Vandaag sprak Huub Vermeulen, de directeur van bol.com, op de webwinkel vakdagen. Zijn verhaal was net zoals vorig jaar dat ze bouwen aan een platform voor hun partners en dat zij zichzelf als verkoper op de laatste plek zetten. Naast het mooie (en standaard) verhaal van bol.com vertelde Huub iets heel interessants.
De vaste commissie van de producten onder de 20 euro gaat omlaag!
Bol.com heeft veel contact met hun partners en staan open voor feedback. Aan een veel voorkomend punt van kritiek geven zij nu gehoor. De commissie op goedkopere producten is te hoog om er nog een goede marge op te maken. Nu is je marge altijd al lager bij goedkope producten, dus het werkt niet mee als de vaste commissie daar niet in mee gaat. Zo werd het voorbeeld gegeven dat je op een product van 69.99 maar 14% kwijt bent aan de commissie, maar met een product ben van 7 euro ben je al 24% kwijt.
Wat houdt het precies in?
Op 1 maart daalt de vaste commissie van producten onder de 20 euro van 83 cent naar 40 cent. En producten onder de 10 euro gaan zelfs naar 20 cent. Dit betekend dat je een stuk(je) meer marge kan pakken op de goedkopere producten en dat het aanbod in deze prijsklasse waarschijnlijk zal stijgen.