Amazon conversies verhogen - Dit zijn 23 onmisbare tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 augustus 2020 
in Amazon

Amazon conversies verhogen - Dit zijn 23 onmisbare tips

Het is niet voor niks dat Amazon de grootste retailer is en wereldwijd furore maakt met Amazon platformen in verschillende landen. Er zijn nog een hoop mensen die denken dat Amazon alles zelf verkoopt op haar marktplaats, maar het zijn juist ook veel externe verkopers die er producten verkopen …ze zijn zelfs goed voor bijna 50 procent van alle verkopen.

Wil je er ook mee beginnen? Starten met verkopen op Amazon is niet moeilijk (ermee beginnen atlhans …we gaan je namelijk in dit artikel een aantal tips geven die essentieel zijn om je conversies op Amazon te verhogen). Je kan een “Professional” Amazon Seller Account aanmaken (aanbevolen, we gaan je straks uitleggen waarom) of kiezen voor een “Individual” account.

Je kan dan al in no-time beginnen met verkopen, maar zorg er wel voor dat je ons complete artikel leest met tips voor hogere conversies op Amazon. Het zal namelijk de kans op succes vergroten en ook helpen bij het neerzetten van goede resultaten op de langere termijn. Ontdek ze hieronder.

Heb jij vragen over conversies op Amazon? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

23 tips om je conversies op Amazon te verhogen

Iedereen kan beginnen met verkopen op Amazon, maar niet alle verkopers worden ook echt succesvol hiermee. Je zal namelijk een aantal dingen goed op orde moeten hebben om er alles uit te halen. Helaas zijn er ook een aantal valkuilen en sommige verkopers vallen hier met boter en suiker in …bekijk daarom onze tips zodat jij wel een verkoper bent die conversies gaat verhogen op Amazon.

1. Een professional seller account registreren

Het begint al bij je aanmelding, waarbij we je zeker aanraden te kiezen voor een “Professional” Amazon Seller Account om de volgende redenen:

Registreren bij Amazon1. Wanneer je een “individual” Amazon Seller Account hebt, brengt Amazon je 15% commissie (afhankelijk van categorieën waarin je verkoopt) in rekening en 99 dollarcent per verkoop. Je betaalt voor een “Professional” Amazon Seller Account $ 39.99 dollar per maand en betaalt dezelfde commissie minus de 99 dollarcent per verkoop. Een simpel rekensommetje laat ons nu zien dat je bij meer dan 40 verkopen per maand veel beter voor de “Professional” Amazon Seller Account kan gaan …ben je overigens niet van plan meer dan 40 verkopen te maken op Amazon dan raden we je aan geen tijd en geld te verspillen aan verkopen op Amazon.
2. Een professionele verkoper op Amazon kan producten verkopen die momenteel nog niet op Amazon worden verkocht. Daarbij kan je ook productbundels maken wat een geweldige manier is om je winsten te vergroten …deze voordelen zullen je verkopen boosten, waardoor je makkelijker aan 40 of meer verkopen per maand zal gaan komen.
3. Amazon restricted categories zijn categorieën waar je toestemming voor nodig hebt om erin te kunnen verkopen (zoals Clothing, Shoes, Jewelry en nog meer categorieën) …om in aanmerking te komen voor deze categorieën dien je in het bezit te zijn van een professionele account op het platform.
4. Je kan met een professionele account voorraden beheren met feeds, spreadsheets en rapportages.
5. Verder kan je ook gebruik maken van promoties, bepaalde “gift’ services en andere speciale opties.
6. Het allerbelangrijkste is de Amazon Buy Box (hierin vinden bijna 80 procent van alle verkopen plaats) …wil je hiervoor in aanmerking komen dien je een professionele account te hebben
7. Kortom, een beetje verkoper zal dus kosten besparen en veel meer kunnen doen om conversies te verhogen op Amazon met een “Professional” Amazon Seller Account.

2. Verkopen met FBA

FBA staat voor Fulfillment by Amazon, wat betekent dat jij jouw voorraden naar een of meerdere Amazon Fulfillment Centers stuurt en nadat er producten worden verkocht Amazon deze naar je klanten verstuurt. Het komt er dus op neer dat je opslag, bestellingen door consumenten en zelfs klantenservice voor je worden geregeld.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om voor FBM te gaan, waarbij jij zelf verantwoordelijk bent voor dit gehele proces. Maar je zal merken dat de conversieratio’s in de meeste gevallen stijgen bij gebruik van FBA. Het kan zijn dat je iets meer gaat betalen (afhankelijk van hoe duur een andere proces kost), maar het levert je per saldo bijna altijd meer op.

En bedenk verder ook goed dat het flink wat tijd zal besparen, zeker wanneer je gaat opschalen en producten de deur uit vliegen. Je zal anders dit soort zaken op zijn plaats moeten hebben (opslagruimte, mensen die items ophalen en verzendklaar maken, externe bezorgdiensten inschakelen, werknemers op je klantenservice zetten en ook alle retourzendingen zelf moeten afhandelen). Nu kan je in 1 keer alles door Amazon laten doen, waarbij je fees betaalt die in de meeste gevallen zeker opwegen tegen al deze zaken …en tijdswinst, maar ook meer geld opleveren.

3. Zorg ervoor dat je de regels netjes opvolgt

Het is net zoals op andere platformen (zoals bv. eBay) zo dat Amazon bepaalde regels heeft die je ook zal moeten opvolgen. Amazon verandert niet zo vaak haar regels in vergelijking met een eBay, maar kan deze wel op elk gewenst moment doorvoeren en je dient hiervan op de hoogte te zijn. Na het inloggen op je Amazon Seller Account kan de “Amazon Policy Agreement” hier gevonden worden (deze is voor de VS, maar op Amazon.nl is deze natuurlijk ook beschikbaar).Regels op Amazon

Wanneer je opzoek bent naar specifieke regels voor verkopen op Amazon, kan je inloggen op jouw Amazon Seller Account en op de “help” button klikken. Je kan vervolgens “Amazon Policy” typen in de zoekbalk. Nadat de pagina verschijnt kan je in de linker-kolom gedetailleerd vinden waar je naar opzoek bent en dit selecteren uit de lijst om er verder naar te kijken.

Voor aanvullende informatie over FBA (voor iedere verkoper die hier gebruik van wil maken) kun je ook deze pagina eens bekijken.

4. Win de Amazon Buy Box om meer verkopen te maken

Wanneer consumenten zoeken naar producten, voeren ze een zoekopdracht in op Amazon en volgen er meerdere producten in de zoekresultaten. Na het klikken op een product verschijnt gelijk bovenaan die pagina de Amazon Buy Box …volgens Amazon vinden hierin bijna 80 procent van alle verkopen plaats, want potentiële klanten kunnen het product gelijk in hun winkelmandje stoppen of doorgaan naar afrekenen. Het is dus extreem belangrijk daarin te belanden, omdat het je conversies op Amazon significant zal verhogen.

Er zijn kortweg 3 manieren om keer op keer in de Amazon Buy Box te belanden namelijk:

• Zorg dat je de goedkoopste verkoper bent (incl. de verzendkosten) …wanneer je goede metrics hebt en dus een gewaardeerde account, zal je met de laagste prijs een voorsprong hebben op andere verkopers en in de Amazon Buy Box belanden. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat wanneer je een FBA verkoper op Amazon bent, Amazon er vanuit gaat dat de verzendkosten nul zijn. De reden hierachter is dat Amazon Prime Members gratis verzending krijgen op al hun producten die tevens binnen 2 dagen worden bezorgd, en alle andere Amazon klanten krijgen gratis verzending bij het kopen van producten die gezamenlijk meer dan $ 35,- dollar kosten …ofwel aan dit bedrag komen voor hun totale bestelling op Amazon. Om een voorbeeld te geven: stel je verkoopt draadloze oordopjes voor $ 19,99 dollar + $ 9,99 dollar verzendkosten …dus totaal incl. verzendkosten is de prijs van je product $ 29,98 dollar. Nu kan een andere FBA verkoper op Amazon dezelfde draadloze oordopjes verkopen voor een prijs van $ 28,99 wat 9 dollar boven je verkoopprijs van 19,99 dollar is …maar ruim 1 dollar onder je totale prijs (incl. de verzendkosten) en hij of zij wint hiermee de Amazon Buy Box, omdat Amazon er vanuit gaat dat de verzendkosten op nul staan.
• Verkoop een product dat geen enkele andere verkoper verkoopt …wanneer je die namelijk vindt, ben je de enige op de Amazon marktplaats met dat specifieke item en win je altijd de Amazon Buy Box (een manier om dit te doen is je eigen private label creëren).
• Maak gebruik van Amazon’s “Product Bundling Policy” …het komt erop neer dat je een product verkoopt die andere verkopers ook verkopen, maar door deze te bundelen met andere producten (die erbij passen) hier een nieuw product van gaat maken (je kan denken aan verschillende tools voor een koffiemachine die in een bundel worden verkocht).

Het creëren van zo’n bundel van verschillende items (die ook allemaal los worden verkocht op de Amazon marktplaats), zorgt ervoor dat er een nieuw product ontstaat waardoor je altijd de Amazon Buy Box wint (tot iemand het misschien kopieert, wat ook soms kan voorkomen). Je kan ook bestaande producten combineren om een nieuw product te maken. Wees dus een beetje creatief en denk na over wat voor items er goed samengaan met een bepaald product.

Je kan bijna alles combineren om een unieke productbundel te maken. Het enige waar Amazon een uitzondering op maakt is media, zoals een boek of DVD …die je niet in de media categorie kan plaatsen, na het bundelen van deze producten. Verder kan je ook geen media producten met andere media producten bundelen en ze verkopen op Amazon.

Het laatste waar Amazon naar kijkt om te bepalen of jij recht hebt op de Amazon Buy Box, zijn jouw metrics. Om een voorbeeld te geven, kan het zijn dat je een product voor 15 procent duurder verkoopt dan de concurrentie. Maar omdat je reviews 100 procent positief zijn en die van anderen op 89 en 93 procent zitten, kan het zijn dat je om die reden toch altijd de Amazon Buy Box wint.

5. Klantvragen snel beantwoorden

Amazon klantenserviceAmazon wil dat jij klantenvragen binnen 24 uur zal beantwoorden, doe je dit niet dan is dat een tekortkoming volgens Amazon en kunnen ze dit meenemen in je metrics. Zorg er altijd voor dat je dit soort “regels” serieus neemt en dus nastreeft binnen 24 uur op een correcte manier te antwoorden. Je wilt namelijk goede metrics opbouwen die snel in je voordeel werken en ook goed zijn voor je bedrijf op de langere termijn.

Je kan de klantenvragen zien na het inloggen op jouw Amazon Seller Account, aan de linkerkant van de pagina …en indien jij dit wenst zelfs de “Buyer Messages” forwarden naar een eigen e-mailadres. Op die manier kan je wellicht sneller antwoorden, zelfs vanaf je telefoon vandaag de dag.

Probeer altijd op tijd vragen te beantwoorden, want het kan uiteindelijk (direct of indirect) je conversies verhogen op Amazon en dat is precies wat het ultieme doel is van verkopen op Amazon!

6. FBM verkopers dienen ook hun beloftes na te komen

Wanneer jij een FBM (Fulfillment by Merchant) verkoper bent dien je bestellingen (bij voorkeur) binnen 1 werkdag te verzenden en trackinginformatie bij te voegen. Amazon stelt namelijk de vereiste dat je informatie over verzendingen duidelijk maakt en deze vervolgens ook zal nakomen. En bij het niet naleven hiervan kan het zijn dat verkoopstatistieken afnemen …bij extreem slechte metrics kan het zelfs leiden tot een opschorting van je account.

7. Vertrouw niet op UPC codes bij het maken van productenvermeldingen

Bij het verkopen van een product ga je ook een UPC code invoeren op de Amazon pagina bij “Add a Product”. Nadat je dat hebt gedaan en het item al op Amazon te koop is …zal er een lijst vertoont worden met die producten. Maar het is jouw taak om er ook echt zeker van te zijn dat jouw product exact hetzelfde is wanneer je deze producten checkt in de lijst. In sommige gevallen zijn productvermeldingen onderhevig aan updates, waarbij bv. de kleur wordt aangepast, echter passen verkopers niet altijd de UPC code aan.

Om een voorbeeld te geven: het kan zijn dat producten in een outlet worden verkocht, met de reden dat het product is vernieuwd (verbetert). Nu ga jij het product met dezelfde UPC code verkopen waardoor klanten niet het nieuwe maar verouderde product krijgen en jij een hoop retourzendingen …samen met een aantal slechte reviews, omdat klanten het nieuwe product verwachten maar het oude krijgen waaraan dingen ontbreken.

Het is dus echt belangrijk en jouw taak om ervoor te zorgen dat je exact hetzelfde product verkoopt. Kijk hiervoor goed naar de foto’s, maar lees ook de productomschrijving en kenmerken om er 100 procent zeker van te zijn dat je hetzelfde product verkoopt.

8. Maak duidelijke productomschrijvingen

Het zal natuurlijk vanzelfsprekend klinken, maar bedenk goed dat zelfs al een heel klein verschil kan leiden tot retourzendingen of slechte reviews …en wanneer dit in de ogen van Amazon te vaak voorkomt kan het zelfs leiden tot waarschuwingen of opschorting van je account.

9. Vraag naar feedback

Amazon klanten laten niet altijd en zomaar reviews achter, en je kan ze hier dus beter netjes om vragen. Je kan ook software van derde partijen gebruiken (zoals bv. Kibly) om automatisch na elke bestelling een e-mail naar de klant te sturen. Hierin kan een verzoek worden gedaan om bv. bij klachten contact op te nemen en het vervolgens voor de klant in orde te maken.Feedback op Amazon

Er zit zelfs een link bij zodat klanten direct op de juiste pagina terechtkomen, en feedback kunnen achterlaten waar jij op kan reageren.

Je zal merken dat het versturen van mails naar klanten nadat ze een aankoop hebben gedaan ertoe zal leiden dat er meer reviews binnenkomen.

10. Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen voor je producten

Amazon stelt ook de vereiste dat foto´s nu op zijn minst 1000 x 1000 pixels dienen te zijn, omdat klanten ook gebruik kunnen maken van de zoomfunctie. Verder zijn er nog meer regels omtrent het plaatsen van productafbeeldingen, zoals de eerste afbeelding die een witte (neutrale) achtergrond moet hebben. Wil je meer weten over Amazon’s beleid voor het plaatsen van productfoto’s …log dan in op je Amazon Seller Central account en bekijk welke richtlijnen ze nog meer hanteren voor foto’s.

11. Verzoek klanten feedback en reviews achter te laten

Slechts een klein percentage van alle klanten op Amazon, laat spontaan een review achter. Het is dan ook zaak dit te stimuleren met een geautomatiseerde service die klanten stimuleert feedback of productreviews achter te laten. Op die manier zullen klanten wel veel reviews achterlaten, en dat verschil kan heel groot zijn in vergelijking met het niet gebruiken van zo’n dienst.

Amazon laat weten dat een toename in reviews zeker een rol kan spelen bij het winnen van de Amaxon Buy Box, en zijn veel van die reviews ook nog eens heel goed …dan kan dit ertoe leiden dat verkopen toenemen met zo’n 15 procent of meer.

Het is wel belangrijk dat zo’n dienst dan werkt volgens de regels van Amazon, gebeurt dit niet kan het namelijk schadelijk zijn voor de metrics van je account. Maar wanneer ze dat doen, kan het automatisch versturen van dit soort mails je veel meer reviews opleveren. En is het dus zeker waard gebruik te maken van geautomatiseerde oplossingen die reviews stimuleren.

12. Je opslagkosten reduceren

Kosten reduceren op AmazonHet doel is natuurlijk op tijd je voorraden aan te vullen, zodat je niet zonder items komt te zitten en nee moet verkopen aan je klanten. Maar je wilt ook niet met onnodig hoge voorraden zitten die lang in opslag staan bij Amazon, want je betaalt hiervoor wel gewoon de opslagkosten. Je kan hiervoor software gebruiken zoals Just In Time (JIT), om precies op die “sweetspot” nieuwe voorraden te bestellen.

Over het algemeen zal je weten of gaan ontdekken, hoe lang het ongeveer duurt voordat je producten van de leverancier bij Amazon aankomen. En aan de hand daarvan kan je de zogeheten “Replenishment Alerts” (aanvullingsmeldingen) instellen zodat je altijd op tijd bent, maar ook geen cash in voorraden pompt die nog niet aan vernieuwing toe zijn.

Je kan op die manier altijd op tijd voorraden bestellen en zo min mogelijk onnodige opslagkosten maken op Amazon.

13. Verhoog je ASP voor lagere fees en hogere winstmarges

Een van de FBA fees waar je mee te maken krijgt op Amazon is de “handling” fee, die $ 2.02 dollar is voor items met een standaard formaat.

Wat je wilt doen is kijken naar je “Average Selling Price” (ASP) om ervoor te zorgen dat deze fee niet een te grote hap neemt van je winsten. Zorg je namelijk voor een hogere ASP dan neemt de fee dus af op het verkoopbedrag en winst toe. Je kan het beste proberen boven de 35 dollar per item uit te komen.

Kijk dus naar items die daarop of boven zitten …maar soms kan het toch rendabel zijn ook goedkopere producten te blijven verkopen. Je kan hierbij denken aan bv. bepaalde sieraden die een zeer hoge winstmarge hebben. Op die manier lijkt het een hoog percentage van de verkoopprijs, maar omdat je winstmarges heel hoog zijn is het toch meer dan interessant ze te blijven verkopen.

14. Label je producten correct bij FBA verzendingen

Het kan zomaar eens voorkomen dat er een foutje wordt gemaakt bij het labelen van producten, maar daarbij zal je wel extra moeten opletten. Zorg er dan ook voor dat je een systeem op zijn plaats hebt. En producten altijd goed labelt.

Het kan zomaar zijn dat je per ongeluk een label plaatst op hetzelfde item, maar in een andere kleur. Nu gaat je product naar de klant en die zal het hoogstwaarschijnlijk terug sturen en misschien wel een negatieve review plaatsen. Zorg ervoor dat wanneer dit gebeurt het snel wordt opgelost, en de klant snel en zonder extra kosten het juiste item krijgt …op die manier is de kans groot dat er geen negatieve review volgt, maar zelfs een zeer positieve (omdat je de klant snel helpt).

Maar het kan je wel onnodig geld kosten, iets wat je met bv. een checklist kan oplossen. Of een systeem in werking stellen waarbij producten altijd goed gelabeld worden en er dus geen retourzendingen zullen worden gedaan. Je kan tevens producten verpakken op een dusdanige manier dat je ze altijd door de verpakking heen kan zien en er 100 procent zeker bent dat het juiste label op de correcte producten terecht komen.

15. Zet wat extra stappen om negatieve feedback te verwijderen

Wanneer je negatieve of zelfs neutrale feedback krijgt, kan je hier iets aan doen. Het aanschrijven van die klanten en verontschuldigen voor wat er wellicht niet goed is gegaan (om zo’n review te plaatsen) is dan de eerste stap. Je kan ze zelfs korting geven of een giftcard van bv. 10 dollar ter compensatie.Negatieve reviews Amazon

Het kan voorkomen dat een klant jouw product bestelt en deze cadeau wil doen aan iemand. Stel er gaat iets niet goed met de bestelling en het product zal retour getuurd worden door de klant …de kans bestaat nu dat die niet op tijd het nieuwe product kan laten overkomen om op tijd het cadeau te geven (bv. een verjaardagscadeau). Wat je kan doen is het product inpakken (er een cadeautje van maken) en met hoge prioriteit verzenden naar de klant …zodat het hopelijk nog op tijd zal worden geleverd. Op die manier kost het je wel geld, maar is de kans heel groot dat die klant een negatieve review verwijdert en een nieuwe positieve review schrijft.

En dit werkt (in dit geval of andere situaties) meestal zo’n 80 procent van alle keren. Het is zeer belangrijk om boven de 95 procent te blijven, wanneer het gaat om tevreden klanten om je verkopersstatus hoog te houden …alles daaronder kan deze in gevaar brengen en bij te lage cijfers zal het wellicht leiden tot een opschorting. Hoewel er altijd klanten tussen zitten die minder goede reviews zullen geven is het dus zaak zoveel mogelijk goede reviews te krijgen …en bij goede producten en diensten, maar ook dit soort inspanningen zal dit absoluut goed uitpakken en je conversies op Amazon verhogen!

16. Verpak je producten correct om schade, penalty’s en vertragingen te voorkomen

Amazon heeft ook een aantal strikte richtlijnen, wanneer het aankomt op voorraden versturen naar hun warenhuizen.

Zorg ervoor dat je correcte maten dozen gebruikt voor het verpakken van jouw producten en die ook van degelijk materiaal zijn. Op die manier raken je producten niet beschadigd. Ga je dozen hergebruiken verwijder dan alle voorgaande labels om het makkelijker te maken voor de pakketbezorgingsdiensten en vertragingen te voorkomen. Verder wil je ook niet tegen penalty´s aanlopen vanwege een foutieve verpakkingswijze.

Kijk ook hier naar meer richtlijnen voor het verpakken van producten, volgens de voorgeschreven richtlijnen van Amazon.

17. Op een proactieve wijze voorraden beheren

Wil je nog meer doen om conversies te verhogen op Amazon? Dan speelt een actieve benadering van voorraadbeheer hierin ook een essentiële rol. Wanneer je tijdelijk geen voorraad hebt terwijl een product goed verkoopt, heeft dit namelijk effect op je “sales rank” ofwel verkooprang.

Zo kan deze bv. minder dan 1000 zijn, maar wanneer het lang duurt voordat een product weer op voorraad komt kan die zomaar duizenden (misschien wel tienduizenden) malen hoger worden. En dan kan het zo weer 3 tot 6 maanden duren voordat je weer in de buurt komt van die positie.

Het is dus echt zeer belangrijk dat je weet hoelang voorraden bestellen duurt, maar ook wanneer ze bij jou of Amazon aankomen …zodat je er op kan rekenen en de tijd kan incalculeren, zorg dat je niet zonder voorraad komt te zitten voor populaire items en dat is met name ook van essentieel belang rondom bepaalde feestdagen omdat verkopen ineens flink kunnen toenemen …maar het in die periodes bestellen van producten om dezelfde reden vaak vertragingen kan oplopen. Wees dus op tijd met bestellen van producten in drukke periodes zodat je voor die stormloop genoeg voorraad hebt.

18. Gebruik FBA verzendingen ook voor andere verkoopkanalen

Verkoop je op de Amazon marktplaats, maar ook via andere platformen zoals eBay? Je kan dan ook de bestellingen van andere verkoopkanalen laten afhandelen door Amazon. Het gebruikmaken van Multi Channel Fulfillment (MCF) kan zeer handig zijn wanneer je een betrouwbare partner (Amazon) al jouw bestellingen wilt laten regelen over de hele wereld en waarbij het updaten van je voorraden automatisch zal gaan, vanaf welke website je klanten ook bestellen.

19. Onderhandel exclusieve verkooprechten met leveranciers

We hebben je al manieren laten zien om de Amazon Buy Box te winnen en 1 daarvan is het verkopen van een product dat niemand anders verkoopt. Wat daarbij kan helpen is het verkrijgen van exclusieve verkooprechten van een leverancier. Op die manier zal je namelijk altijd de Amazon Buy Box winnen, omdat er geen andere verkopers zijn die het product verkopen en er dus geen concurrentie is voor dat product.

Je kan dit bv. proberen met kleine leveranciers die nog niet of op kleine schaal actief zijn op het Amazon platform. Leg daarbij de voordelen uit voor de leveranciers zoals het waarborgen van een bepaalde prijs per item en dat ze niet in een prijzenoorlog terecht komen, waarbij elke verkoper weer andere inkoopprijzen wil betalen en dit in het nadeel werkt van de leverancier.

Het is ook mogelijk met grotere leveranciers dit soort samenwerkingen aan te gaan, maar bij de kleinere (nog niet op Amazon opererende) leveranciers zal je meer kans maken om dit soort afspraken te maken.

20. Leer hoe je de Amazon zoekwoordentool kan gebruiken

Amazon zoekwoordentoolBij het creëren van een productvermelding geeft Amazon je de mogelijkheid om zoekwoorden toe te voegen. Wanneer klanten producten gaan zoeken, gebruiken ze zoekwoorden en zinnen om deze te vinden. Je kan hierbij de volgende bonustips gebruiken om nog meer je conversies te verhogen op Amazon.

Doe bij het plaatsen van zoekwoorden de volgende dingen:

• Je hoeft geen zoekwoorden te herhalen die in je titel, bulletpoints en productomschrijvingen staan en raden je aan sowieso geen zoekwoorden te herhalen die al in je titel staan (dat is het eerste waar Amazon naar kijkt en hetzelfde zoekwoord nog een keer gebruiken in je lijst met zoekwoorden, zal door Amazon compleet worden genegeerd) …zoekwoorden in je bulletpoints en productomschrijving kan je eventueel wel herhalen.
• Sommige zoekwoorden worden aan elkaar en los van elkaar geschreven, wanneer mensen er naar zoeken …gebruik er een (met het meeste zoekvolume) in de titel en de andere in je lijst met zoekwoorden.
• Hoewel Amazon heel goed fout gespelde zoekwoorden kan detecteren, lukt dit niet in alle gevallen …zet daarom populaire misspellingen ook in de lijst met zoekwoorden.
• Gebruik ook andere zoekwoorden die mensen invoeren om het product te vinden, in feite dus alle relevante zoekwoorden (met genoeg zoekvolume) die ook worden gebruikt om hetzelfde product te vinden op de website van Amazon.
• Er zijn een hoop potentiële klanten die niet het Amerikaanse Engels, maar de Britse Engelse woordenschat gebruiken om naar producten te zoeken …om een voorbeeld te geven ze schrijven niet color maar colour voor kleur, en zo zijn er meer voorbeelden die ze kunnen gebruiken in plaats van wat jij misschien in de lijst hebt staan en zet ze daarom ook altijd in de lijst (of neem het in ieder geval in overweging).

Om je te helpen bij zoekwoordenonderzoek kan jij ook Merchantwords gebruiken, welke geoptimaliseerd is voor het Amazon platform en je dus prima kan gebruiken voor verkopen op Amazon en het zal tevens nog meer ondersteuning bieden bij het verhogen van je conversies op Amazon.

21. FBA storages fees

FBA opslagkosten kunnen soms aardig oplopen, zeker wanneer je producten niet snel verkopen. Zorg ervoor dat je een goede inschatting maakt hoe snel producten verkopen en plan ook het opnieuw bestellen ervan. Je kan gerust wat extra items naar Amazon sturen, maar je hoeft ook niet voor 3 maanden voorraad naar Amazon te sturen terwijl je weet dat de verkopen meestal consistent zijn voor een product. Je kan dan beter wat spullen in je garage hebben staan en later sturen, want dat bespaart je weer de nodige opslagkosten bij Amazon. Vliegen je producten de deur uit of komen er bepaalde events aan die extra voorraad vereisen, stuur dan op voorhand wat meer naar Amazon …dit om te voorkomen dat je plotseling zonder voorraden komt te staan en nee moet verkopen aan klanten …plus je wilt voorkomen dat je verkopersstatus afneemt, maar juist toeneemt!

22. Let goed op de specificaties in je producttitel

Let goed op bij het plaatsen van specifieke informatie over producten, zoals bv. het gebruik van bepaalde kleuren. Is een kleur niet helemaal hetzelfde, maar gebruik je wel de echte kleurnaam in jouw producttitels? Dan kan je retourzendingen verwachten van klanten en misschien zelfs klachten ontvangen (van je klanten, maar ook van Amazon zelf voor het schenden van hun beleid ervoor). Om hier een stokje voor te steken kun je er bv. “simulated” voorzetten waarmee je aangeeft dat de kleur kan afwijken …probeer de echte kleur van het product ook zo duidelijk mogelijk op je foto’s te tonen, zoals deze er ook in het echt uitziet.

<3>23. Extra kosten voor je verzending vermijden

Je kan ook nog wat extra (onnodige) kosten besparen op je verzendingen. Bij UPS en FedEx wordt bv. ook gekeken naar “dimensional weight of volumetric weight” wat neerkomt op de inhoud van je dozen. Om een voorbeeld te geven: wanneer dozen een bepaald volume overschrijden, kan het zijn dat er meer kosten in rekening worden gebracht …een oplossing is dan het te verdelen over 2 kleinere dozen, wat minder kost.

Klaar om je conversies op Amazon te verhogen?

We hebben je nu 23 fantastische tips laten zien om conversies op Amazon te verhogen. En raden je aan ze te volgen …zodat verkopen en winsten kunnen stijgen en jouw verkopersstatus ook zal groeien. Je kan op die manier een voorsprong maken op de concurrentie. Het kost je in het begin wel extra tijd, maar dat betaalt zich dubbel en dik uit. Je zal ook merken dat ze snel in jouw systeem zitten en jij hier steeds vaker de vruchten van zal plukken …succes met verkopen op Amazon!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies