Slippertje 45: Masterclass verkopen op Amazon & Bol.com met Bas Urlings
Slippertje 45: Masterclass verkopen op Amazon & Bol.com met Bas Urlings
01 maart 2021 
in Podcast

Slippertje 45: Masterclass verkopen op Amazon & Bol.com met Bas Urlings

Apple podcast

YES! Het is tijd voor Masterclass in de Ondernemen Op Slippers podcast! Deze week geef vertel ik jou de succesformule in deze masterclass verkopen op Amazon & Bol.com. Speciaal voor deze podcast doorloop ik in 4 eenvoudige stappen hoe jij succesvol kunt worden in de Ecommerce. Het ontdekken van deze formule heeft mij letterlijk miljoenen aan leergeld gekost, dit wil ik jou gaan besparen.

In dit Slippertje vertel ik onder andere over:

  • Product sourcing
  • Hoe je de verkoopprijs van je product kan bepalen
  • De minimale marge die je moet maken op je producten
  • Amazon FBA & Bol LVB
  • Amazon PPC en andere marketing strategieën
  • Het Apple model
  • Merk registratie
  • De Amazon Buy Box
  • Én ik beantwoord vragen live op Clubhouse

Ik heb onwijs veel zin in deze unieke podcast, laten we snel gaan beginnen, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Ok, dames en heren, deze live Clubhouse sessie gaat over dat ik meer dan 15 miljoen heb omgezet en ik heb de winnende formule voor het verkopen op Amazon en bol.com, ik reisde twee jaar lang rond de wereld en noem mijzelf ook wel ondernemer op slippers. Ik won in 2018 de CrossBorder Awards als snelst groeiende, cross-border, e-commerce bedrijf van Nederland. Welkom bij deze live sessie op Clubhouse, LinkedIn, YouTube, alle kanalen.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Masterclass verkopen op Amazon & Bol.com

Bas: Ok, wat een spektakel dit jongens. Ik ben dus een beetje Clubhouse aan het uittesten. We zijn nu live op Clubhouse, live op YouTube, live op LinkedIn en nou ja, ik ga jullie de winnende formule uitleggen, na meer dan 15 miljoen omgezet te hebben op deze marketplaces ga ik jullie mijn in ieder geval gouden formule uitleggen, in ieder geval naar mijn idee, welke, ja, aan welke punten je moet gaan voldoen zeg maar wil je een winnend merk opzetten op deze kanalen als bol.com. Ook voor de mensen die live zijn in Clubhouse, je kan eventueel je hand omhoog gooien, je kan vragen stellen, maar allereerst ga ik starten met het uitleggen van de winnende formule en aan de hand daarvan kunnen we aan het einde wat vragen stellen. Dus in ieder geval super tof dat jullie er allemaal live bij zijn. Ook via de socials kunnen vragen gesteld worden dus schroom niet, als je dit live ziet kun je ook via de socials eventueel vragen stellen, je hoeft alleen maar een comment bij deze live stream te zetten en dan kun je mij eventueel vragen stellen.

Nieuwe Mindset course

Ok, nou ja, ik zit ook hier aangesloten op mijn mengpaneel, als het goed is, is mijn audio uitstekend. Ik heb het laatst getest in ieder geval en het werkte heel goed, maar waar ga je nu beginnen weet je, ik krijg heel veel vragen van mensen van Bas, hoe ga je nu een winstgevend en een goed merk starten op bol of Amazon. Belangrijk om eerst te snappen, wil je überhaupt een merk starten is de allereerste stap van jouw hele journey is dat je aan je mindset moet werken. Alle dingen die jij gelooft zitten tussen je oren. Of je nou geloofd dat je wel of niet succesvol kan zijn zit tussen je oren. Dus dit is de allereerste stap waar je echt aan moet werken is dat je er 100% in gat geloven dat jij het kan en dat er een blueprint voor je ligt die het gewoon stap voor stap kan zijn zodat jij ook een winstgevend merk kan neerzetten op deze kanalen weet je. Dus die mindset is mega belangrijk en hoe werk ik nu onder andere aan mijn mindset, weet je ik bedoel dat begint al in de ochtend, dat begint met opstaan, dat begint met koud douchen, dat begint met push-ups, ik heb een ijsbad in mijn tuin staan, een omgebouwde vriezer, daar kan ik ook wel een keer een sessie over doen hoe je nou een ijsbad maakt van een vrieskist. Wat ik ook heb is een personal trainer die komt drie keer per week langs. Na die training ga ik altijd in het ijsbad. Maar goed, ’s ochtends sta ik op, koude douche, push-ups, groen sapje, weet je, al dat allemaal zorgt er allemaal voor dat jij in ieder geval het mannetje bent in jouw business of in ieder geval in jouw mindset en dat is echt een hele belangrijke stap. Dus mocht je meer over die mindset willen weten, we zijn, ik ben nu ook nog een nieuwe verse mindset course aan het maken, daar zitten ook bekende mensen in zoals Floris Wouterson die heeft het over slapen, Albert Sonnevelt is een super bekende psycholoog, die hebben allemaal bijdragen geleverd aan deze course, maar daar ben ik in ieder geval hard mee aan het werk. Maar wat is nu exact die winnende formule zeg maar die jij nodig hebt om succesvol te kunnen verkopen op een kanaal als bol.com of Amazon.

Apple model

Ok, allereerst is het belangrijk dat ik mijn winnende stap uitleg die je in de basis moet snappen en ik noem het het Apple model. Ik moet er nog een naam voor bedenken die, een eigen formule voor bedenken, laat ik het zo zeggen, ok, maar dit is de basis. Uiteindelijk wil je dat je merk bestaat uit een kleine set producten, dus weinig producten en ik heb het meestal heb ik het over 3 tot 5 producten die je aan dezelfde klant kan verkopen. Dit is een hele belangrijke basis en ik noem dat dus het Apple model want bij Apple is het ook zo je begint met het kopen van een telefoon, daarna koop je een computer, dan een iPad en ga zo maar door. Dus ik noem dit het Apple model. En waarom is dit model zo belangrijk? Ok, vaak start ik met het lanceren van één product in mijn merk totdat ik minimaal 20 verkopen per dag maak en dan pas ga ik door naar mijn tweede product en ik ga je later ook exact uitleggen aan welke voorwaarden die producten moeten voldoen of wat de formule is voor die producten, maar het belangrijkste is dat je dus 3 tot 5 producten of een kleine set producten aan dezelfde klant kan verkopen en dit is ook heel belangrijk, Apple is niet voor niets het meest winstgevende bedrijf ter wereld en dat doen ze dus door een instapper, ze hebben een flagship product om het zo maar te zeggen, en dat is vaak toch de telefoon want mensen hebben een telefoon nodig. Mensen kopen die iPhone en daarna denken ze hé, wat voor producten hebben ze nog meer? En ze zijn mega goed zeg maar in de rest van de lijn ook te verkopen. Dus het Apple model dat is in ieder geval een hele belangrijke basis en dit draait allemaal dames en heren om het verhogen van de customer lifetime value. Apple is een van de, ja, zeker wel een van de winnende bedrijven in deze wereld die dit model echt mega goed snapt omdat ze simpelweg steeds meer producten aan dezelfde klant verkopen en daardoor dus ook het meest winstgevende bedrijf ter wereld zijn. Dus dat is echt een hele belangrijke stap om te snappen. Dus een kleine set producten die je verkoopt aan dezelfde klant. En waarom is het ook nog belangrijk, zeg maar als mensen dus jouw eerste product kopen dan kun je daarna aan de achterkant geautomatiseerde funnels instellen die ervoor zorgen dat ze ook jouw tweede, jouw derde, jouw vierde en jouw vijfde product gaan kopen. Dus stel je zou misschien wel break-even draaien op je marketing van je eerste product dan kun je erna dus je tweede, je derde, je vierde product aan diezelfde klant gaan verkopen via de funnels die jij uiteindelijk hebt ingesteld. En zo kun je dus die customer lifetime value dus mega, mega hoog maken door meer producten aan dezelfde klant te verkopen en dit hoeven niet allemaal per se dezelfde producten te zijn, maar het moet een logische reeks aan producten zijn die je aan dezelfde klant kan verkopen. Als ik hier een voorbeeld van mag noemen, stel je wilt, ok, er is trouwens ook nog een andere belangrijke, dat als je je merk begint, veel mensen denken in producten, maar een hele belangrijke is dat je uiteindelijk in mensen moet denken dus je moet denken aan de persoon aan wie je uiteindelijk dit product gaat verkopen. De persoon aan wie je dit product gaat verkopen is eigenlijk nog wel veel belangrijker dan wat je verkoopt. Dus ik neem een avatar zoals dat heet in mijn hoofd en ik noem een voorbeeld van bijvoorbeeld een hardloper, dus iemand die hardloopt, een hardloper, hard lopers zijn doodlopers, maar een hardloper en dan denk je nou, wat heeft een hardloper nodig? No, een hardloper heeft vaak een activity tracker, een zweetband, een speciaal shirt waar die niet te veel in zweet of in ieder geval wat ademt, een sportbroekje, misschien wel speciale rensokken die niet stinken, sportschoenen, noem het allemaal maar op. Dus zo maak je een hele brainstorm om die avatar heen wat uiteindelijk jouw ideale klant is. Dus als je die avatar eenmaal hebt en je hebt een brainstorm daaromheen gemaakt van ja, misschien wel 100 producten of zo die je kan verkopen dn ga je vervolgens de rest van de parameters en de formule die ik je hier dadelijk ga uitleggen ga je daar lans leggen en dan komen daar de winnende producten uit die je moet gaan lanceren in jouw merk. Dus 3 tot 5 producten aan dezelfde klant verkopen, diezelfde klant, die avatar bedenken is heel belangrijk zodat je daaromheen je producten gaat bedenken. Ok, dit is stap 1 van de formule in ieder geval, het is heel belangrijk om te snappen dat je deze stap moet zetten.

Verkoopprijs van je producten bepalen

Daarna is het belangrijk dat jij een duur product, in ieder geval een product wat in ieder geval duurder is en mijn sweet spot zit een beetje tussen de 30 en de 80 euro. Dus tussen de 30 en de 80 euro vind ik een ideaal prijspunt om een product te gaan verkopen en waarom tussen de 30 en de 80 euro? Ok, ik moet heel eerlijk zijn, ik heb veel te lang, zeker in de beginfase van mijn business, veel te lang producten verkocht onder de 20 euro. Op marketplaces zoals bol en Amazon weet je, ik heb het over telefoonhoesjes, laders, kabeltjes, screen protectors, weet je, allemaal supersnel verkopende artikelen verkocht ik op Amazon, bol, maar ook via dagdeal sites, etc. De volumes weliswaar zijn daar best wel hoog, de competitie is ook mega hoog dus het is best lastig om daarmee bovenaan te komen bij dit soort producten en je kan simpelweg niet genoeg marge maken want als je alle fees eraf trekt van bol, verzending, BTW, het versturen naar misschien een warehouse van bol of Amazon dan kun je simpelweg niet genoeg marge maken. Dus vaak als je iets onder de 20 euro verkoopt dan maak je vaak maar nou ja, 50 cent, een eurootje, misschien 2 euro marge en als je het goed doet ietsjes meer, maar daarmee heb je dus niet heel snel een business. Je moet echt letterlijk duizenden, misschien wel tienduizenden producten verkopen wil je een beetje een fatsoenlijke business hebben. En weet je in mijn beginjaren, dit is alweer 10 jaar geleden of zo, was ik hier echt mega succesvol mee. In topmaanden stuurden wij zelfs 50.000 tot 60.000 producten uit onze warehouse. We hadden zelfs machines die automatisch 600 orders per uur konden verwerken, maar uiteindelijk ben ik meer gaan begrijpen dat je waarde moet gaan toevoegen, en daar ga ik het dadelijk ook wat meer over hebben, in jouw merk dus die prijs moet absoluut tussen de 30 en de 80 euro zijn en zorg ervoor dat je genoeg marge maakt. Het liefste wil je zeg maar tientjes of minimaal een tientje marge maken en die marge moet er namelijk als volgt uitzien, in mijn gouden formule is die marge namelijk 4 tot 8 keer de inkoopprijs. Dus stel je koopt iets in voor 10 euro dan ligt jouw ideale verkoopprijs eigenlijk tussen de 40 en de 80 euro. Dat neem ik even als vuistregel en probeer dus die verkoopprijs tussen de 30 en de 80 euro te houden en die marge keer 4 tot keer 8 te brengen.

Het gewicht van je product

Ok, daarnaast wil je beginnen, dat is een ander onderdeel van de formule, wil je beginnen met producten die niet te zwaar zijn. Waarom wil je niet beginnen met producten die te zwaar zijn, nou, om de simpele reden dat jij vanaf je zolderkamer, garage, keukentafel, whatever het liefst zou willen beginnen en dan is het handig als een product zeg maar niet te zwaar is. Dus ik begin vaak zeker onder de 2 kilo, producten die je ook snel kan overvliegen vanuit Azië bijvoorbeeld daarmee wil je in ieder geval beginnen. Je wil niet beginnen met een dumbell set of halters of whatever omdat dat simpelweg niet een logische stap is zeg maar om je e-commerce business te starten.

Merk registratie

Ok, dan heb je dat dus zeg maar allemaal op orde, dan heb je een prijs tussen de 30 en de 80 euro, heb je 3 tot 5 producten die je aan dezelfde klant kan verkopen en heb je hem onder de 2 kilo. Daarna is het heel belangrijk zeg maar dat jij jouw product white label kan maken of private label en wat betekent dat nou, eigenlijk maak je er dan je eigen merk van. Maar veel mensen snappen dit principe niet goed genoeg van hoe maak ik nou een merk wat waarde toevoegt? Veel mensen denken oh, ik koop iets uit China, ik plak er mijn logo op en dat logo heb ik beschermd bij het merkenregister, maar dit is niet genoeg. In deze tijden is het steeds belangrijker dat je waarde gaat toevoegen aan jouw producten of in ieder geval aan jouw merk. Dus dit betekent dat je eigenlijk zoals echt letterlijk, nou ja, 99% van de producten zijn, dat zijn innovaties op bestaande producten. Dus nee, je gaat niet het wiel opnieuw uitvinden, maar wat je wel gaat doen is een bestaand product innoveren. Weet je, ik bedoel whatever, ik noem een simpel iets weet je, stel je staat in je keuken en je bent met een of andere spatel bezig en dan denk je hé, misschien kan hier een makkelijk haakje aan zodat ik hem hier makkelijk ergens op kan hangen of whatever, ik noem maar iets. Uiteindelijk gaat het om die simpele, kleine dingen die jij kan toevoegen waardoor een product net die edge heeft waardoor jij waarde toevoegt aan het product die er uiteindelijk voor zorgt dat jij waardevoller bent dan de rest van de mart. Dus nogmaals, denk niet te moeilijk, vind het wiel zeker niet opnieuw uit, maar zorg ervoor dat jij bestaande producten gaat innoveren zodat jij interessanter bent voor potentiële kopers en zodat jij je kan onderscheiden uiteraard, daar gaat het uiteindelijk om, van de rest en dat jij meer waarde hebt dan de rest. Dus uiteindelijk ga je dus niet met ik noem het even groothandelspul werken. Natuurlijk, je kan ervaring opdoen, je kan wat van AliExpress kopen en het gaan verkopen op bol of Amazon weet je zoals elke zolderkamerpiloot tegenwoordig doet of elke drop-shipper. Weet je, ik bedoel om daar nog eventjes op in te haken, ik zelf denk dat drop-shippen echt letterlijk kansloos is. Misschien in high ticket drop-shipping is misschien nog wel iets te doen, maar het gaat ook weer om waarde toevoegen. Als drop-shipper voeg je letterlijk geen waarde toe buiten dat je het product van A naar B brengt en daar een marge tussen hebt. Dus dat gezegd hebbende, je voegt gewoon te weinig waarde toe en iedereen kan letterlijk met jou concurreren van het ene op het andere moment en op een gegeven moment heb je honderden concurrenten die exact hetzelfde product drop-shippen. Op een gegeven moment is dat gewoon niet te doen. Dus je wil zelf waarde toevoegen aan je producten, aan je merkproducten. Dan wil je 3 tot 5 producten aan dezelfde klant verkopen en dit is uiteindelijk hoe je een waardevol merk gaat creëren. Dus daarnaast is het heel belangrijk dat je snapt dat je concurrentie zeg maar niet te groot moet zijn. Dus ik noemde net al wat voorbeelden van iPhone accessoires, kabeltjes, laders, allemaal dat soort dingen, wil je dat goed aanpakken dan is je competitie of je concurrentie vaak veel te groot en ik heb een soort van graadmeter, op Amazon bijvoorbeeld kijk ik altijd van ok, hebben mijn concurrenten gemiddeld meer of minder dan 1.000 reviews. Als je weet dat ongeveer tussen de 1% en de 3% zeg maar op Amazon een review achterlaat, ja, dan moet je dus als je, stel het is 1% en je wil 1.000 reviews halen moet je dus 100.000 producten verkopen om uiteindelijk 1.000 reviews te krijgen bij jouw product. Je wil dus dat die concurrentie niet te groot is dus je wil het onder de 1.000 reviews houden, in ieder geval gemiddeld op een platform als Amazon. Kijk, weet je, en ik ben heel eerlijk, het reviewsysteem op bol.com slaat echt letterlijk helemaal nergens op. Waarom niet? Ok, mensen kunnen een review achterlaten zonder dat ze het product hebben aangeschaft. Ja, denk nou eens na. Ik bedoel, dit is echt, wat mij betreft is het nog steeds kansloos want je kan letterlijk gewoon aan je buurmeisje, aan je vrienden vragen van hé, laat even een reviewtje achter en dit wordt in iemands voordeel of iemands nadeel gebruikt. Het grote voordeel ervan is jij kan gewoon lekker reviews bij je eigen producten laten plaatsen letterlijk. Je kan een mailtje sturen naar je vrienden of naar je database, hé, laat even een reviewtje achter, dank je wel. Dus dat is eigenlijk een beetje een kansloos verhaal, maar ik bedoel, het kan ook in jouw nadeel worden gebruikt, wat betekent dat als jij producten zeg maar online hebt staan op bol.com en de concurrentie wil jou “verneuken” dan kunnen ze allemaal 1 sterretjes bij je achterlaten zonder dat ze jouw product gekocht hebben. Dus nou ja, goed, ik bedoel Amazon is daar toch wel wat stappen verder in, je moet het product hebben aangeschaft, er mag niet te veel korting op het product zijn gegeven want dan mag diegene niet eens een review achterlaten. Je ziet er ook bij of het geverifieerde reviews zijn en het vette van Amazon van die reviews is, is dat ze nu wereldwijd gemerged worden. Ok, dit is echt epic want ik heb mijn merk inmiddels in Europa en in Amerika live, maar dit betekent dat als jij duizenden reviews hebt opgebouwd in Europa en je gaat dan in Amerika live dan kun je die reviews daar ook meenemen en dit is echt mega omdat je zo stap voor stap eigenlijk uiteindelijk ervoor zorgt dat jij steeds meer waarde in jouw merk bouwt met die reviews die je dus wereldwijd opbouwt. En dat is echt wat mij betreft is dat mega, dus dit is echt supergaaf om op die manier in ieder geval je waarde toe te voegen aan je product en zorgen dat jij al die reviews hebt op zo’n platform als Amazon.

Winnen op Amazon en Bol.com

Ok, nou, dan is het nou logisch, kijk stel je zou helemaal moeten starten met een merk, dus je hebt nog helemaal niks weet je, ik bedoel, ik werk best wel met veel verschillende mensen in mijn community, de Plazatalk community, ik ga het rebranden trouwens naar Ondernemen op Slippers, gewoon ik vind Ondernemen op Slippers een veel coolere naam en nou ja, als ik aan jou vraag van hé, wil je Plazatalk dan kijk je me een beetje aan van huh? Wat is plazatalk? Maar als ik tegen je zeg wil je ondernemen op slippers? Dan beginnen in een keer die oogjes te twinkelen en denk je ja, dit wil ik, dus voor die reden ga ik het dus ook Ondernemen op Slippers noemen later, maar in het platform zitten meer dan 24.000 mensen inmiddels in de community en ik zie heel veel verschillende mensen in die community zitten, mensen die nog absoluut niks hebben, die starten, die werken voor een baas en die denken hé, ik ga een business on the side beginnen. Maar er zijn ook mensen die al een business hebben staan, die bijvoorbeeld op bol verkopen en uiteindelijk internationaal willen groeien op Amazon. Kijk, de grootste fout die ik zelf ook had gemaakt toen ik op bol verkocht is dat ik van alles en nog wat aan het verkopen was en op een gegeven moment had ik letterlijk een assortiment van meer dan 2.000 producten en uiteindelijk heb ik alles uitverkocht. Ik had meer dan een miljoen aan voorraadwaarde in mijn warehouse staan, ik heb alles uitverkocht, ik heb tonnen afgeschreven. Je wilt niet weten hoeveel “verlies” ik heb gemaakt met het afschrijven van dat hele spektakel en toen ben ik gaan bouwen aan één merk met maar een paar producten. Inmiddels doe ik met één van die producten meer dan een miljoen allen in Duitsland. Dus en dan, daarmee word je ook een mega-interessante target voor eventuele partijen die jou willen kopen en dat is namelijk de joke, je wil uiteindelijk dat waardevolle merk zijn met maar 3 tot 5 producten die je aan dezelfde klant verkoopt en dan ben je super interessant als overnamekandidaat voor potentiële kopers in de markt en daar wil je uiteindelijk naartoe naar mijn idee. Ok, het is nog niet finaal, maar ik zit momenteel in een verkooptraject van een van mijn merken en ik was eigenlijk, de markt nu is heel hot voor het overnemen van merken op onder andere op, oh, kut, er gaat hier even een kopje koffie om, wacht even. Ja, ik zit hier in mijn studio dus er staat allemaal apparatuur en ik gooi er even wat wc-papier op, dit gaat helemaal goed komen. Dit gebeurt allemaal live hè, dat snap je. Maar in ieder geval wat was ik aan het zeggen, ja, dat is mooi. Ok, het is wel ok zo. Dus zo’n platform, oh ja, ik was aan het vertellen dat ik een merk die ik twee jaar geleden ben gestart doe ik nu inmiddels met een van die producten doe ik meer dan een miljoen op Amazon Duitsland en op dit moment zit ik in een soort van verkooptraject. Ik kan er niet te veel over zeggen, maar ik heb in ieder geval een aanbod gekregen op dat merk van een partij en dat is iets met 7 getallen zeg maar. Dus dit gezegd hebbende kun je dus in 2 jaar tijd en merk bouwen die je vervolgens voor zeg maar meer dan een miljoen kan verkopen, daar komt het eigenlijk op neer. En dat hoeft niet moeilijk te zijn, letterlijk niet want ik bedoel, ik heb letterlijk daar de blueprint van liggen hoe je die stappen moet nemen en een groot deel ervan is toch de formule die ik hier uitleg, maar het grootste obstakel waar elke ondernemer tegenaan loopt zijn toch de persoonlijke obstakels overwinnen en ik begon al daarover met mindset. Je business zal namelijk nooit groter worden dan jezelf en dat is ook een hele belangrijke stap in de formule, je moet zelf leren, je moet zelf groeien om uiteindelijk jouw business ook te laten groeien. Dus dat is echt een megabelangrijke stap dat je dat snapt dat je zelf moet gaan leren om uiteindelijk te groeien. Dus maar ja, die blueprint dus van het maken van letterlijk een miljoenenmerk met een kleine set producten aan dezelfde klant verkopen die heb ik dus voor mij liggen en ik zie op bijvoorbeeld een platform als bol dat dit veel te weinig succesvol wordt gedaan. Veel te weinig succesvol wordt neergezet. Waarom? Omdat ik zie dat er heel veel AliExpress piloten zitten. Zo noem ik ze maar even, mensen kopen wat producten uit China, ze gebruiken vaak de foto’s van de leverancier, gooien het op bol, misschien gooien ze een keer een eigen merkje of een merknaam erbij en dat noemen zij dan een merk. En dit is een van de grootste fouten die ik zelf 10 jaar geleden heb gemaakt en dus wat ik jou zou aan willen raden: voeg waarde toe, voeg waarde toe aan het product, voeg waarde toe aan de foto’s, maak betere video’s, dan pas bouw je een echt merk en dat is uiteindelijk waar je de race mee gaat winnen. En als je kijkt naar Amazon, bijvoorbeeld in Amerika, weet je kijk, we hoeven er geen doekjes omheen te winden, maar de Amerikaanse markt is veel verder dan de Europese markt. Als je ziet wat daar al gebeurt dat is echt bizar te noemen omdat ze daar veel verder zijn en daar zie je dus ook dit hele merkenspel dat mensen dat al echt snappen. Mensen, letterlijk deze formule wordt daar al veel beter toegepast met een kleine set producten aan dezelfde klant verkopen, hoge omzetvolumes. Kijk, ik bedoel ik heb de tools waarmee ik omzetten kan zien op Amazon en ik was gisteren toevallig aan het kijken naar elektrische tandenborstels. Er zijn gewoon mensen in Amerika, alleen in Amerika, die meer dan 3,5 miljoen per maand doen aan omzet met een elektrische tandenborstel. Dus denk even na, je hebt één product, alleen in Amerika en je doet 3,5 miljoen per maand, stel je doet dat over de hele wereld dan heb je gewoon een honderden miljoenen business. Maar wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dus dat jij met die kleine set producten die je aan dezelfde klant gaat verkopen, dus het “Apple model”, 3 tot 5 producten aan dezelfde klant zodat je customer lifetime value zo hoog mogelijk wordt. Dit is het model wat je wil spelen omdat veel mensen in Nederland alleen maar in bol.com denken, daar een merk bouwen denken ze heel snel dat e heel veel producten nodig hebben om een business in ieder geval te hebben die een bepaald formaat heeft. Maar je kan dus zeg maar groeien in de lengte en de breedte zoals dat heet dus je kan je assortiment mega gaan uitbreiden of je kan juist ervoor zorgen dat die paar producten daar waar je waarde hebt toegevoegd dat jij die in andere landen gaat verkopen dus dat je die gaat internationaliseren. Dat is uiteindelijk waar je naartoe wilt gaan in ieder geval. Dus als je nu een absolute starter bent, nogmaals, in mijn community zitten verschillende mensen, starters, mensen die al een business hebben, mensen die zelfs al op bol en Amazon verkopen, mensen die zelfs al in Amerika verkopen, maar als ik absoluut zou starten zou ik starten op bol.com. waarom, omdat bol, weet je, je woont hier in Nederland, je spreekt Nederlands, althans daar ga ik van uit anders snap je dit niet, dan zou ik starten op bol. Het is nog relatief eenvoudig in ieder geval met de marketing blueprint die we hebben liggen om daar gewoon bovenaan te komen in de categorie. Als je bol business eenmaal loopt met dat eerste product of misschien de eerste twee producten die je hebt gelanceerd, daarna zou ik als je daar een bepaald omzetvolume hebt en dan denk ik dat je toch richting de nou ja, stel je hebt 2 producten en je doet daar tussen de 10.000 en de 20.000 per maand mee dan denk ik dat het tijd is om door te gaan pakken op Amazon want dan heb je in ieder geval iets lopen op bol, kun je daar mogelijk ook al van leven, dan is het tijd om de winst die je op bol maakt te herinvesteren in een platform als Amazon. Weet je een logische stap is natuurlijk om in Duitsland te beginnen, daarna in Engeland. Dat zijn eigenlijk de twee grootste landen in Europa en dat zijn logische stappen om daar te starten. Natuurlijk zitten we nu in een beetje een Brexit-spektakel met de UK dus het is wat “moeilijker” om daar te starten. Er zijn wat meer haken en ogen om daar te starten maar het is zeker wel te doen om daar ook een mooie business neer te zetten. Dus en daarna als je daar weer, als je in Duitsland en in Engeland je producten werkend hebt dan ga je natuurlijk naar de rest van Europa, dan pak je Frankrijk, Italië, Spanje, alle andere Amazonlanden erbij. Ze zijn nu recentelijk ook in de Nordics gestart, Polen komt erbij, allemaal dat soort dingen. De landen die Amazon opent die, ja, dat gaat gewoon aan de lopende band en we zien dit ook in Nederland, ik zie ook na het uitbrengen van mijn boek “Nu of Nooit op Amazon” zeg maar dat was eigenlijk rond de lancering van Amazon in Nederland dat de Nederlandse bedrijven of webshops nu pas hun ogen aan het openen zijn van oh ja, Amazon, ja, ja, daar moeten we iets mee. En dit is de grootste e-commerce speler ter wereld, de grootste e-commerce speler ter wereld weet je, ik bedoel, kun je je nagaan wat voor potentie hier ligt zeg maar als je daar dus gewoon je eigen merk succesvol op verkoopt.

Amazon Buy Box

Nou ja, voor de mensen die nog niet helemaal het principe snappen hoe het systeem werkt weet je, en ik wil toch nog even iets vertellen over de buy box, weet je, de buy box of het koopblok in het Nederlands is eigenlijk een belangrijk principe. Kijk, als je dus producten gaat aanbieden die niet uniek zijn, die geen merk hebben dan kan eigenlijk iedereen datzelfde product aanbieden. Dus voorheen 10 aar geleden kocht ik van alles van AliExpress in en vervolgens ging ik dat verkopen op een platform als bol of Amazon. Wat ik dan vervolgens zag is op het moment dat je dan een beetje succesvol bent, dus je komt hoog in die rankings ergens bovendrijven, dat is dan een vorm van succes want dan krijg je steeds meer orders. Ja, dan zie je dat andere mensen als jij je merk niet goed kan beschermen of jouw product listing zoals dat heet niet goed kan beschermen dan krijg je concurrentie, dan krijg je dat andere mensen op dat stukje vastgoed of hoe je het ook wil noemen wat jij hebt gebouwd wat waardevol is, want daar verdien jij je geld mee, dan gaan ze op jou concurreren. Dus zij komen simpelweg op diezelfde listing terecht en ze zetten de prijs misschien een eurootje lager en vervolgens krijgen zij het zogenaamde koopblok of de buy box omdat ze lager geprijsd zijn. Ok, de formule voor het krijgen van het koopblok is wel een beetje een spel van review rating op jouw accounts, verzendtijd, dus hoe snel verzend jij. Stel je ligt bij LVB, dat is de logistieke service van bol dan heb je sowieso al een streepje voor, maar het is een heel, het zijn een paar parameters die bepalen of jij dat koopblok krijgt en prijs is daar ook een belangrijk van. Dus wat er veel gebeurt is dat mensen een zogenaamde repricer gebruiken die automatisch de prijs aanpast en die steeds onder de prijs van de ander gaat zitten zodat je dan steeds het koopblok hebt. Waarom is dit kansloos? Ok, 10 jaar geleden was ik hier ook mee bezig. Ik verkocht van alles en nog wat, ik stond bovenaan in heel veel categorieën kan ik je vertellen. ik deed letterlijk, ja, veel omzet op bol en ook op Amazon, maar wat gebeurt er, mensen gaan dan vervolgens goedkoper onder je prijs. Natuurlijk had ik ook een repricer dus die prijs ging steeds verder naar beneden. Nou, wat gebeurt er als die prijs steeds verder naar beneden gaat dan gaat je marge naar beneden. Wat gebeurt er als je marge naar beneden gaat, op een gegeven moment maak je dus gewoon geen winst meer. Sterker nog, de mensen die dus gewoon denken dat ze heel veel verkopen op bol en niet goed kunnen rekenen met belastingen en allemaal dat soort dingen die maken gewoon keihard verlies weet je en dit is wat ik bij de beginners gewoon nog steeds zie gebeuren is dat mensen dus verlies maken soms op hun verkopen. Ze kunnen heel veel verkopen, maar ze maken soms verlies omdat ze dus dit spel aan het spelen zijn. Dus dit wil je niet. En ik heb ook merken gevonden en dit is echt letterlijk geen uitzondering, die bovenaan in een categorie staan op een product die ze misschien ook zelf beter hebben gemaakt, dus ja, hebben aangepast zodat ze meer waarde toevoegen aan het product of aan hun merk terwijl ze hun merk niet geregistreerd hebben. Dus je kan je product gewoon ja, whatever, Pietje Puk noemen en dan sta je bovenaan je categorie, heb je een productje een beetje aangepast, ontworpen, eigen foto’s gemaakt, je hebt er echt een mooi merk van gemaakt en vervolgens kun je het eigenlijk nog steeds niet beschermen als je bovenaan die categorie staat. Natuurlijk, als jij een uniek product hebt gemaakt of je hebt het aangepast dan is het niet heel makkelijk voor jouw concurrentie zeg maar om daar op die listing te kunnen concurreren, maar ja, dat gezegd hebbende is het nog steeds niet slim. Dus de allereerste stap als jij een merk wil beginnen is echt je merkregistratie en ik raad je direct aan om dat Europees te doen. Ook wij helpen mensen met het registreren van een merk en we hebben ook een speciale deal dus mocht jij je merk willen registreren kun je eventueel naar plazatalk.nl/merk geloof ik. Ik weet het eigenlijk niet zeker, maar volgens mij word je dan naar een soort van formuliertje geschoten en dan kunnen wij je helpen met je merkregistratie in Europa en met een gratis onderzoek en allemaal dat soort dingen. Maar het starten van je eigen merk en dat registreren is dus de absolute belangrijke stap 1. En als je dan toch je merk registreert, doe het dan meteen Europees want jij wil je merk uiteindelijk internationaal uitbreiden en nadat je dat Europees allemaal vast hebt gelegd ga je dat, nou ja, letterlijk wereldwijd doen, pak je daarna Amerika of een ander land erbij wat interessant is.

Lancering

Ok. Nou ja, dan heb je dus een aantal parameters van de formule heb je op orde. Je hebt je avatar gemaakt dus je weet aan welke klant je verkoopt. Je hebt een hele brainstorm gedaan met welke producten je aan die klant kan verkopen. Je prijs is tussen de 30 en de 80 euro op die producten. Het gewicht is onder de 2 kilo. Je kan het white label maken. Je hebt waarde toegevoegd aan je product dus het is niet zomaar iets wat iedereen kan inkopen. Je concurrentie is niet mega om het zo maar te zeggen en je bent eventueel daarna heb je je mark gelanceerd op bol en daarna kun je hem doorpakken op Amazon. Je snapt het hele principe hoe je je listing in ieder geval kan beschermen. Als je je merk namelijk registreert dan mag niemand anders jouw buy box of jouw merknaam verkopen. Dus daarmee kun je letterlijk je buy box of in ieder geval je listing dus beschermen en voorkom je dat concurrentie op jouw buy box komt en als dat wel gebeurt dan mag je ze letterlijk zeg maar eraf gooien.

Amazon PPC

Ok, ik zie al dat wat mensen wat handen omhoog aan het gooien zijn op Clubhouse. Ik heb nog twee puntjes en dan mogen jullie ook vragen stellen, dat is sowieso leuk dus nog een klein momentje want ik wil het nog eerst hebben over marketing. Weet je, een belangrijk onderdeel is natuurlijk marketing. Ik zie dat platformen als bol.com en Amazon toch meer een pay to play platform aan het worden zijn, wat betekent dat als je niet betaalt dat je ergens onderaan de 30e pagina blijft bungelen, zowel op bol als Amazon. Dus wat moet je doen? Je moet op zijn minst een PPC-campagne starten. Dat is een pay per click campagne voor mensen die niet weten wat dat is. Dan kun je adverteren op zoekwoorden binnen het platform. Google is daar ooit natuurlijk mee begonnen dus als jij whatever, hardloopband zoekt of nou ja, zweetband, whatever dan wil je natuurlijk bovenaan staan en je kan je dus bovenaan kopen met dit soort PPC ads, pay per click ads. Bij bol heet het sponsored products, bij Amazon heb je verschillende campagnes en kan er eigenlijk nog veel meer qua marketing. Nou ja, wat je ook wil doen is natuurlijk je sociale kanalen goed op orde hebben, dus je wilt werken met je socials dat je daar wat body krijgt, eventueel een e-mail datalijst wil je verzamelen dus uiteindelijk is het een gevecht om klantdata. Als jij verkoopt op platformen als bol en Amazon heb je geen klantdata. Je wil die klantdata wil je wel absoluut hebben, dus dat kun je bijvoorbeeld doen door slimme inserts te doen bij je product. Dus je kan bijvoorbeeld een insert doen, dat is eigenlijk niet meer dan een soort van flyer of een brief of whatever hoe je het wil noemen en daarin kan je gewoon zeggen bijvoorbeeld verleng je garantie met een jaar en doe dat op pietjepuk.nl/garantie. En dan vullen mensen hun gegevens in en dan krijg je klantdata en vervolgens kun je die klant mailen: hé, wat leuk dat je mijn product hebt gekocht, wil je ook dit product kopen? Oh, superleuk, ja. En dat is dus de manier hoe je uiteindelijk je customer lifetime value zo hoog mogelijk kan maken en dit is een voorbeeld weet je. Je kan ook bijvoorbeeld iets gratis weggeven aan je klant en daar een insert voor doen of whatever wat. Er zijn genoeg voorbeelden in ieder geval voor te noemen. Dus het bezitten van die data is mega belangrijk omdat Amazon en bol alle data hebben en degene die de data bezit is uiteindelijk de winnaar, geloof me. Dus uiteindelijk is het belangrijk dat jij dus ook snapt dat je die data gaat verzamelen.

Amazon FBA & LVB

Dan is er nog de allerlaatste stap van deze formule, het is belangrijk dat jij de fulfilment services gebruikt van bol of Amazon. Bij bol is dat LVB, ik weet het, er is nu een lange, er is niet eens meer een wachtlijst want je kan er gewoon niet in komen, bol is te hard gegroeid in Coronatijd, ze kunnen het allemaal niet aan, prima, dus dan moet je alternatieven zoeken van warehouses of een bol.com account gebruiken die in ieder geval wel bij LVB mag liggen. Amazon daar kun je je wel nog aanmelden bij FBA en die logistieke service gebruiken heeft heel veel voordelen. Weet je, bol of Amazon doet je klantenservice en Amazon in dit geval doet dat wereldwijd dus je hoeft niet 35 talen te spreken om al je klantenservice wereldwijd te doen. Ze versturen je producten naar klanten. Amazon heeft iets van 11 key warehouses in the world, als je daar je producten heen stuurt kun je klanten maken in 180 landen, dat is ook mega. Het is nog nooit zo makkelijk geweest zeg maar om je producten wereldwijd te verkopen op een platform als Amazon zonder de logistiek, de klantenservice, het hele spektakel wordt gewoon uit handen genomen en datzelfde doet bol ook met de LVB-service. Dus dit brengt wereldwijd letterlijk op Amazon veel voordelen mee en ook in Nederland op het gebied van bol. Dus daar moet je zeker je voordeel mee doen want anders dan wordt het ook moeilijk, dan converteert jouw listing minder als jouw levertijden anders zijn en dat soort dingen dus het is heel belangrijk dat jij dit hele spektakel snapt.

Amazon & Brexit

Even kijken, ik kan in Clubhouse wat mensen binnenlaten dus even kijken of ik Ron hier op het podium kan krijgen. Ron, hoor je mij?

Ron: Yes, ik hoor je. Super dat je me even toevoegt en zeker een interessante room. Ja, ik had even wat vragen of in ieder geval laat ik met één vraag beginnen. Ik ben zelf al een tijdje bezig, ik denk 2,5 jaar nu met mijn eigen merk. Ik ben al wat verder op bol en Amazon, vooral nu Amazon Duitsland, gaat hartstikke goed. Alleen ook wil ik graag UK natuurlijk bijvoegen en heb jij al ervaring met die nieuwe zendingen toesturen naar de UK nu in geval met Brexit vroeg ik mij af.

Bas: Ja, ik heb daar zeker ervaringen mee en ik moet ook zeggen een beetje rond die Brexit en na die Brexit was het echt ellende. Het heeft, ja, ik bedoel nu moet je dus los je voorraad ook in de UK gaan leggen. Voorheen wij hebben alle BTW-nummers in alle Amazon landen en dan doet Amazon zeg maar de voorraad verspreiden, maar nu moet je los voorraad in de UK leggen en inmiddels hebben we het wel voor elkaar gekregen om in ieder geval een paar dozen daar weer in het warehouse te krijgen van Amazon, maar ja, ik moet eerlijk zeggen mijn team regelt dit allemaal dus ik weet zelf niet heel veel van het logistieke spektakel. Wij gebruiken een platform dat heet Flexport voor onze internationale zendingen, maar dat is meer vanuit Azië, maar ja, op dit moment is het gewoon ellende en het papierwerk wordt alleen maar groter met het hele spektakel om je producten uiteindelijk in de UK te krijgen.

Ron: Ja, ik heb precies hetzelfde. Ik heb zeg maar ook alle BTW-nummers al, hiervoor was ik ook bij de UK.

Bas: Top.

Ron: Kon ik daar verkopen zeg maar alleen ja, er komt nu wel weer een nieuwe uitdaging bij kijken. Maar ja, dan zal ik dat zelf wel even uitzoeken. Een bruggetje, ik heb zelf ook een internationaal team ook in de Filippijnen en ik heb, nou, jij volgens mij ook heb ik gehoord ook voor je podcast.

Bas: Ja, zeker, ja.

Virtueel team

Ron: Ik heb daar ook wel even een vraag over want ik heb nu 6 Filippijnen in dienst en ik merk zeg maar je rol verandert. Je bent eerst, ik was gewoon een eenmanszaak, het groeit, dan voeg je een team toe en dan ben je eigenlijk meer, nou, de rol als manager gaan vervullen en hoe ga je dat stroomlijnen en jij gebruikte daar volgens mij Hubstaff voor dacht ik?

Bas: Correct, ja.

Ron: En ik vroeg me af, ik was ook in overweging om dat te doen, alleen naar mijn ervaring zijn de Filippijnen vrij trouw, komen ze altijd hun afspraken na en is het niet zeg maar als je zo’n Hubstaff introduceert dat je meer het gevoel geeft dat je ze te veel controleert? Want ze moeten letterlijk op een timer klikken. Ik vroeg me af hoe je daarmee omgaat en hoe jouw team zo’n tool in ontvangst nam.

Bas: Ja, kijk, en ik moet eerlijk zeggen mijn wereldwijd team is groter dan alleen de Filippijnen. Weet je, ik heb ook mensen zelfs in Afrika zitten, in Duitsland, in Amerika, whatever weet je. Uiteindelijk gaat het er niet per se om van ok, ik wil dat als jij gaat starten met werk inderdaad Hubstaff werkt zo als mensen starten met werken druk je op play en als ze stoppen druk je op stop. Dat meet de tijd en vervolgens stel jij whatever, 5 dollar per uur, 10 dollar per uur in en het grootste voordeel wat aan de achterkant zit is meer de automations. Dus ik kan in de Filippijnen willen mensen vaak per week of ja, of soms per twee weken of per maand worden uitbetaald omdat ze gewoon simpelweg vaker geld nodig hebben. In derdewereldlanden werkt dat nou eenmaal zo dus dat zijn allemaal dingen die je aan de achterkant kan instellen dat je ze dus automatisch kan uitbetalen aan de hand van de uren die ze gewerkt hebben. In Hubstaff kun je inderdaad keyboard, muisactiviteit meten op het gebied van ja, wat iemand aan het doen is. Je kan automatisch printscreens maken, je kan zelfs als je wilt GPS-locaties uitlezen als dat belangrijk is voor jouw business, maar ik zie het niet per se als een controlerende tool, maar ik zie het vooral als gemak zeg maar aan de achterkant van je administratie, het uitbetalen van mensen en als je zou willen letterlijk ook dus het eventueel controleren van mensen dat je weet van hé, die uren die ze gemaakt hebben kun je letterlijk zien wat ze aan het doen zijn. Je hebt bewijs van wat ze gedaan hebben en dat ze niet zeg maar een uur lang een YouTube filmpje hebben gekeken en dat jij daar dan voor moet betalen.

Ron: Ja, helder, ja. Ik vind het zelf altijd wel lastig. Ik oordeel meestal van nou, ik zou het zelf ook niet fijn vinden als ik op een timer moet werken dus dat was mijn overweging om het niet te doen, maar inderdaad wat je zegt, qua administratie is het wel een gedoe. Ik doe het nu zelf elke keer via PayPal en dan zit je te kijken van ok, wanneer was de laatste betaling en dergelijke. Dus wat dat betreft is dan Hubstaff inderdaad wel een mooie optie.

Bas: Ja.

Ron: Nou ja, maar goed ik had nog wel meer vragen, maar volgens mij waren er meer handjes omhoog dus dan laat ik het hier wel bij.

Bas: Je mag hem erin gooien hoor. Ik zie op dit moment nog geen ander handje dus mocht iemand een vraag hebben, gooi een handje omhoog en ook even voor de duidelijkheid, dit is ook, ik ben nu ook live op LinkedIn dus dat je dat in ieder geval weet. Dat maakt volgens mij niet zoveel uit toch?

Ron: Nee, dat vind ik allemaal prima.

Bas: Top.

Amazon Seller Support

Ron: Nee, helemaal goed. Maar met Amazon en dergelijke, hoe ga jij om met de seller support? Want ik ben nu bijvoorbeeld, wat dingetjes wil ik gewijzigd hebben en uiteindelijk iemand gevonden die een beetje knowhow heeft over je probleem en dan krijg je een follow-up van heel iemand anders die het probleem helemaal verkeerd begrijpt. Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt?

Bas: Ja, om heel eerlijk te zijn de seller support van Amazon is ook vaak gewoon ellende. Je moet soms 26 keer contact zoeken wil je een keer datgene wat jij wil voor elkaar hebben gekregen en het enige wat ik kan zeggen is ja, gewoon om steeds opnieuw te proberen tot datgene wat je wilt gebeurd is. Ik heb zelf een Amazon manager zitten, in mijn geval zit die in Barcelona, die dit soort dingen regelt weet je want ja, op een gegeven moment wil je dat in ieder geval niet zelf meer doen en dat kan je ook iemand in de Filippijnen natuurlijk laten doen die verstand heeft van Amazon of in ieder geval weet hoe die die tickets erin kan schieten. Maar iedereen heeft een beetje dezelfde ervaring hoor op het gebied van Amazon dat het gewoon niet, ja, het is gewoon vaak niet optimaal omdat je gewoon, zij hebben hele grote teams in India of whatever waar zitten zeg maar die die klantenservice doen. Het is gewoon een kwestie van in blijven schieten of contact blijven zoeken via de chat of telefoon of wat dan ook totdat datgene wat je wil voor elkaar is zeg maar.

Ron: Ja, dat is helaas inderdaad het geval. We proberen de juiste ERN-code te linken aan een product en ik ben er letterlijk al drie weken mee bezig en het is dan eindelijk gelukt dus dat zegt al wel genoeg over de seller support inderdaad. Maar het is inderdaad gewoon blijven, ja, door blijven gaan en uiteindelijk hopen dat iemand het juiste behandelt. Nou ja, helder, ja, voor de rest, ja, bij mij gaat het voor de rest wel prima en qua branding ook wel. Ik denk dat je het verhaal wat jij vertelde wel gewoon mooi klopt en ja, je moet gewoon wel echt een merk erop klappen en een mooi verhaal erom vertellen en dan lukt het wel.

Bas: Precies, leuk man.

Ron: Maar goed, dank je wel voor alle feedback.

Bas: Ja, helemaal goed man, dank je wel. Ciao.

Ron: Yo.

Verkopen op Bol.com

Bas: In de tussentijd is Marije op het podium verschenen. Marije je bent ook live moet ik even erbij zeggen, maar gooi je vraag erin zou ik zeggen.

Marije: Ja, hoi, goedemorgen.

Bas: Hoi.

Marije: Leuk om een eer zo’n room te hebben over Amazon en bol. Ik heb een webshop en ik probeer ook sinds kort, nou, eigenlijk al wel een paar jaar op bol maar dat lukt niet heel erg goed en sinds kort probeer ik daar iets actiever op te zijn en ik heb in januari wel een leuk product gehad wat in een keer het heel erg gigantisch deed en dat je inderdaad in het koopblok kwam te zitten en jij vertelde net even kort want ik kwam wat later binnenvallen hoor, over met prijzen en dat je steeds lager gaat in prijs als je ziet dat je weer uit het koopblok gaat en ik had eigenlijk wel een vraagje daarover want ik heb bijvoorbeeld een aantal artikelen toegevoegd in bol, dat doe je dan omdat iemand anders al een keer dat artikel erin heeft gezet dus dan kan je dat zeg maar ook in je eigen profiel zetten en daarvan heb ik dus begrepen zodra diegene zijn prijs verlaagd, dus bijvoorbeeld ziet dat het product goed gaat en dat was in dit geval dus gebeurd met dat product, dan komt die er dus bovenaan te staan. En toen dacht ik van ja, dat is eigenlijk heel erg oneerlijke concurrentie want misschien wil ik helemaal niet gaan stunten met die prijs maar heb ik bijvoorbeeld gewoon een betere levertijd, maar vervolgens zei bol van ja, weet je, we doen het wel zo en we laten de rest dan gewoon niet meer actief zien op een pagina maar alleen via een linkje andere verkopers. Toen dacht ik van ja, dat is eigenlijk best wel, nou ja, ik weet niet of ik het zo moet zeggen, maar ja, dat is best wel lastig om dan toch te kijken of je met een bepaald product toch goed neer kan zetten op bol.com want ik zie de potentie wel van producten alleen ja, dan zou je dus zelf alles moeten in gaan voeren en die EAN-nummers zijn ook al vergeven dus heb jij daar misschien tips voor hoe je dat een beetje kan omzeilen of is het gewoon echt zo vastgetimmerd dat het niet kan?

Bas: Ok, nou ja, goed, dit is misschien, ik weet niet of je mijn boek al hebt gelezen?

Marije: Nee, nog niet.

Bas: Ok, ik heb een boek geschreven die heet “Nu of Nooit op Amazon” weliswaar, maar dezelfde principes gelden een beetje voor bol.com dus als je “Nu of Nooit op Amazon” Googelt dan kun je, trouwens op gratisamazonboek.nl daar word je doorgelinkt naar de pagina waar je hem nog gratis kan bestellen, je betaalt alleen de verzendkosten. Daarin leg ik de principes uit maar ook wat ik in deze sessie heb uitgelegd en je kan deze sessie eventueel nog terugkijken omdat die ook gelivestreamd wordt op LinkedIn en YouTube. Het is het belangrijkste dat je je producten kan beschermen en dat je waarde toevoegt aan je producten. Dus het beschermen van die producten volgens een merkregistratie en je eigen merk maken op je product daarmee voorkom je dus dat andere mensen jouw koopblok mogen stelen, tussen haakjes. Dus daarmee, dat is een hele belangrijke stap dat je daarna dus je merk beschermt, dat je je marges kan beschermen want jij kan zelf je pricing blijven voeren dus als jij het voor 20 of 30 euro verkoopt, er is niemand die jouw product goedkoper mag verkopen want jij bezit die merkregistratie en dan voorkom je dus die race tot he bottom. En weet je, toen ik 10 jaar geleden of whatever hoe lang geleden begon op die marketplaces toen was het nog een winnende formule om gewoon iets in te kopen, het op bol te zetten en je ging instant geld verdienen. Ja, die tijden die zijn gewoon steeds meer voorbij omdat de concurrentie steeds beter snapt dat als een product hoog staat en het wordt niet goed beschermd door het merk dan kan iedereen dus gewoon op jouw product concurreren wat bij jou dus ook gebeurt, dan gaan ze onder jouw prijs zitten en dan verdien je er dus niks meer mee. Dus er is maar één winnende formule en dat is dus een kleine set producten aan dezelfde klant willen verkopen die je kan beschermen en dan start je op bol, daarna ga je door naar Amazon en ja, op die manier bouw je echt een waardevol merk op zeg maar in plaats van dat je alleen maar denkt hé, ik verkoop een paar producten en daar verdien ik een paar euro mee. Dus dat zou absoluut mijn tip zijn.

Marije: Ja, precies, maar met merk bedoel je natuurlijk de verkoop van eigen producten en dat, ik heb wel een webshop, maar ik produceer geen eigen producten dus ik koop wel alles in.

Bas: Ja, dat snap ik, alleen kijk, jij ziet nu ook de producten die je nu bijvoorbeeld inkoopt weet je, ik zou gewoon nadenken aan hele kleine tweaks die jij kan doen aan dat product waardoor je dat product net eventjes iets anders maakt dan de rest zeg maar waardoor het net even het onderscheidende karakter heeft waardoor je waarde toevoegt aan je product en maak het dan je eigen merk en zorg dat je dat eigen merk kan beschermen, dat is eigenlijk waar het op neerkomt.

Marije: Ja, en met je eigen merk beschermen bedoel je dan in ieder geval te zorgen dat je toch je eigen EAN-code erop zet.

Bas: Je hebt absoluut, oh, je hebt ook nog niet je eigen EAN-codes.

Marije: Nee, nee.

Bas: Ok, nou, dat is ook een belangrijke stap inderdaad. Die kun je op GS1.nl kun je die EAN-codes kopen en dan ja, dan kun je je eigen EAN-codes aan het product geven en het is ook wel belangrijk dat als je je merk registreert en je eigen producten maakt dat je ook die EAN-codes in ieder geval op je eigen producten hebt zeg maar.

Marije: Ja, precies, precies. Nou, ik ga je boek eens even downloaden inderdaad. Even goed lezen hoe dat dan met dat merkregistratie zit want dat heb ik nog niet helemaal door, maar ik snap al wel dat je gewoon zegt dat het eigenlijk gewoon een lastige zaak is om met een aantal producten die er bijvoorbeeld al op staan door een ander om toch te kijken of je daarmee in het koopblok kan komen. Dat is volgens mij het enige dan alleen maar dalen met de prijs.

Bas: Exact.

Marije: Ja, precies, en dat is niet wat je wil. Nee, eens, ok, dank je wel.

Merkregistratie regelen

Bas: Yes, tof, dak je wel, leuk dat je hier was. Ok, mochten er nog meer vragen zijn, er zitten nog mensen live in de Clubhouse, gooi je hand omhoog dan kun je mij live een vraag stellen hier on stage. Ik heb ook via socials wat vragen binnengekregen. Ha Bas, het registreren is ook belangrijk om een duidelijke definitie van je merk te hebben zodat anderen niet meer een kleine kwinkslag alsnog kunnen concurreren. Een kleine toevoeging. Ok, heel goed, dit is een vraag die via LinkedIn is binnengekomen. Is ook heel belangrijk. Een merkregistratie doe je namelijk op zogenaamde klasses en een klasse is eigenlijk niet meer dan een soort van categorie waar jouw merk in zit en die verschillende categorieën of in ieder geval ja, die moet je ook omschrijven bij die verschillende klasses en dan kun jij jouw merk beschermen. Stel jij noemt je merk whatever, Toilet Roll. Ik heb hier een rol toiletpapier voor me staan, maar dus jouw merk is Toilet Roll en je wilt dat in bepaalde klasses beschermen, maar stel, nou, je wil onder je merknaam wil je verschillende producten verkopen, dan is het belangrijk dat die klasses dus in die merkregistratie vallen van die producten. Het kan dus zo zijn dat jij een merk hebt geregistreerd dat jij in de klasse bijvoorbeeld wc-papier zit en dat jij vervolgens onder datzelfde merk ook een nou ja, ik noem het maar iets, een toiletborstel gaat verkopen. Nou, dan is die toiletborstel als jij die niet in de juiste klasses hebt beschermd dat merk dan is die toiletborstel dus niet beschermd. Dus dit is een heel belangrijk proces bij je merkaanvraag en nogmaals, wij hebben een partner waar we mee werken, je kan via Plazatalk.nl/merk kun je je merkregistratie indienen dan krijg je een gratis onderzoek hiervoor. Want het is belangrijk dat je dit onderzoek goed doet voordat je je merk gaat registreren. Even kijken, zijn er nog vragen in de Clubhouse jongens? Gooi je hand omhoog dan kom je live in deze uitzending en dan mag je mij vragen. Ik zie ook nog wat vragen op socials, of vragen, het zijn meer opmerkingen ook. Bol heeft nog geen 10 jaar een partnerprogramma zegt Bert inderdaad, bol is ook later begonnen met het toevoegen van die partners, inmiddels doen de partners op bol.com wel meer dan 50% van de omzet van bol en ik las dus dat ze richting de 5 miljard omzet gaan. Ze zijn idioot hard gegroeid de afgelopen tijd en ook mede door Corona dat iedereen ja, online moet bestellen. Daphne Beers heeft ook nog een opmerking erbij gezet op LinkedIn: heel veel overeenkomsten met hospitality, pricing van hotelkamers, focus op reviews, kwaliteit en branding. Inderdaad, goed gezegd Daphne. Weet je, naar mijn idee is ook het starten van een merk exact hetzelfde, of je nou een hotel hebt of een eigen merk, het is gewoon heel belangrijk dat jij snapt dat het draait om kwaliteit, dat het draait om waarde toevoegen op wat voor manier dan ook en dat is niet veel anders in de hospitality dan het eigen merk creëren. Even kijken, ik zie dat Danielle een vraag heeft. Danielle, hoor je mij?

Tegenvallende sales op Amazon

Danielle: Ja, ik hoor jou, hoor je mij ook?

Bas: Ja, je bent live in de uitzending, dat je het even weet.

Danielle: Ja, dat is helemaal goed.

Bas: Mooi.

Danielle: Ik heb eigenlijk twee vragen, ik handel al een paar jaar echt op bol en dat gaat heel erg goed. Ik heb jouw boek gelezen en ik ben ook onderdeel van Plazatalk, heb ook al een paar keer collega’s van je aan de telefoon gehad.

Bas: Super.

Danielle: En bol gaat eigenlijk heel goed en ik heb wel eigen ontworpen producten dus daarin is natuurlijk ja, heb je dat probleem wat Marije net aangaf heb je niet. Dus zeker een groot voordeel om dat wel te gaan doen Marije, alleen loop ik bij Amazon en dan heb ik alle landen actief en ben ik weken, dagen, maanden aan het vertalen en noem maar op en aan het kijken hè, wat de concurrent doet en hoe je jezelf qua keywords moet doen, maar daar gebeurt helemaal niks.

Bas: Waar gebeurt niks?

Danielle: Bij Amazon.

Bas: Ok, en wat heb je gedaan al om Amazon werkend te krijgen?

Danielle: Nou, vooral gekeken naar hoe je je product positioneert, goede foto’s plaatsen, nou, eigenlijk alles wat in het boek beschreven wordt. Ik heb ook de handel met China helemaal doorgenomen of dat programma gedaan en ondertussen heb ik daar een aantal mooie producten laten maken en goede contacten opgebouwd dus dat stuk zit helemaal snor, maar ergens bij Amazon, ja, blijft het totaal–

Bas: Uit.

Danielle: Uit ja.

Amazon marketing

Bas: Ok, ja, kijk, ik had eerder ook al gezegd, Amazon zeker, het is toch meer een pay to play platform geworden dus als je geen ja, advertenties koopt om het zo maar te zeggen en je moet ook al steeds meer goed doen op het gebied van de presentatie zeg maar anders converteert jouw product niet. Dus heb jij al de sponsored of de pay per click advertenties getest bij Amazon?

Danielle: Nee, dat heb ik niet gedaan want ik ben de eerste 10 maanden ben ik zeg maar hoe noem je dat, dat je per maand betaalt en ik was een beetje de early adapter voor Nederland en vervolgens gebeurde er dus helemaal niks dus toen dacht ik, had ik in jouw boek gelezen dat je ook een privé account kon doen, ik denk nou, dan ga ik achter de schermen verder onder dat privé account dus ik doe dat betalen per click wel bij bol en dan ze je ook dat als je nieuwe producten lanceert dat dat ook zeker werkt, dus het is heel typisch dat ja, weet je, of je, als het bij bol niet zou werken weet je dat je product, gewoon de markt niet rijp is voor je product, maar dat is dus wel het geval en dan snap je niet waar het scheef gaat.

Amazon FBA

Bas: Ja, nou ja, dus ik zou ten eerste zou ik zorgen dat je ook bij FBA ligt hè, want ik weet niet of je dat al ligt want je hebt daarvoor dus een Duits BTW-nummer nodig omdat ze nog geen warehouse in Nederland hebben.

Danielle: Ja.

Bas: Als je bij FBA ligt dan zijn je levertijden scherp, als je dan goede foto’s, video’s en je listing goed staat en je hebt de juiste key-woord onderzoeken gedaan en dat soort dingen dan is het tijd om je advertenties op te starten en dan ja, toch, als je dan je advertenties opstart zeg maar en je hebt er heel veel geld tegenaan gegooid en je verkoopt nog steeds niet dan ligt het of aan je presentatie of aan je product wat je verkoopt, maar als er een markt is een je ziet nu al dat je op bol ook sales kan maken en dat gaat goed, dan is dit even de route die je dan op Amazon, die ik op Amazon zou volgen in ieder geval om het daar aan de praat te krijgen en voor de duidelijkheid, ook op Amazon Nederland gebeurt veel minder dan op bol, dat is al stap 1 en op Amazon Duitsland gebeurt ongeveer 10 keer zoveel als op bol dus daarmee zit die potentie ook in Duitsland absoluut in volumes en potentie om daar veel meer verkopen te genereren.

Helium 10

Danielle: Ok, en in hoeverre is dat Helium echt een must?

Bas: Ja, je bedoelt de tool Helium 10?

Danielle: Ja.

Bas: Ja, dat ligt eraan. Kijk, als ik jouw was zou ik de tool sowieso gebruiken voor je zoekwoordonderzoek, dat is echt heel belangrijk want ja, zonder de juiste zoekwoorden in het Duits, Engels, whatever weet je, dan zul je ook niet, het is belangrijk dat je organisch gaat ranken op je top keywords namelijk en voor de mensen die niet weten wat Helium 10 is, Helium 10 is een tool waar je dus heel veel dingen mee kan onderzoeken op een platform als Amazon. Ja, mochten mensen hier geïnteresseerd in zijn kunnen ze op plazatalk/helium10.

Danielle: Ja, Helium.

Bas: Helium10 daar kunnen ze eventueel nog een mooie deal claimen. Je krijgt volgens mij 50% korting of whatever, maar ja, check it out. Maar in ieder geval, maar als je die tool nog niet hebt dan is het wel raadzaam want je wil op de meest gezochte keywords die relevant zijn voor jouw product en dat zijn er vaak 3 tot 4 waar ik je op zou richten in het begin, daarop wil je gevonden worden, die zijn ook belangrijk voor je ad campagnes en dat soort dingen en als je dit allemaal niet snapt weet je dan kun je ook eventueel een freelancer inhuren die dit voor jou fixt zeg maar.

Warehouse in Nederland

Danielle: Ok, en als laatste Bas, weet jij of er een warehouse in Nederland open gaat?

Bas: Nou, er gaat voorlopig volgens mij geen, ze zijn nu bij Amazon is bij Schiphol zijn ze een distributiecentrum aan het bouwen, maar volgens mij wordt het geen warehouse waar je ook je producten kan aanleveren. Ze willen alleen, ze zien gewoon dat in de Nederlandse markt mensen snel hun producten willen hebben want dat doet bol ook, dus dat is naar mijn idee de reden dat ze nu een distributiecentrum aan het opbouwen zijn. Het gaat er alleen maar voor zorgen dat het snel bij de klant gaat komen, maar ik heb gelezen dat het nog niet zo is dat je daar ook je producten naartoe kan brengen dus ja, ik ga er wel van uit dat ze vroeg of laat ook een warehouse in Nederland gaan openen, maar op dit moment laat dat nog even op zich wachten dus moet je het via de Duitse route doen.

Danielle: Duitsland, ok. Nou, dank je wel.

Bas: Ja, graag gedaan. Succes!

Danielle: Yo, dank je.

Bas: Super leuk. Ok, nou ja, we zijn bijna het uur vol, mochten er nog mensen zijn die en vraag hebben gooi je hand omhoog, we zitten ook nog live op LinkedIn en ik zie daar nog een vraag binnen komen van Leon de Ruiter. Hij zegt ha Bas, we zijn actief op het gebied van tweedehands goederen, heb jij ervaring met tweedehands artikelen op de platformen? Nee, ik heb daar niet veel ervaring mee, maar wat ik wel weet is dat platformen steeds meer bezig zijn hoe je ook tweedehands je spullen kan aanbieden. Er zijn grote partijen zijn ook in dat gat gesprongen die bijvoorbeeld retourgoederen opkopen en vervolgens ze weer tweedehands via de marketplaces verkopen. Dus dat is eigenlijk het enige wat ik ervan weet, maar daar is zeker wel een soort van gat te vullen als je het mij vraagt als je hier slim mee omgaat. Alleen ja, het is niet helemaal mijn game om tweedehands spullen te verkopen omdat het niet zo schaalbaar is over de hele wereld met dezelfde producten. Dus dat is in ieder geval mijn, ja, mijn comment hierop. Ok, nou, super leuk dit ik vind het wel een leuke manier, interacties met de mensen in de Clubhouse, live vragen in de studio, streamen naar allemaal kanalen dus check me uit op LinkedIn of YouTube als je me daar nog niet hebt dan kun je deze stream dus ook live zien vanuit de studio. Voor mensen die mijn boek nog niet in huis hebben “Nu of Nooit op Amazon” hoe je wereldwijd verkoopt zonder grote investering of vaste werkplek. Je kan deze nog steeds claimen op gratisamazonboek.nl dan word je doorgelinkt naar de juiste site waar je het boek gratis kan claimen, je betaalt alleen de verzendkosten. Ja, moet ik nog meer zeggen, oh ja, de dingen waar we over gesproken hebben, merkregistraties, tools, Hubstaff, je kan eventueel naar plazatalk.nl/deals, daar vind je allemaal speciale deals voor deze tools, tricks, tips van andere tools vind je daar ook en dan hebben we het over Helium 10 en merkaanvragen, allemaal dat soort dingen die zou je ook nog kunnen uitchecken.

Ok, ik zie geen handen meer in de lucht, dat betekent dat de vragen er doorheen zijn. Ik zie op socials ook niks meer binnenkomen dus ik zou zeggen jongens bedankt dat jullie hier aanwezig waren, ik ga snel weer een sessie prikken want ik vond dit echt super lachen en ik gooi nog eventjes mijn outro jingle erin en dan zie ik jullie snel!

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, lachen man, dit was een mooie sessie over verkopen op Amazon en bol. Ik heb de winnende formule gedeeld hoe je in ieder geval kan knallen op deze platformen, check mijn boek uit, gratisamazonboek.nl en ik zeg allemaal tot snel, ciao ciao!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen