Amazon ACoS - Wat zijn de valkuilen als je gaat adverteren op Amazon?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Je hebt vast weleens de afkorting ACoS gezien of gehoord, maar wat betekent het precies? Ontdek het hieronder.

Wat is Amazon ACoS?

Amazon ACoS staat voor “Average Cost of Sales” en is een metric die Amazon gebruikt bij Amazon Advertising (voorheen ook wel bekend onder de naam AMS). Het is een percentage dat je laat zien wat een verkoop kost aan advertentiekosten.

ACoS = totaal $ uitgegeven aan advertentiekosten / totaal $ in verkopen

Uit die formule blijkt al snel dat hoe lager je ACoS is des te beter je advertentie presteert. In theorie kost een verkoop met een ACoS van nul je dus niks …terwijl je wel de “sale” maakt.

Het is voor veel verkopers die adverteren een van de meest essentiële metrics, omdat het in een oogopslag laat zien of advertenties winstgevend genoeg zijn of niet.

En wat kan je met Amazon ACoS?

Amazon ACoSMaar er komt nog veel meer bij kijken dan op het eerste gezicht voor de meeste verkopers duidelijk is …en we laten je daar hieronder meer over zien.

Het zijn met de name de “Break-Even ACoS” en “Target ACoS” die namelijk ook een belangrijke rol spelen in dit geheel.

Wanneer we praten over Break-Even ACoS bedoelen we het “keerpunt” waar advertenties winstgevend worden. Je zal nu misschien denken dat een ACoS van 100 je break-even point is, omdat je met een ACoS van 100% net zoveel verdient als uitgeeft …en daarom is een ACoS onder de 100% winstgevend.

In de praktijk werkt het echter anders, omdat het product dat je verkoopt nooit compleet en alleen maar uit winst bestaat. Je zal namelijk de CoGS ofwel “Cost of Goods Sold” hierbij moeten betrekken …hierbij moet je denken aan Amazon fees, taxes, verpakkingsmaterialen, verzendkosten EN je advertentiekosten. En daarom zal je bij het inschatten van je “break-even point” de volgende formule dienen te gebruiken:

Inkomsten = verkopen – CoGS
Stel je verkoopt koptelefoontjes voor 10 dollar per stuk. Je betaalt hier zelf 3 dollar aan verschillende kosten en taxes voor …en bent ook nog eens 2 dollar aan advertentiekosten kwijt. Zo verdien je dus uiteindelijk maar 5 dollar aan elke verkoop en is je ACoS 50% voor dat item. Voor elke dollar in verkopen die gerapporteerd wordt met ACoS is je winst dus de helft hiervan, namelijk 50 dollarcent.

Het break-even point bepaald hoeveel lager je winst zal zijn. Je wilt dat getal weten voordat je zelfs maar begint met een advertentie, want is een advertentie met een ACoS hoger dan het break-even point …dan kost die je dus geld in plaats van dat het iets oplevert.

En daarom is het ook belangrijk je Target ACoS te bepalen …je ideale ACoS die in feite vertelt hoeveel winst je wenst te maken op een specifiek product.

Wanneer je Break-Even ACoS een limiet heeft, waarboven je advertentie dus niet langer winstgevend is …laat een Target ACoS weten hoe winstgevend je advertentie precies is.

Je Target ACoS hangt af van verschillende factoren, zelfs buiten je advertentie om. Het kan namelijk zijn dat je een monopoly-status hebt op bepaalde producten, en de winstmarges dus heel hoog zijn …en andere producten bevinden zich wellicht in een zeer competitieve markt, waardoor de winstmarges lager zijn.

Artikelen in Amazon ACoS

We maken gebruik van cookies