China export logo VS. CE keurmerk: Pas hier voor op!
China export logo VS. CE keurmerk: Pas hier voor op!
03 december 2021 

China export logo VS. CE keurmerk: Pas hier voor op!

Veel merken plaatsen een CE-markering op hun producten, bewerend dat de producten veilig zijn voor de eindklant, en verkopen ze binnen de EU-zone. Maar dat is niet altijd het geval …weet je dat de CE-markering die jij op een product ziet soms nep kan zijn (hoewel dit natuurlijk nooit zou mogen kunnen, gebeurt helaas nog te vaak dat verkopende partijen zich met dat soort malafide praktijken bezighouden)? Waarschijnlijk is jouw antwoord "NEE", en dat is absoluut normaal …want doorgaans zullen die zaken ook goed verlopen, en de meeste (eerlijke) mensen verwachten ook dat alles klopt. Om die reden laten we je in dit artikel zien hoe jij een China export logo kan onderscheiden van een echt uitgegeven CE keurmerk (ofwel CE markering).

Er wordt aangenomen dat een product met de CE-markering veilig is, omdat de CE-markering aantoont dat het product voldoet aan de relevante en strikte EU-richtlijnen en -normen. De markering komt iedereen in de toeleveringsketen ten goede, maar vooral de consument. Want zo ben je er van verzekerd dat er met overkoepelende controle op de producten een goed artikel in huis wordt gehaald.

CE keurmerk

Het lijdt geen twijfel dat je tenminste één keer een merkteken hebt gezien, want ze staan op vele artikelen …en wanneer jij volop handel drijft (of soms natuurlijk zelf producten koopt in de winkel of elders) weet je dus over welke CE keurmerk we het hebben en dat die afwijkt van een China export logo (we gaan je zo nog meer inlichten over hoe je echt zorgvuldig onderscheidt kan maken tussen beide). Een van beide symbolen verschijnt vaak naast de bekende UL (Underwriters Laboratory), FCC (Federal Communications Commission) of CSA (Canadian Standards Association) markeringen. De laatstgenoemde merken verschijnen op veel producten in Noord-Amerika. Meestal kan je het zien wanneer jij de veiligheids- en specificatie-opmerkingen van producten bekijkt.

Er is een enorm verschil in de betekenis van deze symbolen, en mensen moeten ze van elkaar kunnen onderscheiden. Laten we daarom specificeren wat een CE en "Chinese export logo" -markeringen eigenlijk zijn.

Overigens willen we je adviseren ons artikel over het CE keurmerk te lezen, want dit is heel belangrijk voor verkopers die internationaal zaken doen.

Ok …laten we eens kijken naar de verschillende logo’s en waar je op moet letten.


1. Officiële CE-markering

De CE-markering is een symbool dat op producten wordt toegepast om aan te geven dat ze voldoen aan de essentiële eisen van de relevante EU-richtlijnen met betrekking tot gezondheid en veiligheid of milieubescherming. De letters "CE" zijn een afkorting en komen van de Franse uitdrukking "Conformité Européene", wat letterlijk "Europese conformiteit" betekent. De CE-markering is verplicht voor specifieke producten die worden verkocht in de Europese Economische Ruimte (EER).

Soms zie je naast de CE markering een code die het ID-nummer van de betreffende aangemelde instantie vertegenwoordigt die nodig is voor het uitvoeren van de certificering van het product.

Om aan alle richtlijnen te voldoen zal je dus goed op de hoogte moeten zijn van het onderscheid in keurmerken en daarbij de benodigde CE keurmerken goed op orde moeten hebben gezien die richtlijnen vertrouwen wekken bij klanten en gewoon simpelweg niet mogen ontbreken bij specifieke producten die jij bv. in de hele EU wil gaan verkopen via Amazon of andere marktplaatsen.

2. CE-markering "Chinese export"

De CE-markering "Chinese export" is te zien op sommige producten die zijn geproduceerd in en geëxporteerd uit China. Het merkteken heeft een soortgelijk ontwerp en wanneer je niet weet hoe jij het moet onderscheiden van het echte CE keurmerk, kan het er identiek uitzien voor jou. Hierdoor kan je ervan uitgaan dat jouw product CE-gemarkeerd en veilig in gebruik is. Het merkteken "Chinese export" (China export logo) is geen officieel Europees merkteken en wordt dus onder de noemer “nep” gesmeten. Veel fabrieken in China brengen dat merkteken op hun producten aan en brengen ze daarna op de markt. Dergelijke producten hebben geen risicobeoordeling, veiligheidsevaluatie of testen ondergaan. Ze zijn niet gecertificeerd volgens de relevante CE-normen en het op de EU-markt brengen wordt gezien in de vorm van een illegale handeling. Over het algemeen variëren producten met het CE-merk "China Export" in kwaliteit van acceptabel tot volledig gevaarlijk in hun ontwerp.

Ga er daarom dus nooit zomaar vanuit dat je het CE keurmerk hebt, terwijl het in feite ook om een China export logo kan gaan …want op die manier kan je in de problemen komen tijdens het verkopen ervan in Europese landen. Je wil uiteindelijk aan alle richtlijnen voldoen, zodat je niet achteraf gesodemieter krijgt met logo’ die helemaal niet blijken te kloppen en producten die dus kennelijk niet aan specifieke voorschriften voldoen. Het niet op de juiste manier beoordelen en toepassen van die keurmerken kan dan ook je verkoopactiviteiten verstoren met alle bijkomende kosten die je oploopt (zorg er dus voor dat je een flitsende productlancering realiseert en voldoe altijd aan alle benodigde keurmerken).

3. Verschil tussen beide CE-markeringen

Om het verschil tussen beide merken beter te begrijpen, zou je ze zodoende naast elkaar moeten leggen en de verschillen moeten aanstippen. Zoals je kan zien, zit het verschil niet alleen in de betekenis, maar ook al lijkt het China export logo op het officiële Europese CE keurmerk, het respecteert de afmetingen of verhoudingen niet. In sommige opzichten zijn de letters identiek gevormd, maar de afstand ertussen is anders. Dit is dus precies wat de twee merken onderscheidt. Een correcte CE-markering laat de E beginnen op het cirkelvormige profiel getekend door het C-teken.

Producten die binnen de EU-zone worden verkocht, zijn streng gereguleerd en over het algemeen veilig. Er zijn echter gevallen van onethische bedrijven die, na goedkeuring van de technische documentatie, elementen verwijderen om geld te besparen, wat aan de andere kant ten koste gaat van de veiligheid of levensduur van het specifieke product.

Voorkom jezelf dus een hoop extra kosten of dat je op de vingers wordt getikt, omdat je denkt “goedkopere” producten te kopen waarbij jij dus niet zo nauwkeurig kijkt naar het faciliteren van de juiste keurmerken …vaak wordt dit een duurkoop en zal je achteraf nog een hoop moeten doen om alles weer netjes op de rails te schoppen (het wekt ook geen vertrouwen bij klanten, wanneer dit soort zaken rondom jouw onderneming naar buiten komen …en die klanten moeten wel jouw producten kopen).

CE markering China Export

Juridische implicaties

De Europese Commissie en de nationale autoriteiten hebben de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat bepaalde producten die binnen de EU-zone worden verkocht, de officiële CE-markering dragen. Er zijn verschillende maatregelen, procedures en sancties ingevoerd om vervalsen tegen te gaan, en ze variëren allemaal volgens de respectieve nationale administratieve en strafrechtelijke wetgeving. In sommige gevallen kunnen de marktdeelnemers een boete en in andere gevallen een gevangenisstraf krijgen. Uiteindelijk hangen de juridische implicaties af van de ernst van het misdrijf. Het is ook mogelijk dat de fabrikant de mogelijkheid krijgt om te controleren of het product voldoet aan de toepasselijke wetgeving voordat hij gedwongen wordt het van de EU-markt te halen.

Bovendien, wanneer klanten vermoeden dat de CE-markering van een bepaald product nep is (en dus vaak een China export logo bevatten) of zich zorgen maken over de veiligheid van het product, wordt hen geadviseerd om onmiddellijk contact op te nemen met de respectievelijke nationale markttoezichtautoriteiten, zodat passende maatregelen kunnen worden genomen.

Over het algemeen wordt elk legitiem product met CE-markering beschouwd een product te zijn van betere kwaliteit en bewezen veiligheid dan enig ander product met een gelijkwaardig, niet officieel CE-merkteken. Daarom is het essentieel om het verschil tussen beide symbolen te kunnen herkennen en uit de buurt te blijven van verdachte producten.

Het kan je succes namelijk echt maken of kraken …wij snappen niet waarom welke serieuze verkoper zich met dit soort praktijken bezighoudt. Echter, soms is er ook onwetendheid in het spel en dat is de reden waarom je we in ieder geval een advies willen geven omtrent het bestaan van beide logo’s en dat je de verschillen ertussen goed zal moeten snappen, zodat je legitiem handel kan drijven via platformen zoals Amazon.

Zorg dat je alle verschillen goed snapt …

Zorg dat je alle verschillen goed snapt

Het is echt belangrijk onderscheidt tussen een China export logo en CE keurmerk te detecteren, er dan vervolgens de juiste acties te ondernemen om het juiste keurmerk te realiseren …omdat je anders producten verkoopt die niet zodanig verkocht mogen worden via EU marktplaatsen. We raden je aan dit heel serieus te nemen en dus ook te checken welke er op jouw producten vermeldt staan en ze eventueel snel aan te passen (wanneer nodig uiteraard). Uiteindelijk is het je doel om legitiem, klantgericht de allerbeste ervaring te bieden aan je klanten en te voldoen aan bijkomende regelgeving.

Hoe je het ook went of keert …de verantwoording ligt bij de ondernemer en soms kan het in samenspraak met leverancier worden gedaan. Maar zorg dus wel altijd voor dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt en dingen niet op zijn beloop laat gezien dit mogelijk voor problemen zorgt. Een CE keurmerk is voor een hoop product categorieën verplicht.

Ferry Vermeulen Compliance expert


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen