Amazon expert nodig? Dit is waarom het waardevol is voor jouw business!
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 september 2020 
in Amazon

Amazon expert nodig? Dit is waarom het waardevol is voor jouw business!

Een Amazon expert kan je helpen bij het proces meer verkopen op Amazon te realiseren, maar je ook andere onnodige kopzorgen besparen. Met het steeds toenemende aantal verkopers op Amazon is het essentieel je zaakjes goed op orde te hebben, en een Amazon professional kan je hierbij zeker ondersteunen. We gaan je hieronder nog meer redenen laten zien, waarom het in zee gaan met iemand die een Amazon expertise heeft slim voor je business kan zijn.

Iemand die de klappen van de zweep kent, kan je helpen bij het proces en zorgen dat jij niet in de valkuilen trapt waar andere verkopers wel in vallen.

Amazon is een gigant en overschaduwt een hoop andere online e-commerce platformen …het is dan ook niet voor niks dat veel externe verkopers er hun geluk willen beproeven. Het Amazon platform bestaat voor een groot deel uit derde partijen die er producten verkopen. En jij wilt daar natuurlijk 1 van zijn.

Hierbij moet je echter niet denken dat een Amazon business starten en hopen op klanten genoeg is om ook echt succes te behalen. Je zal een aantal cruciale stappen moeten nemen om er ook echt alles uit te halen (en een goede boterham te verdienen, of zelfs fantastische winsten te maken). En hierbij kan een Amazon expert je een helpende hand bieden.

Want hoewel er op dagelijkse basis enorm veel klanten aankopen doen, is er ook veel competitie …en hier moet jij een weg in zien te banen, om bovenop te eindigen. Een Amazon expert raadplegen is dan ook absoluut geen overbodige luxe. Je kan er ook zelf veel tijd in steken om alles te ontdekken, hiervoor zal je dan wel het een en ander moeten leren …en natuurlijk ervaring op moeten doen.

Ontdek hieronder waarom een Amazon specialist een snelle, slimme en conversie-verhogende oplossing kan zijn …voor de beginners en zelfs ook gevorderde verkopers op Amazon!

Werken met de nieuwste technieken

Amazon expert innovatiesAmazon heeft haar huidige omvang niet te danken aan toeval, ze werken er enorm hard aan steeds groter te worden …en de andere e-commerce platformen achter zich te laten (en dat lukt ze heel aardig).

Er gaan jaarlijks miljarden naar de ontwikkeling en uitbreiding van het Amazon platform, maar ook naar marketing. Ze besteden soms zelfs meer dan andere grote ketens bij elkaar doen, wat laat zien hoe hard ze aan de weg timmeren …waarbij kosten noch moeite bespaart blijven.

Het geld dat ze investeren wordt natuurlijk breed ingezet, maar ook op hele specifieke onderdelen praten we nog steeds over astronomische budgetten.

Wat betekent dit voor jou?

In feite dat je ongekend succes kan behalen, waarbij het echter wel belangrijk is de juiste beslissingen te nemen …iets wat een Amazon expert voor je kan doen of jou kan leren hoe zaken moeten worden toegepast.

Amazon staat bekend om revolutionaire aspecten die de marktplaats te bieden heeft, voor serieuze verkopers zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar zeker wanneer je net begint kan er een heleboel op jou afkomen. Een Amazon specialist kan je stap voor stap laten zien hoe alles werkt en je ondersteunen op weg naar die eerste verkopen.

En naarmate je beter gaat snappen hoe Amazon werkt, kan je dit ook op toekomstige productlanceringen toepassen.

Verder zal een Amazon professional je ook bekend maken met de algemene voorwaarden van Amazon. Ze zijn natuurlijk allemaal belangrijk en dient deze ook netjes op te volgen, maar sommige kunnen ook vrij directe consequenties hebben voor iedere verkoper op Amazon. Een Amazon expert stelt je op de hoogte van de laatste nieuwtjes op dit gebied (verkopers dienen altijd op de hoogte te zijn van deze condities).

Daarbij kan een Amazon professional je ook helpen met de laatste tools en technieken om altijd topprestaties neer te zetten …er zijn altijd vernieuwingen op dit gebied die soms ook vrij snel gaan (het Amazon PPC algoritme is bv. een goed voorbeeld).

Samenwerken met een Amazon expert zorgt ervoor dat je deze tactieken gelijk kan toepassen in de praktijk …en dus ook heel gericht voor jouw niche te werk kan gaan.

Comfortabel

Het beheren van een Amazon shop vereist de nodige skills. Je krijgt te maken met marketing, teksten, SEO en onderzoek waarvoor je de nodige kennis en ervaring nodig hebt. En zal natuurlijk ook altijd weer nieuwe dingen leren.Amazon expert comfortabel leven

Maar dan begint het pas …want vervolgens zal je ook te maken krijgen met eventuele op te lossen issues, optimalisatie en het bijhouden van je resultaten.

Een Amazon expert is precies wat de titel zegt: iemand die een expertise heeft met verkopen op het Amazon platform! Hierbij is de focus alles in stelling te brengen voor meer verkopen en winsten.

Je Amazon shop krijgt zo de aandacht die het nodig heeft om te groeien, meer geld te verdienen en succesvoller te zijn …de competitie is hier ook volop mee bezig. Want jij weet wat er voor nodig is, maar de concurrentie weet dat ook en die willen natuurlijk ook meer verdienen. Het is daarom zaak om samen met een Amazon expert top te blijven presteren (en het kost je op die manier geen uren, dagen, weken of zelfs meer om alles te leren, maar begint gelijk op de juiste manier te werken aan resultaten).

SEO

Het is een zeer belangrijk onderdeel van je verkoopactiviteiten op Amazon, sterker nog …essentieel om gevonden te worden. En dat is natuurlijk uiteindelijk je doel, wanneer jij een goed product wilt lanceren. Je hebt er niks aan een geweldig productidee te hebben, deze na een selectieprocedure te laten produceren door de beste leverancier op Alibaba …om vervolgens niet gevonden te worden of zelfs maar een enkele verkoop te maken, want dan zijn al je inspanningen voor niks geweest. Zorg er dus voor dat je SEO op orde is, iets waar een Amazon expert wel raad mee weet en je kan helpen het product sneller te laten ranken in Amazon’s zoekresultaten.

SEO is een van de beste manieren om goed gevonden te worden en meer verkopen te realiseren. Maar het draait ook allemaal om competitie. Het is namelijk niet zo dat elke verkoper op pagina 1 verschijnt met producten, de meeste komen hier zelfs niet eens bij in de buurt.

Wederom de reden om met een Amazon expert dit soort zaken te behandelen en het Amazon algoritme tevreden te stellen. Verder zijn er een aantal manieren om je SEO zo te optimaliseren dat je steeds hoger rankt, en ook meer bezoekers en conversies zal krijgen. Het is belangrijk te snappen dat je goed door de Amazon algoritmes komt, maar ook dat klanten sneller bij je zullen kopen.

Een Amazon specialist weet welke praktijken je moet vermijden om te voorkomen dat je waarschuwingen, of zelfs een accountopschorting krijgt van Amazon, en alles goed doet om vruchtbaar …voor de lange termijn zaken te doen op het Amazon platform.

Maar ook hoe je zal uitblinken en welke SEO technieken ervoor zorgen dat je Amazon store met de producten die je verkoopt beter zichtbaar worden voor je klanten op de Amazon marktplaats.

Tijdbesparend

Verder is de tijd die een Amazon expert je zal besparen goud waard. Je kan nu extra tijd vrijmaken voor werkzaamheden waar jij zelf expert in bent!

Wanneer je niet al teveel kaas hebt gegeten van alle aspecten die komen kijken bij verkopen op het Amazon platform, laat het dan over een aan Amazon specialist. Het zal je dus tijd opleveren die jij kan steken in andere belangrijke bedrijfsprocessen, of zelfs vrije tijd die je kan gebruiken om meer van het leven te genieten met familie en vrienden. Bij het starten met verkopen op Amazon is het dus belangrijk een afweging te maken: ga je alles zelf doen of doe je het samen met de hulp van een Amazon professional?

Je kan bv. meer tijd gaan besteden aan het netwerken binnen jouw niche, productideeën en ontwikkeling verder uitbreiden, andere verkoopkanalen inzetten, meer kapitaal realiseren en bezig zijn met de promotie van je productlijn op social media platformen (zoals Facebook, Instagram en Twitter).

En je kan natuurlijk nog veel meer doen voor je business …laat de Amazon expert alle zaken daar regelen, en werk zelf aan de belangrijke dingen die ook nodig zijn om je bedrijf te laten groeien.

Versla je concurrenten

Niet alle verkopers op Amazon zullen een Amazon expert inschakelen om hen te helpen bij hun verkoopactiviteiten. Veruit de meeste doen dit niet, met de gedachte dat ze geld besparen …of ze denken er geen een nodig te hebben. Maar het kan juist geld opleveren en ook voor sommige verkopers zelfs nodig zijn, omdat de expertise simpelweg ontbreekt (en er dus nooit tot de volledige potentie geld wordt verdient op Amazon, soms zelfs weinig tot niets).

Je zal direct een voorsprong hebben op de concurrentie, wanneer jij besluit wel een samenwerking aan te gaan met een Amazon professional.

Met een Amazon expert werken zorgt er daarbij niet alleen voor dat alles op Amazon goed loopt, maar ook dat jij tijd over zal houden voor andere belangrijke zaken waar anders misschien geen tijd voor is. Zo ga je op alle fronten optimaal aan de slag, waardoor je nog grotere sprongen zal maken en concurrentie in het stof laat bijten.

Laat andere verkopers maar gissen hoe ze meer verkopen gaan maken, terwijl jij het aan een expert over laat. En ook andere werkzaamheden krijgen zo vaak meer tractie dan de concurrentie …immers proberen die alles uit te vogelen, waarbij jij vanaf het begin op volle toeren zal draaien. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelf al deze kennis op te doen, door een Amazon cursus te volgen en de juiste informatie in te winnen …maar wil je dit niet, of gelijk een flitsende start maken dan is een Amazon expert inschakelen de juiste keuze.

Praat met een Amazon expert

Praten met een Amazon expertGa je samenwerken met een Amazon expert, kan je een betere ROI verwachten. Het doel is uiteindelijk om op alle punten eruit te springen, waardoor (normaliter) ook je verkopen en winsten zullen stijgen. Er spelen natuurlijk verschillende factoren een rol hierin, maar daar wordt in samenwerking met een Amazon specialist allemaal rekening mee gehouden.

Je moet kansen benutten en zeker met de competitiestrijd die er gaande is op Amazon (die naar alle waarschijnlijkheid alleen maar groter zal worden in de toekomst). Het is al een klus om er überhaupt tussen te komen …dus de juiste kennis en liefst ook veel ervaring zijn nodig om je bedrijf te laten floreren. En beginnende verkopers hebben deze vaak niet, en nog zeker niet het tweede. Je zal tijd moeten investeren om hier zelf een expertise in te krijgen, wat met de juiste informatie of cursus natuurlijk een stuk sneller gaat …ervaring zal je tijdens het verkopen gaan krijgen.

Ga je samen met een Amazon expert aan de slag …dan begin je gelijk op de correcte wijze te werken aan je verkoopactiviteiten op Amazon en zal je meer tijd over houden om andere werkzaamheden uit te voeren (of meer van het leven te genieten).

5 dingen waarmee een Amazon expert je helpt

Je kan een Amazon expert inschakelen of zelf leren hoe Amazon werkt …hoe dan ook komen er een hoop dingen op je pad. We gaan hieronder een aantal dingen laten zien die belangrijk zijn te overwegen, en welke factoren nog meer een rol spelen in je succes …het zijn natuurlijk belangrijke aspecten, maar er komt nog veel meer bij kijken. Het geeft je een goed idee wat er allemaal nodig is om succesvol te zijn op Amazon en waarbij een expert je te hulp schiet.

Hoe begin je en met wat voor budget?

Je zal bij het starten van jouw Amazon business te maken krijgen met (in grote lijnen) 5 dingen die geld kosten. Het kan natuurlijk variëren afhankelijk van je budget en hoeveel je uitgeeft aan al deze zaken (het kan dus ook meer zijn). We laten hieronder een simpel kostenplaatje zien die je naar eigen wens kunt aanpassen.

• Inslaan van je eerste voorraad (min. $150 dollar)
• Maken van een Amazon “Professional” Seller Central account ($39.99 dollar)
• De UPC codes voor jouw producten kopen ($10 dollar)
• Productfoto’s (gratis of zo’n $300 dollar voor een fotograaf)
• Creëren van een merk en productlogo ($25 dollar)

Het eerste wat je zal opvallen zijn de kosten voor je voorraad, dit bedrag kan natuurlijk ook oplopen afhankelijk van je wensen en eisen. Verder kunnen sommige kosten duurder uitpakken of iets goedkoper (voor de simpele dingen kan je meestal wel wat kosten besparen, maar bij iets waar een expertise voor nodig is zal je doorgaans meer kwijt zijn …echter profiteer je daar ook veel meer van). Verder komen de kosten van je “Professional” Amazon Seller Central account maandelijks terug, maar zal je die kosten er bij 40+ verkopen per maand uithalen …in vergelijking met de “Individual” account. Je zal dus moeten afstemmen wat op jouw van toepassing is.

Maar je zal dus zeker rekening moeten houden met initiële kosten van tussen de 200 en 500 dollar (afhankelijk van hoe je betaalt, zal je iets goedkoper uit zijn in euro’s).

Hoe maak je een Amazon account?

Wil je met verkopen op Amazon starten, zal er een account moeten worden aangemaakt via de link services.amazon.com of services.amazon.nl (afhankelijk van op welke Amazon marktplaats je jouw verkoopavonturen wilt starten).

Ga je hiervoor naar services.amazon.com (veel verkopers op Amazon doen dit, omdat ze internationaal zaken doen), is de volgende stap te klikken op de button “Sign up” of scrol je iets verder naar beneden om net voorbij de helft van de pagina een tekst en link te vinden met “Just have a few items to sell? Sign up to become an individual seller” en klik je op deze link wanneer je liever hiervoor kiest en niet de maandelijkse kosten van $39.99 dollar wil betalen.

Let hierbij wel op wat je doel is …wil je een klein beetje serieus verkopen op Amazon, zal je echt wel minimaal voor die 40 verkopen per maand gaan en waarschijnlijk nog veel meer. En dan is de professional account natuurlijk veel interessanter. Een “individual” account is alleen interessant wanneer je minder dan 40 verkopen per maand maakt, of denkt te realiseren. De vraag is of je dan überhaupt op Amazon moet gaan verkopen, omdat het aantal verkopen waarnaar je streeft meestal veel hoger ligt.

Vul nu in beide gevallen (professional of individual) je accountgegevens in, en zorg ervoor dat je alles correct invoerd.

Er bestaat een grote kans dat je een Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) account wilt aanmaken, omdat dit veel pluspunten heeft.

Je kan hiervoor jouw persoonlijke gegevens gebruiken …er is geen noodzaak voor jou om een “legaal” bedrijf te hebben om een Amazon business te starten.

Zorg er natuurlijk wel voor dat je jouw belastingzaken goed regelt of laat het door een expert op dat gebied doen.

Wanneer je buiten de VS woont (zoals in Nederland of een ander land), zal je de volgende dingen nodig hebben:

• Een creditcard die je internationaal kan gebruiken (meestal zijn dit Visa of Mastercard)
• Een bankrekening bij een lokale bank die ACH (Automated Clearing House) ondersteunt, wat betekent dat je bank elektronische bankoverschrijvingen van Amazon kan ontvangen
• Een woonadres waar je briefpost op kan ontvangen
• Een lokaal telefoonnummer met de prefix van jouw land (in Nederland is dit +31 en laat je de eerste 0 van het telefoonnummer weg)
• Een US EIN nummer …je hebt geen bedrijf of legale status nodig in Amerika om dit nummer te verkrijgen, maar kan hiervoor in aanmerking komen door het “IRS Form SS-4, Application for Employer Identification Number” in te vullen

En dat is alles om te starten met je FBA account!

Hoe vind je producten om te verkopen op Amazon?

We komen nu bij een ander (zeer) belangrijk aspect van verkopen op Amazon aan, en dat is het vinden van juiste producten om te verkopen. Iedereen wil graag weten welke producten je het beste kan verkopen, welke het meest populair zijn en waar de meeste winsten op zitten. Maar het is niet zo heel simpel, er zal hiervoor gedegen onderzoek moeten worden gedaan …en er bestaat geen 1 kant en klare oplossing in elke niche.

Gratis Amazon Masterclass

Er zijn genoeg verkopers die het proces van productresearch overhaasten, en alleen maar denken aan geld verdienen (waar overigens niks mis mee is) …maar je verdient pas echt goed wanneer je producten als warme broodjes over de toonbank gaan met rijkelijke winstmarges. Verder zal je natuurlijk ook op Amazon het een en ander moeten doen om alles uit jouw verkoop activiteiten te halen.

Hieronder laten we je zien wat ervoor nodig is om goed aan de slag te gaan, en waarbij een Amazon expert vaak de redder in nood is …en je er helemaal doorheen loodst voor de beste resultaten.

Stap 1: Verfijn de criteria om goede producten te zoeken
Je eerste product moet er eentje zijn die gelijk aan het verkopen slaat, zodat er conversies gegenereerd worden en er vanuit die positie verder kan worden uitgebouwd. Het kan voor een beginnende verkoper lastig zijn om een goede niche te vinden, omdat er veel keuze is en je moet weten waar de meeste kansen liggen om snelle verkopen te realiseren. En hoewel sommige niches het beter doen dan andere, gaat het toch bijna altijd over vinden van winnende producten.

En hiervoor moet je product voldoen aan een aantal vereisten:

• Verkoopprijs van tussen de 20 en 150 dollar (de “sweetspot” zit tussen de 30 en 50 dollar, maar je kan de bedragen ook iets ruimer nemen bij producten die een goede verkooppotentie hebben)
• Klein, licht en makkelijk te verzenden
• Je verwacht minimaal 10 items per dag te verkopen
• Winstmarge van tussen de 50 en 70 procent
• Express Air Shipping
• Heeft onder de 150 productreviews (tijdens het zoeken naar vergelijkbare producten op Amazon)

Kijk ook naar welke producten er in de “Amazon Sponsored Ads” worden vertoont, wanneer verkopers bereid zijn te betalen voor advertenties zal het meestal om producten gaan die goed verkopen.

Naast een aantal criteria die producten juist wel moeten hebben, zijn er ook een aantal factoren die je moet zien te vermijden:

• Hoge (technische) kwaliteitsstandaarden
• Producten waarvan deze verzending een aardige hoeveelheid voorbereiding vereist, zoals breekbare items of andere zaken
• Er worden grote volumes van het product elke dag verkocht op Amazon
• Je product wordt ook verkocht in grote fysieke winkelketens
• Trademark (handelsmerk, zoals “Disney”) …doe het niet!

Neem al deze factoren mee en begin met zoeken naar welke producten je wilt verkopen.

LET OP: vermijd (voorlopig) Amazon Restricted Categories!
Amazon stelt eisen aan bepaalde categorieën voordat je erin mag verkopen, ze worden ook wel de Amazon Restricted Categories genoemd. Het is beter in de beginfase eerst op zoek te gaan naar producten die je snel kan verkopen, en om in aanmerking te komen voor deze categorieën is meer tijd nodig (die je beter in andere werkzaamheden kan steken). Wanneer je eenmaal aan het verkopen slaat en ook iets meer tijd over hebt kan je met dit soort categorieën aan het werk gaan indien je dit wenst.

Stap 2: Selecteer de juiste productresearch tools
Het is natuurlijk niet zo dat deze tools de producten selecteren die je het beste kan gaan verkopen, en er is ook niet een tool die je exact laat zien welke producten je gouden bergen zullen opleveren. Je moet leren de beste beslissing te nemen op basis van de data die beschikbaar is …en die dat is nu juist wel waaraan deze tools je gaan helpen. Een Amazon expert zal deze tools ook inzetten.

Met deze tools kan je productideeën filteren (o.a. op basis van de dingen die we je in dit artikel noemen) om zo tot de beste producten te komen.

Je kan hiervoor verschillende tools gebruiken zoals Jungle Scout, Helium 10 of bv. een gratis optie zoals Unicorn Smasher …we raden je echter aan om voor een van de eerste twee te gaan en met name Helium 10 is een veelgebruikte tool door de echte Amazon professionals.

Hoe vind je de beste leveranciers voor jouw producten?

Je zal natuurlijk producten moeten gaan inkopen (of een leverancier moeten vinden die aan dropshipping doet, wanneer dit jouw bedrijfsmodel is) …de meeste gangbare weg voor het vinden van leveranciers die jouw (private label) producten maken en aan je leveren is Aliaba.com!Amazon expert leverancier

We gaan hieronder laten zien hoe je een Aliaba account aanmaakt:

1. Ga naar Alibaba.com en klik op “Join Free”
2. Vul je e-mailadres in en verifieer dat jij de eigenaar ervan bent (gebruik hiervoor niet je persoonlijke e-mailadres, maar die van jouw bedrijf of maak er speciaal eentje aan voor alle activiteiten op Alibaba.com …om te voorkomen dat je inbox overladen wordt met mails van leveranciers en andere zaken)
3. Zorg dat je alle standaardinformatie invoert waaronder een wachtwoord, locatie, voornaam, achternaam en telefoonnummer …Alibaba vraagt ook om een “Company name”, maar gebruik hier (wanneer je die niet hebt of wilt gebruiken) elke willekeurige naam die je maar wilt
4. Bevestig je nieuw aangemaakte Alibaba account
5. Start met inkopen op Alibaba

Stel onderstaande minimale eisen aan leveranciers

Hieronder laten we je zien waaraan je (private label) leverancier minimaal zal moeten voldoen om er een samenwerking mee aan te gaan:

• Je leverancier accepteert Trade Assurance, Paypal of Alipay (wat de meest veilige betaalmethodes zijn)
• Je leverancier is een Gold Supplier
• Je leverancier is gecheckt door Alibaba zelf (ofwel Assessed supplier)

Je wilt zo veilig mogelijk omgaan met jouw geld en dit spenderen aan een leverancier waar je van op aan kan …door het afvinken van deze aspecten ben je meer verzekerd van een goede leverancier op Alibaba!

Wat is de beste betaalmethode op Alibaba?

Leveranciers houden ervan met elkaar te concurreren op de prijs, waarbij sommige je een betere prijs zullen geven dan andere.

Een leverancier vinden die jouw product precies kan maken zoals jij dat wilt (op basis van wat je op Alibaba gevonden hebt) is echt cruciaal.

In sommige gevallen gebruiken verkopers zelfs foto’s van elkaars producten, omdat de producten helemaal matchen met elkaar.

LET OP: we raden je aan dit niet te doen, maar altijd eigen productfoto’s te gebruiken.

Je wilt een leverancier vinden waarmee de communicatie vlekkeloos verloopt (en er dus geen grote taalbarrières zijn). Het is zeer belangrijk voor nu en toekomstig zaken doen met leveranciers. En met name voor bv. het plaatsen van een logo op je producten of andere details die je in 1 keer goed wilt laten uitvoeren door je leverancier op Alibaba.

Om even een korte tussenstand te maken met dingen die je dus moet doen, en waarbij een Amazon expert sturing zal geven, zijn:

• Het doen van gedegen productresearch en voor een winnend product gaan
• Een berekening maken van hoeveel winst je erop gaat maken
• Alibaba account aanmaken
• Minimaal 3 leveranciers vinden die aan je wensen en eisen voldoen
• Naar de volgende stap gaan waarin je onderhandelt met leveranciers

Hoe onderhandel je met leveranciers?

Je volgende stap is onderhandelen met leveranciers …het zou mooi zijn een lagere prijs of MOQ (Minimum Order Quantity) te onderhandelen met leveranciers om er nog net iets meer uit te halen. Het is eigenlijk iets wat je altijd zou moeten proberen en de ervaren verkopers doen dit zeker. In het beste scenario hoef je misschien niet eens te betalen voor de samples die je laat overkomen (of worden deze in mindering gebracht op je eerste bestelling).

Voordat je daadwerkelijk bestellingen gaat plaatsen bij leveranciers, neem je eerst contact met ze op voor het bespreken van essentiële zaken en laat je ze een schatting maken van alle kosten.

Stap 1: neem contact op met de leverancier en start de conversatie
We laten hierbij niets aan het toeval over. Je zal op de eerste plaats een open lijn gaan creëren met leveranciers. Verkopers en leveranciers hebben elkaar nodig, en het zijn net zoals jij gewoon mensen …ga er dus mee aan de slag. Het is voor leverancier belangrijk te weten wat jouw wensen en eisen zijn, voordat ze je producten ook echt goed kunnen produceren.

Stap2: stuur een bericht naar leveranciers
Stel jezelf voor aan leveranciers en zeg bv. dat jouw baas ontevreden is met de huidige leverancier en een andere leverancier zoekt om handel mee te drijven.

Een Amazon expert weet precies de dingen die er in jouw mail naar leveranciers moeten komen te staan.

Het is belangrijk kort maar krachtig te zijn …maar wel alles duidelijk in je mail te vermelden. Je wilt immers zelf geen tijd verspillen, en leveranciers willen dat uiteraard ook niet. Zorg er voor dat je alles duidelijk op digitaal papier hebt staan, wanneer je de mail gaat verzenden naar je leverancier.

Stap 3: wees realistisch over jouw bedrijf
Stel realistische verwachtingen over de groei van je bedrijf en vertaal dit ook in de mail naar leveranciers. Je leverancier weet op die manier iets meer over met wie er zaken wordt gedaan …en of er een langdurige vruchtbare samenwerking inzit. Geef ook aan dat ze productinspecties kunnen verwachten, om uiteindelijk het vertrouwen van jouw bedrijf te krijgen.

Stap 4: stem alle belangrijke zaken af met je leverancier
Nadat je contact hebt opgenomen met leveranciers, zullen die reageren en begint de conversatie. Ze vragen je waarschijnlijk nog om een aantal specifieke dingen en komen wellicht al met een voorstel over de prijs en MOQ. Je kan vervolgens alles met elkaar afstemmen en concluderen of het een match is.

Stap 5: plaats nu je eerste bestelling
Wanneer een leverancier jouw producten kan maken, jullie er helemaal uit zijn over de voorwaarden en de communicatie vlot en soepel verloopt is het tijd voor de plaatsing van jouw eerste bestelling.

Hoeveel kost de verzending van je voorraden?

Wanneer je een bestelling plaatst krijg je te maken met verschillende manieren van verzenden en zal je ook ontdekken wat ze gaan kosten …je kan de hieronder staande vuistregels aanhouden voor het laten versturen van jouw producten:

• Sterke productresearch is veel rendabeler voor de winstmarges van producten dan proberen te verlagen van je verzendkosten
• Verzendkosten van tussen de 50 en 150 dollar zijn vrij redelijk (wat natuurlijk ook afhankelijk is van je producten)
• Wanneer je jouw producten via luchtvracht laat versturen (wat sneller is dan zeevracht), zal je hiervoor meer gaan betalen

Houd dit in gedachten wanneer je reacties krijgt van leveranciers en overweeg het zoeken naar andere (nieuwe) producten, wanneer de verzendkosten niet redelijk genoeg zijn voor de bestelling die je wilt plaatsen.

Hoe creëer je nieuwe productvermeldingen?

En met het maken van je eerste productvermelding gaat een Amazon expert je natuurlijk ook te hulp schieten, hieronder kan je alvast een beetje zien hoe alles werkt:

• Ga in je Amazon Seller Central Account naar “Inventory” en klik op “Add a Product” in het dropdown-menu
• Het volgende wat je doet is “create a new product listing” aanklikken om helemaal vanaf scratch te beginnen
• Kies nu de juiste categorie voor het product dat je gaat verkopen …zorg ervoor dat je product niet onder een van de Amazon Restricted Categories valt, want in dat geval zal je eerst goedkeuring dienen te ontvangen van Amazon (er zijn meer dan genoeg categorieën waarin je kan verkopen zonder goedkeuring, houd alles dus simpel en zorg ervoor dat je snel aan het verkopen slaat …vind anders een product dat het meest in de buurt komt van wat je wilt gaan verkopen)
• Vul alle informatie in die nu nodig is om je productvermelding aan te maken, maar zet deze nog niet live …je wilt eerst dat jouw producten bij Amazon aankomen en in je Amazon FBA voorraad verschijnen
• Nadat alle producten zijn aangekomen bij Amazon kan je ook aan de slag gaan met SEO voor jouw productvermeldingen

Vervolgens wil je alle onderstaande aspecten van de productvermelding invullen:

Producttitle
Hier vul je de productnaam in (samen met nog een aantal belangrijk dingen omtrent het product) …je kan dit later altijd nog aanpassen.

Manufacturer
Wanneer het om een eigen private label product gaat, vul je hier jouw eigen bedrijf in of onder welke naam je de producten wilt verkopen. Je kan hier ook de naam vermelden die jij in de toekomst wilt gebruiken voor jouw bedrijf. Of de merknaam van jouw producten vermelden.

Brand
Je merk kan ook de naam van het bedrijf zijn …kies zelf hoe hier invulling aan wordt gegeven en vul (wellicht) beide op dezelfde manier in

Your Price
Je kan dit later nog aanpassen …vul dus maar iets in voor nu. Op die manier kan je productvermelding worden aangemaakt, maar kunnen er nog geen producten worden verkocht totdat je producten bij Amazon zijn aangekomen. TIP: selecteer een prijs die vergelijkbaar is met de laagste Amazon Prime prijs voor een vergelijkbaar product.

Je hebt ook UPC codes nodig voor het verkopen van producten.

Hoe koop je een UPC code?

We laten hieronder zien hoe je aan UPC codes voor jouw producten komt …zodat jij deze kan gebruiken in de productvermelding.

Stap 1: het kopen van UPC codes
Ga naar “SnapUPC” en doorloop alle stappen totdat je een “package” kan downloaden en je UPC codes kan ontvangen.

Stap 2: schrijf je UPC codes op
Open de folder met de UPC JPG en schrijf de codes op, zodat jij deze kan invullen bij de “Product ID” sectie van jouw productvermelding …zorg ervoor dat je ze correct overneemt en kijk nog eens om te zien of de UPC codes er goed in staan.

Stap 3: Voltooien
Klik vervolgens op “Save and Finish” en je eerste productvermelding is aangemaakt!

Er zijn verder nog een aantal belangrijk zaken aangaande de manier van verzenden die je moet configureren. Indien je hier niet zo van op de hoogte bent kan een Amazon expert je hierbij helpen. Je moet hierbij ook bedenken dat gaande weg dingen steeds makkelijker gaan, maar in de beginfase is het zeker slim zijn een Amazon professional in de arm te slaan of anders met een Amazon cursus te leren hoe alles werkt …het zal je een voorsprong geven op de concurrentie!

Een Amazon expert nodig voor je business?

Je weet nu dat een Amazon specialist een positieve bijdrage kan leveren om een geweldige kickstart te maken op het platform. Het grote voordeel is dat je niet in valkuilen hoeft te trappen, alle trucjes van verkopen op Amazon leert en vanaf het begin gelijk resultaten ziet. Een andere optie is om alles op eigen houtje te doen (zonder dat je van de hoed noch rand weet) en wellicht eerst een aantal keer hard onderuit zal gaan. Welke route ga jij nemen? Succes met verkopen …en neem vooral onze tips uit dit artikel mee!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies