De advertentiebusiness van Amazon groeit sneller dan die van Google en Facebook
De advertentiebusiness van Amazon groeit sneller dan die van Google en Facebook
10 november 2022 

De advertentiebusiness van Amazon groeit sneller dan die van Google en Facebook

Elk kwartaal in de afgelopen drie jaar zijn de advertentieactiviteiten van Amazon sneller gegroeid dan die van Google en Facebook. Amazon is nog steeds kleiner, maar het concurreert niet met winkeliers om advertentiedollars; in plaats daarvan gaat het achter Google en Facebook aan.

In het derde kwartaal groeiden de advertentieactiviteiten van Amazon met 25%, tot 9,5 miljard dollar. De advertentie-inkomsten van Google, waaronder alle sites van Google en YouTube vallen, stegen slechts met 2,5% tot $54,4 miljard. Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal daalde de reclame van Facebook, waaronder Instagram valt, met 3,7% op jaarbasis, tot $27,2 miljard.

Amazon zet de achtervolging in

Google en Facebook zijn veel groter dan Amazon, maar Amazon zou dat op termijn kunnen inhalen. De reclameactiviteiten van Facebook waren in het derde kwartaal van 2019 meer dan zes keer zo groot als die van Amazon. Facebook is bijna drie keer zo groot als drie jaar geleden. Maar toen de advertentiebusiness van Facebook even groot was als die van Amazon, groeide die even snel als Amazon nu doet.

In het derde kwartaal groeide de reclame van Amazon sneller dan die van Pinterest, Snapchat en Twitter. Zelfs als deze drie bij elkaar worden opgeteld, zijn ze veel kleiner dan het bedrag dat wordt besteed aan reclame op Amazon, maar ze zijn in het verleden sneller gegroeid. Alleen in het ongebruikelijke tweede kwartaal van 2020 groeide Amazon sneller dan zij.

TikTok is niet in de vergelijking opgenomen omdat het nog geen publiek bedrijf is, dus zijn financiën zijn niet beschikbaar. Waarschijnlijk is het advertentienetwerk van TikTok groter dan dat van Twitter, Pinterest en Snapchat. Het groeit sneller dan elk ander sociaal netwerk.

Amazon zet de achtervolging in

De advertentie-inkomsten van Amazon, die in vijf jaar tijd vertienvoudigd zijn en nu bijna 40 miljard dollar per jaar bedragen, laten niet zien hoe zijn reclame verandert en groeit. Wat begon als een eenvoudige manier om producten te promoten in zoekresultaten is elk jaar complexer geworden, zowel op als buiten Amazon. Er zijn nu tientallen advertentietypen, technologieën, gegevens en oplossingen die merken kunnen gebruiken om consumenten te bereiken via Amazon reclame. Het wordt nu steeds meer gebruikt voor reclame buiten de detailhandel.

Amazon-advertenties worden populairder, niet omdat Amazon meer advertenties op meer plaatsen zet. En niet omdat de prijs van advertenties blijft stijgen. (Beide zijn echter nog steeds een deel van het verhaal.) Amazon-advertenties groeien omdat het netwerk als geheel meer mensen bereikt, vooral buiten Amazon, en op meer manieren dan alleen bottom-of-the-funnel advertenties. Zo heeft het onlangs aangekondigd dat merken die niet op Amazon verkopen, zoals restaurants of hotels, kunnen adverteren op zijn live-streaming platform Twitch, dat op hetzelfde advertentienetwerk zit.

Een paar jaar geleden waren de advertentieactiviteiten van Amazon een detailhandel die gesponsorde vermeldingen toevoegde aan zoekopdrachten. Dit is waar Amazons retailconcurrenten, zoals Walmart, zich bevinden in de groei van hun reclameactiviteiten. Amazon wil op de advertentiemarkt concurreren met Google en Facebook.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen