Chinese verkopers blijven op Amazon
Chinese verkopers blijven op Amazon
10 november 2022 

Chinese verkopers blijven op Amazon

In de afgelopen twee jaar hebben Chinese verkopers het marktaandeel dat ze op Amazon hebben verloren, goedgemaakt. Een tijdje leek het erop dat ze Amazon verlieten, maar dat bleek niet waar te zijn.

Chinese retailers

Chinese retailers hebben een historisch hoog percentage van de Amazon-verkopen in de Verenigde Staten. Volgens data is het aandeel in het totale feedbackvolume en, afzonderlijk, het percentage topverkopers terug op het niveau van november 2020. Ondanks hun inherente beperkingen wijzen de twee analytische benaderingen op dezelfde richting van het verkoopvolume.

Chinese verkopers maken meer verkopen in de VS op Amazon dan ooit tevoren. Volgens onderzoek van is het aantal totale feedbackbeoordelingen van Chinese verkopers terug op een niveau dat niet meer is gezien sinds november 2020. Verkopers krijgen feedbackbeoordelingen van klanten voor elke bestelling, wat optelt tot miljoenen beoordelingen per maand. Feedback achterlaten is optioneel, en slechts 1-5% van de klanten doet dat. Hoewel het van nature eenvoudig is, schat deze analysemethode de richting in van veranderingen in de verkoopmix.

Sinds november 2020 krijgen Amerikaanse verkopers een groter marktaandeel. Maar dat stopte in maart 2022. Sindsdien is de trend veranderd, en het duurde niet lang of Chinese verkopers kregen hun verloren marktaandeel terug. Nog steeds komt meer dan 50% van de verkopers uit de Verenigde Staten, maar dat aantal zal waarschijnlijk snel dalen.

afhankelijk-van-amazon

Steeds meer mensen in China vinden dat verkopers niet langer op Amazon moeten vertrouwen. Hong Yong, een Associate Research Fellow met banden met het ministerie van Handel, schreef dat Chinese bedrijven die zaken doen in het buitenland in de toekomst niet meer op Amazon moeten vertrouwen. Hong Yong schreef dit jaar een opiniestuk genaamd "Het risico van "verstikking" in China's grensoverschrijdende e-commerce kanalen afwenden". Het werd gepubliceerd in de overzeese editie van de People's Daily.

In werkelijkheid hebben alle verkopers geprobeerd ervoor te zorgen dat ze niet het grootste deel van hun inkomsten van Amazon krijgen. Amazon is nog steeds de grootste marktplaats in de VS en veel andere grote markten. Weinigen zijn daarin geslaagd omdat Walmart en eBay ordes van grootte kleiner zijn of een heel andere manier van zakendoen nodig hebben (DTC, Shopify). Alle verkopers zijn dus op zijn minst een beetje op Amazon aangewezen.

Hoewel Amazon's schorsing van honderden Chinese topverkopers de markt schokte en nieuwe marktplaatsen als Shein en Temu een uitweg leken te bieden, verlieten Chinese verkopers Amazon niet. De standaard is nog steeds "Made in China, Sold on Amazon".

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen