Page content

Amazon Buy Box

Amazon Buy Box

In de meeste gevallen delen verkopers op Amazon hun productvermelding met andere verkopers die hetzelfde product verkopen. Hoe steek je andere verkopers nu de loef af? Wat zorgt ervoor dat klanten bij jou kopen en niet bij de concurrentie? Het antwoord is vrij simpel: met de Amazon Buy Box. En het is jouw taak om hier zoveel mogelijk aandeel in te krijgen.

Wat is de Amazon Buy Box?

De Amazon Buy Box is een “koopbox” aan de rechterkant van elke productpagina op Amazon. Er kunnen voor producten tientallen verkopers zijn, maar klanten zullen bijna altijd hun aankoop doen via de Amazon Buy Box, door op “Buy Now” of “Add to Cart” button te klikken. Het zorgt er respectievelijk voor dat ze het product gelijk kunnen afrekenen of in hun winkelmandje stoppen om eerst verder te shoppen (en samen met de rest te bestellen).Wat is de Amazon buy box

Verkopers die de Amazon Buy Box winnen, zullen de verkoop maken …nadat klanten via 1 van die 2 buttons hun aankopen doen (klanten hebben ook de optie naar de volledige lijst met verkopers te gaan die het product verkopen, maar in de praktijk komt dit weinig voor). Het is belangrijk te weten dat meer dan 80% van alle verkopen via de Amazon Buy Box verloopt.

Je wilt hier dus zoveel mogelijk in belanden (aandeel in krijgen), om conversieratio’s te zien toenemen en meer winst te maken.

In bijna alle situaties krijg je een “aandeel” in de Amazon Buy Box. Zo kan je bv. 30% van de tijd erin staan, en concurrenten andere percentages. Het aandeel wordt gebaseerd op je totaalprijs, hoe goed je account presteert en andere factoren die een belangrijke rol spelen in dit geheel.

Er zijn uitzonderingen, zoals bij een private label dat (momenteel) niet door andere verkopers op Amazon wordt verkocht. In dat geval zal je altijd de Amazon Buy Box winnen en dus elke verkoop maken voor het product.

En wat kan je er precies mee?

Amazon buy boxHet doel van de Amazon Buy Box is om nog meer verkopen te realiseren. Je weet nu dat bijna alle actie in deze verkoopsectie gebeurt, en het dus essentieel is om hier zoveel mogelijk tijd in te besteden. Verder zal het ook bijdragen aan sterkere verkoopmetrics, waardoor je ook meer waardering krijgt in de ogen van Amazon …en je op de langere termijn dus ook steeds hoger zal ranken in de zoekresultaten.

Verder moet je weten dat Amazon FBA de grootste invloed heeft op het winnen van de Amazon Buy Box. Je hebt ook een “Professional” account nodig en daarbij zal je ook de laagste prijs moeten (proberen) te hanteren, inclusief de verzendkosten van een product. Het zijn met name deze factoren die enorm bepalend zijn om een aandeel te krijgen in de Amazon Buy Box.

Je doet er dus verstandig aan gelijk vanaf het begin hiermee aan de slag te gaan. Het zorgt namelijk voor een significante boost in verkopen. Let overigens wel op dat je niet in alleen maar in een prijzenoorlog terechtkomt. Want verkopers kunnen onopgemerkt hun prijzen blijven verlagen tegen elkaar, zonder dat er misschien nog winst gemaakt wordt op de producten. In dat geval is het zaak om op andere belangrijke factoren te focussen, zodat je toch de Amazon Buy Box kan winnen (en jezelf dus niet alleen maar op de prijs te richten).

Comment Section

0 reacties op “Amazon Buy Box

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.