Amazon A/B Testen: Een stap-voor-stap handleiding voor het uitvoeren van splittesten voor Amazon producten
Amazon A/B Testen: Een stap-voor-stap handleiding voor het uitvoeren van splittesten voor Amazon producten
21 november 2022 

Amazon A/B Testen: Een stap-voor-stap handleiding voor het uitvoeren van splittesten voor Amazon producten

Hoe kun je weten wat klanten doen als er miljoenen producten op het online platform zijn en er veel verschillende factoren zijn om rekening mee te houden?

Je kunt split testen op Amazon gebruiken om je productnaam, productbeschrijving of zelfs hero image (header) te vergelijken om te zien wat het beste werkt.

Als je weet wat werkt, kun je beslissingen nemen die leiden tot meer conversies en meer omzet/winst.

Als je online goederen verkoopt, kun je alles testen, dus waarom zou je sommige belangrijke zaken aan het toeval overlaten? Door een artikel te A/B-testen kun je ervoor zorgen dat je Amazon productpagina's perfect zijn. Dus, in deze blogpost zullen we het hebben over wat A/B testen is, hoe je een product kunt testen, en de verschillende tools die je kunt gebruiken om A/B testen op Amazon te doen.

Wat is A/B testen op Amazon?

Als we één zin zouden moeten kiezen waar alle online marketeers naar leven, dan zou dat zijn: "Test alles." Waarom iets aan het toeval overlaten als alles precies gemeten en gevolgd kan worden? Of nog erger, aan je instinct. Probeer alles uit. En probeer dan alles nog eens!

Je kunt dit doen door split testen te doen, ook wel A/B-tests genoemd. Dit is een manier om gecontroleerde en willekeurige experimenten uit te voeren tussen twee of meer versies van een e-mail, winkel of website, waarbij je metrics vergelijkt zoals conversies, sessies, conversiepercentage en het belangrijkste winst.

Bij het A/B testen van een website kies je meestal een element van een pagina om te verbeteren, zoals het ontwerp van de homepage, maak je twee (of meer) versies van deze pagina, en gebruik je ze allebei tegelijk om te zien welke de beste resultaten oplevert. Sommige kopers zullen dus het eerste ontwerp zien en anderen het tweede.

Toch is split testing een beetje anders voor Amazon handelaren. Ten eerste moet je elke versie van je productvermelding een bepaalde tijd alleen laten draaien, omdat je niet verschillende versies tegelijk kunt uitproberen. Maar handelaren die zich hebben aangesloten bij AMZ Brand Registry kunnen nu tegelijkertijd split testen van hun pagina's doen met behulp van de functie Manage Your Experiments van het platform.

Hoe test je producten op Amazon?

Hoe test je producten op Amazon

Er zijn veel manieren waarop verkopers splittesten kunnen doen op de marktplaats. Als je geen deel uitmaakt van de AMZ Brand Registry oplossing, zul je handmatig moeten testen. Maar als je deel uitmaakt van dit programma, kun je de optie "Beheer je experimenten" gebruiken die het platform je geeft. Ook kun je software van derden gebruiken voor Amazon A/B testen.

Het traditionele Amazon split testen (A/B testen van productpagina's op AMZ met de hand) kan tijd kosten, maar het kan je winst en verkoop drastisch verhogen. Om dit te doen, hoef je alleen maar listing-metrics op te nemen met de huidige versie van je product listing voor een bepaalde tijd, zoals een maand, verander dan één ding en neem je metrics opnieuw op. Vergelijk vervolgens de resultaten van de twee tijdsperioden om te zien welke listingmethode beter werkte.

Je kunt de statistieken van je Amazon listing vinden door naar je Seller Central profiel te gaan, op Reports te klikken en dan Business Reports te kiezen. Zoek vervolgens "Detail Page Sales and Traffic by Child Item" in je linkermenu. Er komt een spreadsheet met veel kolommen met informatie, zoals Bestelde Eenheden, Productverkoop, Sessiepercentage (je conversiepercentage), Koopvakpercentage en Sessies. Hier kun je ook de data kiezen waarop je het rapport wilt zien.

Houd er rekening mee dat je slechts één parameter tegelijk kunt veranderen om je resultaten nauwkeurig te houden. Kies ook een lange volgperiode, want je krijgt geen nauwkeurige resultaten als je je listing na een paar dagen of zelfs een week verandert.

Amazon A/B tests met de Manage Your Experiments optie

Met deze oplossing kun je gelijktijdig A/B-tests doen op AMZ. Helaas kunnen alleen mensen die in het Amazon Brand Registry programma zitten er gebruik van maken. Het laat verkopers traditionele splittesten doen, waarbij sommige bezoekers de ene versie van de productvermelding zien en anderen de andere. Met dit hulpmiddel kun je verschillende titels, A+ inhoud en de belangrijkste productafbeeldingen bekijken.

Om het te gebruiken moet je naar het tabblad Merken gaan en klikken op Experimenten beheren als je een merkgeregistreerde handelaar bent. Kies vervolgens het type experiment, kies een artikel dat je wilt testen, vul alle informatie in die in je test wordt gebruikt, en stel de duur ervan in. Begin met te klikken op Schedule Experiment.

Interessant is dat je niet tot het einde van je experiment hoeft te wachten om te zien hoe het ging. In plaats daarvan kun je er na een week naar kijken.

Hulpmiddelen voor splittesten van Amazon listings

Je kunt software en testprogramma's van derden gebruiken naast de A/B testtools van AMZ. Listing Dojo, PickFu en Splitly zijn bijvoorbeeld enkele van de populairste split testing tools op de markt op dit moment.

Toch kun je je bedrijf verbeteren door meer te doen dan alleen het optimaliseren van product listings.

Waarom je Amazon listings split testen?

Waarom je Amazon listings split testen

Spittesten op AMZ zijn belangrijk om te leren wat werkt voor je conversies en wat veranderd moet worden. Met A/B testen of splittesten van je marketingstrategie op het platform kun je ook verschillende variabelen uitproberen en dingen leren die je kunt gebruiken voor al je AMZ items en product listings. Laten we dus eens kijken naar enkele van de belangrijkste voordelen van deze aanpak:

1. Verlaagt het aantal mensen dat niet terugkomt

Verkopers besteden veel tijd en moeite aan de pagina's van hun websites. Toch kan het zijn dat winkelend publiek je winkel verlaat zonder de pagina's of inhoud te bekijken. Als het bouncepercentage van je website omhoog gaat, is het tijd om wat veranderingen aan te brengen. Je kunt bijvoorbeeld de lettertypen, koppen of pagina's veranderen. Wat je ook verandert, door te testen kun je de beste combinatie van parameters vinden om je bezoekers lang genoeg op je site te houden en de kans op een verkoop te vergroten.

2. Verhoogt het aantal verkopen

Split tests zijn een goede manier om inhoud te bedenken die misschien meer websitebezoekers ertoe brengt iets te kopen. Maar alleen als je je campagnes zorgvuldig plant en ze voldoende tijd geeft. Het wordt gemakkelijk om te zien wat voor jou het beste werkt en waar je meer moeite voor moet doen. Soms kost het wat meer tijd, maar het evalueren van de hele aanpak is het waard als het je helpt meer leads te krijgen als het goed gedaan wordt.

3. Het helpt ontwerpers goede beslissingen te nemen.

Bij het maken van je website en het uiterlijk van je merk moet je ook nadenken over wat je gebruikers willen. A/B-tests helpen je uit te zoeken of je website probleemgebieden heeft en welke versie je doelgroep het meest geïnteresseerd krijgt.

Met splittesten kun je je website in detail bekijken, inclusief de lay-out en tekst op plaatsen als ondertitels, koppen, call-to-action knopberichten, beschrijvingen, enzovoort. Het laat je ook kijken naar de kleuren, logo's, foto's en video's op je platform.

4. Omnifunctioneel

A/B-tests kunnen je helpen uit te zoeken wat je klanten het leukst vinden. Dit hulpmiddel laat je kijken naar de lay-out, tekst en afbeeldingen van een website, en het kan ook helpen bij je offline marketing- en promotie-inspanningen. Met behulp van A/B-testen kunnen verkopers uitzoeken wat het beste werkt voor hun advertenties en waar ze de plank misslaan.

5. Minimaliseert risico's

Het toevoegen van grote veranderingen aan je website kan je veel kosten, en soms kan een grote verschuiving in je strategie ook veel kosten. Maar met A/B-testen kun je meer te weten komen over je doelmarkt voordat je een grote beslissing neemt. Kortom, het helpt je onnodige risico's te vermijden en je publiek zo effectief en efficiënt mogelijk te bereiken.

Denk bij het plannen van je campagnes aan zaken als de feestdagen, het feestseizoen en andere dergelijke gebeurtenissen als je de test doet, want veel externe factoren beïnvloeden hoe mensen handelen.

6. Helpt om hogere waarden te krijgen

Als je hard blijft werken, kunnen A/B splittesten je helpen om meer geld te krijgen voor je diensten of producten. Als je bijvoorbeeld merkt dat een bepaald ontwerp goed werkt voor je goedkopere producten of diensten, moet je meer splittesten gebruiken om een betere versie te krijgen. Op je beurt zou je ook enkele van de duurdere producten en diensten moeten testen. Met een paar trucs en goede tests kunnen verkopers op het punt komen waar ze de opdracht krijgen, waar klanten bereid zijn te betalen, en waar hun producten de beste waarde bieden.

Laatste gedachten over Amazon's Product Testen

Een kleine verandering in je AMZ listing kan je duizenden dollars maken of verliezen. Je moet verschillende onderdelen van je productpagina's testen om er zeker van te zijn dat ze volledig geoptimaliseerd zijn, zodat je je concurrenten voor kunt blijven en je bedrijf kunt laten groeien. Doe je dat niet, dan kun je omzet verliezen.

We hopen dat dit artikel je heeft laten zien waarom A/B-testen belangrijk is op Amazon. Zo, je bent nu klaar om een split test te doen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen