De Amazon garantie is vast iets waar je bekend mee bent wanneer jij soms aan het shoppen bent op een van de Amazon marktplaatsen. En ook met verhalen waarbij er aanspraak wordt gemaakt op die garantie. Maar laten we je hieronder even een voorbeeldsituatie schetsen, waarbij de garantie van Amazon om de hoek kan komen kijken.
Stel, iemand is van plan wat te gaan klussen in zijn of haar huisje …en besluit voor hoge activiteiten een ladder te kopen op Amazon. Hierbij wordt er natuurlijk goed rondgekeken naar een geschikte ladder die wel tegen een stootje kan en ook genoeg gewicht kan dragen. Nu staat er een hele mooie stevige ladder met anti-slip ondergrond op de treden op Amazon …met daarbij de belofte dat de ladder voor alles geschikt is en niet kapot zal gaan.
Na de aankoop ervan gaat de klant hem gebruiken, stapt op de 3e trede en hoort deze kraken ….vervolgens blijkt er een scheur te zitten in het metaal, maar wacht even …dat is niet wat verkoper belooft heeft? En de aankoop is dus een flop geworden, omdat het product niet aan de verwachtingen voldoet.
Gelukkig kan er nu gebruik worden gemaakt van de Amazon garantie die op producten van toepassing is en kan het issue worden opgelost.
Maar op welke manieren kan je dan eigenlijk precies aanspraak maken op die Amazon garantie? Het is niet zo heel ingewikkeld. We gaan het je hieronder laten zien!
Amazon garantie claim – Wat is het precies?
Wanneer jij online gaat zoeken naar een product dat je wilt aanschaffen, of nodig hebt, ga je natuurlijk altijd zorgvuldig te werk. Je wilt er namelijk zeker van zijn dat het product ook overeenkomt met jouw verwachtingspatroon. En in veel gevallen vertellen verkopers je in hun productomschrijving hun verhaal over het product en kan jij bepalen of het een match is. Je wilt er immers zeker van zijn dat je geld uitgeeft aan iets dat op zijn minst goed werkt, en het liefst ook nog zo lang mogelijk mee zal gaan (of in ieder geval mag verwachten dat het producten de bepaalde “geschatte” levensduur die het heeft zal halen, zo heb je dat bv. ook bij witgoed …waarvan verwacht mag worden dat het in ieder geval een aantal aangegeven jaren meegaat).
En op het moment dat een product hier niet aan voldoet, wil je er ook zeker van zijn dat je contact kan opnemen met de verkoper om de lucht te klaren omtrent het issue dat je hebt met het product …hier komt de productgarantie om de hoek kijken en in dit geval de Amazon garantie.
Amazon garantie is overigens een voorbeeld voor elke verkoper, want ze doen er letterlijk alles aan om ervoor te zorgen dat klanten tevreden worden gesteld. Je ziet soms nog weleens verkopers die er onderuit proberen te komen, of een garantieproces heel ingewikkeld maken voor hun klanten …niet bij Amazon en daarom zou het ook de standaard moeten zijn die iedere verkoper zou moeten volgen.
Je kan om verschillende redenen aanspraak maken op de Amazon garantie, we laten hieronder zien welk dit zijn:
1. Het item komt niet overeen met het product van de bestelling (hierbij kan je denken aan verkeerde maatvoering, een nepproduct, totaal andere kleur of zelfs een totaal ander product).
2. Het product is beschadigd of heeft defecten (direct bij aflevering, of na het bv. een aantal weken of maandje in gebruik te hebben).
3. Het kan ook zijn dat de klant een hele andere reden heeft om aanspraak te maken op de Amazon garantie …en dit loopt flink uiteen (van legitieme redenen tot slechte klanten die het bv. willen ruilen nadat ze de schade aan het product helemaal zelf veroorzaakt hebben).
Een klant kan natuurlijk altijd direct contact opnemen met de verkopende partij die er dan mee aan de slag kunnen gaan om het issue op te lossen. Maar wanneer klanten liever een Amazon garantie claim indienen, is dat natuurlijk ook goed mogelijk. Indien die claim maar binnen 30 dagen na de ontvangst van het product zal worden ingediend.
En de klant verzoekt via deze weg een van de volgende dingen:
1. Verzoek voor vervanging – wanneer je een product wil ruilen voor een andere kleur of maat, of dat je die wilt ruilen omdat deze een defect heeft …deze optie is over het algemeen met Amazon.com alleen mogelijk voor items die in de VS zijn geleverd.
2. Verzoek een terugbetaling – het kan ook zijn dat je liever je geld terug ontvangt van Amazon …waarbij het geld direct op je bank kan worden gestort, kan worden omgezet via een creditcard of je laat Amazon een Amazon Giftcard uitgeven die je later weer voor iets anders kan gebruiken bij shoppen op Amazon.
3. Verzoek te repareren – er zijn ook producten die direct door Amazon worden verkocht en in aanmerking komen voor reparties (indien nodig uiteraard). En die reparatie kan direct door de fabrikant worden uitgevoerd. Of door een derde partij wat ook zo af en toe voorkomt.
Hoe kan je een Amazon garantie claim indienen?
Je weet nu dus dat er aanspraak kan worden gemaakt op garantie in verschillende situaties en het zal dus elke keer (en per klant) verschillen hoe dat zal worden gedaan. We gaan je nu hieronder laten zien hoe je een Amazon garantie kan indienen, afhankelijk van welke situatie er speelt. Ontdek het hieronder.
Het ruilen van een product
Je gaat een product bestellen en ziet bij levering ervan dat er een heel ander product in de verpakking blijkt te zitten. Of wellicht is het product defect …wellicht wil je zelfs een andere kleur of maat van het product ontvangen. In al deze situaties kan je het product natuurlijk met de Amazon garantie gewoon omruilen voor een ander product. Je kan dit doen door naar de Amazon “Online Returns Center” te gaan waar je aan de hand van een simpel proces een claim kan indienen om het product om te ruilen voor een ander product.
En je kan dat doen door de volgende stappen te volgen:
1. Ga naar het “Online Returns Center” en klik dan vervolgens op “Return Items” om een product te selecteren dat je om wilt ruilen.
2. Zoek en vind de bestelling die je wilt omruilen en klik dan vervolgens op “Return or replace items”.
3. Je zal dus jouw bestelhistorie te zien krijgen en kan dan een bestelling selecteren.
4. Selecteer het item dat je ook echt wilt omruilen, en geef een reden op waarom je het product wilt omruilen in het “Reason for return” menu.
5. Er zal nu een “omruil” order worden aangemaakt.
6. Print nu het retourlabel (return label) uit …hier staat het warenhuis adres namelijk op en ook de verzenddetails (de verzendkosten zijn prepaid dus dit label bevat deze informatie).
7. Verder print je ook nog de “Return Authorization” uit en deze plaats je in de verpakking van het product dat je terug zal gaan sturen.
8. Indien het mogelijk is gebruik je bij voorkeur de originele verpakking, waar je het product ook in geleverd hebt gekregen …zorg ervoor dat het goed en veilig wordt verpakt door de verpakking te voorzien van sterk plakband en wellicht nog wat touw mocht dit ook nodig zijn.
Er zijn vervolgens verschillende manieren van waar en hoe je het pakketje terug kan sturen naar Amazon, namelijk:
1. Het pakketje in de buurt afgeven
2. Het oplaten pikken door een koeriersdienst
3. Het droppen bij een Amazon Locker
Natuurlijk zullen opties verschillen per Amazon Marketplace.
Nog een paar belangrijke dingen die je moet weten over de Amazon garantie:
• Stuur originele items binnen 20 dagen na ontvangst terug naar Amazon om het om te ruilen of anders betaal je voor de originele en de geruilde items
• Je kan ongeopende items die je gekocht hebt van Amazon of met Amazon FBA binnen 30 dagen terugsturen tegen terugbetaling van het volledige aankoopbedrag
Een terugbetaling van je geld ontvangen
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je het product ontvangt, maar niet wilt omruilen voor een ander product …en dus je geld terug wilt ontvangen. Je kan ook dan aanspraak maken op de Amazon garantie en het product terugsturen tegen terugbetaling van je geld. En deze garantievorm is gedekt door de “Amazon A-To-Z Guarantee”, welke klanten beschermt bij het doen van aankopen direct van Amazon zelf of van Amazon FBA verkopers.
Je kan een Amazon garantie claim indienen, voor het terugbetalen van je geld …wanneer een van de onderstaande zaken van toepassing is:
• Je hebt helemaal geen pakketje ontvangen, 3 dagen na de maximale bezorgdatum die van toepassing is op het product …of wanneer “tracking” van je pakketje aangeeft dat de bestelling is afgeleverd (net welke eerder voorbij komt)
• Je het pakketje hebt ontvangen, maar deze afwijkt van het product dat is gekocht op Amazon
• Je hebt het item teruggestuurd met een traceerbare verzendmethode, maar de verkoper heeft nog geen terugbetaling gedaan
Volg de onderstaande stappen om Amazon garantie en terugbetaling van je geld te claimen:
1. Ga naar bestellingen (orders).
2. Zoek en vind de bestelling waar het om gaat en klik op “Problem with te order” om verder te gaan met het proces.
3. Selecteer je probleem uit de lijst.
4. Selecteer “Request refund”
5. Je kan nog een reactie invoeren in de tekst-box
En klik vervolgens op “Submit” om er werk van te maken.
Wanneer de items eenmaal zijn aangekomen bij Amazon , zullen die gaan bekijken en bepalen of jij in aanmerking komt voor een terugbetaling. En dat proces kan van een paar dagen tot zo’n 3 weken duren. Amazon kan ook nog een “restocking fee” hanteren en die (20%) van het aankoopbedrag afhalen.
Hieronder nog een paar belangrijke dingen die je moet weten voor een terugbetaling:
• Je kan ongeopende items die je van Amazon of een Amazon FBA verkoper hebt gekocht binnen 30 dagen terugsturen tegen een volledige terugbetaling van je geld
• Indien je geen optie hebt om het product om te ruilen, of je hebt het item cadeau gekregen van iemand zal je het product moeten terugsturen tegen terugbetaling van het geld en vervolgens (in plaats van het omruilen) een nieuwe bestelling dienen te plaatsten op het Amazon platform
Je product terugsturen voor reparatie
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je product defect is, maar het wilt laten maken door Amazon of een derde partij die zich hierover zal buigen. Je kan dan met Amazon garantie je product ook ter reparatie aanbieden. En dat kan je doen op de hieronder staande manier.
1. Ga naar het “Online Returns Center”.
2. Selecteer “Return Items” en kies hierbij het items dat reparatie nodig heeft.
3. Tag het defect …omschrijf het issue van dat defecte product in de reactie-sectie, en wees hierbij zo specifiek en gedetailleerd mogelijk om Amazon een handje te helpen.
4. Soms wordt er ook een DIY gefacilieerd, maar wanneer dat niet volstaat kan je het product dus terugsturen om laten te repareren.
5. Zorg ervoor dat het adres klopt waar je de items laat repareren.
Print het retourlabel (return label) en volg alle verdere instructies voor verpakken en versturen van je product naar het adres van de partij die het items zal gaan repareren voor je.
Hierbij ook nog een paar kleine dingen die je moet weten:
• Indien nodig kan de (derde) partij die het product zal gaan repareren, contact met je opnemen voor meer informatie
• Wanneer er nog andere items zijn bijgeleverd, zorg er dan voor dat je deze bij het versturen ter reparatie ook meestuurt naar de partij die het product voor je zal gaan maken om alles volledig bij elkaar te hebben
Verder is het ook zo dat, afhankelijk natuurlijk van het defect wat een product kan hebben, het langer kan duren voordat je jouw product opnieuw zal ontvangen …hier moet je dus wel rekening mee houden. In sommige gevallen kan het beter (slimmer) zijn om het product terug te sturen en je geld terug te ontvangen of om te ruilen tegen een nieuw product …omdat je er zo sneller van kan genieten.
Amazon heeft een klantgerichte instelling
En wanneer je een beroep doet op de Amazon garantie, kan je er ook van op aan dat Amazon je altijd op een zo goed en klantgericht mogelijke manier probeert te helpen. Want met Amazon contact opnemen is op verschillende manieren mogelijk (bellen, chat, mail en social media), en je kan hier ook wat vragen stellen omtrent je bestelling. Maar ook bij het direct indienen van een Amazon garantie claim, zal je over het algemeen netjes en snel geholpen worden. Het pas helemaal bij de visie die Amazon heeft.
Jeff Bezos (eigenaar van Amazon) vindt zijn klanten niet alleen belangrijk, maar hij gaat nog een stapje verder door te zeggen dat klanten het ENIGE zijn wat telt …en je kan er dus vanuit gaan dat wanneer jij (echt) met issues zit, ofwel je probeert niet de boel te manipuleren, zal je altijd goed geholpen worden en worden issues die er zijn met de Amazon garantie die jij hebt direct de wereld uit geholpen zodat klanten tevreden zijn en in de toekomst ook zullen blijven …en dus ook weer opnieuw zullen bestellen op het Amazon platform.
Amazon klantenservice, Amazon garantie, en feedback van de klanten is dus iets dat ECHT hoog in het vaandel staat bij Amazon …en dat zie je in alle facetten van het bedrijf en dus ook bij de productgarantie. Heb je een issue met jouw product, stuur het dan gewoon terug op de manieren die we je hier meegeven …en de kans is groot dat het binnen no-time is opgelost!
Wil jij zelf aanspraak maken op de Amazon garantie?
In veel gevallen zal het natuurlijk allemaal wel goed gaan, maar het kan zomaar een keertje voorkomen dat jij een product wilt omruilen …of zelfs je geld terug wilt krijgen (omdat je geen andere producten wilt ontvangen en misschien wel iets heel anders wilt bestellen op Amazon). Je weet nu dus hoe de Amazon garantie werkt en hoe je hiervan in specifieke situaties gebruik kan maken door een Amazon garantie claim in te dienen. En wanneer je dit doet, zal je merken dat er over het algemeen snel en kortdaad naar wordt gehandeld door Amazon …waarbij het retour-proces over het algemeen ook soepel en vlot verloopt.
Zorg er wel altijd voor dat je specifiek bent bij het omruilen, terugsturen of ter reparatie aanbieden van het product (of van meerdere items die je terugstuurt naar Amazon). Je zal op die manier namelijk het beste worden geholpen, omdat Amazon zo nog sneller inzicht krijgt over de situatie. En check ook altijd even de adressen, wanneer je dingen terug gaat sturen …want dan ben je er zeker van dat alles ook echt goed zal gaan.
Verder is de tip dus ook dat je voor optimale Amazon garantie, het beste producten van Amazon zelf koopt of van Amazon FBA verkopers. Want die moeten aan dezelfde strenge richtlijnen voldoen. En dat geeft je net even wat meer zekerheid, zodat alles goed zal verlopen …mochten er een keertje producten worden geretourneerd naar Amazon.
Henk Benda
op 16 Oct 2023