Wilde je voorheen een bedrijf starten, boek schrijven en publiceren, muziek uitbrengen of videomateriaal uitbrengen …dan was hier praktisch altijd een geldschieter voor nodig uit de financiële sector. Tenzij je een zeer vermogend of rijk familielid had die je wel zou willen helpen, moest je de stap naar een bank zetten of in gesprek weten te raken met investeerders (en ondanks dat er goede tussen zitten, zijn er ook een hoop die misbruik maken van die positie). En zelfs dan was het vaak niet rendabel of werden er hoge rentes betaalt, over de “geleende” liquiditeitsstromen.
Gelukkig is er vandaag de dag ook een andere manier om geld in te zamelen, en dat is natuurlijk het bekende: crowdfunding!
In dit artikel ga je lezen waarom crowdfunding een zeer krachtige manier is om geld op te halen dat je kan investeren in jouw bedrijf, maar ook tips voor een succesvolle crowdfunding campagne en de websites die er zijn om hiermee te starten.
Wat is crowdfunding?
Bij crowdfunding is het meestal zo dat je kleine geldbedragen leent van een groter aantal mensen en waarbij het totaal bedrag bedoelt is om te investeren in bv. een onderneming of ander project. Het is een model dat veel gebruikt wordt door startups of andere ondernemende geesten (zoals bv. muzikanten, filmmakers, artiesten, goede doelen of andere concepten). Het is een beetje ontstaan in de jaren 90, waarbij een rockband hun tour niet meer kon financieren ..waarna het een flinke som geld ontving van haar fans. Je ziet die methode nu bij crowdfundingwebsites gebeuren, waarbij er meestal een groep mensen voor de financiering van een ondernemer of andere personen met bepaalde doelen zorgt.
En omdat er weinig bedrijfsmodellen zijn waarmee je echt zonder startkapitaal kan starten, zorgt crowdfunding er dus voor dat het wel mogelijk wordt …wat op een soort “democratische” manier dus ook meer kansen biedt voor starters.
Nu crowdfundig helemaal “mainstream” is gegaan, kunnen ondernemers en artiesten simpelweg ook hun klanten (investeerders) of fans vragen om in hun nieuwe projecten te investeren die eraan komen.
Vandaag de dag verloopt crowdfunding voor een groot deel via crowdfundingwebsites zoals Kickstarter, Kiva of bv. Collincrowdfund.nl.
Crowdfunders kunnen er een persoonlijke pagina (account) maken en hun geldbestemming pitchen aan potentiële investeerders die er eventueel wel oren naar hebben.
Er wordt ook vaak reclame gemaakt (advertenties of bv. social media marketing) om meer traffic te drijven naar de pagina, waardoor er meer mensen de mogelijkheid krijgen te investeren en er (snel) meer geld kan worden opgehaald voor het project.
Op die manier kunnen dingen ook in een stroomversnelling raken. Sommige projecten gebruiken de lancering van hun campagne om hun producten sneller op de markt te krijgen en verkopen te maken, waarna ze de feedback van klanten en investeerders via crowdfunding gebruiken om het product te verbeteren. En op die manier nog meer te verkopen (zo heb je verhalen van startups die van tienduizenden, naar honderdduizenden en zelfs miljoenen omzet zijn gegaan).
Je moet hiervoor natuurlijk wel een uitzonderlijk goed product of dienst hebben, want alles draait om het totaalplaatje.
Hoe werkt crowdfunding?
Er zijn veel verschillende soorten crowdfunding mogelijk, we kijken even naar de meest voorkomende varianten.
Reward-Based Crowdfunding
Het is een van de meest populaire vormen van crowdfunding, en je ziet dit model op bv. crowdfundingwebsites zoals Kickstarter.
Met reward-based crowdfunding lenen mensen geld voor hun onderneming of project, en heeft de investeerder hier ook voordeel bij.
Zo heb je bv. startups die een soort “ladder” maken waarbij ze de voordelen steeds hoger opstapelen voor de investeerders. Je kan hierbij denken aan iets wat ze weggeven of een kleine korting bij investeerders die onderaan de ladder instappen. En hoe meer een investeerder leent …des te hoger de beloning, met bv. nog meer gratis spullen of fikse toekomstige kortingen.
Op die manier een lijst maken met beloningen, zorgt ervoor dat investeerders worden gestimuleerd geld uit te lenen in alle orde van groottes …het kan ertoe leiden dat er door de ruime diversiteit meer investeerders wel oren hebben naar het project.
Equity-Based Crowdfunding
Via deze weg krijgt de investeerder een aandeel in het bedrijf bij het doen van investeringen. De investeerder zal dus voor een klein deel eigenaar worden van het project of een startup. Hiermee worden de risico’s en beloningen gedeelt.
Een investeerder kan zijn of haar aandeel van het bedrijf natuurlijk altijd weer verkopen in de toekomst.
Je ziet dat bv. veel gebeuren op websites zoals Crowdfunder, CircleUp en OurCrowd …waarbij er dus makkelijk een “partnership” kan worden aangegaan met partijen die aan crowdfunding doen.
In dit scenario kunnen de bedragen ook vrij snel oplopen (wanneer het idee goed is) …omdat investeerders dan graag meedingen in de groei van het bedrijf.
Hierbij moet je in sommige gevallen zelfs denken aan miljoenen!
Donation-Based Crowdfunding
Bij dit crowdfundingmodel ligt al het voordeel bij de crowdfunder zelf, er wordt namelijk door fans of supporters geld gedoneerd zonder dat er in ruil iets voor terug wordt gegeven.
Hierbij gaat het in de meeste gevallen om goede doelen.
Je kan dit soort donation-based crowdfunding vinden op websites zoals GoFundMe en JustGiving.
Peer-to-Peer Lending
Bij peer-to-peer lending kunnen crowdfunders via crowdfundingwebsites zoals Lending Club geld lenen buiten de “traditionele” weg die ze anders hiervoor naar de bank nemen.
En voor de mensen die de lening verstrekken is het ook interessant.
Je krijgt doorgaans namelijk meer voor de verstrekte lening dan rente die op een bankrekening elk jaar wordt bijgeschreven.
Er zijn een paar goede websites waar je peer-to-peer lending kan vinden zoals o.a. Kiva of bv. Prosper.
Verder zijn er een hoop mogelijkheden en kan er meestal een aardig bedrag geleend worden door startups of artiesten.
Wat zijn de voordelen van crowdfunding?
Crowdfunding is een miljarden-business en naar verwachting zal die in 2025 wereldwijd gezien de 30 miljard aantikken.
Waarom is crowdfunding zo effectief?
Hieronder laten we je een aantal voordelen van crowdfunding zien:
De marketing verloopt soepel vanuit bestaande platformen
Crowdfunding is snel aan het verspreiden en er duiken ook steeds meer platformen op die hier ook actief in willen zijn.
Steeds meer websites adverteren ermee en dat komt ten goede van de startups en artiesten die een bedrag proberen te verzamelen voor hun doelen …en ook de persoonlijke campagnes van crowdfunders doen het beter!
Er zit een stijgende lijn in mensen die geld inzamelen voor hun projecten en het ziet ernaar uit dat die in de toekomst alleen maar sneller omhoog zal gaan.
Maar dat is niet alles.
Op de bekende crowdfunding platformen zijn er ook steeds meer investeerders actief die zeer gemakkelijk te benaderen zijn.
Wanneer we even wat snelle cijfers erbij pakken, zien we dat (volgens Alexa.com) de crowdfundingwebsites Kickstarter en Indiegogo samen een hele dikke half miljoen unieke bezoekers per maand ontvangen.
Het biedt natuurlijk enorm vele kansen voor zowel de investeerders, maar ook zeker de crowdfunders die graag willen starten met hun fantastische projecten.
En hoewel er natuurlijk op de juiste manier zoekverkeer naar die websites en de projecten moet worden gedreven, zijn er dus ook meer dan genoeg investeerders die hier actief naar zoeken op het internet.
Het is dus een ideale situatie waarbij beide partijen worden beloond.
Veel crowdfundingwebsites merken ook dat het zeer rendabel is om te adverteren, omdat de ROI uiterst goed is in vergelijking met sommige andere branches …en ze krijgen dus waar voor het geld dat wordt uitgegeven aan advertenties.
Er komen elke keer weer nieuwe inschrijvingen bij …waarbij de crowdfundingwebsites dus in rap tempo groeien.
In combinatie met een goede social media strategie, waar klanten bv. nog meer kunnen lezen en zien over het project, groeit de interesse en komt er nog meer verkeer naar de projecten toe.
Meer opbrengsten tegen een lager risico
Een ander groot voordeel van crowdfunding is de kracht van pre-sales, op die manier hoef je geen enorm grote voorraden in te slaan om ze daarna pas te verkopen. Met pre-sales heb je feitelijk alleen een goed werkend prototype nodig. Hiermee worden “cashflow” problemen sterk gereduceerd en hoef je nooit meer te bestellen dan je ook daadwerkelijk nodig hebt.
Met pre-sales zal je investeerders ook sneller overhalen …en wanneer je het voor elkaar krijgt duizenden pre-sales te hebben, kan je groter bestellen bij jouw leverancier waardoor de winstmarge alleen maar hoger zal worden (omdat je bulk inslaat zijn de kosten per unit lager en nemen jouw winstmarges dus toe).
Hierdoor verlaag je risico´s en is de kans wel groot dat je met crowdfunding de al verkochte partijen items kan verkopen.
Jij kan jouw producten valideren en verbeteren voordat je ze gaat verkopen
Wat is de hoofdreden dat veel startups falen? Is het te weinig starterskapitaal? Een overweldigende competitiestrijd? Een slechte marketingstrategie? Of is het soms iets anders?
Het is inderdaad die laatste namelijk: het gebrek aan producten of diensten waar ook echt een markt voor is.
Je zal een product of dienst moeten hebben waar behoefte aan is, ofwel “the market needs” echt voor zijn …iets waar je klanten om geven, wat een probleem oplost voor mensen of het leven van hem of haar makkelijker van wordt.
Wellicht een verassing …maar wel de keiharde waarheid!
Er zijn nog teveel ondernemers die verdrinken in hun eigen dromen, terwijl de klant die het moet kopen er helemaal niet op zit te wachten …het is dus belangrijk dromen of een visie te hebben, maar wel realistisch en rationeel hiernaar te kijken en werken …en structureel jouw doelgroep raadplegen is hier eveneens een essentieel onderdeel van.
Met crowdfunding los je dit probleem ook op.
Het stelt je namelijk in staat jouw producten te valideren …waarbij jij tijdens het bedenken en laten fabriceren van de producten de feedback kan gebruiken van klanten, investeerders en jouw doelgroep.
Denk er maar eens over na …er worden miljarden uitgegeven naar productonderzoek en dat vertaalt de bittere noodzaak ervan. Wil je een winnend product verkopen, zal je wel moeten weten wat aanslaat. En daarbij zal je dus ook uitgebreid onderzoek willen doen.
En het mooie van crowdfunding is dat je ook om feedback kan vragen aan bv. je investeerders …immers hebben die al interesse om te investeren, maar doen dit natuurlijk niet zomaar en willen dat de producten of diensten ook echt aanslaan. Het is een goede manier om jouw producten (eventueel) te verbeteren. En bespaart je ook nog een hoop research en geld in die zin.
Cross-selling en upselling
Bij crowdfunding kan je ook heel goed cross-selling en upselling tactieken inzetten, maar wat betekenen deze termen?
• Cross-selling is een verkooptechniek waarbij je klanten extra, complementaire producten of diensten zal aanbieden
• Upselling is een verkooptechniek waarbij je klanten een product of dienst laat upgraden naar een betere (duurdere) versie
Crowdfunding (waar een beloning tegenover staat voor de investeerder), zorgt voor grote kansen om je verkopen nog meer te boosten, extra’s te leveren en je klanten deals aan te bieden …omdat er meer budget is om dit te doen.
En het stopt ook niet nadat je crowdfunding campagne klaar is.
Daarbij kan je eerste crowdfunding campagne vaak een krachtige boost zijn voor een tweede crowdfunding campagne.
Zo kan je stukje bij beetje alles uitbouwen, en ook steeds meer geld ophalen voor nieuwe projecten (wanneer andere natuurlijk geweldig aanslaan).
Welke crowdfundingwebsites zijn er allemaal?
Er zijn talloze websites die crowdfunding aanbieden, maar we laten je hieronder de populairste hiervan zien.
Kickstarter
Het is een van de meest bekende en “mainstream” crowdfundingwebsites, en om die reden kunnen crowdfunders (maar ook investeerders) hier goed van profiteren. Ze staan bekend om de grote crowdfunding campagnes die er plaatsvinden waarbij er soms tientallen miljoenen worden opgehaald onder tienduizenden verschillende investeerders.
Je kan op Kickstarter een financieel doel maken, om vervolgens hier een deadline aan te koppelen en op verschillende manieren een beloning voor de investeerders te creëren.
Ze hanteren een “all or nothing” methode, waarbij het voordeel is dat projecten die niet hun gestelde doelbedrag realiseren ook niet kunnen starten met het project …en investeerders dus ook niets in rekening wordt gebracht. Op die manier krijg je alleen projecten die van de grond komen bij voldoende draagkracht en ook iets meer de zekerheid dat het project succesvol kan starten …en dus niet met een half budget wordt begonnen om (wellicht) vervolgens te floppen.
En hiermee broeden ze ook op motivatie en urgentie …ze geven ook aan dat op die manier projecten volledig goed van start gaan en hun eigen doelen soms zelfs flink overstijgen (of dus in zijn totaliteit helemaal niet van de grond komen).
Crowdfunders moeten eerst worden goedgekeurd door het platform, en Kickstarter vraagt 5 procent van de in gezamelde geldstromen …verder zullen ze ook zo’n 3 tot 5 procent transactiefee’s vragen.
Indiegogo
En ook dit is een crowdfundingwebsite die zijn aandeel in de markt heeft veroverd, waarbij er ook veel investeerders zijn en eveneens flinke geldbedragen rondgaan op het crowdfunding platform.
Je kan in tegenstelling tot Kickstarter, wel het geld dat je ophaalt houden om projecten mee te starten of je nu wel of niet op het gewenste doelbedrag uitkomt. Waarbij natuurlijk voldaan moet worden aan de beloning die investeerders krijgen voor het leven van hun geld. Het is dus iets flexibeler in die zin dan het Kickstarter model.
Verder kan je op Indiegogo altijd een crowdfunding campagne starten, zonder dat er een goedkeuring van het platform voor nodig is …en rekenen ze eveneens wel dezelfde 5 procent over opgehaalde geldbedragen, samen met 3 procent (+ 30 cent) transactiefee’s.
Patreon
Het is een vrij nieuwe soort crowdfundingwebsite die al in 2013 is gestart, maar nu echt in rap tempo steeds populairder wordt. Je kan op Patreon een doorlopende crowdfunding campagne laten draaien, waarbij volgers verschillende abonnementsvormen kunnen kiezen om exclusieve content van jou te zien. Het begint meestal bij 5 dollar en kan oplopen tot veel hogere maandbedragen, waarbij volgers nog meer content en extra’s krijgen in tegenstelling tot de “instap” abonnees.
Je kan dus op een doorlopende basis inkomsten ontvangen van (meestal) grote groepen volgers en wordt daarom ook vaak gebruikt door muzikanten, Youtubers, podcasters, filmmakers en andere creatieve geesten.
En bij een grote “following” kan het dus aardig oplopen, denk maar aan iemand die 20.000 of 30.000 patrons heeft …op die manier kan er al snel een dikke ton aan maandelijkse inkomsten worden opgehaald (we praten hier dan natuurlijk wel over succesvolle mensen die ook echt veel waarde bieden voor hun volgers).
Patreon is wellicht niet de meest ideale crowdfundingwebsite voor startups, maar wel voor doorlopende projecten.
De manier waarop het Patreon model is ingericht, zorgt ervoor dat het succes minder afhankelijk is van massale exposure en buzz …maar veel meer bedoelt is om sterke relaties op te bouwen en een loyale band met jouw publiek te creëren.
Welke crowdfundingwebsite is het beste?
Het heeft allemaal te maken wat welke doelen je hebt, jouw situatie, welke beloningen je wilt geven aan investeerders, je doelgroep en wat jij met de crowdfunding wilt bereiken. In de video hieronder vind je meer informatie over de perfect crowdfund campagne:
Kickstarter is een geweldig platform om je project te pitchen aan een groot publiek, echter zal je alleen de investering krijgen wanneer campagnedoelen ook echt behaald zullen worden.
Indiegogo heeft ook een groot aantal bezoekers, en het voordeel is dat alles iets flexibeler verloopt …waardoor je niet perse campagnedoelen hoeft te behalen om te beginnen met het financieren van jouw project.
Patreon is niet de meest geschikte optie voor het financieren van een startup, maar zorg wel voor een doorlopende inkomstenbron …en is dus een prima verdienmodel voor doorlopende projecten of diensten die jij aanbiedt (en het voordeel is dat het een abonnementsvorm is waarbij je volgers betalen, zonder dat jij een deel van de winst zal delen …uiteraard krijgen volgers hiervoor iets heel ander waardevols, namelijk exclusieve content op reguliere basis).
Hoe begin je met crowdfunding?
Je zal moeten begrijpen dat niet elke crowdfunding campagne succesvol zal zijn …sterker nog 50 procent van alle crowdfunders zullen falen. Het is verder natuurlijk altijd logisch dat je met passie en gedrevenheid op de juiste manier zaken wilt doen …dus wanneer je echt een goed plan hebt, is de kans vele malen groter dat anderen hier wel geld in willen pompen.
Een voordeel is wel dat de meeste “slagende” crowdfunders hun verwachtingen veruit overstijgen …zo heeft “FlowHive” bv. initiële doelen gesteld om 70.000 dollar van investeerders te krijgen, om in de praktijk een bijna 15 miljoen dollar op te halen.
Hieronder laten we je 5 tips zien die succes kunnen vergroten.
1. Kom met iets unieks op de markt van onschatbare waarde
Wanneer je de aandacht, vertrouwen en uiteindelijk ook geld van jouw klanten wilt krijgen zal jij een product of dienst moeten creëren die ook echt van hoogwaardige kwaliteit is. Het is tegelijkertijd ook het moeilijkste onderdeel van het proces, maar zal dit echt goed op orde moeten hebben om succesvol te worden. Veel startups falen, omdat ze iets in de markt willen zetten dat niet waardevol genoeg is en hier dus ook geen vraag naar is.
Er zijn verhalen bekend van startups die soms 5 tot 10 jaar met een concept bezig zijn om vervolgens een revolutie te ontketenen in hun branche.
2. Zorg dat je goede voorbereidingen treft
Er zijn bij het starten van een crowdfunding campagne een aantal belangrijke vragen die je jezelf moet stellen …voordat jij hier echt mee begint.
Hierbij moet je denken aan:
• Wat is het voornaamste pluspunt van jouw product of dienst?
• Waarom is dat voornaamste pluspunt zo belangrijk?
• Wie zijn jouw markt en doelgroep?
• Wie zijn jouw directe concurrenten en wat is er onderscheidend aan jou?
• Hoeveel geld zal je moeten inzamelen?
• Waar ga je dat geld specifiek aan uitgeven?
• Welke vorm van crowdfunding ga je inzetten?
• Wat doe je wanneer het doel niet wordt bereikt?
• Hoeveel geld heb je voor marketingactiviteiten?
• Welke marketingkanalen ga je inzetten?
Je moet het zo zien …al het werk dat voor het starten van de campagne gedaan wordt, is essentieel voor het succes van de crowdfunding campagne.
3. Eerst publiek opbouwen dan starten met jouw crowdfunding
Het is essentieel eerst een publiek op te bouwen, voor je begint met het creëren van een crowdfunding campagne. Wanneer je daar namelijk mee start zonder een publiek, is het gedoemd te falen. Bij crowdfunders die wel eerst een publiek opbouwen, zie je ook dat er heel snel een reactie komt …en vrij snel de eerste investeerders al van zich laten horen.
Crowdfunding campagnes die in de eerste week al 30 procent van hun doelbedrag behalen hebben een grotere kans van slagen.
Feitelijk dus een soort “soft-sell” van je product of dienst in de maanden ervoor, een perfecte manier om alles goed op de rit te zetten.
Zorg ervoor dat je in jouw niche op verschillende platformen (eigen website, maar bv. ook social media kanalen) begint met proactief bezig te zijn.
Ga artikelen schrijven, zoek interactie met jouw doelgroep en geef antwoord op vragen die jouw potentiële klanten hebben.
4. Wees er zeker van dat jouw product of dienst geschikt is
Niet elk product of dienst is geschikt voor crowdfunding …en er is een reden waarom crowdfunding campagnes “viral” gaan: het zijn nieuwe, unieke en innovatieve projecten waar investeerders graag mee in zee willen gaan. Is jouw product of dienst al op de markt of lijkt het teveel op bestaande dingen? Dan is de kans groot dat er geen animo voor is.
Maar hoe kom je daarachter? Marktonderzoek!
Check of het al niet door anderen in de markt is gezet …en wanneer je die kunt afvinken, kijk dan eens welke producten er “trending” zijn om ook de overeenkomsten te bekijken.
5. Produceer overtuigende content
Is het je weleens opgevallen hoe belangrijk content is …het schrijven van content die mensen door een verhaal heen sleept. Of het maken van videocontent om je doelgroep te overtuigen. Zorg ervoor dat je hiermee professioneel aan de slag gaat.
Alle content die je schrijft moet de juiste informatie bevatten en lekker lopen …zorg ervoor dat mensen er blij van worden.
En ook video´s maken is een vak apart …die zullen er ook gelikt uit moeten zien.
Je crowdfunding campagne content checklist moet de volgende onderdelen bevatten:
• Op zijn minst 1 video pitch
• Hoge kwaliteit foto’s van jouw producten
• Pakkende titels en content met alle informatie
• Mediakit
• E-mail
• Social media kanalen
Nog een laatste opmerking is de manier waarop je “early birds” kan stimuleren jouw producten of diensten te kopen. Zorg ervoor dat je de mensen die vanaf het begin al gelijk een “commitment” met jou aangaan een fikse korting geeft, of dat je ze op een andere manier verrast met iets waardevols.
Verder kan je ook bundels maken van het “core” product of dienst, en dan samen verkopen met items die een perfecte toevoeging zijn hierop.
Heb je geen andere producten of diensten, maar slechts 1 ding om te verkopen? Je kan ook dan op verschillende manieren mensen belonen met andere leuke dingen (Kickstarter geeft zelfs 100 voorbeelden hoe je dit kan doen).
Wil jij ook starten met crowdfunding?
Zorg er dan voor dat je alle stappen uit dit artikel meeneemt. Het is niet even snel geld binnen harken met elk leuk productidee dat je hebt. Je zal net zoals bij elke stap van het ondernemingsproces, altijd moeten zorgen dat je een meerwaarde creëert en dan kan een crowdfunding campagne uiterst succesvol zijn.