Amazon account is geschorst: wat moet je doen?
Amazon account is geschorst: wat moet je doen?
24 november 2022 

Amazon account is geschorst: wat moet je doen?

Als je Amazon account geschorst is, is het eerste wat je moet onthouden dat het niet het einde van de wereld is.

Je kunt eerst je Amazon verkopersaccount weer inschakelen. Dat kan, maar het kost tijd en werk. Om het terug te krijgen moet je gewoon de juiste stappen zetten.

Ten tweede ben je niet de enige. Van elke verkoper kan zijn Amazon-account geschorst worden, ongeacht hoeveel verkopen ze doen, hoe goed hun reputatie is, of hoe goed ze het doen. Helaas kan elke verkoper wakker worden met een e-mail waarin staat dat Amazon zijn account heeft geschorst.

Lees in onze gids waarom Amazon je account kan opschorten en hoe je het weer aan de praat krijgt.

Wat betekent "Amazon Account geschorst"?

Als Amazon je account opschort, kun je een tijdje niet verkopen op Amazon. Gedurende deze tijd verbergt Amazon alle aanbiedingen van je producten, zodat het winkelend publiek ze niet kan zien.

Meestal gebeurt dit omdat je de servicevoorwaarden van Amazon (Amazon Seller Terms of Service) hebt overtreden. Amazon kan je ook schorsen als je niet voldoet aan hun normen voor verkoopprestaties.

Als Amazon je account sluit, krijg je daar een e-mail over. Je kunt dan niets meer verkopen totdat ze je Amazon verkopersaccount hebben hersteld.

Er zijn verschillende manieren om een account te schorsen. Afhankelijk van het type schorsing moet je je beroep op de juiste manier naar het team van Amazon sturen.

Wat zijn de verschillende soorten account schorsingen?

Er zijn verschillende niveaus van accountdeactivering, van een tijdelijke schorsing tot een totale ban. Meestal kun je in beroep gaan om je account terug te krijgen. Maar als je account verbannen is, kan dit moeilijk zijn.

Er zijn vier soorten schorsing van Amazon-accounts: 

  • Gedeactiveerd
  • Geschorst
  • Geweigerd
  • Verbannen.

Amazon account gesloten

Als Amazon je account deactiveert, kun je er niet meer op verkopen. Vaak sluiten ze je account af omdat ze denken dat het verbonden is met een ander account waar Amazon je niet op laat verkopen. In dat geval heb je 90 dagen de tijd om beroep aan te tekenen bij Amazon.

Amazon geschorst account

Bij dit soort schorsing werkt je account niet meer. Als je zo'n bericht krijgt, kun je misschien je account terugkrijgen. Daarvoor moet je contact opnemen met Amazon en vragen of ze je account weer kunnen inschakelen. Zoek uit wat er aan de hand is. Beloof de fout te herstellen en kom met een POA die duidelijk en overtuigend is (Plan of Action).

Amazon account geweigerd

TeeMarket mag je geen account geven als je er al om gevraagd hebt en afgewezen bent. Als dit gebeurt, kun je nog steeds wijzigingen aanbrengen in je POA en deze opnieuw indienen. In dit geval moet je het beleid van Amazon hierover bekijken en bedenken waarom ze je plan niet goed vonden.

Amazon heeft account verboden

Dit betekent dat Amazon je account heeft gesloten. In deze situatie is het niet waarschijnlijk dat Amazon je weer toegang geeft tot je account.

Waarom heeft Amazon mijn account gesloten?

Waarom heeft Amazon mijn account gesloten

In feite kan Amazon je voor twee verschillende soorten dingen schorsen. Ten eerste schorsen ze je als je je niet houdt aan een van hun vele regels en beleid. Ten tweede kan schorsing een gevolg zijn van te weinig doen.

Je account kan worden geschorst als de kwaliteit van je producten laag is of als je artikelen verkoopt die niet zijn toegestaan. Slechte accountgegevens en slechte klantenservice kunnen ook leiden tot schorsing.

Goederen van slechte kwaliteit

Als je artikelen van lage kwaliteit verkoopt, kan dit een reden zijn om je account te schorsen. De regels van Amazon over productkwaliteit en authenticiteit zeggen dat artikelen die kapot zijn of onderdelen missen ook van lage kwaliteit zijn. Ook kun je gebruikte spullen niet als gloednieuw verkopen. Amazon laat je ook geen producten opvoeren waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Artikelen met beperkingen

Het verkopen van producten die niet zijn toegestaan is een andere reden voor de schorsing. Er zijn bepaalde soorten producten die je alleen op Amazon kunt verkopen als Amazon je daar toestemming voor geeft. De regels verschillen per markt en zijn afhankelijk van de wetten van elk land. De lijsten met beperkte categorieën in de VS en de EU zullen dus niet hetzelfde zijn.

Verboden en illegale goederen

Dit is niet hetzelfde als producten die niet zijn toegestaan. Je kunt niets verkopen dat illegaal of tegen de wet is, maar met toestemming van Amazon kun je verboden producten vermelden.

Producten die nep, niet origineel of illegaal zijn, zijn niet toegestaan. Als je een van deze producten verkoopt, zal Amazon je account waarschijnlijk verbieden.

Intellectuele eigendomsrechten negeren

Amazon neemt het auteursrecht en andere intellectuele eigendomsrechten zeer serieus. Ze zeggen dat verkopers ervoor moeten zorgen dat hun producten legaal zijn om te verkopen of door te verkopen. Ook moeten ze zich houden aan alle auteursrechten, patenten, handelsmerken en publiciteitsrechten. Met andere woorden, ze moeten zich houden aan Amazons beleid inzake intellectueel eigendom voor verkopers.

Als je nieuw bent met verkopen op Amazon, kun je het beste beginnen met producten waarop geen intellectuele eigendomsrechten rusten.

De regels van Amazon voor verkopers overtreden

Amazon verwacht dat alle verkopers zich aan de ToS houden. Maar er zijn veel regels die je misschien niet kent. Dit kan ertoe leiden dat je account wordt gesloten. Lees de ToS goed door om schorsing zoveel mogelijk te voorkomen.

Ondergemiddelde accountprestaties

Amazon wil dat je verkopen succesvol zijn. Dit komt omdat ze naast jou geld verdienen. Hoe meer je verkoopt, hoe meer winst zij maken. Dit is een van de redenen waarom ze je accountgegevens zo goed in de gaten houden. Als ze omlaag gaan, bekijkt Amazon de situatie en kan je vragen om een plan hoe je je prestaties kunt verbeteren.

Diensten voor klanten die niet erg goed zijn

In feite is Amazon een klantgericht bedrijf. Ze verwachten dus dat verkopers klanten goed behandelen. Voor FBA-verkopers zal Amazon in sommige situaties de klantenservice namens jou afhandelen, maar je moet er wel voor betalen.

Als het gaat om klantenservice zijn zaken als late zendingen, het annuleren van bestellingen, en het niet goed kunnen praten met klanten allemaal tekenen van een probleem. Accounts kunnen ook gesloten worden als ze te veel negatieve beoordelingen hebben.

Onjuiste informatie op de productpagina

Als de informatie of beschrijving van je listing verkeerd is, ontbreekt of misleidend is, kan Amazon je account schorsen. Een andere reden kan het geven van verkeerde gegevens zijn, zoals verkeerde UPC-codes.

Recensies of pagina's voor concurrerende producten gebruiken om te misleiden

Als Amazon denkt dat je bedriegt met recensies of krediet neemt voor andermans listings, kun je geschorst worden. Amazon wil dat je anderen met respect behandelt.

Meer dan één account aanmaken

Amazon staat niet toe dat dezelfde persoon hetzelfde artikel verkoopt via meerdere verkopersaccounts. Als ze erachter komen, schoppen ze je eruit.

Hoe krijg ik mijn Amazon Verkopersaccount terug?

Kortom, je moet uitzoeken waarom je account is geschorst, uitzoeken hoe je het probleem kunt oplossen, en Amazon overtuigen om het terug te brengen.

Als je weet waarom, bekijk dan de regels van Amazon hierover. Maak een overtuigend Plan van Aanpak met opsommingen en een duidelijke uitleg van hoe je van plan bent het probleem op te lossen. Stuur je POA ter beoordeling naar Amazon's Seller Performance Team.

Doe het niet te snel. Denk goed na over wat je gaat zeggen, zodat je de POA niet opnieuw hoeft in te sturen. Ze moeten zeker weten dat het opheffen van de schorsing een goed idee is. Als ze zien dat je beter wilt worden, zullen ze je graag een kans geven.

1. Het plan van aanpak moet volledig en duidelijk zijn.

2. Wees niet te langdradig (gebruik kogels).

3. Neem stappen voor het doorvoeren van de noodzakelijke veranderingen.

4. Geef Amazon een goede reden om een schorsing op te heffen.

5. Doe wat Amazon zegt.

Hoe stap voor stap account herstellen:

1. Bekijk hangende support tickets en handel ze af.

2: Zoek uit waarom je account is afgesloten.

3. Lees de Amazon regels hierover.

4. Dien een beroep in dat goed geschreven is.

5. Maak een actieplan dat duidelijk is en je vertrouwen geeft.

6. Breng veranderingen aan om te voorkomen dat je opnieuw geschorst wordt.

7. Wees professioneel en laat zien dat je bereid bent om samen te werken.

Dingen die je moet vermijden bij het terugvorderen van je Amazon account:

1. Overhaast je beroep niet.

2. Stuur het team van Amazon niet elke dag e-mails, wees geduldig.

3. Mail of praat niet met verkopersondersteuning via je verkopersaccount.

4. Vermijd het beschuldigen van shoppers.

5: Maak nooit een nieuwe account aan.

6. Maak valse facturen.

7. Wees niet onbeleefd tegen het verkoper-prestatieteam.

8. Dreig Amazon nooit met een gang naar de rechter.

Hoe voorkom je dat je Amazon Account wordt geschorst?

Hoe voorkom je dat je Amazon Account wordt geschorst

Meestal betekent schorsing dat je een van de vele regels van Amazon hebt overtreden. Amazon schorst je in plaats van je te bannen omdat het wil dat je actie onderneemt en het probleem oplost.

Hoe voorkom je dat je Amazon account gesloten wordt

Houd de statistieken van je account in de gaten, verkoop artikelen van hoge kwaliteit en lees de regels van Amazon over illegale, gevaarlijke of andere producten die niet zijn toegestaan en verkoop ze niet.

Optimaliseer je listing; denk na over wat het Amazon schorsingsbericht betekent; ken het Amazon verkopersbeleid; verbeter je klantenservice en fulfillment management; ga om met klantenfeedback en negatieve recensies; open niet meerdere accounts voor hetzelfde artikel.

Conclusie

Het schorsen van een Amazon account is een pijnlijke zaak om mee te maken. Bedenk dat dit meestal een teken is dat Amazon wil dat je je prestaties verbetert of hun regels volgt. Meestal kun je je account terugkrijgen door een Plan van Aanpak op te stellen dat laat zien hoe je het probleem gaat oplossen.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen