YES! Dames en heren, de podcast is terug van weggeweest! In Slippertje 69 vertel ik jou mijn verhaal over de verkoop van mijn eigen e-commerce business. Het was voor mij een langdurig-, maar vooral ook een emotioneel proces waar ik je alles over wil vertellen..
In Slippertje 69 vertel ik onder andere over:
- Recente ontwikkelingen in de e-commerce
- E-commerce aggregators
- Hoe de verkoop van mijn business verlopen is
- De emotionele leegte die ik voelde na verkoop
- Tips voor startende e-commerce ondernemers
- Het ontstaan- en de groei van Dwarfs
- Én de toekomstplannen voor de Ondernemen Op Slippers podcast!
Laten we snel gaan luisteren naar de podcast, ik hoop dat je er veel waarde uit kan halen, LET'S GO!
Podcast transcriptie
Jawel hoor, daar is die weer, the one and only Bas Urlings, terug van weggeweest. Ik heb recentelijk mijn e-commerce business verkocht. Dat is eigenlijk ook een van de redenen dat ik zo inconsistent ben geweest eigenlijk met de podcast, maar in deze podcast wil ik jullie graag meer vertellen in het hele proces. Ik neem jullie door de hele ride heen hoe ik mijn bedrijf heb verkocht aan een Amerikaanse partij en ik kan je vertellen dit was ook een emotioneel proces. Ik ga je vertellen wat het met mij persoonlijk heeft gedaan en het was voor mij echt een soort van persoonlijk opschoon proces waar ik nu middenin zit. Daar ga ik jullie helemaal doorheen nemen. Dank je wel voor het luisteren.
Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.
Business verkopen
Ja hoor. Nou, echt, super tof dat je luistert. Weet je, ik ben echt rete inconsistent geweest in het posten van mijn podcast. Ik heb het een jaar lang echt elke week consistent gedaan met de meest toffe gasten en ik ga je sowieso in deze episode uitleggen waarom ik zo inconsistent ben geweest de afgelopen tijd want het was een hell of a ride kan ik je wel vertellen waar ik doorheen ben gegaan. Ik heb mijn business dus verkocht, mijn e-commerce business. Iets waar je misschien als kleine jongen van droomt zeg maar om ooit überhaupt een business te verkopen was in een keer werkelijkheid geworden en ja, het was echt een mega emotioneel proces waar ik doorheen ben gegaan. Het ging ja, alle kanten uit weet je. Ik bedoel, als kleine jongen kon ik alleen maar dromen dat ik ooit een exit zou maken en in dit geval ook nog een exit die je eigenlijk, ja, zeg maar nou ja, laten we zeggen miljonair maakt, een miljoen, het was in ieder geval een exit met een getal met 7 cijfers zeg maar en ja, het is gewoon heel erg bizar om te voelen en te ervaren dat het eigenlijk relatief ja, weinig uitmaakt at the end of the day voor je leven. Alleen ja, weet je, dus eigenlijk dat is de grootste reden dat ik zo inconsistent ben geweest in de podcast, er viel een soort van hele zware last tussen haakjes van me af en dat was mijn eigen business, iets waar ik zelf echt onderaan de streep 10 jaar lang aan gewerkt heb aan deze business en wat er ook voor heeft gezorgd dat ik mijn wereldreis heb kunnen maken, dat ik twee jaar lang rond de wereld heb kunnen reizen terwijl de business doordraaide. Dat was eigenlijk in de beginjaren van de business en daar ben ik super dankbaar voor, maar ja, ik ga jullie eigenlijk door het hele proces nemen want het was een hell of a ride.
E-commerce ontwikkelingen
Weet je, uiteindelijk de markt staat echt on fire, de hele e-commerce markt, dat ja, dat is een ding wat zeker is, ook door Corona gaat alles door het dak, maar zijn er heel grote uitdagingen op logistiek gebied, de logistieke prijzen gaan echt ook door het dak, zeker met de goederen vanuit Azië. De grondstofprijzen gaan omhoog waardoor je kosten voor goods sold zoals dat heet, dat is de kostprijs van je producten die eigenlijk omhoog gaat waardoor je minder marge kunt maken als je je prijzen niet verhoogd. Dus er zijn allemaal verschillende krachten aan het werk in de e-commerce wereld. Maar wat er ook is gebeurd is dat er heel veel aggregators zijn opgestaan zoals ze heten en om dat even in het Nederlands uit te leggen dat zijn eigenlijk partijen die succesvolle merken opkopen zoals ik ook recentelijk de Dwarfs ben gestart en dat was ook een hell of a ride van een jaar, daar zal ik nog wel een losse episode van opnemen want dat is echt niet te bevatten wat daar eigenlijk gebeurt op dit moment. Nou ja, goed, een korte samenvatting, eerste jaar richting de 50 miljoen omzet richting de nou ja, 70, 80 man inmiddels. Ja, het is echt een bizarre ride en nou ja, goed, daar zal ik nog een losse episode over opnemen mocht je, ja, mocht dat leuk zijn kun je daar ook naar luisteren. Maar in deze episode wil ik het meer hebben over mijn ride in het verkopen van mijn business en wat dat met me heeft gedaan.
E-commerce aggregators
Maar goed, dus die hele aggregator space was ik aan het uitleggen, die staat dus on fire, dat zijn de partijen die dus de grotere of de merken op de marketplaces met name opkopen en er zijn grote partijen te vinden al in de wereld en inmiddels is er al meer dan 12 miljard aan funding in dit soort partijen gegaan over de hele wereld dus als je een e-commerce merk hebt wat echt waarde toevoegt, je verkoopt veel op de marketplaces dan heb je echt letterlijk goud in handen. En weet je wat ik heb gezien in deze trend, en dat zet ik even tussen haakjes, dat wij als een land als Nederland eigenlijk vaak achter de feiten aanlopen, zeker gezien wat er in Amerika gebeurt bijvoorbeeld. Wat je daar ziet zeg maar is op een gegeven moment begonnen mensen in de e-commerce. Nou ja, weet je, en dan is een logische gedachte ik start een webshop. Maar ja, tegenwoordig is het eigenlijk omgedraaid en dan vanuit je webshop ga je daarna eigenlijk dus op je marketplaces verkopen. Nou, tegenwoordig is dat helemaal omgedraaid en dat is ook iets wat ik eigenlijk al jaren, ja, een soort van hoe noem je dat, naar buiten breng van begin je eigen merk, rete belangrijk, weet je, ga niet van alles en nog wat verkopen, die fout heb ik zelf in het begin van mijn business ooit gemaakt, gewoon dat je van alles en nog wat aan het verkopen bent terwijl het relatief weinig waarde toevoegt, begin je eigen merk. En sterker nog, als ik mijn eigen merk niet was gestart in de laatste jaren van mijn business had ik nooit deze exit kunnen maken. Dus de rest is eigenlijk letterlijk waardeloos te noemen. Dus als ik je een tip kan geven als je in de e-commerce zit, focus je alleen maar op waarde toevoegen, eigen merk en ik heb het vaak over het ja, ik noem het steeds het Apple model, een relatief kleine set producten die je aan dezelfde klant kan verkopen. Alleen dat doet ertoe en ik ben er letterlijk ook met vallen en opstaan achter gekomen dat het ook daadwerkelijk zo is en in Amerika zag je die trend al jaren geleden, daar begonnen mensen ook op Amazon te verkopen en die hadden eerst ook een webshop. Die webshop werd steeds moeilijker om te runnen, er ging steeds meer omzet naar de marketplaces, de marketplaces zoals bol en Amazon zijn alleen maar groter geworden de afgelopen jaren en echt zeker door Corona hebben ze bizarre groeispurten doorgemaakt en dat heeft ervoor gezorgd dat er ook steeds meer ondernemers zijn gaan verkopen op die platformen dus de zogenaamde wederverkopers die zijn echt exponentieel toegenomen. Daarmee neemt de concurrentie ook toe op het platform, heb je ook veel beter aanbod omdat er steeds meer professionele partijen in zitten en dat is uiteindelijk weer goed voor de marketplaces zelf.
Mijn start als ondernemer
Maar goed, dus dat merk starten is eigenlijk uiteindelijk nou ja, misschien wel een soort van ja, redding geweest van mijzelf en überhaupt om een exit te kunnen maken want dat is het enige wat nog waarde had weet je. Ik bedoel ik ben 10 jaar geleden mijn business gestart met letterlijk van alles en nog wat, begon met Samurai horloges te verkopen, Samurai-horloge.nl. ik weet het nog heel goed, dat was mijn eerste shop vanuit mijn klerenkast. Daarna dacht ik, ik moet kleine spullen hebben die ik moet gaan verkopen, ben ik telefoonaccessoires gaan verkopen, ook vanuit mijn keukentafel. Op een gegeven moment verstuurde ik honderden pakketjes, ben ik een antikraak kantoor gaan huren, heb ik zes stagiaires in dienst genomen. Out of the blue ben ik mijn webshops groter gaan maken, daarna ben ik deals gaan doen met Groupon, Vakantieveilingen, Groupdeal, dat soort partijen. Nou, dat was ook een soort van trend, laten we het daarop houden, want die trend is ook redelijk echt heel zwaar afgevlakt de laatste jaren. Een partij waar ik ook zaken mee deed was bijvoorbeeld Koop je Deal weet je, die is ook failliet gegaan uiteindelijk, heeft mij ook geld gekost, maar goed, dat maakt niet uit, dat hoort er ook een beetje bij weet je dat dat soort dingen gebeuren, maar dat, en ik deed internationaal heel veel op Groupon en Groupon is inmiddels ook relatief klein in producten en deals geworden dus die trend, ja, is echt voorbij.
Transitie naar Bol en Amazon
Toen ben ik veel op de marketplaces gaan verkopen, dat deden we eigenlijk in de tussentijd ook al, met name inzetten op bol en later ook heel veel op Amazon, maar met name op Amazon kwam ik nogmaals tot de conclusie dat alleen een merk waardevol is en de rest eigenlijk ja, er niet toe doet, dus alleen het merk is waardevol, zeker op een platform als Amazon. Ja, als je daar mainstream producten op gaat toevoegen of gewoon producten die merkloos zijn om het zo maar te zeggen, ja, dat doet er gewoon helemaal niet toe weet je. Ik bedoel dan ja, dat is gewoon kansloos, is letterlijk kansloos. Terwijl ik nog steeds startende ondernemers op bol.com zie die dat dus doen en dan denk ik van ja, ok, nou, goed, weet je, prima. Er is altijd een manier en er is altijd een weg en je moet ook leren hoe het spel werkt. En natuurlijk kun je leren door wat producten in te kopen uit China en die dan vervolgens te gaan verkopen op bol en zo leer je het proces natuurlijk, prima weet je. Alleen je moet echt relatief snel gaan werken aan je eigen waarde creëren. Maar ja, zo heb ik dus jaren lang geen waarde of te weinig waarde gecreëerd in mijn business door van alles en nog wat te verkopen. Door ook met duwen en trekken, vaak probeerde ik mijn webshop werkend te krijgen en dat heeft ook zijn goede jaren gehad hoor, alleen de parameters die je aan een webshop hebt met je eigen traffic, affiliate netwerken die je moet aansturen, de shop moet goed converteren, de achterkant, de klantenservice, het hele spektakel dat wordt vaak echt onderschat wat dat ook met zich meebrengt. Dus ja, als ik terugkijk heb ik de grootste groei kunnen maken door op dagdeal sites te gaan verkopen, maar heb ik uiteindelijk mijn exit en mijn business letterlijk gered door een eigen merk te starten. Het was best wel moeilijk, het waren best wel krachten die werkten. Op een gegeven moment had ik 30 man zitten, de hele operatie liep door, ik had inpakmachines die 600 orders per uur konden verwerken en allemaal van dat soort dingen en was het echt een hele zware tijd om die business te transformeren naar het verkopen van een eigen merk. En sterker nog, in mijn eigen merk uiteindelijk die ik uiteindelijk verkocht heb aan die Amerikaanse partij waar ik jullie in deze podcast doorheen ga nemen zaten uiteindelijk maar twee producten in en ik ben toen begonnen aan de hand van data research dus ik heb het alleen maar gebaseerd op keiharde data, ben ik begonnen in de fietsaccessoires. En ik had gezien op Amazon dat daar veel omzet op zat en dat de concurrentie nog relatief weinig was en met name in Duitsland bijvoorbeeld is een groot fietsland, ook Nederland natuurlijk, maar Amazon is hier pas een dik jaar echt actief, misschien iets langer trouwens, maar ja, met name in Duitsland was dat ook heel groot en ik zag daar goede kansen. Dus ook het product waar ik toen mee startte weet ik nog was een fietslampje. Een fietslampje die je met USB kon opladen en met een accu ingebouwd, aan/uit en gewoon goede kwaliteit, mooie verpakking eromheen, merk ervan gemaakt, het hele spektakel doorlopen en toen ging ik het fietslampje verkopen en toen kwam ik ook eigenlijk alweer erachter dat ik te weinig waarde kan toevoegen aan een fietslampje. Ik denk van ja, wat is nou een fietslampje, het lampje gaat aan en uit en misschien knippert het of wat dan ook weet je, heeft misschien drie verschillende lichtsterktes, maar ja, ieder lampje heeft dat zowat. Dus en het was ook weer een lampje, ja, dus het was ook gewoon weer een lampje wat gewoon ja, er waren nog tig anderen die hetzelfde aanbod hadden, die ook fietslampjes verkochten met een accu ingebouwd die je USB kan opladen. Dus ik dacht van ja, ok, er zat heel veel omzet in die categorie en nog steeds, zit, alleen ik kon te weinig waarde toevoegen.
Productinnovatie
Toen ben ik eigenlijk op het gouden product gestuit en dat was mijn multifunctionele fietstas. Mijn filosofie was, en dit is eigenlijk ook het proces wat heel waardevol is als je zelf een product wil ontwikkelen. Je hebt eigenlijk drie categorieën producten en de eerste categorie is eigenlijk de meest laagdrempelige categorie en ik noem dat Me Too producten. Dat zijn eigenlijk gewoon producten waar je een logo opplakt en het gaat verkopen. Dat zie je nog steeds veel mensen op bol doen die denken ik heb een merk, maar eigenlijk hebben ze een verzameling, een zooitje producten noem ik het even met een logootje erop. Nou, ook dat is in de praktijk nog niet heel veel waard. Althans, dat is in ieder geval de eerste stap. De tweede stap noem ik de innovations en dat zijn eigenlijk de bestaande producten die je aan de hand van data research, ook weer analyses op negatieve reviews van je concurrenten dat je een beter product in de markt hebt gebracht. En dan heb je de derde laag dat zijn de creations en dan ga je echt met een blanco vel voor je neus ga je zitten en ga je nadenken van ok, hoe kan ik nou een eigen product gaan maken en die in de markt zetten.
Nou, zo ben ik op het idee gekomen om een multifunctionele fietstas te maken en waarom, omdat ik zelf van mening was als je met je fiets naar het werk gaat wil je niet een rugzak op je rug hebben want als je gaat fietsen dan kom je dus super bezweet aan met je rug. Dus dat was gedachte één. Ik denk ok, als je aan het fietsen bent moet hij op je fiets zitten, als je aan het lopen bent of in een bus of een tram zit moet je hem eigenlijk op twee andere manieren moeten kunnen dragen, dat is als een rugzak of als een schoudertas. Dus zo ben ik eigenlijk tot de drie-in-een rugzak gekomen die je als schoudertas kan dragen, als rugzak kan dragen en als fietstas kan gebruiken. Die drie functies heb ik in één rugzak weten te maken en nou ja, en dat was echt ook een super mooi proces want toen ik dat product dus lanceerde met name op bol.com en Amazon stond ik eigenlijk binnen een paar maanden bovenaan in die categorie en deed ik gewoon de meeste sales van de hele categorie en ja, op bol.com is dat nog ok omzet weet je, maar in Amazon Duitsland is dit echt bizar weet je. Ja, weet je, ik bedoel al vrij snel eigenlijk ging ik met één product dus, alleen die fietstas en daarnaast was het lampje ook ging ik echt richting ja, vrij snel ging ik gewoon richting een miljoen omzet. En dat was echt substantieel te noemen en dat komt dus gewoon puur omdat ik meer waarde aan het toevoegen was aan mijn product, dat ik een, eigenlijk een ja, het zit waarschijnlijk een beetje tussen de innovatie en de creatie in want het bestond gewoon nog niet. En ik heb functies bij elkaar gebracht. Kijk, natuurlijk, een fietstas bestaat al, een schoudertas bestaat al, een rugzak bestond al, maar de functies drie-in-een bestond nog niet. Dus ik was de allereerste die dit product had bedacht en uiteindelijk gelanceerd heeft op Amazon. Ja, en natuurlijk wat je dan ziet als iets succesvol is en dat is weer een ander verhaal dat je het eigenlijk zou willen kunnen beschermen, maar goed, weet je, het is relatief moeilijk om daar patent op vast te leggen helemaal wereldwijd en je kan ze misschien wel vastleggen, maar daarna moet je ze ook nog kunnen aanvechten als iemand inbreuk maakt op jouw patent dus ik had besloten om dat niet te doen. Dus binnen nou ja, toch, het is ook niet de vraag als je succesvol bent of je gekopieerd wordt op Amazon maar wanneer. Dus als jij succesvol bent de data en de omzet is allemaal gewoon openbaar, er zijn genoeg tools voor in de markt dat je kan zien hoeveel omzet je concurrenten doen. Dus als iemand ziet dat jij succesvol doet of veel omzet doet, ja, dan word je dus binnen no-time letterlijk gekopieerd. Nou, dat gebeurde natuurlijk ook met mijn product dus nou, ik denk een maandje of vier tot zes verder kwamen de eerste copycats in ieder geval op het platform. Maar eigenlijk wat er wel voor zorgde omdat ik de beste in de categorie was is dat ik de meeste reviews had op een gegeven moment in de categorie. En dat is natuurlijk wel heel erg behulpzaam, ook voor je sales om de meeste reviews te hebben en die moeten dan uiteraard ook ngo wel goed zijn, dus eigenlijk ja, bij Amazon moet je het liefst rond de 4,5 ster hebben laat ik het zo zeggen dan zit je goed en nog hoger is echt uitstekend en heel veel lager of ja, onderin de 4 wil je eigenlijk niet zitten.
Dus ja, zo begon ik eigenlijk met verkopen en ik had die fietstas in twee maten gemaakt, een 18 liter versie en een 25 liter versie en ja, dat was eigenlijk de start van, eigenlijk de echte start van het merk na het fietslampje. En dan zie je ook maar weer, ik zeg altijd de product you start with isn’t the product you end up with. Dus prima weet je, doe gewoon ervaring op als je nog moet starten, begin iets te verkopen, ga nadenken hoe je iets beter kan maken aan de hand van negatieve reviews van je concurrenten en kijk hoe je een beter product kan ja, ontwikkelen. En dat is uiteindelijk ook wat ik had gedaan en nou ja, het was echt bizar. Dus ik stond er ook zelf van te kijken wat de kracht toentertijd in ieder geval van Amazon was en is nog steeds, zo ging ik in meer landen verkopen, op een gegeven moment verkocht ik ze door heel Europa en heb ik ze ook naar Amerika gestuurd en was ik daar begonnen, maar in dezelfde tijd dat ik dat aan het doen was werd ik benaderd door een partij die mijn merk wilde kopen. En ik had er nog niet helemaal bij stilgestaan dat die markt ook on fire was en ik snapte toen nog niet helemaal wat die zogenaamde aggregators aan het doen waren en ik had er weleens van gehoord, maar ik had me er nog niet echt in verdiept en toen kwam ik er vrij snel achter dat dat echt een megamarkt was en ik werd benaderd door een paar van dit soort partijen en toen dacht ik van hé, hier gebeurt wat met die markt en uiteindelijk heb ik de grootste in de wereld trouwens van die aggregators is Thras.io of volgens mij hebben ze tegenwoordig Thrasio.com, maar dat is de grootste ter wereld. Die hebben inmiddels volgens mij al 3,5 miljard aan funding of zo binnengetrokken en ja, hebben echt, zitten ongeveer in elk continent in de wereld. Maar goed, zij hadden ook een partij in Duitsland overgenomen die ze hadden geacquireerd, een vrij grote partij die hetzelfde wilde doen en die hebben ze vrij snel in early stage opgekocht en de mensen die daarin werkten hebben ze eigenlijk aan het werk gezet om uiteindelijk ja, dus meer partijen te vinden die hun business wilden verkopen.
Mijn business verkopen
Nou, zo ben ik ook onder andere benaderd door Thrasio en nog een handjevol anderen en ging ik eigenlijk het proces in. En nou ja, weet je, ik bedoel in het begin dacht ik al oh, nice weet je wel, ja, business verkopen, op hun site adverteerden ze ook van ja, de meeste deals closen we binnen 28 dagen en toen dacht ik ok, nou, dit kan nog wel snel gaan, als ik dit echt wil en ik wil mijn business verkopen, nou, dan kan ik binnen 28 dagen mijn bedrijf hebben verkocht. Maar goed, dat liep iets anders want ja, ik werd dus benaderd en nou, de eerste stap die je dan doet is eigenlijk dat je, natuurlijk dat ze de waarde van je business willen weten. Nou, hoe ze dat doen is door je cijfers te overhandigen hè. Dus ik had eigenlijk het geluk dat ik een paar jaar daarvoor een CFO had aangenomen die echt mijn cijfers heeft strakgetrokken. Nou ja, daar kan ik ook wel een boek over schrijven, maar dit is ook een andere tip die ik gaandeweg heb gezien is bezuinig nooit op je boekhouder of je accountant want het hebben van de juiste inzichten in je cijfers is key en dat zegt Kevin O’Leary, voor de mensen die hem kennen van Shark Tank die zegt ook altijd “If you don’t know your numbers, you don’t have a business”. En zo heb ik altijd mijn business gerund hè, de eerste nou ja, misschien wel 8 jaar van mijn bedrijf dacht ik oh, er staat geld op mijn bankrekening, prima, ik kan nog verder, ik kan dingen kopen, maar wat er nou echt achter lag en vaak wist ik boekhoudtechnisch pas 1, 2 jaar later wat mijn daadwerkelijke winst was van het jaar ervoor. Nou, dat is natuurlijk niet hoe je het zou willen weet je. Dus je wil realtime inzicht hebben en zeker als je een e-commerce business hebt met voorraden heb je met liquiditeit en cashflow en veel geld zit in voorraad en dat wil je echt allemaal goed in kaart hebben gebracht omdat je daar maandelijks of wekelijks en eigenlijk wel dagelijks op wil sturen. En zo kun je pas echt een goede business bouwen. Het grootste probleem van de meeste e-commerce sellers is ook gewoon dat ze al vrij snel tegen geldtekort aanlopen, gewoon cashflowproblemen omdat als je wil groeien je meer voorraad moet kopen. Wil je meer voorraad kopen heb je meer geld nodig, wil je in meerdere landen verkopen moet je vaak ook je voorraad in meerdere landen leggen. Dus je hebt ergens, ja, je hebt gewoon geld nodig wat je ergens vandaan moet gaan trekken om te groeien. Dus en dat kun je ook weet je, in de early days en daar had ik het geluk mee in mijn business dat ik in de early days zeker met de dagdeals grote marges kon maken en grote volumes kon wegzetten. Dus ik hoef jou niet voor te rekenen als je iets voor 1 euro inkoopt en je kan het voor 5 of voor 10 verkopen en je doet dat in grote getalen dat je dan nou, relatief snel veel cash maakt die je weer kan investeren om je bedrijf te laten groeien. Maar zeker op Amazon of bol zijn die marges niet zo groot die je onderaan de streep overhoudt. Laten we even zeggen dat die nou, als je het goed doet rond de 20% zijn de bruto marge noem ik dat even of de contributiemarge wordt dat ook wel genoemd. Dus als je die bruto marge rond de 20% hebt en het is na aftrek van je logistieke kosten, je PPC en allemaal dat soort dingen en daar zijn nog niet je huur en je salaris van afgegaan, laten we even zeggen dat rond die 20% echt dat je het dan goed doet. Ja, dat is een beetje wat je over kan houden. Dus dat betekent als je voor een ton verkoopt dat je ongeveer 20.000 euro marge maakt, maar voor die 20.000 euro moet je ook weer nieuwe voorraad kopen, moet je eventueel ook je pand betalen, jezelf betalen en noem het hele spektakel maar op. Dus ja, vaak hou je daar gewoon niet veel aan over en/of moet je gewoon zoveel terug investeren in je voorraad om überhaupt niet out of stock te gaan want dat is ook een groot probleem als je out of stock gaat op Amazon of bol dan zakt je ranking weg en dan moet je eigenlijk weer opnieuw lanceren.
Financiële gegevens overdragen
Maar goed, om aan die stappen verder te gaan, dus ik werd benaderd, ik heb mijn cijfers toen overhandigd en ik had gelukkig een CFO aangenomen zodat ik mijn cijfers relatief snel kon overhandigen en die waren allemaal gewoon netjes in orde. Wil je je business überhaupt ooit verkopen en begin hier ook gewoon zo snel mogelijk aan, je cijfers moeten gewoon echt helemaal up to date zijn en moet je eigenlijk gewoon ja, altijd van de ene op de andere dag kunnen overhandigen. Maar goed, waar ook die aggregators naar kijken en dat is ook wat wij nu bij Dwarfs doen dat is natuurlijk gewoon naar die bruto marge kijken. Dus je overhandigt al je cijfers en wij, het liefst trekken wij ook alle cijfers uit de platformen zelf. Daar hebben we een bepaalde flow voor hoe we bol.com waarderen bij Dwarfs, maar ook hoe Thrasio dat bij mij deed ook, die wilde zeg maar, en ik had een tool die heette Seller Board, dat trekt via de API zeg maar alle sales binnen en retouren en PPC-kosten en allemaal dat soort dingen en als je daar je zogenaamde landed cost of je cost of good sold ingooit dat zijn eigenlijk de ja, de productkosten die je hebt gemaakt om de producten bij Amazon te brengen inclusief transport, invoerrechten, producten, productie, logistiek, dat soort dingen dat deel je eigenlijk door het aantal producten en dan heb je hoeveel je product eigenlijk heeft gekost om het bij Amazon te brengen. Als je dat in dat systeem gooit dan rekent zo’n Seller Board bijvoorbeeld, zo’n tool rekent dan uit van hoeveel winst je nou precies maakt of ja, hoeveel je eigenlijk overhoudt. Nou, en dat zou dus idealiter rond de 20% moeten zijn en als dat veel hoger is, is dat natuurlijk nog mooier want hoe hoger die brutomarge is ook, eigenlijk hoe meer je kan krijgen voor je business uiteindelijk. Nou, goed, ik had dus met name ze toegang gegeven tot die Seller Board, ik had mijn P&L’s, profit and loss statements zoals ze dat heet opgestuurd, balans sheets en allemaal dat soort dingen. Ja, ik had gewoon alle, alle informatie waarmee ze in ieder geval snappen wat er in mijn business gebeurd had ik opgestuurd naar ze. Nou, dan gaan zij dat vervolgens helemaal bekijken en vervolgens komen ze eigenlijk terug met ja, een soort van offer. En dat offer is vaak gebaseerd dus op een multiple op die brutomarge en daar halen ze wel een bepaald percentage operationele kosten van af omdat het natuurlijk logisch is dat een business altijd gerund moet worden dus daar moet ook een percentage operationele kosten af. Dus laten we zeggen dat die multiple op die brutomarge, nou ja, weet je, die begon echt letterlijk met begon op de twee denk ik toen het hele spel van die aggregators begon en maar goed, inmiddels zie je ook dat er nu er meer aggregators zijn is er meer geld in de markt en zijn die multiples gaandeweg wat omhoog gegaan. Dus laten we zeggen dat ze tussen de 2 en de 6 zitten een beetje afhankelijk van hoeveel bruto marge je maakt, hoe interessant je producten zijn, hoeveel je aan development hebt besteed en dat soort dingen. Ja, dat zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je business uiteindelijk meer waard wordt.
Dichtbij faillissement
Dus en goed, ik had een eigen model tas ontwikkeld en dat vonden ze super interessant. Ik stond bovenaan in de categorie want ze willen eigenlijk alleen maar category leading products noemen zoals ze dat noemen en dat is eigenlijk uiteindelijk ja, die je wilt hebben want die doen uiteindelijk de meeste omzet in de categorie. Maar goed, ik had al die cijfers overhandigd. Ja, dan komt de volgende stap eigenlijk, dan gaan zij jou een ja, dan ja, ik zat gewoon in een call en ze zaten een beetje te rekenen van ja, ok, deze cijfers hier en dat, ja, dan kunnen we ongeveer zoveel voor je bedrijf geven. En toen dacht ik al ok. Weet je, ik bedoel het stomme is in een e-commerce business heb je eigenlijk nooit geld op je rekening staan omdat je alles in voorraad hebt zitten. Plus je hebt altijd de cashflow zitten puzzelen en liquiditeit issues en weet ik veel allemaal en dan in een keer zeg maar kun je een substantieel bedrag eigenlijk krijgen voor het verkopen van je merk of van je business en ja, toen bij dat eerste offer dacht ik van ok, weet je, als je dit nu vandaag op mijn rekening zou storten en ik zou mijn business aan je overdragen, ja, dacht ik al van hmm, ja, dat kan wel wat zijn. Goed, een beetje op en neer pingpongen natuurlijk. Uiteindelijk wilde ik zelf aanvoelen waar een beetje de rek zat. Denk ik van ja, ok, hoeveel is hier nu uit te halen? En nou, op een gegeven moment kwam het wel op een getal dat ik dacht van ja, weet je, hier kan ik wel wat mee. Dit is gewoon substantieel te noemen en ja, weet je, en om heel eerlijk te zijn, 10 jaar lang heb je zo’n e-commerce business gedraaid en er zitten allemaal, in die 10 jaar lang allemaal stemmetjes in je hoofd, ja, het kan failliet gaan, Amazon kan iets veranderen waardoor je listing eraf wordt gehaald. Je business kan instorten. Nou ja, toch dat soort stemmetjes in je hoofd eigenlijk houden je ook wel bezig gedurende die 10 jaar en het is uiteindelijk heb ik een shift kunnen maken en daar was ik heel blij om want dat is een heel groot verschil of jij speelt om niet te verliezen of je speelt om te winnen. En het spelen om niet te verliezen is eigenlijk alleen maar een soort van watertrappelen dan ben je gewoon hard aan het werken en houd je je handen boven water, maar spelen om te winnen dan ben je gewoon een marathon aan het zwemmen of whatever hoe dat heet. En dan ben je gewoon echt, ja, dan ben je gewoon gas aan het geven en dan ben je eigenlijk gewoon de beste en dat is wat je wil, je wil spelen om te winnen en je wil niet spelen om niet te verliezen. Dat maakt een groot verschil alleen ja, weet je, die stemmetjes die blijven toch in je hoofd en ik moet ook heel eerlijk zeggen zeker bij nou ja, je eerste exit noem ik het maar even kan het gewoon echt super spannend zijn. Want ja, het kan altijd zo zijn dat het instort tussen haakjes en ja, weet je, iedereen heeft angsten en weet je, dat soms, en ik denk ook dat iedereen er heel eerlijk in moet zijn. Weet je, ik bedoel ik heb gedurende de afgelopen 10 jaar heb ik ook echt wel, ik heb echt super goede momenten gehad. Ik bedoel ik heb twee jaar lang rond de wereld gereisd, dat was echt eigenlijk een toppunt, dat was een droom die ik had en ja, dat was echt onbeschrijfelijk maar ik heb ook echt super zware tijden gehad in het transformeren van de business waar ik het eerder over had dat je 30 man op kantoor moet transformeren, dat je veel op dagdeals doet, maar dat je eigenlijk je eigen merk wilt verkopen. Nou, dat was een mega transformatie. Alle mensen ontslagen, of naar een virtual team getransformeerd. Wereldwijd virtual team en dat was veel lichter weet je, maar dat was echt een zware periode want toen heb ik echt op een paar punten gestaan dat ik dacht van ja, ok, het kan zijn dat ik gewoon failliet ga of dat het niet meer goed gaat komen. En ondanks dat ik altijd tegen mijzelf zei van wat is nou het ergste wat kan gebeuren is dat ik failliet ga en dan begin ik wel weer opnieuw. Wat ook natuurlijk altijd zo is.
Maar goed, toen, ik heb het echt zwaar onderschat wat het toch met me deed toen ik in die transitie zat en dat het toch even spannend was of we het wel gingen halen. Nou ja, weet je, gelukkig hebben we het gehaald en heb ik uiteindelijk mijn business mooi kunnen verkopen, daar gaat het niet om, maar het was wel echt, ja, het was echt lastig en ik heb echt ook in de spannende tijden zeker heb ik echt rete veel hoofdpijn gehad en ja, slapeloze nachten. Ja, gewoon continu druk hoofd en ja, dat is echt wel lastig. En een paar weken geleden en daar zal ik ook wel een keer een losse podcast voor opnemen heb ik een Vipassana gedaan. Wat is een Vipassana, dat is een 7, ik heb dan een 7-daagse meditatie retraite gedaan waarin je 10 uur per dag mediteert. Dat zijn zit- en loopmeditaties afwisselend en ik moet heel eerlijk zeggen dat dat echt een mega groot verschil voor mijzelf is geweest en ik ben nu echt een stuk rustiger in mijn hoofd geworden. Ik heb de dingen weer leren zien zoals ze echt zijn, ik heb ervaren wat het is om een vrije geest te hebben, ik heb me nog nooit zo licht gevoeld en ik heb echt vaker tranen gelachen van geluk dat ik dacht van what the fuck. Ik was altijd op zoek naar vrijheid, maar de vrijheid was er eigenlijk altijd al en nou ja, dat ervaarde ik dus letterlijk in die Vipassana. Ik zal hier nog een keer een andere episode over opnemen want ik, ja, het is gewoon echt mind blowing wat het met je doet, wat het met je kan doen en het is natuurlijk daarna de challenge om een beetje in die vrije geest/lichte modus te blijven zitten. Maar ik zal daar ook een losse episode voor opnemen. Ja, ik kan niet, ja, ik vind het gewoon zeker voor ondernemers maar eigenlijk voor iedereen is dit doen echt mega waardevol om jezelf een soort van te bevrijden van de patronen die in je hoofd continu afspelen waar je eigenlijk van af wil.
Letter of intent & SPA vs. APA
Maar goed, toen was ik dus bezig met ja, met die partij om een beetje te onderhandelen. Uiteindelijk cijfers overhandigd, ja, een beetje op en neer pingpongen en uiteindelijk dacht ik van ok, met dit bedrag vind ik het wel prima, laten we het hiermee doen. Dan komt eigenlijk de volgende stap en dat is eigenlijk een letter of intent, een LOI heet dat ook wel in het Engels. Een letter of intent is eigenlijk een intentieverklaring van ok, prima, we hebben je cijfers in de basis bekeken, we doen dit offer voor je business en ja, en daar zet je dan allebei een krabbel onder. En als je dat, dat zijn eigenlijk een beetje de basisafspraken en de guidelines zeg maar van als er niks bijzonders wordt gevonden of als ja, als er niks raars onder de motorkap zit zijn dat eigenlijk gewoon de punten hoe de deal tot stand komt. Oh ja, en dan moet ik ook nog zeggen in eerste instantie en dat was ook nog wel een soort van spannend en dat zal ik later ook nog wel even uitleggen. Je hebt eigenlijk twee manieren om je business te verkopen. In Engelse termen heet dat een SPA of een APA en een SPA staat voor een share purchase agreement en een APA staat voor een asset purchase agreement. En een share purchase agreement is eigenlijk dat ze je hele business overnemen dus ze kopen de shares van je bedrijf. Dus whatever, ik had natuurlijk een BV dus ze kunnen die BV overnemen en een asset purchase agreement betekent dat ze alleen maar de assets uit het bedrijf kopen en vervolgens blijf je met een soort van lege huls achter die je ook nog zelf moet afwikkelen.
Ok, dus ik zat in deze fase en ze hadden een offer gedaan voor mijn business, ik dacht prima, laten we dat doen en het was gebaseerd op een SPA, dus op een share purchase agreement want ik wilde dat ik mijn hele BV verkocht en dat het gewoon in een keer weg was en dat ze het daarna maar afwikkelden en ja, dat ik mijn BV ook niet meer had, want ja, dat is eigenlijk het liefst wat je wil als je je bedrijf verkoopt. Maar goed, wat je ook veel ziet in deze aggregator space is dat er APA’s gedaan worden en zeker in Amerika is dat groot en in Europa is het eigenlijk wat minder aan het worden, maar dat zijn de asset purchase agreements. Dan kopen ze dus alle assets uit je bedrijf. Nou, die assets die worden dan ook vastgelegd in overeenkomsten wat die assets zijn. Hè, bijvoorbeeld ik koop je merkregistratie, ik koop al je voorraad weet je, dat zijn assets binnen je bedrijf die dan gekocht worden. Dus ik begon als een share purchase agreement. Nou, uiteindelijk, ja, ik was met een Amerikaans partij dus met Thrasio bezig en uiteindelijk wat verder nadat we die LOI op die share purchase agreement hadden getekend, ja, zou ook eigenlijk, zat ik in de due diligence. En de due diligence is eigenlijk een fase waarin ze echt alles binnenstebuiten keren. Dan moet je echt nou ja, alles aanleveren wat ze dan ook maar willen. Je certificaten, je business, je cijfers, logistiek, je facturen, dingen die ze willen zien, alles, ja, dat is een heel spektakel. Ik zal een keer iemand interviewen van de Dwarfs anders die hier nog veel meer over kan vertellen dat is onze head of M&A die ja, die kan hier nog veel meer over vertellen.
Due dillengence fase
Maar goed, en in die due diligence fase, ja, dat is ook wel een pittige fase want je moet je business natuurlijk blijven draaien en je bent echt heel veel tijd kwijt met alles uitvogelen en alle dingen opleveren voor die due diligence. Maar ja, gaande die due diligence was het ook nog eens zo dat ja, dat ze eigenlijk zagen van ok, ja, ze waren dingen een beetje aan het uitvogelen weet je en Thrasio was nog niet zo heel lang actief in Europa. Ze wisten de wegen eigenlijk nog niet zo goed, ze hadden echt nog niet zoveel kaas gegeten van hoe dat nou precies werkt met BTW en overnames en ze hadden eigenlijk nog geen enkel Nederlands bedrijf overgenomen. Maar ja, dus ik was eigenlijk een beetje een soort van ja, proefkonijn voor ze. Dus uiteindelijk in de due diligence fase was eigenlijk niks bijzonders naar voren gekomen ondanks dat het wel een intensieve periode was, veel calls met Amerika, dat betekende ook weer ’s avonds vaak omdat die tijdsverschillen er zijn en ik zat op een gegeven moment echt met 20 man van Thrasio in een call en ja, er waren er vaak maar drie die praatten, maar goed. Uiteindelijk dat is ook wel gewoon een intensief traject zeg maar.
Maar uiteindelijk omdat ik dus een van de eersten was uit Nederland die ze, eigenlijk de eerste in Nederland die ze aan het overnemen zijn of waren, ja, hadden ze ook nog niet echt veel kaas gegeten van de regels hier in Nederland en de BTW regels en ja, de fiscale regels eigenlijk. Dus uiteindelijk had ik een share purchase agreement van ze gekregen en in die share purchase agreement stond onder andere ja, je moet je BTW nog eventjes de komende tijd afdragen en in de tussentijd vragen wij BTW-nummers aan en als die allemaal rond zijn dan nemen we dat over en wij vergoeden die BTW aan jou gewoon. Ja, toen zat ik al na te denken van uh, volgens mij werkt het zo niet dus ik heb dat bij een fiscalist voorgelegd. Nou ja, lang verhaal kort, het werkt inderdaad zo niet en je kan niet zomaar zeggen van hè, de omzet is van een ander, maar je betaalt wel BTW en die wordt vergoed. Ja, dat is niet hoe het werkt en daar kun je gewoon echt veel problemen mee krijgen en dat is ook wat mijn fiscalist in ieder geval zag. Dus ik ben blij dat ik dat op dat moment signaleerde en dat heb ik aan ze terug gespiegeld en toen zijn ze weer op een andere manier gaan kijken. Dan denk ik van ja, oh, maar wat moeten we dan doen? En het duurde maar en het duurde maar. Ze waren inmiddels al nou ja, ik denk al zeker 6, 7 maanden lang waren we bezig terwijl op hun site stond dat ze gemiddeld 28 dagen erover deden om een business over te nemen. Ik denk oh, hmm, dit duurt iets langer dan gedacht. Ik dacht ok, ik ben de eerste in Nederland, het zal wel iets langer duren.
Maar goed, toen uiteindelijk is de deal een soort van omgekat van die SPA dus de share deal dat ik mijn hele bedrijf zou verkopen, mijn BV zou verkopen naar een asset deal. En nou ja, dus ik dacht ook van hmm, ja, ok, prima. Weet je, als ik een asset deal doe en dat is ook zo, kijk, het grootste nadeel van een, ok, je hebt een voordeel van de share deal is als je een holding erboven hebt hangen kun je al dat geld in je holding stallen en hoef je daar niet per se belasting over te betalen want dat zijn, het verkopen van je aandelen hoef je niet direct belasting over te betalen, dat doe je pas op het moment dat je het uit je holding gaat trekken. Als je een asset deal gaat doen dan komt eigenlijk die deal die komt dan in de BV zelf. Dat betekent vaak dat je dan een hele grote winst maakt in het jaar dat je die deal hebt gemaakt en daar moet je natuurlijk gewoon winstbelasting, VPB over betalen. Dus dat is het grote nadeel. Dus met dat nadeel gezegd hebbende en dat is vaak nou ja, laten we zeggen tussen de 20-25%, toen heb ik tegen Thrasio gezegd van ja, als wij een asset deal doen dan wil ik dat de deal die wij eigenlijk initieel wilden maken met de share deal dat dat bedrag 25% verhoogd wordt want ik moet belasting betalen en dat komt voor mij dus op hetzelfde neer en het voordeel voor Thrasio is ook nog eens dat ze die asset kunnen afschrijven en bij een share deal kun je dat niet want dan koop je gewoon de shares. Dus ja, dat gezegd hebbende, het duurde ook weer een tijd, gingen ze dat uitzoeken en uiteindelijk hebben ze de prijs dus met 25% verhoogd en hebben ze er een asset deal van gemaakt. Het grote nadeel van die asset deal is dus dat je belasting moet betalen en het komt in je BV dan heb je eigenlijk die lege huls BV tussen haakjes, daar moet je weer iets mee, die moet je afwikkelen, nou ja, goed. Dat is ook een heel spektakel. Maar goed, ik had eigenlijk een voordeel wat het eigenlijke nadeel was, maar dat is in de transformatie van mijn business heb ik letterlijk, nou ja, echt heel veel voorraad afgeschreven en ik denk misschien wel een kleine miljoen aan voorraad heb i afgeschreven. Wat betekent dat ik in dat jaar dat ik die voorraad had afgeschreven eigenlijk dus in die transformatiefase dat ik eigenlijk best wel veel verlies had gemaakt. En ondanks dat ik nog bestaansrecht had en mijn business goed draaide en dat ik mijn merk had gelanceerd op Amazon dacht ik van oh, wacht even, als ik die assetdeal doe dan kan ik dat verlies verrekenen met de winst van de asset deal, voor een groot deel in ieder geval en hoef ik daar eigenlijk geen belasting over te betalen. Maar ik heb natuurlijk Thrasio wel voorgespiegeld van ja, weet je, luister, als ik die winst maak moet ik die 20-25% belasting gaan betalen. Dus zij hebben de deal verhoogd en ik kon het verrekenen eigenlijk, voor een groot deel verrekenen met de verliezen uit het verleden. Dat was het voordeel wel voor die asset deal geworden voor mij want daar kreeg ik eigenlijk meer geld en ik kon het zelf verrekenen en daarna kon ik mijn bedrijf eigenlijk nou ja, dat heb ik uiteindelijk geturboliquideerd.
Turbo liquidatie van mijn BV
Dat is ook wel grappig, in Nederland kun je een bedrijf turboliquideren als er zeg maar helemaal niks meer in gebeurt en op een gegeven moment had ik de deal gedaan, had ik alles eruit gestript en zat er helemaal niks meer in, het was echt letterlijk een lege huls, dan kun je turboliquideren, kun je letterlijk gewoon je balance sheet naar een notaris brengen en nog wat andere dingen, zet je een krabbeltje en dan ben je uitgeschreven bij de KvK en dan heb je eigenlijk geen plichten meer voor dat bedrijf. Dat is uiteindelijk wat ik heb gedaan nadat de deal eigenlijk rond was, een paar maanden later nadat ik het helemaal had opgeschoond. En het is ook nog een voordeel want ik deed eigenlijk uiteindelijk heb ik dat in december gedaan want mocht het, mocht je bedrijf op 1 januari nog bestaan moet je ook nog een jaarrekening van het jaar eigenlijk daarvoor dropperen en als je turboliquideert hoeft dat niet. Dus dat was eigenlijk een groot voordeel. Dus ja, en eigenlijk het heeft eigenlijk bij elkaar allemaal misschien wel een jaar geduurd voordat ik echt van het eerste contact tot ik daadwerkelijk mijn business verkocht en ook in dat jaar moet je je business natuurlijk gewoon zorgen dat er omzet blijft draaien en dat hij niet inkakt. Dus het was ook wel spannend en je zit continu documenten aan te leveren, je zit in calls, nou ja. Kijk, hoe ik nu zie wat wij bij de Dwarfs voor elkaar krijgen is dat wij een business vaak nou ja, relatief snel, zeker als een business die wij op bol.com kopen die kunnen we relatief snel overnemen. Dat kan echt wel binnen 30 tot 60 dagen, absoluut. Maar het ligt er een beetje aan hoe complex de business is ook natuurlijk. Hoe groter die is hoe complexer die is en als hij relatief klein is, ja, dan valt het wel mee. Maar met name weet je zat ik bij mijzelf na te denken van ok, wat heeft het hele proces nou met mij persoonlijk gedaan weet je, ik gaf het ook eerder wel aan. Het was uiteindelijk ook een emotioneel proces want je bent toch een soort van je kindje of je baby aan het verkopen waar je letterlijk 10 jaar had ik daaraan gewerkt en in een keer was het er niet meer, in een keer is het, heb je nou ja, weet je, dat is ook nog zo grappig, op het moment dat ze dat geld zeg maar naar je overmaken van de deal, ja, ok, dan staat er geld op je bankrekening. Nou ja, dan open je, ja, je bent natuurlijk eerst 35 keer aan het refreshen als je weet dat ze het geld hebben overgemaakt. Je denkt van wanneer komt het, wanneer komt het, wanneer komt het. En nou ja, op een gegeven moment stond het erop. Nou ja, prima, ja, dan staat er een bedrag op je bankrekening die je nog niet vaak hebt gezien zeg maar. En dan denk je ok, nou, dat is het dan.
"Zwart gat.."
En eigenlijk ja, weet je, ik voelde me als mens niet heel anders, sterker nog, uiteindelijk voelde het misschien ook als een soort van leegte want op een gegeven moment heb je geen bedrijf meer en nou ja, goed, ik heb eerder een podcast opgenomen ook voer het Dwarfs spektakel waar ik in ben gestapt en hoe dat is ontstaan en daar zat ik eigenlijk op dat moment al middenin en dus ook wel een grappig verhaal om te vertellen want ze noemden mij in het begin bij de Dwarfs the secret weapon, en waarom, omdat ik mijn business natuurlijk aan de grootste concurrent of concullega, hoe je het ook wil noemen heb verkocht, Thrasio en dat hele proces was natuurlijk redelijk behulpzaam om daar ook van te leren om dat voor de Dwarfs in te zetten. Dus zeker in die fase heeft dat heel veel geholpen als secret weapon. Dat is eens een keer een andere titel dan ondernemer op slippers. Maar ja, die persoonlijke ride en dat je je niet veel anders voelt erna dat was wel ja, weet je, het was ook wel, natuurlijk het is fijn om een soort van die financiële basis of fundament of hoe je het ook wil noemen nog meer aan te dikken en ergens had ik in mijn hoofd ok, ik verkoop mijn business en ik neem drie, zes, whatever, ik neem gewoon rust totdat ik voel dat ik weer aan het werk wil. Dat is niet helemaal zo gelopen want voordat ik mijn business had verkocht zat ik al met drie benen eigenlijk in de Dwarfs en hadden we de eerste overnames gedaan en waren we eigenlijk hetzelfde spel aan het spelen wat Thrasio dus speelt in Amerika, de grootste ter wereld, en wij wilden dat spel in Nederland gaan spelen. Nou, daar heb ik ook een losse episode over opgenomen hoe de Dwarfs is ontstaan. Ik weet het nummer even niet uit mijn hoofd maar goed, je kan hem vast vinden. Dus dat was echt ja, eigenlijk stond ik dus, was ik dus al vol gas met een ander ding bezig.
Vrijheid ervaren
Dus ik ben er eigenlijk achter gekomen dat het geld wat op mijn bankrekening kwam dat dat niet zoveel met mij deed ondanks dat het wel fijn was en ik had ook in mijn hoofd om die tijd eigenlijk een soort van vrij te nemen of in ieder geval niks te doen om een soort van te consolideren en ook mijzelf een beetje aan te sterken en de stressvolle periode die ik had om die een beetje te verwerken en voor mijzelf dingen op een rijtje te zetten voordat ik weer verder ging. Want ik zeg ook altijd materialisme is niks. Dus weet je, ik had niet per se ook een doel wat ik nou echt ging kopen of zo. Sterker nog, ik heb echt letterlijk ik heb eigenlijk geen idee. Ik heb, nee, ik heb echt niks groots of zo gekocht. Sterker nog, ik rijd nog steeds in een oude Volvo en mijn vrouw ook. Ja, weet je, ik bedoel natuurlijk, we hebben een mooi huis, maar dat hadden we al voordat ik mijn business verkocht. We wonen in een mooie woonboerderij met kippen en kinderen en een hond en nou ja, drie kids, ze hebben een mooie ruimte en dan kunnen ze lekker hutten bouwen en we wonen ook nog mooi in de buurt van de Waal, daar heb je allemaal standjes en zo dus daar hebben we niks om te klagen, maar ik had letterlijk niks op mijn lijstje staan dat ik dacht van als ik mijn business verkoop dan ga ik in een keer dit kopen want ik weet ook alles wat je koopt is op een gegeven moment weer weg of verkoop je weer een keer of whatever. Ja, het zou mij niets doen, het zou me niks doen. En zelfs dat ik dacht van nou, misschien is een nieuwe auto wel leuk heb ik dat eigenlijk ook nog niet gedaan en rijd ik nog steeds in een oude Volvo op LPG. Wat met tegenwoordig met die benzineprijzen ook wel nice is natuurlijk. Maar goed. Ja, dat is ook gewoon een beetje de eenvoud die je houdt en het is dus met name een business verkopen is met name een emotioneel proces voor jezelf. En daar ben ik wel echt ook wel achter gekomen en het was eigenlijk ook wel een soort van stressvol tot het moment dat daadwerkelijk de deal rond was en ondanks, en dat is ook iets wat ik echt geleerd heb de afgelopen nou, misschien wel tientallen jaren dat het vertrouwen in jezelf het belangrijkst is en ik had altijd het vertrouwen gehouden dat dit goed zou komen. Ik wist diep van binnen dat ik mijn business ging verkopen en dat het goed kwam want als je in zo’n proces zit wat bij mij dus een jaar duurde kan het ook zo zijn dat in een keer de andere kant van de partij zegt van ja, Bas, luister, we hebben geduwd en getrokken, we hebben het intern overlegd, maar dit gaat niet werken. Dit wordt gewoon te complex dus zoek maar een andere koper. En ook dat was uiteindelijk wel gelukt een andere koper vinden en het ook verkopen aan iemand anders, maar dan ben je weer echt letterlijk bij ground zero. In de tussentijd moet je je business laten groeien of op peil houden. Bij een andere koper weet je niet wat voor bod je krijgt, ja, en ga zo maar door. Dus het beidt wel wat onzekerheid. Maar het vertrouwen houden wat ik dus altijd eigenlijk wel heb gehouden is echt super belangrijk en dat je dat van binnen voelt weet je, dat is ja, dat is misschien wel een van de waardevolste skills of zo die ik heb opgedaan dat je gewoon nou ja, 1) zelfvertrouwen hebt, maar dat je het vertrouwen van binnen hebt dat het allemaal goed komt en ook al komt het niet goed, ja, dat is ook iets wat ik door de Vipassana of de meditatieretraite heb geleerd is dat je je niet of nooit moet echten aan de uitkomst. Dat is vaak moeilijk weet je want als je je ergens aan gaat hechten aan een uitkomst dat is per saldo een formule voor teleurstelling en ja, dat wil je niet want je gaat je eraan hechten en als het dan anders is dan ben je teleurgesteld of voel je je minder, maar als je er niet aan hecht dan maakt de uitkomst ook veel minder uit en is het gewoon meer genieten van wat je nu aan het doen bent.
De podcast..
Ja, dat gezegd hebbende waar ik deze podcast mee startte, ik heb dit stiekem wel een beetje gemist, ja, ik heb echt de afgelopen maanden bijna niks aan podcasts gepubliceerd en ik vind het stiekem weer reteleuk om dit te doen en er staan nog wat interviewtjes op de rol. Ja, gewoon waarde leveren, ik vind het super leuk om dingen naar buiten te brengen om waarde te leveren aan ja, aan jullie, aan jou eigenlijk. Maar goed, het geld doet dus niks, alles wat je zou willen kopen is totale onzin. Ik ben erachter gekomen dat alles wat je wilde er eigenlijk altijd al was. Maar goed, nogmaals, het is wel fijn om dat financiële fundament wat groter te maken en dan daarmee nog meer een soort van extra rust te creëren op dat vlak. Dat is wel absoluut waar.
Business sluiten in Hong Kong
En na het verkopen van die business ben ik echt een soort van persoonlijk opschoon proces gestart hè, dus ik zat al met drie benen in de Dwarfs, ja, eerste overnames waren daar gedaan, maar ja, weet je, ik had mijn BV nog nadat ik mijn deal had gedaan en ja, weet je, ik had ook mijn bedrijf in Hong Kong opgericht had ik een tijd geleden daar, ja, daar heb ik een eigen fabriek gestart. Nou ja, ik moest die fabriek eigenlijk, nou ja, daar was ik ook in de deal mee bezig van willen jullie die fabriek hebben? Nee, zij kopen geen fabrieken dus ik moest iets met de fabriek. Nou ja, uiteindelijk heb ik die fabriek zelf opgezet en produceerde ik mijn eigen tassen zeg maar en dus ja, uiteindelijk ja, heb ik echt daar ook veel afgeschreven hoor. Uiteindelijk heb ik de machines die ik daar had gekocht om die fabriek op te zetten die heb ik verkocht aan mijn vorige leverancier, eigenlijk ook voor te weinig geld, maar goed, dat maakt niet uit. Ik was hartstikke blij met de deal en ik ja, daar ben ik gewoon echt blij mee en ik heb die machines dus gewoon voor een mooie prijs aan de vorige leverancier verkocht ook met, en ik heb daarna tegen Thrasio gezegd van ja, jullie kunnen daar inkopen want ook die fabriek die moest eigenlijk zijn capaciteit ook verhogen omdat Thrasio normaliter eigenlijk twee, drie keer zo groot gaat inkopen nadat ze een bedrijf overnemen en ik vond het ook wel fijn dat als ze meer machines hadden dat ze die capaciteit konden verhogen. Dus nou ja, die machines verkocht aan de vorige leverancier en nu ben ik ook mijn Hong Kong Ltd. aan het afsluiten.
Wat ik net vertelde over turboliquideren van een Nederlands bedrijf, ja, dat bestaat in Hong Kong niet en het gaat nog allemaal redelijk op de ouderwetse manier. Ik heb daar twee bankrekeningen, eentje bij de Bank of China en eentje bij de Hang Seng bank, maar als je die systemen ziet joh waar je inlogt dan denk je echt dat je terug in het MS DOS tijdperk bent. Dat is echt niet normaal. Maar goed, zo gaat het ook nog met ja, bedrijven en dingen opzetten of ja, afsluiten ook. Dus nou, bij mijn boekhouder die ik in Hong Kong heb gevraagd van ok, ik wil die Hong Kong Ltd. Sluiten. Ik ben begonnen met alle bankrekeningen af te sluiten zodat er ook geen transacties meer waren. Het in werking gezet om de Ltd. ook te sluiten. Nou ja, ik kreeg echt een soort van bijbel opgestuurd van die ik moest tekenen. Ik denk dat ik wel 130 handtekeningen heb gezet of zo, ik voelde me net Willem Alexander die de hele dag aan het krabbelen is. Nou, dat al die documenten teruggestuurd naar Hong Kong en nu is het in werking in ieder geval om ook die Hong Kong Ltd. af te sluiten.
Innerlijke rust
Dus ik was van binnen was ik mijzelf ook aan het opschonen en zeker ook door de meditatie, maar ook van buiten wilde ik eigenlijk van alle ballast die ik had verzameld wilde ik eigenlijk van af. Dus eigenlijk alle bagage die ik in mijn eigen rugzak had gestopt. Dus eigenlijk alles wat ik zelf opgeschaald had de afgelopen jaren was ik nu eigenlijk was het de tijd om alles op te schonen. Ja, dus ik wilde echt alles lichter maken en ook volledig de focus leggen op de Dwarfs eigenlijk want wat daar gebeurt is ook ongekend en ik denk dat wij sowieso het snelst groeiende bedrijf van Nederland zijn en worden ook. We zullen, nou ja, of dat gebeurt of niet, maar ik ben ervan overtuigd dat we daar de nodige prijzen voor gaan winnen. En ook dat is niet iets, ja, dat is wel leuk weet je, en daar genieten we van. Ik denk dat het als team een boost geeft maar het is ook niet iets wat per se noodzakelijk is om te gebeuren. Weet je, ook al winnen we die prijzen niet, we hebben gewoon een leuke groep mensen bij elkaar en echt mooie specialisten bij elkaar zitten die lol maken en die gewoon een mooie business aan het neerzetten zijn. Dat is eigenlijk nog veel belangrijker dan het winnen van die prijzen.
Het einde van de studio..
Maar goed, en het opschonen proces ging eigenlijk nog verder en ja, weet je, mijn gedachte was ook van ok, kijk, een van de dingen die ik dus ook een paar weken geleden heb gedaan is de huur van deze studio opgezegd. Eigenlijk wel een beetje met pijn in mijn hart, ik heb hier veel lol gehad, veel mooie dingen opgenomen, maar ja, wat ik, ik ga nu alle spullen inpakken en ik ga ze even tijdelijk opslaan en ik ben natuurlijk bij de Dwarfs aan het kijken of we daar de studio weer gaan opbouwen. Dus dat betekent niet dat de studio nooit meer ergens komt en ik hoop echt dat hij bij de Dwarfs wordt opgebouwd zodat we daar gewoon ook epic content kunnen creëren en mooie webinars kunnen geven, nog meer waarde kunnen delen, een podcast starten en dat soort dingen. Ja, dat lijkt me mooi. Maar ik wilde mijzelf lichter maken. Weet je, ik heb deze studioruimte bij mij in het dorp gehuurd. Ja, ik vond het zonde dat ik eigenlijk geen podcasts meer opnam en wel deze ruimte had dus dan heb ik besloten ik wil mijzelf lichter maken dus ik wil eigenlijk alle ballast wil ik weg dus ik wil ook van dit soort verplichtingen af en dat is de reden waarom ik zelfs deze podcast geruime tijd heb opgezegd.
R&D department bij Dwarfs
Dus ja, Hong Kong Ltd. opgeschoond, mijn bedrijf in Nederland geturboliquideerd waar ik de deal mee had gemaakt met Thrasio, de studioruimte opgezegd en zo was ik eigenlijk alles aan het opschonen. Ja, goed, en daarmee tegelijkertijd de Dwarfs gestart eigenlijk. Nou ja, we zitten daar nu een dik jaar in en zoals ik al eerder zei 50 miljoen omzet, veel gebeurd, echt het team gaat richting de 80 man inmiddels. We zitten nu in een spannende fase waarin we een nieuwe financieringsronde aan het doen zijn en dat wordt echt voor Nederlandse begrippen echt ook kan ik je vertellen ongekend nieuws. Ja, het is gewoon onwijs gaaf, het is gewoon onwijs gaaf. En ik ben nu binnen de Dwarfs de R&D department aan het opzetten, ik vond het altijd super gaaf maar zoals je ook hoort van mijn fietstas hoe je unieke producten lanceert en met name hoe je die succesvol maakt ook op de marketplaces, maar het gaat met name nu om het stukje product development, die afdeling ben ik aan het opzetten. Ja, en mocht je ook dit luisteren en denken van hé, tof, product development daar heb ik wel kaas van gegeten, weet je, eigenlijk moet je een strakke project manager zijn hiervoor, we hebben een heel proces uitgedacht met SOP’s, dat zijn standaard procedures die gevolgd kunnen worden en we zoeken eigenlijk nog mensen die dat hele product development proces eigenlijk als een soort van project manager kunnen, die dat gaaf vinden om producten te ontwikkelen dat is één, maar die ook dat hele proces van A tot Z kunnen doorlopen. Mocht jij het tof vinden om ja, producten te ontwikkelen en ook met name natuurlijk ook samen met mij te werken stuur mij dan even een mail op bas@dwarfs.io. Dan kun je mij gewoon een mailtje sturen als het je tof lijkt om met mij te werken binnen de R&D afdeling van de Dwarfs.
Nou, even een zijstraatje, maar sowieso weet je, ik ben echt, ik vind het super tof om producten te ontwikkelen, om dingen beter te maken dan de rest en dat is eigenlijk waar het uiteindelijk om draait en dan gaat het weer om waarde toevoegen en dat is wat mij betreft ook de enige manier ook voor naar de toekomst toe op de marketplaces om te winnen tussen haakjes om gewoon zoveel mogelijk waarde aan de producten toe te voegen en dat natuurlijk ook met een goede marketingmachine aan de achterkant neer te zetten. Maar goed, veel opgeschoond en ja, dat was eigenlijk het hele spektakel de afgelopen tijd. Ja, een nieuwe fase eigenlijk, een nieuw hoofdstuk, eigenlijk ook ik noem het ook altijd weer alsof je zeg maar bij de Dwarfs van een relatief kleine business die ik dan had tussen haakjes naar een echt grote substantiële business schrijf je eigenlijk een ik noem het dan gaan de stakes omhoog, zoals je bij poker hebt zeg maar dus je bent eigenlijk een pokertafeltje opgeschoven waar de stakes in ieder geval veel hoger zijn, het gaat om veel grotere bedragen en het is echt letterlijk een heel spektakel. Dus dat is heel tof.
Ik ga hier een eind aan breien. Ik bedank jou in ieder geval wederom voor het luisteren naar deze podcast. Het doet me veel en ik vind het super leuk om deze verhalen de wereld in te slingeren en ik vind het nog leuker dat jij ernaar luistert want zonder luisteraars is het wel een beetje saai in de leegte te lullen. Dus super bedankt daarvoor. Wie weet komen we elkaar ergens ooit tegen of voeg me toe op LinkedIn, daar deel ik het meeste van mijn verhalen en mijn avonturen die ik beleef en maar ja, ikz eg tot snel dan maar weer. Ciao-ciao!
Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!
Ja, heb ik een heel uur lopen lullen, moet ik ook nog mijn eigen outro erin gooien. Nogmaals dank voor het luisteren, misschien een korte call to action, als je het leuk vind om met mij te werken om producten te gaan ontwikkelen bij de Dwarfs binnen de R&D afdeling stuur mij een mail op bas@dwarfs.io. Alright, tot snel allemaal. Ciao-ciao!