Amazon coupon deals: Haal het maximale uit deze strategie
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon coupon deals: Haal het maximale uit deze strategie
9 november 2020 

Amazon coupon deals: Haal het maximale uit deze strategie

Wanneer je begint met verkopen op Amazon, zijn er een aantal manieren om de “sales” te boosten en je conversieratio’s te verhogen. In feite zijn er 3 veelgebruikte methodes om dit effectief te doen namelijk Amazon coupon deals, Amazon Lightning Deals en Amazon Promotions. In dit artikel laten we je zien hoe er met kortingsbonnen, sneller verkopen kunnen worden gerealiseerd …en we vergelijken deze manieren om je producten te promoten ook onder elkaar.

Zo krijg je een duidelijk beeld van de mogelijkheden, en hoe je hiermee van start kan gaan!

Wat zijn Amazon Coupon Deals?

Wat is een Amazon coupon deal?We beginnen eerst met de Amazon Coupon Deals …en je kan dit simpelweg vergelijken met kortingsbonnen die met mensen uit kranten of bladen knippen.

Natuurlijk zijn ze op Amazon digitaal en kun je aan de hand van een code de korting krijgen die op de Amazon coupon staat. Je kan op die manier potentiële klanten stimuleren om jouw product te kopen, en ze laten profiteren van een tijdelijk korting.

Amazon Coupon Deals zijn zichtbaar voor iedereen. Je kan ze in de zoekresultaten van Amazon zien, op productpagina’s en andere plaatsen op Amazon. En je klanten kunnen hem gebruiken door bij het afrekenen de kortingscode in te voeren, waarna de korting automatisch in mindering wordt gebracht op het totaalbedrag van hun bestelling.

Er is wel een restrictie voor Amazon Coupon Deals …want neem je de korting mee, maar wil je hem liever op een later tijdstip gebruiken …dan is bewaren niet mogelijk. Je zal hem dan opnieuw moeten invoeren op de bestelling.

Amazon Coupon Deals blijven geldig tot wanneer ze verlopen.

Bij het aanbieden van Amazon Coupon Deals, zal je wel rekening moeten houden met extra kosten van $0.60 dollarcent …elke keer wanneer er 1 van de Amazon Coupon Deals wordt gebruikt door je klanten.

Je zal de kosten moeten doorbereken, zodat er ook duidelijk in beeld is hoeveel winst er gemaakt wordt (inclusief de korting die aan klanten wordt gegeven).

Welke soorten Amazon Coupon Deals kan je gebruiken?

Er zijn twee soorten Amazon Coupon Deals die je kan inzetten, we laten ze hieronder even aan je zien.

Link coupons

Met link coupons is het een vereiste dat klanten op de link klikken om de korting te krijgen op je producten. Wanneer ze eenmaal op de link hebben geklikt, wordt de korting automatisch toegepast …op het moment dat de producten met korting in het winkelmandje van je klanten liggen.

Meestal worden deze Amazon coupons gebruikt voor alle producten in je Amazon Store. Je kan hierbij denken aan “10 dollar korting op je totale bestelling” of bv. “5 dollar korting bij besteding van 30 dollar of meer”. Je klanten kunnen van alles bestellen, zolang er maar aan de vereisten van de coupon wordt voldaan om de korting te ontvangen.

Clip coupons

Bij clip coupons werkt het iets anders, want je kan ze inzetten voor specifieke producten. Het is vergelijkbaar met kortingsbonnen die je uit een krant knipt en meeneemt naar de winkel voor aanbiedingen op bepaalde producten. Je “clipt” ze op Amazon via de button en worden vervolgens in je winkelmandje gedropt met de korting die eraf gaat.

Amazon heeft duizenden digitale coupons beschikbaar voor iedereen die ze wil gebruiken. Je klanten moeten wel de items in hun winkelmandje hebben, om ook echt van de korting te profiteren. Wanneer ze die items niet in hun winkelmandje hebben zullen de Amazon Coupon Deals niet werken.

Het is ook belangrijk te weten dat er verschillende type Amazon Coupon Deals zijn, namelijk “Prime-only coupons”, coupons voor “Subscribe and Save’, en coupons voor elke Amazon gebruiker. Je wilt er zeker van zijn dat de juiste mensen van de Amazon Coupon Deals gebruik kunnen maken …of het nu gaat om Amazon Prime leden of algemene Amazon klanten.

Zorg ervoor dat je hier goed op let bij het faciliteren van Amazon Coupon Deals.

De Amazon Coupon Deals zijn beschikbaar voor een bepaalde tijd, en gelimiteerd tot 1 coupon per klant.

Hoe ga je Amazon coupons creëren?

Om Amazon Coupon Deals aan te maken ga je naar jouw Amazon Seller Central account en vervolgens naar de “Advertising” tab. Vanaf hier selecteer je het product waarop je de Amazon Coupon Deal wilt toepassen. Wanneer je eenmaal een product hebt geselecteerd, stel je de subcategorie en productgroep in.Hoe maak je een Amazon coupon deal?

Na het selecteren van een product is de volgende stap bepalen hoe hoog de korting zal worden. Het kan een percentage van de verkoopprijs zijn, of een bedrag in dollars of euro’s. Je wilt ook een budget instellen, zodat je nog steeds geld verdient …ook wanneer klanten volop gebruik maken van de Amazon Coupon Deal.

Wanneer je Amazon Coupon Deal helemaal klaar is voor gebruik, stel je in dat die drie dagen nadat je hem hebt aangemaakt live gaat. En wil je het meeste succes behalen met je Amazon Coupon Deals, stel deze dan zo in dat iedereen op Amazon toegang heeft tot je coupon. Het zal meer klanten binnenlokken en ook je conversies flink verhogen.

En wanneer je concurrenten geen Amazon Coupon Deals gebruiken, is dit een ultieme kans waarbij je jezelf kan verheugen op meer verkopen. Het is een perfecte manier om meer klanten binnen te halen, aan je merk te bouwen en verkopen te boosten voor je Amazon business.

Wat zijn de voordelen van Amazon Coupon Deals?

Je wilt tijdens verkopen op Amazon proberen zoveel mogelijk de “sales” te boosten, en van alle methodes die er zijn om dit te doen is het inzetten van Amazon Coupon Deals zeker een van de beste manieren. We laten je hieronder een 5-tal voordelen zien van Amazon Coupon Deals en waarom het zo’n krachtige verkoopstrategie is voor je Amazon business.

1. Je staat overal in de kijker

Bij het faciliteren van Amazon Coupon Deals zal je op 7 belangrijke plaatsen van het Amazon platform staan namelijk de winkelmand, zoekresultaten, productpagina’s, coupon landingspagina’s, e-mail campagnes, Amazon couponpagina en Amazon’s “Gold Box” pagina.

2. Je kan filters toepassen op de coupons

Wanneer je Amazon Coupon Deals gebruikt, is het ook mogelijk de “Advanced Filter Mechanism” in je voordeel toe te passen. Het zorgt ervoor dat je op een gerichte manier potentiële Amazon klanten kan targetten die de ASIN’s bekeken hebben of een aankoop hebben gedaan. In dat laatste geval vergroot het aanzienlijk de kans op conversies.

3. Je volgt eenvoudig de prestaties van coupons

Verkopers kunnen ook de prestatie van een Amazon Coupon Deals actie meten, dankzij de “Amazon vendor promotions offer redemption”. Want deze metrics geven de verkoper waardevolle data waaruit een boost in verkopen, volume van verkopen en traffic kan worden afgelezen. Je kan ook een linkje “View Metrics” vinden na openen van het “Merchandising Menu” en dan vervolgens de “Coupons” tab te klikken en openen.

4. Je kansen op reviews nemen toe

Het voordeel is dat je met Amazon Coupon Deals zeer gericht potentiële klanten kan benaderen. En omdat die klanten vaak al interesse hebben in je product, vergroot het de kans dat er meer Amazon reviews uit voortvloeien.

5. Je boost er waarschijnlijk ook off-site traffic mee

Amazon coupon deal aantal bezoekenEn nog een ander voordeel is dat je ook off-site traffic kan boosten met Amazon Coupon Deals via een “Coupon Landing Page”, ook wel de bekende CLP genoemd. Een CLP is een URL die met de aanbieding gelinkt is, waardoor klanten nog makkelijker hun aankoop maken. Wanneer de klant een Amazon account heeft wordt de aanbieding automatisch “geclipped” aan hun account, waardoor ze ook makkelijker op een later tijdstip de aankoop kunnen maken.

Het is bijna onmogelijk om succesvol te worden met je producten, zonder dat er ook maar enige vorm van promotie wordt verricht. En daarom is het voor elke verkoper die aan promotie denkt, belangrijk Amazon Coupon Deals te overwegen. Je kan op die manier namelijk uiterst gericht Amazon klanten benaderen met de aanbieding …en die zullen hier bijna zeker interesse in hebben.

Je hoort sommige verkopers klagen over de kosten, maar die snappen vaak niet dat de beloning juist veel waardevoller is …en het dus meer oplevert dan de initiële investering.

Op welke manieren kan je nog meer verkopen boosten?

Je weet nu dat Amazon Coupon Deals een perfecte manier zijn om verkopen een flinke boost te geven, maar er zijn ook nog een paar andere manieren. We laten je hieronder meer zien over Amazon Lightning Deals en Amazon Promotions.

Wat is een Amazon Lightning Deal?

Een Amazon Lightning Deal is een promotionele aanbieding die slechts een korte periode duurt, namelijk tussen de 4 en 6 uur. Hierdoor zijn dit soort aanbiedingen uitermate populair …je wekt er namelijk een bepaalde urgentie mee op en mensen denken dat ze de boot mislopen, wanneer ze niet op de aanbieding ingaan.Amazon Lightning Deal

Verder worden de producten in de Amazon Lightning Deals (mede door de korte geldigheidsduur) continue aangepast …elke keer staan er weer nieuwe aanbiedingen in, waardoor het voor klanten zeer aantrekkelijk is vaak een kijkje te nemen in deze “koopjes” sectie.

Je kan met Amazon Lightning Deals snel meer verkopen draaien, want klanten krijgen een interessante korting …het is ook handig voor wanneer je snel van voorraden af moet, maak er een Amazon Lightning Deal van en klanten zullen er veel sneller op afkomen.

Om gebruik te maken van Amazon Lightning Deals moet je wel een “Professional” account hebben.

In je Amazon Seller Central account ga je vervolgens naar “Lightning Deals” om te zien welke producten in aanmerking komen voor de Amazon Lightning Deals.

Hoe check je dit dan precies?

Wanneer je een product in de Amazon Lightning Deals sectie wilt plaatsen, zal je eerst moeten vaststellen of het product hiervoor wel in aanmerking komt.

Amazon verandert steeds de regels hiervoor, maar er zijn een aantal zaken die ze meestal in overweging nemen om te bepalen of producten in aanmerking komen voor Amazon Lightning Deals.

Hierbij kijkt Amazon naar de volgende zaken:

1. Productreviews: je Amazon reviews moeten op zijn minst een 3 sterrenwaardering krijgen. Amazon staat niet toe dat van items met minder sterren een Amazon Lightning Deal kan worden gemaakt. En de bedoeling erachter is om kwaliteit te waarborgen …Amazon kan dit overigens ook veranderen afhankelijk van de tijd van het jaar of Amazon marktplaats waar de items verkocht worden. Je wilt er dus sowieso voor zorgen dat jouw producten meer dan 3 sterren krijgen, en kan dit doen door negatieve reviews weg te poetsen (neutraliseren) met veel meer positieve reviews.

2. Fulfillment methode: je producten moeten tegemoet kunnen komen aan de Amazon Prime voorwaarden, iets wat je met Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) makkelijker voor elkaar zal boksen.

3. Categorie: sommige producten worden niet geschikt bevonden voor Amazon Lightning Deals, waardoor je hier dus niet een “snelle” aanbieding van kan maken.

Wat kost een het om van producten Amazon Lightning Deals te maken op Amazon?

Er zit een “fee” verbonden aan het faciliteren van Amazon Lightning Deals. Je wilt dus wel vooraf een calculatie maken of er na het in werking stellen hiervan nog ruimte over blijft voor het maken van winst.

Je zal normaal gesproken rekening moeten houden met een fee van $150 dollar om gebruik te maken van Amazon Lightning Deals. De kosten hiervan kunnen fluctueren en met name hoger zijn op bepaalde dagen zoals Amazon Prime Day, Black Friday en Cyber Monday. Verder zijn er ook de traditionele feestdagen waarop de traffic op Amazon significant toeneemt, waardoor de Amazon fee voor Lightning Deals ook zal toenemen.

En hoe maak je dan die Amazon Lightning Deal?

Om van producten een Amazon Lightning Deal te maken, zal je er dus eerst achter moeten komen via je “deal” dashboard of die producten ook echt in aanmerking kunnen komen voor Lightning Deals.

Nadat je er zeker van bent dat dit zo is, kan je met de “Create” tab via het “Deal” dashboard een product selecteren en toevoegen.

Vervolgens heb je de mogelijkheid om prijsaanpassingen te verrichten, hoeveelheid in te stellen en schema te maken (er zijn nog wat dingen die je hier kan “tweaken”). Zo maak je de beste Amazon Lightning Deal die tot hogere conversies zal moeten gaan leiden.

Er is ook een optie om de “See All Recommendations” sectie te bekijken. Hier geeft Amazon aanbevelingen voor producten die uiterst geschikt zijn voor het aanmaken van een Amazon Lightning Deal …selecteer je een van die producten dan zal Amazon je door het gehele proces van een “deal” maken leiden.

Nadat je een Amazon Lightning Deal hebt aangemaakt, kan je via de Lightning Deal dashboard de status hiervan bekijken en ook nog wat dingen aanpassen indien dit wellicht wenselijk is.

Wat is een Amazon promotion?

Amazon promotionsNaast Amazon Coupon Deals en Amazon Lightning Deals heb je ook nog Amazon Promotions. Maar wat zijn dit dan precies?

Een andere manier om je producten onder de aandacht van klanten te krijgen is via Amazon promotions. Amazon promotion verkopers kunnen hun producten tegen een laag bedrag aanbieden, om klanten te stimuleren tot de aankoop ervan. Ze kunnen vervolgens met mond-naar-mond reclame of social media kanalen laten weten aan familie of vrienden dat je een promotie houdt.

Het is een prima manier om meer aandacht voor je merk te creëren en waarbij je ook meer leads zal genereren …je trekt zo nog meer de aandacht van je klanten.

Wat voor Amazon promotions kan je allemaal aanbieden?

Er zijn drie soorten Amazon promotions om je doelgroep te stimuleren tot het aankopen van het betreffende product, namelijk:

1. Een percentage korting op producten: de meest gebruikte manier om Amazon promoties in te zetten is het geven van wat extra korting. Je klanten hebben hier vaak het meeste interesse in. Het gaat dan meestal om een “single-use” promotie voor 1 persoon (die met een code de korting kan ontvangen), groep-promoties (een algemene code zoals “SAVENOW2020”, en die door iedereen gebruikt kan worden) of geen code (maar bij het toevoegen aan de winkelmandjes van klanten automatisch in werking wordt gezet).

2. Gratis verzending: over het algemeen moeten mensen hiervoor een bepaald aantal items bestellen, of boven een specifiek bestelbedrag uitkomen …om in aanmerking te komen voor die optie gratis verzenden. Je kan hierbij ook nog aangeven welke soorten verzendingen gratis zijn.

3. Buy One Get One (BOGO): BOGO is een gebruikelijke manier om klanten te stimuleren een aankoop bij je te doen. Je kan de BOGO baseren op de hoeveelheid producten die iemand koopt, maar ook hoeveel iemand uitgeeft. En bent dus bij deze methode niet gebonden aan het letterlijk “1 kopen en 1 gratis” principe …je kan er ook nog andere voorwaarden aan hangen. Zoals “Bij besteding van 75 dollar of meer aan zonnebrillen, krijg je de tweede gratis”.

Het is net zoals Amazon Coupon Deals en Amazon Lightning Deals een prima manier om je klanten over de streep te trekken …en je conversieratio’s te zien stijgen.

Hoe maak je een Amazon promotion?

Om een Amazon promotion te maken, log je in op jouw Amazon Seller Central account en ga je naar het “Advertising” menu om “Promotions” te selecteren.

In de “Promotions” tab kies je voor het type promotie dat je wilt aanmaken voor je producten …hierbij is het belangrijk te weten dat je de Amazon promotion minimaal zo’n 4 uur nadat die is aangemaakt live zet.

Wil je de Amazon promotion 1 of 2 uur nadat die is aangemaakt laten starten, zal die dus worden geweigerd …houd hier rekening mee bij het aanmaken van nieuwe Amazon promotions voor je producten.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Amazon Coupon Deals, Amazon Lightning Deals en Amazon Promotions?

Amazon biedt veel mogelijkheden aan verkopers die hun producten willen promoten en sales proberen te boosten. Je kan hiervoor mooie deals samenstellen of fikse kortingen geven …maar waar zitten nu de grootste verschillen tussen die promoties aan je klanten?Amazon verkopen stimuleren

Amazon Lightning Deals draait om de marketing van een product in een specifieke categorie …je product komt verschijnt in de Amazon Lightning Deals categorie. Je potentiële klanten zien het product, wanneer ze in die categorie naar leuke deals aan het zoeken zijn.

En met Amazon Lightning Deals is de korting al gelijk toegepast, klanten hoeven er dus niet een kortingscode voor in te voeren.

Bij Amazon Coupon Deals en Amazon Promotions zal de klant een kortingscode moeten invoeren om het mazzeltje mee te pakken. Er zit niet een speciale “deal” op het product zelf, maar er moet dus met een couponcode korting worden toegepast.

Tussen Amazon Coupon Deals en Amazon Promotions is het grootste verschil WAT ze targetten. Amazon Coupon Deals zijn er op gericht om een percentage of specifiek bedrag korting te geven aan je klanten, waarbij met Amazon Promotions er ook een percentage korting kan worden gegeven …maar ook bv. gratis verzending en het weggeven van gratis items.

Wil je extra hulp bij het creëren van Amazon Coupon Deals?

Laat het ons dan weten …we helpen je namelijk graag verder. We bieden ook verschillende Amazon trainingen aan waar dit soort onderdelen eveneens uitgebreid aan bod komen. Een Amazon training zal je overigens nog veel meer handvatten bieden om van je Amazon avonturen een succes te maken!

Start vandaag nog met het promoten van je producten!

Verkoop je al producten op Amazon, maar ben je nog niet begonnen met de promotie ervan? Een gemiste kans …want je zal merken dat bij het creëren van geweldige Amazon Coupon Deals (of andere promoties) de verkopen ineens omhoog kunnen schieten. En dat is niet alleen goed voor je omzet en winst, maar zorgt er ook voor dat het krijgen van goede Amazon-metrics en Amazon reviews een flink stuk sneller gaat.

We raden je dan ook zeker aan ermee te beginnen, en de tips uit dit artikel mee te nemen tijdens je promoties. Wanneer je alles op de juiste manier toepast (en producten hebt die geliefd zijn onder je doelgroep), zal je er namelijk absoluut de vruchten van gaan plukken …zorg er natuurlijk altijd even voor dat je de kosten in beeld hebt samen met de winst die je op producten maakt, zo haal je namelijk het beste uit je Amazon Coupon Deals en blijf je ook echt winst maken met de promoties!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies