Hoe schrijf jij de ultieme description van jouw product listing op Amazon?
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 oktober 2020 
in Amazon

Hoe schrijf jij de ultieme description van jouw product listing op Amazon?

Wanneer je met verkopen op Amazon begint, is je productvermelding een van de belangrijkste onderdelen die je succes kunnen maken of kraken. En dat geldt zeker ook voor je Amazon product listing description. Want met de enorme hoeveelheden externe verkopers op het Amazon platform, is het essentieel jouw zaakjes perfect op orde te hebben en boven de massa uit te steken.

Sommige mensen zeggen dat productfoto´s het belangrijkste zijn …in zekere zin spelen die inderdaad ook een grote rol. Maar wanneer je productomschrijvingen ontbreken of niet goed zijn, zal je niks verkopen. Je wilt klanten namelijk alle informatie geven over jouw product, uit willen leggen waarom jouw product het beste is en ze ook proberen over te halen jouw product te kopen.

Een sterke Amazon product listing description verhoogt conversies

Product description AmazonEen Amazon product listing description omschrijft jouw product, wat het doet en waarom het de moeite waard is te kopen.

Het geeft potentiële klanten alle essentiële informatie over de (belangrijke) kenmerken en de voordelen ervan, zodat ze veilig een aankoop bij je kunnen doen.

Je snapt natuurlijk wel dat een Amazon product listing description ook bepalend is voor de ranking in Amazon’s zoekresultaten…het hangt allemaal met elkaar samen en de ultieme reden waarom jij dus meer aandacht wilt steken in goede productomschrijvingen.

De truc is om een Amazon product listing description te schrijven die in de ogen van Amazon aantrekkelijk is, maar natuurlijk ook die van jouw klanten …op die manier zal je niet alleen hoog scoren in de zoekresultaten van Amazon, maar zorg je er ook voor dat klanten vertrouwen in je hebben en het product waarschijnlijker zullen kopen bij je.

Ze moeten eruit springen in vergelijking met andere verkopers …wees uniek, speciaal en zorg ervoor dat alle belangrijke informatie er ook echt in staat.

Om een voorbeeld te geven: er zijn verkopers die bv. nekkussens verkopen op Amazon welke vooral in het vliegtuig worden gebruikt tijdens lange vluchten, en daarbij bv. ook prima te gebruiken zijn voor lange autoritten en busreizen.

Nu heb je verkopers die gewoon een simpele Amazon product listing description maken, zonder teveel extra’s …maar er zijn ook verkopers die het beter doen.

Stel je voor dat er veel informatie in de Amazon product listing description staat, maar ook bv. bij de bulletpoints “vliegtuig” emoji’s worden gebruikt …het lijkt een klein detail maar het geeft klanten al een bepaalde “feeling” mee waarvoor het nekkussen eigenlijk bedoelt is, en dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze dit specifieke nekkussen zoeken. Vervolgens staat er met hoofdletters in de eerste zin van elke bulletpoint, welke fantastische kenmerken + voordelen het nekkussen allemaal heeft. En met iets meer uitlegt die daarop volgt …maak die niet te lang maar wel alles omvattend.

Denk je dus wat een Amazon product listing description niet zo belangrijk is, of eventjes snel tussen neus en lippen door gedaan kan worden …denk dan nog een keer!

Ze vormen een extreem belangrijk factor in je succes op Amazon!

Er zijn zo’n 1,8 miljoen verkopers op Amazon die allemaal op hun eigen manier de aandacht van klanten proberen te trekken …je zal het dus goed, en zelfs nog beter moeten doen dan de rest.

Verder zijn er bijna 200 miljoen mensen (potentiële klanten) die het Amazon platform maandelijks bezoeken …meer dan 2 keer de bevolking van heel Frankrijk!

Amazon heeft een dusdanig groot marktaandeel …dat je het niet te “lichtjes” kan nemen wanneer je echt op succes uit bent.

Een korte, bondige, vriendelijke, eerlijke en verleidelijke Amazon product listing description zorgt ervoor dat je klanten producten bij je kopen …maar ook volgende keren dat ze het Amazon platform bezoeken opnieuw aankopen bij je komen doen.

Wat maakt een Amazon product listing description geweldig?

Een correcte Amazon product listing description bevat altijd een overzicht van alle specificaties van het product (meestal komen die vanuit de fabrikant …bij het verkopen van een private label weet je natuurlijk gelijk alles van je producten).Product omschrijving Amazon

Het is essentiële informatie en van groot belang …je kan hierbij denken aan lengte, breedte, gewicht, kleur, garantie en andere product-gerelateerde informatie die je klanten willen en zelfs moeten weten (ook om later bv. de kans op retourzendingen te verkleinen).

En daarbovenop is het belangrijk dat jij er zelf nog een sausje over doet, waarbij je verder in gaat op de (unieke) kenmerken ervan en welke voordelen die hebben voor de klant die het product (wellicht) van plan is te kopen.

Je zal hierbij op een paar dingen zeker moet letten, namelijk:

• Plagiaat: je moet natuurlijk wel zo af en toe de Amazon product listing description van je concurrenten lezen en weten …maar neem het niet 1 op 1 over voor jouw eigen productvermelding (lees: nooit!)

• Leer je klanten beter kennen: leer wat ze leuk vinden, maar ook nodig hebben en hoe jouw product hier invulling aan zal geven

• Gebruik geen Amazon product listing description “generators” voor jouw productvermelding: en ja …dit soort software om automatisch een Amazon product listing description te maken bestaan echt, maar mensen zullen dit snel in de gaten hebben en willen jou aan het woord zien en horen (niet een programma dat een kant-en-klaar simpel stukje content genereert)

• Ga niet je Amazon product listing description volproppen met alleen maar “random” woorden: je kan natuurlijk allerlei prachtige termen gebruiken (zoals geweldig, topproduct of beste product dat er bestaat) …maar in plaats van dat je alleen maar superlatieven gebruikt kan je beter in detail uitleggen waarom jouw product zo fantastisch is en het klanten meer laten snappen

En probeer ook niet met allerlei “spammy” methodes relevante zoektermen en zinnen te gebruiken die er voor een klant niet uit zien (soms gebeurt dit nog weleens en je pikt ze er gelijk tussenuit)

• Verkoop de voordelen van jouw product: en hier komt je klantenkennis natuurlijk uiterst goed van pas …wanneer je je klanten goed kent (wat ze precies nodig hebben, waarom ze dat nodig hebben en hoe jouw product hierbij kan helpen) zal het veel makkelijker worden producten te pitchen

• Doe aan storytelling: je kan producten van een ander merk (fabrikant) verkopen, maar ook een private label hebben. Bij die eerste zal je te maken krijgen met de meestal “droge” specificaties van de leverancier …zorg ervoor dat je deze meeneemt en door je eigen verhaal heen weeft, want het is altijd beter om een goed verhaal te vertellen waarin je de specificaties natuurlijk duidelijk en goed verwerkt (hetzelfde geldt ook voor een private label, waarbij het enige verschil dat je dan alle specificaties dan al kent …omdat je het product zelf laat maken)

Zit je er overigens over na te denken om je naam of website URL toe te voegen in je Amazon product listing description …doe het niet!

Informatie zoals naam van de verkoper (anders dan naam van je bedrijf), e-mailadres en promotioneel taalgebruik wordt ontmoedigt door Amazon).

Verder zal je natuurlijk ook alle geschreven tekst nog een keertje moeten checken, zodat er geen taal- of spelfouten instaan.

Het gebruik van SEO zoekwoorden in je Amazon product listing description

Amazon keywordsEr zijn nog beste veel verkopers die (gek genoeg) denken dat zoekwoordenonderzoek en SEO praktijken aan Google moeten worden overgelaten …maar dit is natuurlijk niet helemaal juist (eigenlijk helemaal niet).

In de praktijk is het nog een te weinig serieus genomen tactiek om producten op Amazon, hoger in de zoekresultaten van de marktplaats te krijgen. Maar jij pakt het natuurlijk anders aan, en gaat voor die maximale resultaten!

Je wilt uiteindelijk geoptimaliseerde content schrijven (voor het Amazon A9 algoritme, maar natuurlijk ook jouw potentiële klanten) …om vervolgens beter te scoren in Amazon’s zoekresultaten, meer bezoekers naar je productpagina te krijgen en hogere conversieratio’s te realiseren (waarmee je dus de juiste klanten binnenhaalt).

Amazon geeft je de gelegenheid zoekwoorden toe te voegen en gebruikt deze om advertenties in de zoekresultaten te rangschikken. En daarbij kijken ze ook naar andere gerelateerde zoektermen die klanten gebruiken in hun zoekopdrachten om jouw product te vinden.

Je wilt daarom niet alleen de belangrijkste zoekwoorden voor het product gebruiken, maar daarbij ook zoekwoorden waar klanten eveneens op zouden kunnen zoeken in een speurtocht naar jouw producten.

Om een voorbeeld te geven: iemand zoekt een nieuwe kabel voor zijn of haar iPhone oplader …hierbij kan je dan denken aan bv. de zoekwoorden telefoonkabel, iPhone kabel, oplaadkabel, iPhone oplader, iPhone oplaadkabel en meer van dat soort woorden (en hiervoor zal je natuurlijk wel zoekwoordanalyse moeten doen om verschillende populaire termen te gebruiken die ook nog genoeg zoekvolume hebben).

En bij het schrijven van je Amazon product listing description krijg je, net zoals op andere plaatsen van je productvermelding, de mogelijkheid al die zoektermen te plaatsen. Je moet ze wel op een bepaalde manier rangschikken, niet alles overal hetzelfde en zeker niet alleen maar volproppen met die zoekwoorden in de hoop dat Amazon nu de productvermelding opeens op positie 1 zet (spoiler alert: op die manier zal je eerder zuid gaan dan noord).

Wil je op een goede manier zoekwoorden plaatsen …zet dat belangrijke zoekwoorden in je producttitel, een mix van belangrijke zoekwoorden in je productomschrijving en bulletpoints en in de backend nog een aantal zoekwoorden die je nog niet hebt gebruikt (of niet meer passen op de andere plaatsen in de “body” van je productvermelding).

Het volstaat simpelweg dus niet een paar van je belangrijkste zoekwoorden te plaatsen in je Amazon product listing description en de boel verder te laten zoals die is.

Je zal ook moeten snappen dat hiermee en hoop klanten (potentieel) worden misgelopen, omdat niet elke klant met dezelfde zoektermen speurt naar jouw producten.

En door een goede zoekwoordanalyse te doen om de belangrijkste zoekwoorden te vinden (en meestal ook met hogere zoekvolumes), ze op een juiste manier in jouw Amazon product listing description te plaatsen en ook wat overige relevante zoekwoorden te gebruiken pik je van alle graantjes wat mee …en vergroot je dus de verkoopcijfers.

Profiteer van gratis zoekwoordentools op de markt

Je kan hierbij bv. denken aan gratis Amazon software zoals Sellics, welke toegang geeft tot een zoekwoordentool genaamd “Sonar”. Het gebruik ervan is simpel, namelijk een zoekwoord of ASIN invoeren en dan op “Find” klikken.Gratis zoekwoordentool

Vervolgens krijg je een lijst met allerlei relevante zoekwoorden (en hoe deze gewaardeerd worden) te zien in een overzicht.

Er is ook de mogelijkheid lijsten met al die zoekwoorden vervolgens te downloaden (wat zeker een aanrader is).

In de gratis versie van “Sonar” krijg je overigens niet de specifieke zoekvolumes te zien van termen waar je naar zoekt …maar in plaats daarvan wordt er een indicatie gegeven van de populariteit met groene balkjes.

Ze gaan van 1 tot 5 balkjes, waarbij 1 weinig concurrentie en 5 uiteraard enorm veel competitie betekent.

Het is in ieder geval een prima manier om te starten!

Het creëren van een kwalitatieve Amazon product listing description zoals Amazon dat graag wil zien

Kwaliteit Amazon listingElke verkoper dient een kwalitatief goede Amazon product listing description te schrijven, en natuurlijk ook andere onderdelen van de productvermelding te optimaliseren (dat niet iedere verkoper dit doet is wat anders).

Amazon laat weten dat de 2 belangrijkste redenen hiervan zijn:

1. Wanneer je onderdoet aan de eisen die Amazon stelt, zal je in de categorie productvermelding van lage kwaliteit vallen …omdat je hiermee de verkopen niet stimuleert (en het verkopen van producten is nu juist in jouw eigen voordeel …en natuurlijk dat van Amazon!).

2. Productvermeldingen van een lage kwaliteit zullen ook niet hoog ranken in de zoekresultaten van het Amazon platform …en hiermee is het ook weer een “saleskiller” en die verkopen zijn nu juist zo extreem belangrijk.

Kortom …wat moeten verkopers doen?

Je producttitels optimaliseren

Amazon geeft verkopers op haar platform de mogelijkheid 250 karakters te gebruiken in producttitels, waarbij ze ook een formule aanbevelen bij het creëren van producttitels.Zoekwoorden optimaliseren

Hieronder zie je die formule:

Product merk / beschrijving + lijn / collectie + materiaal / Ingrediënten + kleur / maatvoering + eenheid (ofwel het aantal stuks per verpakking)

Je producttitel zal misschien niet al deze onderdelen van de formule hoeven te bevatten, waarbij een goede vuistregel is: “zorg ervoor dat alle belangrijke informatie erin staat (waarvan jij denkt dat het belangrijk is) die klanten moeten weten voor het maken van een aankoopbeslissing …zonder dat je de producttitel met van alles en nog wat volpropt”.

Gebruik ook de belangrijkste zoekwoorden in je producttitel (die je met Sonar of een andere, wellicht gratis, zoekwoordentool kan vinden).

Gebruik productfoto’s die eruit springen

Amazon productfotoWe nemen zoals je ziet alle belangrijke aspecten van je productvermelding mee, omdat ze elkaar namelijk complementeren. Zo kunnen productfoto’s die er fantastisch uitzien een aanvulling zijn op een geweldige Amazon product listing description …en dat is heel belangrijk.

Je moet het zo zien …wat zou jij er bij het zoeken naar een product van vinden, wanneer je een mooie productfoto aanklikt om verder helemaal geen juiste of een niet veel overtuigende productomschrijving + kenmerken te lezen. De kans is enorm groot dat je ondanks de mooie foto, toch niet overgaat tot het aankopen ervan.

En andersom werkt dat natuurlijk ook zo …een productfoto is samen met je producttitel het eerste wat klanten zien in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je ze daarmee binnenhaalt, om ze vervolgens met jouw verhaal incl. specificaties over de streep te trekken!

Voordat je begint met het schieten van plaatjes, of dit laat doen door een professionele fotograaf, is het belangrijk eerst te weten welke richtlijnen Amazon stelt voor het plaatsen van productfoto’s. Want anders bestaat er een reële kans dat Amazon de productvermelding een stempel “van een erg lage kwaliteit” geeft of wellicht zelfs helemaal zal verwijderen. Wees hier dus eerst van op de hoogte en geef het ook door aan degene die je productfoto’s (eventueel) gaat maken.

Hieronder de belangrijkste aspecten die je moet weten voor productfoto’s:

• Productfoto’s dienen van hoge kwaliteit te zijn …wanneer je foto’s maakt met jouw telefoon, waarborg dan de kwaliteit ervan (omdat er natuurlijk veel verschillende telefoons en camera’s zijn) of bewerk de foto’s anders eerst voordat je ze gaat plaatsen

• Productfoto’s moeten op een realistische manier jouw producten afbeelden

• Amazon wil graag dat je de eerste (main) productfoto, wat ook de eerste foto’ is die je ziet in de zoekresultaten, op een witte achtergrond plaatst …indien dit niet mogelijk is kan je de achtergrond extraheren (verwijderen) uit je foto’s

• Indien mogelijk kan je andere foto’s in de reeks uitbreiden door jouw producten in gebruik te vertonen (door echte personen en niet met bv. poppen of dummies), in te zoomen op belangrijke details van je producten en je producten uit verschillende hoeken te laten zien …Amazon vindt het belangrijk dat je zoveel mogelijk (ondersteunende) foto’s maakt om klanten alle details van jouw producten te laten zien

• Amazon hanteert een absoluut minimum van 1000 x 500 pixels (maar het wordt aangeraden om minimaal 1000 x 1000 pixels te hanteren) voor al je productfoto’s …het activeert ook de zoomfunctie die klanten kunnen gebruiken om in te zoomen op jouw producten

• Je producten moeten ook op zijn minst 85% van de foto bedekken …dus zelfs wanneer je productfoto’s met een achtergrond hebt, zorg ervoor dat je product het hoofdpodium krijg in je productfoto’s

Het is verder ook belangrijk te snappen dat klanten je producten online kopen …waarmee bedoelen dat ze in tegenstelling tot een fysieke winkel het product niet in het echt kunnen bekijken, voelen, aanraken vasthouden, testen en soms zelfs hieraan ruiken …maak je productfoto’s dus zo goed dat je dit effect kan evenaren.

Op de juiste manier bulletpoints gebruiken

Een ander uiterst belangrijk onderdeel van je Amazon product listing description zijn de bulletpoints die alle belangrijkste kenmerken van jouw product vertalen. Het maken van sterke bulletpoints stelt je potentiële klanten in staat de belangrijkste kenmerken (en in feite het hoofddoel) van je product te scannen …iedereen scant op productpagina’s en naar gelang de informatie die hierin staat ga je wel of niet over tot de aankoop ervan.Amazon bulletpoints

En ook bij de bulletpoints kan je weer een aantal belangrijke zoekwoorden vermelden voor het optimaliseren van je Amazon SEO activiteiten.

Je kan tot maximaal 5 bulletpoints plaatsen bij een Amazon productvermelding, en tot 100 karakters gebruiken per bulletpoint.

Het is overigens niet verplicht er 5 te gebruiken, maar mede vanuit SEO oogpunt is 5 bulletpoints gebruiken wel een perfect aantal.

In de bulletpoints zal informatie dienen komen te staan zoals productnaam, de belangrijkste kenmerken van het product, afmetingen, gebruik van het product dat je verkoopt, garantie en meer van dat soort zaken.

Omdat je klanten hoogstwaarschijnlijk de bulletpoints zullen scannen, dien je ze optimaal te gebruiken er de meest nuttige informatie in te plaatsen.

Verder zal je wel rekening moeten houden met het feit dat Amazon geen promoties, kortingsbonnen, prijs, gratis verzending of andere marketingkreten in de bulletpoints zal toestaan.

Je prijs bepalen

Verkoopprijs AmazonHet is niet altijd eerlijk, maar de prijs van je producten zal bij jouw klanten het eerst opvallen in vergelijking met andere verkopers. En het is meestal de prijs incl. verzendkosten. Om die reden proberen zoveel mogelijk verkopers de “gecombineerde” prijsleider te zijn om de aandacht van klanten te krijgen.

Ze gebruiken Amazon FBA (Fulfillment by Amazon), waardoor producten gratis naar de klant verstuurd worden …en het winnen van de Amazon Buy Box met de laagste prijs een stuk makkelijker gaat.

Je doet er verstandig aan op reguliere basis je concurrenten in de gaten te houden.

Wanneer jij namelijk jouw producten tegen een lagere prijs op Amazon zet, gaan je concurrenten (of deel hiervan) hoogstwaarschijnlijk ook hun prijzen verlagen om jouw prijs te “matchen” of hieronder te duiken …met uiteindelijk het doel de Amazon Buy Box van jou in te pikken.

Nu kan je vanzelfsprekend elke keer je prijs blijven verlagen, maar dan kom je waarschijnlijk wel in een prijzenoorlog terecht …en je zal merken dat er een bepaald breekpunt komt waarop jij jouw prijzen niet verder kan verlagen (wil je nog winst maken of quitte draaien).

En juist op dat moment wordt je Amazon product listing description belangrijker dan ooit!

Om die reden is je Amazon product listing description een uiterst belangrijk aspect van je productvermelding die je uitermate goed wilt optimaliseren.

Gebruik ook “Inventory” templates voor je producten

Amazon biedt je de mogelijkheid deze inventory templates te gebruiken, voor elke product dat je op de marktplaats wilt zetten. Er zijn een paar stappen die je vervolgens moet nemen zoals checken in welke categorie je product moet komen en het uitkiezen van een template om te downloaden. Je kan beginnen met het kiezen van een categorie voor je product, door de “Product Classifier” te gebruiken. Vervolgens ga je de inventory template invullen, en productdata hieraan toevoegen om de file daarna te uploaden met “Add Products via Upload” …klaar!

Veel gemaakte fouten bij het schrijven van een Amazon product listing description

Het kan gerust weleens voorkomen dat er kleine foutjes gemaakt worden bij het schrijven van een Amazon product listing description, maar die wil je dan wel oplossen ..en een aantal zaken mogen nooit aan je aandacht ontspringen:Veel gemaakte fouten Amazon

1. Taal- of spelfouten …zorg ervoor dat alles klopt, en lees het anders gewoon nog een keertje (alles moet netjes en kloppend zijn …verder kan je ook nog wat dingetjes “tweaken” speciaal voor je klanten zoals bv. een specifiek taalgebruik)

2. Wees kort, bondig en duidelijk …je klanten willen goed en snel geholpen worden, en hoe beter je Amazon product listing description is des te meer klanten je producten ook echt zullen bestellen (waarbij jij de conversieratio’s ziet stijgen)

3. Zorg dat je geen plagiaat pleegt …zelfs productomschrijvingen die fabrikanten soms beschikbaar stellen wil je liever niet 1 op 1 kopiëren (wees uniek, creatief en verassend met jouw eigen content die klanten overhaalt jouw producten te kopen)

4. Focus op de kenmerken van je producten, maar ook de voordelen hiervan …klanten willen de kenmerken weten, maar ook zien hoe die hun leven gaan verbeteren …je kan hierbij bv. denken aan autostoelen met lederen bekleding (kenmerk) en dat ze makkelijk schoon te maken zijn (voordeel)

5. Zorg ervoor dat je in gangbaar taalgebruik schrijft …een stukje content dat alleen een hoogleraar of super-technisch persoon begrijpt, maakt het niet echt klantvriendelijk en voor iedereen makkelijk leesbaar (schrijf ook altijd zelf je Amazon product listing description en ga nooit in zee met software die automatisch productomschrijvingen voor je maakt)

Haal alles uit je Amazon product listing description!

Een Amazon product listing description maken kan een lastige klus lijken, maar je zal het juist moeten zien in de vorm van een grote kans. Ga je het serieus aanpakken, zal je daar ook zeker de vruchten van plukken!

Het hangt allemaal samen de woorden die je gebruikt, overtuigende verhaal dat je vertelt, foto’s die je uitkiest, zoekwoorden die je zal inzetten en bulletpoints die je maakt voor een productvermelding …het is die mix van aspecten die gezamenlijk het succes van je verkopen zullen bepalen (omtrent de productvermelding zelf dan …je zal natuurlijk ook een winnend product moeten verkopen).

Je moet dus niet in de valkuil stappen (zoals sommige andere verkopers wel doen) door een Amazon product listing description heel simpel en basic te laten …het is juist belangrijk klanten te vertellen waarom een product hun leven in positieve zin zal veranderen en ze hier vanuit je productvermelding van te overtuigen

En wanneer dat lukt zullen die het product in hun winkelmandje stopen en afrekenen …maar, hoe belangrijk is die content dan in percentages uitgedrukt?

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 20 procent van de gemiste verkopen voortkomt uit ontbrekende of slechte informatie (content) op productpagina’s …het is dus zeker iets om serieus te nemen!

Verder moet je ook bedenken dat jij kort de tijd hebt aandacht van jouw klanten te trekken …ga dus perfect met die tijd om (zorg er ook voor dat je een goede eerste indruk maakt, want klanten “hoppen” zo naar een andere verkoper wanneer jij jouw zaakjes niet goed op orde hebt en dat is natuurlijk niet de bedoeling).

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies