Amazon Nederland gaat alles op zijn kop zetten! - Plazatalk.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 mei 2020 
in Amazon

Amazon Nederland gaat alles op zijn kop zetten!

De verhalen doen al een tijdje de ronde, maar nu is het dan toch echt zover: Amazon Nederland opent haar deuren via Amazon.nl. De grootste e-tailer ter wereld heeft al meerdere landen veroverd, en zet nu ook voet op Nederlandse bodem. Om een tipje van de sluier op te lichten over de impact , Amazon heeft een jaaromzet vergelijkbaar met die van de complete Finse economie en maakt van intredes op welke markt dan ook altijd een succes!

Maar betekent dit gelijk het einde van andere winkels zoals Bol, Coolblue, Wehkamp en andere grote bedrijven? Het is een vraag die nog onbeantwoord blijft, hoewel Amazon er wel om bekend staat complete markten over te nemen. En hiermee grootste concurrent wordt voor de gevestigde orde.

We gaan je in dit artikel laten zien wat de lancering betekent, hoe bedrijven kunnen floreren met de kansen die er liggen en wat de voordelen zijn.

De voortekenen waren er al…

Er zijn al zoveel geruchten voorbijgekomen dat Amazon Nederland ergens in Q1 van 2020 zou gaan lanceren. Het komt dus niet als een donderslag bij heldere hemel. In andere landen buiten Amerika, is Amazon al langer actief.
Je moet hierbij denken aan landen zoals Canada, Brazilië, Mexico maar ook Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje en nog veel meer. Een kwestie van tijd dus voordat Nederland afgevinkt werd op dat lijstje. De tekenen aan de wand waren er overigens al.

Want in 2014 kon je al een beetje uitgaan van de officieuze lancering, nadat een kleine delegatie Amerikanen was overgevlogen naar ons land. En in een hotel aan de Amsterdamse grachten de opening toe kwamen lichten. Op dat moment lagen er alleen nog e-boeken en Kindles in de (digitale) schappen.

Het is officieel, de lancering van Amazon.nl is een feit

En sinds dinsdag 10 maart is het moment dan eindelijk aangebroken. Amazon.nl opent haar deuren en het aanbod producten zal drastisch toenemen. Want de retailreus zal naar eigen woorden “beginnen” met 100 miljoen artikelen, hetgeen neerkomt op bijna 5 keer zoveel als Bol.com nu in het assortiment heeft (20+ miljoen).

Voorlopig heeft de grootste (online) winkel ter wereld nog geen “Amazon Fulfillment Centers” in Nederland. Ga je verkopen op Amazon en wil je de opslag en logistiek door Amazon laten verzorgen, zal dit voor nu nog via Duitsland gaan. Het is geen verassing want Amazon bedient de Nederlandse markt al langer (via andere marktplaatsen) vanuit bv. Koblenz en Reihnbergen.

Amazon gaat de Nederlandse markt bestormen met naar verluidt een team van tachtig man, om te beginnen. Je kan er gerust vanuit gaan dat naarmate Amazon Nederland groeit, hun team hetzelfde doet en het een kwestie van tijd zal zijn voordat er ook hier in Nederland Amazon Fulfillment Centers zullen gaan opduiken.

Wat gaat het betekenen voor Nederlandse (online) shops?

De meningen variëren van een welkome aanvulling op het huidige e-commerce landschap, tot een complete aardverschuiving en overname door Amazon. Want eerlijkheid gebied te zeggen dat Amazon lanceringen altijd tot succes leiden …kijkend naar de andere landen. Verder hebben ze in 2019 een omzet van 240 miljard dollar, brutowinst van 14,5 miljard dollar, 800.000 werknemers in dienst, een wereldwijd distributienetwerk incl. eigen vliegveld en een vloot Boeing-vrachtvliegtuigen tot hun beschikking.

We praten hier dus niet over een kleine jongen, en ze zijn dus zeker in staat markten te domineren. Amazon geeft echter zelf aan een aanvulling te willen zijn op de bestaande winkels. Ze doen dit naar eigen verwoording o.a. door geen exclusiviteit te eisen van leveranciers …zodat zij gewoon hun producten kunnen blijven verkopen via Bol.com en anderen. Maar ze kunnen natuurlijk wel bij Amazon in de etalage worden gezet, indien wenselijk uiteraard.

En vanzelfspreken liggen er ook kansen voor Nederlandse bedrijven, nationaal maar ook via de internationale platformen.

Het shoppen zelf op Amazon.nl

Het doel van Amazon Nederland is om de harten te winnen van Nederlandse consumenten met een uitgebreide keuze, lage prijs en door gemak te bieden. We hoeven er geen doekjes om te winden, keuze is er meer dan genoeg. Verder zijn Nederlanders over het algemeen en per definitie niet uiterst loyaal aan een merk, echter gemak en lage prijzen zijn wel belangrijke factoren.

Nu staat Amazon bekend om lage prijzen, en dat bleek ook wel tijdens de opening. Met zwaar afgeprijsde elektronica, was ook Bol.com genoodzaakt hun prijzen te verlagen. Het is een strategie die ze hanteren om klanten weg te jatten bij de concurrentie, wat voor middenstanders natuurlijk een lastige “prijzenoorlog” zal worden.

Maar op sommige punten zal Amazon het ook lastig gaan krijgen. Zo kan je op Bol.com voor een tientje per jaar veel producten gratis bezorgd krijgen, en zijn levertijden soms zo snel dat producten in twee uur bezorgt kunnen worden. Coolblue heeft ook bepaalde voordelen zoals gratis montage van wasmachines en volledige transparantie over positieve en negatieve klantervaringen met hun producten …Amazon zal qua service hier nog een hele kluif aan hebben.

Welke verschillen zitten er tussen Amazon en overige bedrijven?

Verder is Amazon ook best wel gretig verzamelaar van allerlei klantgegevens. En hoewel dit soms handig kan zijn, bv. een seintje wanneer je nieuwe scheermesjes nodig hebt, zit niet iedereen te wachten op dit soort fratsen. Het kan ook veel mensen afschrikken, en voelen als een inbreuk op de privacy.

En voor Nederlandse bedrijven is nu heel belangrijk: klantenbinding! Ze moeten de klant nog beter leren te begrijpen, topservice leveren en steeds blijven uitbreiden qua assortiment, bezorgopties en ander consumentengemak. Hierin kunnen Nederlandse bedrijven zich echt onderscheiden en ze hoeven zo niet alleen maar verzeild te raken in een prijzenoorlog.

De klantenservice zal ook heel anders worden ervaren door Nederlanders. We zijn gewent aan een klantenservice zoals je die bij de grote bedrijven van Nederland mag verwachten. Het is nog maar de vraag of Amazon hieraan kan tippen, en of de prijs belangrijker is …iets wat we snel zullen gaan ontdekken.

Het voorbereidende werk

Een vraagstuk is hoe je als ondernemer met de komst van Amazon Nederland omgaat. De cijfers in andere Europese landen liegen er niet om. Wanneer we Duitsland erbij pakken waar Amazon de allergrootste e-commercepartij is, kan je inschatten wat er aankomt.

In Duitsland is Amazon ondertussen 3 keer groter dan de nummer twee OTTO en bijna acht keer groter dan de nummer 3 Zalando. Met name die laatste partij is ook in Nederland toch behoorlijk bekend en geliefd. Het blijft de vraag hoe Amazon Nederland gaat presteren, maar het geeft aan wanneer Amazon zich op een markt stort anderen vaak worden weggeblazen of gemarginaliseerd.

Je kunt natuurlijk ook slim inspelen op de komst van Amazon Nederland en zelfs groei doormaken. En op Plazatalk.nl kunnen we je helemaal klaarstomen, zodat je hier alles uit kan halen. Heb je een bedrijf en denk jij in kansen …dan staan wij klaar om jou te helpen!

Welke kansen liggen er voor ondernemers?

Want ondanks dat er veel gaat veranderen met de intrede van Amazon Nederland, er liggen ook enorm veel kansen. Voor kleine en grote ondernemers, zolang er maar op de juiste manier actie wordt ondernomen. Er zijn veel succesvolle bedrijven die het maken met Amazon, maar ook die een verkeerde tactiek hanteren en hiermee veel inkomsten laten liggen.

Om je alvast een duidelijk beeld te geven over welke kansen er liggen, geven we je hieronder wat meer tekst en uitleg. Zo heb je verschillende bedrijfsmodellen die je kan hanteren en kan je bepalen welke het beste bij jou past. De mogelijkheden op Amazon.nl zijn eindeloos, en ook de stap naar andere internationale Amazon marktplaatsen is vrij snel gemaakt.

Verder laten we je ook zien welke voordelen het nog meer heeft en hoe jij van Amazon Nederland optimaal kan profiteren.

Je eigen private label op Amazon Nederland verkopen

Het is een bekende methode om producten te verkopen op Amazon. Want hoewel er genoeg wederverkopers zijn van de gevestigde merken, zie je ook steeds meer verkopers hun eigen private label starten. En dit kan ook voor jou als ondernemer voordelen bieden die je naar ongekende hoogtes kunnen brengen.

Met een private label ga je een eigen merkproduct creëren. Je kan dit doen met een volledig nieuw en inventief product, maar ook bestaande producten dusdanig aanpassen dat je ze eigen maakt. Het doel is om producten te voorzien van nieuwe kenmerken die het mooier, interessanter of beter maken.

Je kan deze in verschillende landen goedkoop produceren, maar China en India zijn twee landen waar het meeste zaken wordt gedaan. Bij een private label is het wel belangrijk dat je niet in de meest voorkomende valkuilen trapt. Hierover kun je ook meer lezen op onze website.

Je gaat bestaande producten verkopen (Amazon Wholesale)

Een andere optie is het “Wholesale” bedrijfsmodel te hanteren. Hierbij maak je geen eigen product, wil je niet onderscheidend zijn met items en ben je ook niet bezig met de kansen die hiervoor liggen. In plaats daarvan doe je inkopen bij de bestaande (bekende) merkfabrikanten en verkoop je de items via Amazon.nl of andere marktplaatsen.

Hiervoor heb je meestal wel licenties nodig, ga dus na welke je nodig hebt voor de producten die jij gaat verkopen. Merkfabrikanten steken graag tijd in relaties met wederverkopers die hun producten verkopen, om zo hun producten te kunnen schalen. Laat zien dat je serieus bent, wat je koopkracht is en hoeveel verkopen je maakt met de producten.

Wanneer je veel verkopen maakt, kan het zeker interessant zijn. Je verkoopt een merk en product waar de consumenten al bekend mee is. En dat staat meestal garant voor succes …hoewel de winstmarges minder hoog zullen zijn, kan je er op die manier toch goed mee verdienen.

Je gaat producten verkopen op Amazon.nl met dropshipping

Wil je verkopen op Amazon zonder de inkoop van voorraden, opslag en verzending ervan naar je klanten …dan is dropshipping waarschijnlijk de oplossing voor je. Hiermee ben je alleen bezig met de verkoop van items op Amazon, en worden deze vervolgens rechtstreeks van de fabrikant / groothandel naar je klanten gestuurd.

Het neemt je veel werk uit handen, wat zich meestal wel vertaald in lagere winstmarges. Verder heb je ook geen (of veel minder) overheadkosten of voorraden die wellicht niet opraken. En laat je de producten pas versturen naar klanten zodra deze verkocht worden.

Je zal ook meer tijd overhouden om jouw bedrijf op andere fronten te laten groeien die jij belangrijk vindt. En vrij tijd overhouden voor andere leuke dingen. Het voordeel van dropshipping op Amazon Nederland (en andere marktplaatsen) is dat het Amazon platform een enorm consumentenbereik heeft, met klanten die vaak klaar zijn om te kopen.

Verkopen op Amazon met de “Retail Arbitrage Methode”

Bij dit bedrijfsmodel is het de bedoeling dat je producten koopt in fysieke winkels tegen een fikse korting. En deze dan online gaat verkopen tegen een veel hogere winst. In het algemeen zijn de producten die je in de winkel koopt flink afgeprijsd (sale) of zijn het restpartijen.

In Amerika heb je hiervoor winkels zoals Wallmart, maar in Nederland kun je dit soort producten ook vinden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je weet wat je koopt zodat het geen giswerk wordt. Je kan hiervoor producten scannen om te zien waarvoor ze verkopen op Amazon.

Er zijn hiervoor verschillende tools, waar de gratis beschikbare scanningtool op Amazon zelf er een van is. Na alle kosten die je moet betalen (ook Amazon fees), kan je hier zeker een dikke boterham mee verdienen. Zolang je het correct uitvoert.

Kies zelf op welke Amazon Marktplaatsen je verkoopt

Je kan op Amazon Nederland producten gaan verkopen, maar waarom stoppen wanneer je producten succesvol zijn? Een volgende logische stap kan zijn om je items in Engeland, Duitsland of Frankrijk te verkopen. De stap naar Amazon.com om de Amerikaanse markt te bedienen ligt ook in het verschiet.

Hierbij is wel belangrijk je eerst te focussen op jouw eerste succesvolle product, en vanuit daar jou bedrijf te schalen. Want beginnen met 10 producten, met bijkomende kosten zonder dat je al resultaten hebt geboekt is niet de meest slimme manier om te starten. Maar heb je 1 of enkele producten die goed lopen, staat niets je in de weg internationaal jouw geluk te beproeven.

Doe goed onderzoek, en neem de tijd om je bedrijf en merk te laten groeien. Je hebt keuze genoeg, Amazon is een wereldwijde e-retailer. En met de bezoekersaantallen die ze hebben ligt de wereld aan je voeten.

Geef met FBA je logistieke proces uit handen

Het voordeel van verkopen op Amazon is ook dat ze het complete logistieke proces voor je uit handen kunnen nemen. Je kan dit doen door gebruik te maken van FBA (Fulfillment by Amazon). Zo gaan jouw producten van fabrikant, naar een van de Amazon Fulfillment Centers en vanuit daar rechtsreeks naar je klanten.

Voor deze service betaal je wel de nodige FBA fees, maar het neemt je ook veel werk uit handen. Je hebt ook genoeg ruimte en bij succesvolle verkoopcijfers kun jij zelfs ongelimiteerd opschalen qua opslagruimte voor jouw producten. Ze verzamelen, verpakken en verzenden jouw pakketten en pakt zelf de winst.

FBA speelt ook een belangrijk rol bij je BSR (Best Seller Rank). Het is namelijk essentieel dat het logistieke proces perfect verloopt, en pakketjes snel en netjes bij de klant aankomen. Met FBA staat Amazon garant voor dit proces (je kan dit zelf natuurlijk ook goed doen, maar FBA spant vaak de kroon) …wat indirect kan leiden tot betere rankings in de zoekresultaten.

Wees er vroeg bij om je concurrenten voor te zijn

Wanneer je nu voorbereidingen treft om zaken te gaan doen via Amazon Nederland, ben je waarschijnlijk veel concurrentie voor. En dat is goed nieuws. Je kan er natuurlijk ook altijd voor kiezen later te starten, maar het geeft je een kleine voorsprong die in je voordeel kan werken.

Er komen namelijk gaande weg steeds meer bedrijven bij op het platform, veel ondernemers willen namelijk maar wat graag zaken doen met Amazon Nederland.

Heb je bv. een (uniek) product dat nog niet veel wordt verkocht op Amazon Nederland, of zie je kansen in een nog niet verzadigde niche? Maak er dan werk van en pak je winst, voordat het wellicht te laat is. Er zijn altijd wel weer nieuwe kansen, maar waarom zou je hiervan niet willen profiteren?

Op Amazon is ruimte voor (bijna) elk soort product

Het grote voordeel is dat er voor bijna elk product wel ruimte is op Amazon, ook op Amazon Nederland zit jouw niche er zeker tussen. Je mag er dus vanuit gaan dat de meeste ondernemers er gelijk een platform bij hebben om hun producten te etaleren. En niet zo’n kleintje ook.

Om even een plaatje te schetsen, in Amerika alleen heeft het bedrijf met al haar websites al een dikke 200.000.000 unieke bezoekers per dag. Het zijn cijfers om over naar huis te schrijven en waar jij als ondernemer zeker van wilt profiteren. Het gaat hier ook nog eens vaak om bezoekers die al in een staat van kopen (of bijna kopen) verkeren.

In andere landen nemen deze aantallen ook toe, en Nederland zal daar geen uitzondering op zijn. Stel je product dus bloot aan een groot publiek (in potentie welteverstaan) en het zal je geen windeieren leggen. Laat je verkopen groeien met deze positieve impuls.

Amazon regelt met FBA ook de klantenservice

Ga je verkopen op Amazon Nederland met FBA dan wordt het logistieke proces door Amazon overgenomen. Hiermee bespaar je tijd (voor het vinden van een goede opslagplaats en verzendmogelijkheden maar ook daarna), geld en mogelijk ook kopzorgen. Maar er zijn nog een paar voordelen.

Zo hoef je ook niet meer te denken aan klantenservice (rondom je bestellingen). Specifieke vragen over het product zelf, dien je natuurlijk wel te beantwoorden (en ook binnen de 24 uur die Amazon stelt) …er is namelijk altijd ook de mogelijkheid om jouw direct te contacten. Toch zal je hiermee ook weer tijd besparen die je kan steken in andere belangrijke zaken, of kan gebruiken om te genieten van andere leuke dingen.

Verder neemt Amazon ook de retourzendingen in behandeling. In situaties waarbij de verkopen stijgen, hoef je dit dus niet zelf te doen of hier iemand voor in te huren. Nog een bonustip: zorg er wel voor dat je Amazon retourzendingen die er goed uitzien en voor nieuw kunnen worden her-verkocht, niet opnieuw worden ingepakt door Amazon zelf (je kan dit bij mooie verpakkingsmaterialen namelijk beter zelf doen, om mogelijke klachten van consumenten te voorkomen).

Boost je onderneming naar een hoger level

Consumenten zijn bekend met Amazon, de merkwaardering is volop aanwezig. Ze weten ook de weg naar Amazon Nederland te vinden, zijn bekend met hun enorme keuze en goede bezorging. Je kan hiervan dan ook zeker de vruchten plukken door gebruik te maken van Amazon.nl en andere marktplaatsen.

Het platform is goed ingericht voor de verkopers en je kan volop gebruik maken van allerlei handige gratis functies. Er zijn ook andere (gratis en betaalde) tools die je verkopen een boost kunnen geven. Ze kunnen je o.a. helpen zoekwoorden te vinden, e-maillijsten op te stellen en processen te vereenvoudigen.

Volop kansen nu Amazon Nederland nog maar net van start is gegaan, en je hier dus nog grote stappen mee kan maken met jouw onderneming.

En dan nu de vraag, ben jij klaar voor Amazon Nederland?

Amazon heeft een plan en dat is ook de Nederlandse consumenten veel te laten kopen op het platform. En ook al lijkt het effect momenteel nog niet de complete markt weg te blazen, wacht dan maar op de eerste jaarcijfers van Amazon.nl. De kans is groot dat deze jaarlijks zullen blijven groeien, net zoals ze in andere landen realiseren.

De vraag is of Nederland ook te vergelijken valt met andere landen, en of het echt zoveel vaart gaat lopen …maar de kans is groter van wel dan niet. En de vraag is dus: hoe ga jij daar als ondernemer mee om? Kijk je het even aan? Of neem je stappen om er van te profiteren?

Verdiep je in de mogelijkheden die Amazon te bieden heeft, en of het aansluit bij jouw bedrijf en bijbehorende wensen en eisen die je hebt. Het kan echt op veel fronten werk uit handen nemen, en grotere winsten opleveren. Je kan er hier in ieder geval alles over leren, ook hoe je een nieuw bedrijf kan starten om succesvol te gaan verkopen op Amazon!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies