Van bestseller tot het openen van een fabriek in China met Bas Urlings
Slippertje 38: Van bestseller tot het openen van een fabriek in China met Bas Urlings
11 januari 2021 

Slippertje 38: Van bestseller tot het openen van een fabriek in China met Bas Urlings

Apple podcast

2020, wat een jaar was het, echt ongelofelijk. Voor mij was 2020 een jaar van verandering op persoonlijk- en op ondernemingsvlak. De transitie naar een virtueel team heeft mij ontzettend veel vrijheid gegeven, die tijd en energie kan ik nu spenderen aan mijn vrouw en 3 kids! Het gevoel van vrijheid is wat mij betreft onbetaalbaar en in 2020 is dit mijn doelstelling geworden om te delen met anderen, middels Plazatalk!

Daarnaast is het openen van mijn eigen fabriek in China een ander hoogtepunt geweest voor mij, het bracht mijn business naar een volgend niveau.

In de eerste podcast van 2021, alweer het 38ste Slippertje, ga ik je onder andere vertellen over:

  • Het ontstaan van een bestseller
  • Mijn doel en de groei van Plazatalk
  • Een ecosysteem voor Ecommerce ondernemers
  • De transitie naar een virtueel team
  • De Ondernemen Op Slippers podcast
  • En wat je allemaal kan verwachten van mij in 2021!

Laten we snel gaan beginnen met deze speciale podcast, ik heb er zin in, let’s go!

Podcast transcriptie

Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only, de ondernemer op slippers, myself, Bas Urlings. Ik ga jullie meer vertellen over 2020. In 2020 heb ik mijn transitie afgerond van 30 man naar een volledig virtueel team. Ik heb meer dan 10.000 boeken verkocht. Ik heb mijn eigen fabriek gestart in China in Coronatijd. Ik heb ook nog eens een streamingstudio gebouwd om meer online events en podcasts te doen. Mijn doel in 2021 is een volledig ecosysteem te bouwen om mensen een vrijer leven te geven. Welkom!

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Alright, dames en heren, een andere podcast dan je gewend bent, dit keer geen interview maar een verhaal van mijzelf. Ik neem jullie mee in vogelvlucht door 2020, wat het mij heeft gebracht, de ups, de downs, de goede dingen, de slechte dingen en vooral hoop ik hiermee veel inspiratie te geven om te laten zien wat er allemaal mogelijk is in een jaar en ik hoop oprecht dat jij ook megameters kan maken met deze inspiratie.

2020 was een moeilijk jaar

Allereerst heb ik zeg maar best wel een zware tijd gehad de afgelopen jaren. Ik heb een bizarre transitie gemaakt van ja, van 30 man op kantoor, op een fysiek kantoor, ik had een kantoor in Utrecht in De Meern voor mensen die het kennen en ja, daar zat ik letterlijk met 30 man de hele e-commerce business te runnen. We hadden alles in-house, een eigen orderverwerking, nou ja, alle mensen die deden daar alle marketplaces managen, de webshops, we deden ook veel deals op deals sites zoals Groupon, Vakantieveiling en dat soort partijen. Nou, daar deden we ontzettend veel volume overheen pompen, maar ja, er kwam een punt dat ik mijzelf niet meer prettig voelde in mijn eigen business en met name ook door te beseffen van ja, wat ik aan het verkopen was, want ja, weet je, ik bedoel toen ik mijn business startte had ik zoiets van ja, het maakt me niet zoveel uit wat ik verkoop, als ik het maar verkoop. Dat is dus uiteindelijk uitgegroeid tot een assortiment van meer dan 2000 producten. Mijn voorraadwaarde was letterlijk over de miljoen op het moment dat ik besefte dat ik eigenlijk maar van alles en nog wat de wereld in aan het stampen was en nou ja, dat besef dat kwam in een keer dat ik dacht van ok, waar zit nou letterlijk mijn toegevoegde waarde? Dus ik ben veel meer gaan nadenken over die toegevoegde waarde en ik dacht van ok, als ik waarde wil toevoegen moet ik mijn eigen producten ontwikkelen en het gekke was dus dat dat altijd mijn droom was geweest toen ik in mijn studie zat. Ik heb business engineering gestudeerd, dat is een technische opleiding. 70% techniek, 30% business en nou ja, tijdens die studie was mijn droom letterlijk om een eigen product te bedenken, te fabriceren en wereldwijd te verkopen.

Als ik erop terugkijk heb ik veel te lang gewacht met het naleven van die droom en ja, ik denk ook als je naar jezelf kijkt dat je als je je ogen sluit en gewoon goed nadenkt van wat wil ik zelf nou als persoon en wat zijn letterlijk mijn dromen? Weet je, ik bedoel ondanks dat letterlijk al mijn dromen al werkelijkheid zijn geworden die ik had als kleine jongen moet je niet te lang wachten met het naleven van je dromen en als je daar te lang mee wacht dan is de kans heel groot dat je er te laat achter komt dat je eigenlijk je tijd misschien wel aan het vergeven bent terwijl je niet je droom leeft. Dus nou ja, tot dat besef kwam ik een beetje en daarnaast ook als ondernemer zijnde, het managen van 30 mensen is niet grappig als je het mij vraagt hè, ondanks dat ik echt een mega-inspirerende tijd heb gehad weet je. Ik ben letterlijk uitgegroeid van keukentafel naar antikraakkantoor, naar meer mensen, naar tafeltennis, naar veel uitjes in Utrecht en allemaal dat soort dingen, het was echt een megaleuke tijd, maar op een gegeven moment is het als ondernemer echt een stuk minder leuk als je 30 man moet aansturen en dan denk je ok, hier ben ik eigenlijk mijn business niet voor begonnen.

De transitie naar een virtueel team

Dus dit is een bizar leerproces en toen de schoen een beetje begon te wringen was het ja, gewoon een megastressvolle tijd. Ja, als je 30 man hebt zitten heb je best wel een hoge overhead ook en als de schoen dan een beetje begint te wringen dan levert dat heel veel stress op. Ondanks dat ik eigenlijk niet echt materialistisch ben, ik ben ook totaal niet per se gefocust op het geld want uiteindelijk is het geld helemaal niks waard zeg maar. Ik ben ook wel tot de conclusie gekomen dat het geluk alleen maar van binnen zit de afgelopen tijd. En ik zal jullie later ook nog meenemen op een beetje een spirituele reis die ik gemaakt heb de afgelopen tijd die er ook wel mede voor heeft gezorgd dat ik snap en nog meer voel dat het geluk van binnen zit en dat heeft niks te maken met geld, externe validatie of andere zaken weet je. Dus nou ja, die transitie die was dus best wel pittig. Letterlijk 30 man ontslagen en dit jaar, of afgelopen jaar 2020 heb ik dit volledig afgerond en heb ik momenteel een virtueel team die over de hele wereld zit en je wil niet weten wat voor voordelen dit allemaal met zich mee heeft gebracht en hoe blij ik ben als persoon dat ik deze transitie heb gemaakt.

Voordelen van een virtueel team

Een virtual team heeft zoveel voordelen en daarnaast voel ik mij er ook mega goed bij om mensen in derdewereldlanden of in armere landen een kans te bieden die daar 3, 4, 5 keer boven modaal verdienen in hun land en daar voel ik me echt supergoed bij om die mensen een kans te geven. Dus ik heb letterlijk van Afrika tot de Filippijnen tot Amerika, tot Duitsland mensen zitten die uiteindelijk de operationele zaken in de business doen. Omdat ik gewoon zie wat voor impact het heeft als ik bijvoorbeeld in de Filippijnen iemand drie keer boven gemiddeld betaal. Kijk, een gemiddeld salaris bijvoorbeeld in de Filippijnen is nou, 350, 400 euro en nou ja, als je iemand dus drie keer zoveel betaald dan gemiddeld kan die letterlijk daar bizarre dingen mee doen in de Filippijnen zelf. Die kan daar misschien wel drie families van onderhouden. En daar voel ik me ontzettend goed bij dat dat het effect ook is van mensen inhuren in dat soort landen. Daarnaast zijn het mega slimme mensen die overal ter wereld zitten, dat is ook nog eens zo. De flexibiliteit die je ervoor terug krijgt is eindeloos. Waar ik voorheen zeg maar iedereen op de payroll had staan, ze letterlijk, nou ja, 40 uur per week werkende moest houden tussen haakjes, zorgde het virtuele team ervoor eigenlijk dat ze alleen maar werkten op het moment dat het moest. Dus nou ja, als je 30 man hebt zitten of whatever hoeveel mensen je in dienst hebt, nou ja, je weet ook dat mensen die je 40 uur betaalt misschien 40, 50, 60% effectief werken, of in ieder geval productief zijn. dus dat gezegd hebbende zeg maar betaal je eigenlijk dus altijd 30, 40% te veel. Ja, dat concept dat klonk mij niet heel erg goed in de oren dus ik dacht van ja, dat moet gewoon anders. Als ik nou mensen per uur ga betalen en ze doen alleen maar hun werk wat ze moeten doen en ze stoppen daarna en daarna stopt ook dat ik daarvoor betaal, de tijd dat ze niet werken, dan klonk mij dat ontzettend goed in de oren. Dus de flexibiliteit die je daarvoor terug krijgt is mega.

Een ander bijkomend voordeel is ook dat je niet met loonheffingen te maken hebt, niet met pensioenen te maken hebt. Het zijn letterlijk allemaal freelancers die je over de hele wereld hebt werken voor jou die jouw business zijn en die jouw business runnen. Dus ja, dat neemt gewoon superveel voordelen met zich mee in de flexibiliteit. Ook het “inruilen” van mensen is zoveel makkelijker. Ik heb echt, echt veel stress en hoofdpijn gehad met het ontslaan en het soms afkopen van mensen in die fase dat ik mijn 30 man personeel letterlijk een voor een, ja, eruit moest werken tussen haakjes. En ja, dat was gewoon best wel pittig en nu merk ik gewoon dat ik met virtuele mensen werk, dit is een ander megagroot voordeel namelijk dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn in wat ze doen. En dit betekent dat ze ergens heel goed in zijn en dat ik ze daarvoor aanneem. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om het uit te voeren, plus mensen die in lagelonenlanden ook nog voor mij werken die zijn zo gemotiveerd omdat ze ook hun baan of hun baantje die ze dan bij mij hebben niet willen kwijtraken omdat ze ja, omdat ze gewoon heel veel waarde hechten aan datgene wat ze doen, dat is één, ze zijn intrinsiek gemotiveerd om het uit te voeren, ze willen dat goed doen en daarnaast zijn de lonen ook nog eens een stuk lager dan dat je dat in een Westers land zou doen. Dus daarin zie ik gewoon mega voordelen. Ik geloof erin dat de bedrijven die dit snappen en die dit goed toepassen dat die veel winstgevender gaan zijn dan welk ander bedrijf dan ook.

Nou ja, dat gezegd hebbende denk ik gewoon dat dit de grote shift gaat zijn die de komende tijd gaat plaatsvinden dat steeds meer bedrijven met virtuele mensen gaan werken. Ondanks dat je nu misschien denkt van hé, wacht even, in Coronatijd, iedereen werkt toch thuis, dat is toch ook virtueel? Maar zo zie ik het niet want ook de mensen die nu thuis werken die staan gewoon nog op de payroll voor 40 uur per week. Weet je, ja, die gaan ook gewoon rustig naar de wc, die staan een eitje te bakken in de tijd van de baas en noem het allemaal maar op. Als mensen voor mij werken, ik heb een stukje software waar mensen op play drukken op het moment dat ze beginnen met werken, ze doen hun werk, ze drukken op stop als ze klaar zijn en die software kan ook allemaal dingen meten zoals muis- en keyboardactiviteit, die kan eventueel print screens maken hè, want als je met mensen over de hele wereld werkt, ja, moet je ze toch op een manier kunnen controleren of ze wel daadwerkelijk hun werk doen en niet alleen maar YoutTube filmpjes zitten te kijken waar jij voor betaalt. Dus dat is ook nog een bijkomend megagroot voordeel dat je op die manier kan werken en dat je eigenlijk niet 40 uur betaalt voor mensen die eigenlijk maar ja, 20 uur productief zijn of effectief werken. Dus nou ja, het heeft voor mij een mega, mega impact gehad en het voelt voor mij veel lichter als virtuele CEO of ondernemer op slippers of hoe je het ook wil noemen om op deze manier mijn werk te kunnen doen.

Het ontstaan van een bestseller & Plazatalk

Nadat ik die transitie heb afgerond zeg maar, ja, ben ik ook een boek aan het schrijven, dat heet “Nu of Nooit op Amazon”. Voor de mensen die het nog niet in huis hebben, je kan het nog steeds claimen op gratisamazonboek.nl. Met de opkomst van Amazon naar Nederland dacht ik van nou, laat ik een boek schrijven over Amazon.

Nou, om je nog even een paar stappen terug te nemen, een aantal jaar geleden was ik Plazatalk gestart, Plazatalk.nl en de filosofie van het platform was eigenlijk nadat ik in 2018 een prijs heb gewonnen voor snelst groeiende cross border e-commerce bedrijf van Nederland, de Cross Border Awards, heb ik besloten om andere mensen te gaan helpen met het opbouwen van hun e-commerce business. Nou ja, toen dacht ik van nou, daar heb ik een platform voor nodig en hoe ga ik dat doen? Een soort van een vorm van e-learning, van online events en allemaal dat soort dingen. Toen ben ik Plazatalk gestart en in eerste instantie had ik daar, toen had ik nog 30 man in dienst dus ik was die hele hut aan het runnen eigenlijk die, ja, wat gewoon super succesvol was en de e-commerce, maar uiteindelijk had ik een paar mensen aangenomen die Plazatalk zouden moeten gaan runnen. Nou, zo zijn we begonnen, hebben we heel veel courses opgenomen hoe je kan verkopen op Bol, hoe je kan inkopen in China, hoe je je eigen merk kan maken, hoe je kan verkopen op Amazon en allemaal dat soort dingen en daar hebben we een hele community omheen gebouwd. De eerste, nou ja, 1,5, 2 jaar dat ik Plazatalk had eigenlijk waren voor mij totaal niet winstgevend. Ik zat nog mega in de stress eigenlijk met het afbouwen van mijn andere business die in de handel zat, het ontslaan van de mensen en nou, de keerzijde daarvan was is dat ik ook nou ja, ongeveer een ton in de min ben gegaan in de business waarin ik eigenlijk andere mensen hun vrijheid wilde geven, in Plazatalk. En ik gun letterlijk iedereen een vrij leven, net zoals ik zelf ook heb ervaren omdat ik twee jaar lang rond de wereld heb gereisd terwijl mijn business doordraaide, ik weet wat die vrijheid voor mij heeft betekend en ik gun letterlijk iedereen die vrijheid. Dus ik wil mensen daar heel graag mee helpen. Ik voel die intrinsieke motivatie om alles wat ik geleerd heb de afgelopen nou ja, tientallen jaren om dat naar buiten te brengen om andere mensen daar uiteindelijk mee te helpen om een vrijer leven te creëren.

Dus nadat ik letterlijk een ton in de min was gegaan in die business, ik heb van alles geprobeerd, ik had mensen betaald, e-learnings, maar de grootste fout en hetgeen wat ik me altijd zelf realiseerde is dat het pas succesvol ging worden als ik er zelf energie in zou gaan steken. En ik had een aantal mensen aangenomen en ik dacht nou, die zullen de kar wel trekken en dat gaat allemaal wel goed komen. Uiteindelijk was dat helaas niet de case. Dus nou ja, dat was best wel pijnlijk. Ik heb zelfs op een punt gestaan dat ik dacht van hé, zal ik deze business niet gewoon killen of afsluiten of whatever, verkopen? Nou, verkopen was het niet want het maakte natuurlijk verlies. Vanaf dat punt dacht ik ok, als ik dit echt een succes wil maken moet ik er zelf energie in gaan stoppen.

Amazon kwam naar Nederland

Nou, zo kwam in 2020 Amazon naar Nederland en toen dacht ik van nou, ok, dit is de uitgeschreven kans om mijzelf op de kaart te gaan zetten op het gebied van Amazon, marketplaces, brands bouwen en datgene wat ik zelf ook al succesvol deed en nog steeds doe. Dus toen dacht ik, ik ga een boek schrijven. Dus ik heb een outline gemaakt wat de basis van Amazon is, hoe je het kan aanpakken, hoe je je marketing kan aanpakken, je producten kan lanceren, welke valkuilen waar je niet in moet trappen, etc. en dat staat allemaal in mijn boek “Nu of Nooit op Amazon”. Eigenlijk is dit een beetje de outline hoe je wereldwijd kan verkopen zonder grote investeringen of vaste werkplek, letterlijk wat ik zelf ook doe. Dus nou, nogmaals, het boek kun je nog steeds gratis claimen op gratisamazonboek.nl. Weet je, ja, ik vind het gewoon heel tof dat mensen dit boek nog steeds gratis kunnen claimen en de grap is ook dat dit inmiddels een bestseller is geworden. Ik heb meer dan 10.000 boeken verzonden het afgelopen jaar en dat is in minder dan een jaar tijd. Je betaalt overigens alleen de verzendkosten voor het boek, maar goed, dat zie ik dan als een investering in jezelf om deze kennis tot je te krijgen.

Maar ja, toen ik eenmaal het boek had uitgebracht dacht ik ook van ja, ok, ik moet dit gaan opvolgen. Dus we zijn de mensen die het boek kochten zijn we op een gegeven moment gaan opvolgen van hé, heb je eventueel interesse in een online event te volgen waarin Bas je alles, waar in ik je dus eigenlijk alles uitleg over Amazon, het bouwen van brands, het importeren uit China, etc. Dat ben ik uiteindelijk gaan doen en dat is ook, ja, voor de mensen die dit op YouTube kijken of in videovorm, ik zit nu in een vette studio en dat verhaal ga ik zo ook nog even kort vertellen, maar ja, dat is ook de reden waarom ik nu een mega mooie studio heb gebouw om veel meer de online events, de podcasts etc. die ik opneem om die, ja, vanuit deze studio naar buiten te brengen. Maar goed, dus zodoende ben ik een online event gestart dat heet inmiddels het Amazon Kickstart Event waarin ik alles van A tot Z uitleg. Ik coach daarna ook nog vaak 6 maanden lang de mensen die het event hebben gevolgd bij het opstarten van hun e-commerce business en inmiddels zie ik echt al bizarre resultaten in de mensen die dit letterlijk vanuit loondienst hebben gedaan, ontslag hebben kunnen nemen en nu full force hun eigen merkproducten aan het verkopen zijn op onder andere Amazon, maar ook op bol.com. dit was voor mij eigenlijk de ultieme droom, dat ik mensen hun vrijheid kon gaan geven. En natuurlijk, weet je, mensen die starten en die een paar maanden bezig zin hebben nog niet volledig hun vrijheid, maar ze weten dat ze er naartoe werken en dat voelt zo ontzettend goed en ik zie gewoon de mensen die hier echt meters in maken en die hun schouders eronder zetten dat ze echt gewoon bizarre resultaten aan het neerzetten zijn met datgene wat ze aan het doen zijn en dat, ja, dat maakt me ergens ook wel megatrots weet je, dat was ook mijn doel, ik dacht van ok, wat kan ik teruggeven aan de wereld en ik voel gewoon intrinsiek dat ik mensen kan helpen met het claimen of het creëren van hun eigen vrijheid.

Maar goed, door het boek eigenlijk en het creëren van de online events en de omgeving is eigenlijk dus datgene waar ik bijna een ton in had weggezonken de afgelopen jaren is een soort van omgedraaid naar nou ja, naar eigenlijk een floriserende business. Inmiddels heeft de community binnen Plazatalk meer dan, volgens mij meer dan 23.000 mensen inmiddels. Het is een mega community geworden. Alle lessen staan erin, het wordt continu uitgebreid met nog meer lessen, courses en allemaal dat soort dingen. En zo ben ik nu bijvoorbeeld bezig met een mindset course. Later kom ik nog even wel terug op die mindset waarom dat voor mij heel belangrijk is geweest en wat dat ook voor jou kan betekenen. Dus nou, dit blijf ik dus continu uitbreiden en ja, het is gewoon een supergaaf proces geweest en na het uitbrengen van mijn boek, van mijn eerste boek zeg maar ben ik nu ook een beetje getriggerd om nog meer boeken te gaan schrijven, dus wie weet wat er nog in het vat zit.

Verkopen op Amazon

Maar goed, uiteindelijk zeg maar ging het er mij om dat mensen hun merk leren te creëren en uiteindelijk die succesvol konden verkopen via kanalen als bijvoorbeeld Amazon en bol.com en om hier een beetje de filosofie van te snappen ook, in mijn ideale wereld zeg maar zijn er een paar stappen die je kan volgen om succesvol een brand neer te zetten.

Natuurlijk moet je een product sourcen als eerste, daarna moet je content creëren, moet je een fabriek zoeken en moet je hem lanceren op Amazon. Dat zijn eigenlijk de vier eerste stappen die je natuurlijk moet nemen wil je überhaupt een merk gaan neerzetten. Maar daarna is het natuurlijk tijd om het hele spektakel uit te bouwen, om het groter te maken en de fout die ik zelf in mijn begintijd heb gemaakt en die ik ook veel ondernemers in Nederland nog steeds zie maken is dat ze denken dat ze alles nodig hebben. Je wordt zo overspoeld door alle mogelijkheden die er überhaupt mogelijk zijn in je business. Je denkt ok, ik moet mijn social media aanpakken, ik moet een webshop hebben, ik moet op Amazon verkopen, Bol verkopen, ik moet op Vida XL, Blokker of whatever, noem het allemaal maar op. Mijn grootste les van de afgelopen tijd is eigenlijk alleen maar het toverwoord: focus. Met focus bedoel ik dat je eigenlijk het slimste eraan doet om alleen maar op één of maximaal twee kanalen te focussen en de rest van de ruis links te laten liggen. Dus als jij je eerste product creëert in jouw merk, jouw eerste product die je gaat lanceren zou ik dat als ik het nu opnieuw zou doen alleen maar als ik zou starten zou ik het eerst op Bol doen en daarna op Amazon gaan verkopen. Waarom? Omdat op bol.com het een stuk eenvoudiger is en dat zeg ik ook weer tussen haakjes, om jouw product bovenaan in een categorie te krijgen. Op het moment dat je je product bovenaan in die categorie hebt gekregen dan ga je natuurlijk organisch best wel veel orders maken. Daarin komt natuurlijk de winst en die winst kun je dan weer mooi herinvesteren in het lanceren van Amazon. Op Amazon is het een stuk moeilijker om daar bovenaan te komen. De competitie is veel groter en zeker in de grotere landen zoals Engeland en Duitsland.

De succesformule

Maar de filosofie van het hebben van een eigen merk met maar 3 tot 5 producten die je kan verkopen aan dezelfde klant, net zoals Apple bijvoorbeeld doet, die nou, heeft ook maar een beperkte lijn met producten die ze verkopen aan dezelfde klant, maakte voor mij uiteindelijk alle verschil. Toen ik deze transitie had gemaakt in mijn business werd het een stuk lichter. Ik hoefde me alleen nog maar te focussen op een kleine set producten die ik continu aan het verbeteren was aan de hand van de negatieve reviews, dat waren er dan gelukkig niet zoveel, maar de negatieve reviews zijn uiteindelijk mega waardevol voor je business omdat je aan de hand daarvan je product kan gaan verbeteren. En dat is uiteindelijk ook wat ik zelf heb gedaan en zodoende ben ik, ja, hebben we onze merkproducten in ieder geval mega weten te verbeteren. Nou ja, dus mijn grootste les is blijf gefocust op een kleine set producten die je eigen merk zijn, waar je je eigen waarde in creëert en vaak zijn producten, mensen denken ik moet vanaf scratch af aan een product bedenken, dat is veel te moeilijk, te lastig. Nee, de meeste producten die gelanceerd worden zijn innovaties op bestaande producten. Dus pak een bestaand product, kijk naar een product en hoe kun je het beter maken of efficiënter of misschien andere kleur of whatever waardoor het in ieder geval eruit springt dus en zo heb ik zelf ook een product geïnnoveerd. Ik heb eigenlijk meerdere functies bij elkaar gezet van producten die al bestonden en die heb ik samen in een product ontworpen en dat is nu mijn best verkochte product.

Een eigen fabriek in China

Toen dat product eenmaal boven de miljoen ging zeg maar heb ik besloten om een eigen fabriek te gaan starten. Ik had de case helemaal uitgerekend en ik heb om meerdere, en trouwens, ik heb deze fabriek die draait nu pas zijn tweede productiebatch trouwens, hij staat net, heb ik in China gebouwd. Deze case heb ik meerdere keren rond gerekend en uiteindelijk betekende het dat ik uiteindelijk goedkoper mijn producten kan produceren, maar de reden, de grootste reden waarom ik eigenlijk deze fabriek ben gestart is eigenlijk driedelig.

Eén, wat ik zag is dat mijn huidige leverancier waar ik mijn innovaties liet produceren zeg maar dat die die ook aan andere Amazon sellers ging verkopen, wat zorgde voor onnodige concurrentie op dat platform die ik eigenlijk zelf gecreëerd had, ondanks dat in China natuurlijk veel producten worden nagemaakt. Maar dit is een veel voorkomend en een groot probleem. Als je een beetje succesvol bent op de marketplaces zoals bol.com en Amazon, iedereen ziet het, de data is relatief openbaar met de tools die er zijn waarin iedereen kan zien hoeveel omzet er gedraaid wordt door wie. Dus dit betekende ook toen ik bovenaan in mijn categorie stond dat mensen zagen hé, dit is een tof product, die moet ik ook hebben en zo gingen ze zoeken en uiteindelijk hebben dus veel andere mensen het zeg maar gecopycat om het zo maar te zeggen. De voorsprong die je dan hebt is als het goed is dat jouw aantal reviews nog veel groter zijn dan de concurrentie. Ja, je moet ervoor zorgen dat jouw listing eruit springt en hoe doe je dat onder andere, zorg voor de juiste keywords, voor de organische traffic, zorg voor continu betaalde traffic naar je listings, maar veel belangrijker nog, zorg dat je conversie op orde is, je foto’s op orde zijn en je video’s. dat is even in een nutshell hoe je ervoor zorgt dat je listing in ieder geval goed converteert en dat jij vindbaar bent binnen het platform. Maar in ieder geval de reden waarom ik dus die fabriek ben gestart is dus dat ik niet meer wilde dat mijn innovaties die ik zelf had gedan verkocht zouden worden aan anderen. Dus ik ben zelf gaan innoveren en ik ben meer mijn eigen product nog beter gaan maken, gaan innoveren. Ik ben met een mold designer aan de slag gegaan die ook nog eens bepaalde onderdelen van het product volledig uniek heeft gemaakt. Eigen mallen krijg je dan, dus dat je zelf je eigen producten spuitgiet en als ik dit bij mijn vorige fabrikant had gelegd zeg maar dan weet ik zeker dat diezelfde producten ook gewoon de wereld over gingen en aan anderen verkocht zouden worden.

Dan kom je ook nog een beetje tot het patentvraagstuk want ik heb ook voor het vraagstuk gestaan van ga je nou je nieuwe molds of jouw nieuwe vormen patenteren? En ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat als relatief kleine speler een kansloze ride is want je kan misschien heel veel geld betalen voor het vastleggen van de patenten van jouw innovaties of jouw producten, alleen dat is één, dus dat kan, alleen stap twee is als jij niet de geld, de power en de resources hebt om uiteindelijk iedereen wereldwijd hè, want we hebben het hier over een wereldwijde business wat ik aan het opzetten ben, wereldwijd wil en kan aanvechten, dus letterlijk voor de rechter slepen als ze jouw producten misbruiken of hoe je het ook wil noemen, dan zou ik dus gewoon geen patent registreren. Dus heb je wel die resources, heb je wel gewoon nou ja, whatever, genoeg geld, een legal team die wereldwijd dit kan aanpakken en er zijn tegenwoordig ook tools voor en bedrijven die je hiermee helpen. Alleen ik heb ervoor besloten om mijn innovaties, met mijn innovaties gewoon de voorsprong te nemen op het platform en te zorgen dat je gewoon de meeste reviews hebt, de beste assets en zorgt dat je altijd in ieder geval de meeste omzet doet in jouw categorie. Dus dat is een beetje mijn filosofie geweest. Dus nu heb ik mijn eigen molds die in mijn eigen fabriek liggen en op het moment dat er wordt gespuitgiet wordt deze mal of die mold zeg maar naar spuitgietfabriek genomen worden al die onderdelen gespuitgiet en daarna wordt die mal weer mee teruggenomen. Zo voorkom je ook dat diezelfde fabriek zeg maar in een keer weer via het achterdeurtje een paar duizend van die nou ja, van jouw product weer aan iemand anders verkoopt. Dus dit is een belangrijke reden.

Seizoensproducten verkopen

Een andere belangrijke reden is, en ik heb dan te maken ook met een seizoensproduct, dus in de zomer verkoop ik veel meer van mijn producten dan bijvoorbeeld in de winter en omdat dat zo is zeg maar was het altijd zo dat als ik in de zomer een order plaatste bij mijn vorige fabrikant dat ze zeiden ok Bas, nu moet je ongeveer 45 dagen wachten en dan kunnen we beginnen met jouw productie. Met andere woorden, mijn supply chain was totaal niet in de hand. Ik had geen idee zeg maar als ik, en om je een idee te geven, je hebt dus eerst een productietijd, die was normaliter ongeveer 2 tot 3 weken. Dan heb je nog moet het op de boot, dat duurt ook nog 30 dagen en dan moet het nog bijvoorbeeld naar Amazon, Bol en allemaal dat soort kanalen. Nou ja, de cycli ongeveer was ongeveer 120 dagen. Nou ja, je kan natuurlijk uitrekenen dat als jij daarmee rekent en op een gegeven moment gaat die productietijd naar 45 dagen dat er dan periodes zijn dat je heel krap of out of stock raakt. Nou ja, out of stock raken op een platform als Bol of Amazon is desastreus want dat zorgt ervoor dat je rankings natuurlijk wegzakken en dat je letterlijk je product een soort van weer opnieuw moet gaan lanceren. Nou, dat is wat je in ieder geval niet wilt. Dus je wil continu dat je in stock blijft en je wil dat je supply chain dus te prognotiseren is. Dat is een andere zeer belangrijke reden waarom ik mijn eigen fabriek ben gestart, om te prognotiseren.

Innovatie vermogen

Daarnaast een andere nog belangrijkere reden is dat ik zelf sneller wilde kunnen innoveren, dat ik dedicated mensen heb die mijn producten innoveren, maken, en als ik nu zeg van hé, ik heb dit idee, ik maak even een schetsje op mijn iPad met een pennetje en dat ik dan een paar dagen later krijg van hé, Bas, kijk, dit hebben we nu gemaakt, wat vind je ervan? Een paar videootjes terug en dan doe ik nog een paar tweaks voordat ze de sample naar Nederland sturen om er daadwerkelijk naar te kijken. Dus deze innovatiepower die heb je simpelweg veel meer en beter als je je eigen fabriek hebt. En een eigen fabriek hebben klinkt misschien megagroot, tussen haakjes, weet je, ik bedoel uiteindelijk is het niet meer dan een rijtje machines waar mensen dingen maken en nou ja, ook dat is een bepaald businessmodel die je natuurlijk kan doorrekenen en ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat ik binnen 2 jaar mijn fabriek zou terugverdienen en dat mijn kostprijs naar beneden gaat en alle voordelen die ik hiervoor heb genoemd.

Hoe start je een eigen fabriek in China?

Dus dat waren voor mij redenen genoeg om deze fabriek te starten. Maar goed, hoe start je nou een fabriek in China? En ik moet ook heel eerlijk zijn, het heeft allemaal te maken met connecties. Zonder dat jij die mensen vertrouwt die daar datgene doen voor jou wat ze moeten doen dan wordt het heel lastig om in China een fabriek te starten. In China is er veel achterdeurpolitiek of corruptie of hoe je het dan ook maar noemt, maar je moet de mensen die daar zitten en die daar het werk voor jou doen moet je 100% kunnen vertrouwen. Nou, ik had al een tijdje een Chinese dame in dienst die overigens in Nederland woonde en met een Nederlandse vent getrouwd is en haar vader had een fabriek waar een paar verdiepingen leeg stonden. Nou, die heb ik gehuurd en haar neef en haar broer die in China wonen hebben daar de hele fabriek op kunnen zetten. Een tijd geleden had ik al een Hong Kong Ltd. geopend die nog een soort van slapend was, dus ik heb deze fabriek nu geschaard onder de Hong Kong Ltd. die ik toen heb opgezet. Daarmee heeft die Hong Kong Ltd. ook een added value, dus die zorgt ervoor dat ik meer waarde creëer in de keten want nu worden de producten zeg maar vanuit de fabriek naar mijn eigen bedrijf verkocht in Nederland waardoor je dus 1) Bij de fabriek de marge maakt en ook kan groothandelen vanuit daar, vanuit Azië en 2) Is zeg maar dat in Nederland vervolgens alle producten ja, de marketplace op gaan en inmiddels zijn we ook bijvoorbeeld live in Amerika. Dus nu begint het erop te lijken dat het wereldwijde merk zeg maar letterlijk een feit aan het worden is en dat vind ik onwijs gaaf om op deze manier zeg maar mijn eigen merk, ja, in de wereld te zetten en ook mijn eigen innovaties.

Kom in actie!

Dus en sommige mensen denken in innovaties ook veel te moeilijk. Wat ik zie van mensen die starten in de e-commerce is dat ze die eerste fase vaak veel te veel overdenken. Dus ze zijn veel te lang bezig met wat ga ik nou verkopen en waarom ga ik het verkopen? Maar als ik naar mijzelf kijk, je moet gewoon in massive action komen. Dat zijn de winnaars want die vallen heel snel en die staan heel snel op en wat ik zie bij de mensen die ook bijvoorbeeld mijn Amazon Kickstart Event volgen of mijn boek “Nu of Nooit op Amazon” hebben aangeschaft is dat ze die eerste fase veel te veel overdenken en dat ze niet in actie komen, maar de mensen die in actie komen, die in massive action komen die gaan echt als de brandweer en die hebben vervolgens ook natuurlijk alle handvatten die ze nodig hebben om efficiënt en snel zo’n business op te kunnen zetten want we hebben natuurlijk al een stappenplan en dat soort dingen gereed in de community die je gewoon kan volgen voor het opzetten van je merk.

Dus ja, dus de mensen die in actie komen die gaan super hard, maar ik zie dat heel veel mensen die eigenlijk al in de beginfase de handdoek in de ring gooien die overdenken die eerste fase veel te veel. In de eerste fase eigenlijk is jouw enige doel om binnen 90 dagen je eerste sale te maken op een platform, of dat Bol of Amazon is, het zou, ja, ik bedoel, uiteindelijk is het gewoon slim dat je iets doet en dat je ergens begint en ik zeg altijd bouw een eigen merk, 3 tot 5 producten die je verkoopt aan dezelfde klant en dat zorgt er ook nog eens voor trouwens dat je customer lifetime value zo hoog mogelijk is, wat eigenlijk betekent dat jij als jij product 1 hebt verkocht aan een klant en vervolgens kun je die klant een mail sturen van hé, ik heb ook product 2, product 3 en zo kun je eigenlijk, nou ja, “gratis” meer sales maken met dezelfde producten. Dus die fabriek start in Coronatijd. Ik heb overigens, het rare is ik heb mijn fabriek zelf nog nooit gezien ondanks dat daar een paar camera’s hangen die ik kan bekijken, af en toe krijg ik wat foto’s en wat video’s langs als ze druk bezig zijn in de productie of bepaalde innovaties hebben doorgebracht, dus dat is eigenlijk alles want in Coronatijd ik kan nog steeds niet naar China vliegen om er te gaan kijken om daar de boel op te zetten. Dus dat is ook nog wel bijzonder dat ik mijn eigen fabriek letterlijk nog niet in het echt gezien heb. Maar goed. Inmiddels draait hij en ben ik blij dat hij in ieder geval goed draait en dat er geen grote dingen fout zijn gegaan. So far, so good, fingers crossed.

Mindset

Mar goed, weet je, ik bedoel, als ik kijk, als ik terugdenk naar de tijd toen ik begon met mijn business, het belangrijkste wat ik heb geleerd of waar ik ben aan gaan werken is mijn mindset. Ik ben superveel boeken gaan lezen over mindset omdat ik dat als een eerste hele belangrijke stap zie dat je mindset moet kloppen voordat je een business succesvol kan neerzetten heb ik nu ook besloten bijvoorbeeld een mindset course te gaan maken. Dit wordt echt een super uitgebreide videotraining ook waarin ik mensen laat zien van hé, hoe bouw je nou precies zo’n mindset? En hoe bouw je nou die winning mindset die je nodig hebt als ondernemer om te gaan winnen? En om daar een idee van te geven, een van de belangrijkste dingen eigenlijk in het creëren van die winning mindset of die winning mentaliteit of wat dan ook zijn jouw gewoontes. In het Engels noemen ze dat de habits. En die habits zeg maar, die gewoontes die zorgen er uiteindelijk voor dat jij in een bepaalde staat komt in je lichaam, dat jij je zelfverzekerd voelt, dat je denkt van ik ga dit nailen, ik ga dit aanpakken en in de begintijd als je misschien een business start, en zeker misschien wel in Coronatijd zullen heel veel mensen je bijvoorbeeld voor gek verklaren en je moet echt een soort van, nou ja, wat dikkere huid creëren ten opzichte van je omgeving. Dus die gewoontes die je zelf hebt zijn mega belangrijk en om een paar van mijn gewoontes in ieder geval uit te leggen, ik ben weer een tijd bezig met een personal trainer. Weet je, die komt drie keer per week bij mij thuis om mij te trainen wat ervoor zorgt dat ik gewoon fysiek het mannetje blijf. Daarnaast ben ik nu met mijzelf aan een challenge bezig, ik heb letterlijk op mijn koelkast zeg maar een soort van ja, magneet whiteboard gehangen met een soort van vakjes en daar heb ik boven geschreven alle dagen, dat zijn ongeveer, ik heb een 30-dagen challenge. Daarboven heb ik, ik heb mij gewogen, dus ik begin met mijn gewicht in te vullen, dan heb ik daar geen suiker staan, geen koolhydraten, geen alcohol, geen koffie. En ik ga 30 dagen lang ga ik dit invullen. Ik heb een rode en een groene stift en ik kleur mijn vakjes letterlijk in elke dag dat ik dus geen suiker, geen koolhydraten, geen koffie en wat was de vierde nou, geen alcohol heb gedronken. Dus die kleur ik die vakjes in en ik sta op de weegschaal en ik heb dan ook zo’n app die dan syncht met die weegschaal, maar goed, ik vul ook nog eens in dat vel in mijn gewicht. En ik ben nu bijvoorbeeld begonnen op 84,9 kilo. Nou ja, mijn doel is om in 30 dagen tijd 80 kilo te wegen. Dus ik heb na die 30 dagen heb ik al 80 geschreven met grote strepen eronder omdat dat mijn doel is en de kracht hiervan is, is dat ik die groene vakjes alleen nog maar wil zien. Dus elke dag aan het einde van de dag kleur ik mijn groene vakjes in van heb ik de dag gehaald met deze habits? En geloof me dat het psychologisch zeg maar megagoed werkt dat als jij die vakjes in gaat kleuren dat er echt geen haar op je hoofd peinst om overdag wel die koolhydraten te gaan eten, wel die koffie te drinken, dan zit al in je hoofd fuck, dan moet ik dadelijk een rood vakje in gaan kleuren. Dit heb ik eerder gedaan voor mijzelf deze challenge op deze manier ook met vakjes en toen heb ik het met stickertjes gedaan maar ik dacht ja, ik moet iets hebben wat ik kan uitwissen en weer opnieuw kan intekenen en andere habits en whatever dus ik dacht ik doe een soort van magneet whiteboard op mijn koelkast met vakjes die je kan inkleuren met groen of rood. Dus dit werkt echt mega, megagoed voor mijn gewoontes, voor mijn habits. Daarnaast, weet je, ik bedoel mijn andere “standaard habits” zijn gewoon ’s ochtends opstaan, ik stap onder een ijskoude douche, geen druppeltje warm water, ijskoude douche, dat maakt me wakker. Daarna ga ik naar beneden, eigenlijk ontbijt ik niet of nauwelijks. Het enige wat ik drink ’s ochtends is namelijk een soort van groene, een soort van green juice zeg maar, een groen poedertje in water en daar drink ik een half litertje van naar binnen. Ja, dat is mijn ontbijt. Ik doe een soort van intermittent fasting eigenlijk want ik begin pas met eten bij de lunch en het avondeten en dan probeer ik ook na 20:00 uur of zo niks meer te eten. Dus mijn eat window zoals dat heet, het eet whatever, patroon, ja, tijdslot is eigenlijk tussen laten we zeggen tussen 13:00 en 20:00 uur. En nou ja, topsporters hebben dat eetwindow zelfs nog veel kleiner, die eten misschien maar één hele grote maaltijd per dag of die eten maar 2 of 3 uur per dag en de rest niet. Nou, daar is een hele theorie achter en ik weet, ik ben ook, ik heb echt geen idee en ik kan ook niet helemaal die theorie echt goed uitleggen of overbrengen, maar het idee is in ieder geval dat eten zorgt voor ontstekingen in je lichaam en als je minder, dus in een korter tijdframe eet krijg je minder ontstekingen in je lichaam waardoor je lichaam, ja, veel meer tot rust komt.

Sport regelmatig

Dus dat even over de gewoontes weet je, dus zorg ervoor dat je in een patroon komt die ervoor zorgt dat jij gezond eet, dus ik noem het altijd SVS, dat staat voor sport, voeding en slaap, zorg ervoor dat jij je sport, dat je een ritme hebt in je sport, doe dat, weet je, je kan ook voor jezelf een regel maken ik sport nooit twee dagen achter elkaar en nooit twee dagen niet. Dat zorgt ervoor dat je om de dag aan het sporten bent. Dat kan een regel voor je zijn. Maar in ieder geval zorg ervoor dat je regelmatig beweegt. Nou ja, dat klinkt vrij logisch, maar om daar die discipline in te houden en ik koop die discipline, ik ben ook niet gedisciplineerd genoeg om drie keer per week mijzelf naar een sportschool te slepen of wat dan ook. Dat is de reden waarom ik gewoon letterlijk betaal om iemand die voor mijn deur staat en die zegt knock knock, Bas, nu trainingsbroek aan en we gaan los. Weet je, ik ren soms met een gewichtsvest door het dorp en ik woon aan de Waal ook nog, zijn allemaal strandjes en dan sta ik daar op het strandje te trainen, te boksen, in de tuin trainen met gewichten, kettlebells, elastieken, noem het allemaal maar op en de trainer bedenkt steeds wat ik moet doen. Dus ik ben ook nog relatief lui daarin, dus ik denk gewoon van iemand anders moet mij gewoon vertellen wat ik moet doen, hoe ik het moet doen en welke oefeningen en whatever weet je, en ik wil gewoon, afwisseling vind ik heel belangrijk, dus die afwisseling vind ik heel belangrijk en dat iemand anders dat voor mij bedenkt. Dus en ze zeggen ook wel dat is zeg maar een uitspraak die ik ooit heb gehoord in de States, if you don’t pay, you don’t pay attention. Dus met andere woorden: als je niet betaalt dan hè, dan besteed je er geen aandacht aan en ik betaal deze trainer uiteraard, ja, niet te zuinig om het zo maar te zeggen, hij komt naar mijn huis en dat soort dingen en ik betaal hem gewoon voor mijn eigen discipline. Dus maar goed, weet je, ik bedoel als je die budgetten niet hebt van een trainer weet je, zorg ervoor dat je dan in ieder geval met je vakjessysteem aan de slag gaat, dat je elke week je week indeelt en dat je alleen maar groene vakjes wil gaan inkleuren. Dat is in ieder geval een super goede tip. Dus SVS, sport.

Let op je voeding

Dan hebben we voeding. Nou, daar heb ik het net ook al over gehad. Wat ik nu doe is dat ik op zondagavond bestel ik, ik zorg dat op zondag altijd, nou ja, dat doet mijn vrouw dan, ok, sorry, ik doe geen boodschappen, maar dan komt er allemaal, dan komen er groenten, met name bijvoorbeeld broccoli, bloemkool, wortels, allemaal dat soort dingen, vaak in een gemixt zakje die ik dan zo de pan in kan mikken omdat het ook een beetje lekker makkelijk moet. Dat kook ik en dat kook ik voor de hele week. Dus ik kook al voor minimaal 4 porties. Dus dat is mijn groente. Het liefst probeer ik elke dag met de lunch al rond de 300, 400 gram groente te eten. Daarnaast moet het aangevuld worden met eiwitten. Dus vaak doe ik garnalen, bijvoorbeeld kip, bijvoorbeeld ei. Ik kook ook iets van 8 eieren zodat ik 1 tot 2 eieren per dag ook bij mijn lunch eet en dat vul ik vaak aan met bijvoorbeeld wat kikkererwten, wat kidneybonen of zwarte bonen of allemaal andere dingen en dat doe ik dan in bakjes. Zo heb ik voor mijzelf dus vier bakjes op zondagavond klaar zodat ik niet meer na hoef te denken over mijn lunch en ik kan elke dag letterlijk zo’n bakje uit de koelkast trekken om vervolgens zeg maar de hele week al mijn lunch te nuttigen. Nou, dit werkt voor mij al ontzettend goed, ik hoef maar één dag in de week na te denken, op zondagavond om het allemaal voor te bereiden. Daarna is het gewoon een kwestie van uit de koelkast trekken, opeten en gaan. Dus ja, dat is in ieder geval, dat werkt in ieder geval super top. En hier ook weer, dus ik ben nu ook aan mijn challenge van geen koolhydraten dus ik zorg er ook voor dat daar geen koolhydraten in zitten. Dus het is alleen maar groente en eiwitten. Daar komt het eigenlijk op neer. Dat is de basis en ei bijvoorbeeld en we hebben dan ook nog eens drie kipjes thuis rondlopen. Ik woon in een woonboerderij en daar heb ik dus drie kipjes en een groentetuin dus we proberen ook zoveel mogelijk van de groente zelf te verbouwen en dat lukt in de winter natuurlijk wat minder goed dan in de zomer en de kipjes leggen meestal wel 2 tot 3 eitjes per dag dus nou, dat is ook mooi meegenomen voor de eiwitjes.

Slaappatroon

Dus dan heb je je sport, je voeding en dan komt de laatste S is je slaap. Je slaap is ook megabelangrijk voor je mindset in ieder geval op orde te houden om vanuit rust in ieder geval te kunnen creëren en die slaap is voor mij superbelangrijk en wat ik de laatste tijd als gewoonte ben gaan doen is mediteren. Weet je, ik bedoel ik was er altijd wel mee bezig, maar niet gedisciplineerd genoeg. Ik bedoel het is super moeilijk om de discipline te hebben. Als ik zeg van ok, ik ga ’s ochtends en ’s avonds ga ik nu minimaal een kwartier mediteren. Dus zo begin ik de dag eigenlijk met rust en dat doe ik dan meestal voor de koude douche en aan het einde van de dag voordat ik ga slapen eindig ik de dag ook met rust. En het effect hiervan was is dat ik veel dieper ben gaan slapen, veel beter ben gaan slapen, uitgerust wakker werd en weet je, ik bedoel, in het algemeen ben ik een megalichte slaper en als je jezelf hierin herkent, als je een lichte slaper bent zeg maar, zorg ervoor dat je afschaalt, zorg ervoor dat je na 20:00 uur niet meer naar schermen kijkt en dat soort dingen, maar deze meditatie van minimaal een kwartier voordat je gaat slapen is echt een gamechanger voor mij geweest.

En hoe doe je dat? Weet je, ik heb een soort van schapenvelletje en een meditatiekussen en daar ga ik op zitten en ja, je doet je benen in een soort van ja, kleermakerszit of meestal leg ik ze voor en achter elkaar zeg maar en je gaat gewoon zitten, ogen dicht en ademhalen. Probeer die ademhaling zo ja, zo diep mogelijk te doen. Dus dat je gewoon goed en diep en ver ademhaalt. Dat zorgt er ook voor dat je lichaam ontspant. Dus dat zijn een beetje mijn habits die ik sowieso altijd onder controle wil hebben die ervoor zorgen dat ik altijd eigenlijk kan, nou ja, presteren zoals ik zou willen presteren en dat ik me fijn voel van binnen, dat ik energiek ben, dat ik energie heb voor de kinderen, voor mijn vrouw, voor alles wat ik doe en die basis is super belangrijk. En ik weet ook als ik een van die sport, voeding of slaap, als daar een van die factoren zeg maar uit balans gaat, dat voel je direct, dat voel je in alles en daarom is die ondergrens zo belangrijk.

Balans in je leven

Dus als een van die dingen uit balans gaat dan word je korter af tegen je kinderen, ben je sneller boos, ben je geprikkeld, whatever, ben je niet echt in control van jezelf. En sinds ik wat meer innerlijke rust ben gaan ervaren en ik ben er nog lang niet hoor, maar sinds ik meer innerlijke rust ben gaan ervaren, ja, voel je je gewoon ook een stuk, ja, chiller eigenlijk met jezelf. En een van de dingen die ik daar ook heb gedaan, een tijd geleden ben ik naar een truffelceremonie geweest. Jesper van der Velde is een goede vriend van mij die geeft truffelceremonies. Als je van het spirituele houdt kan ik je dit ook absoluut aanraden en de truffels zaten in dit geval in chocolaatjes die we kregen en het was een, ja, een ceremonie van een hele dag met een paar zangeressen ook die ervoor zorgen dat er muziek wordt gemaakt en dit komt ook een beetje uit de, ja, sjamanenwereld zeg maar. Ik weet de theorie er niet helemaal precies achter, maar het is wel zo dat je dan een hele dag letterlijk een reis maakt met jezelf. Dus nou ja, het begint allemaal een beetje met tot rust komen. Je hebt ook een dekentje die je over je heen kan leggen zodat je een soort van kan liggen. Er wordt echt supermooi gezongen. Nou ja, die dames die er aanwezig waren die konden echt prachtig zingen, er wordt supermooie muziek gemaakt. Die slepen je ook een beetje door zo’n ceremonie heen en ik had niet echt per se een doel in deze ceremonie en ik had ook geen idee wat ik moest verwachten, maar ja, uiteindelijk voor de ceremonie had ik een paar van die truffelchocolaatjes genomen zeg maar en nou ja, ik was nergens bang voor dus ik was op de grond gaan liggen en ik had een hand op mijn hart en een hand op mijn buik gelegd met een dekentje over me heen en nou ja, op een gegeven moment, ja, begon mijn hele lichaam een beetje te tintelen en nou ja, op een gegeven moment werd ik mega emotioneel.

Ik heb letterlijk misschien wel, oh, ik weet het niet, een half uur of een uur heb ik gewoon huilend op de grond gelegen en ik maakte een reis van binnen en die reis van binnen vertelde mij dat alles wat ik als kind droomde dat dat allemaal uit was gekomen en dat besef was bizar en ik was eigenlijk, ja, dus zonder dat ik het door had maakte ik deze reis met mijzelf. Weet je, ik droomde als kind van een business, ik droomde als kind dat ik een wereldreis zou kunnen maken terwijl mijn business doordraaide. Ik droomde als kind van een woonboerderij, ik droomde als kind van een gezin, noem het allemaal maar op weet je. Ik bedoel, al die dromen zijn werkelijkheid geworden. Ik heb echt een, ja, ik bedoel, ik wil daar zeker niet mee opscheppen, maar ik heb een huis wat 400 vierkante meter groot is, groter wil je het niet eigenlijk. Ik heb twee jaar lang rond de wereld gereisd voordat ik kinderen kreeg, inmiddels heb ik drie prachtige kinderen waar ik zoveel plezier mee heb en het is echt fantastisch en echt een feest om ze zien op te groeien en ook dat ze alle ruimte hebben en dat je er superleuke dingen mee kan doen. Ja, en ik bedoel, die wereldreis was echt ook gewoon natuurlijk prachtig omdat dat samen met mijn huidige vrouw gedaan te hebben voordat we kinderen kregen en als ik dat niet had gedaan was ik ook wel een stuk onrustiger geweest hoor in het krijgen van kinderen en dat soort dingen. Maar dat waren in grote lijnen een beetje mijn grote dromen die ik had hè, dus de business, het wonen, het reizen, de vrijheid, al dat soort dingen.

Ik kwam er dus in die truffelceremonie achter toen ik daar huilend op de grond lag dat al deze dromen al uit waren gekomen en nou ja, het stomme was dus dat er bij mij heel sterk binnenkwam dat ik iets moest doen met datgene wat ik te brengen heb in deze wereld en ik ben alleen maar tot de conclusie gekomen in die ceremonie dat het nu mijn taak is om andere mensen te gaan helpen om jouw dromen uit te laten komen of om andere mensen hun dromen uit te laten komen en ik zie dat het creëren van vrijheid voor anderen een hele grote droom is voor veel mensen en ik voel de pijn van mensen die de vrijheid niet hebben. Dus ik heb er mijn taak van gemaakt om vrijheid te creëren voor anderen en dat is letterlijk wat ik nog meer ben gaan doen ook met mijn platform Plazatalk die ervoor zorgt dat mensen uiteindelijk vrijheid creëren en ik voel dat mega intrinsiek dat de impact die ik op iemand of op jou kan maken door meer vrijheid te creëren is mega weet je. Ik bedoel, als iemand meer vrijheid heeft, als jij meer vrijheid hebt, denk eens na wat je gaat doen weet je, denk na wat je met je vrijheid kan, denk na dat je andere mensen weer kan helpen, denk na wat voor effect dat heeft op je omgeving, op je gezin, op je familie, op je vrienden. Als jij meer vrijheid hebt, weet je wat voor ander persoon je dan zal zijn en wat dat voor moois ook weer brengt aan de wereld. Dus zo zie ik dat die impact in de eerste en de tweede en de derde laag nog veel groter is dan dat ik initieel denk. Dus het creëren van die vrijheid voor anderen is gewoon ja, voelde ik gewoon heel erg binnenkomen dat dat mijn missie was en ook het belangeloos geven, de reden dat ik deze podcast ben gestart door alleen maar gewoon waardevolle dingen de wereld in te slingeren zonder er eigenlijk direct geld aan te verdienen weet je, ik heb toch zoveel lol, ik heb niet voor niets deze hele streaming studio gebouwd waar ik nu deze podcast in opneem en nou ja, dat geeft me gewoon superveel voldoening dat ik ja, dat ik mensen kan inspireren en het gaat hier helemaal niet om mij en dat is ook een ding wat ik leerde beseffen, het gaat helemaal niet om mij. Weet je, ik doe er totaal niet toe. De reden dat jij naar deze podcast luistert is niet omdat je mij vindt ertoe doen, het gaat erom dat ik hoop jou te inspireren om in bepaalde actie te komen, om een bepaalde weg in te slaan die jou meer vrijheid geeft en meer vrede bezorgd, meer rust bezorgd misschien uiteindelijk van binnen en uiteindelijk meer geluk want dat is waar het om draait. Weet je, ik bedoel als je kijkt naar vroeger toen ik dacht van ik wil miljonair worden, Porsche, allemaal dit weet je, dat roep je, dat schreeuwde ik allemaal als klein kind, maar als ik nu kijk naar uiteindelijk wat misschien echt belangrijk is, is het helemaal niet meer een extra nulletje op mijn bankrekening. Dat slaat helemaal nergens op want wat wil je uiteindelijk met het geld doen? Uiteindelijk wil je het geld besteden aan dingen die jou fun geven, aan dingen die jou gelukkig maken en dat geluk dat kun je van binnen al ervaren voordat je het geld hebt. Dat is eigenlijk mijn allergrootste les van de afgelopen tijd dat je niet moet denken dat als je een miljoenen business hebt dat dat je leven verandert. Nee, sterker nog, een miljoenen business zorgt er alleen maar voor dat je misschien nog wel meer problemen hebt of krijgt die je moet oplossen in je business. Dus de uiteindelijke vrijheid zit van binnen en dat bereik je naar mijn idee dus ook door bijvoorbeeld een reis te maken naar binnen in de truffelceremonie, meer te mediteren of in ieder geval meer stilte te ervaren van binnen. Dus ja, dus het was een hele bijzondere reis en die truffelceremonie en het belangeloos geven daar zat ik op, dus ik zeg ook oh, dat is de reden waarom ik die podcast ben gestart en nou ja, ik ben ook op YouTube inmiddels gestart op mijn kanaal, zoek Ondernemen op Slippers of Bas Urlings en dan vind je ook mijn YouTube kanaal en daar ga ik ook belangeloos geven. Ik ga allemaal waardevolle content de wereld in slingeren en dat ga ik eigenlijk, nou ja, serieus oppakken ook in 2021 om nog meer mensen te kunnen inspireren en verandering teweeg te brengen. Belangeloos geven is, ja, is gewoon ja, is gewoon een groot topic geworden voor mij omdat ik zie wat voor impact dat kan maken op jou.

Doel voor 2021

En daarmee heb ik een doel gesteld voor mijzelf in 2021 en de reden dat ik dus mensen ben gaan helpen met het creëren van meer vrijheid, ja, is, oh nee, ik wil nog even terug naar die truffelceremonie. In die truffelceremonie trouwens was ook een vuur, in dit geval waren we binnen en er was een open haard en dan moet je in een soort van houtje zeg maar moet je je ding wat je wil, ja, waar je van af wil moet je in dat houtje blazen en dan moet je dat houtje verbranden. Dus je verbrandt letterlijk iets en wat ik daar heb verbrand is, dat klinkt bizar raar, maar is mijn ego. En nogmaals, ik zei het net ook al, het draait niet om mij, het draait juist om jou, het draait om de ander en ik heb daar mijn ego verbrand in dat open haardvuur, dus ik heb een houtje gepakt, daarin geblazen en het houtje in het vuur gegooid en letterlijk daar mijn ego verbrand. En nou ja, het is in de echte wereld is het nog niet altijd heel makkelijk om daarmee om te gaan, maar nogmaals, het draait niet om mij maar het draait hier om jou. Het draait om de ander en dat was een groot besef die ik had en die ik nog steeds heb en waar ik meer ben naar gaan leven en dat je niet over jezelf moet nadenken dat je niet whatever moet gaan pronken met allemaal ellende die er totaal niet toe doet, maar dat het belangrijk is de impact die je kan maken op jou en op de vrijheid die je daarmee kan krijgen en de impact die jij daar weer mee kan creëren. Dat is uiteindelijk waar het naar mijn idee om gaat. Dus ik heb mijn ego letterlijk verbrand.

Dus dat gezegd hebbende weet je, om ik bij mijn doel van 2021 waar ik net over startte. Weet je, ik bedoel mijn doel is om een totaal ecosysteem te maken en ik heb binnenkort megagroot nieuws hierover en daar ben ik ook freaking excited over maar ik leg hier de basis uit wat mijn doel van 2021 is. Ok, mijn allergrootste doel is om mensen meer vrijheid te geven. Dat doe ik door middel van het platform op dit moment heet dat Plazatalk. Ik ga dat binnenkort samenvoegen omdat ik alles Ondernemen op Slippers wil laten heten omdat ik denk dat dat veel krachtiger is en als ik zeg tegen jou hé, wil je Plazatalk? Dan zeg je huh? Wat is Plazatalk? Als ik tegen jou zeg hé, wil je ondernemen op slippers? Dan knik je heel snel ja. Tenminste, dat hoop ik.

Mensen helpen met Ecommerce

Wat ik met Ondernemen op Slippers of met Plazatalk wil bewerkstelligen is een volledig ecosysteem waarin ik mensen kan helpen met het starten van een e-commerce business, starten van een merk, het doorgroeien van een merk internationaal, wereldwijd, en ook nog het verkopen van je eigen merk. Deze stappen ga ik allemaal in één ecosysteem brengen en nou ja, de eerste paar stappen die heb ik al en ik heb later groot, echt megagroot nieuws van iets wat voor mij ook game changing is voor iets wat ik nog nooit heb gedaan en voor iets waar ik al een tijd mee bezig ben, maar daar heb ik binnenkort echt meganieuws over wat dit gaat zijn. Dus stay tuned! Ik kan er nu nog helaas niet te veel over vertellen. maar door dit ecosysteem te creëren met duidelijke stappenplannen, video’s en dat soort dingen zeg maar wat er uiteindelijk voor zorgt dat je het verschil maakt in mensen hun leven is ja, doet voor mij heel veel zeg maar en dat voel ik intrinsiek. Weet je, soms is ook, soms is het ook weet je, hoge bomen vangen veel wind en wat ik daar, nou, wat ik daar een beetje mee wil zeggen, weet je, ik bedoel ik probeer mijzelf zoveel mogelijk af te sluiten van social media. Ik kijk niet echt naar, ik bedoel natuurlijk, er zijn superveel positieve dingen die over je geschreven worden als je een beetje op de voorgrond treedt, maar er zijn ook negatieve dingen. Het stomste wat je kan doen is je te laten leiden door die 1% negatieve dingen en toen ik startte was dat super moeilijk. Dan ga je overal alles neem je persoonlijk op je. Maar de grap was is dat ik heb leren beseffen dat de mensen die negatief op jou reageren of op wat voor manier dan ook, het gaat niet om mij maar het gaat om diegene die het schrijft. Degene die het schrijft, daar zit iets niet helemaal goed, die voelt iets van binnen dat die dit eruit moet flappen of wat dan ook weet je. Die gooit het eruit naar jou en als je dat op die manier leert bekijken dat je het niet persoonlijk neemt dan ga je er op een hele andere manier mee om. En buiten dat denk ik dat het slim is om ook gewoon, nou, een beetje de haters of de negatieve comments zeg maar een beetje, ja, te vermijden. Ik zie ook social media een beetje als mijn eigen huiskamer en als daar mensen binnen komen die mij niet bevallen dan gaan ze ook naar buiten. Dus op social media is dat een beetje hetzelfde. Maar goed, ik probeer dus zo min mogelijk op social media te spenderen, maar ik zorg wel dat ik er veel aanwezig ben. Natuurlijk, ik draai advertenties, ik heb mijn YouTube kanaal, ik heb mijn Facebook page, ik heb mijn LinkedIn profiel waar ik best wel actief op ben, alleen ik doe het meeste niet. De comments die doe ik niet, de berichten doe ik niet en ik hoor af en toe eens iets van mijn team van hé Bas, kijk hier eens naar of kijk daar eens naar of deze persoon zegt dit. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je dus ook weer in rust leeft want daarvoor was ik dus gewoon 3, 4, 5 uur per dag een beetje dom aan het scrollen, letterlijk mijn leven aan het vergooien, mijn tijd aan het vergooien. Ik zeg altijd tijd is leven dus vergooi alsjeblieft niet je tijd aan allemaal TikTok onzin of weet ik veel wat voor fratsen, ondanks dat het heel erg verslavend en leuk kan zijn. dus man, mooi, ik vind het best wel, nou ja, het is voor mij even wennen ook om een solopodcast te doen, maar nou, ik heb er best wel, ik heb er best wel lol in eigenlijk en ik hoop ook dat je hier iets aan gehad hebt weet je. Je kan ook laten weten wat je ervan vond. Je kan altijd naar ondernemenopslippers.nl eventueel een contactformuliertje invullen als je feedback hebt op de podcast, als je bepaalde dingen hebt waar je wil dat ik over praat of wat dan ook. Nou ja, laat me dat gewoon weten.

Exit van €10.000.000

Dus ok, dat ecosysteem wat ik in 2021 dus volledig ga creëren wordt echt mega. En ander mega nieuws is eigenlijk weet je, ik bedoel ik was mijn merk aan het bouwen, ik heb inmiddels mijn eigen fabriek. Mijn doel was, en nogmaals, ik staar me niet blind op het geld maar ik moet een doel hebben, om op een chille ondernemen op slippers manier een exit te gaan doen van 10 miljoen om mijn merk te verkopen uiteindelijk voor 10 miljoen. Inmiddels zeg maar is de markt zo hot dat ik al meerdere keren ben benaderd door partijen die mijn merk willen kopen en dit zijn voor mij zoveel groene vlaggen dat ik denk yes! Weet je, ik bedoel ik ben op het goede spoor en ook datgene wat ik andere mensen leer is gewoon 100% spot on en dit is een bewezen plan hoe je zeg maar kan groeien van ja, nul naar miljoenen waarvoor je je business kan verkopen. Dus ik ben eigenlijk op dit moment heb ik nou ja, een paar partijen waar ik wat serieuzer aan het kijken ben van hé, wat is mijn business waard? En weet je, ik bedoel natuurlijk als ik dadelijk een bod krijg van whatever it is, mogelijk is het al zeker dan al meer dan een miljoen waard zeg maar, ja, dan ga ik misschien ook wel nadenken van wat ga ik hier nu mee doen? En natuurlijk je kan nadenken van ok, je had een doel van 10 miljoen en misschien verkoop je het voor 1 of 2 of whatever, ja, ik weet het nog niet. Ik zit er gewoon over na te denken van hé, het is ook wel, het kan ook chill zijn om gewoon weer een clean start te maken, om misschien weer een nieuw merk te beginnen, om alle learnings die je in je eerste merk hebt gedaan in je tweede merk weer toe te passen en dat lijkt me heel tof en omdat ik zelf eigenlijk voor mijzelf het stappenplan heel duidelijk heb uitgewerkt ja, is het gewoon het stappenplan weer volgen maar dan met een ander merk of een ander product. Dus ja, dat is ook tof en ik hoop, ja, ik hou jullie daarvan op de hoogte hoe dit allemaal gaat uitpakken.

Blijf op de hoogte!

Ok, nou ja, stay tuned voor het volledige ecosysteem wat ik in 2021 ga opzetten. Mijn absolute doel is om jou een vrijer leven te geven en je daarmee te helpen. Je kan mijn podcast voor niks en gratis luisteren. Je kan op YouTube video’s checken. Ik gooi regelmatig mails eruit mocht je op mijn mailinglijst staan waar ook veel waarde in zit op het gebied van het bouwen van e-commerce businesses, het bouwen van brands en ik ga ook het wat breder trekken. Ik bedoel, ik heb zelf ook vastgoed, aandelen, crypto currencies, allemaal dat soort fratsen. Ja, ik wil gewoon alles eruit gaan flappen wat mij interesseert en ik hoop jou daarmee te inspireren zodat je in actie komt.

Ok, nou, ik wil jullie hartelijk bedanken voor het luisteren naar deze podcast. Het betekent echt mega, mega, megaveel voor mij dat jij luistert naar deze podcast. Mocht je nog meer willen weten over Amazon of over het creëren van een e-commerce business ga dan naar gratisamazonboek.nl en claim daar alleen tegen verzendkosten mijn gratis Amazon boek “Nu of Nooit op Amazon” hoe je wereldwijd kan verkopen zonder grote investeringen of vaste werkplek. Iets wat ook veel voor me zou betekenen is als je een review zou willen achterlaten bij deze podcast en uiteraard hoop ik natuurlijk dat dat minimaal 5 sterren zijn van de 5. Maar dat betekent ook veel voor mij en het krijgen van die reviews, weet je, nogmaals, dat geeft mij een ontzettende boost. Het zorgt ervoor dat ik nog gemotiveerder ben om nog meer content te creëren in deze podcast en jou nog meer te gaan inspireren in 2021. Dus, stay tuned en ik zeg in ieder geval tot de volgende keer maar weer!

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Nou ja, dat was de podcast met de one and only Bas Urlings, ondernemer op slippers. Het was even wennen om een solopodcast te doen, maar nou ja, ik had er best wel wat lol in. Ik hoop jou in ieder geval in de volgende aflevering weer te mogen verwelkomen en maak er wat moois van, zorg dat je gewoontes op orde zijn, start met het trainen van je mindset, zorg dat je winning habits creëert. Ga van binnen, mediteer, sport, voeding, slaap, zorg dat je alles onder controle hebt en bouw een epic business. Tot de volgende keer ciao ciao!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen