Bewezen manieren om de verkoop op Amazon te verhogen
Bewezen manieren om de verkoop op Amazon te verhogen
21 november 2022 

Bewezen manieren om de verkoop op Amazon te verhogen

We waarderen extra verkeer naar onze product listings in het algemeen, maar het vinden van gerichte consumenten is belangrijker dan alleen maar meer bezoekers op onze Amazon site te laten landen zonder verdere actie te ondernemen.

Hoeveel van de honderden of duizenden mensen die op je Amazon listing klikken kopen iets? Bezoek van slechts vijf personen per dag, die allemaal iets kopen, is veel beter dan honderd bezoekers per dag, waarvan er slechts twee iets kopen.

Bezoekers naar je website krijgen is één ding. Het juiste verkeer krijgen is iets heel anders.

Als je alle vormen van verkeer met open armen ontvangt, ontstaat er een onderliggend risico. Vergeet niet dat het effect heeft op je conversiepercentage en je Amazon seller rating.

Dit artikel zal je leren wat je CVR Amazon zou moeten zijn, hoe belangrijk het is om je conversiepercentage te verhogen, en hoe je dat tegen lage kosten kunt doen.

Wat is het conversiepercentage op Amazon?

Laten we beginnen met de basis. Het percentage Amazon-advertentieklikken dat wordt omgezet in verkopen is het conversiepercentage van de verkoper. In wezen laat deze metriek zien hoe vaak mensen een product kopen direct na het bekijken van je aanbieding. Je kunt mogelijke problemen opsporen die je verkoop belemmeren.

Wat is een goede omrekeningskoers voor verschillende sectoren?

Wat wordt beschouwd als een goede omrekeningskoers?

Een behoorlijk conversiepercentage ligt tussen de 2 en 5%.

Als het gaat om conversiepercentages, kan zelfs een stijging van 0,5% aanzienlijk zijn. Bovendien behalen toonaangevende merken doorgaans hogere resultaten.

Conversiepercentages per sector

Laten we overgaan tot een solide conversiepercentage voor een e-commerce website.

Hieronder volgt een korte uitsplitsing van conversiepercentages voor verschillende branches:

Onderaan Midden bovenaan

1,84% - 3,71% - 6,25% - Ecommerce

1,07% - 4,12% - 6,46% - Juridisch    

2,23% - 4,31% - 11,70% - B2B

5,01% - 11,19% - 24,48% - Financiën

Zoals je kunt zien, zijn de conversiepercentages voor e-commerce laag in vergelijking met die voor financiële diensten, vooral in het topsegment. Evenzo zijn de conversiepercentages voor B2B-websites sterk.

Deze regeling geldt echter voor alle niveaus. Je zit op het gemiddelde wanneer je percentage ongeveer 4% bedraagt. Haal 6,5% en je zit in de toplaag. Anders, als je op minder dan 1% zit, is dat een belangrijk rood signaal.

Deze vergelijking kan je helpen erachter te komen waar je staat. Om te beginnen kan een e-commercebedrijf met een conversiepercentage van 3,71% meer geld genereren dan een juridische dienstverlener met een conversiepercentage van 6,56%.

Het antwoord is eenvoudig: juridisch is een gespecialiseerde markt met weinig klanten. Aan de andere kant zal de e-commerce detailhandel van Amazon naar verwachting meer bezoekers trekken.

Wat is een passend Amazon Conversiepercentage?

Wat is een passend Amazon Conversiepercentage?

Nu je weet wat redelijk is voor verschillende bedrijven, hoe kun je dan bepalen of je Amazon analytics goed of slecht zijn? Wat is een behoorlijk Amazon conversiepercentage? De beste techniek is die te vergelijken met de cijfers van het platform.

De Amazon marktplaats biedt enkele van de beste indicaties van alle e-commerce sites, en daarom willen bedrijven er zo graag verkopen. Conversiepercentages voor een niet-Prime verkoper op Amazon liggen doorgaans tussen de 10-15%. Door de manier waarop ze worden waargenomen daalt dit cijfer echter tot 3,32% bij de Top 500 verkopen. Amazon Prime klanten hadden een hogere CVR (74%).

Het is van vitaal belang op te merken dat een behoorlijke conversieratio en liftfactor verschillen per product en specialisatie. Zo zouden duurdere producten ($100 en meer) vaak een lagere indicatie hebben, omdat klanten geneigd zijn rond te kijken en deze zaken te vergelijken met soortgelijke goederen voordat ze een definitieve aankoop doen op Amazon.

Een behoorlijk conversiepercentage wordt ook bepaald door de steekproefgrootte. Je kunt bijvoorbeeld 10 conversies halen uit twintig bekeken pagina's, maar zelfs als je CVR Amazon 50% is, heb je maar tien aankopen verdiend, wat minder goed is voor je totale inkomen. Terwijl 100 weergaven met 20 conversies je gemiddelde conversiepercentage met 20% misschien lager lijkt, is het in werkelijkheid goed voor twee keer zoveel aankopen als het vorige voorbeeld.

Waar kan ik de Amazon Conversion Rates vinden?

De CVR Amazone is het totale aantal bekeken pagina's gedeeld door het aantal verkooptransacties. Maar waar kun je de gegevens hiervoor verkrijgen?

Om te beginnen log je in op je Amazon Seller Central account en kies je de optie Rapporten. Kies dan Business Reports om je Sales Dashboard te bekijken.

Ga dan naar de detailpagina Verkoop en verkeer per ouder artikel. Dit gedeelte heeft een tabel met verschillende kolommen. We zijn vooral geïnteresseerd in twee ervan: Totaal Bestelitems en Sessies. Stel het tijdsbereik in dat je wilt analyseren. De standaardinstelling is de laatste maand. Met de volgende formule kun je nu je conversiepercentage berekenen voor elke bovenliggende ASIN:

Conversiepercentage = (Totale Bestelitems) / Sessies

Een sessie wordt door Amazon gedefinieerd als "het totale aantal bezoekers van je productpagina's gedurende een bepaalde periode". Het verschilt van paginaweergaven, die het aantal keren tellen dat je artikelen binnen een bepaalde periode zijn gezien.

Dus als een klant jouw pagina bezoekt, vervolgens de website van een andere verkoper, en dan terugkeert naar de jouwe, telt dat als slechts één sessie voor productvermelding, maar als twee paginaweergaven.

Trefwoordonderzoek uitvoeren

Als de statistieken bij de evaluatie van je conversiepercentages behoorlijk verkeer laten zien, is de volgende stap het verhogen van het klikpercentage naar de productvermeldingen.

Trefwoordonderzoek is de meest effectieve aanpak om dit te doen. Het rangschikken van je producten voor gerelateerde trefwoorden of zoekzinnen op Amazon SERP's (Search Engine Result Pages) levert je drie voordelen op:

  • Zichtbaarheid 
  • Verkeer 
  • Verkoop

Als je eenmaal de beste trefwoorden voor je goederen hebt bepaald, neem ze dan op in:

  • Producttitel 
  • Productbeschrijving
  • Bullet points

Je kunt wel anticiperen op de zinnen die je klanten gebruiken om naar je producten te zoeken, maar....

Jij bent je klanten niet. De enige methode om je ideeën te testen is het gebruik van een Amazon keyword rank checker.

Maak intrigerende productbeschrijvingen

Productbeschrijvingen zijn vaak een van de meest over het hoofd geziene onderdelen van conversieverbetering. Bedenk echter dat een mogelijke consument dit gedeelte doorneemt en beslist.

Probeer daarom je productbeschrijving zo te schrijven:

  • Aantrekkelijk genoeg om te verkopen
  • Eenvoudig te lezen en te begrijpen
  • Inclusief uitgebreide en nuttige productinformatie

Gebruik voordeel gerichte bullet points

De opsommingstekens in je vermelding kunnen klanten helpen de belangrijke productkenmerken te vinden door de leeservaring te vereenvoudigen. Vermijd echter het opnemen van te veel bullet points. Volgens deskundigen is vijf een goed aantal voor je opsomming. Verder is het belangrijk om je productbulletins af te sluiten met een duidelijke CTA (call-to-action) (bijv. Koop nu, Bestel vandaag, enz.).

Voeg afbeeldingen van hoge kwaliteit toe

Het is het eerste waar klanten naar kijken als ze bij je productlijst aankomen. Als ze niet aantrekkelijk zijn, zullen klanten nooit naar de andere onderdelen kijken (beschrijving, opsommingstekens, productdetails, FAQ's, enzovoort).

Zorg ervoor dat je productfoto's voldoen aan:

  • Duidelijk, met een witte achtergrond
  • Van hoge kwaliteit zijn
  • Productkenmerken die relevant zijn en laten zien

Als je je afbeeldingen niet aantrekkelijk houdt, heb je verloren, hoe prachtig je spullen ook zijn.

Handhaaf een eerlijke prijsstelling

Het vaststellen van concurrerende tarieven is een geweldige aanpak om je listings te verbeteren. Begin met het onderzoeken van de prijzen van je rivalen. Onthoud dat het verlagen van prijzen niet altijd een goed idee is, om twee redenen:

  • Kwaliteit is niet altijd synoniem met lage kosten.
  • Winst is veel crucialer dan conversies.

Voer tijdens het berekenen van de prijs A/B-tests uit om te zien wat voor jou het beste werkt. Om de verkoop te verhogen kun je overwegen om kortingen te geven of promoties te houden.

Stuur e-mails naar je klanten om ze op te volgen

Stuur e-mails naar je klanten om ze op te volgen.

Koester deze relatie vanaf het moment dat een klant je goederen koopt. Omdat ze je producten gekocht en gebruikt hebben.

Als gevolg daarvan kan zo'n klantenkring de weg vrijmaken voor promotie. Overstelp ze echter niet met e-mails. Toon in plaats daarvan je oprechte bezorgdheid voor hen.

Begin met een eenvoudige brief kort na de aankoop, waarin je vraagt of je klanten tevreden zijn met je goederen. Vertel ze dat je hun vragen en zorgen verwelkomt. Vermeld vervolgens een e-mailadres zodat ze hun gedachten of beoordelingen kunnen indienen, afhankelijk van hun ervaring.

Verder kan het opnemen van een kortingsbon in de e-mail een goed idee zijn, omdat dit een tweede aankoop stimuleert.

Vergroot de hoeveelheid recensies die je hebt

Recensies zijn van onschatbare waarde, zowel vanuit het oogpunt van de klant als van productoptimalisatie. Ze bieden kopers een onbevooroordeelde kijk op de kwaliteit van je goederen. Ondertussen adviseert en rangschikt AMZ de beste artikelen en handelaren aan consumenten op basis van hun feedback.

Als je bedrijf zijn conversiepercentage wil verbeteren, investeer dan in feedbackbeheer.

Om meer beoordelingen voor je producten te produceren, gebruik je diensten voor het maken van feedback die aan Amazon voldoen of oplossingen die de marktplaats biedt, zoals het Early Reviewer Program of Amazon Vine. Hoewel ze allemaal geldelijke uitgaven vergen, kunnen deze hulpmiddelen helpen bij het verkrijgen van kritische productrecensies.

Je moet reageren op recensenten, naast pogingen om extra klantbeoordelingen te produceren. Wij moedigen aan om te reageren op klachten en deze op te lossen, of klanten nu een positieve of negatieve ervaring hadden met je producten.

Deze preventieve actie kan je organisatie helpen om de merktrouw en -bekendheid te vergroten. Als gevolg daarvan profiteert het resultaat. Een betrokken consument kan bijvoorbeeld een pleidooi houden voor je goederen, terwijl een andere koper besluit tot aankoop over te gaan.

Conclusie

Het handhaven van een hoog conversiepercentage op Amazon en andere platforms is een geweldige methode om je inkomsten te verhogen. Een laag conversiepercentage betekent gemiste inkomsten en weggegooid geld. Als je momenteel verkeer naar je Amazon productvermelding hebt, is het gunstig om nog een paar maatregelen te nemen om Amazon-ranking om te zetten in verkoop. 

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen