Een webshop beginnen lijkt makkelijk. Helaas gaat het in de praktijk vaak anders. Met het idee dat je het wel redt met 8 orders per dag, kom je namelijk niet ver.
Natuurlijk is het een goed begin, maar als je wilt groeien zul je echt wel meer orders moeten binnenhalen.
Helemaal niet makkelijk dus, een webshop. In dit artikel leggen we je dan ook uit waarom je er beter niet aan kunt beginnen.
De online concurrentie is enorm
Je kunt online weliswaar heel veel mensen bereiken, en dat is natuurlijk een groot voordeel. Maar er zit ook een keerzijde aan: er is ook een enorm aantal concurrenten. En het is lastig jezelf daarvan te onderscheiden.
Klanten komen niet op jouw webshop terecht
Nieuwe webshops schieten als paddestoelen uit de grond. En al die shops hebben hetzelfde doel: orders verzamelen. Hierdoor is de kans vrij klein dat een klant in jouw webshop terechtkomt en een order plaatst. Je moet meer doen dan alleen een webshop openen en afwachten. Zo simpel is het gewoon niet.
Een betrouwbare webshop maken is moeilijk
Betrouwbaarheid is heel erg belangrijk voor potentiële klanten. Helaas zien de meeste nieuwe webshops er niet betrouwbaar uit. Slechte teksten, lelijke foto’s en weinig informatie over het bedrijf schrikken klanten af. Logisch, want je het nog niet het budget om het te laten doen.
Een mobielvriendelijke webshop kost veel tijd
Mobiel shoppen wordt steeds populairder. Bij mensen tussen de 21 en 35 jaar is het zelfs de meest populaire vorm van winkelen. Veel kleine bedrijven hebben helaas geen webshop die goed te gebruiken is op smartphones, en lopen dus veel inkomsten mis. Het kost behoorlijk veel tijd om je webshop mobielvriendelijk te maken.
Je overschat jezelf al snel
We zien regelmatig dat beginnen webshops zichzelf enorm overschatten. Misschien denk je dat je met 150 bezoekers per dag al snel 15 bestellingen hebt, maar die kans is heel klein. 150 bezoekers per dag levert in het begin misschien maar 1 bestelling op. Zo’n 98% van je bezoekers verlaat je webshop zonder een aankoop te doen.
Er is te weinig budget voor marketing
Een goed product is belangrijk, maar marketing is de key! En marketing kost veel geld. Of je nu Facebook, Instagram, Google Adwords of LinkedIn gebruikt, het kost je geld. Om klanten te kunnen bereiken, zul je moeten investeren in marketing. Maar vaak is daar geen of te weinig budget voor.
Dat beetje extra lukt niet
Oké, je hebt mensen bereikt met je marketing. Nu moet je ze nog overtuigen om iets te kopen in je webshop. Het is zo moeilijk je te onderscheiden van alle andere bedrijven. Klanten verwachten en willen steeds meer en meer.
Je wilt te goedkoop zijn
Het is zeker waar dat mensen van goedkoop houden. Maar vergeet niet dat je wel winst moet maken, om te overleven en te groeien. Zeker voor een beginnende webshop is het niet slim om de goedkoopste te zijn. Je hebt de winst simpelweg nodig om je kosten te dekken. Een ander nadeel van een prijsvechter zijn is dat je op die manier geen relatie met je klanten opbouwt: is jouw product ergens anders goedkoper, dan zijn ze zo weg.
Je aanbod verandert te traag
Producten en de vraag & interesses van je doelgroep veranderen continu. Daarom moet je continu bezig zijn met onderzoeken naar de beste producten en de veranderende interesses van je doelgroep.
Te veel zelf willen doen
Als je net begint met je webshop, doe je bijna alles zelf. Budget voor personeel is er natuurlijk nog niet. Bezoekers werve, bestellingen voorbereiden, retourzendingen afhandelen, vragen beantwoorden, de voorraad bijhouden en de administratie doe je allemaal zelf. Te veel mensen schakelen niet op tijd hulp in, en werken zichzelf daarmee over de kop.
Toch een webshop beginnen? Er is hoop!
Tegenwoordig bieden platforms zoals bol.com com en Amazon je heel veel mogelijkheden om processen makkelijker uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan marketing: als je verkoopt via bol.com doen zij je marketing. Naamsbekendheid krijgen? Ook dat doen bol.com en Amazon voor je. Je bespaart jezelf een hoop tijd en moeite als je je producten via externe verkoopkanalen als bol.com en Amazon verkoopt.
We bieden cursussen aan om te leren verkopen via Marketplaces, dus bol.com en Amazon. Je ontvangt dan lessen om te leren hoe je succesvol kunt verkopen via bol.com of Amazon + BONUS-cursus + 1 jaar toegang tot de Plazatalk community.
Weet je nog niet zeker of je dit wilt? Dan kun je gratis een aantal van onze video’s bekijken. Trainingen van de cursus ‘Verkopen via bol.com’ en ‘Verkopen via Amazon’ bijvoorbeeld. Dat kan hier.