Amazon Retail Analytics (ARA) - Haal het meeste uit je Vendor account
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon Brand Analytics (voorheen ook wel bekend onder de naam Amazon Retail Analytics), is een extra set van rapporten voor Vendors die kunnen worden benaderd via “Vendor Central”.

Je kan Amazon Retail Analytics vinden in “Vendor Central” onder de “Reports” tab …en ziet daar dan Amazon Retail Analytics Premium + Amazon Retail Analytics Basic. Wat is het verschil tussen beide?

Wat kan je van ARA basic verwachten?

Amazon Retail Analytics Basic is de primaire rapportage tool die beschikbaar is voor Amazon Vendors en kan dan ook gebruikt worden na het aanmaken van een Amazon Vendor Central Account.

Sales and Inventory Reports

Amazon Retail AnalyticsAmazon Retail Analytics basic levert 3 verschillende soorten verkoop en voorraad rapporten voor 4 verschillende tijdsperiodes. Het eerste rapport is de “Sales & Inventory Dashboard” wat je een overzicht laat zien van je “Shipped Cost of Goods Sold” (COGS) en de voorraden op Amazon.

De 4 tijdsperiodes op dit dashboard zijn year-to-date, quarter-to-date, month-to-date en week-to-date. Je kan er ook de “Shipped COGS” mee inzien, on-hand “inventory values and quantities” en je “open purchase order quantitie”.

Het laatste maar wel zeer waardevolle rapportage is de “Sales and Inventory Product Details” report. Het stelt verkopers in staat verkopen en voorraad data in te zien van product tot product. Verder kan je ook zien welke producten de beste prestaties leveren en is het zo handige informatie om je verkopen te laten groeien.

Demand Forecast

Het “Demand Forecast” report wordt gebruikt voor het plannen van voorraden. Deze rapportage maakt een schatting van hoeveel bestellingen je zal ontvangen van Amazon gebaseerd op een aantal factoren.

De voornaamste factor is data van wat je voorgaande weken hebt verkocht. Het is een inschatting voor wat je nodig zal hebben aan voorraden, en hoewel dit een redelijk goede inschatting is …is het niet meer dan dat, en dus geen vast gegeven.

Catalog Report

De Vendor Catalog Listing rapportage laat je alle producten zien die je aan Amazon hebt verkocht met pageviews. En het sorteert ook alle pagina’s op “view rank”. Het geeft je waardevolle inzichten over voorraad metrics.

Operations Reports

En deze rapportage bestaat uit verschillende rapportages op het gebied van purchase orders, operational metrics en performance. Zo kan je met operational metrics bv. filteren op je performance on purchasing, receiving, lead time, inbound defects en fast track in stock performance. En daarbij gaan de verschillende rapporten dieper in op deze dingen.

En wat is ARA premium dan?

Het is een uitbreiding op de “basic” variant en komt met nog een set extra rapportages die Vendors kunnen gebruiken.

En die rapportages bevatten onder andere bv. informatie over:

• Customer Behavior
• Sales
• Geographic Performance
• Operations
• Market Trends
• Customer Reviews

Hoe krijg je toegang tot Amazon Retail Analytics Premium?

Er zijn 2 manieren om voor ARA Premium in aanmerking te komen. De eerste manier is om je te registreren voor Amazon’s Vendor Premium Service package, welke start bij ongeveer $30.000 dollar per jaar.

En dat kan ook op de tweede manier door een support case aan te maken in “Vendor Central”.

Je krijgt dan toegang tot meer dan 20 “pre-formatted” rapportages die gebaseerd zijn op productcategorieën zoals:

• Amazon Top 100 Search Terms
Amazon Search Terms
• Sales Summary
• Category Sales
• Sales History by Week
• Page Views and Conversion
• Competitive Category Comparison
• Top Amazon Items in Growth

Amazon Retail Analytics is niet het enige waarmee je Amazon business prestaties kan verbeteren …maar het zal wel een zeer uitgebreide manier zijn om onderzoek te doen via het Amazon platform zelf. Amazon Retail Analytics (ARA) Premium geeft je een exclusief inkijkje van wat Amazon allemaal verwacht en hoe jij dit kan optimaliseren om beter te ranken op het Amazon platform.

Artikelen in Amazon Retail Analytics (ARA)

We maken gebruik van cookies