Amazon Black Friday: Deze 15 tips mag je absoluut niet missen!
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon Black Friday: Dit mag je absoluut niet missen!
17 november 2020 

Amazon Black Friday: Dit mag je absoluut niet missen!

Wanneer jij een verkoper op Amazon bent, zal je vast en zeker ook wel bekend zijn met Amazon Black Friday (of anders met Black Friday in het algemeen). De reden waarom het op Amazon ook echt een mega spektakel is, komt door het enorme aanbod dat ze hebben en er elk jaar weer miljoenen klanten een slaatje uit proberen te slaan. En dat zou jij natuurlijk ook moeten doen!

Het is voor verkopers namelijk een geweldige periode van het jaar, en het kan een groot deel van de inkomsten rechttrekken of zelfs voor enorme uitschieters zorgen wanneer jij er op een slimme manier gebruik van maakt. Er komt elk jaar een Black Friday event voorbij, en dat is altijd de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten. En die dag valt op de vierde vrijdag van November, waardoor de Amazon Black Friday in 2020 op 27 november valt.

Maar hoe zorg jij er nu voor dat je helemaal klaar bent voor Amazon Black Friday, zodat jij NOG meer verkopen kan draaien?

We gaan het je aan de hand van een aantal tips laten zien!

En die kan je hieronder ontdekken …

15 dingen die je wilt doen rondom Amazon Black Friday

Het is net zoals bij veel andere verkoopactiviteiten zo …een goede voorbereiding is het halve werk. En helemaal tijdens speciale dagen zoals de Amazon Black Friday wil je nog wat extra tijd steken in die goede aanloop, want het kan ertoe leiden dat je jouw omzet significant ziet stijgen …neem daarom onderstaande dingen zeker mee en maak er een winstgevende dag van.

We verdelen onze tips even in 3 segmenten …de eerste zijn algemene dingen waar je rekening mee zal moeten houden tijdens de Amazon Black Friday, de tweede hebben te maken met je productvermelding op Amazon en de derde zijn bonustips die je succes nog verder kunnen vergroten tijdens dit soort speciale feestdagen in Q4!

1. Zorg ervoor dat je genoeg voorraden hebt

Amazon Black Friday voorraad beherenJe snapt dat de snelheid waarmee items worden verkocht tijdens de Amazon Black Friday, vele malen hoger zal liggen dan een normale “dinsdagmiddag”. Een hoop mensen (bijna alle Amazon klanten, en zeker die regelmatig op het platform kopen …waaronder ook de Amazon Prime leden), kijken al lange tijd uit naar de Amazon Black Friday. Het is ook niet meer dan logisch, want je klanten kunnen nu hun favoriete producten voor een fractie van de prijs kopen.

En je kan het wat dat betref dan ook uitstekend vergelijken met de ellelange rijen mensen die je bij echte fysieke winkels ziet staan op Black Friday. Ze staan met grote groepen voor de deur van hun favoriete winkels, en bestormen de winkel letterlijk wanneer de deuren opengaan. Wil jij hier niet op een digitale manier van profiteren …waarbij je klanten al vol spanning wachten tot het moment daar is en helemaal niks van die “buy now” button heel laten?

Precies …jij wilt op dat moment genoeg voorraad hebben om al jouw klanten te voorzien in hun aankopen en zoveel mogelijk geld verdienen. En ook al zijn je producten nu geprijsd in het voordeel van je klanten …er komt zo’n tsunami aan klanten naar Amazon met maar 1 doel: kopen! Je zal dus evengoed nog wat winst maken per product en daarbij veel meer volume draaien waardoor die winst toeneemt …echter zal je nu ook veel sneller door je productvoorraden heen raken.

Zorg er dan ook voor dat je op voorhand al gaat kijken welke producten het goed doen, en met korting wilt gaan verkopen tijdens de Amazon Black Friday …het is nu tijd om te vlammen met de juiste producten.

En maak dan ook een inschatting hoeveel je van die producten nodig denkt te hebben. Je kan het natuurlijk altijd beter iets ruimer nemen dan te weinig hebben en NEE te moeten verkopen aan jouw klanten. Ga na hoelang het duurt voordat je jouw producten van de leverancier naar Amazon krijgt, en zorg ervoor dat je deze ook op tijd gaat bestellen. Het kan namelijk rondom dit soort dagen een stuk drukker zijn dan normaal …en ga je dus op het allerlaatste moment pas bestellen, zal je wellicht te laat zijn om van Amazon Black Friday te profiteren.

Plaats dus ruim om tijd je bestellingen, zodat je er tijdens de Amazon Black Friday volop de vruchten van kan plukken!

2. Goed op de hoogte zijn van hoe Amazon Black Friday werkt

Je doet er ook verstandig aan de richtlijnen van Amazon zelf goed te snappen, wanneer het aankomt op Amazon Black Friday. Want er zijn wel dingen die je op voorhand wilt weten, zodat je alles op de juiste manier uit kan voeren. In het geval je voor de eerste keer wilt deelnemen met producten aan Amazon Black Friday, raden we je aan ook deze pagina van Amazon zelf eens te bekijken. Hierop kan je al aardig wat informatie vinden. Verdiep je er even in, zodat je niet opeens voor verassingen komt te staan op het moment suprême.

3. Het doorberekenen van je winstmargesBlack Friday winstmarge berekenen

Je zal op Amazon Black Friday jouw producten lager prijzen dan normaal, maar hierop wil jij natuurlijk nog wel steeds (voldoende) winst maken. Ga dan ook na wat voor jouw een acceptabel (of mogelijk) winstpercentage is …zodat je niet alleen meer items kan verkopen, maar er uiteindelijk ook nog echt wat aan over zal houden. Hierbij zal je natuurlijk ook moeten kijken naar wat je concurrenten voor prijzen hanteren wanneer dezelfde producten worden verkocht. Zijn je prijzen te hoog, is de kans groot dat je niet veel meer gaat verkopen …maar zijn je prijzen te laag, kan het zijn dat jij wellicht geen winst meer maakt. Stem dat dus op een juiste manier af!

4. Onderzoek welke producten het beste verkopen op Amazon Black Friday

Het is waarschijnlijk niet heel slim om op Amazon Black Friday nieuwe producten uit te gaan testen. Want hoewel je altijd goed productonderzoek doet voor nieuwe productlanceringen, blijft het toch enigszins een experimenteel proces. En wat je juist wilt doen op die speciale dag, is de bestsellers eruit pikken die hoogstwaarschijnlijk in het meervoud zullen verkopen.

Wanneer je dus op voorhand goed onderzoek doet hiernaar, is de kans groot dan je ook meer verkopen zal draaien tijdens de Amazon Black Friday.

Je hebt hier overigens allerlei handige tools voor om erachter te komen welke producten er (hoogstwaarschijnlijk) beter verkopen dan andere, op de Amazon Black Friday (zoals bv. Amazon Seller App).

En het is echt verstandig hier ruim van tevoren al naar te gaan speuren.

Op de dag zelf moet het gebeuren en wil je dus alles in stelling hebben staan, om er een grandioos succes van te maken!

5. Je kan de gratis verzending strategie gebruiken

Black Friday gratis verzendingOver het algemeen zullen klanten tijdens de Amazon Black Friday zeer lage prijzen in combinatie met gratis verzending de titel “een geweldige deal” geven. Ze verwachten overigens steeds vaker gratis verzending, omdat dit steeds normaler lijkt te worden (en bv. Amazon Prime leden die het al gewend zijn, verwachten sowieso helemaal niks anders …wat een belangrijk aspect is om goed over na te denken, want dat zijn namelijk de klanten die het meeste kopen en ook per bestelling uitgeven).

Het laatste wat je dus wilt doen is positieve triggers stimuleren met je lage prijzen, en dan vervolgens er toch weer een klein nadeeltje aan hangen.

Je moet ook snappen dat klanten heel veel op impulsen aankopen doen, helemaal wanneer het op Amazon Black Friday aankomt. En lage prijzen met gratis verzending stimuleert ze dan ook sneller de trekker over te halen, en jouw producten rechtstreeks te kopen. Maak dus niet de fout om er verzendkosten bij te zetten en maak je verzending gratis (je kan er natuurlijk wel rekening mee houden en het helemaal of gedeeltelijk in jouw totale verkoopprijs verwerken, waarbij je er natuurlijk wel voor moet zorgen dat je aanbieding dan nog aantrekkelijk blijft voor je klanten die het moeten kopen).

Je productvermeldingen voorbereiden voor Amazon Black Friday

Nu je weet welke zaken extra aandacht dienen te krijgen tijdens Amazon Black Friday, is het ook zaak diezelfde aandacht op je productvermeldingen te vestigen. Ze spelen namelijk eveneens een sleutelrol in hoe succesvol je Amazon Black Friday verkoopactiviteiten worden.

1. Concurrentie in de gaten houden

Je weet natuurlijk wel dat de concurrentie enorm groot is op het Amazon platform. En dat zal alleen maar toenemen tijdens dit soort speciale events.

Ieder verkoper probeert de ander voor te zijn …en veel verkopers onderscheiden zich van andere verkopers op basis van de prijs.

En je wilt de prijs van de competitie hierbij ook goed in de gaten houden. Op de eerste plaats zal je natuurlijk met alle kosten meegenomen, genoeg winst moeten blijven maken …ook tijdens de Amazon Black Friday. Maar je wilt ook optimaal kunnen concurreren en dat kan je doen door je bezig te houden met welke prijzen je concurrenten hanteren op Amazon Black Friday.

Er zijn hiervoor ook handige tools die je “pricealerts” kunnen geven, elke keer wanneer de concurrentie prijzen verhoogt of verlaagt.

Het kan je helpen te bepalen of je daar vervolgens actie op onderneemt (meestal wel), of een andere actie neemt (niet verder verlagen van je producten en te focussen op andere aspecten).

Je zal namelijk altijd een ultieme balans moeten vinden in concurreren met de competitie en winstgevend willen blijven met jouw producten (immers heb je er niks aan je prijzen dusdanig te verlagen om de concurrentie maar voor te zijn, en dan uiteindelijk verlies te draaien omdat de winstmarges niet meer opwegen tegen alle kosten die je kwijt bent aan dat product).

2. SEO optimaliseren

Met een gigantisch en toenemend aantal verkopers op het Amazon platform, is het nog meer zaak dat klanten je producten ook echt vinden. En hierin speelt het optimaliseren van SEO voor je productvermeldingen natuurlijk een enorm grote rol!

Je zal dan ook goed zoekwoordenonderzoek moeten doen, zodat jij de meest relevante zoektermen kan inzetten voor je productvermelding. Veder zal je hierbij ook moeten kijken naar de zoekvolumes ervan, want je wilt natuurlijk wel dat er veel naar gezocht wordt (het kan dus zomaar zijn dat jij denkt dat een bepaald zoekwoord relevant is, maar dat andere vergelijkbare zoektermen veel meer zoekvolume hebben en dus meer prioriteit horen te krijgen.Amazon SEO optimaliseren

En daarmee wil je dan een goede mix van zoekwoorden maken die je gebruikt om op verschillende plaatsen van je productvermelding te zetten.

Hierbij zal je op de eerste plaats moeten denken aan je producttitel …Amazon kijkt hier met hoge prioriteit naar en het is dan ook verstandig hier je belangrijkste zoekwoord (en) in te zetten. Verder is het ook wat klanten het eerste te zien krijgen (in de zoekresultaten of op andere pagina’s van Amazon).

En het is logisch dat klanten die naar een specifieke zoekterm speuren, welke ze vervolgens te zien krijgen in de zoekresultaten, daarna ook hoogstwaarschijnlijk aanklikken omdat het perfect aansluit (hierin spelen natuurlijk nog andere belangrijke zaken een rol zoals een perfecte productfoto).

Je wilt dan in de productomschrijving, bulletpoints en andere elementen (zelfs in de backend van de productvermelding) overige zoekwoorden plaatsen. In de eerste twee kan je dan bv. belangrijke zoektermen plaatsen die ook nog redelijk wat zoekvolume krijgen …en dan aan de achterkant van je productvermelding de overige zoekwoorden plaatsen die je niet meer aan de voorkant ervan kwijt kan en nog wel wilt vermelden.

Zorg dat je SEO dus echt gaat optimaliseren …het zal resulteren in grotere kansen om gevonden te worden!

3. Adverteren om de zichtbaarheid van je productvermelding te vergroten

Je kan de zichtbaarheid van je productvermelding aanzienlijk vergroten door te adverteren op het Amazon platform. Hiermee zal je namelijk prominenter in beeld komen binnen de zoekresultaten, of op productpagina’s waar je advertenties ook vertoond zullen worden. Ga je adverteren dan kost dat natuurlijk wel geld …echter is het voordeel hierbij dat je met Amazon PPC per klik betaalt en dus alleen geld uitgeeft wanneer klanten ook echt op je advertentie klikken (het is dan aan jou om het product en de productvermelding dusdanig aantrekkelijk te maken dat je hieraan genoeg gaat verdienen).

Bij het adverteren kan je ook prima long-tail zoekwoorden gebruiken …over het algemeen zijn deze minder duur en vaak wel superrelevant, waardoor je er meer uit kan halen tegen lagere kosten (hiervoor kan je bv. “Amazon suggested keywords” gebruiken).

4. Probeer altijd de Amazon Buy Box te winnen op Amazon

Het is een van de belangrijkste elementen op Amazon en je zal dan ook altijd moeten pogen in deze “koopbox” te belanden. Wanneer je het voor elkaar weet te boksen zoveel mogelijk tijd in de Amazon Buy Box te staan met je producten, zal je ook zeker meer producten gaan verkopen. En het is hiermee ook een goede voorbereiding op de Amazon Black Friday.

Om in de Amazon Buy Box terecht te komen, zal je echter wel een aantal zaken goed op orde moeten hebben.

We hebben hiervoor ook een Amazon Buy Box stappenplan op onze website staan, en raden je aan deze te lezen wanneer je echt serieus die Amazon Buy Box wilt winnen, elke keer weer en zo meer verkopen zal draaien!

Helemaal wanneer je nagaat dat een ruime 80% van alle verkopen via de Amazon Buy Box verloopt (mensen kunnen je producten gelijk afrekenen met de “Buy Now” button of “Add To Cart” gebruiken om het aan hun winkelmandje toe te voegen en eerst nog even verder te shoppen naar andere dingen, om dan alles in 1 keer te bestellen.

Zorg ervoor dat je de Amazon Buy Box serieus neemt en je zal er rijkelijk van profiteren!

Je reviews en feedback “in check” houden

Black Friday reviewsHet is essentieel je reviews en feedback op orde te houden, en het kan ook in je voordeel werken tijdens de Amazon Black Friday. Over het algemeen vertrouwen mensen je vergelijkbaar met persoonlijke aanbevelingen in het echt, wanneer je reviews op Amazon minimaal tussen de 3 en 5 sterren krijgen.

Je wilt natuurlijk het liefst zo dicht mogelijk of precies op die 5 sterren uitkomen, maar zorg ervoor dat je zoveel mogelijk positieve reviews krijgt. Er zullen (normaal gesproken) altijd ook wel een paar negatieve tussen zitten, maar zolang je “overall” maar meer positieve reviews krijgt zal dit in je voordeel werken bij verkopen op Amazon …en helemaal op bv. een Amazon Black Friday!

Maak het daarom ook onderdeel van je verkoopactiviteiten hier regelmatig mee bezig te zijn om er alles uit te halen.

Bonustips om nog meer uit Amazon Black Friday te halen!

We geven je hieronder nog een paar extra tips die je kan inzetten, zodat je alles uit Amazon Black Friday kan halen. Ze werken in algemene zin ook voor andere feestdagen …dus daar zou je ze ook voor kunnen inzetten.

Maak er een succesvol Q4 van met onderstaande bonustips…

1. Maak een plan de campagne

Staat er een Amazon Black Friday aan te komen, maak dan een duidelijke planning voor jezelf om alles in goede banen te leiden. Zorg ervoor dat je agendapunten maakt en deze uitvoert wanneer ze moeten gebeuren. Verder is het ook belangrijk altijd op de hoogte te zijn van de laatste Amazon´s richtlijnen omtrent speciale feestdagen, waaronder de Amazon Black Friday.

Je wilt immers niet dat producten niet geplaatst kunnen worden, of je voor andere verassingen komt te staan …terwijl je juist wilt vlammen tijdens iets wat een van de meest winstgevende dagen van het jaar zou kunnen worden.

Hiervoor kan je het Amazon platform zelf raadplegen, ze hebben veel informatie over algemene richtlijnen en ook speciale pagina´s die alles omtrent de Amazon Black Friday in details zullen uitleggen voor je. Je kan zelfs met een zoekopdracht in Google direct uitkomen bij deze pagina´s …verder kan je het neerleggen bij een Amazon Expert, of aan anderen vragen en zelfs groepen raadplegen waarin er over Amazon Black Friday wordt gepraat.

Het is altijd goed om te leren …en zeker wanneer je voor de eerste keer aan een Amazon Black Friday wilt deelnemen, kan het slim zijn je in het onderwerp te verdiepen. Op die manier zal je namelijk veel beter in staat zijn om gelijk van je eerste feestdag al een succes te maken. En natuurlijk zal je er gaande weg steeds handiger in worden en voor je eigen Amazon business dingen gaan finetunen om er volgende keren nog meer uit te halen.

Maar zorg er dus altijd voor dat je alles goed doet, ook in de ogen van Amazon!

2. Luister naar advies van ervaren verkopersErvaringen op black friday

En om een kleine beetje voort te borduren op het vergaren van kennis, kan je ook altijd informatie inwinnen van andere verkopers die hun kennis en ervaring graag delen met andere verkopers. Je kan hier over het algemeen veel van leren, omdat ze bv. al veel langer actief zijn op het Amazon platform en al meerdere keren een Amazon Black Friday hebben meegemaakt.

Hierbij is het wel belangrijk je gezonde verstand te gebruiken, want er kunnen wellicht ook verkopers tussen zitten die onvolledige of met opzet verkeerde informatie posten. Maar over het algemeen kan je op genoeg betrouwbare websites terecht voor informatie over Amazon, en in het bijzonder de Amazon Black Friday …het is een veel besproken event en er zal dus veel over te vinden zijn op het internet na een simpele zoekopdracht in Google.

3. Je voorraden frequenter checken en organiseren

Het plannen van je voorraden rondom Amazon Black Friday is een van de belangrijkste taken die je tijdens dit event hebt. Zorg ervoor dat je nog beter bovenop je voorraden zit en alles in de gaten blijft houden. En zorg ervoor dat je ruim van tevoren al zoveel mogelijk voorraden gaat inplannen en bestellen bij je leverancier …voordat het event echt volledig los gaat. Je wilt voor de deadlines alles in een van de (of meerdere) Amazon Fulfillment Centers hebben liggen, zodat jij klaar bent voor ongekende aantallen verkopen.

Wanneer jij financieel in staat bent om voorraad voor een jaar klaar te zetten, raden we je aan dit zeker eens te overwegen. Want doorgaans worden er na de Amazon Black Friday ook weer flink wat producten terug gestuurd en zullen veel mensen dat geld besteden aan andere producten op Amazon …veel verkopers zijn echter al vrij snel door hun voorraden heen na Amazon Black Friday en het duurt meestal weer even voordat ze die voorraden op orde hebben, en daar kan jij dan van profiteren …gezien je meer dan genoeg voorraad hebt om klanten die geld over hebben na Amazon Black Friday te kunnen bedienen!

4. Monitoren van je concurrenten op verscheidene aspecten

Het allerbelangrijkste waar je naar zal moeten kijken is natuurlijk de prijs. Je weet vast wel dat gedurende het hele jaar de verkooprijs redelijk in lijn staat met die van je concurrenten …maar gedurende Amazon Black Friday is dit een heel ander spel. En zal je de verkooprijs vaker zien veranderen dan ander periodes van het jaar …we raden je dan ook aan dit goed in de gaten te houden, zodat jij de competitieve voorsprong kan blijven houden en je verkoopprijs a la minute kan aanpassen indien dit nodig is.

Maar er je kan ook op andere dingen letten die je concurrenten doen en hier lessen uit trekken …het is altijd raadzaam nieuwe dingen te testen om je productvermeldingen te optimaliseren en er meer uit te halen!

Verder raden we je ook aan voorraden die al wat langer op de planken liggen tegen een flinke korting te verkopen …anders raken ze na alle feestdagen nog niet verkocht omdat verkopen dan weer drastisch afnemen. En loop je wellicht zelfs tegen hogere Amazon fees op, vanwege de lange tijd die ze in de Amazon Fulfillment Centers vertoeven zonder dat ze verkocht raken.

5. Het verbeteren van je productvermeldingen

Amazon Black Friday product listing verbeterenJe zal er altijd voor moeten zorgen dat je producten er uitspringen, in vergelijking met die van de rest. En dat wordt nog concreter op Amazon Black Friday, omdat er dan bosjes klanten tegelijk naar jouw producten zullen kijken en vervolgens beslissen deze wel of niet te kopen. Het is daarom superbelangrijk dat je hoge kwaliteit productfoto’s gebruikt, zodat je klanten het product kunnen bekijken tot in detail …normaal gesproken (in fysieke winkels) kunnen klanten het vastpakken, voelen, ruiken, testen, rondraaien en je productfoto’s moeten bijna net zo’n gevoel geven bij je klanten …ze gaan het immers online bestellen en moeten weten wat ze precies kopen, en uitstekende productfoto’s zijn daarom ook uiterst belangrijk!

En zorg ervoor dat alles wat er op jouw productvermelding staat, klopt met het daadwerkelijke product dat je klanten ontvangen. Het is niet meer dan logisch dat klanten dit mogen verwachten, en het al ook leiden tot minder retourzendingen. Bij het optimaliseren is het namelijk je doel om je producten zo goed mogelijk te presenteren en natuurlijk zo weinig mogelijk producten terug te krijgen van je klanten (en die aspecten gaan vaak hand in hand).

Wat je ook kan doen is de productfoto’s updaten voor speciale feestdagen, de Amazon Black Friday in dit geval. Het zal je klanten misschien weer een beetje extra stimuleren, en het is ook leuk om zulke gerelateerde productfoto’s te maken …het laat zien dat je net weer even iets meer doet dan wellicht sommige van je concurrenten en klanten merken die dingen ook op.

Ben jij helemaal klaar voor Amazon Black Friday?

We hebben je nu een aantal belangrijk tips gegeven die bijdragen aan een succesvolle Amazon Black Friday. Je zal die speciale feestdag ook die extra aandacht moeten geven, wil je er ook echt alles uit halen.

Er zijn zoveel verkopers die een slaatje willen slaan uit Amazon Black Friday. En het uitvoeren van de juiste praktijken zorgt ervoor dat je nog meer gaat verdienen …veel succes!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies