Amazon Nederland gaat concurrentie aan met Bol.com
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 maart 2019 
in Amazon

Amazon Nederland gaat concurrentie aan met Bol.com

Amazon is al langer een begrip binnen de e-commerce markt, maar hoe zit nu met de concurrentie richting Bol.com en Coolblue? De suggesties hierover waren al langer op internet rond, maar het lijkt nog altijd niet echt voet aan de grond te krijgen. Hoe zit het nu eigenlijk echt met de uitbreidingsplannen richting Nederland en hebben onze eigen “grote mannen (en vrouwen natuurlijk)” nu echt iets te vrezen? Of zal het allemaal wel loslopen en blijven we gewoon genieten van onze eigen aanbieders als Bol.com en Coolblue? Leuk weetje: ooit, in 2002, was er even de mogelijkheid dat Bol.com zou worden overgenomen door Amazon!

Wat is Amazon?

Amazon is van oorsprong een Amerikaans e-commerce bedrijf, gevestigd in Seattle en is opgericht door Jeff Bezos. Het was één van de eerste bedrijven die de online markt voor verkopen ontdekten en ze zijn hier gigantisch groot in geworden. Dit jaar zal Amazon zijn 25-jarig jubileum vieren. Naast e-commerce is Amazon ook het moederbedrijf van Amazon Studios en hebben ze een streamingdienst: Prime Video. Het bedrijf groeit hard. In 2015 behaalden zij een omzet van meer dan 100 miljard dollar. Afgelopen jaar, 2018, was dit zelfs meer dan verdubbeld! Klein detail: de oprichter is sinds 2017 de rijkste man ter wereld…

Het begon met boeken
Wat is dat toch met boeken? Je zou zelf ook bijna met het verkopen van boeken gaan beginnen. Want waar Bol.com bekend van is, daar begon Amazon ook mee: het verkopen van boeken! Inmiddels kunnen klanten er terecht voor boeken, andere media, maar ook voor totaal andere producten. AWS, wat staat voor Amazon Web Services, zorgt trouwens voor de grootste winst. Amazon neemt graag andere bedrijven over, die goed aan de weg timmeren. Recente voorbeelden hiervan zijn Whole Foods Market, een supermarktketen, en PillPack. Laatstgenoemde is een onlineapotheek in Amerika. Toch staat Amazon niet alleen maar goed te boek. Er zijn ook schandalen rondom het bedrijf.

De schandalen rondom deze gigant
Toch blijkt niet alles zo mooi te zijn. Het bedrijf kwam al meerdere keren in opspraak. Zo zou het heel veel retourgoederen vernietigen, ook producten van externe verkopers. En gaat het dan dus om kapotte producten? Welnee: het zijn nog gewoon bruikbare, nieuwe goederen, zoals koelkasten, matrassen, kinderschoenen en ga zo maar door. In 2018 leidde dit tot een groot schandaal in Duitsland, waar ook de politiek vond dat dat in deze tijd niet meer zo maar zou moeten kunnen. Daarnaast kwamen er verhalen los dat de werknemers, vooral die in de distributiecentra werken, slecht betaald werden en zeer lange dagen (soms 16 uur) maakten. Waarbij er gebruik werd gemaakt van strafpunten als je bijvoorbeeld te lang naar het toilet ging en meer van dat soort ‘niet-te-geloven’ situaties! Inmiddels heeft de gigaverkoper zich genoodzaakt gezien om de lonen op te schroeven, o.a. na veel negatieve berichten. Natuurlijk met een mooi praatje erbij. Maar dat de arbeidsmarkt krapper wordt en ze toch personeel nodig hebben: dat heeft er natuurlijk niets mee te maken…

Nu zijn we inmiddels uiteraard bekend met eerlijk winkelen, waarbij de consument oplet of de werknemers wel goed behandeld en betaald worden. Je kunt je afvragen of Amazon hierdoor ook in de problemen kan gaan komen. Of zal de goedkope prijs en de makkelijke manier van inkopen doen het toch winnen van morele kwesties?

Amazon komt naar Nederland… is hij een geduchte concurrent?

Kijk je rond op internet dan vind je veel angstige verhalen wat dit met de online verkoopplatforms gaat doen.

Kreten als Bol.com en Coolblue worden weggevaagd, worden direct geuit. Maar is dat wel zo? Zal de klant ‘zijn’ trouwe Bol.com zomaar gedag zeggen? Vanwege de grootte van het bedrijf weet je al dat de Amerikaanse verkoper veel makkelijker een goedkoper aanbod kan bieden. Maar zullen ze het redden op service en aanverwante zaken? Het is natuurlijk geen nieuwkomer, dus ze hebben ook hier ervaring genoeg mee. En we

weten allemaal dat internetkopers vooral op internet kopen vanwege het gemak én (of beter gezegd: vooral) het geld. Rondsurfen op internet naar een goedkopere prijs voor hetzelfde product: is dát nou niet juist de sport van het online kopen?

Marktaandeel
Hoewel Amazon al jaren aangeeft te willen komen, zijn ze natuurlijk helemaal niet nieuw op de Nederlandse markt. Wat betreft online verkopen hebben ze al een groot aandeel opgeëist. Amazon stond in 2018 namelijk al op de zevende plaats! Overigens zullen webshop eigenaren er niet meteen door worden weggevaagd. Ze kunnen immers ook meeliften op het succes van Amazon. Het bedrijf heeft zijn eigen ‘marketplace’ waardoor de kleinere webshops ook hun producten kunnen verkopen. Gebruik kunnen maken van nog een marktplaats naast bijvoorbeeld verkopen via Bol.com kan ook gewoon interessant zijn!

Amazon.nl

O, dat was schrikken. Amazon.nl kwam in de lucht, in 2014, maar nog altijd is er niet veel bijzonders te vinden op deze site. Boeken en meer niet. O ja, en je kunt zelf je boek uitgeven. Natuurlijk allemaal prachtig, maar er is dus nog weinig concurrentie aan. Als je dan ook nog bedenkt dat bezoekers van Amazon.nl voor een deel gewoon doorverwezen wordt naar de Duitse site, dan weet je eigenlijk al genoeg. Die Amazon.nl stelt nog weinig voor… Betekent dit dat Amazon dus nog geen aandeel heeft? Zoals gezegd is dit zeker wel het geval, een hele grote zelfs, dus de eerste vraag is zelfs of er heel veel zal veranderen als Amazon zelf fysiek hier gaat zitten. De consument zoekt niet alleen binnen de landsgrenzen, mits de levering niet te lang op zich laat wachten (en de verzendkosten natuurlijk niet te hoog zijn). Leveringen vanuit Duitsland en het aanbieden van verzenden zonder verzendkosten: waarom zouden ze eigenlijk naar Nederland willen komen?

Betalen op z’n Hollands
Ervaring leert dat de Nederlander veel koopt via internet, maar dan wel het liefst gewoon met iDEAL. Dit was eerst niet mogelijk bij deze grote aanbieder. Inmiddels is ook dat verleden tijd en kun je ook gewoon met iDEAL betalen. Ook dit was een reden voor angst dat Amazon dan nu toch echt voet aan wal ging zetten in ons land.

Amazon Prime
Ook de introductie van Amazon Prime was een reden dat vooral Bol.com waarschuwingen kreeg via artikelen.

Want met Amazon Prime, waarbij je maandelijks betaalt en daarmee alles gratis krijgt thuis bezorgd, je extra kortingen krijgt én je kunt kijken naar de videodienst van dit bedrijf, zouden ze een vaste voet aan wal gaan zetten. Waarbij blijkbaar even werd vergeten dat Bol zelf al een soortgelijke dienst aanbood: Bol.com Select!

Hoe staat Bol.com hier tegenover?
Bol.com straalt een nuchtere indruk uit als er gevraagd wordt naar hun mening over de komst van Amazon naar Nederland. Ze stellen o.a. in het Financieel Dagblad dat online winkelen in Nederland sterk is ontwikkeld. Bol.com heeft zelf, bijvoorbeeld (zoals gezegd) ook een service wat doet denken aan Amazon Prime. Daarnaast stellen ze eveneens dat iemand die een beetje Engels spreekt ook gewoon terecht kan op een andere site van Amazon. Geef ze eens ongelijk! Overigens kan de Duitse site al keurig netjes een vertaling laten zien en staat er zelfs een apart kopje voor leveringen naar het buitenland.

Bol wil geen Amazon zijn

Bol.com wil trouwens zelf geen Amazon zijn, is te lezen op Retail Trends. Waar Amazon zijn eigen webwinkel vóór de retailers laat gaan op zijn marktplaats, stelt Huub Vermeulen van Bol.com dat zij het anders willen doen. Ze hebben 23 duizend ondernemers op hun platform zitten. Zelf zijn ze nummer 23.001, stelt hij. Volgens hem zet de retailer uit Amerika zelf een goedlopend product met een private label in de markt, wat ze doen op basis van gegevens van de verkochte producten van de retailers op hun platform. Op die manier wil de grootste aanbieder in Nederland het dus niet spelen!

Is Coolblue bang voor een komst?

Ook Coolblue oprichter Pieter Zwart ziet het hele gebeuren nog altijd niet donker in. Hij vraagt zich af of dingen als met iDEAL betalen en een gratis verzending aanbieden nou zo schokkend is om dus meer klanten te winnen. Hij vindt zelf dat Coolblue anders is dan Amazon of Bol.com. Waar ze vooral hun producten online aanbieden (en daarmee is de kous af), gaat Coolblue een andere weg. Hij ziet zijn bedrijf meer als een ‘klanten reisbureau’. Ze willen hun klant de benadering geven die ze nodig hebben bij hun ‘reis’ naar de aanschaf van het product. Volgens hem zit daar de kracht van Coolblue en is dat ook de reden waarom hij niet bang is voor de grote Amerikaanse aanbieder.

Hoe groot is de concurrentie ten opzichte van Bol.com en Coolblue?

De jaarlijkse Twinkle 100 * laat in september 2018 de volgende top tien wat betreft de grootste webshops van Nederland zien:

  1. Bol.com
  2. Coolblue
  3. Zalando
  4. Wehkamp
  5. Albert Heijn Online
  6. The Learning Network
  7. Amazon
  8. H&M
  9. Mediamarkt
  10. De Bijenkorf

Als je daarbij dan weet dat Bol.com een omzet had van 1.220 miljoen euro, Coolblue 884 miljoen euro en Amazon tenslotte 230 miljoen, dan mag het duidelijk zijn dat onze grote giganten nog altijd veruit groter zijn dan hun Amerikaanse broertje. Bol.com heeft hierbij een omzetverhoging ondergaan van bijna 30%, Coolblue deed het zo gezien nog beter. Zij stegen maar liefst met meer dan 40%!

*De Twinkle 100 is een jaarlijkse lijst met een overzicht van de 100 grootste webwinkels van Nederland. Het is een uitgave van Twinkle Magazine, een onafhankelijk tijdschrift voor webwinkeliers.

Komt Amazon nu wel of niet?

Zoals gezegd heeft Amazon, ondanks zijn fysieke afwezigheid in ons land, al een groot marktaandeel en

schijnt zelfs al groter te zijn dan bijvoorbeeld de Mediamarkt, die toch ook niet klein te noemen is. De komst van Amazon.nl kun je misschien het beste omschrijven als een reclamestunt, want de ophef was er wel. Maar de uitwerking van de site blijkt een stuk minder te zijn. Praktisch alles gebeurt nog gewoon via Amazon.de, dus is er nog weinig in dat opzicht veranderd. Hoe het nu zit met de komst van Amazon richting Nederland is een groot raadsel, waarbij de tegenstrijdigheden je om de oren vliegen als je even op internet rond surft. Volgens de één is hij al in Nederland (het is maar de vraag wat ze daar dan onder verstaan), volgens de ander zijn ze aan het bouwen en volgens weer anderen zal het allemaal zo’n vaart niet lopen.

Waarschijnlijk zal Alex Ootes, die verantwoordelijk is voor de Europese uitbreiding, het juiste antwoord wel weten. Hij vertelt in een gesprek met Retail Trends dat ze niet kijken naar de eerste één of twee jaar. Het is voor hen meer van belang wat de verwachtingen zijn. Hoe ziet de markt er bijvoorbeeld over tien jaar uit? Het aanbieden van Amazon Prime heeft er wel voor gezorgd dat er meer verkopen werden gedaan in ons land. Hij stelt (terecht) dat het voor de Nederlandse bezoeker niet veel verschil zal zijn of hij nu in een Duitse shop winkelt, met Nederlandse vertaling, of in een shop in Nederland.

O ja, en volgens de beste man van Amazon staat een distributiebedrijf in Nederland nog niet op de planning. Nederland wordt bediend vanuit vier distributiecentra’s in Duitsland, langs de grens, en vanuit Lille. Natuurlijk denkt ook hij dat zijn bedrijf nog best in aandeel kan groeien. Hij beweert dat een klant trouw is, totdat er iets beters komt. En daar heeft deze man dan weer gelijk in… Hoewel hij dus bij deze wel de betere positie van Bol.com in ons land beaamt!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Johan
Door

Johan

op 14 May 2019

Een tekst van honderden woorden om te zeggen: "het is koffiedik kijken?" Het lijkt meer een aaneenschakeling van fragmenten dan een lekker lopend verhaal met een kop en een staart.

Marciano Strijker
Door

Marciano Strijker

op 13 June 2020

Hi Johan, Marciano van Plazatalk hier. Klopt het is inderdaad een beetje koffiedik kijken, zeker op het moment van schrijven van de blog! Naarmate de tijd vordert worden er steeds meer zaken duidelijk. Bedankt voor je feedback in ieder geval! Groet, Marciano

Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies