Bol.com commissie - Hoeveel betaal je precies aan Bol per product?
Bol.com commissie - Hoeveel betaal je precies aan Bol per product?
17 maart 2021 

Bol.com commissie - Hoeveel betaal je precies aan Bol per product?

Wil je starten met verkopen op bol.com, heb je al een bestaande webshop met producten en sta je op het punt die ook via Bol aan te bieden? Slim! Het kan je namelijk veel voordelen en meer verkopen opleveren. Bol.com is namelijk een van de bekendste online verkoopplatformen van Nederland (en ook daarbuiten, zoals bv. in België is het geliefd). Maar heb je ook weleens nagedacht over de bol.com commissie die je dient te betalen? Je mag dan wel gratis van het bol.com platform gebruikmaken, echter vragen ze wel een klein percentage van wat je verdient via hun website.

In dit artikel gaan we je laten zien wat verkopen op bol.com betekent, in samenhang met de nodige bol.com commissie die je dient te betalen en ook welke percentages je kan verwachten.

Zo ben je na het lezen van onderstaande informatie wat meer op de hoogte van welke bol.com commissie er voor jouw productgroep geldt op het platform. En dat kan handig zijn om bv. accurate winsten te berekenen, om te kijken of je producten nog voldoende rendabel blijven en of er wellicht interessante alternatieven zijn bij het verkopen van producten.

En hoewel bv. verkopen op Amazon ook zeer rendabel kan zijn (wanneer je natuurlijk alles op de juiste manier toepast), ben je er gelijk vanaf het begin al kosten aan kwijt (het maakt niet uit welke account je kiest, Professional of Individual, want je zal altijd afrekenen voor het gebruik van je account) + daar bovenop dan ook nog de nodige commissiepercentages op basis van de productcategorie (en eventueel nog kosten voor Amazon FBA of andere processen). Op bol.com mag je dus kosteloos gebruik maken van je account en ga je pas betalen wanneer er verkopen gemaakt worden.


Hoe werkt verkopen op bol.com?

Hoe werkt verkopen op bol.com

Je zal natuurlijk te maken krijgen met verschillende fases, wanneer er voor verkopen op bol.com gekozen wordt. Het begint allemaal bij een productidee, product sourcing en vervolgens ook echt je producten laten maken (inkopen). En de meeste verkopers kiezen voor importeren uit China. Simpelweg omdat dit goedkoop is en ze er alles kunnen maken. Zo komen de producten uiteindelijk op je webshop terecht, en ga je extra verkoopkanalen inzetten om nog meer verkopen te maken. In dit geval kies je dus voor bol.com.

Op bol.com kan je het partnerplatform gebruiken en een gratis account aanmaken, zodat je de eerste stap zet naar het boosten van je verkopen via de website. Hierbij is op de hoogte zijn van de bol.com commissie die je betaalt belangrijk en het zal je laten inzien welke kosten je moet doorberekenen wanneer je verkopen zal maken, en dus ook de daadwerkelijk winst komt te weten.

Er zijn natuurlijk nog een heleboel andere (essentiële) processen om er een succes van te maken, waarbij optimalisatie 1 van de belangrijkste is om je verkopen te boosten en meer klanten te krijgen …op die manier kan je namelijk nog meer uit je verkopen halen, en dat is natuurlijk altijd het doel!

De bol.com commissie speelt een belangrijke rol, omdat het in feite kosten zijn die in mindering worden gebracht op je winstmarges. Het komt nog te vaak voor dat verkopers niet alle kosten duidelijk in beeld hebben om die opbrengst te bepalen en dan achteraf met vragen zitten waarom ze minder verdienen (of zelfs in de min belanden).

Welke bol.com commissies gelden er?

Laten we eens kijken welke bol.com commissie jij zal moeten betalen …check de tabel hieronder (PDF).

Bol.com vraagt een vergoeding aan verkopers die via hun platform verkopen, en dat is ook nodig om de website te blijven optimaliseren en klanten een ultieme ervaring te blijven bieden. En natuurlijk zal bol.com er zelf ook iets aan moeten verdienen …verder krijg je bij het betalen van bol.com commissie te maken met 2 verschillende bedragen, namelijk:

• Een vast bedrag op verkopen (afhankelijk van de verkoopprijs)
• Percentage van de verkoopprijs (afhankelijk van de productcategorie)

Er kan veel verschil zitten tussen beide vergoedingen, waardoor je dus extra goed zal moeten kijken naar welke kosten je kwijt bent bij een verkoop. Want (afhankelijk van je winstmarges) kan je zo bepalen hoeveel jij echt verdient op de producten die jij verkoopt.

Je kan de vaste bedragen en percentages per productgroep vinden in deze PDF …let op dat deze kan veranderen (jaarlijks of op een willekeurig ander moment).

Waarom je bol.com commissie achterhalen?

Simpel …je wilt niet voor verassingen komen te staan. Ga je starten met verkopen via bol.com en laat je alles op zijn beloop, kan je opeens met kosten te maken krijgen waarvan je niet wat dat je ze had. En omdat de commissies op bol.com kunnen variëren, is het slim om ervan op de hoogte te zijn.

En daarbij geven we dus ook aan die kosten door te berekenen, ze hebben namelijk invloed op wat je uiteindelijk zal verdienen op je producten.

Je kan het zelfs nog een beetje dieper bekijken …wanneer jij op de hoogte bent van welke commissie er gelden op bol.com kan je ook je productidee beter evalueren, bepaalde dingen wel of niet aanpassen en zelfs onderhandelingen met een Chinese leverancier wat scherper inzetten. En hoewel je die laatste altijd kan doen (want dan verdien je nog meer) …zie je dus eigenlijk hoeveel invloed het heeft op de hoogte te zijn van bol.com commissies.

Welke dingen krijg je voor het betalen van bol.com commissie?

En allemaal leuk en aardig dat je bol.com commissies moet betalen, maar wat krijg je er nou echt allemaal voor terug? We laten je hieronder zien hoe het betalen van commissie zicht vertaalt in verschillende voordelen.

• Klantenbestand van bol.com: ze hebben nu eenmaal veel klanten, en zijn continue bezig met het optimaliseren van hun platform voor verschillende “devices” (desktop, mobiel, tablet, via de app en op andere manieren) …op die manier zal je dus blootgesteld worden aan een veel groter publiek en neemt de kans op meer verkopen + winst dus aanzienlijk toe, niet alleen in Nederland maar ook in België ofwel Vlaanderen.
• Hoogwaardig platform tot je beschikking: bol.com is natuurlijk allang geen kleintje meer in het e-commerce landschap en weten dus dondersgoed hoe ze hun platform tot in de puntjes moeten optimaliseren voor meer conversies (door bv. de klantreis te optimaliseren, maar ook aan hun SEO en advertenties te werken om op zoveel mogelijk zoekwoorden bovenaan in de zoekmachines te verschijnen …en dat lukt ze best aardig waardoor jouw producten ook een goede kans maken hoog in de zoekresultaten van Google te belanden, wat conversieratio’s zal verhogen).
• Steeds nieuwe ontwikkelingen: verder wordt er ook alles aan gedaan om ideeën uit te werken die het bol.com platform nog beter maken …hierbij kan je denken aan bv. de “volumekorting” waarmee jij meer zal verkopen.
• Financieel: is bol.com natuurlijk ook uitstekend, voor zowel je klanten en jezelf …er kan namelijk op verschillende manieren betaalt worden, wat de conversie op bol.com nog meer verhoogd en bij niet-betalende klanten draagt bol.com het risico. Verder betaal je ook geen transactiekosten en zullen bestellingen vlekkeloos verlopen. En dat is ook een zeer belangrijke factor voor veel klanten om bij een webshop te kopen …het gaat allemaal zo makkelijk en gestroomlijnd, waardoor je klanten een geweldige klantervaring krijgen en jij dus meer verkopen zal draaien.
• Schaalvoordelen: en verder zal je ook genieten van schaalvoordelen op het gebied van verzendingen, logistiek en automatisering …bol.com is er voor klanten, maar ook jou …en wil ondernemers zo goed mogelijk helpen bij het aanbieden van hun producten en laten groeien van inkomsten.
• Partnerservice: heb je vragen of advies nodig? Neem dan contact op met bol.com en hun partnerspecialisten staan je graag te woord …zo zie je dus dat er flink wordt gewerkt voor de bol.com commissie die jij betaalt en er veel voordelen te halen zijn bij verkopen op het bol.com platform.

Er zijn nog meer voordelen, maar we hebben je even een overzichtje gegeven van een aantal belangrijke pluspunten …het is dus ook niet meer dan logisch dat bol.com een kleine vergoeding vraagt voor al het werk dat ze verrichten, en je zal hoogstwaarschijnlijk genoeg overhouden om er zelf ook een goede (dikke) boterham mee te gaan verdienen.

Rekenvoorbeeld

Om alles nog iets duidelijker te maken aangaande de wijze waarop bol.com commissie wordt bepaalt, laten we je ook nog even een voorbeeld zien.

Stel je verkoopt beamers van € 300,- euro per stuk …dan betaal je dus een vast bedrag van € 0,83 euro (het vaste bedrag boven een verkoopprijs van 20 euro) + 5,8% over de verkoopprijs.

Je rekent dan natuurlijk eerst het percentage uit (en telt daar het vaste bedrag bij op):

5,8% van 300 euro = 17,40 euro

En dan het vaste bedrag erbij:

17,40 + 0,83 = 18,23 euro (excl. BTW)

Voor een beamer met een verkoopprijs van 300 euro betaal je dus 18,23 euro bol.com commissie (excl. BTW) …de totale commissie wordt incl. BTW in rekening gebracht.

En verder moet je ook nog even rekening houden met bepaalde toeslagen die je onderaan in de PDF (aan de hand van toelichtingen) kan vinden in de tabel.

Verkopen met logistiek via bol.com?

En verder heeft bol.com nog iets anders waar jij wellicht wel oren naar hebt, het is namelijk interessant voor een hoop verkopers: logistiek via bol.com ofwel (LVB). Hiermee kan je alle logistieke afhandeling laten regelen door Bol, wat je een hoop tijd (en wellicht kosten) zal besparen. Indien je geen webshop hebt en vanaf “scratch” wilt gaan verkopen een slimme optie, maar ook wanneer je wel een webshop hebt (en bv. geen gestroomlijnde logistiek en opslag op zijn plaats hebt) kan het verstandig zijn om voor bol.com LVB te kiezen.

Je zal voor het gebruik maken van die bol.com diensten, naast de bol.com commissie kosten, nu ook te maken krijgen met kosten voor LVB. Het zijn kosten die je anders ook kwijt bent voor logistieke processen, maar wanneer je het door bol.com laat doen kan je alles vrij makkelijk in goede banen leiden en wellicht zelfs kosten besparen gezien bol.com natuurlijk (meestal) een veel betere onderhandelingspositie heeft met bezorgdiensten.

Het is dan ook zeker iets om over na te denken, maar neem daarbij wel altijd alle kosten mee in je berekeningen om daadwerkelijke winsten te berekenen. Er zit namelijk nogal wat verschil in de bol.com commissie die je kwijt kan zijn, waarbij dan ook nog eens de kosten van LVB om de hoek komen kijken. Zo kan het in veel situaties nog steeds winstgevend zijn (inden je dingen goed toepast is het zelfs superslim om van LVB gebruik te maken), maar check altijd hoeveel je aan het einde van de rit zal overhouden …om er uiteindelijk een goede boterham mee te verdienen en rendabele winsten te maken!

LVB en commissie: alle voordelen op een rijtje

Je denkt misschien “ik moet straks bol.com commissie en dan ook nog de kosten van LVB betalen om er gebruik van te maken …is dat niet een beetje veel?” …hoewel er kosten aan verbonden zitten, is het toch voor een hoop verkopers uiterst winstgevend en houden ze veel meer over onder aan de streep (het is dan wel belangrijk dat je weet wat je doet …een bol.com cursus kan je helpen succesvol te worden, en laat je alle fijne kneepjes van het vak zien om nog meer winst te maken). En de voordelen van verkopen op bol.com hebben dan het overwicht op de kosten die je kwijt bent aan bol.com commissies en eventueel gebruik van LVB …hierin zal elke onderneming natuurlijk wel een weloverwogen en persoonlijke beslissing dienen te nemen, want de ene verkoper is de andere niet.

Maar …welke voordelen heeft LVB dan eigenlijk precies?

Even een kort overzichtje van de pluspunten.

Je hebt meer tijd voor andere zaken

Heb je momenteel al een webshop …dan is het voor jou wel duidelijk dat er nogal wat processen zijn die je in goede banen zal moeten leiden. Je wilt natuurlijk optimaliseren voor meer verkopen, maar dient er ook voor te zorgen dat producten netjes bij de klant zullen arriveren. En dan kom je gauw achter alle processen die te maken hebben met logistiek. In sommige gevallen hebben ondernemers eigen opslagruimtes en zelfs een bezorgdienst, maar om dit vanaf scratch te regelen kost meestal veel tijd en geld. Gelukkig zijn er ook andere oplossingen zoals LVB die je al deze kopzorgen besparen.

Je zal dan wel een bol.com commissie betalen voor verkopen op de website van Bol en eventueel dus ook voor LVB betalen (zodat opslag, verpakken en sturen van producten naar je klanten ook in 1 keer geregeld is), maar hierdoor bespaar je jezelf dus veel onderzoek en waarschijnlijk ook kosten.

En misschien nog wel veel belangrijker, op die manier krijg je ook meer vrijheid en tijd voor andere belangrijke dingen (privé en zakelijk), terwijl je kan vertrouwen op de betrouwbaarheid die bol.com te bieden heeft. Het is dus eigenlijk heel slim (voor waarschijnlijk de meeste ondernemers) om te kiezen voor verkopen op bol.com en gebruik te maken van LVB.

Je hoeft niet op zoek naar opslagruimte

Een goede opslagplaats vinden en logistieke processen opzetten kost veel tijd en geld. Hoeveel oppervlakte is er nodig? Wat is een betrouwbare partij? Is het makkelijk opschalen wanneer je bedrijf groeit? Met welke bezorgdiensten ga je in zee? Of wil je misschien zelf bezorgen? Zomaar even een paar vragen die je jezelf kan stellen, wanneer je aan dit proces begint.

In sommige gevallen hebben ondernemers (verkopers) al een webshop, en ook al bepaalde logistieke processen in orde. Maar er zijn ook genoeg verkopers die dat niet hebben, of net beginnen en opzoek zijn naar een simpele manier om dit allemaal in goede banen te leiden.

Je kan op de website van Bol verkopen, met alle voordelen, waarvoor een bol.com commissie dient te worden betaalt (en dat is ook best schappelijk …je krijg immers toegang tot een groot platform met veel klanten). En wil je ook alle logistiek zo eenvoudig mogelijk houden? Dan is het ook zeker slim om LVB te overwegen gezien je dan alles in 1 keer hebt geregeld (logistiek gezien dan). Er hoeft dus niet veel onderzoek plaats te vinden, zal je waarschijnlijk kosten besparen en gaat in zee met een betrouwbare partij!

Je kosten omlaag brengen met LVB

Je kosten omlaag brengen met LVB

We hebben al een paar keer aangegeven dat het je tijd zal besparen, wanneer jij ervoor kiest van LVB gebruik te maken …en ook geld! En dat gaat eigenlijk nog wat verder dan je wellicht in eerste instantie denkt. Op de eerste plaats zal je tijd moeten maken om een opslagruimte te vinden, en dan een eigen bezorgdienst gaan faciliteren of derde partijen hiervoor inschakelen. Verder zal je dan ook te maken krijgen met bv. retourzendingen …zeker op het moment dat er meer van binnenkomen, moet je hiervoor personeel inhuren (of alles zelf gaan doen, maar dan ga je eigenlijk werkzaamheden verrichten die jij niet zou moeten uitvoeren …je bent immers een ondernemer die AAN en niet IN zijn onderneming moet werken).

En zelfs met de kosten die je kwijt bent aan bol.com commissie en LVB, zal je hoogstwaarschijnlijk toch meer verdienen dan alles zelf te moeten regelen. Zo heb je opeens veel meer bereik en kost het je ook minder tijd. Je moet hier op een slimme manier naar kijken (en check altijd wel of het ook voor jouw interessant genoeg is …het kan zijn dat je al uitstekende logistieke processen hebt, in dat geval kan het wellicht slim zijn om producten zelf te versturen).

Toch zien we vaak nieuwe verkopers kiezen voor LVB, gezien het allemaal heel makkelijk werkt en verkopers dus meer tijd (en ook vrijheid) hebben voor een heleboel andere dingen!

Je klanten zijn bekend met bol.com

En je moet ook bedenken dat, hoewel er bol.com commissie betaalt wordt elke keer wanneer je iets verkoopt, klanten natuurlijk wel bekend zijn met Bol! Van de in eerste instantie “place to be” voor boeken, tot online shopping platform met enorm veel keuze in producten en zelfs LVB diensten wat ze allemaal perfect uitvoeren …ze geven ook veel geld uit aan marketing, branding en elke keer verschijnen er weer leuke reclames op TV die klanten nog meer aanzetten tot nieuwe aankopen.

Zo wordt er enorm veel verkocht op en via bol.com, en zijn klanten ook loyaal aan het bedrijf. Je krijgt op die manier ook te maken met klanten die doorgaans meer zullen kopen en frequenter nieuwe aankopen doen op het platform. Wat natuurlijk extreem in je voordeel werkt, op het moment dat jij producten gaat verkopen via bol.com.

Je krijgt al gratis toegang …en hoewel er dus een variërende bol.com commissie geldt op elke verkoop die je maakt is dat meestal nog steeds heel rendabel (zeker wanneer je meer een meer zal gaan verkopen, omdat je bent aangesloten bij bol.com). Kijk dus iets verder dan je neus lang is, en bedenk hoeveel extra inkomsten je ermee kan realiseren …en denk dan ook eens na over LVB om logistieke processen makkelijker en goedkoper te maken.

Je verkopen gaan altijd door, en vaak snel

En het voordeel van verkopen via bol.com met LVB, is dat je verkopen altijd doorgaan. Ga je alles zelf doen, of laat je dat doen (wat meer kost) zal je altijd te maken krijgen met werktijden en vakanties …en dat zal dus invloed hebben op je bezorging. Terwijl met LVB verkopen altijd doorlopen.

Verder heeft bol.com ook een gestroomlijnd proces, en verlopen bestellingen meestal ook snel. Hierdoor zijn niet alleen je klanten blijer, maar zal je dus (hoogstwaarschijnlijk) ook meer verkopen. Want klanten verwachten nou eenmaal dat bestellingen eenvoudig en spoedig verlopen …indien dit niet het geval is zullen klanten daarom ook eerder afhaken.

Bol.com commissie en LVB levert jou dus veel voordelen op…

En hoewel je dus wat kosten betaalt voor gebruik van Bol + diensten, zal je er dus zeker van profiteren wat het overwicht zal hebben.

Je ziet dit ook bij Amazon gebeuren met Amazon FBA (Fulfillment by Amazon), echter zal je daar met een andere (uitgebreidere) fee-structuur te maken krijgen.

Heb je nog vragen over dit topic …laat het ons dan weten, succes!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen