Amazon advertising - Handleiding voor topposities!
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon advertising - Handleiding voor topposities!
12 augustus 2020 

Amazon advertising - Handleiding voor topposities!

Wil je verkopen een boost geven op het (naast Google natuurlijk) meest populaire shopping platform van de wereld? Dan kan Amazon advertising hiervoor zeker een goed hulpmiddel zijn. Sta je op het punt wel of niet te beginnen met adverteren op Amazon, neem het volgende dan mee in je overweging.

Amazon heeft een hele dikke 300 miljoen actieve gebruikers op haar platform die klaar staan hun geld te besteden. Het kan om kleine reguliere aankopen gaan, maar ook om grotere dingen …veel mensen kijken op Amazon vanwege het immense aanbod tegen aantrekkelijke prijzen.

Je bent slechts zoekopdrachten verwijderd van alles wat de Amazon marktplaats te bieden heeft en dat alles binnen handbereik.

En waarom zou je met zoveel klanten die bereid zijn producten te kopen, niet snel op het platform items willen plaatsen …maar ook starten te adverteren?

Verkopers die willen adverteren naast Google Ads, doen dit vaak op de grootste e-retailer van het internet: Amazon!

In dit artikel laten we je zien wat Amazon advertising is, hoe het werkt en op welke manier je er meer verkopen mee kan realiseren. Want het is een krachtige manier om snel meer inkomsten te generen. Maar ook heel belangrijk dat je een aantal zaken weet en alles goed op orde hebt om echt succes te behalen met adverteren.

Heb jij vragen over Amazon advertising? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

Wat is Amazon advertising precies?

Wanneer we praten over Amazon advertising, bedoelen we hiermee “Amazon Sponsored Product” ads, en is het doel ervan producten die je al verkoopt op het Amazon platform een boost te geven om nog meer bereik te krijgen.

Het is ook iets anders dan “Amazon Product Ads”, waarmee je linkt naar een externe website zoals bv. je eigen website of webshop. Je werkt met een PPC systeem, en rekent dus altijd per klik op je advertentie af.

Verder is het gebaseerd op zoekwoorden en veilingstructuur, waarbij verkopers een bod doen op zoekwoorden en termen waarop ze willen dat producten vertoont zullen worden. Na het plaatsen en activeren, zal een verkoper betalen voor elke keer dat een bezoeker op de advertentie klikt. Vergelijkbaar met de Google Ads methode.

Waarom zou je Amazon Sponsored Product Ads gebruiken?

Amazon advertising Sponsored Products

Indien je nog geen Amazon (PPC) advertising gebruikt, is het nu absoluut de tijd ermee te starten. Op de eerste plaats omdat het je verkopen flink kan boosten, maar ook omdat Amazon nog altijd groeit en nu ook in Nederland actief is.

Er zijn nog meer redenen om te starten met Amazon advertising, zelfs wanneer je producten al goed in de zoekresultaten staan en verkopen draait. Stel …je doet momenteel goede zaken met Google Ads en gebruikt hun PPC model om gevonden te worden in Google met doorverwijzing naar je landingspagina op Amazon. Waarom zou je dan niet diversifiëren?

Het is een aanrader dit altijd te doen, waarbij je jezelf een paar vragen kan stellen:

• Wil ik een nieuw product gaan lanceren die een boost kan gebruiken?
• Verkoop ik seizoensgebonden producten die op bepaalde tijden van het jaar wel een extra boost kunnen gebruiken?
• Zijn er veel (top) concurrenten en wil ik bovenaan de zoekresultaten blijven staan …om zo de hoogste CTR en conversieratio's te waarborgen?
• Ga ik adverteren om alle producten in mijn niche te boosten?
• En wil ik overal graantjes meepikken voor nog meer verkopen?

Wanneer je alles met ja beantwoord, raden we aan gelijk te beginnen met Amazon advertising om meer te gaan verkopen!

Het verschil tussen Amazon PPC en Google Ads

Er zijn veel overeenkomsten tussen Amazon PPC en Google Ads, toch kent Amazon advertising, ofwel “Amazon Sponsored Product” ads, ook een aantal duidelijke verschillen:Google Ads

• Je moet voldoen aan de eisen van Amazon's Buy Box om Amazon Sponsored Product ads te kunnen draaien. De Buy Box is onderdeel van productpagina's, waar klanten kunnen starten met het bestelproces …simpelweg door producten rechtstreeks toe te voegen aan hun winkelmandje vanuit die box.
• Amazon sponsored ad groups kunnen een maximum van 1.000 zoekwoorden bevatten, maar dat zal voor de meeste adverteerders meer dan genoeg zijn.
• Automatic campaigns op Amazon zijn veel betrouwbaarder dan die van Google Ads (we gaan hier verderop in dit artikel meer over vertellen).
• Je kan voordeel halen uit je product reviews met het oog op extra zoekwoorden, om zo beter te ranken met je advertenties.
• Adverteren op Amazon is voornamelijk gefocust op verkopen, Google Ads kunnen ook worden gebruikt voor informatie, inschrijvingen etc. en dus niet altijd tot hogere conversieratio's leiden.

Er zijn dus veel overeenkomsten tussen de verschillende advertenties op beide platformen, maar je kan zeker een slaatje slaan uit Amazon PPC …ook wanneer je daarbij Google Ads wilt blijven gebruiken.

Hoe begin je met Amazon Sponsored Product Ads?

Wanneer je weet welke producten (uit jouw productvoorraden) jij wilt gaan verkopen en extra aandacht zal geven met advertenties, klik je op de “Promote and Advertise” button. Je komt nu in een vervolgscherm terecht waar je een “Ad Campaign” kan aanmaken en kiest tussen “Sponsored Products” of “Product Display Ads”. In dit scenario kiezen we voor de Sponsored Products.

Nadat je jouw campagnenaam hebt ingevuld, samen met je dagelijkse budget (wat je maximaal per dag wilt uitgeven aan advertenties), kies je ervoor om de campagne altijd door te laten lopen of een datumbereik op te geven.

Je kan daarbij ook kiezen voor de automatic of manual (handmatige) targeting. We gaan je zo de voordelen van beide varianten laten zien.

Manual targeting

Wanneer je manual targeting selecteert, zullen je Amazon Sponsored Product ads wat zoekwoord suggesties opwerpen gebaseerd op jouw productinformatie en categorieën. Het komt erop neer dat je producttitels en productomschrijvingen moet optimaliseren …maar ook wat zoekwoordonderzoek moet doen.

Je kan voor nu brede zoektermen gebruiken, of deze stap overslaan tot je echt zoekwoorden gaat toevoegen.

Amazon advertising targettingEn je kan ook gelijk een CPC-bod (Cost Per Click) invoeren voor je zoekwoorden (suggesties), bedenk hierbij dat het gaat om wat je maximaal bereid bent te betalen per klik voor bepaalde zoekwoorden die jij gebruikt.

Nadat je klaar bent met de voorgestelde zoekwoorden van Amazon, kan je ook op de “Ad your own keywords” tab klikken …om precies dat te doen, het toevoegen van eigen gekozen zoekwoorden.

Wanneer je opzoek bent naar tips om zoekwoorden te optimaliseren, lees dan vooral verder hoe zoekwoord “matchtypes” effect hebben op je advertentiekosten. Laat je CPC bod op “default” staan voor nu, totdat je de prestaties van je advertenties hebt getest voor een paar weken.

Je zal zo'n 100 tot 200 zoekwoorden nodig hebben om advertentieresultaten te zien waar jij iets mee kan, of zelfs heel blij van wordt. Zorg ervoor dat je relevante zoekwoorden gebruikt om meer impressies te krijgen die data zal opleveren voor een goede analyse.

Vervolgens kan je “ad groups” (advertentiegroepen) en de Amazon Sponsored Product ads gaan maken in de campagne die gemaakt is. Je kan het beste vooruitwerken met het aanmaken van je advertenties, zodat je goed kan traceren welke advertenties gebruikt worden voor de producten die je verkoopt.

Zijn je Amazon Sponsored Product ads effectief?

Nadat je echt bent begonnen met Amazon advertising en jouw Amazon Sponsored Product ads door Amazon zijn goedgekeurd, kan je na een paar dagen de resultaten van jouw advertenties en data hiervan inzien.

Je zal een vrij uitgebreid overzicht te zien krijgen van de Amazon Sponsored Product ads …zoals kliks, impressies, maar wellicht staan er nog geen verkopen tussen (die verschijnen hoogstwaarschijnlijk pas na 72 uur). Het is een andere groot verschil tussen Amazon en Google advertenties. Maak je dus geen zorgen …die zullen namelijk zeker verschijnen (indien je natuurlijk wel die verkopen maakt). Je zal dus na een paar dagen verkopen gaan zien en ook van welke advertenties ze afkomen.

Na ongeveer een week zal je al aardig wat meer inzicht krijgen …met name ook over welke zoekwoorden goed werken, en welke je meer kosten dan wat ze aan verkopen opleveren.

11 Amazon advertising tips voor topposities

Het is heel simpel …krijg je geen kliks dan worden er ook geen verkopen gemaakt. En hierbij is het mogelijk dat je nieuwe advertenties minder goed draaien dan voorgaande of dat ze niet zo succesvol zijn zoals die van jouw concurrenten. Je moet goed beseffen dat alles draait om het beste uit advertentiekosten te halen …anders kunnen de kosten ervan aardig oplopen, en hiermee moet er ook rekening worden gehouden met bv. de nodige “overhead” kosten.

We gaan je hieronder 11 Amazon advertising tips laten zien om verkopen te boosten en jouw kosten beperkt te houden.

1. Creëer een consistente campagne structuur

En hoewel dit zo vanzelfsprekend klinkt, moet het wel serieus worden genomen. Je campagne structuur zal een set karakteristieke opleveren die een van onderstaande organisatorische methodes zullen volgen:

• Productcategorieën (bv. dameskleding, muziekinstrumenten, videogames en meer van dat soort categorieën)
• Merken (bv. Levi's, Calvin Klein, GUESS en meer)
• Top sellers (bv. top 10 of iets anders)

Indien je alles goed gaat organiseren en campagnes structuur geeft, voorkom je dat er advertenties dubbel worden geplaatst en gaat het ook geldverspilling tegen (om een voorbeeld te geven, een campagne maken op merknaam en de ander creëren met productcategorie).Amazon advertising campagne

Het lijkt iets heel kleins, maar je zal merken (zeker naarmate het aantal advertenties toeneemt) dat het essentieel is om een goed overzicht te creëren en zo effectief mogelijk aan je campagnes te werken …en deze ook te optimaliseren. Je wilt er immers alles uit halen, en daarvoor is dan ook zeker een goede structuur in je campagnes (en onderverdeling) nodig. We raden je dan ook aan hier van begin af aan mee te starten (en dus ook wanneer je nog maar heel kleinschalig aan Amazon advertising gaat doen) …anders moet je het later allemaal weer gaan aanpassen en dat kost veel tijd en geld.

2. Maak advertentiegroepen van soortgelijke producten

Elke ad group bestaat uit een set van producten en zoekwoorden. Wat je nu zal gaan doen is het groeperen van producten binnen bepaalde advertentiegroepen die contextueel overeenkomen met de zoekwoorden van die advertentiegroep. Bij het aanmaken van een advertentiegroep ga je dus nadenken over welke relevante (gelijksoortige) producten hierin komen en die goed zullen samenwerken met de zoekwoorden die jij hierin gebruikt.

Wanneer je een Amazon advertising strategie gebruikt, is het allerbelangrijkste de winstgevendheid hiervan goed te monitoren. Er zullen verschillende producten in een advertentiegroep staan, waarbij sommige beter presteren dan anderen. Je zal hierbij altijd de ACoS (Average Cost of Sales) moeten checken, voordat je advertenties gaat optimaliseren.

Soms kunnen bepaalde producten ook zorgen voor nieuwe “trafficwaves”, vanuit verschillende (af te toe zelfs onwaarschijnlijke) bronnen die ertoe leiden dat je producten nog meer aandacht krijgen. En deze methodes kunnen ertoe leiden dat campagnes echt gaan floreren.

Hoe beter jij campagnes kan optimaliseren naar de gewoontes van gebruikers, des te meer verkopen je zal maken en hogere conversieratio's er zullen worden gerealiseerd.

3. Creëer advertentiegroepen met variërende zoekwoordlevels

En om nog wat verder in te gaan op structuur binnen campagnes, is het ook heel belangrijk binnen een campagne advertentiegroepen goed te ordenen. Met name ook wanneer je een zeer grote selectie aan producten hebt, zal je ad groups met veel zoekwoorden gaan maken …die verschillende levels van specificatie hebben.

Amazon advertising keywordsOm een voorbeeld te geven: stel je wilt een nieuwe collectie t-shirts gaan verkopen op Amazon. Het zoekwoord “shirts” komt nu in aanmerking voor al deze producten …zowel vrouwen, mannen en ook de verschillende soorten shirts. En dat gaat dus niet werken, wanneer je wilt weten waar de term voor gebruikt wordt. Je hebt er dus niks aan alle shirts in dezelfde advertentiegroep te plaatsen. Maak je een advertentie met de zoekterm “damesshirts”, worden ook andere zoektermen zoals “damesblouse” opeens relevant en zijn die tevens een stuk specifieker.

Maar wanneer damesshirts gebruik wordt in ad groups voor damesblouse, tanktops, bikini's etc. zal je dus niet in staat zijn te traceren welke producten er geadverteerd worden voor welke zoekwoorden. Om dit te voorkomen kan je een advertentiegroep maken voor algemene zoekwoorden die (praktisch) gelijk zijn aan elkaar, waarbij meer specifieke zoekwoorden worden gebruikt binnen relevante advertentiegroepen.

Om het nog wat duidelijker te maken, laten we je hieronder het voorbeeld zien met meer opheldering:

Campagnenaam: damesshirts

Advertentiegroep 1: gebruik “damesshirts” voor algemene zoektermen van die productcategorie
Advertentiegroep 2: gebruik “damesblouse” voor zoekwoorden gerelateerd aan bv. damesblouse zakelijk, damesblouse casual etc.
Advertentiegroep 3: gebruik “dames tanktops” voor specifieke zoekwoorden gerelateerd aan dames spaghettitops, dames cami's etc.

Je wilt dus een bredere campagnenaam maken (die toch specifiek is), voor alle onderliggende advertentiegroepen die nog gedetailleerder worden. Op die manier kan je namelijk veel gerichter achterhalen, waar de zoekwoorden voor gebruikt worden en dingen dus beter meten …en dat zijn nu precies alle puntjes op de i die nodig zijn om Amazon advertising goed te optimaliseren.

4. Amazon's Automatic Campaign inzetten om zoekwoorden te vinden

Hoe kom je erachter of het een beter werkt dan iets anders? Ofwel …en automatische of handmatige campagne zal moeten gebruiken? Precies, door het te meten. En dat is echt een zeer belangrijk onderdeel van het gehele proces tijdens adverteren op Amazon. Amazon advertising draait dus om “meten is weten”.

Draai om die reden twee Amazon advertising campagnes met exact dezelfde producten erin. Je kan op die manier na een paar dagen beide campagnes vergelijken om te zien welke zoekwoorden meer verkopen realiseren. En je zal waarschijnlijk merken dat hier grote verschillen in kunnen zitten. Wanneer de beter verkopende zoektermen zich in de automatische campagne bevinden, loods deze dan over naar de handmatige campagne.

Misschien ben je iets meer advertentiekosten en tijd kwijt door twee campagnes met dezelfde producten erin tegelijkertijd te laten draaien …maar het is echt bittere noodzaak dit wel te doen. Want het draait namelijk allemaal om testen welke zoekwoorden het beste presteren, zodat je die pareltjes kan gebruiken en hierop voort kan borduren. Ze gaan je immers ook het meeste opleveren!

Waarom zou je niet willen weten of er zich in de automatische campagne, een zeer hoog converterend zoekwoord bevindt die je meer verkopen oplevert? Je wilt hier vanzelfsprekend achter komen, zodat je er de vruchten van kan gaan plukken.

Neem daarom de tijd om deze zoekwoorden te vinden …alles draait namelijk om zo gericht mogelijk de beste zoekwoorden eruit te halen. Want op die manier kunnen je advertenties op volle toeren draaien en kan jij weer opzoek naar nieuwe mogelijkheden en wellicht ook productideeën, waarvoor je later dan weer kan adverteren met Amazon advertising.

5. Optimalisatie voor vertoning op de juiste zoekwoorden

Het is net zoals bij Google Ads campagnes wanneer je gaat adverteren op Amazon …gebruik je irrelevante zoekwoorden voor die advertenties zal Amazon hier snel korte metten mee maken. Verder is het ook gewoon een kwestie van logisch nadenken dat iemand die zoekt op damesshirts, niet opzoek is naar een Xbox One …het heeft dus ook geen zin om compleet irrelevante zoekwoorden te gebruiken om mensen te misleiden. En bij het maken van advertenties zal je hierbij ook de gekozen zoekwoorden moeten gebruiken in de titel, omschrijving en andere attributen.

Wanneer je er niet helemaal zeker van bent welke advertenties irrelevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten, kijk dan naar welke zoekwoorden weinig tot geen impressies krijgen. Staan de zoekwoorden ergens in de content (tekst) van je productvermelding? Zo niet …dan weet je wat jou te doen staat.

Je kan ook nog een stapje verder gaan door “Headline Search ads” te draaien. Wanneer je productvermeldingen aan het optimaliseren bent en werkt aan Amazon advertising, waardoor je met de juiste zoekwoorden nog beter gevonden zal worden op het Amazon platform …is dat een geweldige manier om ermee te gaan starten.

Headline Search ads worden helemaal bovenaan de zoekresultaten getoond, op de mobiele en desktop versie van de Amazon website. Het zijn ook wel de zogeheten “have you considered this product?” ads.

Wanneer je ze op de juiste manier weet in te zetten, en jouw doelgroep weet te targetten kan je meer verkeer en sales genereren …en op die manier een leuk percentage upsells verdienen bovenop je overige Amazon advertising inspanningen.

Schroom niet om verschillende manieren van adverteren uit te proberen, het aanmaken en monitoren ervan zal namelijk ook een leerproces zijn. Je komt er na een poosje achter welke advertentietypes en zoekwoorden het beste werken voor jouw producten en daar zo het meeste uithalen.

Nogmaals …in het begin kan het je bloed, zweet en tranen kosten. Maar met deze handleiding bespaar je jezelf al een hoop moeite. En door het gaande weg gewoon te gaan doen, te leren en optimaliseren zal je beloning alleen maar zoeter zijn. De aanhouder wint (zorg er natuurlijk wel voor dat je blijft aanpassen waar nodig, om tot maximale resultaten te komen) …en dat geldt ook voor het Amazon advertising proces.

6. Verwijder ongewenste zoektermen om kosten te verlagen

Wederom vertoont Amazon advertising ook hier weer gelijkenis met Google Ads. Je wilt echt goed nagaan welke zoekwoorden er gebruikt worden voor jouw advertenties. Ze moeten zo relevant mogelijk zijn en daarbij ook nog eens goed converteren om tot optimale resultaten te komen.

Hoewel Google natuurlijk ook enorm groot is en er vaak wordt gesproken over de continue veranderingen, geldt hetzelfde ook weer voor Amazon advertising.

Je kan zoekwoorden onderverdelen in drie matchtypes. Verder wil je natuurlijk ook niet onnodige kosten maken voor je advertenties, en daarvoor moet je de volgende dingen instellen:

1. Zoekwoord matchtypes
2. Negatieve zoekwoorden

Zoekwoord matchtypes
Gelukkig kan je door het instellen van matchtypes voor zoekwoorden, het onderste uit de kan halen met je Amazon advertenties.

Wanneer je het “broad” (breed) matchtype gebruikt, zal de advertentie getoond worden op alle zoekwoorden die zijn opgegeven …ongeacht in welke volgorde deze staan. Verder kan de advertentie ook worden vertoond bij misspellingen, variaties, synoniemen, gerelateerde zoekwoorden etc. en je zal hierbij gelijk al opmerken dat de kosten zo flink kunnen oplopen …maar de vraag is of ze ook net zoveel conversies (verkopen) opleveren.

Ga je voor “phrase match” dan zal je advertentie getoond worden wanneer de door jouw opgegeven zoekwoorden, in diezelfde volgorde worden ingetikt en gezocht. Wanneer je bv. Micky Mouse t-shirts verkoopt en met Amazon advertising je verkopen wilt gaan boosten op de zoekterm “Micky Mouse t-shirts”, zal je gevonden worden wanneer iemand hier in dezelfde volgorde naar zoekt of het onderdeel uitmaakt van een zoekopdracht, weliswaar natuurlijk wel in dezelfde volgorde zoals “Micky Mouse t-shirts kopen” of “Micky Mouse t-shirt voor kinderen”.

Het “exact match” type is vele malen gerichter dan de voorgaande zoekwoord matchtypes. Je advertentie zal alleen worden getoond wanneer het zoekwoord exact wordt ingetikt er hiernaar wordt gezocht (om hetzelfde voorbeeld aan te halen, alleen dus op “Micky Mouse t-shirts” of wellicht meervoudsvorm (soms ook zoekwoorden die exact hetzelfde betekenen).

Je zou voordeel moeten halen uit zoekwoord matchtypes door ze te proberen, en er de meest winstgevende varianten uit te halen. Verder zal je op die manier ook kosten gaan besparen en wordt het dus een win-win situatie.

Negatieve zoekwoorden
Je kan talloze zoekwoorden gebruiken voor je advertenties en hierbij ook de gewenste zoekwoord matchtypes opgeven. Maar hoe zit het dan met ongewenste zoektermen die jouw advertentie ook laten zien? Het is niet de bedoeling op irrelevante zoekopdrachten te verschijnen en kliks te verspillen.

Wanneer je een “negative exact keyword” gebruikt, zal je advertentie enkel niet worden getoond bij een zoekopdracht met exact en alleen dat zoekwoord (enkelvoud en meervoud).

Je kan ook met negatieve “phrases” zinnen uitsluiten, waarop je advertentie anders wel wordt vertoond …om langere zoekopdrachten die je niet wilt gebruiken voor je advertentie uit te schakelen.

7. Verwijder producten die minder presteren

Na het toespitsen van advertenties, zal je na een poosje deze te laten draaien merken dat sommige beter presteren dan andere. Het is dan zaak, weliswaar op het moment dat er echt wat significante data in beeld is, om de best presterende advertenties te laten draaien en wellicht ook wat meer budget te geven …waar je minder of slecht presterende advertenties gaat verwijderen.

Kijk in je advertentiegroepen en zoek naar advertenties die ronduit niks opleveren en verwijder ze daarna ook.

Op die manier ga je effectief campagnes runnen, en spendeer je alleen budget aan advertenties die ook echt goed presteren + meer verkopen opleveren. En zal je dus ook niet meer geld besteden aan advertenties die wel kliks krijgen, maar weinig tot geen conversies maken. Je kan nu het geld wat anders naar nutteloze advertenties gaat …ten goede besteden aan de best presterende om nog meer uit Amazon advertising te halen en winstgevender te zijn.

8. Je ACoS bepalen

Heb je een groot of klein budget voor marketingdoeleinden …voor het instellen van je budget maakt het niet zoveel uit, want je doet er altijd slim aan bij te houden waar alles geen gaat.

En hierbij is het ook belangrijk je ACoS (Average Cost of Sales) te weten, waarbij je moet nagaan wat alle kosten zijn van een bepaalde voorraad producten …zodat je ook de kosten per item kan bepalen. Op die manier kan je beter bepalen / kijken hoeveel winst je maakt op de producten die je verkoopt.

Verder zal het ook weer verschillen hoeveel winst je zal maken op producten, mede afhankelijk van je doelen. Je wilt natuurlijk altijd zoveel mogelijk winst maken, maar het moet ook realistisch zijn …er daarbij zal jij ook naar het grote plaatje moeten kijken. In sommige gevallen kan het namelijk zo zijn dat je met een nieuwe product de markt opkomt, en in de beginfase meer uitgeeft aan Amazon advertising of zelfs verlies maakt. Het doel is dan om je product goed in de markt te zetten …zodat je op de lange termijn meer winst zal maken.

9. Je CPC monitoren en optimaliseren

In vergelijking met Google Ads is het bij Amazon advertising ook zo dat elk zoekwoord een bepaalde cost-per-click (CPC) heeft. Maar het is niet de bedoeling dat je al na een paar dagen van alles gaat aanpassen. Laat een advertentie minimaal een paar weken staan, zodat je ook echt wat goede data hebt verzameld waar je mee kan werken. Het is goed om er dicht bovenop te zitten en snel dingen aan te passen …maar je zal dit na een klein poosje beter kunnen bepalen en aanpassingen gaan verrichten daar waar nodig.

Wanneer je niet precies weet hoe je CPC biedingen en advertentiekosten verlopen, ga je naar Campaign Manager in jouw Amazon Seller Account. Op die manier kan je bepalen wat wel of niet werkt. En dat is uiteindelijk nodig om advertenties te optimaliseren.Amazon advertising resultaten

Het doel is altijd significant minder geld te besteden aan advertenties dan je verkopen. Wanneer je meer blijkt te besteden aan advertenties dan wat je aan conversies realiseert zal je snel moeten gaan speuren, welke advertenties niet goed lopen en die gaan verwijderen. Zo voorkom je dat er teveel geld aan wordt uitgegeven en kan je het budget gebruiken voor goedlopende advertenties.

Je kan dit doen door de Amazon advertising campagne te openen, en door de verschillende advertentiegroepen te gaan. Wanneer je meerdere advertentiegroepen hebt ga ze dan allemaal na, om hun kliks en impressies te bekijken …zodat je kan beoordelen waar de nodige aanpassingen moeten worden verricht. En welke gelijk kunnen worden verwijdert.

Ga ook na welke zoekwoorden je veel geld kosten, en kijk vervolgens of ze binnen die advertentiegroep ook veel verkopen opleveren. Je wilt die er het eerste uitpikken gezien het feit mensen er veel op klikken. En wanneer die kliks niet tot verkopen leiden weet je dat zoekwoorden verwijderen de volgende stap is in het proces.

10. Strategie en productdetails optimaliseren voor Amazon Prime

Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen gebruik maken van Amazon Prime. Het is zo populair geworden dat de meeste online shoppers nu het idee hebben dat alle verkopers aan de eisen van deze dienst voldoen. En dat is wel een belangrijk dingetje om te weten.

Want zou het niet zonde zijn alles te optimaliseren, om aan het einde van de race en vlak voor de finish te verliezen van een verkoper die wel is aangepast op Amazon Prime?

Het aanbieden van “Amazon Prime Shipping” en hierbij ook de nodige kortingen aan te bieden zal je namelijk een voordeel geven op andere verkopers, of in ieder geval meer in de race mee laten gaan. Je zal merken dat er een verschil zit in conversies, wanneer het goed wordt toegepast. En het is voor alle verkopers belangrijk die metric goed op orde te krijgen, niet alleen om meer verkopen te draaien …maar ook omdat het een belangrijke factor is, waarop Amazon je beoordeelt en zal ranken.

Zorg er ook voor dat je kortingen echt legitiem zijn, en niet alleen maar bedoeld zijn om nieuwe klanten te lokken …het kan je namelijk klanten kosten wanneer ze dit doorkrijgen.

Verder zal het maken van deze aanpassingen effect hebben op je overhead, verzendingen, en tevens andere prijs-gerelateerde zaken. Maar aan het einde van de rit leveren ze wel meer verkopen op, bij een goede uitvoering ervan. En dat is uiteindelijk het grotere doel!

11. Amazon Alexa Voicesearch

Bij het optimaliseren van je Amazon advertising strategieën, zal je vandaag de dag (en ook zeker naar de toekomst) ook bezig moeten zijn met Voicesearch, waarvan de populariteit stijgt naarmate Siri en Alexa geavanceerder worden.

Echter, Alexa heeft nog een extra voordeel in dit speelveld, namelijk dat “zij” direct integreert met de Amazon store. Op die manier kunnen mensen tijdens het koken, sporten of andere activiteiten producten en merken opzoeken. Het is dus niet zo dat iedereen op dezelfde (georganiseerde) manier naar dingen zoekt op Amazon.

Want er zijn best een hoop mensen die op een andere manier zoeken, waarbij Amazon Alexa Voicesearch een zeer populaire methode is. Je zal dus producttitels, productomschrijvingen en andere details moeten optimaliseren voor klanten die met Voicesearch zoeken naar producten en merken. Op die manier zal je namelijk ook door die groep beter gevonden worden.

Wil jij ook starten met Amazon PPC advertising?

Je weet nu hoe Amazon advertising werkt en we hebben je laten zien hoe je adverteren op Amazon winstgevender kan maken. Het is belangrijk de tips op te volgen, en alles goed te monitoren om er ook echt alles uit te halen. We geven je hieronder nog een snelle extra “overview” met tips mee:

• Indien de CPC van een zoekwoord boven de gewenste kosten per klik uitkomt om zo (in de beginfase) meer te worden vertoont, zal het bod gaande weg moeten worden verlaagt naar een wenselijke ratio tussen kosten en opbrengsten (verkopen) zodat je op die “sweetspot” uitkomt.
• Wanneer je hier ver onder zit, kijk dan of verhogen van het CPC-bod zal leiden tot meer bereik en verkopen …door het zorgvuldig testen ervan
• Zitten er zoekwoorden tussen die geen verkopen of impressies krijgen, verhoog het CPC-bod dan voor een korte periode om te zien of het zoekwoord vervolgens wel geactiveerd zal worden.
• Maar heb je zoekwoorden die meer kosten dan ze aan verkopen (conversies) opleveren …verwijder deze zoekwoorden dan uit je Amazon advertising campagnes en geef je budget uit aan de wel succesvolle.

Track je Amazon advertising campagnes op deze manier, om ervoor te zorgen dat je budget goed wordt uitgegeven en alles volledig geoptimaliseerd is. Wil je een nieuw zoekwoord toevoegen aan een campagne? Overweeg dan in het begin een hoger CPC-bod in te stellen om (snel) meer kliks te genereren en naast verkopen ook data in te winnen, waarmee je verder kan optimaliseren.

Nadat je merkt dat een zoekwoord winstgevend is, kan je gaan optimaliseren door je CPC-bod te verlagen en de beste CPC te vinden zodat je marges groter worden.

Wil je meer weten over Amazon advertising en alle fijne kneepjes leren om winstgevend te zijn? Dan kan je ook altijd contact met ons opnemen, we helpen je daarmee graag verder! Start vandaag nog met Amazon advertising en ontdek hoe je met goedlopende campagnes uiteindelijk nog veel meer kan gaan verdienen.

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies