Amazon FBM - Het verschil metAmazon FBA? Dit is wat je moet weten!
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon FBM - Wat is het verschil met Amazon FBA? Dit is wat je moet weten!
13 november 2020 

Amazon FBM - Wat is het verschil met Amazon FBA? Dit is wat je moet weten!

Het Amazon platform is de grootste e-commerce website in de wereld, met dagelijks miljoenen bezoekers is het dan ook belangrijk dat externe verkopers hun uiterste best doen producten zo goed mogelijk in de digitale winkel te promoten.

Je vindt op Amazon wel iets redelijk unieks, en dat is namelijk dat het platform verkopers in staat stelt zelf hun “fulfillment” (logistiek) te regelen of dit door Amazon te laten doen met FBA (Fulfillment by Amazon).

Wanneer je een verkoper op Amazon bent, zal je naar de verschillende opties moeten kijken die Amazon te bieden heeft om er voor jou de beste uit te kiezen …we laten ze hieronder even aan je zien:

• Fulfillment by Merchant (FBM)
• Fulfillment by Amazon (FBA)
• Seller Fulfilled Prime (SFP)

Veel verkopers hanteren enkel en alleen Amazon FBA, maar een combinatie van meerdere opties zorgt ervoor dat je meer controle hebt over je verzendproces.

We gaan je daarom hieronder laten zien wat Amazon FBM is, hoe het werkt en op welke manier het in verhouding staat tot alle andere opties die je hebt.

Wat is Amazon FBM?

Wat is Amazon FBM?Bij Amazon FBM is het zo dat verkopers er zelf voor zorgen dat hun producten de klanten bereiken, via “self-fulfillment” of 3PL (Third Party Logistics), wanneer er een bestelling wordt gemaakt op een van de Amazon websites.

De klant rekent het product af op een bepaalde Amazon Marketplace en de verkoper zal vanaf dat moment ervoor moeten zorgen dat die wordt verzameld (vanuit een eigen opslagplaats), netjes wordt verpakt en vervolgens wordt verstuurd naar de klant …op het moment dat een klant het product terugstuurt, zal de verkoper vanzelfsprekend ook verantwoordelijk zijn voor die retourzending en eventueel het ruilen of terugbetalen aan de klant.

Wanneer verkopers net beginnen bestaat er een reële kans dat ze starten met Amazon FBM, omdat er nog niet zoveel wordt verkocht en de orders nog makkelijk zelf kunnen worden gedaan.

Maar het is ook zo dat Amazon goedkeuring moet geven om verkopers in aanmerking te laten komen voor Amazon FBA. En het kan even duren voordat je alles op orde hebt om dit te (mogen) doen. Amazon kijkt hierbij meestal ook naar hoe goed producten verkopen en wat andere belangrijke zaken.

Hoe groter een Amazon business meestal wordt …des te interessanter het ook wordt om gebruik te maken van Amazon FBA. Echter, is dat natuurlijk niet altijd het geval. Er zijn namelijk ook bedrijven die zelf een (gigantisch) sterke logistiek hebben en dan kan het goedkoper zijn om via Amazon FBM de logistieke processen zelf te regelen en kosten te besparen (plus dat je meer controle hebt over je logistieke processen).

Wat zijn de voordelen van Amazon FBM?

• Je geniet wel van de enorme hoeveelheden bezoekers (potentiële klanten) die klaar staan producten te kopen (vaak al een stuk verder in het aankoopproces) …maar je betaalt minder vergoedingen (Amazon fees)
• Je hoeft niet te voldoen aan de strikte richtlijnen die het gebruik van Amazon FBA met zich mee zal brengen
• Je krijgt meer controle over je bedrijf en logistieke processen
• Je kan zelf de klantenservice doen
• Je kan ervoor kiezen Amazon FBM en Amazon FBA te combineren

Voor wie is Amazon FBM geschikt?

Hoewel er niet een specifieke soort verkoper bestaat die het meest geschikt is voor Amazon FBM, zijn er wel verkopers die al met behoorlijk krappe marges te maken hebben …en dan wil je nog even twee keer achter je oren krabben bij het kiezen voor Amazon FBA en bijkomende kosten (de Amazon FBA fees kunnen namelijk flink oplopen afhankelijk van de producten die je verkoopt).Amazon FBA of FBM gebruiken

LET OP: iets wat je wel goed moet snappen, is dat je met Amazon FBM niet in aanmerking komt voor de “Amazon Prime” badge en die is rechtstreeks gekoppeld aan het organische ranking algoritme.

Het is wel zo dat er meer controle zal krijgen bij Amazon FBM …je zal namelijk met Amazon FBM meer grip hebben over je bedrijfsprocessen, branding en voorkomt een strenge goedkeuring van Amazon voor het gebruik van Amazon FBA (wil je hier namelijk gebruik van maken, zal je wel aan de vereisten moeten voldoen die hiervoor gelden).

Kun je Amazon FBA en Amazon FBM samen gebruiken?

We hebben het al even bij de voordelen van Amazon FBM vermeldt, maar je kan inderdaad beide opties met elkaar combineren. Het is ook slim om dat te doen, helemaal wanneer verkopers verschillende producten verkopen die allemaal weer andere winstmarges hebben …het faciliteren van beide opties kan dan zeker interessant zijn.

Je producten met een hoge winstmarge en die aan de lopende band verkopen, kunnen het beste ondergebracht worden bij Amazon FBA. Maar producten met lagere winstmarges en een “sell-trough” rate die niet zo hoog is, wil je eigenlijk liever afhandelen met Amazon FBM.

Hoe werkt Amazon FBM precies?

Om met Amazon FBM te starten zal je eerst even moeten weten hoe deze methode precies werkt …het kan er wellicht nog een beetje ingewikkeld uitzien, maar we gaan je in simpele stappen uitleggen hoe je ermee aan de slag kan gaan.

Amazon FBM vereisten

We laten je hieronder zien aan welke vereisten je zal moeten voldoen om voor Amazon FBM in aanmerking te komen.

Je producten op Amazon zetten

Nadat je een Amazon Seller Central account hebt aangemaakt is het zaak je producten op Amazon te plaatsen. Zorg er bij het plaatsen van je producten voor dat ze zijn voorzien van alle essentiële informatie en een sterke Amazon productlisting description …die gericht is op het realiseren van meer conversies.

Je producten thuis opslaan of in een eigen warenhuis

Amazon warehouseHet kan zijn dat je producten opslaat in je garage, omdat daar genoeg ruimte voor is en het nog makkelijk te runnen valt voor het aantal producten dat je verkoopt.

Maar het kan ook zijn dat je een netwerk van opslagplaatsen hebt, waarbij je de kosten laag probeert te houden en kan voldoen aan wat Amazon (en natuurlijk ook je klanten) verwachten op het moment dat je producten verstuurt …je zal een systeem op zijn plaats moeten hebben voordat je ook echt begint met het verkopen op Amazon via Amazon FBM.

Zorg dat je producten op tijd bij de klant aankomen

Is er een bestelling geplaatst door je klant …dan moet je ervoor zorgen dat deze op tijd de deur uitgaat en ook op het juiste tijdstip aankomt bij ze. Amazon geeft hiervan ook een indicatie, zodat klanten weten wanneer ze ongeveer hun pakketje kunnen verwachten en jij moet hier dus aan voldoen.

Amazon FBM fees

Net zoals dat bij andere aspecten het geval is, zal je ook met Amazon FBM te maken krijgen met wat kosten ..we laten ze hieronder zien.

Maandelijkse kosten

Om een “Professional” FBM verkoper te zijn op Amazon , zal je een maandelijkse fee dienen te betalen van $39.99 dollar.

Of per verkocht item een fee betalen

In een andere situatie (waarbij je geen “Professional” Amazon Seller Central account hebt), is het zo dat je per verkocht item afrekent met Amazon. Elke keer dat klanten een item bij je kopen, betaal je hiervoor $0.99 dollarcent aan Amazon …tenzij je dus al een “Professional” account hebt, want dan hoef je deze Amazon fee niet te betalen.

Referral fee

Omdat je producten op een “third-party” website staan, de Amazon Marketplace in dit geval, praten we hier over een “referral” (verwijzing). Je zal bij elke verkoop die je maakt nu een fee betalen aan Amazon. En hoeveel je betaalt is sterk afhankelijk van het product (en kan variëren van een paar procenten tot bijna 50 procent). Zorg er dan ook voor dat je de tabel hiervoor goed bekijkt, zodat je weet hoeveel je moet afdragen op jouw producten.

Shipping fee

Amazon shipping fees

En dan komen er natuurlijk ook de verzendkosten nog bij, alle kosten die je kwijt bent aan het versturen van je producten naar de klanten. Je zal misschien denken dat wanneer je dit zelf doet met Amazon FBM je altijd kosten zal besparen, maar dat is niet helemaal waar. Hiervoor moet je een berekening maken, waarbij je ook alle tijd die jij erin steekt (verzamelen van producten, verpakken, wegbrengen en versturen of eigen vervoer) en kosten ervan meeneemt en je het grote plaatje bekijkt.

Je kan hierbij natuurlijk ook gebruik maken van 3PL (Third Party Logistics), wellicht zitten er partijen tussen die het proces goedkoper voor je kunnen regelen dan Amazon en een match kunnen vormen bij het gebruik van Amazon FBM. Op die manier zal je zelf veel kosten besparen en ook tijd overhouden voor belangrijke dingen zoals het laten groeien van je bedrijf.

Maar wat is Amazon Self Fulfilled Prime (SFP) dan precies?

Amazon Seller Fulfilled Prime (SFP) stelt externe verkopers op Amazon in staat Amazon Prime bestellingen te versturen naar hun klanten, waarbij ze voldoen aan de “2-day delivery” SLA vanuit hun eigen warenhuis. Waarbij verkopers dus wel dienen te voldoen aan de Amazon SLA (Service Level Agreement) en de producten ook binnen 2 dagen kunnen leveren aan hun klanten.

Wat zijn de voordelen van SFP?

Ook al zijn de vereisten behoorlijk streng voor SFP, er zitten ook zeker voordelen aan het gebruik maken ervan …en je zou ook zeker even moeten bekijken of het iets voor jou is.

De voordelen van SFP zijn:

• Hogere winstmarges door het vertrouwde “Prime” logo
• Je maakt gebruik van Amazon’s klantenservice
• Is goedkoper dan Amazon FBA
• Meer controle en opties dan Amazon FBA
• Gebruik je eigen warenhuis voor het versturen van producten

Voor wie is Amazon SFP geschikt?

Amazon SFP is het meest geschikt voor verkopers die Amazon Prime bestellingen vanuit hun eigen warenhuis willen doen en zo de controle houden over hun bedrijf, winstmarges, branding …en dus wel kunnen voldoen aan de voorwaarden die Amazon hiervoor stelt.

Hoe werkt Amazon SFP precies?

Je moet snappen dat Amazon SFP bepaalde voordelen biedt, waarbij ze het wel belangrijk vinden dat je aan de verwachtingen kan voldoen (ook voor de klanten die Amazon Prime leden zijn en betalen voor deze extra service).

Hieronder laten we je zien wat er allemaal bij komt kijken en hoe je ermee kan starten.

Amazon Seller Fulfilled Prime (SFP) vereisten

Wanneer je er serieus over nadenkt om Amazon SFP te gebruiken, zal je eerst aan onderstaande vereisten moeten voldoen:

• Je dient een “Professional” Amazon Seller Central account te hebben
• Je zal “premium” verzendopties moeten bieden voor je klanten
• Je verstuurt meer dan 99% van de bestellingen op tijd
• Je hebt een “order cancellation” van minder dan 0,5 procent
• Je moet Amazon’s “BUY Shipping Services” hanteren voor meer dan 99% van alle je bestellingen die door klanten worden gedaan
• Je bestellingen verzenden met Amazon’s ondersteunde “SFP carriers”
• Je gaat akkoord met de “Amazon Return Policy”
• Je laat alle vragen aan de klantenservice door Amazon afhandelen

Hoe kan je beginnen met Amazon SFP?

Amazon SFPOm met het proces te starten en uiteindelijk echt in aanmerking te komen voor Amazon SFP, zal je eerst moeten registreren en de “proefperiode” succesvol dienen af te ronden voordat je er ook echt zaken mee kan doen. Je hebt het goed gelezen …Amazon laat je eerst een proefperiode doorlopen om te bepalen en te zien of jij kan voldoen aan de verwachtingen zoals op tijd leveren van producten aan klanten, de ratio waarmee er bestellingen worden geannuleerd, en nog veel meer van dat soort aspecten.

Verkopers die gebruik willen maken van Amazon SFP, moeten dus eerst bewijzen dat ze de Amazon “Prime” badge waard zijn om er daarna zaken mee te mogen doen op Amazon.

We laten je hieronder een aantal dingen zien die je moet doen, om voor Amazon SFP in aanmerking te komen:

1. Het registreren van je bedrijf: op de Amazon Seller Fulfilled Prime Website.
2. Prime shipping inschakelen: in de Prime shipping template in het SFP Seller Central
3. De SKU’s die je wilt gebruiken toewijzen: via de Prime shipping template
4. Zorg ervoor dat je aan de verzendings-eisen voldoet: die door Amazon tijdens de proefperiode worden vastgesteld om een goedkeuring te krijgen
5. Klaar om ermee te beginnen: zorg dat je de proefperiode met vlag en wimpel doorloopt om te mogen starten met het echte werk

Meer controle over je verzendingen

Je kan met Amazon FBM en eventueel ook Amazon SFP meer controle krijgen over je bedrijf en verzendingen …en het zijn beide prima alternatieven voor Amazon FBA. Maar je zal altijd moeten kijken naar welke optie het meeste geschikt is voor jouw producten, en welke doelen je voor ogen hebt met je logistieke processen (wil je meer tijd over houden voor andere dingen, of alles zelf gaan regelen en hoe ga je dat doen).

Amazon FBM Vs. Amazon FBA: welke verschillen zijn er precies?

We gaan je hieronder ook de verschillen laten zien tussen Amazon FBM en Amazon FBA, zodat je nog beter een keuze kan maken die bij jouw past.

Er zijn meer dan 3 miljoen externe verkopers op Amazon, en ze proberen allemaal weer op andere manieren hun succesverhaal te schrijven. Waarbij er ook grote verschillen zitten in de manier waarop ze hun producten versturen naar de klanten die ze bedienen via Amazon.

Bijna alle verkopers op Amazon (bijna 95 procent van alle externe verkopers) hanteert Amazon FBA voor hun producten, en dat is een groot verschil met de 35 procent die Amazon FBM gebruikt …we laten je hieronder de cijfers in meer detail zien:

• Verkopers die alleen Amazon FBA gebruiken (65 procent)
• Verkopers die Amazon FBA en Amazon FBM gebruiken (30 procent)
• Verkopers die alleen Amazon FBM gebruiken (iets meer dan 5 procent)

We gaan je hieronder de belangrijkste verschillen laten zien, en kijken daarbij ook voor welke je het meeste ervaring nodig hebt en de methode die het meest winstgevend is voor verkopers.

Wat is het verschil tussen Amazon FBM en Amazon FBA?

We hebben je al verteld wat Amazon FBM precies is, maar wat zijn de grootste verschillen in vergelijking met Amazon FBA?

Bij FBA neemt Amazon je logistieke processen feitelijk over …je hoeft alleen nog maar jouw producten naar een of meerdere Amazon Fulfillment Centers te sturen (rechtstreeks vanuit de leverancier of fabrikant kan ook), en wat dingen op orde te maken en vanaf dat moment regelt Amazon de rest. Elke keer wanneer er producten worden bestelt door je klanten zal Amazon deze verzamelen, verpakken en verzenden naar je klanten …zelfs wanneer er retourzendingen zijn zal Amazon die afhandelen (en zelfs de klantenservice aangaande die retourzendingen wordt door Amazon gedaan).

En zoals je weet zal je al die zaken bij Amazon FBM zelf moeten doen, en bij Amazon SFP dan natuurlijk ook.

Welke optie kan je nu het beste kiezen?

Amazon FBA of Amazon FBMVan kleine ondernemingen die vanuit huis opereren tot grote bedrijven met enorme “supply chains” …het kan voor iedere ondernemer profijt opleveren Amazon FBM, maar ook Amazon FBA te gebruiken. Het hangt van verschillende factoren af voor welke je uiteindelijk kiest (of een combinatie ervan hanteert).

Eerst zal je jouw verkoopstrategie moeten bepalen:

Private label: het creëren van je eigen merk / producten
• Wholesale: direct van een merk of leverancier kopen en verkopen op Amazon
• Retail Arbitrage: afgeprijsde producten (meestal) in winkels kopen en verkopen op Amazon
• Online Arbitrage: afgeprijsde (online) artikelen kopen en verkopen op Amazon
• Handmade: zelf producten maken en verkopen op Amazon

En vervolgens wil je ook kijken naar de volgende factoren, om uiteindelijk een keuze te maken tussen Amazon FBM of Amazon FBA:

• De grootte en het gewicht van je producten
• Klantervaring en hoeveel invloed jij hierop hebt
• Seller Feedback
• De “turnover” ratio van je voorraden
• Logistieke proces
• Amazon Fees

Hieronder een snel overzicht van welke optie je het beste kan kiezen, gebaseerd op al die factoren:

Je zou Amazon FBM moeten gebruiken wanneer:

• Je meer controle wilt over jouw klanten
• Jij een fantastische klantenservice hebt
• De producten die je verkoopt veel te groot en zwaar zijn
• Er al geweldige logistieke processen aanwezig zijn
• Alle kosten die bij Amazon FBM komen kijken nog steeds zorgen voor winst
• Sommige voorraden misschien wat minder snel lopen

Je zou Amazon FBA moeten gebruiken wanneer:

• Producten die jij verkoopt klein en licht zijn
• Je het prima vindt dat Amazon de afhandeling met klanten regelt
• Het ook uitstekend is wanneer Amazon je klantenservice overneemt
• Voorraden snel de deur uitvliegen
• Er (momenteel) geen sterke logistiek aanwezig is voor je producten
• Alle kosten een stuk duurder zijn wanneer je zelf de producten zal verzenden

Zoals je weet is het niet alleen maar de ene of andere optie …je kan ze ook prima combineren met elkaar, en zo’n 30 procent van alle verkopers doet dat ook.

Want op die manier kan je bij een variatie aan producten, altijd de beste optie kiezen die je het meeste zal opleveren.

Om een voorbeeld te geven: stel je verkoopt 2 producten op Amazon. Eentje daarvan is groot en zwaar, en de andere klein en licht. Nu kan je voor het grote en zware product Amazon FBM gebruiken, omdat dit interessanter is voor dat item. En het kleine lichte product verkoop je dan via Amazon FBA. Zo haal de je dus het meeste uit beide producten die je verkoopt op Amazon.

We gaan hieronder nog even verder in op de factoren waarop je kan filteren, om een keuze te maken tussen Amazon FBM of Amazon FBA.

Afmetingen en gewicht van je items

Je zal moeten snappen dat de Amazon fee structuur en logistieke processen ideaal zijn voor Amazon FBA verkopers die kleine lichtgewicht producten verkopen, en welke een goede “turnover” rate hebben …ofwel, ze vliegen de toonbank over en raakt ze snel aan je klanten kwijt. En aan de andere kant zijn grote en zware producten (die wat minder snel verkopen) dan ook een stuk minder interessant …hierbij kan je denken aan hogere Amazon fees, en met name ook de hogere opslagkosten.

Om te bepalen welke “fulfillment” methode het beste is voor jouw producten, kan je ook de Amazon FBA revenue calculator gebruiken om de Amazon fees en kosten op voorhand uit te rekenen.

Laten we eens naar een voorbeeld kijken: stel je verkoopt een leuke koffiebeker op Amazon voor $8.99 dollar, en hanteert hiervoor Amazon FBM. De kosten om de koffiebeker bij de klant te krijgen zijn $7.10 dollar, de Amazon fee om het product te verkopen ligt op $1.20 en de kosten van het product zelf bedragen $1.70 dollar …je maakt nu elke keer dat je de koffiebeker verkoopt $1.01 dollar verlies met bij het verkopen ervan via Amazon FBM.

$8.99 – ($7.10 + $1.20 + $1.70 = $10) = –$1.01

Kijken we nu naar hetzelfde voorbeeld, echter dan met verkopen via Amazon FBA …dan blijven de kosten van de koffiebeker en de Amazon fee voor het verkopen ervan op de Amazon Marketplace natuurlijk hetzelfde, maar de “fulfillment” kosten zijn nu wel veranderd namelijk $3.90 en een rekensom laat nu zien dat je winst zal maken met dezelfde koffiebeker en verkoop via Amazon FBA.

$8.99 – ($3.90 + $1.20 + $1.70 = $6.80) = $2.19

Je zal ook snappen dat het versturen van grote items naar Amazon een stuk duurder is, maar het dan ook nog bij de klant moet komen. En zo betaal je dus eigenlijk teveel aan verzendkosten om nog winst te maken. Verder kan het ook zijn dat het grote item niet op reguliere basis verkoopt. Op die manier krijg je daar bovenop dus te maken met opslagkosten en die kunnen flink oplopen voor grote en zware items die normaal gesproken juist wat extra moeten opleveren. Het is dan verstandiger om dit soort items via Amazon FBM aan te bieden op de gekozen Amazon Marketplace, en het niet in je Amazon FBA voorraad op te nemen omdat dit veel duurder zal zijn.

Je zal dus goed moeten kijken naar welk producten je verkoopt (of van plan bent te gaan verkopen op Amazon) en dan te kiezen voor een geschikte verzendmethode (Amazon FBM of Amazon FBA). Het kan namelijk prima gecombineerd.

En verder kan je ook nog kijken of Amazon SFP interessant genoeg voor je is …indien je natuurlijk aan alle door Amazon gestelde voorwaarden kan voldoen.

Invloed op klantervaringen willen controlerenKlantervaring op Amazon

Bij Amazon FBM is het beheren, verzamelen, verpakken, versturen en het afhandelen van de retourzendingen die binnenkomen volledig de taak van de verkoper zelf, wanneer er producten op Amazon aan klanten worden verkocht.

Echter bij Amazon FBA zal Amazon al deze zaken overnemen, namens de verkoper die voor deze optie gekozen heeft. En zal de verkoper niet (of weinig) in contact komen met klanten, omdat Amazon alles overneemt tot de klantenservice aan toe en dus ook de klantervaring meer in handen ligt van het Amazon platform. Amazon FBM verkopers hebben dus veel meer invloed op de klantervaring van iedereen die bij ze komt shoppen.

Seller Feedback

Amazon “Seller Feedback” is een manier voor klanten om hun tevredenheid te communiceren aan Amazon, en hoe ze de aankoop + transactie hebben ervaren bij die externe verkoper op Amazon.

Seller Feedback heeft eigenlijk 2 componenten:

• Star rating: zoals je bij een productreview ook ziet, kunnen klanten tevens sterren geven aan de verkoper zijn of haar prestaties op schaal van 1 tot 5 sterren
• Comments: en ze kunnen ook de sterrenwaardering onderbouwen door nog extra commentaar te geven voor die verkoper

Hierbij moet je ook goed snappen dat “Seller Feedback” dus iets heel anders is dan een productreview die klanten kunnen achterlaten. Bij de Seller Feedback draait het puur om de klant zijn of haar ervaring met de verkoper en draait het om zaken zoals verzending, of het product overeenkomt met bv. de Amazon productlisting description …en ook bv. hoe de verkoper met zijn of haar klanten omgaat en communiceert.

Bij Amazon FBA worden (bijna) al deze zaken overgenomen door Amazon zelf, en hoeft een verkoper hier zich dus geen zorgen over te maken. Sterker nog, wanneer er slechte feedback komt van je klanten kan je Amazon hierop aanspreken en zelfs een verzoek indienen om die feedback te laten verwijderen door Amazon.

In het geval dat een verkoper Amazon FBM gebruikt, worden ze natuurlijk zelf verantwoordelijk voor Seller Feedback (en natuurlijk ook de productreviews).

En zullen dus extra goed moeten opletten dat producten op tijd worden verstuurd, hoe ze omgaan met issues die klanten ervaren (die zal je natuurlijk altijd op een goede en correcte manier moeten afhandelen …waarbij de juiste communicatie een belangrijke rol speelt) en ga zo maar door.

Turnover Rates

De “Turnover Rate” van een verkoper is de snelheid waarmee iemand verkoopt en opnieuw voorraden naar Amazon stuurt. En bij een Amazon FBA verkoper is dat extreem belangrijk …omdat Amazon namelijk de tijd dat producten in Amazon Fulfillment Centers liggen traceert.

En hoe langer die producten in Amazon Fulfillment Centers liggen …des te hoger de Amazon fees zullen worden. Verder is het ook zo dat op producten die langer dan 365 dagen in Amazon Fulfillment Centers liggen een “long-term” Amazon fee in rekening wordt gebracht. Wanneer een verkoper dus minder snel en lagere hoeveelheden van zijn product denkt te gaan verkopen, is het goed na te denken om bij die producten voor Amazon FBA te kiezen wat dan een goedkopere optie zal zijn.

Logistiek proces

Het verzamelen, verpakken en versturen …maar ook retourzendingen en klantenservice zijn gezamenlijk tijdrovende werkzaamheden. En daarom kan het voor startende verkopers die nog geen logistieke processen op zijn plaats hebben, absoluut een slimme zet zijn voor Amazon FBA te kiezen.

En voor bestaande verkopers die hun verkopen uitbreiden met het Amazon platform, kan het ook zeker slim zijn om te kijken of Amazon FBA niet een betere optie is voor het opslaan en verzenden van producten (het kan namelijk tijd en geld besparen na een goede berekening ervan).

Amazon Fees

Het is inderdaad zo dat Amazon FBA verkopers bepaalde Amazon fees betalen (voor alle diensten die Amazon levert), maar Amazon FBM neemt ook kosten met zich mee alleen betaal je die dan niet aan Amazon. Je zal dus altijd moeten kijken of de kosten van Amazon FBM duurder zijn dan Amazon FBA …zo kan je beter kiezen.

Amazon FBM of Amazon FBA?

Je zal met al deze tips zeker de beste keuze maken!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies