Heb jij al een webshop, en wil je jouw producten ook op bol.com gaan verkopen? Slimme zet …want het kan namelijk zeer rendabel zijn je producten (via een productfeed) op Bol te zetten! Maar denk je ook weleens na over bol.com sponsored products en hoe je met advertenties nog meer kan verdienen op bol.com? We gaan je in dit artikel laten zien wat het precies inhoudt, en ook hoe je er op een succesvolle manier mee kan starten.
In januari 2021 is bol.bom overigens overgegaan op een nieuw platform, namelijk van Criteo naar Mabaya. Het is een tool om volledig je campagnes in te richten. En het is nu dus zo dat leveranciers ook over kunnen gaan op de nieuwe advertentieomgeving van Mabaya, verkopers konden dit al …maar nu zijn dus ook de leveranciers hiertoe in staat waardoor er een “level playing field” ontstaat en alle partijen dus dezelfde tool gebruiken.
Verder is Mabaya zeker geen onbekend platform, want er zijn al een hoop verkopers die via andere wegen bekend zijn met het advertentieplatform …en nu is bol.com dus ook volledig overgegaan op deze tool. Het lijkt veel op de manier waarop de Amazon advertenties werken en heeft een uiterst belangrijk kenmerk, namelijk dat verkopers nu met bol.com sponsored products op zoekwoorden kunnen targeten en hiermee dus zelf bepalen op welke termen ze willen adverteren.
Wil je meer weten over hoe adverteren met bol.com werkt …en hoe je een goede strategie neerzet? Lees dan vooral verder, want we gaan je het allemaal laten zien.
Wat zijn bol.com sponsored products?
Het begint natuurlijk allemaal met product sourcing, een productidee uitwerken en dan vervolgens importeren vanuit (meestal) China. Of wellicht heb je al een aantal succesvolle producten die je via jouw eigen webshop verkoopt …en wil je die nu ook op bol.com gaan verkopen. En met bol.com sponsord products kan je de verkopen nog meer boosten.
Verder is het überhaupt een slimme zet om te gaan verkopen op bol.com, vanwege de bekendheid van het platform. Je zal er meer klanten mee krijgen (indien jouw product natuurlijk goed genoeg is). En bol.com biedt ook nog eens waardevolle diensten aan voor externe verkopers zoals bol.com LVB (waarbij ze alle bestellingen voor je in goede banen leiden …ofwel de logistieke kant van ondernemen voor hun rekening nemen). Het is meestal de investering dubbel en dik waard. En zo kan jij dus uitgroeien naar ongekende hoogtes, of in ieder geval je inkomsten gestaag zien groeien.
Maar wat zijn bol.com sponsored products dan precies? Het is in feite een “Cost Per Click” (CPC) model waarbij jij betaalt voor wanneer er op jouw advertentie geklikt wordt door klanten die interesse hebben in jouw producten. Zo kan je producten dus nog beter onder de aandacht brengen, en ook meer verkopen realiseren. Het lijkt wat dat betreft veel op Google AdWords …wat op dezelfde manier werkt.
Wil je ermee beginnen zal je een zakelijke verkoopaccount nodig hebben, waarmee je actief bent en op bol.com producten verkoopt. En wanneer je dat allemaal hebt kan je nu dus op basis van dit model (en kosten) je producten nog beter onder de aandacht brengen van bol.com bezoekers (verder betaal je natuurlijk ook bol.com commissie voor de bemiddeling die ze doen).
Er is wel een verschil tussen hoe Google AdWords werkt en bol.com sponsored products, en dat is dat bol.com een minimale CPC van € 0,25 cent hanteert …met dat bod doe je automatisch mee aan veilingen voor categorieën waar de door jouw gekozen producten onder vallen. Verder kan je biedingen op categorie- en productniveau beheren. Zo kan je dus zelf bepalen hoe jij gaat adverteren en welke producten jij het waard vindt om extra in de “spotlight” te zetten, en waarmee je op die manier meer kan gaan verdienen.
Hoe bepaal je een goede bol.com sponsored products strategie?
Je denkt misschien “ja, maar wacht even …moet ik nog meer betalen om mijn producten op bol.com te verkopen?” immers betaal je natuurlijk al een vergoeding (vast bedrag en percentage op de verkoopprijs, afhankelijk van de productcategorie) en wellicht maak je ook gebruik van andere diensten. Maar je krijgt er ook enorm veel voor terug + bepaalde kosten zal je sowieso maken ….en zijn belangrijk om nog meer uit je online business te halen. En die vlieger gaat in feite ook op voor bol.com sponsored products, want het zal je producten meer onder de aandacht brengen van klanten die interesse hebben in jouw producten.
Hierbij moet je wel even kijken hoeveel marge er nog overblijft …kijkende naar je winstmarge, maar ook wat je aan bol.com commissie en eventuele andere kosten nog betaalt. En blijft er genoeg over om te adverteren op bol.com …is het zeker een aanrader hier iets mee te doen (helemaal wanneer je er zeker van bent dat producten al goed lopen en je dus nog meer kan verdienen op die producten, door het verkoopvolume te verhogen).
En met producten die overblijven kan je dan meer verkopen realiseren. Verder is het natuurlijk altijd belangrijk de advertenties te volgen, laat die dus zeker niet op zijn beloop om flaters te voorkomen. Want wanneer het adverteren op bol.com voor bepaalde producten wel veel extra clicks oplevert, maar niet al te veel extra verkopen …dan worden de CPC kosten te hoog en zal je nieuwe plannen moeten bedenken of andere producten moeten targetten.
Ontdek 5 tips voor bol.com sponsored products in 2021
Nu je een idee hebt van wat het is, zal je in de volgende stap willen starten met adverteren op bol.com. En hierbij is het slim om onderstaande 5 tips mee te nemen …zo zal je namelijk beter beginnen en weet je ook waar jij op moet letten, lees daarom verder om onze tips hieronder te ontdekken.
1. Gebruik “bid-multipliers” bij bol.com sponsored products
Het voordeel is dat je met bol.com advertenties gebruik kan maken van de zogeheten “bid-multipliers” …waarmee je procentueel op of af kan bieden afhankelijk van de shopper targets (Max. Reach, In-market of Cross-sell) of placement types (Browse & Search, Product Detail & Cart of Homepage & Discovery). En dat kan zeker slim zijn, omdat je voor sommige categorieën (producten) hoger wilt bieden en andere lager. Je wilt uiteindelijk zoveel mogelijk uit jouw advertenties halen …en op die manier kan je dat doen.
En daarom is het ook een belangrijk onderdeel van experimenteren en optimaliseren …waarbij je dus weer moet bedenken dat bol.com sponsored products niet iets is wat je activeert en dan achterover in een stoel gaat leunen. Het actief aanpassen met behulp van nieuwe inzichten, speelt een belangrijke rol in het succes van je bol.com advertenties. Zorg er dan ook voor dat je hiermee altijd aan de slag gaat …om echt alles uit je campagnes te halen.
2. Stel doelen en check je break-even ACOS
Het is natuurlijk belangrijk om winst te maken met je bol.com sponsored products, of nog beter …je wilt meer uit een advertentie halen dan je erin steekt. En om erachter te komen hoeveel je maximaal kan uitgeven om nettowinst te maken, zal je eerst de doelstelling moeten bepalen per product of productgroep. Je kan dat doen door de break-even Advertising Cost of Sale (ACoS) van je productprijs uit te rekenen, en vervolgens hier je gewenste nettowinst vanaf te halen. Op die manier weet je hoeveel er kan worden uitgegeven om te adverteren zonder dat je er op inlevert en ook met een gegarandeerde winstmarge die jij wilt zien bovenop die producten de advertenties runt voor je bol.com producten,.
3. Essentiële aspecten voor het aanmaken van een campagne
Je zal bij het aanmaken van een campagne voor bol.com sponsored products, te maken krijgen met een aantal belangrijke aspecten …en we gaan je hieronder laten zien hoe jij een flitsende start maakt met adverteren.
Een naam voor de campagne bepalen
Het spreekt natuurlijk voor zich …maak een campagnenaam aan voor de producten die je wilt promoten. Verder moet je ook beseffen dat wanneer jij een groot aantal producten hebt die je wilt gaan promoten, het verstandig is dat je een logische structuur aanbrengt. Zo blijft alles overzichtelijk en is het een stuk prettiger werken AAN die campagnes.
Je kan bv. productcategorie > merk > land aanhouden voor een campagne, en op die manier bv. elektrische tandenborstels verkopen van het merk Oral-B in Nederland en kan je ook onderscheid maken in advertenties die je in Nederland of bv. België zal gaan verkopen. Wanneer je dan later campagnes wilt aanpassen en optimaliseren, kan je heel eenvoudig zien om welke het gaat en kan je ook onderscheid maken in de verschillende landen waarvoor je adverteert met bol.com sponsored products.
Verder is het ook zeker een aanrader om te kijken welke producten er heel goed lopen ofwel de bestsellers, want daar wil je je namelijk nog meer op focussen en hier eventueel ook aanpassingen voor verrichten en biedingen in verhogen. Het toevoegen van populaire en algemene zoektermen voor die producten is dan natuurlijk ook je doel. En zo filter je er ook de minder lopende campagnes uit Mabaya die wellicht iets minder geld in het laatje brengen.
De looptijd van je campagne instellen
Hierover hoeven we niet al te veel uit te weiden …stel een looptijd in voor je campagne door een begindatum en einddatum in te voeren, en bepaal hoe lang jij die campagne wilt laten draaien (en dat is voor iedereen weer anders).
Het budget voor de campagne
En hier kan je gelijk al kiezen tussen 2 methodes: een dag-budget of looptijd-budget …met het dag-budget zoals de naam al zegt, stel je een bedrag in dat elke dag gebruik kan worden voor bol.com sponsored products en niet meer dan dit budget. Op die manier kan je ook makkelijk bijsturen, wanneer jij denkt dat er niet zoveel rendement uit campagnes wordt gehaald. Kies je voor een looptijd-budget, zal je waarschijnlijk (meestal) te maken hebben met een vast totaalbedrag dat je van plan bent uit te geven aan adverteren met bol.com (bv. wanneer je een product gaan lanceren of in een soort van testfase zit om te kijken of het echt wel iets voor jou is). Het voordeel is natuurlijk dat je op die manier nooit voor onverwachte advertentiekosten komt te staan, omdat je een bedrag opgeeft dat niet zal worden overschreden. De keerzijde van de medaille is dat je hierdoor ook sneller door je budget heen kan zijn, en je gedurende de looptijd dat je vertoont wilt worden met bol.com sponsored products niet meer in beeld komt bij je klanten. Weeg dus voor jezelf af wat voor jou het beste werkt …op die manier kan je een betere keuze maken tussen de 2 opties.
Kiezen van je bidding-strategy voor bol.com sponsored products
Hiervoor heb je 3 verschillende manieren namelijk automatisch bieden, handmatig bieden op geselecteerde producten en handmatig bieden op gekozen keywords die je wilt targeten.
Laten we eens kijken hoe dat er in de praktijk uitziet.
• Automatisch bieden: wanneer je net begint met bol.com sponsored products is dit wellicht de beste optie voor je …er komt misschien veel op je af en wilt gewoon alles door Mabaya zelf laten regelen (er wordt zo op een slimme manier bepaalt, hoeveel je zal betalen voor een vertoning / click). Verder heb je nog wel een aanvulling hierop en dat is geavanceerd bieden, waarbij je een “desired ACoS” kan instellen voor je bol.com sponsored products. En we raden je ook zeker aan dit te doen, omdat je zo kan aangeven hoeveel je maximaal wilt uitgeven (zet hem in het begin wat ruimer bv. 35 procent, want op die manier geef je Mabaya de ruimte om data te verzamelen …en kan je hem op een later moment aanpassen naar wat jij denkt dat een realistische ACoS is voor de producten waarvoor je aan het adverteren bent).
• Handmatig bieden op geselecteerde producten: op deze fiets kan je zelf bepalen hoeveel je betaalt voor je clicks (CPC). En op die manier kan je betere resultaten halen met bol.com sponsored products, echter is het ook een stukje complexer en voordat je hiermee begint zal je jezelf hierin wel moeten verdiepen (om ervoor te zorgen dat je er ook ECHT succesvollere resultaten mee behaalt en niet de plank misslaat).
Bij deze manier van adverteren heb je 2 opties en dat zijn:
– Je kan bieden op producten: met deze optie kan je zelf bepalen op welke producten je wilt adverteren en zelfs per producten andere biedingen (CPC) instellen. Zo kan je bij producten met een lagere winstmarge (of gewenste nettowinst) het CPC bod verlagen, en bij producten met een hogere winstmarge (of gewenste nettowinst) het CPC bod verhogen. En dat is natuurlijk handig om te optimaliseren.
– Of bieden op gekozen zoekwoorden: op deze wijze kan je zelf het product, maar daarbij ook nog eens de zoekwoorden bepalen …overigens geldt hier wederom dat je zelf het CPC bod kan bepalen.
Lanceren van je nieuwe campagnes
Wanneer je vanuit de campagnes (zowel automatische en manuele) genoeg data hebt verzameld, kan je beginnen met het aanmaken van manuele campagnes en zet je daar de best presterende producten en zoekwoorden in. En met die mix kan je ook de best presterende zoekwoorden ontdekken en selecteren.
4. Campagnes optimaliseren
Wanneer je met bol.com sponsored products gaat beginnen, zal je hier natuurlijk ook de prestaties van willen monitoren. Zo kan je namelijk beoordelen of campagnes wel of niet goed lopen en deze ook tijdig bijsturen. In Mabaya kan je via het dashboard deze inzichten verkrijgen en vervolgens ook snel dingen aanpassen, om zo het maximale uit je advertenties te halen.
Je kan vanuit het dashboard de volgende metrics bekijken:
• Clicks: hier kan je het aantal kliks op je advertenties bekijken
• Conversies: het aantal keer dat je product verkocht is
• Verkopen (in euro’s): de totale opbrengst in euro’s.
Opmerking: hierbij moet je wel even weten dat bol.com met een attributiemodel werkt, en dat dit getal dus nog kan variëren gedurende de periode ervan. Wanneer bv. klanten nu op een advertentie klikken en na een paar dagen kopen, wordt de verkoop dus wel aan die klik toegekend.
• Kosten: alles wat je uitgeeft aan de advertenties
• Vertoningen (impressies): hoe vaak je advertenties vertoond zijn
• ACoS: ofwel de verhouding tussen de kosten van je advertenties (advertising spend) en hoeveel je verdient met de verkoop van je producten (EUR sales)
Hoe ga je campagnes optimaliseren en bijsturen?
Je wilt natuurlijk dat er zoveel mogelijk verkopen worden gemaakt, want uiteindelijk betaal je ook voor elke klik die wordt gemaakt (en dan moet dat wel vertaald worden in een gezonde conversieratio). En dan kan je vanaf campagneniveau doen op de volgende manieren.
Hierbij moet je denken aan:
– CPC aanpassen: en hierbij kan je die dus verhogen of verlagen …wanneer jij denkt dat het nodig is deze hoger in te stellen (omdat je hierdoor meer zal verkopen) pas je deze geleidelijk aan naar een hoger bod. Indien een lager bod ook volstaat of je niet meer dan een x bedrag wilt uitgeven aan producten die wellicht iets minder presteren kan je het bod dus verlagen.
– Zoekwoorden: op het moment dat je zo’n ruime 100 kliks hebt ontvangen op een zoekwoord, zou je eens kunnen kijken of deze wel of niet goed converteert (immers heb je dan voldoende data om hier redelijk goed over te oordelen) …en wanneer een zoekwoord niet zoveel oplevert, kan je dit zoekwoord dan bv. uitsluiten van de campagne om geen onnodige kosten te maken voor dat zoekwoord (en dus in feite clicks te verspillen die je natuurlijk beter aan goed presterende zoekwoorden kan besteden om meer verkopen te draaien).
– Daily spend: ook deze kan je aanpassen, wanneer je meer (of wellicht juist niet meer) dan een bepaald bedrag per dag wilt uitgeven.
– Het uitsluiten van producten die niet goed lopen: wat je bij zoekwoorden kan doen, is mogelijk ook van toepassing op bepaalde producten die niet goed converteren. Want soms hebben klanten simpelweg geen interesse in een product …let ook hier op dat je eerst even de kat uit de boom kijkt (en verzamel ook hier dus even voldoende data voor). Tip: het kan ook zijn dat je de zoekwoorden moet veranderen in plaats van het product helemaal uit te sluiten van campagnes …experimenteer hier dus mee om te voorkomen dat je wellicht een bestseller uit je campagnes gooit (terwijl andere zoekwoorden juist de sales zullen boosten).
– Je kan ook desired ACoS veranderen: ga je automatische campagnes draaien heb je ook nog een geavanceerde instelling namelijk “desired ACoS” …we raden je aan deze in het begin wat ruimer te zetten zodat je voldoende data kan verzamelen, om daarna effectieve aanpassingen te maken hierin.
5. Campagneresultaten opnieuw beoordelen
Het is dus “key” om ervoor te zorgen dat je voldoende data hebt om mee te spelen …op die manier kan je jouw campagnes aanpassen en ze stap voor stap beter maken en dus ook effectiever adverteren. Je kan met het nieuwe Maybaya adverteersysteem van bol.com krachtiger maatwerk maken van je advertenties door uitgebreidere mogelijkheden die het heeft.
En we raden je ook zeker aan gaande weg te blijven optimaliseren, zodat je die zogeheten “sweetspot” vindt tijdens het adverteren op bol.com.
Wellicht lukt het niet gelijk in de beginfase van je campagnes, echter zal je merken dat naarmate je er vaker mee bezig bent het steeds beter zal gaan lopen …en de tips uit dit artikel zullen je hierbij zeker helpen.
Wil jij ook starten met bol.com sponsored products?
Je weet nu hoe adverteren op bol.com werkt en ook dat ze dus (onlangs) een nieuw systeem gebruiken om het voor adverteerders nog makkelijker te maken om hun bol.com sponsored products te optimaliseren. Zorg ervoor dat je alles even goed op een rijtje zet en welke producten jij het beste kan promoten …het is aan jou om met een volwaardig stappenplan er op de juiste manier de vruchten van te plukken.
En denk natuurlijk ook na wat bol.com nog meer voor je kan betekenen, zoals bol.com LVB gebruiken …gezien dit ook een heleboel werk uit handen neemt, heel veel succes met adverteren!