Page content

Amazon BSR

Amazon BSR

Elke verkoper krijgt ermee te maken: de Amazon BSR (Best Seller Rank). We gaan je hieronder uitleggen wat het precies is en op welke manier je het kan gebruiken.

Wat is de Amazon BSR?

Amazon BSR is een metric die de relatie tussen producten in 1 categorie en de verkoopprestaties laat zien. En Amazon BSR wordt elk uur ge-update, kan variëren tussen de 1 en 1 miljoen, kan verschillend zijn per seizoen en het algoritme erachter blijft geheim.

Je kan met de Amazon BSR dus achterhalen welke producten relatief beter verkopen dan andere producten in diezelfde categorie. Een product met “Best Seller Rank” #1 wordt momenteel het meest verkocht, en #2 is het op een na meest verkochte product van die categorie en ga zo maar door. Kortom …met de Amazon BSR kan je dus zien welke producten momenteel beter verkopen dan jouw producten.

Om een voorbeeld te geven: stel je verkoopt producten in een bepaalde categorie en hebt een Amazon BSR van #20 …dat betekent dat er 19 andere verkopers zijn met een hoger verkoopvolume.

LET OP: het is belangrijk te weten dat de Amazon BSR alleen geldt voor producten die allemaal onder die hoofdcategorie vallen bij het uitrekenen van je positie op zo’n lijst. En voor elke hoofdcategorie heb je dus een nummer 1, 2, 3 en ga zo maar door. Maar een product kan ook een Amazon BSR hebben in een van de subcategorieën. Je kan dus bv. in de hoofdcategorie “Beauty & Personal Care” een Amazon BSR hebben van #501 en bv. in de subcategorie “Beauty & Personal Care > Makeup > Lips” een Amazon BSR van #39 hebben.

En wat kan je er precies met de BSR?

Amazon BSRJe kan de Amazon BSR gebruiken voor verschillende doeleinden, we laten je hieronder de 3 belangrijkste zien.

1. Je eigen score bijhouden en optimaliseren
Op de eerste plaats wil je natuurlijk zorgen dat jouw Amazon BSR steeds beter wordt, en je kan dit doen door meer verkopen te realiseren. Zorg er dan ook voor dat je continue bezig bent met optimaliseren …om meer van die verkopen binnen te halen.

2. Productresearch
Bij het doen van productresearch kan je enorm het risico van niet zo goed lopende producten reduceren door gebruik te maken van de Amazon BSR. Want het eerste waar je naar speurt zijn producten met een hoge vraag. Op die manier kan je ze namelijk veel makkelijker slijten. En de BSR is een goede indicator om die vraag te bepalen. Heeft een product een lagere Amazon BSR, zal het product meer verkopen (#1 verkoopt dus het meest). Veel nieuwe verkopers op Amazon zoeken naar producten die een Amazon BSR lager dan 5000 of zelfs 2000 hebben.

3. Concurrentie en verbeteringen
Het is ook een populaire metric die in de gaten wordt gehouden door ervaren Amazon verkopers. Wanneer een vergelijkbaar product namelijk een betere (lagere) Amazon BSR heeft kan het betekenen dat er ruime is voor verbetering. In de gaten houden waar je staat en ook de concurrentie zo af en toe bespieden, kan je helpen producten te optimaliseren en een betere Amazon BSR te krijgen.

De Amazon BSR is dus een belangrijke metric die iedere verkoper serieus zou moeten nemen om zo meer succes te behalen!

Comment Section

0 reacties op “Amazon BSR

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.