Amazon training volgen? Dit is hoe wij jou kunnen helpen!
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 oktober 2020 
in Amazon

Amazon training volgen? Dit is hoe wij jou kunnen helpen!

Nu Amazon.nl een feit is en Amazon Nederland met meer dan 100 miljoen producten de markt op komt denderen, begint het bij steeds meer ondernemers toch wel een beetje te kriebelen. Amazon wordt in steeds meer landen operationeel, en dat biedt ook grote kansen voor Nederlandse startups of bestaande ondernemers. Wil je echter succesvol zijn met verkopen op Amazon …dan doe je er verstandig aan jezelf eerst te verdiepen in de materie, met bv. een Amazon training die je alle fijne kneepjes van het vak leert.

Wij kunnen je op dat gebied absoluut verder helpen, gezien wij veel ervaring hebben met verkopen op Amazon en verschillende cursussen hebben samengesteld om starters of bestaande ondernemers op de juiste weg te helpen.

Heb jij interesse in een Amazon training? Neem dan contact met ons op!

We staan je graag te woord en zijn de helpende hand voor iedereen die serieus zaken wil doen op de Amazon marktplaats.

In dit artikel krijg je alvast een voorproefje, van wat je in een Amazon training zal gaan leren. Er komen nog veel meer aspecten bij kijken …maar het geeft je alvast een idee wat er nodig is om echt te knallen op Amazon.

Wat ga je allemaal leren in een Amazon training?

Je weet vast wel dat Amazon.com meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand heeft …en dat is iets waar bijna elke ondernemer van droomt. Het zijn ook cijfers die veel mogelijkheden bieden voor alle externe verkopers van Amazon. Wil je producten gaan verkopen op Amazon, wordt je dus in een keer blootgesteld aan enorme aantallen klanten …die meestal ook al een stuk verder in het aankoopproces zitten en dus sneller converteren.

Maar …waarom hebben sommige verkopers op Amazon dan megasucces en anderen helemaal niet (of zeer weinig)?

Het heeft allemaal te maken met gebrek aan kennis en ervaring …je zal namelijk moeten weten hoe je Amazon maar ook klanten tevreden stelt, iets wat uitgebreid aan bod komt in een Amazon training. Immers, het ultieme doel van een Amazon training is juist dat te realiseren!

Je moet ook snappen dat het verder gaat dan alleen maar producten (waarvan jij denkt dat ze interessant zijn voor je doelgroep) te vinden en plaatsen op het Amazon platform …en dat de rest vanzelf gaat. Met die gedachte is de kans groot dat je van een koude kermis thuis komt.

Hoe vind je dan wel producten die goed verkopen? Op welke manieren kan je verkopen nog meer gaan boosten? En wat is er allemaal nodig voor een florerende business op Amazon voor de langere termijn?

Bij het volgen van een Amazon training krijg je antwoord op al die vragen …hieronder laten we je alvast een aantal aspecten zien die je kan verwachten, wanneer je van start gaat met onze Amazon trainingen.

1. Accountregistratie

Het begint natuurlijk allemaal bij het registreren van een Amazon account. Je denkt nu waarschijnlijk, een vrij simpele procedure zonder teveel poespas. En hoewel dat natuurlijk klopt, is er toch iets waar je even extra aandacht aan moet besteden. Je kan namelijk kiezen uit 2 verschillende soorten accounts. We praten hier over de “Professional” en “Individual” Amazon Seller Central account. Zorg ervoor dat je de juiste keuze maakt in welke je kiest …het kan namelijk veel schelen op de langere termijn.

Op de eerste plaats zal je merken dat Amazon veel prominenter de “Professional” account laat zien op hun inschrijfpagina. Ze willen liever dat verkopers voor deze account kiezen, en weten ook dat de meeste (serieuze) verkopers dit doen. Wanneer je verder naar beneden scrolt zal je ergens in het midden een linkje vinden met de vraag of je denkt maar weinig producten te verkopen …in dat geval kan er met die link worden ingeschreven voor de “Individual” account. Maar wat is dan precies het verschil?

In het begin van onze Amazon training maken we duidelijk aan (nieuwe) verkopers dat er veel beter gekozen kan worden voor de “Professional” account. Het blijft natuurlijk altijd een eigen keuze. Maar het biedt je namelijk veel meer voordelen.

Het lijkt in eerste instantie aantrekkelijk om geen 39 euro te hoeven betalen bij de Individual account …en zo gelijk al bijna 40 euro te besparen …maar je moet even iets verder kijken dan je neus lang is. Want hoewel je die maandelijkse kostenbesparing in je zak steekt, zal je die bij ook maar een klein beetje succes in het meervoud gaan uitgeven aan diezelfde Individual account.

Maar hoe dan …het is toch juist goedkoper?

Ja, tot de verkoop van maximaal 40 producten …want met een Individual account reken je per verkocht item 99 eurocent af met Amazon + aanvullende kosten (die aanvullende kosten heb je ook bij de Professional account).

Ga je dus meer dan 40 items per maand verkopen (wat natuurlijk het doel is van de meeste verkopers en al vrij snel kan worden gerealiseerd bij winnende producten), ben je dus een stuk duurder uit.

Verder mis je bij de Individual account een aantal belangrijke extra’s zoals FBA en een reële kans op de Amazon Buy Box (gaan we later nog even verder op in) …die je beide wel kan inzetten, wanneer je voor een Professional account kiest.

2. Productonderzoek: hoe vind je een winnend product?

Na het registeren van een Amazon account, kan je beginnen met het verkopen van producten op Amazon. Maar …voordat je producten gaat verkopen, zal je wel moeten weten wat je gaat verkopen. Hoe kom je achter de beste producten om te verkopen op Amazon?

Sommige verkopers denken zelf dat hun producten zeer gewild zullen zijn, maar in de praktijk kan er wel helemaal geen behoefte naar zijn. Het kan ook zijn dat je al een eigen webshop hebt met producten die goed lopen. De kans is zo een stuk groter dat het ook op Amazon wel zal loslopen.

Toch is het geen garantie …en helemaal wanneer je op verschillende marktplaatsen zaken doet. Er zitten soms grote verschillen in welke behoeftes mensen hebben per land of continent. Iets waar je jezelf zeker in kan verdiepen, om meer uit je verkopen te halen.

Maar wanneer je begint met bv. een private label zal je jezelf eerst een paar vragen moeten stellen. Wat is er zo speciaal aan mijn product? Waarom is mijn product beter dan de concurrentie? Wie is mijn doelgroep precies? Welke wensen, eisen of problemen hebben mijn klanten? Weten ze na het bekijken van mijn productvermelding dat ik de oplossing ben?

Zomaar wat vragen die je moet stellen, om te achterhalen of er echt behoefte is naar jouw producten zodat die ook echt zullen verkopen.

Natuurlijk zal je nog veel meer onderzoek verrichten …dingen die je allemaal in een Amazon training zal gaan ontdekken.

Gratis Amazon Masterclass

3. Productlancering: hoe maak je een flitsende start?

Ok …je hebt nu een winnend product gevonden die een grote kans van slagen heeft op Amazon. Vervolgens zal je het product nu ook moeten laten maken. En de meest gangbare weg hiervoor is Alibaba (of in sommige gevallen AliExpress).

Maar ook hierbij is goed opletten een vereiste …er zijn namelijk veel verschillende leveranciers op Alibaba actief. Het doel is uiteindelijk de beste leverancier op Alibaba te vinden. Je dient hiervoor een aantal cruciale stappen te nemen, zodat je alleen in zee gaat met de meest betrouwbare leveranciers (waarmee je ook goede prijzen kan onderhandelen, MOQ en lange samenwerking mee aan kan gaan).

Onderdeel hiervan is ook het laten versturen van samples door meerdere leveranciers. Zo kan je namelijk testen hoe lang de verzending duurt, en bv. kwaliteit leren kennen van een product. Verder is het ook slim om kwaliteitscontroles te laten uitvoeren op locatie. Helemaal bij grotere aantallen wil je niet met de gebakken peren komen te zitten (waarbij de kwaliteit onder de maat is). Je leert dit soort dingen ook uitgebreid in een Amazon training.

Je dient er ook rekening mee te houden dat het wel een tijdje kan duren voordat producten ook echt in een van de Amazon Fulfillment Centers aankomen (kies je ervoor om op Amazon Nederland zaken te doen …dan gaan je producten naar het momenteel dichtstbijzijnde Amazon warenhuis in Duitsland). Er zal mettertijd wellicht ook in Nederland wel een Amazon Fulfillment Center komen, maar voorlopig is dat nog niet zover.

Ga dus in de tussentijd alvast starten met het opzetten van productvermeldingen, maar zet die nog niet online (totdat je producten ook daadwerkelijk te koop kunnen worden aangeboden). Je kan dan op het moment dat alle producten zijn aangekomen (en dus verkocht kunnen worden) gelijk beginnen …en hoeft dan niet op dat moment nog alle productvermeldingen in elkaar te zetten. Time management is met alles en zo ook bij verkopen op Amazon heel belangrijk.

4. Optimaliseren van je Amazon productvermeldingen

Productlisting optimaliserenJe productvermeldingen is waar alle actie gebeurt …zet producten op een bestaande of nieuwe productvermelding en start met het verkopen ervan. In veel gevallen staan de producten al op Amazon vermeldt en zal je dus een productvermelding delen met andere verkopers …maar je kan bv. ook met een geheel nieuw product Amazon bestormen (wanneer je bv. een eigen uniek private label verkoopt).

Bij Amazon werkt het namelijk zo dat er meerdere verkopers voor een product, op 1 productvermelding komen te staan (anders dan bv. eBay waar je voor elke nieuwe plaatsing van bestaande producten, ook weer een nieuwe productvermelding krijgt). Het voordeel van Amazon is dat er zo geen overbodige productvermeldingen in de zoekresultaten belanden, maar meerdere verkopers op 1 productvermelding (clean) …waarbij eBay enorm veel dezelfde producten in de zoekresultaten heeft staan, waardoor het iets minder overzichtelijk is en lastiger scoren wordt.

Maar ook op Amazon krijg je te maken met concurrentie op productvermeldingen, en het is daarom zaak zoveel mogelijk tijd in de Amazon Buy Box te besteden (we vertellen je zo hoe dat werkt).

Nu eerst even wat belangrijke elementen van je productvermelding!

Zorg ervoor dat je alle aspecten van de productvermelding serieus neemt …ze vormen namelijk allemaal belangrijke puzzelstukjes van het grote geheel die je succes bepalen!

Producttitel

Je titel moet een aantal belangrijke kenmerken bevatten, maar sommige dingen moeten er ook juist uit worden weggelaten. In een Amazon training wordt hier heel specifiek op ingegaan. Verder moet je ook snappen dat de producttitel het eerste is dat potentiële klanten (samen met foto) in de zoekresultaten vermeldt zien staan en dus een goede binnenkomer moet zijn. Het is daarbij belangrijk dat je titel aansluit bij wat klanten zoeken, en ook net die extra “trigger” is voor mensen om erop te klikken. Zorg dus dat die in orde is.

Productfoto’sProduct foto

Je productfoto’s zijn minstens net zo belangrijk …potentiële klanten kopen je producten online en kunnen ze dus niet in het echt bekijken (pas wanneer het binnen is), aanraken, testen, passen en soms zelf ruiken. Zorg er dus voor dat je foto’s perfect en van hoge kwaliteit zijn. De eerste foto moet op een witte achtergrond worden geschoten (volgend de richtlijnen van Amazon), vervolgfoto’s mag je wel anders maken (zoals bv. ook een foto hoe het product door echte mensen in de praktijk gebruikt wordt) …verder is het slim om je product uit meerdere hoeken tot in detail in het zonnetje te zetten. Op die manier weten klanten precies wat ze kopen.

Productomschrijving

Je productomschrijving moet alle benodigde informatie bevatten, zoals alle specificaties van de fabrikant en een goed verhaal over het product die klanten meesleept door het gehele aankoopproces. Zorg dat je klanten met een kort en bondige tekst in een keer snappen wat je product is, doet en waar het voor staat …hier moet je jouw product op een natuurlijk manier proberen te verkopen, in een Amazon training krijg je tips die laten zien waar klanten van houden.

Bulletpoints

In de bulletpoints van je productvermelding wil je een aantal belangrijke kenmerken plaatsen en uitleggen wat de voordelen ervan zijn. Met name die laatste wordt nog weleens overgeslagen, waarbij verkopers dus alleen maar de kenmerken neerzetten. Maar het is natuurlijk veel slimmer ook een gevoel op te wekken bij je klanten, waarna ze echt merken dat het hun iets extra’s oplevert.

Hierbij kan je denken aan bv. een hamer met goede grip …die grip is dan het kenmerk en het voordeel ervan is dat hij stevig in de hand ligt, waardoor je er beter mee kan werken dan bv. een gladde houten hamer.

En zo zijn er natuurlijk voor elk product weer kenmerken te noemen met voordelen, maar zorg dus dat je ze ook duidelijk in de bulletpoints vermeldt.

Je klanten willen ze immers ook weten …en wegen het zelfs mee in hun aankoopbeslissing.

Ga je hier een beetje slimmer mee om dan de rest, is de kan ook groot dat er meer verkopen worden gemaakt dan de concurrentie.

Zoekwoorden

Iets wat in een Amazon training ook uitgebreid aan bod zal komen, is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Je zal natuurlijk wel een paar woorden weten die rechtstreeks gebruikt kunnen worden voor het product dat op Amazon verkocht zal gaan worden. Maar het is ook altijd bittere noodzaak goed zoekwoordenonderzoek te verrichten. Zo weet je zeker dat de zoekwoorden die jij wilt plaatsen ook uitermate geschikt zijn voor jouw producten.

Verder zal je ook een heleboel nieuwe zoekwoorden ontdekken …die allemaal hun graantje verkopen mee zullen gaan pikken.

Je zoekwoorden dienen op een natuurlijke manier in de productvermelding te worden geplaatst …ze moeten er een soort van doorheen gewoven worden. In de producttitel kan je bv. de belangrijkste zoekwoorden zetten …vervolgens laat je die met een paar extra zoekwoorden ook terugkomen in de body van je productvermelding, en in de backend heb je dan nog ruimte voor wat overige zoekwoorden die je niet meer in de productvermelding zelf kwijt kan.

Ga er op een natuurlijke wijze mee om …want Amazon zal bv. gelijk al naar de titel kijken om te bepalen hoe je in de zoekresultaten rankt. Het heeft dan niet veel nut dat zoekwoord ook nog 5 keer in je productomschrijving te zetten …dat kan zelfs in je nadeel werken (omdat die er dan nogal “spammy” uit komt te zien). Zet in je productomschrijving andere belangrijke woorden, en doe hetzelfde in de bulletpoints. In de backend van je productvermelding, zal je nog een plekje vinden waar er ook een aantal zoekwoorden kunnen worden vermeldt. Zet hier de overige (minder belangrijke) zoekwoorden die niet meer in de body van je productvermelding geplaatst kunnen worden.

5. Amazon Buy Box, FBA, Prime en meer…

Er zijn nog een aantal dingen belangrijk bij verkopen op Amazon …om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het winnen van de Amazon Buy Box speelt hierin de hoofdrol. De Amazon Buy Box is de “koopsectie” waar klanten meteen met een klik op de “Buy Now” of “Add to Chart” button jouw producten respectievelijk kunnen afrekenen of in hun winkelmandje stoppen om later (met de rest wat ze er nog in doen) mee te nemen. Uit cijfers blijkt dat een hele dikke 80% van alle consumenten op Amazon via de Amazon Buy Box hun aankopen doen. Het is dus voor jouw taak om daarin zoveel mogelijk aandeel te krijgen …zo lopen je conversieratio’s namelijk veel sneller op.

Maar je bent natuurlijk niet de enige verkoper die dat wil …daarom leer je in een Amazon training hoe je het meest aanspraak kan maken op de Amazon Buy Box om nog meer en sneller succes te behalen.

Verder kan je ook gebruik maken van Amazon FBA …je stuurt dan alle producten vanaf de leverancier naar een van de Amazon Fulfillment Centers. Amazon regelt dan het verzamelen, verpakken en verzenden van je producten wanneer een product aan je klanten wordt verkocht. Na het opslaan bij Amazon wordt dus alles voor je geregeld bij verkopen die je maakt …het gehele logistieke proces en zelfs de retourzendingen (inclusief klantenservice) worden afgehandeld.

Je hebt ook nog de Amazon Prime klanten die tegen betaling extra service van Amazon ontvangen …en maak je gebruik van Amazon FBA kan ook hier veel beter aan tegemoet worden gekomen.

Zorg er dus voor dat je alles van begin af aan goed regelt, want al die factoren zijn uiterst bevorderlijk voor je verkopen!

In onze Amazon trainingen worden al dit soort zaken uitgebreid behandeld, we raden je dan ook zeker aan je kennis en ervaring te vergroten …je zal er geen spijt van krijgen en je investeringen hierin er sneller uithalen dan je denkt.

Wil jij ook graag starten met een Amazon training?

Starten met een Amazon trainingHet is je nu een stuk duidelijker waarom er zoveel verkopers zijn die niet goed van de grond komen terwijl andere ongekende hoogtes bereiken. Je moet het zo zien …alles valt en staat bij hoeveel tijd (en geld) je bereid bent te investeren. Wil je het echt serieus aanpakken …dan kom je er niet alleen met een goed idee en een “pocket full of dreams”, maar zal je ook die paar stapjes extra moeten nemen om te floreren met je Amazon business.

En het kan echt een succesverhaal worden en heel mooi zijn wanneer alles goed op de rit is …wellicht ben je er al heel dichtbij, en heb je net die overtreffende trap nodig om een raketlancering naar de sterren te maken.

Het is prachtig om dromen te hebben en dromen uit te werken …maar dan wil je ook echt een droomstart maken …zodat die uiteindelijk ook werkelijkheid gaan worden.

Met de juiste stappen zal je meer geld leren verdienen, meer vrije tijd creëren en meer gaan genieten van het prachtige leven …en een Amazon training zal je zeker helpen die doelen te bereiken!

Heb je nog vragen of wil je gelijk met een van onze Amazon trainingen starten?

Neem dan gerust contact met ons op, we staan je namelijk graag te woord …wordt jij de volgende succesvolle Amazon ondernemer?

Op Plazatalk.nl zal je ontdekken hoe jij dit kan bereiken.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies