Amazon productbundeling - Maak je eigen klantenbundel
Amazon productbundeling - Maak je eigen klantenbundel
23 november 2022 

Amazon productbundeling - Maak je eigen klantenbundel

Toen Nintendo productbundeling in zijn marketingstrategie opnam, steeg de verkoop van videospelletjes met meer dan een miljoen stuks en de verkoop van consoles met 100.000 stuks. Op dezelfde manier, gezien de kracht van bundeling om de verkoop (en winst) te verhogen, is Amazon bundeling een populaire optie geworden voor handelaren om hun online verkopen te verbeteren.

Hoe vind ik Amazon Bundel Producten?

De ideale methode om te bepalen welke spullen je wilt bundelen is om artikelen op te nemen die elkaar aanvullen of samen gebruikt kunnen worden. Hetzelfde gold voor de spellen- en consolesbundel van Nintendo. Je sets moeten logisch zijn, dus als je een laptop verkoopt, moet je er iets als een gratis schermreiniger of USB-kabel bij doen.

Een andere nuttige tip is om te ontdekken wat je klanten direct willen. Dat is vooral belangrijk in de eCommerce, waar bundels je kunnen helpen je concurrentie te overtreffen.

Je kunt zien welke dingen iemand koopt door gebruik te maken van statistieken over productprestaties en klantgegevens. Bovendien kun je de verschillende dingen die ze gewoonlijk kopen bijhouden om te bepalen welke artikelen samen zouden gaan in termen van cross-selling.

Als je ziet dat koper A een fles shampoo heeft gekocht in je AMZ winkel, evenals de haarspa-behandelingen die je verkoopt, dan suggereert deze informatie dat je effectief kunt proberen deze dingen samen te bundelen.

Amazon product bundeling Tips & Tricks

Amazon Custom Bundle Tips & Tricks

Krijg goedkeuring van AMZ door je merk goed te labelen

Eerst en vooral specificeert het platform dat alle items in een bundel moeten voldoen aan het verkoopbeleid van Amazon. Dat houdt in dat je de bevoegdheid moet hebben om elk product in je pakket te verkopen; het combineren levert je geen gemakkelijke "exit" op. Sommige bedrijven kunnen bovendien toestemming vereisen om hun artikelen in bundels te verkopen, of specifieke niches kunnen beperkt zijn tot sets die door de productproducent zijn vervaardigd.

Haal bundels en multipacks niet door elkaar

Multipacks, bundels en kits worden vaak door elkaar gebruikt. In de optiek van Amazon staan ze echter lijnrecht tegenover elkaar. Een productbundel bevat meerdere afzonderlijke maar complementaire artikelen, in tegenstelling tot een multipack, dat meerdere eenheden van hetzelfde artikel bevat (bijvoorbeeld een "4-pack" Schwarzkopf Daily Moisturizing shampoo of hetzelfde T-shirt in drie verschillende kleuren).

Geef AMZ-pakketten een unieke identificatie

Om klanten niet in verwarring te brengen met bundels en single-unit listings, vraagt Amazon verkopers een standaard productidentificatie toe te kennen aan een bundel.

Afzonderlijke artikelidentificatie zal je ook helpen om voorraden en inkomsten nauwkeurig bij te houden.

Vermeld je bundel onder één productcategorie.

Het kan verleidelijk zijn om je bundel op te nemen in elke denkbare productcategorie. Dat is echter een enorme no-no, en het platform zal verkopers straffen die proberen de markt te manipuleren.

AMZ staat alleen toe dat je het pakket in een enkele categorie opneemt, met name de categorie van je duurste product. De enige uitzondering is wanneer het duurste artikel een videospel of een BMVD artikel is. In dit scenario moet je je pakket plaatsen in de categorie van je op één na duurste product dat niet tot één van beide categorieën behoort.

Noem de verpakking naar het duurste product

Evenzo moet je titel beginnen met het duurste product. Hier zijn de winnende formules gebaseerd op aanbevelingen van Amazon:

Pakketten met een paar producten:

[Titel hoofdproduct] + "Bundel met" + [Aanvullende titel(s) van het product].

Voor pakketten met meerdere producten:

[Titel hoofdartikel] + "Bundel met" + [Aanvullende artikelsamenvatting] + "(Aantal goederen)".

Om ervoor te zorgen dat consumenten precies begrijpen wat ze krijgen, neem je de hoeveelheid goederen en de zin "Bundel" overal in de titel op.

Om klanten niet te misleiden of in juridische problemen te komen, noem je je pakketten niet naar jezelf als je het merk niet bezit.

Neem informatie op de productpagina op

AMZ vereist gespecificeerde informatie in je productvermelding om duidelijkheid en uniformiteit te verschaffen op alle bundelpagina's.

Zo moet Feature Bullet 1 op je beschrijvingspagina verklaren dat je artikel een verzameling is van "X" aantal producten en de goederen in het pakket specificeren.

Je beschrijving moet vermelden dat het artikel een bundel is en moet ook de inhoud van het pakket laten zien. Met de nodige aanduidingen zoals kleur, maat en modelnummer.

Je hoofdfoto moet de exacte artikelen in de bundel bevatten. En mag geen goederen bevatten die geen deel uitmaken van je pakket. Afbeeldingen van vergelijkbare artikelen of een vertegenwoordiger zijn niet toegestaan.

Voeg geen merkloze goederen toe aan je bundel

De meeste Amazon-bundels bevatten één of twee bekende "merkartikelen." Dus, hoewel je misschien een handvol generieke artikelen wilt toevoegen (dingen die niet algemeen bekend zijn of waarvan de naam niet op de doos of het artikel staat) om je totale aanbod te vergroten, denk dan nog eens na.

Zoals het platform aangeeft, kan het klanten in verwarring brengen, die kunnen denken dat je generieke product gekoppeld is aan een van de grote merken die in het pakket zitten.

De voor- en nadelen van het verkopen van bundels op Amazon FBA

De voor- en nadelen van het verkopen van bundels op Amazon FBA

Dit is waarom verkopers zo enthousiast zijn over bundelen:

  • Amazon listing die one-of-a-kind is. Je krijgt een nieuwe listing voor de AMZ catalogus zonder een nieuw item te maken.
  • Een hogere gemiddelde orderwaarde (AOV): Zelfs wanneer afzonderlijke producten worden gegroepeerd en afgeprijsd, resulteren talrijke items in een hogere AOV.
  • Meer winst: Voor verkopers die fulfillmentdiensten gebruiken, brengt het platform FBA-commissie in mindering op een enkel artikel in plaats van op elk product afzonderlijk. Daardoor verbeteren de winstmarges.
  • Concurrentievoordeel: Omdat unieke productbundelkortingen worden uitgelicht in Amazon's Buy Box, kan dit leiden tot meer exposure voor je catalogusvermeldingen. Klanten kunnen vanuit de Buy Box bundels aan hun mandjes toevoegen. Om op hun listings te verkopen zullen handelaren dezelfde artikelen en verpakkingen moeten hebben.
  • Verkoop langzaam lopende koopwaar: Kun je sommige artikelen niet kwijt? Combineer ze met andere populaire goederen!
  • Verplaats goedkope artikelen: De kosten van het vervoer van laaggeprijsde losstaande goederen zijn de verzendkosten misschien niet waard. Omdat bundeling de AOV verhoogt, kunnen de kosten nu gerechtvaardigd zijn!
  • Voordeel voor de klant: Door bepaalde besparingen voor de verkoper kunnen productbundels op de marktplaats lager of gelijkwaardig geprijsd zijn aan de afzonderlijk aangeboden goederen. Het verbetert ook de klantervaring voor bezoekers omdat alle producten op één pagina staan. Immers, tevreden klanten zullen eerder trouwe terugkerende klanten worden, wat resulteert in terugkerende inkomsten.

Vergeet bovendien niet de nadelen te overwegen en of AMZ bundelen geschikt is voor jouw bedrijf:

  • Klantbeoordelingen zijn belangrijker: Bundelgoederen hebben aparte beoordelingen en recensies dan de onderdelen. Omdat feedback van bestaande, individuele artikelen niet overgaat op de bundelproducten, moeten winkeliers getuigenissen van de grond af verzamelen.
  • Beperkte categorieën: Als je videogames, dvd's, boeken of andere zaken verkoopt, kun je bundelen wel vergeten (kijk voor meer naar het bundelbeleid van Amazon).
  • Permanent: Het is niet mogelijk je bundel te wijzigen als hij eenmaal is aangemaakt (je zult in plaats daarvan een nieuwe listing moeten toevoegen).

Conclusie

Productbundeling op Amazon kan een geweldige methode zijn om de markt optimaal te benutten. Het is een techniek die niet veel handelaren kennen, laat staan dat ze weten hoe ze die goed kunnen toepassen.

Als je het goed doet, verhoogt het leveren van een productpakket zowel de inkomsten als het plezier van de klant.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen