Amazon Duitsland - Zo bestorm jij de grootste Europese marketplace!
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon Duitsland bestormen, zo ga jij succesvol verkopen op de grootste Europese marketplace!
6 november 2020 

Amazon Duitsland bestormen, zo ga jij succesvol verkopen op de grootste Europese marketplace!

Je hebt besloten dat Amazon de manier is om bedrijfsmatig te groeien, meer verkopen te maken en internationaal succes te creëren. De kans is hierbij groot dat je voor Amazon.com hebt gekozen, waarbij je dus vanaf het Amerikaanse platform zaken doet en logischerwijs een groot deel van de USA bedient. Het is de grootste van alles Amazon marktplaatsen en dus zeker een slimme zet om daar je producten op te verkopen.

Maar, waarom zou je alleen maar in de VS willen verkopen …en daarmee jezelf eigenlijk limiteren tot enkel die markt?

Hoewel Amazon VS inderdaad de grootste marktplaats heeft, met miljoenen externe verkopers …heerst er naast alle pluspunten die deze orde van grootte heeft, ook enorm veel competitie op het platform.

En hoe kan je jouw succes vergroten? Precies, door zoveel mogelijk die concurrentie te ontlopen door elders te starten met je verkoopactiviteiten (er kan natuurlijk prima op Amazon.com verkocht worden, waarbij je de uitdaging aangaat …het is dan alleen wel belangrijk extreem goede producten aan te bieden en dan nog is zijn er meestal behoorlijk veel concurrenten die hetzelfde verkopen).

Wat is de beste manier om dan je verkopen voort te zetten? Het antwoord is vrij simpel namelijk: Amazon Duitsland! Het is na Amazon VS de tweede grootste marktplaats van Amazon en hiermee de meest logische kandidaat.

Je zal nu misschien denken: maar waarom Amazon Duitsland precies?

Het is zoals gezegd de een na grootste marktplaats, maar hieronder laten we je nog even wat meer cijfers zien van Amazon Duitsland om de keuze kracht bij te zetten:

• Amazon Duitsland rankt tweede met een bijna 23 miljard aan verkopen over 2019 …je wil hier dus echt even serieus naar kijken

• Amazon Duitsland groeit hard en dat gaat met tientallen procenten tegelijkertijd …Amazon heeft de Duitse markt dus al echt veroverd

• Amazon Duitsland heeft ook een sterk groeiend aantal gebruikers

• Amazon Duitsland bestaat voor ongeveer de helft uit ook echt Duitse verkopers …dus er liggen veel kansen voor verkopers buiten Duitsland, om succes te hebben op het platform

• Amazon Duitsland heeft met FBA 3 opties (in Europa): Pan-European FBA, European Fulfillment Network (EFN) en Multi-Country Inventory

Laten we ook even kijken naar andere feiten van Amazon Duitsland.

E-commerce is namelijk ook “booming” in Duitsland …kijk hier maar eens naar:

• E-commerce is in een paar jaar tijd met meer dan 10 miljard gestegen

• E-commerce zal in Duitsland wellicht nog harder groeien dan andere EU landen

• E-commerce zal naar verwachting nog meer dan de huidige 50% gaan uitmaken van het bruto nationaal product in Duitsland

• E-commerce heeft rond de 7% aandeel van alle retail in Duitsland

• E-commerce en Amazon worden vaak in 1 zin uitgesproken …het is dus een slimme zet om voor Amazon te kiezen (wanneer je online zaken wilt doen in Duitsland)

Start met verkopen op Amazon Duitsland

Je hebt nu wel oren naar verkopen op Amazon Duitsland …echter, zal je natuurlijk wel rekening moeten houden met een aantal zaken. We gaan je hieronder laten zien welke dit zijn. En hoe je het beste uit je Duitse Amazon avonturen zal halen!

Heb je een Duits BTW nummer nodig?

Duits BTW nummerWil je gaan verkopen op Amazon, zal je jezelf moeten inschrijven bij de KvK (of wellicht ben je dat al) en stuurt de Kamer van Koophandel je bedrijfsinformatie door naar de Nederlandse Belastingdienst. Het is een vrij simpel proces …en jij krijgt vervolgens vanzelf een BTW nummer op je deurmat van de Belastingdienst die jij kan gebruiken. En met datzelfde BTW nummer kan je wereldwijd verkopen …toch zijn er 2 situaties die hierop een uitzondering zijn. En enkel een Nederlands BTW nummer niet volstaat. Jij wilt nu verkopen op Amazon Duitsland …maar hoe zit dat dan? Heb je dan opeens een Duits BTW nummer nodig? We laten je hieronder zien hoe dat in Duitsland werkt.

Je kan te maken krijgen met de volgende 2 situaties, namelijk:

1. Verkoop op afstand vanuit Nederland aan Duitse klanten, waarbij je belastingplichtig zal worden in Duitsland bij verkopen die de € 100.000,- euro overschrijden. Het is ook belangrijk te weten dat regels elke keer weer veranderen en ook per 2021 zullen de regels omtrent de afstandsdrempel verkoop in Europa gaan wijzigen …zorg er dus voor dat je altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelen hierin. Tot het (momenteel) geldende bedrag van € 100.000,- ben je dus niet belastingplichtig in Duitsland.

2. Je voorraad ligt in Duitsland, zoals dat ook bij Amazon FBA in Duitsland het geval is …we gaan voor het gemak even uit van 1 opslaglocatie (Amazon Fulfillment Center in dit geval): een European Fulfillment Network (EFN) zoals dat heet. Vanuit die opslagplaats worden zowel de Duitse, Nederlandse …maar ook klanten uit andere Europese landen bedient.

In beide situaties heb je dus een Duits BTW nummer nodig …je doet zaken met Amazon Duitsland of valt onder de categorie “verkoop op afstand” vanuit Nederland met een overschrijding van de drempel, wat je dus belastingplichtig maakt in Duitsland.

Verder zal er hoogstwaarschijnlijk ook niet op korte termijn zo’n Amazon Fulfillment Center in Nederland komen (ondanks dat Amazon Nederland nu gelanceerd is), mede door het feit dat er een nieuwe in Duitsland wordt gerealiseerd. En dat betekent dat wanneer je op Amazon.nl verkoopt, voorraden dus in bestaande of nieuwe Amazon Fulfillment Centers in Duitsland komen te liggen …wanneer je gebruik maakt van Amazon FBA.

En hoe vraag je dan een Duits BTW nummer aan?Een Duits BTW nummer aanvragen

Je kan een Duits BTW nummer aanvragen bij het belastingkantoor in Kleef (Kleve, Deutschland) …en hierbij zullen de volgende zaken ingediend moeten worden:

• Voor een eenmanszaak: een compleet ingevuld formulier “Vragenlijst voor de fiscale behandeling / oprichting van een handels-, zelfstandig- (vrij beroep) of land- en bosbouwbedrijf” opsturen. Je kan hiervoor het Duiste PDF bestand gebruiken dat door het Duitse Belastingkantoor in Kleef wordt verstrekt.

• Voor Vennootschappen, BV, NV, VOF of CV: een compleet ingevuld formulier “vragenlijst voor de fiscale behandeling van een naar buitenlands recht opgerichte vennootschap” en ook het “Inlegblad bij de vragen volgens regels 16 en 17” doorgeven. Je kan hiervoor het Duitste PDF bestand gebruiken dat door het Duitse Belastingkantoor in Kleef wordt verstrekt (daar kan je ook het online inschrijfbestand en een link naar de PDF invulinstructie vinden).

• Het Nederlandse BTW identificatienummer

• Een uittreksel van de KvK van het bedrijf en voor de aandeelhouders van de vennootschap

• Verder heb je ook een organigram nodig van het bedrijf

Je kunt ook via deze weg je Duitse BTW nummer aan laten vragen, dat scheelt je veel werk!

Verkopen via FBA vanuit Duitsland …hoe pak je dat aan?

Wil je gaan verkopen via FBA vanuit Duitsland dan heb je een aantal dingen nodig zoals een Tax Certificate, Tax Identification Number en een F22-certificatie …we laten je hieronder zien hoe je die 3 kan verkrijgen.

• Tax Certificate: dit is het binnenlandse belastingnummer voor de Duitse markt, omdat Nederlanders die in Duitsland belastingplichtig zijn altijd een Duits BTW nummer aanvragen bij het Belastingkantoor in Kleef begint het nummer altijd met 116 …het “Tax Certificate” wordt ook wel Steuernummer, Duits BTW nummer of German VAT Number genoemd.

• Tax Identification Number: dit is het belastingnummer dat voor de internationale handel gebruikt wordt en begint met DE. Het Tax Identification Number wordt ook wel Umsatzsteuer-Identifikationsnummer, USt-IdNr, Belasting Identificatie Nummer of German TAX ID genoemd. Het is vergelijkbaar met het Nederlandse belastingnummer dat met NL begint.

• F22-Certificate: dit formulier is belangrijk en nodig om de aansprakelijkheid voor omzetbelasting te verleggen van marketplaatsen (bv. Amazon in dit geval) naar de feitelijk verkopende partij. Het certificaat koppelt een Duits BTW nummer aan de betreffende Amazon account. Er worden ook andere namen aan dit formulier gegeven namelijk F22-bescheinigung, F22-form of formulier, bescheinigung nach 22f UStG en F22-verklaring.

Je kan al deze zaken aanvragen bij het Belastingkantoor in Kleef, na het doorgeven van de juiste gegevens. Verder zal je wel rekening moeten houden dat het een aantal weken kan duren voordat je ze ook echt ontvangt. Zo ontvang je meestal na ongeveer 4 weken de F22-verklaring …het internationale Duitse belasting identificatie nummer ontvang je gemiddeld 2 weken later van de nationale Belastingdienst Duitsland.

En vervolgens kunnen alle formulieren naar Amazon verstuurd worden …de verwerking daarvan duurt ongeveer een week. Daarna kan je beginnen met verkopen via FBA vanuit Duitsland.

Vind je het allemaal een beetje lastig? Logisch, er komen toch wel een aantal dingen bij kijken die je zeker op orde wilt hebben voordat je ook echt begint met verkopen via FBA vanuit Duitsland. Wil je dat wij hierbij een handje helpen …laat het ons dan weten!

We kunnen je ondersteunen om alles in goede banen te leiden!

Neem daarom gerust contact met ons op, wanneer je plannen hebt om Amazon Duitsland te veroveren met je producten.

5 tips die je bij verkopen op Amazon Duitsland zeker moet weten!

Tips voor Amazon DuitslandWe laten je hieronder een aantal tips zien omtrent het maken van buitenlandse productvermeldingen, in dit geval voor Amazon Duitsland (maar je kan ze dus eventueel ook voor andere Amazon marktplaatsen gebruiken). Heb je al succesvolle productvermeldingen? In dat geval is het een heel stuk makkelijker om ook Duitse productvermeldingen te maken die goed lopen (en dat maakt het behoorlijk simpeler dan productonderzoek, testen en het lanceren van nieuwe producten). Laten we er een voorbeeld bij pakken.

Stel je voor dat er in Duitsland een potentiële klant naar je producten kijkt …maar alleen je productfoto’s kan bekijken, omdat ze de Engelse taal niet machtig zijn en de gehele productvermelding in die taal geschreven is.

In dat geval heb je een groot probleem …des te moeilijker je het maakt voor klanten jouw producten te begrijpen des te lastiger het zal zijn die producten aan die klanten te verkopen.

Het verkleint namelijk aanzienlijk de kansen dat die klant iets bij jou gaat kopen.

En een klant die in de zoekresultaten naar producten zoekt …zal dan veel eerder naar een concurrent gaan die een productvermelding in de Duitse taal heeft.

Je moet ook goed snappen dat er veel verschillende Amazon marktplaatsen zijn, en dat er ook veel verkopers zijn die productvermeldingen in verschillende talen plaatsen …het niet vertalen van je productvermelding kan er dus toe leiden dat je veel verkopen misloopt op Amazon Duitsland, en anderen er met de buit vandoor zullen gaan.

In een productvermelding moet alles kloppen …en de kracht zit hem ook in de producttitel, productomschrijving, bulletpoints die de klant moeten overtuigen van jouw producten. Laat je deze onvertaald dan gaan er zeker verkopen verloren. Zo simpel is het nu eenmaal.

En helemaal “high-value” verkopen …het is dus jouw taak om Duitse productvermeldingen te creëren (of dit te laten doen door een expert).

Besef goed dat je met een vertaling voor Amazon Duitsland (wat overigens vrij eenvoudig te realiseren valt voor jouw productvermelding), flink wat meer aandacht trekt van het Duits winkelende publiek …en er dus absoluut de vruchten van zal gaan plukken.

We gaan er hieronder nog even verder op in om dit te benadrukken.

1. Engels is niet geschikt voor al je klanten

Het is natuurlijk een wereldtaal, maar dat betekent niet dat al je klanten de taal ook machtig zijn …of misschien deels, echter niet genoeg om jouw productvermelding volledig goed te begrijpen. Veel mensen kunnen gerust wel een woordje lezen, spreken of schrijven …waarbij het de vraag is of dat volstaat jouw productvermelding te begrijpen om vervolgens bij je te kopen?Amazon Duitsland taal

Je moet het (nogmaals) zo simpel, duidelijk en helder mogelijk maken voor klanten om alles wat in de productvermelding staat te snappen. Een klant wil graag snel door producten heen gaan en geholpen worden, maak je het moeilijker door een productvermelding in een andere taal te plaatsen …dan is de kans groter dat ze naar een ander gaan (en niet jouw productvermelding proberen uit te puzzelen om vervolgens iets bij jou te kopen).

Er zijn natuurlijk mensen die perfect de Engelse taal beheersen (ook van wie het niet de eerste of moedertaal is) …maar er zijn ook een hoop klanten die er dus iets meer moeite mee hebben. Je wilt klanten bedienen op de best mogelijke wijze (eigenlijk zoals Jeff Bezos het zelf ook bedoelt met zijn Amazon platform …volgens hem is de klantervaring namelijk het enigste dat telt). Vertaal je productvermelding dus voor Amazon Duitsland en draai meer verkopen dan je zou doen zonder vertaling naar het Duits.

Laten we er een simpel voorbeeld bij nemen:

Stel je gaat op vakantie naar het buitenland en wilt een auto huren om mee rond te toeren.

Bij het eerste en tweede bedrijf spreken ze jouw taal niet, maar bij de derde wel …en ze hebben ook nog eens alle formulieren op orde die je gewoon in jouw eigen taal kan lezen (voordat je er een krabbel onder zet).

Tenzij je meer geld dan verstand hebt, ga je voor die laatste optie omdat je alles in eigen taal kan lezen …en er dus zeker van bent dat alles goed komt.

Verder moet je ook snappen dat zelfs wanneer klanten toch producten bij je kopen …er een veel grotere kans bestaat dat ze je producten weer terugsturen (en jij dus ook met veel meer retourzendingen komt te zitten die tijd en geld kosten).

2. Wees niet te makkelijk met je onvertaalde productvermelding

Tijd om er even wat cijfers bij te halen, en waarom je absoluut productvermeldingen moet vertalen naar de taal van het land waarin je actief bent. Uit onderzoek naar de effecten van taal in E-commerce “sales” vallen een aantal dingen gelijk al op. Een bijna 57% vindt productvermeldingen in de eigen taal belangrijker dan prijs, meer dan 72% gebruikt alleen hun eigen taal online (dus ook bij het zoeken naar producten) en bijna 73% koopt enkel en alleen producten in die in hun eigen taal worden vermeldt. Wil je nog steeds niet productvermeldingen aanpassen voor Amazon Duitsland, en ze in de Duitse taal vermelden voor je klanten?

Die cijfers zijn toch vrij duidelijk …en laten je zien dat het essentieel is, om meer verkopen te genereren wanneer je zaken doet via Amazon Duitsland.

De meeste mensen schakelen niet om naar een andere taal, wanneer ze online aan het shoppen zijn naar producten …maar blijven hun eigen taal gebruiken.

Het meest opvallende is dat verreweg de meeste mensen niet eens kopen, wanneer productvermeldingen in een andere taal worden vermeldt.

Je moet er ook gewoon even heel simpel over nadenken …stel iemand wil iets kopen, maar het product doet niet wat de klant verwacht of er ontbreken belangrijke producteigenschappen die wel gewenst zijn (of zelfs vereist in sommige gevallen).

In dat geval is het zonde van je geld …en zullen veel mensen die toch kopen, het product later terugsturen (en waarschijnlijk ook niet omruilen, met de kans dat ze het product in de tussentijd al ergens anders hebben gekocht) …het kost je dus tijd om de retourzendingen te verwerken (of anders geld om het te laten doen) en je draait verder dus geen omzet.

En wat denk je van de reviews, mensen laten snel hun ontevredenheid zien en horen door een negatieve review achter te laten …allemaal omdat je de productvermelding niet even hebt aangepast voor Amazon Duitsland (dat lijkt ons ook niet de bedoeling, maar kunnen wel de gevolgen zijn).

Zorg er dus voor dat je even de tijd neemt alles goed te vertalen naar het Duits, voor Amazon Duitsland …en je zal er veel meer profijt van hebben (het kost niet eens heel veel moeite).

3. Laat je productvermeldingen voor Amazon Duitsland maken door een professionele vertaler

Productlisting vertalenGa je productvermeldingen vertalen naar het Duits voor Amazon Duitsland, laat het dan doen door een expert. Je kan zelf proberen dingen aan te passen …maar wellicht ben je hier niet zo goed in of kost het je veel meer tijd. En je wilt uiteindelijk ook relatief snel zaken gaan doen op Amazon Duitsland!

In sommige gevallen zal het gaan om simpele tekst die vertaald moet worden, maar andere keren draait het om uitgebreide en specifieke teksten …en dan wil je dat het goed wordt vertaald. Er zijn voor simpele productvermeldingen bv. ook online vertaaltools, maar die volstaan niet altijd …je zal meestal zelf nog een hoop lege gaten moeten vullen.

Verder zal je ook een bepaald taalgebruik hanteren, waarmee je marketing en promotie van je producten voor ogen hebt …een vertaler moet dus niet alleen maar alles 1 op 1 overnemen qua specificaties, maar ook het “verkopen” naar een andere taal dienen om te zetten.

Het is dus verstandig om je productvermeldingen voor Amazon Duitsland naar de Duitse taal te laten vertalen, door iemand die niet alleen de taal goed kent …maar ook ervaring heeft met e-commerce en bij voorkeur Amazon!

4. Je moet ook een Duitse zoekwoordanalyse uitvoeren

Een gedegen onderzoek naar de juiste zoekwoorden, is van essentieel belang voor het ranken in de zoekresultaten van Amazon …en dus ook Amazon Duitsland! Ze spelen een grote rol in de vindbaarheid van je producten en ook het succes van je Duitse productvermeldingen. Je wilt natuurlijk net zoveel (of misschien nog wel iets meer) verkopen op Amazon Duitsland …in vergelijking met je Amazon activiteiten op andere marktplaatsen.

En wanneer je vertaler hier dus geen sjoege heeft van zoekwoorden …zal je productvermelding op Amazon Duitsland niet echt hoge ogen gaan gooien.

Indien er steeds meer “algemene” zoekwoorden gebruikt worden, is dit een ramp voor je vindbaarheid en conversieratio’s.

Jij zal dus (of een vertaler) de Duitse zoekwoorden moeten vinden die potentiële klanten gebruiken om jouw producten te vinden …en je moet dit echt serieus nemen.

Want anders zal je steeds verder afdalen in de zoekresultaten met zoektermen die totaal niet relevant zijn voor je potentiële klanten, een steeds lagere score krijgen van Amazon …en misschien zelfs wel helemaal niks meer verkopen (omdat klanten je productvermelding niet meer aanklikken of je producten bekijken en kopen).

Amazon bedient haar klanten met de beste resultaten, anders verlaten mensen het platform en gaan ze naar andere online shopping platformen. Zo heeft Amazon dus geen baat bij productvermeldingen (en jij natuurlijk ook niet) die niet relevant genoeg of interessant zijn voor de klanten van het platform.

Zorg er dus voor dat je alles goed vertaalt met inclusie van de juiste zoekwoorden …en zo helemaal klaar bent om Amazon Duitsland te veroveren en steeds meer verkopen te draaien.

5. Laat je online marketing uitvoeren door experts

Het hoef natuurlijk niet zo te zijn dat een vertaler, ook online marketeer of een goede verkoper is. Wanneer je het treft is dit wel het geval …maar je kan er niet standaard vanuit gaan dat het zo is.

Wanneer je echt puur “sec” een vertaler hebt, is die getraind om teksten zoveel mogelijk 1 op 1 te vertalen naar de gewenste taal.

En het is dus niet zo dat een vertaler automatisch ook weet, hoe ze een tekst moeten creëren om verkopen op te drijven.

Een online marketeer weet wel hoe je verleidelijke teksten kan schrijven, om klanten over te halen en meer verkopen te realiseren.

Zorg er dus voor dat je iemand productvermeldingen voor Amazon Duitsland laat maken die ook in de online marketing wereld actief is …want doe je dat niet, zal je weer iemand anders moeten vragen om je teksten opnieuw aan te passen.

Verder willen we je nog meegeven dat op de hoogte zijn van lokale markten, verkopen eveneens op een verassende manier kunnen boosten.

Ga je verkopen op Amazon Duitsland …dan krijg je te maken met een andere cultuur (in landen die nog verder liggen, bv. buiten Europa, is die cultuurschok wellicht nog groter). Je kan er opeens achter komen dat bepaalde producten een stuk harder lopen in bepaalde landen en continenten.

Het is niet vanzelfsprekend dat wanneer je op Amazon Duitsland gaat verkopen, vanzelf ook meer verkopen zal realiseren …alleen maar omdat het de grootste Amazon marktplaats is na die van de VS. Leer je lokale markt kennen en pas je productvermeldingen eventueel aan (indien het je verkopen bevordert) …of kom met een hele nieuwe lijn op de markt, waarvan je weet dat het Duitse publiek ze toch wel koopt.

Is het een garantie dat je ook echt meer verkopen draait?

Je kansen nemen in ieder geval significant toe …maar zal ook een beetje moeten experimenteren. Het belangrijkste is dat je de markt leert kennen waarin je actief bent om er ook echt optimaal van te profiteren.

Zorg er dus voor dat je jezelf verdiept hierin, en verkopen zullen zeker toenemen.

Ben je klaar voor Amazon Duitsland?

We hebben je in dit artikel een heleboel informatie laten zien die je nodig hebt om zaken te doen op Amazon Duitsland …en tips die je kan gebruiken om nog meer verkopen te draaien op die marktplaats.

Zorg er altijd voor dat je alles goed op orde hebt, en aan alle wettelijke verplichtingen voldoet voordat je begint met verkopen op Amazon in Duitsland.

Verder doe je er verstandig aan alle tips die we je meegeven, ook echt mee te nemen op je verkoopavonturen in Duitsland …je zal merken dat er stap voor stap meer verkopen mee gerealiseerd zullen worden, zolang je ze maar goed uitvoert.

Indien je nog vragen hebt …neem dan contact met ons op.

En dan helpen we je graag verder om alles uit je verkopen op Amazon Duitsland te halen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies