Amazon in Nederland, in maart zette Amazon voet aan de grond in ons land… en dit is niet zomaar onopgemerkt voorbij zou gaan gezien de magnitude van de e-commerce reus. En de verhalen dat Amazon.nl Nederland zou gaan veroveren, in een landschap van Nederlandse online winkels en bedrijven, kwamen in de bekende paddenstoelvorm uit de grond schieten …en terecht, want Amazon staat er om bekend in EU landen zijn entree te maken, om er niet veel later een significante rol te gaan spelen in die bestaande markt.
Het is echter na 7 maanden nog niet zo dat Jeff Bezos en de zijnen in hun missie zijn geslaagd de oorlog te winnen, ze hebben zelfs nog niet eens een echte slag gewonnen …en de winkelgiganten Bol.com en Coolblue zijn dus nog steeds de baas, en voeren het soevereine retaillandschap in Nederland fortuinlijk aan.
En hoewel Amazon in Nederland niets aan het toeval overliet door met meer dan 100 miljoen producten de markt te bestormen, schijnt het toch nog niet helemaal van de grond te komen …althans, in vergelijking met de verwachting die mensen tijdens de lancering hadden op basis van de reputatie die Amazon heeft, en ook al in andere landen de markt heeft veroverd.
Verder kan het ook zijn dat het verleggen van Amazon Prime Day hierin een rol heeft gespeeld, gezien dit een special event is waar de meeste klanten enorm warm voor lopen.
Maar is het allemaal koek en ei, valt het allemaal wel mee met Amazon in Nederland, of worden de analisten een beetje voor de gek gehouden en heeft Amazon hele andere plannen in de pijplijn staan? Amazon is dan wel groot, maar dat betekent niet dat hun tactieken in alle landen hetzelfde werken …verder heeft het betreden van een nieuwe markt altijd tijd nodig om daarin te groeien, en hoe kijkt Amazon er eigenlijk zelf naar?
Amazon in Nederland Vs. de gevestigde orde
In Nederland hebben wij toch een gevestigde orde die het extreem goed doet. Je kan hierbij denken aan een Bol.com, Coolblue, Wehkamp en meer giganten waar we met zijn allen bij bestellen en het zijn ook winkels die geliefd zijn onder het Nederlandse publiek …en dat gevoel is natuurlijk niet zomaar weg (met de komst van Amazon in Nederland). Maar we houden ook van goedkope producten, prijs-kwaliteitsverhoudingen en een uitstekende klantenservice …iets waar Amazon natuurlijk altijd in uitblinkt en niks aan het toeval overlaat, wanneer het op haar klanten aankomt. Het zal voor Amazon dus een beetje puzzelen worden hoe ze dat nou het beste kunnen aanvliegen.
Uit verschillende onderzoeken onder Nederlandse consumenten, blijkt ook dat Amazon.nl echt niet zomaar alles en iedereen “eventjes” wegblaast. Het is ook duidelijk dat Bol.com voor de meeste Nederlanders bovenaan staat, en laten we eerlijk zijn …Bol.com blijft ook continue stappen zetten en groeien, om haar klantenbestand tevreden te houden, en verzint ook steeds nieuwe strategieën om nieuwe klanten aan te trekken. In het tweede kwartaal van 2020 is Bol.com nog steeds het meest populair, Amazon die mag het doen met de troostprijs.
En ondanks dat Amazon altijd op prijs probeert te concurreren, schijnt het toch ook dat de meeste Nederlanders (bijna 90 procent) een product nog steeds liever op Bol.com bestellen dan via Amazon …wanneer het bij beide platformen beschikbaar is. Het geeft toch een stukje betrouwbaarheid, loyaliteit en emotie aan die Nederlanders (mede) doen besluiten om voor het vertrouwde Bol.com platform te kiezen en hun bestellingen te plaatsen.
Het zal dus nog een behoorlijke uitdaging worden voor Amazon, om zich hier tussen te worstelen …omdat Nederlandse webwinkels het gewoon goed voor elkaar blijken te hebben en zeker de grote websites!
In vergelijking met een Duitsland is dat heel anders, want daar heeft Amazon inmiddels een aardige vinger in de pap en groeien ze uit tot een dominante marktleider …die positie ligt in Nederland nog niet zomaar voor het oprapen, en Amazon zal dus alle zeilen bij moeten zetten om dat te gaan fixen. Maar dat neem niet weg dat Amazon hier wel heel goed in is, en het is dus de vraag hoe dit spelletje precies uit zal spelen.
Een zwaktepunt van Amazon Nederland …kan dat?
We hebben het natuurlijk over Amazon, of zwaktepunt dus het juiste woord is valt te betwisten. Toch is het wel zo dat Amazon in Nederland de strijd aangaat met een aanzienlijk nadeel en dat is dat ze hier (nog) geen distributiecentrum hebben. Elke klant die iets bestelt op Amazon.nl zal zijn of haar producten uit het dichtstbijzijnde Amazon warenhuis ontvangen …die bevinden zich in Duitsland of anders Noord-Frankrijk. Het is dus een sterk wapenfeit voor de Nederlandse webwinkels die het allemaal (strategisch) op hun plek hebben staan. De meeste klanten willen namelijk op hun wenken bediend worden, en dus ook hun bestelling zo snel mogelijk bezorgd krijgen.
Het kan zijn dat klanten iets bestellen, en genoegen nemen met een iets langere levertijd. Maar dit zijn wel uitzonderingen op de regel. Want de meeste (Nederlandse) klanten willen hun producten de volgende dag ontvangen. En laten we eerlijk zijn het is ook al helemaal de standaard geworden. In sommige gevallen is het zelfs al mogelijk je producten dezelfde dag te ontvangen, of later die dag ergens op te halen …allemaal om de klanten zo snel mogelijk hun producten te laten ontvangen, wat een hele belangrijke factor is (soms zelfs nog belangrijker dan de prijs van een product).
Of er ook snel een warenhuis van Amazon in Nederland zal komen, is nog maar de vraag. Ze doen er natuurlijk niet al teveel uitspraken over …tot het eerste distributiecentrum van Amazon opeens ergens wordt gespot. Eentje is sowieso niet genoeg om alle Nederlandse klanten van dienst te zijn, er zullen dus meerdere moeten volgen om de hele Nederlandse markt te bedienen (en dat kan nog wel eens langer gaan duren dan de meeste mensen denken).
Maar betekent het dat Amazon (voorlopig) helemaal geen kans maakt in Nederland? Amazon is niet een bedrijf dat een markt induikt om er vervolgens niet in te zullen slagen …het zal dus een kwestie van tijd zijn, waarbij de kans groot is dat Amazon zeker zal slagen een (aanzienlijk) deel van de markt in te pikken. En daar liggen natuurlijk grote kansen voor verkopers die op Amazon.nl willen gaan verkopen.
Het zal ook niet betekenen dat een Bol.com. Coolblue en anderen helemaal zullen verdwijnen …die kans is klein gezien ze gewoon al helemaal ingeburgerd zijn en steeds blijven innoveren.
Ze proberen de zieltjes van externe verkopers te winnen
Omtrent externe verkopers die via Amazon.nl geld willen verdienen, is dat ook iets waar Amazon natuurlijk op probeert in te zetten. Ondanks dat er dus nog geen “opslagplaats” in Nederland is waar Amazon producten vanuit zal versturen, zijn ze wel al bezig met zoveel mogelijk externe verkopers op hun platform toe te laten …en het is ook logisch dat interesse alleen maar zal blijven toenemen. Wat uitstekende kansen zal bieden voor verkopers die er (nu) vroeg op inspelen, zodat ze later een (hoogstwaarschijnlijk) sterkere positie kunnen waarborgen op het Amazon platform in Nederland …wanneer belangrijke aspecten die hierbij komen kijken natuurlijk op de juiste manier worden uitgevoerd. Wil je de fijne kneepjes van het vak leren, kan je altijd contact met ons opnemen …we helpen ambitieuze verkopers die echt willen scoren op Amazon in Nederland namelijk graag verder hun doelen te bereiken!
Doelstelling: het klantenbestand laten groeien via Amazon Prime
Het is in de VS al enorm populair, het zogeheten Amazon Prime lidmaatschap waarmee klanten veel producten gratis en snel kunnen later bezorgen. We praten hier over enorm veel Amazon Prime (zogenaamde “eligible”, ofwel in aanmerking komende) producten die supersnel worden bezorgd. In Amerika zijn er al meer dan een hele dikke 100 miljoen Amazon Prime leden die hier met veel plezier gebruik van maken. Verder zijn het meestal ook loyale klanten die over het algemeen meer uitgeven dan reguliere klanten. Ze shoppen vaker op het Amazon platform, besteden meer dollars per bestelling en betalen dus ook voor het Amazon Prime lidmaatschap. En hoewel Amazon Prime klanten hier dus enorm veel voor terugkrijgen, zijn dit ook klanten die Amazon natuurlijk graag wil hebben gezien het hier om een loyale klantenkring gaat.
En dat is ook de reden waarom ze er hier met Amazon in Nederland op inzetten, het opbouwen van zo’n loyaal klantenbestand is heel waardevol voor Amazon. Je ziet dat hiervoor dus de nodig lokkertjes worden gebruikt door Amazon, maar eerlijk is eerlijk die zijn wel uiterst aantrekkelijk. Want via Amazon.nl kan je het Amazon Prime lidmaatschap de eerste 30 dagen gratis uitproberen om te zien of het iets voor je is, wat het laagdrempeliger maakt voor klanten om het eens een kans te geven. Wil je na de 30 dagen gebruik blijven maken van Amazon Prime hoef je niks te doen, want zeg je niet binnen die 30 dagen op …dan blijft het Amazon Prime lidmaatschap gewoon voor € 2,99 euro per maand doorlopen (en dat is niet veel geld voor gratis en snelle levering + alle anderen voordelen die er bij een Amazon Prime lidmaatschap komen kijken). Want met een Amazon Prime lidmaatschap krijg je namelijk nog veel meer.
Je krijgt met een Amazon Prima lidmaatschap namelijk ook toegang tot Amazon Prime Video, waarbij je kan kiezen uit veel (nieuwe) films en series (soms zelfs exclusieve series die je ermee kan bekijken). En kan je ook gebruik maken van Amazon Prime Gaming …verder kan je ook nog onbeperkt foto’s opslaan in de Cloud, waardoor je er dus veel meer extra’s bij krijgt voor best een laag prijsje!
Het bekende trucje van Amazon…
En het is verder ook zo dat Amazon natuurlijk 1 heel duidelijk kenmerk heeft in vergelijking met andere online platformen. Je raad het waarschijnlijk al: prijs! Amazon staat erom bekend de verkoopprijzen zo laag en concurrerend mogelijk te maken ten opzichte van andere webwinkels, zodat de meeste mensen op Amazon bestellen in plaats van elders en dat is toch meestal een belangrijke factor voor de meeste klanten. Het is wel iets dat niet ALTIJD de belangrijkste factor is, omdat veel (Nederlandse) klanten ook een hoop andere factoren mee laten wegen in het bestelproces.
Maar over het algemeen kan je zeggen dat toch een hoop mensen eerst naar de prijs kijken van een product, en later pas naar andere dingen.
Het past ook weer uitstekend in de tactiek die Amazon gebruikt, ook in Nederland. Ze bestormen de markt met ontzettend lage prijzen, waardoor andere partijen hierop moeten volgen (of genoegen moeten nemen met minder verkopen op de iets langere termijn). Uit een prijspeiling van de Consumentenbond in juni blijkt dat Amazon gemiddeld 6 procent goedkoper is dan Bol.com. Met name in bepaalde categorieën zoals elektronica, speelgoed, wearables, drogisterijartikelen, luiers en nog een paar zijn goedkoper op Amazon dan op welk ander (bekend) platform dan ook in Nederland.
Op die manier proberen ze dus de huidige markt op zijn grondvesten te laten schudden …en willen ze een steeds dominantere positie innemen.
Waarbij het de vraag is of dit ook (net zo goed zoals bv. in Duitsland of andere EU landen) in Nederland zal gaan lukken. Het mag duidelijk zijn dat Amazon er wel werk van maakt en dat zie je terug in alles wat ze doen.
Ook Amazon in Nederland hanteert een lange termijn strategie
Verder past het ook weer prima in de totale lange termijn strategie die Amazon hanteert, want het is echt niet perse de bedoeling in het komende jaar de hele Nederlandse markt te veroveren met hun producten en diensten …ofwel, ze hebben geen haast. Wat je namelijk ook ziet bij andere activiteiten van Amazon dat ze klantenbinding op de eerste plaats zetten. En hiervoor wil Amazon gerust in de beginfase (wat) verlies draaien, om die loyale klantenbase op te bouwen. En hoewel ze nog steeds met die eerste slag bezig zijn, willen ze op de langere termijn ook heel graag de oorlog winnen (en zo veel mogelijk marktaandeel op de Nederlandere retailmarkt zien te krijgen).
Je ziet dit vaker bij Amazon, zo detecteert de populaire internetreus namelijk ook maar wat graag trends …om het voor een heel laag prijsje in de markt te zetten. En weten zo veel klanten voor hun te winnen, waarna ze met betere winstmarges op de langere termijn toch (met veel verkoopvolume) goede inkomsten kunnen draaien met een hoop producten (en diensten).
Wat zijn de statistieken van Amazon in Nederland tot nu toe?
Het is altijd even leuk en interessant om te kijken naar hoe Amazon in Nederland nu presteert of wat de Amazon statistieken zijn …hoewel het bedrijf natuurlijk (nog) niet zoveel laat doorschemeren omtrent verkoopcijfers of andere zaken, vallen er wel een aantal dingen heel duidelijk op.
Zo blijkt het dat er in de maanden juni en juli dit jaar een hele dikke 10 miljoen mensen hun weg naar Amazon.nl weten te vinden, maar dat er daarna ook iets meer stabilisatie plaatsvindt …wat er nog meer uit de statistieken rolt na de feestdagen in het begin van 2021 zal nog moeten blijken. De kans is groot dat hier weer een piek te zien is gezien veel mensen grote inkopen doen rondom Sinterklaas, Kerst en natuurlijk oud & nieuw.
Je ziet dat er in het tweede kwartaal van 2020 een omzetstijging heeft plaatsgevonden van zo’n ruime 40% wereldwijd …waarmee Amazon de 90 miljard aantikt. Het aandeel van Amazon in Nederland zal nog niet zo enorm groot zijn, omdat ook veel mensen via Amazon.com bestellen of via andere grote EU Amazon marktplaatsen hun inkopen doen zoals via Amazon.de of Amazon fr. Verder is er ook een stijging te zien in het aantal Amazon Prime leden dat over alle Amazon marktplaatsen een stijging van 30% laat zien, sinds maart zijn er ruim 1 miljoen Nederlandse klanten die gebruik maken van de Amazon Prime dienst.
Verder is er ook een flinke sprong in de algemene nettowinst te zien, met zelfs een verdubbeling naar 5,2 miljard.
In slechts een paar maandjes is het aantal geïndexeerde URL’s van Amazon.nl in Google wel flink gestegen van 1,2 miljoen in mei naar zelfs 2,1 miljoen in juni …waarvan het overgrote merendeel hiervan productpagina’s zijn en Amazon de verkopende partij is …er valt dus nog een grote inhaalslag te maken voor externe verkopers op Amazon in Nederland, wat tegelijkertijd weer enorme kansen biedt voor nieuwe verkopers die op Amazon.nl hun geluk willen beproeven.
Zal Amazon in Nederland de markt gaan veroveren?
We kunnen dus met zijn allen zien dat Amazon nog niet zo “groots” de Nederlandse markt heeft bestormt wat eerst wel de gedachte was …maar hierbij moet wel een kanttekening worden geplaatst. Je ziet namelijk dat Amazon wel degelijk aan het bouwen is aan een sterke marktpositie, zoals je ook niet anders verwacht van een miljardenbedrijf met de reputatie die ze hebben opgebouwd en winnaarsmentaliteit die het heeft.
Amazon vindt het prima om zich niet te overhaasten, en eerst een fundament te gieten waarop ze hun “digitale” winkelplatform kunnen bouwen …en dat gaan ze ook doen met Amazon in Nederland.
Wanneer we kijken naar andere EU landen waar Amazon de markt heeft bestormt, zie je dat er momenteel al een sterke (dominante) rol is afgedwongen. In Duitsland zijn ze al jaren marktleider …en inmiddels ook in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje. Het geeft natuurlijk aan dat Amazon er meestal geen gras over laat groeien, en dus met een duidelijk doel ook de Nederlandse markt probeert te bestormen.
En hoewel we het in Nederland wellicht beter hebben geregeld dan andere EU landen, wanneer het op e-commerce aankomt, zal Amazon hoogstwaarschijnlijk ook in Nederland een steeds grotere (belangrijkere) rol gaan spelen …wat het dus niet een kwestie van “of”, maar meer van “wanneer” maakt en de tijd zal leren dat Amazon ook in Nederland verder zal groeien …de vraag is alleen nog een beetje hoe dat zal uitpakken.
Hierbij moet je ook snappen dat Amazon voor veel Nederlanders al een begrip is, en nu Amazon in Nederland is neergedaald hier dus ook meer gebruik van zal worden gemaakt. In de beginfase zal het nog een beetje moeten opwarmen, maar hoe meer Nederlandse consumenten er het nut van gaan inzien …des te sneller Amazon.nl ook zal groeien in het Nederlandse e-commerce landschap.
Wil jij zelf op Amazon in Nederland gaan verkopen?
Het is dus (nog) niet echt van de grond gekomen, maar laat je niet om de tuin leiden …Amazon zit wel degelijk op de weg naar succes. Ze doen het alleen op een andere wijze dan veel mensen denken en met een iets langere termijn strategie. En 1 zwaluw maakt nog geen zomer, ofwel …puur en alleen omdat Amazon.nl er nu is betekent niet dat heel Nederland in 1 keer om is door massaal op Amazon bestellingen te plaatsen (waarbij ze de bestaande Nederlandse gevestigde orde ineens compleet overslaan …zo werkt het natuurlijk niet).
Want er kan best nog even een poosje overheen gaan voordat Amazon een veel prominentere rol gaat krijgen in Nederland, maar het zal altijd sneller gaan dan je denkt …zorg er dus voor dat je hierop voorbereid bent.
Je kan namelijk nu al een online verkoper zijn, waarbij je jouw pijlen wilt richten op Amazon in Nederland via Amazon.nl …of wellicht ben je nog geen verkoper maar zie je wel een gouden kans om juist NU je slag te slaan, omdat het nog niet op volle toeren draait en dit later wel met jouw producten wilt gaan realiseren. Het is dan zaak je alvast goed in te lezen en ervaring op te doen.
Op het moment dat Amazon in Nederland vervolgens zal groeien, waarvan nu het proces al in werking is gezet en dit steeds sneller zal gaan, pluk jij er dan het eerste de vruchten van …gezien je er vroeg bij bent!
Indien jij meer wilt leren van succesvol verkopen op Amazon, kan je natuurlijk altijd even contact met ons opnemen …we staan je namelijk graag te woord en helpen juist ondernemers verder die serieus zaken willen doen op Amazon.