dat je onnodige biedingen verwijdert
Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen