Amazon cursus volgen? Dit is wat je gaat leren (+ gratis Masterclass)!
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 september 2020 
in Amazon

Amazon cursus volgen? Dit is wat je gaat leren (+ gratis Masterclass)!

Is jouw droom een Amazon business starten en wil je hier nu eens echt werk van gaan maken? Je bent niet de enige, want er zijn veel externe verkopers op de marktplaats die allemaal een goede boterham proberen te verdienen. Maar wat onderscheidt al deze verkopers nu van elkaar …waarom hebben sommige hiervan veel succes, terwijl andere de grootste mogelijke moeite hebben hun verkopen aan de praat te krijgen?

Het draait allemaal om de juiste kennis en ervaring, waarbij je ook nog eens moet zien niet in de meest voorkomende valkuilen te trappen.

Echter, hoe ga je dat voor elkaar boksen? Je kan dit op de beste manier doen door een Amazon cursus te volgen die je van A tot Z op de juiste weg helpt.

Startende verkopers willen nog weleens te gehaast aan hun verkoopavonturen beginnen, zonder dat ze zich hierin verdiepen.

We kunnen je uit ervaring zeggen dat er veel komt kijken bij verkopen op Amazon en een Amazon cursus zeker geen overbodige luxe is.

Je kan ook een Amazon expert in de arm slaan om te helpen bij het proces (zeker in de beginfase van verkopen op Amazon) …maar door het zelf te leren, zal je er op de lange termijn steeds handiger in worden en ook de vruchten ervan gaan plukken voor toekomstige projecten.

Hieronder laten we zien wat verkopen op Amazon zo interessant maakt, wat je allemaal gaat leren in een Amazon cursus en hoe ook jij een flitsende start kan beleven op de Amazon marktplaats.

Gratis Amazon Masterclass

Waarom zou je beginnen met verkopen op Amazon?

Starten op AmazonLaten we starten met een vraag waar veel beginnende verkopers nog weleens mee bezig zijn namelijk “wil ik echt op Amazon gaan verkopen …en is het de moeite waard?” …het is afhankelijk van wat voor nieuwe business jij wilt starten, of hoe het past bij jouw huidige situatie.

Je moet hierbij de volgende dingen ook goed bedenken:

• Er kan gestart worden met elk budget, verder heb je ook niet bijzondere “skills” nodig om ermee te starten (want je kan met een Amazon cursus alles leren wat je moet weten, zolang je er maar in gelooft)
• Indien je wilt opschalen zit er ook niet echt een limiet aan wat je kan verdienen …je kan dus zelf bepalen hoeveel tijd en geld je erin steekt om nog succesvoller te zijn op de langere termijn
• Verder ben je op Plazatalk.nl op het juiste adres om te ontdekken hoe Amazon van binnen en buiten werkt …aan de hand van ons eigen succes op de Amazon marktplaats, willen we die kennis graag overbrengen op startende ondernemers

Een groot pluspunt van verkopen op Amazon (of zelfs andere soorten verkoopkanalen), is dat je veel van de processen kan automatiseren.

Het biedt je verder een route naar meer geld verdienen …terwijl je zelf bepaalt waar, wanneer of hoeveel je werkt en toch de controle kan houden over de situatie.

Spreekt dit je allemaal wel aan …dan zullen we nu eens gaan kijken waarom verkopen op Amazon zo interessant is:

1. Je krijgt direct vanaf het begin toegang tot honderden miljoenen (potentiële) klanten die meestal al ver in het aanschafproces zitten (ze zijn dus klaar om te kopen, weten de producten snel te vinden en shoppen ook nog lekker naar andere producten die interessant zijn).
2. Het is eenvoudig om te starten, alles behalve productresearch kan worden geregeld op Amazon (het zoeken naar producten zal tevens ook gedeeltelijk via de website gaan).
3. Lage opstartkosten dus voor (praktisch) ieder budget toegankelijk.
4. Met Fulfillment by Amazon (FBA) wordt het gehele logistieke proces voor je geregeld door Amazon zelfs incl. verzendingen, retourzendingen en klantenservice.
5. Er kan naast Amazon ook op andere verkoopkanalen worden verkocht …het is dus niet en-of maar en-en.

Amazon heeft dus veel meer pluspunten dan minpunten …die laatste wegen veruit niet op tegen alles wat het platform te bieden heeft. We praten over de grootste online marktplaats in de VS en ook daarbuiten verovert Amazon steeds meer nieuwe landen …inmiddels bestaat er nu ook Amazon.nl (neem maar eens een kijkje). Verder beschik je over ongekende mogelijkheden op Amazon …en met een Amazon cursus ga je alle fijne kneepjes van het vak leren om verkopen door het plafond te laten knallen!

En Amazon heeft ook veel Amazon Prime Members …het zijn klanten met een lidmaatschap dat extra voordelen te bieden heeft. Het voordeel ervan is dat klanten met zo’n lidmaatschap meer uitgeven dan gewone klanten …en het aantal leden groeit dan ook behoorlijk. Nadat Jeff Bezos zelf heeft aangegeven dat er meer dan 100 miljoen Amazon Prime Members zijn wereldwijd …zijn de meest recente cijfers dat het aantal klanten met zo’n lidmaatschap ruim de 150 miljoen overstijgt …alleen al in de VS!

Hoeveel kost het om met verkopen op Amazon te starten?

Wanneer je online gaat verkopen (via Amazon of andere verkoopkanalen), is dit altijd voordeliger dan wanneer je een fysieke winkel hebt. Je kan hierbij denken aan allerlei extra (overhead) kosten voor het pand dat je zal moeten huren …maar ook andere bijkomstige kosten. Met een online business kan je dus met lagere opstartkosten starten.Kosten van verkopen op Amazon

Je hoort dat er meestal bedragen worden genoemd van enkele tientallen duizenden dollars om met verkopen op Amazon te starten …maar dat is geheel afhankelijk van jouw niche en hoeveel producten je wilt gaan verkopen, samen met de voorraden die je in wilt slaan.

Het blijkt dat startende verkopers gemiddeld zo’n bijna 3900 dollar uitgeven om te starten met hun verkoopavonturen op Amazon. Maar niet iedere beginner heeft zo’n budget om te starten …en dat is ook zeker niet nodig. Je kan al beginnen met minder dan 100 dollar.

Hoeveel geld kan je verdienen met verkopen op Amazon?

Het inkomen dat verkopers op Amazon verdienen varieert tussen de 0 en miljoenen …sommige raken er geld aan kwijt en anderen worden ontzettend rijk. Wat jij kan gaan verdienen is afhankelijk van hoe serieus ermee wordt omgegaan. Heb je een bepaald doel voor ogen (zoals je huidige baan vervangen met verkoopactiviteiten op Amazon, of wil je een extra inkomstenbron genereren)? Is er de bereidheid een Amazon cursus te volgen, om te leren hoe alles werkt? Wil je er echt tijd en geld insteken, of laat je alles een beetje zijn beloop?

We stellen al een paar vragen die je succes op Amazon kunnen maken of kraken …met zoveel concurrentie (wees maar gerust, er zijn ook astronomisch veel klanten) is het wel zaak er bovenop te zitten.

En daarbij is na een succesvolle productlancering, opschalen ook iets wat je moet leren ontdekken …we raden je ook aan om eerst 1 product helemaal te laten slagen en dan meer producten toe te voegen. Zo blijft alles overzichtelijk en ontdek je eerst wat er nodig is om succesvol een product te verkopen op Amazon …daarna kan je gaan uitbouwen met nieuwe producten en kunnen de inkomsten nog verder gaan stijgen.

Herinvesteren is ook een zeer belangrijk onderdeel …zorg ervoor dat je verstandig omgaat met de winsten die je maakt, op die manier zal je alleen nog maar sneller groeien!

Ontdek met een Amazon cursus hoe alles werkt

Wil je beginnen met verkopen op Amazon, is het natuurlijk ook van groot belang dat je weet hoe alles werkt. Zo kan je je een weg banen door de Amazon marktplaats en weet je stap voor stap wat er gedaan moet worden. In een Amazon cursus leer je dit soort dingen gelukkig allemaal …en dat zorgt ervoor dat je niet loopt te zoeken, maar direct goed van start kan gaan (en zal je dus geen tijd verspillen). Je zal natuurlijk eerst een “Amazon Seller Central” account moeten aanmaken. En krijgt hierbij gelijk al te maken met 2 verschillende soorten aanmeldingen namelijk Individual of Professional.

Wat is het verschil tussen een Individual en Professional account?

Wanneer je gaat verkopen op Amazon zal hiervoor een verkopersaccount moeten worden aangemaakt. Het is een andere account dan die je gebruikt om dingen mee te kopen op de Amazon website. Indien je het wenselijk vindt kan er wel hetzelfde e-mailadres worden gebruikt, om de inschrijving van je verkopersaccount te creëren.

Er zijn twee soorten Amazon Seller Central accounts, waaruit je een keuze zal maken om te beginnen met verkopen op Amazon: Individual en Professional.

De Professional account heeft veel voordelen, maar het kost je ook $39.99 dollar per maand …pluspunten van deze account zijn:

• Meer kans op tijd in de Amazon Buy Box (belangrijk!)
• Je kan nu ook aan promoties doen
• In bulk uploaden van items die je wilt verkopen (bv. met spreadsheets)
• Gebruik maken van tools en apps van derde partijen
• En betaalt geen $0.99 dollarcent per verkocht item (zoals bij Individual)

Van deze 5 pluspunten is de tijd die je kan spenderen in de Amazon Buy Box feitelijk het belangrijkste …hierin vinden namelijk de meeste verkopen plaats op Amazon.

Een Individual account heeft geen maandelijkse kosten van $39.99 dollar, maar je rekent wel $0.99 dollarcent per verkocht item af met Amazon (en die betaal je bij de Professional account niet) …een simpel rekensommetje laat dus zien dat wanneer je meer dan 40 items verkoopt per maand (of van plan bent dit snel te zullen gaan doen), een Professional account rendabeler is. Daarbij heeft een Professional account op Amazon tevens aanzienlijk meer voordelen dan een Individual account …en is het dus zeker een aanrader! We adviseren je dan ook een goede keuze te maken in het begin, want wil je later switchen kost het weer onnodig veel tijd die je wilt besteden aan verkopen, optimalisatie en meer van dat soort zaken.

In een Amazon cursus leer je, naast alle belangrijke aspecten van het verkopen op Amazon, ook dit soort fijne kneepjes van het Amazon platform …om zo nog meer uit je verkoopavonturen te halen.

Amazon Vs eBay

Amazon vs EbayEr zitten duidelijk verschillen tussen productvermeldingen op Amazon in vergelijking met eBay. Op eBay maak je voor elk nieuw item dat je wilt verkopen een nieuw productvermelding aan met jouw account. Je kan meer dan 1 “unit” van elk item plaatsen, wanneer je er meer dan 1 te verkopen hebt …maar de productvermelding is dus compleet van jou.

Ga je dus een zoekopdracht uitvoeren voor een bepaald product …dan krijg je meestal grote aantallen productvermeldingen in de zoekresultaten te zien van hetzelfde product en maak je een keuze uit een van deze items.

Je zal misschien denken dat het alleen op populaire items van toepassing is, maar zelfs de uitermate specifieke producten laten nog meestal tientallen producten in de zoekresultaten zien …en het gaat in de meeste gevallen om exact hetzelfde product.

Wanneer je op een van de zoekresultaten (productvermeldingen) klikt, zie je dat deze toebehoort aan 1 verkoper op eBay.
Ga je dus verkopen op eBay dan wordt het een directe uitdaging om te concurreren met andere verkopers, voor een gunstig plaatsje in de zoekresultaten.

Verkopen op Amazon werkt heel anders.

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert op Amazon zie je productvermeldingen …en nadat je hierop klikt staan er voor 1 producten meerdere verkopers in de productvermelding.

Zoek je nu naar specifieke items op Amazon …dan zal je dus voor een item die andere verkopers op het platform ook verkopen maar 1 productvermelding zien (indien het natuurlijk om exact hetzelfde product gaat). En de andere productvermeldingen in de zoekresultaten bestaan uit andere varianten of compleet andere producten.

Je ziet dus in de productvermelding met meerdere verkopers dat er bij verschillende bedrijven kan worden gekocht.

En daarom is de Amazon Buy Box zo belangrijk!

Wat is de Amazon Buy Box?

In een Amazon cursus is dit een van de belangrijkste aspecten van verkopen op Amazon die je zal moeten snappen (en leer je ook hoe jij hiervoor in aanmerking komt). Je hoort veel verkopers altijd praten over de Amazon Buy Box, hoe ze hierin willen komen te staan en op welke manieren ze deze “verkoopbox” proberen te claimen. Maar waarom is het zo belangrijk hierin te belanden met producten die jij wilt verkopen?

Wanneer je in de Amazon Buy Box staat, betekent het dat elke keer wanneer iemand op de “Add to Cart” button klikt de producten uit jouw voorraad worden verkocht aan de klant. En omdat meer dan 80 procent van de klanten de Amazon Buy Box gebruiken om hun aankopen te doen, snap je wel dat hierin belanden jouw conversies aanzienlijk zal laten stijgen. Je komt echter niet zomaar in de Amazon Buy Box …er zullen hiervoor wel een aantal dingen goed moeten worden uitgevoerd.

Er is dus maar een klein percentage mensen dat echt daadwerkelijk naar de (meestal tientallen andere) verkopers gaan die het product ook verkopen. Het kost meer tijd om door de lijst te scrollen. Verder weten klanten natuurlijk ook dat Amazon niet voor niks deze verkoper eruit kiest …dus het moet wel goed zijn.

Nu vraag je jezelf misschien af …maar hoe kom je dan in die Amazon Buy Box?

Om deze te verdienen moet je rekening houden met een aantal belangrijke zaken.

Het eerste wat je moet weten is dat Amazon verschillende verkopers en klanten aan elkaar zal koppelen. Ze kijken hierbij naar wiens voorraad het dichtst in de buurt komt van wat de klant wil bestellen (en hier dus aan tegemoet kan komen). Maar ze baseren de weergave ook op het koopgedrag van de klanten die naar het product zoekt op Amazon …zoals bv. voornamelijk aankopen doen op basis van de laagste prijs of snelle levering.

Ze geven niet de exacte formule prijs die wordt gebruikt om in de Amazon Buy Box te belanden, maar er zijn een aantal factoren bekend die je kansen aanzienlijk zullen vergroten:

• Verkoopprijs van jouw product op Amazon (de laagste prijs)
• Verzendmogelijkheden en of je FBA gebruikt
• Verkoopmetrics zoals reviews, feedback en returnrates

Wat is FBA?

FBA staat voor Fulfillment by Amazon, wat betekent dat het verzenden van je producten naar de consument door Amazon wordt geregeld …en jij hier verder dus geen omkijken aan hebt. Je bent niet verplicht op die manier producten te versturen naar klanten (er bestaat namelijk ook FBM, wat Fulfillment by Merchant betekent waarbij jij zelf alles regelt) …echter zijn de fees die je betaalt om gebruik te maken van FBA, het bijna altijd meer dan waard. Het zorgt er namelijk voor dat je niet alles zelf hoeft te regelen en dat bespaart je uren tijd die je veel beter kunt besteden aan overige zaken …je zal anders namelijk tijd kwijt zijn aan het zoeken naar een goede opslagruimte, verzamelen / verpakken / verzendklaar maken van producten en ook bv. het afhandelen van retourzendingen (incl. klantenservice). Het bespaart je dus tijd en geld.Amazon FBA

Wil je dus goed van start gaan en serieus gaan verkopen op Amazon, raden we je aan absoluut voor FBA te kiezen …in een Amazon cursus leer je alles wat er gedaan moet worden, om je hele logistieke proces door Amazon te laten doen.

Wat zijn Amazon Prime klanten?

Amazon Prime is een extra dienst van het platform waar klanten lid van kunnen worden. Het verleent toegang tot een aantal extra’s waaronder producten die binnen 2 (soms zelfs 1) dag worden verstuurd, unieke content op het Amazon platform (waaronder films, muziek + ebook titels die je kan lenen met een Kindle). En klanten met een Amazon Prime lidmaatschap kopen ook meer op Amazon. Het hangt ook een beetje samen met FBA, want de snelle levering kan (meestal) alleen worden gedaan met FBA …dus Amazon Prime klanten die toch al meer uitgeven zijn hieraan gewent, waardoor FBA nog concreter wordt voor jouw business wil je meer verkopen draaien.

Wat zijn de Amazon (FBA) fees die je gaat betalen?

Amazon FBA kostenIn een Amazon cursus leer je natuurlijk alles over hoe het platform werkt, op welke manier je verkopen kan boosten …maar het is ook belangrijk te kijken naar wat je kosten zijn inclusief alle Amazon fees die je zal moeten betalen.

Het grootste verschil zit in de manier waarop je producten verstuurt naar klanten (gebruik je hiervoor FBA of doe je het zelf, ook wel FBM) …verder krijg je ook te maken met andere Amazon fees, ongeacht welke van deze twee fulfillmentopties je gebruikt.

Er zijn dus 3 categorieën Amazon fees namelijk:

1. Fees die in rekening worden gebracht, ongeacht de fulfillmentoptie
2. Fees die alleen aan Amazon FBA verkopers in rekening worden gebracht
3. Fees die alleen aan Amazon FBM verkopers in rekening worden gebracht

Je kan overigens gebruik maken van FBA en gelijktijdig ook zelf producten versturen naar klanten …het is dus niet een en-of maar en-en situatie.

We gaan je hieronder in de basis alle fees laten zien, bij een Amazon cursus komen deze natuurlijk ook uitgebreid aan bod.

Amazon fees ongeacht de fulfillmentoptie

Je zal rekening moeten houden met de volgende fees, ongeacht de manier waarop jij jouw producten gaat versturen naar de klant:

• Voor een Professional Amazon Seller Central account betaal je $39.99 dollar per maand en de Individual laat je $0.99 dollarcent per item betalen
• De “Amazon Referal Fee” bedraagt 8 tot 15% op de meeste items
• Er zit een “Closing Fee” op media items (boeken, DVD’s, muziek en meer)
• Je kan ook te maken krijgen met een “Refund Administration Fee”

En die laatste wordt betaalt, wanneer klanten een product terugsturen. Heb je de klant zijn of haar geld terug betaalt en het verkoopbedrag zelf ook al ontvangen? Dan zal Amazon je de “referal” fee terugbetalen …de “refund administration fee” wordt dan in de vorm van een verrekening gedaan of wordt op een andere manier in rekening gebracht.

Amazon fees die alleen FBM verkopers betalen
Je zal met deze optie te maken krijgen met kosten van verzending die nu zelf worden geregeld en niet door Amazon (FBA). En hoewel dit niet echt een “Amazon” fee is moet je deze kosten wel incalculeren. Wat de kosten zijn voor het versturen van producten naar je klanten kan drastisch verschillen. Het heeft namelijk te maken met de afmetingen, gewicht en ook hoever klanten zich bevinden. In de meeste gevallen zal je rekening moeten houden met 5 tot 15 dollar aan verzendkosten voor een product.

Amazon fees die alleen FBA verkopers betalen

Bij het gebruikmaken van Amazon FBA zal je te maken krijgen met de volgende fees:

• FBA Fulfillment Fee
• Monthly Inventory Storage Fees
• Long term storage fees
• Inbound shipping
• Removal & disposal fees
• Returns processing fees
• Fees voor andere optionele diensten

De belangrijkste fee is de “FBA Fulfillment Fee”.

Het gaat hier om de Amazon fee die betaalt wordt voor het verpakken, verzendklaar maken van je bestelling door een Amazon werknemer en de kosten voor het versturen van je pakketje naar de klant …de fee kan variëren en is mede afhankelijk van de afmetingen van het item.

Stel je wilt iets verkopen en betaalt hiervoor een “FBA Fulfillment Fee” van 5 dollar aan Amazon …je zal dan aan een postorderbedrijf meestal tussen de 8 en 10 dollar kwijt zijn en dat maakt het dus een stuk voordeliger.

Je kan ook de “FBA Revenue Calculator” op Amazon gebruiken om de fees op voorhand te bekijken voor de producten die gaan worden verkocht …op die manier kan je een betere winstcalculatie maken voor producten.

Het zoeken naar producten die je wilt verkopen

Er zijn verschillende manieren waarop je producten kan verkopen op Amazon. Je kan ervoor kiezen bestaande (merk) producten te verkopen, of een eigen private label te verkopen die door een leverancier op Alibaba wordt gemaakt. Het is aan jezelf om te bepalen welke de beste match vormt.

Het is een veelvoorkomend misverstand onder beginnende verkopers dat je altijd met een nieuw product op de marktplaats van Amazon moet verschijnen om geld te zullen verdienen …maar dat is niet waar. In de meeste gevallen is het ook niet logisch een nieuw product te verkopen, omdat het vaak een lastiger en duurder proces is. We moeten er bij zeggen dat een Amazon cursus of Amazon expert kunnen helpen dingen sneller te leren …en een private label hierdoor een interessantere optie wordt (ook aan het begin van je verkoopavonturen).

Wanneer je een bestaand product verkoopt is er al een productvermelding, en hoef je geen dingen te doen zoals:

1. Het maken van professionele productfoto’s
2. Schrijven van titels, productbeschrijvingen en bulletpoints
3. Zorgen dat je product gaan ranken (door snelle verkopen en reviews)

Je kan deze stappen dus overslaan en gelijk beginnen met verkopen.

En daarbij is ook het voordeel dat je weet hoe goed het product verkoopt en voor hoeveel het product wordt verkocht (dit is ook heel belangrijk om te concurreren en kans te maken op de Amazon Buy box).Producten zoeken voor verkoop

Verder geeft Amazon ook een “Best Sellers Rank” (BSR) aan alle producten, wat je een idee geeft hoe populair producten zijn in een bepaalde categorie in verhouding tot andere producten in diezelfde categorie.

Helaas zijn er veel verkopers die zich dit niet realiseren …en alleen maar voor de hype vallen van private labels creëren.

Met name de wijze waarop veel van die nieuwe verkopers “private labels” benaderen is door een bestaand product te nemen en hier alleen een eigen merklogo op te plaatsen, zonder dat er vernieuwingen zijn doorgevoerd aan het product dat ze verkopen. In het begin zijn er op die manier veel verkopers geweest die goede zaken deden, maar ondertussen is het nu zo dat Amazon overladen wordt met al dit soort eigen “merk” producten die meestal van goedkope kwaliteit zijn.

In een Amazon cursus zal je leren hoe je het wel goed aanpakt …en het is waarschijnlijk niet wat je nu denkt. Om een voorbeeld te geven …stel, er is een redelijk nieuw product op de Amazon marktplaats dat goed wordt ontvangen door klanten, echter zijn er ook wat klachten in de reviews (die “overall” goed zijn op een paar kritieke uitingen na). Er word lovend over het product gepraat, maar sommige klanten geven aan dat het op bepaalde punten nog net iets beter kan. Nu ga jij dat product (ook wellicht naar eigen inzicht) verbeteren en neemt die klachten hierin mee …waarbij je die issues oplost voor klanten. En die klanten, maar ook potentiële nieuwe consumenten zien jouw product en vergelijken dat met andere producten …waarbij ze de voorkeur aan jouw product zullen geven (indien je alles goed uitvoert), zelfs wanneer het iets duurder is dan die van je concurrenten. Een klant is gerust bereid iets meer te betalen wanneer dit extra geluk, comfort of betere ervaring oplevert.

Je moet dus niet denken dat het “even” snel rijk worden is, met het maken van je eigen private label …er is meer voor nodig om winnende producten te vinden en maken waar je klanten dol op zullen zijn.

Ga je een Amazon cursus volgen …dan zal je beter voorbereid zijn, ook om vanaf de start een eigen private label te creëren die goed zal verkopen op Amazon. Een andere optie is een Amazon expert in de arm slaan om je te helpen. Maar er zijn ook andere manieren om te beginnen en gaande weg te leren (het duur dan wel wat langer voordat je echt goed zal verdienen).

In het begin kan je ook eerst proberen bestaande producten te verkopen met flipping en arbitrage …de eerste is simpelweg lokaal “gebruikte” producten vinden die je op het Amazon platform voor meer gaat verkopen, terwijl arbitrage op hetzelfde neerkomt maar dan met nieuwe items.

Naarmate je hier steeds beter in wordt en alles doorkrijgt, kan je met de meer geavanceerde strategieën aan de slag gaan (zoals het maken van je eigen private label of “wholesales” gaan doen).

En hoewel sommige beginners hier een beetje op neerkijken is het (zeker wanneer de kennis en ervaring nog ontbreken) een geweldige manier om stap voor stap naar een steeds hoger inkomen toe te werken (tip: herinvesteer de inkomsten in opschaling of nieuwe productideeën, zo groei je nog sneller).

Je productvermeldingen maken om de verkopen te starten

Het is zeker verstandig kennis op te doen met een Amazon cursus, of een Amazon expert je te laten helpen om optimaal van start te gaan (en ook zo weinig mogelijk fouten te maken die beginnende verkopers bijna altijd maken) …ervaring krijg je door er dan in de praktijk echt mee aan de slag te gaan. Nu je een idee hebt hoe Amazon werkt, en we ook productresearch hebben gehad zal je ook moeten leren een productvermelding te maken op Amazon. Ontdek hieronder wat daar allemaal voor nodig is.

Een product plaatsen op een bestaande productpagina (listing)

Amazon product listingGa je een product verkopen dat al op Amazon staat, is het ook vrij simpel om jouw product live te zetten. Om te beginnen gebruik je een laptop of PC om naar de desktopversie van Amazon te gaan, en navigeer je naar de productpagina. Zorg er wel altijd voor dat je product een exacte match is met het product dat al op de productpagina staat …een goede manier om dit te doen is door te zoeken op de UPC code van het product. Wanneer je bv. een bepaalde boektitel verkoopt gebruik dan de UPC code om ernaar te zoeken op Amazon en klik dan op het zoekresultaat. Je ziet nu een button met “Sell on Amazon” staan (die onder “Other Sellers on Amazon” staat vermeldt aan de rechterkant van de productpagina die je bezoekt.

Wanneer deze button om wat voor reden dan ook niet zichtbaar is, kan je ook een productvermelding maken door in te loggen op Amazon Seller Central en met je cursor over “Inventory” te gaan om “ Add a Product” aan te klikken (indien het om een compleet nieuw product gaat of bundels, zal je ook op deze wijze een nieuwe productvermelding aan gaan maken).

FBA of FBM

Wanneer je een product op Amazon gaat verkopen, zal je de keuze gaan maken tussen FBM (ook wel “seller fulfilled” en je product zelf naar klanten verstuurt) of FBA waarbij Amazon het verpakken, verzamelen en versturen van je product regelt op het moment dat deze worden verkocht …ze regelen ook de retourzendingen inclusief klantenservice voor je klanten die producten terugsturen of willen ruilen.

We raden je aan voor FBA (Fulfillment by Amazon) te gaan, in dat geval zal je jouw voorraden met producten van de leverancier naar een van (of soms verschillende) “Amazon Fulfillment Centers” sturen en vanaf daar regelt Amazon de rest.

De voornaamste voordelen van FBA zijn:

1. Het bespaart je veel tijd
2. Amazon Prime producten (gaat bijna altijd om FBA producten) worden meestal voor een 5% meer verkocht dan items die via FBM worden verkocht
3. Met FBA zal je meer tijd in de Amazon Buy Box staan en dat levert meer verkopen op gezien 80 + procent van de klanten via deze “verkoopbox” bestelt

FBA bespaart je veel tijd…
Wanneer je producten door Amazon naar klanten laat versturen zal je zeeën van tijd besparen. Je kan een hele voorraad producten in 1 keer naar Amazon sturen, en die versturen het dan weer naar iedere klant die het product bestelt. Het zelf versturen van al die afzonderlijk pakketjes naar je klanten neemt veel tijd in beslag …en die tijdrovende werkzaamheden neemt Amazon nu voor haar rekening. Verder is ook een pluspunt dat je niet meer op 1 locatie hoeft te zijn om continue producten te verkopen. Het maakt niet uit of je thuis, op het werk en op prachtige vakantiebestemmingen geniet van het leven …de verkopen gaan gewoon door omdat Amazon je producten verstuurt en jij vrolijk de geldstromen hiervan zal ontvangen. Ze nemen dus het grootste deel van je logistieke proces uit handen.

Amazon Prime items gaan voor meer over de toonbank…
Je producten zullen meestal voor een meerprijs verkocht worden, wanneer die via FBA naar klanten worden verstuurt. Wanneer producten namelijk via FBA worden verkocht krijgen Amazon Prime klanten dezelfde verzending die Amazon zelf hanteert, wat een pluspunt is voor je klanten. En het retourzendingenbeleid is ook hetzelfde …en dat geeft je klanten meer vertrouwen en ze weten ook precies wanneer hun product aankomt.

Het gaat klanten voornamelijk om de “Prime shipping” en “FREE Returns” …waarbij ze niet zoveel waarde hechten aan wie het product verkoopt (Amazon of een andere verkoper).

En dat vertrouwen zal er meestal toe leiden dat klanten bereid zijn ook meer te betalen voor de producten die je verkoopt.

In de praktijk kan dit ervoor zorgen dat je producten voor 5 procent meer kan verkopen.

Soms zelfs voor 10% of meer dan wanneer het via FBM wordt verkocht.

Meer tijd in de Amazon Buy Box…
In de Amazon Buy Box vinden verreweg de meeste verkopen plaats, en wanneer klanten op de “Buy Now” button klikken zal jij degene zijn de een verkoop maakt voor het product. En om in de Amazon Buy Box te belanden, wil je absoluut een FBA verkoper zijn …meer tijd in de Amazon Buy Box zal je verkopen absoluut doen laten stijgen.

In een Amazon cursus ga je nog meer fijne kneepjes van het vak leren zoals prijsstrategieën, promoties, hoe je producten naar FBA verstuurt, waarmee je rekening moet houden voor de opslag van je producten bij Amazon, hoe je winnende producten zal gaan vinden en meer.

Je hebt nu in ieder geval een beeld van de belangrijkste processen op Amazon. En zal merken dat er meer bij komt kijken dan simpelweg inkopen op Alibaba, en het op de Amazon marktplaats zetten …er zal volgens de richtlijnen van Amazon dienen te worden gewerkt, geoptimaliseerd moeten worden en alleen door een juiste werkwijze te hanteren zal je echt succes realiseren.

Wil jij ook een Amazon cursus volgen?

Je kent vast wel het gezegde “kennis is macht” en dat is ook zeker waar voor verkopen op Amazon. We kunnen uit ervaring zeggen dat er voor beginners (en zelfs ook gevorderde verkopers) veel komt kijken bij het vinden van winnende producten, alle Amazon aspecten en hoe je kan opschalen naar ongekend succes. We raden dan ook zeker aan je te verdiepen in al d, een Amazon cursus volgen is hier een goed voorbeeld van, of Amazon expert inzetten om je te helpen naar immens groeiende inkomsten.

Ontdek via de GRATIS masterclass die we je aanbieden, of een Amazon cursus (en natuurlijk verkopen op Amazon) echt iets voor jou is. Je gaat leren hoe wij van Plazatalk.nl onze successtrategie bepalen en wat er allemaal voor nodig is om je verkopen naar het volgende level te boosten (zonder groot budget, vaste locatie of plafond) …we dragen deze kennis graag over aan beginnende verkopers die serieus zaken willen doen op Amazon.

Reserveer snel jouw eigen plekje!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies