In 8 stappen een Amazon verkoper worden op iedere marketplace!
arrow_drop_up arrow_drop_down
In 8 stappen een Amazon verkoper worden op iedere marketplace!
31 december 2020 

In 8 stappen een Amazon verkoper worden op iedere marketplace!

Amazon verkoper worden, hoe moeilijk kan het zijn? Of je nu op zoek bent naar een leuke bijverdienste, of een uiterst succesvolle online business wilt gaan starten …Amazon biedt je alle mogelijkheden om dit te doen. Het lijkt alleen altijd zo “makkelijk” wanneer je de succesverhalen op het internet ziet of je buurvrouw die dingen verkoopt op Amazon erover hoor praten. En hoewel je er goed mee kan verdienen, is het zaak dingen wel op de juiste manier aan te pakken.

Wil jij een Amazon verkoper worden? Ga dan eerst eens na of je een budget hebt om mee te starten …en wat je ook zal moeten snappen is dat er veel onderzoek, werk en toewijding nodig is om ook ECHT succesvol te worden. In de praktijk is het namelijk zo dat veel verkopers er alweer mee stoppen, voordat ze echt geld verdienen met verkopen op Amazon.

Maar wanneer je er alles aan doet om te slagen, zal dit jouw kansen aanzienlijk vergroten …en zal ook jij die succesvolle Amazon verkoper worden.

En om je wind in de zeilen te geven …laten we hieronder een aantal stappen zien hoe jij een Amazon verkoper kan worden die aan de lopende band bestellingen krijgt.

Laten we hieronder eens gaan kijken naar die stappen …

1. Amazon verkoper worden, maar met welk product?

Producten verkopen op AmazonJe wilt een Amazon verkoper worden, en besluit ermee aan de slag te gaan. Het eerste wat je nu zal moeten gaan doen is het zoeken en vinden van een product dat je wilt gaan verkopen op Amazon. En dat productonderzoek is het belangrijkste wat je zal doen aan het begin van je verkoopavonturen. Het zal er namelijk toe leiden dat je succesvol wordt, of geen item (of anders heel weinig hiervan) zal gaan verkopen op Amazon. Je zal tijdens dit proces data verzamelen die de slagingskans van je hele Amazon project bepalen.

Er komt namelijk veel meer bij kijken dan even het succes van andere verkopers imiteren, of concurreren met verkopers die gemiddelde (of matige) productpagina's hebben. Je zal uitgebreid onderzoek moeten doen naar het product dat je wilt gaan verkopen, competitie dienen te gaan analyseren, de juiste zoekwoorden vinden voor je producten, trends spotten en overige zaken om er ook echt een succes van te kunnen maken!

Wat je hierbij ook zal moeten snappen, is dat Amazon verkoper worden op verschillende manieren uitgevoerd kan worden. En welke manier het beste bij jou past hangt af van je persoonlijke situatie en doelen …laten we hieronder eens gaan kijken naar je mogelijkheden:

• Retail arbitrage: dit is over het algemeen een prima manier om met je verkopen op Amazon te starten. Je zal namelijk met deze verkoopmethode naar fysieke winkels gaan om te zoeken naar (sterk) afgeprijsde producten, om die vervolgens dan op Amazon te verkopen tegen een hogere verkoopprijs. Je kan op die manier met (relatief) een vrij klein budget beginnen met het verkopen van producten op Amazon, zonder dat je heel veel voorraad hoeft in te slaan uit bv. China (wat natuurlijk ook iets langer duurt voordat het aankomt). Een andere variant hierop is “online arbitrage”, wat feitelijk op hetzelfde neerkomt …maar waarbij je dan online kijkt naar producten die je voor een koopje kan inslaan, om ze vervolgens voor meer op Amazon te zetten.

Private label: is een van de meest populaire manieren van verkopen op het Amazon platform, en ook de verkoopmethode waar je (over het algemeen) het beste mee kan gaan opschalen. Bij deze verkoopmethode ga je een product selecteren (iets unieks of bv. bestaande producten aanpassen en verbeteren) die je dan vervolgens in bulk laat maken door een (meestal) Chinese leverancier. Je kan het product bij die fabrikant laten aanpassen, tweaken …en kan er ook een eigen merklogo op laten maken, zodat je het product onder eigen vlag kan verkopen op het Amazon platform.

• Wholesale: betekent dat je de producten direct van een (groot en bekend) merk koopt (zoals bv. Nike, L'Oréal of andere merken) tegen een groothandelprijs en deze dan verkoopt op Amazon. Het verschil met een private label is dat je bij wholesale producten koopt van een gevestigd bedrijf / merk en het met hun toestemming (en wellicht bepaalde bijkomende voorwaarden) verkoopt.

Je kan dus een Amazon verkoper worden, met een van deze verkooptechnieken …er bestaat ook nog een optie om direct aan Amazon zelf producten te verkopen, maar die is voor de meeste verkopers niet relevant. We gaan daarom hieronder voortborduren op de verkoopmethode die het meeste gebruikt wordt …namelijk het maken en verkopen van een private label op het Amazon platform.

En om hiermee goed van start te gaan is het tijd om te gaan brainstormen naar fantastische productideeën …die er natuurlijk eindeloos zijn, maar je kan uiteraard niet zomaar een willekeurig product uitkiezen en verwachten dat je hier ook ECHT geld mee zal gaan verdienen. Want de beste methode om zo'n “winnend” product te vinden is gebruikmaken van data. Op die manier kan je namelijk zien of er genoeg vraag is naar een product, wat zal resulteren in hogere verkoopcijfers. Hierbij komen natuurlijk nog meer factoren kijken, maar dat is wel het beginpunt. En om die data te verzamelen, is het slim software te gebruiken waarmee je die productonderzoeken ook goed kan gaan uitvoeren.

Hierbij kan je bv. denken aan “Product Discovery”, waarmee je een overzicht krijgt van productideeën die matchen met je budget en doelen. Je kan met een paar simpele filters producten vinden die je kan gaan verkopen, zeker wanneer je nog maar net een (nieuwe) Amazon verkoper bent.

En wanneer het je eerste product is, kan je hiervoor het beste de volgende criteria aanhouden:

• Omzet: hanteer een bereik van zo'n 10,000 tot 25,000 dollar
Amazon reviews: ga voor maximaal 250 Amazon reviews
• Zoekvolume: we adviseren je minimaal 5.000 zoekopdrachten aan te houden
• Sales-to-review ratio: ons advies is minimaal 3 (wat erop neerkomt dat je gemiddelde maandelijkse verkopen op zijn minst 3 keer de hoeveelheid van je Amazon reviews zijn). Amazon reviews zijn meestal een veel voorkomende barrière om de markt te betreden, en je wilt er dus zeker van zijn dat je meer dan genoeg verkopen draait om Amazon reviews te (blijven) verzamelen om optimaal te kunnen concurreren met de competitie die er is.

En deze criteria zijn natuurlijk een startpunt …je zal deze moeten aanpassen naar jouw persoonlijke situatie en doelen die jij hebt. Hoe meer gepersonaliseerd ze zijn …des te beter de resultaten ook zullen zijn.

Nadat het samenstellen van een lijst met producten waar je interesse in hebt, is de volgende stap die productideeën te valideren. En gebruik hierbij dus de meest accurate data, omdat het je succeskansen absoluut zal vergroten. Je kan dit met onder andere “Market Intelligence” van Product Discovery doen. Het is een proces dat je TE verzadigde markten helpt te vermijden, of waar je verkooppotentie heel laag in zal zijn. Wanneer je jouw productideeën door de molen haalt, zou je het volgende moeten gaan analyseren:

• Barrier to entry: hoe makkelijk zal het worden om de markt te betreden en te concurreren met bestaande verkopers / merken in die niche? Wanneer er een aardig tot groot aantal verkopers of succesvolle merken zijn met hoge verkoopcijfers en een oceaan aan Amazon reviews …dan zullen je kansen vrij laag zijn om hiermee ook echt succes te hebben. Een succesvolle Amazon verkoper worden (zeker in de beginfase van je verkoopavonturen) doe je door in een markt te verkopen waar de concurrentie laag is, maar de vraag juist heel hoog (of in ieder geval genoeg om er een goede boterham mee te verdienen).

• Revenue and profit potential: hoeveel kan je nu echt verdienen met het product dat je wilt gaan verkopen? De ultieme meting om te bepalen of een online (Amazon) business echt succesvol is of niet, heeft voor het grootste deel te maken met de winstmarge die er wordt gemaakt …en elke verkoper zal hiervoor weer andere doelen hanteren. Je kan bv. in Market Intelligence zien hoeveel een producten maakt per maand, om te bepalen wat je ongeveer zou kunnen verwachten, wanneer jij van plan bent dat (soortgelijke) product te gaan verkopen. Let hierbij op dat je naar het gemiddelde kijkt …en zorg er ook voor dat je rekening blijft houden met alle bijkomende kosten die je winstmarge kunnen beïnvloeden (zoals kosten voor het importeren van je producten, Amazon fees of zelfs de nodige overheadkosten).

• Monthly sales: hoeveel items worden er elke maand opnieuw verkocht? Om goed te begrijpen hoeveel producten je nodig zal hebben (en dus moet bestellen bij je leverancier die zich meestal in China zal bevinden, waardoor het ook weer iets langer duurt voordat je ze hebt), zal je moeten weten wat momenteel de vraag hiernaar is op het Amazon platform. Check en kijk naar hoeveel items er elke maand verkocht worden van het product, en pluk deze data van in ieder geval de eerste paar pagina's …en bedenk hierbij ook goed dat je minimaal voor zo'n 2 maanden aan voorraad in moet slaan bij je (Chinese) leverancier …om altijd voorraad te hebben voor je klanten.

• Market trends: hoe verkoopt je producten het gehele jaar door? Er zijn namelijk genoeg producten die een piek zien in bepaalde seizoenen van het jaar, of het nu gaat om bv. feestdagen of producten die met bepaalde weersomstandigheden te maken hebben of simpelweg gewoon beter lopen in bepaalde periodes van het jaar. Je zal hier ook voorraden op moeten aanpassen, en wanneer producten met het label “seasonality” niet aantrekkelijk zijn voor jou …kan je die dus beter helemaal vermijden.

In het begin kan de Amazon Marketplace soms overweldigend zijn voor nieuwe verkopers, maar zeker dit soort handige software (er zijn overigens nog meer tools waarmee je dit soort analyses kan uitvoeren) en alle winstgevende data die je eruit kan halen …zorgt er wel voor dat het een stuk makkelijker wordt, en je kans op een succesvolle Amazon verkoper worden zal doen laten toenemen.

Voordat je een product gaat selecteren om te verkopen op Amazon, zal je ook moeten kijken of de prijs die je ervoor betaalt (of kan onderhandelen met je leverancier) het toelaat gezonde winstmarges te maken. Je kan hier een goed beeld van krijgen door eens op Alibaba te kijken, en een inschatting te maken wat je kwijt bent aan de producten (inkooprijs) …maar ook welke andere kosten er komen kijken bij onder andere het verzenden, opslaan en verkopen van producten op het Amazon platform.

2. Het openen van een Amazon accountAmazon verkoper worden start

Nu je een product hebt uitgekozen om mee te beginnen, zal je natuurlijk ook een “Amazon Seller Central Account” nodig hebben om echt te starten met verkopen op de Amazon Marketplace. Hiermee kan je productvermeldingen maken, voorraden beheren, rapportages bekijken en nog heel veel meer.

Je zal tijdens de inschrijving een geldig emailadres moeten invoeren en ook nog wat andere informatie zoals bedrijfsnaam + adres, telefoonnummer, creditcard & bankinformatie en taks-information (zorg dat je dit ook goed invult).

Ga je nu op een later moment echt verkopen maken, zal Amazon je betalen door het geld direct op je bankrekening te storen (en ze doen dat elke 2 weken, waarna ze je een notificatie sturen …zodat je weet dat het wordt overgemaakt).

Het is overigens ook nog even belangrijk te kijken naar WELKE soort Amazon Seller Central Account je gaat gebruiken voor je verkopen op Amazon. Er zijn namelijk 2 verschillende accounttypes namelijk: Professional en Individual.

Nadat je boven in de navigatie van Amazon.com op “Sell” klikt …kan je vervolgens Amazon verkoper worden door op de volgende pagina een account aan te maken. Je zal zien dat de Professional account over het algemeen prominent aanwezig is met onder andere een button waarmee je vrij snel en gemakkelijk deze account kan registeren, scrol je iets verder naar beneden op de pagina (ongeveer in het midden van de pagina) zie je ook de optie staan om een Individual account aan te maken, voor wanneer je maar een paar items denkt te gaan verkopen per maand.

Want er zit namelijk een verschil in kosten voor beide Amazon accounttypes.

Bij Professional betaal je namelijk een vast maandbedrag van 39.99 dollar en daarbij komen natuurlijk de Amazon referral fees, wat feitelijk een percentage is van elk product dat je verkoopt afhankelijk van de categorie waarin deze zich bevinden.

Je betaalt voor een Individual account deze maandelijkse kosten niet, maar in plaats daarvan betaal je per verkocht item 99 dollarcent (met een simpel rekensommetje zie je dus gelijk dat wanneer je meer dan 40 items per maand verkoopt, of van plan bent te gaan verkopen, dus meer aan een Professional account) zal hebben. Want ook bij de Individual account zal je Amazon referral fees betalen en is het dus voor bijna elke (serieuze) verkoper op Amazon slimmer om gelijk vanaf het begin een Professional account te kiezen.

Ga je dit namelijk op een later moment doen, en draai je volop verkopen, zal het meer tijd in beslag nemen die je liever aan andere zaken wilt besteden.

Maar indien je ECHT niet op voorhand al elke maand 39.99 dollar betalen, kan je altijd eerst een Individual account nemen en dan switchen wanneer je merkt dat de verkopen op gang beginnen te komen …wij raden de meeste verkopers met plannen om een Amazon business op te zetten en te laten groeien dus aan, gelijk goed te starten met een Professional account.

3. Amazon FBA of FBM kiezen voor je product

Verkopen op Amazon met FBA of FBMHet volgende onderdeel van je verkoopavonturen op Amazon, is het kiezen van je “fulfillment” method …ofwel, hoe ga je jouw producten opslaan, verzamelen, verpakken, versturen naar je klanten en op welke wijze ga je retourzendingen afhandelen. Je hebt hiervoor in feite 2 verschillende opties op Amazon namelijk: FBA en FBM.

We laten je hieronder even zien wat de verschillen zijn tussen deze beide opties:

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon): ga je voor deze optie, regelt Amazon eigenlijk je complete logistieke processen. Je hoeft alleen nog maar de producten van jouw leverancier naar een (of meerdere) Amazon Fulfillment Centre te sturen en vanaf daar doet Amazon de rest voor je. Op het moment dat een klant nu iets bij je koopt verzamelt Amazon het product, verpakt het en verstuurt het ook naar je klant …sturen ze het product terug, zal ook hier Amazon verantwoordelijk voor zijn inclusief de klantenservice daarvoor. En voor de meeste verkopers is dit een interessante optie, omdat je op die manier niet meer alles zelf hoeft te regelen en dus meer tijd aan andere belangrijke zaken kan besteden (zoals SEO en promoten van je producten op Amazon).

Amazon FBM (Fulfillment by Merchant): en het mag duidelijk zijn dat de tegenligger van FBA dan FBM is, waarbij je zelf alle logistieke processen zal gaan regelen. Je zal dus een opslagplaats moeten hebben (of daarnaar op zoek moeten gaan), zelf je producten gaan inpakken of hier mensen voor inhuren, versturen met een eigen logistieke dienst of dit via derde partijen laten verlopen en ook alle retourzendingen afhandelen …je snapt dat hier veel tijd en geld in zal gaan zitten, wellicht heb je al iets op zijn plaats en werkt dat goed …maar wil jij een Amazon verkoper worden en begin je vanaf “scratch” is het meestal slimmer om voor Amazon FBA te gaan.

4. Creëren van je Amazon productvermeldingProduct listing verkoper worden op Amazon

In deze stap zal je inloggen op jouw Amazon Seller Central Account, en je productvermelding gaan maken …waar je klanten op komen kijken, leren en het product uiteindelijk ook zullen kopen. Het is jouw kans om te laten zien wat je product is, wat het doet (hoe het werkt) en waarom ze die zouden moeten aanschaffen. En hierbij is het belangrijk dat je een zo accuraat mogelijke (product) omschrijving maakt. Je wilt bv. alle specificaties van het product vermelden (materialen, afmetingen, Ingrediënten, kleur, details en andere belangrijke dingen). Je zal hiermee namelijk de klant moeten overhalen het product ook echt te bestellen.

Om je producten daadwerkelijk op Amazon te kunnen plaatsen, zal je een productnummer toegewezen krijgen van Amazon (ook wel bekend met de naam Amazon FNSKU). Echter, om die te krijgen zal je eerst in het bezit dienen te komen van een Amazon UPC (wat een barcode is voor je product). En die UPC's worden gemaakt door de organisatie GS1 US, waarbij je de Amazon UPC kan verkrijgen via hun website. Je zal dus om de Amazon FNSKU (Fulfillment Network Stock Keeping Unit) te krijgen (een specifiek productnummer dat Amazon dus toe zal wijzen aan je producten), eerst een Amazon UPC (Universal Product Code) dienen te hebben die je dus via de website van GS1 US kan krijgen …in Europa wordt hiervoor ook wel vaak de Amazon EAN (European Article Numbering) gebruikt, en je kan ook die productcode via deze organisatie verkrijgen.

Hoe dan ook zal je de een of de ander (dus een Amazon UPC of Amazon EAN) altijd nodig hebben om een productvermelding te maken op Amazon, want heb je die niet zal een Amazon verkoper worden dus heel lastig worden.

Het kan overigens eventjes duren voordat je de productcodes hebt, maar wanneer dat allemaal rond is ga je beginnen met het maken van je eerste productvermelding.

Je zal hierbij overigens ook eerst goed zoekwoorden-onderzoek moeten verrichten. Want je kan nog zo'n prachtig verhaal schrijven en mensen proberen over te halen je producten te kopen …maar wanneer je niet de juiste zoekwoorden gebruikt, zullen jouw producten niet eens gevonden worden door klanten op Amazon en zullen ze dus ook jouw verhaal niet lezen. Het is een essentieel onderdeel van een productvermelding, want hoe meer potentiële klanten er naar jouw product komen kijken des te meer je ook zal verkopen (wanneer je het op de juiste manier doet).

We gaan je later in dit artikel meer laten zien over het vinden van de juiste zoekwoorden, maar laten we eerst eens naar de elementen kijken van je nieuwe productvermelding:

• Producttitel: de titel van je productvermelding is het belangrijkste element ervan, want Amazon zal dit zwaar laten meewegen (ze kijken namelijk voor zoekwoorden het eerste in je producttitel en zullen op basis daarvan, met hun bekende A9 algoritme, het product al gaan ranken in de zoekresultaten). En je zal natuurlijk ook wel snappen dat de producttitel + foto het eerste zijn wat je klanten zien in die zoekresultaten. Het is dan ook uiterst belangrijk alle belangrijkste dingen in de producttitel te vermelden, zodat je klanten gelijk duidelijk hebben wat je product is en of het een “match” vormt voor ze. Je kan hierbij denken aan de naam van het product (en in veel gevallen gelijk je belangrijkste zoekwoord), maar ook bv. afmetingen en aantal stuks per verpakking (units). En in de titel komen dus je belangrijkste zoekwoorden (1 of meerdere, net hoeveel je er hebt voor dat product).

• Bullet points: op de Amazon Marketplace zijn deze bullet points feitelijk de plekjes waar je de belangrijkste aspecten van je product uit zal lichten, en hier ook verder over kan uitweiden. En ook hier zet je weer belangrijke zoekwoorden in die je niet in de producttitel kwijt kan (zorg er ook voor dat je niet teveel dubbele zoekwoorden gebruikt …ga dus niet alle belangrijk zoekwoorden die in de producttitel staan ook in de bullet points neerzetten, maar gebruik hier zoveel mogelijk nieuwe zoekwoorden voor die ook relevant zijn en genoeg zoekvolume hebben).

• Productomschrijving: in dit gedeelte van je productvermelding kan je nog meer in detail beschrijven wat je product is (en waarom het zo geweldig is), hoe het in de praktijk werkt en het met “storytelling” proberen te verkopen …maakt het niet TE verkoopachtig, maar je mag er gerust een mooi verhaal over vertellen en ook je merk meer naar voren laten komen.

• Backend zoekwoorden: hier kan je nog een aantal zoekwoorden kwijt die wel relevant zijn (en ook zoekvolume hebben, waardoor je nog wat extra klanten zou kunnen aantrekken), maar die niet meer in andere elementen van je productvermelding passen (producttitel, bullet points en productomschrijving). Je kan hier ook zoekwoorden gebruiken in een andere taal (die gebruik worden om naar het product te zoeken), of bv. verkeerd gespelde zoekwoorden die je potentiële klanten veel blijken in te voeren tijdens het zoeken naar je product …en het maakt niet uit dat je die er ook in zet, want deze sectie zal niet zichtbaar zijn op je daadwerkelijke productvermelding voor je klanten.

• Fotografie: elke productvermelding mag maximaal 9 productfoto's bevatten en de eerste foto hiervan (die klanten ook in de zoekresultaten zullen zien) is ook wel de “hero” foto …ofwel, de hoofdfoto van je productvermelding. Je zal die eerste foto op een witte achtergrond dienen te plaatsen volgens de regels die Amazon hanteert voor productfoto's …foto's daarna mogelijk wel op een andere achtergrond komen te staan. Je kan bv. ook een foto van mensen maken die je product in het echt gebruiken (gebruik hiervoor geen paspoppen of dummies, maak er een foto van met echte mensen in een soort “lifestyle” setting). Zorg er ook voor dat je professionele foto's maakt, of laat maken door een fotograaf, want ze spelen een belangrijk rol in de beslissing van je potentiële klanten het product te kopen of niet.

5. Vind een goede fabrikant / leverancier voor je producten

Amazon verkoper worden met nieuwe productenStel, je wilt Amazon verkoper worden die private label producten gaat verkopen. Je zal dan onderzoek moeten doen naar goede leveranciers die het product voor jou kunnen maken, en er dan uiteindelijk eentje kiezen waar jij mee in zee zal gaan.

En hiervoor wordt meestal het Alibaba platform gebruikt, omdat er simpelweg enorm veel fabrikanten te vinden zijn die grote bulkvoorraden producten kunnen leveren tegen lage of aantrekkelijke prijzen …veel van die leveranciers zal je dus in China vinden.

Zorg er wel altijd voor dat je ECHT goed onderzoek doet naar de verschillende leveranciers die er zijn, want hoewel er veel goede partijen zijn bestaan er helaas ook wat minder goede fabrikanten. En je kan dit onder andere doen door op de productpagina van een fabrikant / leverancier te kijken of ze een “Verified Supplier” en “Gold Supplier” zijn …dit zijn namelijk classificaties die je iets meer de garantie geven dat het om een legitieme leverancier gaat (en deze check wordt ook uitgevoerd door derde partijen buiten het platform om, waardoor het tevens om een eerlijke graadmeter gaat). Verder kan je op de productpagina ook zien hoe goed ze reageren op aanvragen (Response Rate en Response Time) en hoeveel transacties de fabrikant maakt in welke landen …het geeft je een duidelijk beeld met wat voor een fabrikant je te maken krijgt.

We raden je aan een lijstje te maken van meerdere leveranciers (denk hierbij aan minimaal een stuk of 3 tot 5, maar 10+ mag ook …zolang ze maar relevant zijn voor het product dat jij wilt laten maken door ze). Je kan heel simpel contact opnemen met fabrikanten op Alibaba door op de “Contact Supplier” button te klikken en je aanvraag te doen bij deze fabrikanten.

En bij elke fabrikant die je nu gaat benaderen, komen een aantal belangrijke aspecten aan bod die je mee zal dienen te nemen in de conversatie. Je wilt op de eerste plaats niet al teveel te maken krijgen met taalbarrières, want met ruis op de lijn zal het lastig worden een product te laten maken zoals jij dat wilt (wellicht begrijpt een Chinese fabrikant het niet en wordt je product dus anders aangeleverd dan gewenst en dat wil je dus voorkomen). Over het algemeen zijn er steeds meer Chinese fabrikanten die ook de Engelse taal (goed) beheersen, en zou je hier dus niet al te veel problemen mee moeten krijgen. Verder wil je ook kijken hoe snel een fabrikant reageert (omdat het de samenwerking ten goede zal komen, en ook aantoont dat ze graag zaken met je wil doen) …en je dan in die reactie ook goede antwoorden krijgt op jouw vragen, en dat ze ook zelf met belangrijke vragen komen zoals welke afmetingen het product moet krijgen, welke kleur en andere specifieke dingen …het geeft aan dat ze niks overslaan en je product zo goed mogelijk willen maken voor je. En je wilt daarbij ook nog het liefst dat de fabrikant ervaring heeft met andere Amazon verkopers, zodat ze weten welke kwaliteitsnormen er gelden voor de Amazon Marketplace (er zit namelijk soms nog best wel wat verschil in kwaliteit tussen verschillende fabrikanten, en de kwaliteitsnormen van Amazon zijn natuurlijk heel hoog …je wilt niet dat producten gemaakt worden en hieraan niet voldoen, zodat ze wellicht niet eens verkocht kunnen worden op Amazon).

En je wilt ook weten hoe flexibel de fabrikant is, zodat er ook makkelijk aanpassingen kunnen worden verricht …of bv. ook producten die niet goed zijn terug kunnen worden gestuurd naar de fabrikant (stel je klanten sturen een hoop van de producten terug vanwege een defect, hoe goed zal je fabrikant dit afhandelen?).

De prijs is natuurlijk ook belangrijk, want je wilt een kwalitatief goed product tegen het budget dat je beschikbaar hebt hiervoor. Nadat je alle prijzen hebt ontvangen van je fabrikanten kan je met de Amazon FBA calculator kijken of je er genoeg winst op zal maken. Je wilt hier natuurlijk ook rekening houden met alle kosten die erbij komen kijken zoals het verzenden naar een Amazon Fulfillment Centre, maar ook welk verkoopprijs je gaat hanteren op de Amazon Marketplace …zo kan je een vrij goede inschatting maken hoe winstgevend je echt zal zijn met het verkopen van je producten.

Je zal overigens ook nog moeten leren onderhandelen met je fabrikant, wanneer je Amazon verkoper worden serieus neemt …want dat is ook onderdeel van je verkoopavonturen op het Amazon platform. Het zal vaak gaan over de MOQ (Minimum Order Quantity) en wellicht ook de prijs …wees hierbij wel eerlijk en snap ook dat wanneer je alleen maar uit bent op een (TE) lage prijs, je fabrikant hoogstwaarschijnlijk op kwaliteit zal inleveren om het nog rendabel te laten zijn voor ze. Je kan dus best onderhandelen, maar besef dat je fabrikant er ook nog een boterham aan moet verdienen.

Nadat je hebt gecommuniceerd met een groot aantal leveranciers, zal je vervolgens een lijstje maken met de 2 tot 3 beste en bestel je “samples” bij deze fabrikanten, zodat je het product ook in het echt kan checken …koop ook een paar producten van concurrenten op Amazon (die hetzelfde of soortgelijke product verkopen) en vergelijk alles met elkaar. Je hebt nu een goed beeld welke fabrikant het beste is voor jouw product en kan vervolgens overgaan tot je eerste echte (grotere) bestelling.

6. Je producten bestellen en laten versturenAmazon verkoper worden producten verzenden

Je hebt nu een fabrikant uitgekozen waarmee jij zaken wilt gaan doen, en zal dan ook een eerste grote bestelling gaan plaatsen. We raden je aan om minimaal een voorraad te bestellen voor zo'n 2 maanden (of in ieder geval genoeg voor de periode die het duurt om nieuwe producten te laten overkomen uit China).

Je doet zaken met voornamelijk Chinese fabrikanten, en krijgt hier dus ook te maken met verschillende betaalopties:

• Bankoverschrijving: het is de meest riskante betaaloptie die je hebt, gezien je direct geld overmaakt op de bankrekening van de fabrikant (en dit dus niet meer terug kan boeken indien er iets fout gaat …of heel lang bezig zal zijn om dit weer op orde te krijgen). In vergelijking met alle andere betaalopties die je hebt, is het wel de goedkoopste. Er zijn een hoop fabrikanten die hier de voorkeur aan geven, maar we raden je aan voor een andere betaaloptie te kiezen ….zeker in het begin wanneer je nog bezig bent een (goede) relatie op te bouwen met de fabrikant die je hebt gekozen.

• Creditcard / Paypal: dit is een vrij betrouwbare oplossing om internationaal betalingen te doen en dus ook aan je Chinese leverancier, maar gaat wel gepaard met hogere fees voor elke transactie die je maakt. Veel Amazon verkopers prefereren deze betaalmethode gezien geld ook altijd weer kan worden teruggeboekt, wanneer er dingen niet goed blijken te gaan. In het geval van de fabrikant zal deze hier niet altijd akkoord mee gaan, vanwege de hogere fees die erbij komen kijken.

• Escrow service: het is in feite een combinatie van de andere 2 betaalopties, waarbij je betaling naar de fabrikant zal gaan, maar het eerst in bewaring wordt gehouden door Alibabab zelf …totdat jij je producten ook echt hebt ontvangen. Het is dus in feite een prima “gulden middenweg” oplossing voor jou en de fabrikant …zorg ervoor dat je leverancier een betaling via Alibaba pay of iets vergelijkbaars accepteert, zo heb je er allebei voordeel van.

Voordat je een betaling doet, zal je eerst ook duidelijk moeten aangeven waar je producten naartoe moeten worden verstuurt (in het geval dat je gebruik maakt van Amazon FBA is dit naar een Amazon Fulfillment Centre). Je zal ze ook moeten voorzien van doos-labels, pallet-labels en FNSKU's.

Je zal bij Amazon FBA natuurlijk ook Amazon zelf op de hoogte moeten stellen dat je bestelling eraan komt, en dat kan je doen door een “inbound shipment” aan te maken in je Amazon Seller Central Account. Ga je voor Amazon FBM dan kan je het naar je eigen of een door jouw gekozen opslagplaats laten sturen, en het met je fabrikant en freight forwarder verder regelen.

Op dit moment kan je ook de overweging maken, om je producten nog een extra kwaliteitscontrole te laten ondergaan door een derde partij …zodat je kan checken of die kwaliteit voldoet aan jouw standaarden. Je kan dit in het land van herkomst laten doen (in de meeste gevallen dus China), of in het land waar je producten naartoe worden gestuurd. Je kan op Alibaba kijken in de Inspection Directory om te zien welke inspecties er zijn tegen een redelijke prijs. We raden je altijd aan om voor de allereerste bestelling die je maakt, een extra kwaliteitscontrole te laten uitvoeren …zo heb je meer zekerheid dat jouw producten ook echt aan alle wensen en natuurlijk eisen voldoen. Je kan daarna dan eens in de paar bestellingen zo'n extra kwaliteitscheck laten uitvoeren, om de kwaliteit te blijven waarborgen.

7. Optimaliseren van je productvermelding op Amazon

Productlisting opmakenWil je een succesvolle Amazon verkoper worden? Ga dan zeker met het optimaliseren van je productvermelding aan de slag, want nu je alles “up and running” hebt is het ook zaak zoveel mogelijk potentiële klanten naar je productpagina te krijgen …en wil je uiteindelijk ook dat de verkopen toenemen (en dat de conversieratio's voor je producten hoger worden). En je zoekwoorden spelen daarin een essentiële rol …bij het kiezen van de juiste zoekwoorden zal je namelijk niet alleen maar NOG meer consumenten naar jouw productpagina zien te krijgen, maar ook (wanneer die zoekwoorden een perfecte match zijn voor je klanten) meer verkopen draaien op Amazon.

Wellicht heb je tijdens de rest van de activiteiten aan je productvermelding al zoekwoorden verzameld, maar haal anders je product door een goede zoekwoordentool om nog meer suggesties te krijgen die je kan implementeren in je productvermelding …en verwerk de belangrijkste hiervan op een natuurlijke en creatieve manier in je producttitel. Hierbij zijn de eerste 5 woorden in je producttitel het belangrijkste …dus probeer je allerbelangrijkste zoekwoord (en) hier te plaatsen.

En verwerk de andere belangrijke zoekwoorden in je productomschrijving en bullet points van je productvermelding …om het vervolgens af te sluiten met overgebleven zoekwoorden (die ook nog relevant kunnen zijn) die je bij de backend zoekwoorden neer zal zetten. Zo pik je van alle graantjes wat mee …elke verkoop die je zo meer maakt is er eentje, en samen vormen ze het grotere geheel van je Amazon business!

8. Nog meer je verkopen boosten op AmazonAmazon verkopen boosten

Wil jij een Amazon verkoper worden die er alles aan doet meer verkopen te draaien, en te groeien met jouw Amazon business? Ga dan ook aan de slag met strategieën om nog meer verkopen te boosten, zodat je naar “the next level” kan gaan met je Amazon business. Om echt die overtreffende trap te maken, zal je namelijk meer moeten doen dan alleen maar je productvermelding maken en denken (hopen) dat de verkopen vanzelf binnen zullen stromen …je zal namelijk de zichtbaarheid van je producten moeten vergroten over het gehele Amazon platform om er nog meer uit te halen.

Er zijn een paar manieren om hier nog meer vaart achter te zetten:

• Het starten van een Amazon PPC campagne
• Het faciliteren van een “giveaway” van je product (meestal onderdeel van je productlancering)

Laten we naar beide eens wat meer in detail gaan kijken.

Amazon PPC campagne voeren voor producten

Amazon PPC campagnes zijn in feite betaalde (gesponsorde) advertenties die je vast zelf ook weleens voorbij ziet komen, elke keer wanneer je aan het shoppen bent op de Amazon marktplaats. In zo'n Amazon PPC campagne zal je bieden op een advertentie om vervolgens vertoont te worden in een van de advertentiesecties op de Amazon Marketplace …wanneer je klanten zoeken op een specifiek zoekwoord dat relevant is aan jouw product. Nadat een potentiële klant erop klikt betaal jij een klein bedrag (waarbij je dus zelf een maximale PPC / Pay-Per-Click kan kiezen) aan Amazon en zal je dus alleen betalen wanneer mensen je productpagina ook echt bezoeken. Het helpt je nog meer onder de aandacht te komen met je product en dat meer mensen het dus zullen zien of zelfs kopen …in vergelijking met het niet draaien van Amazon PPC campagnes.

Productlancering met daarin een “giveaway”

Een andere krachtige manier om meer zichtbaarheid te creëren voor je producten is het faciliteren van een “giveaway” …in dit geval praten we over een product dat met fikse korting zal worden weggegeven en zal je vooraf bepalen hoeveel producten er voor die prijs weg mogen gaan en ook hoe lang die promotie duurt (zo zal je wel worden opgemerkt door Amazon's A9 algoritme om snel hoger te ranken met een belangrijk zoekwoord voor je product dat een hoog zoekvolume heeft, maar voorkom je dat er teveel producten tegen een veel te lage prijs weggaan). Je zal hierbij moeten kijken naar de competitie en hoeveel verkopen ze maken, om te bepalen hoe dit kan worden geoptimaliseerd. Wanneer je dit goed uitvoert kan je op pagina 1 belanden en zal je vanaf daar dus veel meer “exposure” krijgen …want net zoals in Google kijken en kopen de meeste mensen op pagina 1 en gaan ze meestal niet verder dan pagina 2 of 3, en dat is op Amazon niet veel anders. Het is dus enorm belangrijk om voor belangrijke zoekwoorden minimaal op pagina 1 te belanden en dan het liefst nog in de top regionen (dus op de eerste tot vijfde positie …maar besef wel dat je daar niet zomaar komt, hier is meestal veel tijd en geld voor nodig). Het allerbelangrijkste is dat je meer klanten krijgt en vanaf daar zal je ook steeds verder groeien.

Wil je hier meer over weten, is het slim om een Amazon expert in te schakelen …je kan voor vragen altijd contact met ons opnemen, we helpen je er dan graag verder mee!

Vervolgens zijn verkopen en je ranking in de zoekresultaten feitelijk elkaars katalysator …want hoe meer verkopen je maakt des te beter zal je ranking zijn in de organische zoekresultaten, wat dan vervolgens weer je verkopen nog meer aanjaagt en zo ga je dus steeds beter presteren.

Het is dan natuurlijk wel zaak dat de rest van je productvermelding ook steeds geoptimaliseerd wordt, zodat de klanten die op je productpagina komen ook echt aankopen bij je zullen doen!

Wil jij een succesvolle Amazon verkoper worden?

Neem dan zeker dit ultieme stappenplan mee …en werk aan alle aspecten van je Amazon business om er een groot succes van te maken. Er zijn een aantal zaken die je goed zal moeten uitvoeren, om er voor de langere termijn ook echt de vruchten van te plukken.

Indien je nog vragen hebt, een Amazon expert wilt inschalen of van plan bent een Amazon cursus te volgen …neem dan contact met ons op, want we kunnen je bij al deze zaken van dienst zijn en zo kan je een Amazon verkoper worden die uiteindelijk zijn of haar eigen succesverhaal schrijft!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies