Amazon ads worden steeds duurder zonder de juiste strategie!
Amazon ads worden steeds duurder zonder de juiste strategie!
26 juli 2021 

Amazon ads worden steeds duurder zonder de juiste strategie!

Wanneer jij verkoopt op Amazon snap je ook zeker de kracht achter Amazon Sponsored Ads …klanten zullen namelijk meer klikken op je productvermeldingen, en ook vaker aankopen doen via jouw productpagina. En om je daarbij te helpen, hebben we een interessant artikel geschreven over Amazon Advertising zodat je makkelijker die topposities kan bereiken.

Echter …in dit artikel gaan we het hebben over een stijgende trend, want op dit moment worden Amazon ads steeds duurder.

Zo kost adverteren met Amazon ads momenteel gemiddeld 1,20 per klik, een stijging van 30 procent van 0,93 dollar aan het begin van het jaar en een stijging van meer dan 50% op jaarbasis. En dat heeft natuurlijk te maken met de extreem stijgende vraag naar die Amazon ads …meer dan er advertentievoorraad op en buiten Amazon is waarbij dus vraag en aanbod de prijs opdrijven, en advertentieprijzen hierdoor ook simpelweg blijven stijgen.

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kosten per klik (CPC) in 2020 nog 0,85 dollar was …en zo is er dan ook een duidelijk trend zichtbaar, met een flinke stijging in de kosten per klik voor Amazon ads. In begin mei bereikte de advertentiekosten (kliks) nog een dieptepunt met zo’n gemiddeld 0,70 cent per klik voor je Amazon advertenties. Het herstelde zich echter medio september en bereikte vervolgens drie opvallende pieken: Prime Day in oktober, Black Friday en Cyber ​​Monday in november en kerstinkopen in december. Daarna werd de CPC voor het grootste deel van het eerste kwartaal van 2021 vastgesteld op ongeveer 0,90 dollar. Je ziet dan ook dat er flinke groei wordt doorgemaakt, en de vraag hand in hand met de “cost per click” dan ook recordhoogtes aan het bereiken is …en dat zorgt ervoor dat advertentiecampagnes natuurlijk ook duurder worden, al kan het je aan de andere kant vanzelfsprekend veel winsten opleveren door groei in verkopen welke je ermee kan maken.Amazon ads ACOS

En de gemiddelde “Advertising Cost of Sale” (ACoS) waren 22% in 2020. ACoS is de totale advertentie-uitgaven gedeeld door de totale advertentie-verkoop. Het begon 2021 op 25% en is nu gestegen tot meer dan 30%. Toch is de gemiddelde conversieratio, het percentage klikken dat een advertentie omzet in verkopen, relatief stabiel gebleven op 12% – 13% …met andere woorden, er zal nog steeds flink rendement gehaald kunnen worden met die Amazon ads (echter prijzen zien dus wel een toename). De “Cost of Sale” waren dus 6 tot 7 dollar in 2020, maar zijn gestegen naar 9 tot 10 dollar …er zijn acht klikken nodig tegen een gemiddelde prijs van 1,20 dollar om één verkoop te genereren, een stijging van 0,85 dollar …en dat kan je natuurlijk wel gaan merken, naarmate jij veel advertenties hebt draaien op Amazon en ook de marges vrij strak zijn …want dan zal je moeten gaan rekenen of het nog wel rendabel is en blijft om je Amazon ads te laten runnen. Het is namelijk altijd belangrijk bij dit soort stijgingen jouw Amazon advertenties opnieuw te evalueren en het niet zomaar op zijn beloop te laten …want dat kan je aan het einde van de rit duur komen te staan. Zorg ervoor dat je goed uitrekent of die nieuwe verhogingen van adverteren op Amazon ertoe leiden dat je nog steeds winst maakt met je advertenties, want op die manier zal je er ook de vruchten van blijven plukken en geen verlies draaien.

Overigens zijn de advertentiekosten in alle Amazon-markten vrijwel identiek veranderd (en dus laten ze vrij universeel prijsstijgingen zien), niet alleen in de VS. Dezelfde trend van dalende CPC in mei 2020, pieken tijdens feestdagen aan het einde van het jaar en stijging in de afgelopen maanden is zichtbaar in andere markten zoals Japan en Europa.

Amazon heeft de meeste widgets op haar website en app omgezet in betaalde advertentievoorraad. Het heeft het aantal advertenties in de zoekresultaten echter al een tijdje niet verhoogd (wellicht is de reden hierachter dat het anders te vol raakt en organische zoekresultaten niet de aandacht krijgen die ze verdienen). Aangezien het grootste deel van de advertentie-uitgaven op Amazon bestemd is voor gesponsorde productresultaten in de zoekresultaten, is de CPC gestegen naarmate meer merken adverteren op Amazon. Steeds meer gevestigde bedrijven en uiteraard ook nieuwe verkopers zien namelijk het nut in van de Amazon ads en met welke kracht ze verkopen een boost kunnen geven. Desalniettemin zijn de advertentieprijzen voor alle Amazon-advertentietypen gestegen en is dus een duidelijke “overall” trend te zien in de populariteit om met advertenties de verkopen eens flink op te drijven.

Het mag verder duidelijk zijn dat grote merken met diepe zakken, hun advertentiebudgetten naar Amazon brengen om er daar met Amazon ads mee te adverteren …en dat soort grote partijen kunnen het zich dan ook makkelijk veroorloven en hiermee wellicht concurrentie met minder diepe zakken uit de markt duwen met die stijgende advertentieprijzen. Hetzelfde gebeurde op Google en Facebook, de andere twee toonaangevende advertentieplatforms.

En daarom is het uiterst belangrijk te kijken hoe jij jouw strategie (wellicht) dient aan te passen aangaande de prijsstijgingen. Want uiteindelijk zal het voor de meeste nieuwe of kleine verkopers (in verhouding tot de merken die Amazon domineren in een niche) niet interessant zijn in een prijzenoorlog te belanden en hierdoor minimale of zelfs geen winstmarges meer te pakken. Je kan dan beter checken of er andere manieren zijn om je strategie aan te passen, bv. met de verkoop van een private label waarop je meer winstmarge maakt en waarvoor de concurrentie ook lager is dan bij andere producten.

Adverteren draagt ​​verder natuurlijk ook bij aan de “Customer Acquisition Costs” (CAC). Voordat advertenties bekendheid kregen, was de CAC op Amazon doorgaans 15% …de transactiekosten die het in rekening brengt voor elke verkoop (vanwege de aard van Amazon betalen merken meestal een CAC-prijs voor elke bestelling, in plaats van deze over de tweede en verder orders te besteden). Adverteren heeft die Customer Acquisition Costs nu echter ver boven de 20% gebracht, en het zal alleen maar hoger worden.

Amazon ads prijsstijgingen zal je dus moeten incalculeren …

Amazon ads duurderHoewel er dus een fikse stijging te zien is omtrent de gemiddelde CPC prijs voor Amazon ads, betekent het niet dat elke verkoper op Amazon gelijk in de problemen komt. Toch is het wel iets om goed van op de hoogte te zijn …want je zal sowieso al goed moeten kijken of je advertenties rendabel zijn op Amazon, en met zo’n prijsstijging kan er veel veranderen in de winst die je kan maken op producten welke jij verkoopt.

Er bestaat een reële kans dat wanneer jij populaire merken verkoopt, met minimale winstmarges gezien de concurrentie ervan …jij goed zal moeten checken of er met die verhogingen nog wel een boterham te verdienen valt voor je met adverteren via Amazon.

Wanneer jij bv. een private label verkoopt is de kans aanzienlijk hoger dat je niet of minder in de problemen komt …omdat winstmarges dan een stuk hoger liggen en de klap van verhoogde advertentiekosten wellicht opvangt.

Check ook of er nog processen zijn die je kan optimaliseren, waardoor je misschien niets of minder werkt van de prijsverhogingen …misschien haal je er wel zelfs meer uit door verbeteringen door te voeren (iets wat je natuurlijk los van de prijsverhogingen altijd moet doen om rendabeler te worden).

Kortom, zorg ervoor dat je de ontwikkelingen in de gaten blijft houden want misschien stijgen de advertentiekosten nog wel verder en dan is het zaak dat je hier snel actie bij onderneemt indien dat uiteraard noodzaak is om rendabel te blijven met de verkoop van jouw fantastische producten op het Amazon platform …succes!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen