Dit is hoe Amazon social media in zet om meer traffic en sales te genereren
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 augustus 2020 
in Amazon

Dit is hoe Amazon social media in zet om meer traffic en sales te genereren

Wanneer je nu met online marketing bezig bent of niet, Amazon is een fascinerend merk en bedrijf met veel klanten. Het staat niet voor niks in het rijtje van grootste bedrijven zoals Google, Apple en Samsung …maar ze zijn nog lang niet klaar de wereld te veroveren. En daar is ook de komst van Amazon Nederland (Amazon.nl) weer een sprekend voorbeeld van.

Ze proberen stukje bij beetje over de hele linie, bijna elk land te veroveren door immens grote hoeveelheden producten te leveren en service tot perfectie te optimaliseren …er zijn inmiddels verschillende landen buiten de VS, waar Amazon super populair is en die uitbreiding gaat alleen maar verder.

Maar wat kunnen we allemaal van ze leren, en dan met name hoe Amazon social media activiteiten uitvoert (waarmee ze uitermate succesvol zijn)? We gaan het je in dit artikel laten zien. Je zal zo beter begrijpen hoe Amazon met haar inspanningen ook “social” de wereld in handen probeert te krijgen.

Heb jij vragen over jouw Amazon’s social media? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

Amazon blinkt uit in cross-platform promoties

Een van de sterkste eigenschappen van Amazon is dat ze goed zijn in het promoten van hun producten op andere platformen. Want Amazon is enorm populair op andere kanalen en leiden (potentiële) klanten dan direct naar de productpagina’s van items waar mensen naar opzoek zijn.

Wist je bv. dat Amazon een samenwerking heeft met Snapchat, voor de creatie van een visuele search tool? Gebruikers van Snapchat kunnen zo met hun camera objecten scannen of een barcode, waarna het product gelijk wordt weergegeven met meer productdetails en de mogelijkheid het te kopen. Zo worden klanten met 1 klik doorgestuurd naar de juiste productpagina en kunnen ze het gelijk in hun winkelmandje stoppen en aanschaffen.

En dan is er ook nog het Amazon affiliates programma, waarmee publishers hun favoriete producten kunnen promoten op hun eigen website of social media platform (en).

Op Instagram kan je natuurlijk een link plaatsen naar je story of profiel om te verwijzen naar een Amazon productpagina. Maar het platform heeft dit alles naar een volgend level weten te optimaliseren met de introductie van het “influencer program”.

Het idee daarachter is om geselecteerde social media influencers een “storefront” te laten creëren op het Amazon platform met al hun favoriete of aanbevolen producten, en ze commissie te geven over alle conversies (verkopen) die ze maken vanaf deze pagina. En dat zorgt voor een stimulans voor het plaatsen van links op al hun social media platformen zoals Facebook, Youtube, Twitter en natuurlijk Instagram …die allemaal naar het Amazon universum worden doorgestuurd en dat is best slim!

Je ziet dus dat Amazon social media inzet op een manier dat gebruikers er iets aan hebben en natuurlijke links doorsturen naar de Amazon website …op die manier krijgt Amazon dus enorm veel goede links van verschillende platformen die ertoe leiden dat ze nog beter ranken.

Er zal nog veel meer evolutie plaatsvinden op dat gebied, zoals Instagram checkout wat het makkelijker maakt gelijk vanaf het social media platform af te rekenen (om de drempel nog lager te maken) en toch conversieratio’s te waarborgen en boosten.

Wanneer zullen mensen gestimuleerd raken en verlangen naar nieuwe producten? Precies …want wanneer ze deze producten tegenkomen in hun dagelijkse leven zullen ze eerder geneigd zijn ernaar te kijken en die ook willen aanschaffen. In plaats van dat Amazon hoopt dat klanten uiteindelijk op hun platform terecht komen en aankopen gaan doen (wat ook gebeurt) …zie je dat Amazon social media gebruikt om de “klantenreis” makkelijker te maken door drempels te verlagen en de route om iets te kopen korter te maken. Hoe zorg je ervoor dat klanten nog sneller iets kunnen aanschaffen?

De Amazon Prime community blijft maar groeien

Amazon communityOp het eerste gezicht vraag je jezelf misschien af hoe Amazon Prime verschilt van de andere kortingen die je bv. krijgt via andere platformen of zelfs je lokale supermarkt of winkels. Maar Amazon Prime is veel meer dan een standaard korting of lidmaatschap met de bijkomende voordelen. Er zijn talloze voordelen om een lid te zijn van Amazon Prime zoals snellere levering, veel meer kortingen en zelfs toegang tot exclusieve media content.

En natuurlijk is supersnelle levering een van de grootste voordelen van Amazon Prime waar veel klanten graag zo’n 100 dollar per jaar voor betalen. Hiermee worden producten veel sneller geleverd dan wanneer ze geen lid zijn. Iedereen wil natuurlijk zijn of haar producten zo snel mogelijk geleverd krijgen. Maar Amazon heeft dit weten uit te breiden naar veel meer dan alleen een snellere bezorgdienst …ze bieden hun Amazon Prime klanten ook andere extra´s aan.

Wanneer je eenmaal een lidmaatschap op Amazon Prime hebt, zal je merken dat jij wordt blootgesteld aan andere producten en diensten van Amazon. Laten we hieronder eens kijken naar een aantal hiervan. En hoe ze onderdeel uitmaken van bepaalde marketing tactieken:

• Snellere levering: 2 dagen of nog sneller. En dat is heel snel! Daarbij is het ook gelijk een van de belangrijkste redenen waarom klanten zich aanmelden voor Amazon Prime. Het feit dat klanten hun producten binnen 2 dagen bezorgt krijgen, zorgt ervoor dat het net zo makkelijk is …in vergelijking met het bestellen van producten bij lokale winkels.
• Het ontvangen van korting online, maar ook bij fysieke winkels van Amazon: en je zal hier flink geld op besparen. En al je dagelijkse (supermarkt) boodschappen kunnen ook worden gedaan tegen een fikse korting. Of je nu online aan het shoppen bent, of de nieuwe supermarktketens van Amazon bezoekt.
• Toegang tot content: en die exclusie media is het (voor liefhebbers ervan) zeker ook waard. Je hebt bv. veel video’s, films, series, ebooks en muziek waar je uit kan kiezen met een Amazon Prime lidmaatschap …die allemaal een significante hap nemen uit het marktaandeel van bedrijven zoals Netflix, Hulu en Spotify.

Nog een kanttekening hierbij is …dat het de reden kan zijn waarom Hulu en Spotify een samenwerking zijn aangegaan om gecombineerd diensten aan te bieden.

En er zijn nog veel meer voordelen te noemen bij een Amazon Prime lidmaatschap.

De marketingtactiek hierbij is duidelijk: diversificatie! Amazon Prime is bedoeld om naast alle producten die op het e-commerce platform worden aangeboden, ook andere inkomsten te genereren vanuit overige bronnen.

De cijfers zijn nog indrukwekkender, wanneer het aankomt op de ROI (Rendement On Investment) van Amazon Prime. Het blijkt namelijk dat Amazon Prime leden een gemiddelde van 1500 dollar per jaar besteden op Amazon, bijna twee keer zoveel dan normale Amazon klanten. En dat blijft groeien naarmate Amazon steeds verder aan het uitbreiden is met haar producten, diensten en het zaken doen in andere landen.

En verder is het aantal Amazon prime leden ook stijgende, met een verbluffende 150+ miljoen Amazon prime leden in 2020 …wat vertaald kan worden naar een omzet van 19,21 miljard dollar over 2019.

Verder heeft Amazon zelfs een speciale dag in het leven geroepen om nog meer magistrale kortingen uit te delen en de aandacht te trekken van bestaande en potentiële nieuwe leden: Amazon Prime Day! In 2015 is deze dag geboren om het 20 jarige jubileum van Amazon te vieren (en natuurlijk slim te gebruiken voor een marketing campagne en de “summer” sales te boosten).

Het is verder uitgegroeid en duurt nu zelfs iets langer dan een dag om een paar miljard extra te verdienen, alleen gedurende deze Amazon Prime Day …en dat zal in de toekomst wellicht alleen nog maar oplopen.

Je ziet ook dat er rondom het event veel over gepraat wordt …en verder een grote piek vertoont in de aandacht ervoor. Daarbij is voor Amazon social media ook heel belangrijk …iedereen kan in een seconde events met elkaar delen, en dat gebeurt ook zeker met de Amazon Prime Day waardoor het binnen no-time een enorm groot publiek bereikt.

Het doel is natuurlijk zo klaar als een klontje: met dit event wil Amazon klanten overtuigen een lidmaatschap te nemen op Amazon Prime …zodat ze van geweldige deals kunnen profiteren die zelfs nog beter zijn dat de “Black Friday” periode.

Wat we hieruit kunnen opmaken is dat Amazon uitblinkt te focussen op de klantervaring. In dit geval hebben ze geïdentificeerd dat
hun “core” business en voordeel is, alles wat klanten zouden willen kopen op 1 centrale en comfortabele manier te kunnen aanschaffen. Amazon Prime zorgt er daarbij voor dat die ervaring naar een volgend level wordt verheven, door nog meer diensten aan te bieden die klanten laten genieten van allerlei extra opties welke het leven van deze klanten eenvoudiger kunnen maken.

Hoe Amazon social media op een effectieve manier gebruikt

Wanneer het op social media aankomt zitten er 2 kanten aan de Amazon social media strategie. En hierbij hebben we de verdiende “mentions” (links) en boost in traffic al even genoemd. Maar hoe zit het met Amazon’s eigen social media marketing kanalen?Amazon social media effectief

Amazon social media strategie op Twitter: Amazon staat op Twitter onder de “handle” @amazon bekend en heeft meer dan 3 miljoen volgers …ze proberen op een leuke manier met klanten om te gaan, zijn zeer actief en reageren elke dag (soms gaan er ook tweets en re-tweets uit).

Het lijkt erop dat Amazon dol is op Twitter en naast de officiële (main) account, hebben ze ook nog een heleboel andere officiële accounts die voor verschillende doeleinden worden ingezet bv. @AmazonHelp voor support / vragen, @AmazonNews voor updates van het bedrijf of @AmazonMusicIN for de Indische markt …en zo zijn er nog veel meer.

Amazon social media strategie op Facebook: de officiële Facebook bedrijfspagina van Amazon kan je vinden onder Amazon.com, ze hebben een ruime 28,3 miljoen volgers en gebruiken het platform met name voor bedrijfsupdates en product promotie waarvoor een uitgebreide video strategie wordt gebruikt.

Het lijkt er ook op dat de officiële Amazon Facebook pagina een belangrijk klantpunt is waar tienduizenden externe berichten en reacties worden geplaatst elke maand. Amazon gebruikt de officiële Facebook pagina om bedrijfsnieuws te promoten en producten te promoten …wat ook via influencers van klein tot groot plaatsvindt.

De Amazon social media managers posten niet heel frequent op Facebook, maar schijnen wel een voorliefde te hebben wanneer het aankomt op video´s plaatsen op het Facebook platform (wat goed is voor zo’n 75% van alle content die maandelijks gepubliceerd wordt op Facebook).

En deze analyse komt overeen met een grotere trend in digital / online marketing: de stijging in video content. In 2021 word verwacht dat 80% van alle online content in video formaat zal zijn. Wat tegelijkertijd een uitdaging vormt voor merken en bedrijven in termen van content creatie en analyses.

Amazon social media strategie op Instagram: de officiële pagina op Instagram kan je vinden op @amazon. Ze hebben er een dikke 1,7 miljoen volgers en gebruiken het platform met name voor interviews en product promoties in de vorm van videocontent.

Amazon’s social media strategie op Instagram is vergelijkbaar met die ze voor Facebook gebruiken …echter, worden op Instagram ook de “Instagram Stories” ingezet waarmee ze artiesten, auteurs en influencers interviewen en promoten met de swipe-up optie om direct bijbehorende muziek, boeken of andere items te bestellen op het Amazon platform.

Amazon social media strategie op Pinterest: onder de naam “Amazon” en met bijna 100.000 volgers promoten ze hier voornamelijk producten via de thematische “mood” boards.

Voor Pinterest maakt Amazon een selectie van haar beste producten, en groepeert deze in verschillende thematische “lifestyle” buckets. Je kan hierbij denken aan Back to College, wedding Registry Finds of In the Kitchen om verschillende doelgroepen aan te trekken. Wat wel opvalt is dat de community van Amazon aanzienlijk kleiner is dan andere grote netwerken zoals Target of Walmart …daar hebben ze dus nog genoeg werk aan.

Amazon social media strategie op Twitch: met de naam AmazonGames en ruim 18.000 volgers wordt dit social media platform gebruikt voor promotie van een grote variatie in Amazon Prime community games op de website.

Je zal vast weleens gehoord hebben van Twitch, een live-streaming platform die bekend is in de “gamers” community …en steeds verder uitgroeit tot een mainstream platform onder een breder publiek. Maar wist je ook dat Amazon eigenaar is van Twitch? In 2014 hebben ze het platform overgenomen voor net iets minder dan 1 miljard dollar.

In de afgelopen paar jaar is Twitch onderdeel geworden van Amazon’s DNA en kunnen ze weer een box afvinken in de lijst met Amazon Prime voordelen …Amazon Prime members krijgen namelijk toegang tot gratis games.

In feite wil je ervoor zorgen dat social media goed wordt ingezet om nog meer jouw doelgroep en potentiële klanten te bereiken. Het monitoren, analyseren van je eigen social media pagina’s, maar ook die van concurrenten …zorgt ervoor dat je een gerichte strategie kan hanteren om er alles uit te halen.

Waarom Amazon reviews praktisch een eigen Amazon social media platform genoemd zou kunnen worden

Amazon reviewsAmazon reviews vormen een fascinerend ecosysteem binnen de productpagina’s van het Amazon platform. Zoals je weet kan iedereen die iets aanschaft of in aanraking komt met de producten van Amazon, een review posten van zijn of haar aankoop in geschreven of video vorm.

Het leuke is dat Amazon een van de eerste platformen was die zoiets gebruikten, toen ze net begonnen in 1995. Op dat moment vond iedereen het nog maar een beetje nieuw en apart dat het op die manier werd toegepast. Een idee waarbij klanten alles over het product konden zeggen (positief maar ook tieren wanneer het minder goed beviel), was gewoon ondenkbaar op dat moment.

Kijk er nu eens naar …elke dag komen er reviews bij en er zijn honderden miljoenen te vinden op het platform, waarbij ze ook nog eens een invloed hebben op het koopgedrag van meer dan 93 procent van alle klanten (na onderzoek dat hiernaar gedaan is).

Maar hiermee gaan ook wel de nodige perikelen gemoeid, zoals het voorkomen dat mensen teveel (soms zelfs door de concurrent betaalde) valse reviews geven. De eerste stap in strijd met dit soort praktijken, was dat Amazon klanten de geplaatste review liet beoordelen (waarbij ze een keuze maakten tussen behulpzaam of niet).

Echter bleek dit niet genoeg om de immense fraude aan te pakken, waardoor er veel meer acties en algoritmes aan te pas zijn gekomen en vervolgens in een aantal vlagen flink wat “gemanipuleerde” reviews werden verwijderd.

En hoewel er eerst nog items gratis werden weggegeven voor het schrijven van goede reviews heeft Amazon daar nu ook een stokje voor gestoken. Het is natuurlijk vrij logisch dat er met zoveel producten, belangen en reviews ook verkopers tussen zitten die de boel proberen te bedonderen. Vandaag de dag heeft Amazon strikte richtlijnen, wanneer het aankomt op reviews. Met het doel deze zo eerlijk mogelijk te houden en iedereen gelijke kansen te geven. Daarbij heeft Amazon ook een reputatie hoog te houden, en kijken ze hier dus streng op toe.

Laten we heel eerlijk zijn: het Amazon review systeem kan het beste worden vergeleken met de huidige staat van influencer marketing …hoewel er goede reviews tussen zitten, hebben mensen niet altijd vertrouwen in de betrouwbaarheid van de geplaatste reviews, om het simpele feit dat hier betaalde en zelfs neppe reviews bij kunnen zitten waar ze niet op zitten te wachten.

Wat klanten wel willen zijn reviews van andere mensen die de producten kopen en hier eerlijk hun mening over spuien in de reviews sectie. Zorg er altijd voor dat jij klanten een geweldige ervaring geeft zowel met producten en de diensten die erbij horen …op die manier gaan mensen het namelijk automatisch delen met elkaar en daar heb je echt het meeste aan voor jouw merk en bedrijf op de lange termijn!

De Amazon magie achter aanbevelingen

Weet jij wanneer je voor het laatst op een Amazon aanbeveling hebt geklikt? Ze komen zo onschuldig over en verschijnen op verschillende momenten van je klantenreis …met de suggestie dat je deze producten wellicht ook wel interessant vindt. Of nog beter: andere klanten kochten ook dit product …mis jij iets wat je eigenlijk heel graag aan jouw boodschappenmandje wilt toevoegen?Amazon aanbevelingen

Deze strategie werkt heel goed voor Amazon, waarbij zo’n 35 procent van wat klanten bestellen op het platform van dit soort aanbevelingen komt.

Het is dus niet alleen maar zo dat Amazon social media inzet (of andere externe verkoopkanalen gebruikt om hogere conversies te realiseren) …ook op het eigen platform gebruiken ze verschillende tactieken om klanten te stimuleren tot aankopen waar ze interesse in hebben.

Een van de specificaties van de AI technologie die Amazon gebruikt voor deze aanbevelingen, is dat het accountdata van klanten gebruikt van alle Amazon diensten (van alles wat je bestelt op het platform tot zoek- en spraakopdrachten van Alexa aan toe). Op die manier snappen ze dus heel goed wat jouw interesses zijn, welke dingen je allemaal koopt (en wellicht opnieuw nodig gaat hebben) en ook hoeveel jij bestelt op het Amazon platform.

Amazon´s aanbevelingen verschijnen ook op verschillende momenten van de klantenreis. Zo krijgt een klant niet alleen een aangepaste Amazon homepage te zien vol met producten die ze leuk vinden, maar zullen er ook verscheidene suggesties worden gedaan na het bezoeken van bepaalde productpagina´s en zullen ze ook na het gebruik van de zoekmachine opduiken in de resultaten (er worden ook nog suggesties gedaan op basis van de aankopen die een klant doet).

Maar dat is nog niet alles …Amazon zet ook e-mailmarketing in om klanten berichten te sturen nadat ze aankopen hebben gedaan, met ook hierin weer de nodige suggesties en producten die ze misschien ook willen aanschaffen.

Je doet er verstandig aan te kijken naar hoe Amazon social media gebruikt, maar ook dit soort praktijken uitvoert voor meer winst. Het sturen van gepersonaliseerde e-mails naar je klanten en relevante producten hieraan te koppelen kan tot meer verkopen leiden. Bij dit soort tactieken is het dan natuurlijk wel belangrijk echt meerwaarde te bieden …en niet zomaar wat naar je klanten te sturen.

Wat maakt Amazon zo’n klantgericht merk?

Het is een feit dat Amazon social media gebruikt …om zo in hun totale marketingstrategie nog sneller te kunnen groeien. Je kan hier veel van leren en ook toepassen op jouw eigen onderneming. Waarbij jij natuurlijk moet beseffen dat het onderdeel is van dat grotere plaatje …en Amazon probeert op al die fronten de dominerende factor te zijn.

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies