Adverteren op LinkedIn? 5 tips om jouw advertenties succesvol te maken!
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juli 2020 

Adverteren op LinkedIn? 5 LinkedIn Campagne tips om jouw advertenties succesvol te maken!

Iedereen met een expertise, is vast en zeker ook wel bekend met LinkedIn. Het is een platform waarop je met andere professionals contact kan maken, vragen kan stellen of juist oplossingen zal bieden binnen jouw niche. En het is natuurlijk ook leuk wanneer je er nieuwe samenwerkingen mee kan starten.

Maar wist je ook dat LinkedIn adverteren steeds populairder wordt? Wellicht vraag je jezelf af of het wel echt nodig is om ook nog een LinkedIn campagne te voeren, er zijn immers al zoveel andere manieren waarop je kan adverteren. Vergis je niet …LinkedIn is een sterk platform om advertenties op te draaien.

We gaan in dit artikel laten zien hoe je zo’n LinkedIn campagne opzet, welke advertentie-types er zijn en geven je 5 waardevolle tips mee om er alles uit te halen. Hieronder ga je stap voor stap leren hoe alles werkt …ben je al nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder om ook te starten met adverteren op LinkedIn!

Hoe ga je adverteren op LinkedIn?

Een LinkedIn Campagne starten is feitelijk een 2-stappen proces, namelijk een campagne opzetten en advertenties creëren …en vervolgens ben je klaar om LinkedIn adverteren in werking te zetten. We gaan je hieronder alle stappen laten zien om te starten met adverteren op LinkedIn.

1. Maak je LinkedIn Ad Campagne

Je zal niet, zoals iedereen misschien denkt, een LinkedIn campagne maken vanaf het LinkedIn platform dat je wellicht met regelmaat gebruikt om met andere professionals contact te leggen. Maar je gaat dit doen via een ander platform (van LinkedIn) namelijk LinkedIn Marketing Solutions (link: https://business.linkedin.com/nl-nl/marketing-solutions/ads) …bezoek deze pagina en klik op de “Create Ad” (Advertentie maken) button.

Adverteren op LinkedIn voorbereidenVanaf dat punt bent je genoodzaakt een “LinkedIn Campaign Manager” account aan te maken (wanneer je die nog niet hebt natuurlijk). Zorg er ook voor dat je hier jouw “LinkedIn Company Page” invult, wanneer je een bedrijfspagina hebt op het LinkedIn platform.

Je zal vervolgens doorgestuurd worden naar het member dashboard. Wanneer je nog geen betalingsopties hebt ingevoerd, zal je dit eerst moeten doen om volledig toegang te krijgen tot je account (maak je geen zorgen, er zal niks in rekening worden gebracht …pas op het moment dat je ook echt een LinkedIn campagne gaat draaien en start met LinkedIn adverteren).

Op je dashboard, of “Campaign Manager” zoals het officieel heet, zie je een call-to-action (CTA) met “Create Campaign”. Na het klikken van die button zal deze je doorsturen naar een pagina waar een LinkedIn campagne kan worden opgezet (om later advertenties in aan te maken).

Je zal nu om te beginnen een “Campaign Group” aanmaken en je campagne een naam geven. Campagne groepen helpen je LinkedIn campagnes beter te organiseren, je kan hiervoor de bestaande “Default” groep gebruiken of een compleet nieuwe groep aanmaken indien je dit liever wilt.

Voor wat betreft de campagne namen, deze zijn alleen zichtbaar voor iedereen die aan de campagne werkt. We raden je dan ook aan voor informatieve namen te gaan die duidelijk zijn voor iedereen die eraan werkt …zo blijft alles namelijk helder en tevens overzichtelijk.

Gebruik dus woorden, waaruit iedereen in een oogopslag af kan leiden om welke campagne het gaat. Wanneer je een campagne groep en campagne naam hebt aangemaakt kan je gaan starten met het instellen van je LinkedIn campagne.

Heb jij vragen over adverteren op LinkedIn? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

2. Bepaal je LinkedIn Ad Campagne doel

Het eerste wat je zal moeten doen is een doel voor de LinkedIn Campagne bepalen (ofwel een “objective” instellen ervoor). Dit helpt je namelijk nog beter aanpassingen te maken om bepaalde doelstellingen te bereiken met LinkedIn adverteren, leiden tot de beste ROI voor je ingestelde doelen en zorgen ook voor heldere rapportages.Adverteren op LinkedIn doelstelling

Er zijn hiervoor eigenlijk 3 overkoepelende thema’s: Awareness, Consideration en Conversions. Onder deze thema’s kunnen dan bv. doelstellingen zijn:

Websitebezoeken: deze sturen zoekverkeer naar je website en landingspagina’s …volgens LinkedIn zorgt deze insteek ook voor nog meer “brand awareness”
• Engagement: zal leiden tot meer interesse voor je content, volgers boosten en aandacht creëren voor je LinkedIn Company Page
• Video views: zal nog meer mensen die tot je doelgroep behoren blootstellen aan de video’s die jij maakt
• Lead generation: toont een vooraf ingevuld “lead generation” formulier (met profieldata) aan alle LinkedIn gebruikers die er hoogstwaarschijnlijk interesse in hebben en actie zullen ondernemen

3. Target je LinkedIn Ad Campagne publiek

De volgende stap is het bepalen van je “audience” …het instellen van wie je LinkedIn campagne te zien krijgt, vergroot de kans op het bereiken van je doelstellingen met advertenties. Hoe meer jouw advertenties aan gericht publiek wordt getoond, des te beter campagnes zullen presteren. Je kan een aantal specifieke filters instellen om LinkedIn adverteren nog effectiever te maken.

Het is overigens niet verplicht ze allemaal te gebruiken, zolang ze maar zijn ingesteld op jouw belangrijkste criteria. Wanneer je specifiek aangeeft wie je publiek is, vergroot dit ook de kans op een betere ROI.

Geef eerst antwoord op een paar basisvragen zoals de taal waarin de advertentie moet verschijnen …hiervoor kan je kiezen uit 1 van de 20 talen waaronder Spaans, Frans en Nederlands.

Je dient verder ook op zijn minst 1 locatie aan te geven voor je LinkedIn advertenties. Afhankelijk van je bedrijf en de advertentie kan je nog meer specifieke parameters gebruiken, om nog gerichter te adverteren op LinkedIn. Verder kan je bv. kiezen voor een provincie (of staat in de US) en vervolgens ook plaatsnamen aangeven. En ook plaatsen uitsluiten die niet relevant zijn voor je advertenties, om zo niet onnodig geld over de balk te smijten.

Er kunnen ook nieuwe filters worden gebruikt, door op “+ Add new target criteria” te klikken.

Company: wanneer je publiek een bepaalde werkgever heeft, kan je deze rechtstreeks specificeren …zelfs bij naam. Je hoeft overigens niet een specifieke naam bij de hand te hebben. LinkedIn maakt het ook mogelijk om bv. op een bepaalde industrie te filteren en zelfs op de bedrijfsgrootte.

Demographics: wanneer je publiek voornamelijk bestaat uit vrouwen, mannen of bepaalde leeftijdsgroepen kan je ook hier advertenties specifiek op richten.

Education: wanneer jouw advertentie gericht is op mensen met een specifieke achtergrond, kan je ook aangeven welke opleidingen of scholen in aanmerking komen voor de advertenties die je maakt. Er zijn talloze vakgebieden, en het kan soms handig zijn je advertenties hierop aan te passen om je advertentie bij een zo specifiek mogelijk publiek te krijgen.

Job Experience: ook dit kan zeer handig zijn. Is jouw advertentie bv. gericht op een CEO met 10 jaar ervaring in het vak, raden we je aan hierop de filteren. Het maakt de slagingskans van LinkedIn adverteren een stuk groter. Je kan hiervoor elke gewenste functie invullen, van beginneling tot CEO.

Je kan ook op specifieke “skills” filteren, waardoor je nog gerichter te werk gaat en de LinkedIn campagne advertenties echt tot hun volledige potentie inzet.

Interests: een van de beste attributen van LinkedIn om je advertentie te tonen, namelijk aan een specifieke doelgroep met bepaalde interesses. Wanneer je publiek heel uitgebreid over specifieke onderwerpen praat, of wanneer je zelf wilt deelnemen en adviseren in deze conversaties is dit wellicht een zeer goede optie voor je.

Nadat het invullen van alle criteria klaar is, kan je deze ook opslaan als template om die te gebruiken voor toekomstige LinkedIn Campagnes. Je kan ook LinkedIn jouw publiek laten vergroten, met gerelateerde doelgroepen die eveneens een bijdrage kunnen leveren aan jouw LinkedIn advertenties.

4. Je LinkedIn Ad indeling bepalen

Het is nu tijd om de indeling van je advertentie te bepalen, verderop in dit artikel gaan we ook de verschillende soorten LinkedIn Ad types behandelen.

Wanneer je tussen deze LinkedIn Ad types schakelt, zal je zien dat de “Forecasted Results” box aan de rechterkant ook verandert. Hierin wordt namelijk een analyse uitgevoerd voor o.a. biedingen, budget, targets, begin- en einddatum van campagnes etc. en gebruikt hiervoor data van verschillende campagnes en adverteerders, waarna het de cijfers voor je genereerd.

Je zal dit dus in de gaten moeten houden, bij het kiezen van een LinkedIn Ad type. Zo kan je beter bepalen welk type het beste bij je past, en ook aansluit bij je budget. Het is belangrijk je prioriteiten in beeld te brengen, want ze helpen je bij het kiezen van een advertentietype die hebt beste bij je past.

Sommige LinkedIn Ad types stellen de vereiste dat je LinkedIn Company Page gekoppeld wordt, en af en toe maken ze ook gebruik van zogeheten “LinkedIn Translation” diensten.

5. Kies je LinkedIn Ad plaatsing

Je gaat nu kiezen waar de LinkedIn advertentie geplaatst zal worden. Zo kan je kiezen voor weergave op het “LinkedIn Audience Network” …waarmee je meer bereik krijgt via de LinkedIn “third-party” platformen en websites. Deze opties is overigens niet beschikbaar voor alle LinkedIn Ad types.

Er kan ook worden gekozen voor uitsluiting of blokkeren van bepaalde categorieën en websites in dit netwerk, indien je dit wenselijk vindt.

6. Planning en budget

En nu de volgende belangrijke stap …het instellen van je budget, planning en biedopties voor je LinkedIn campagne.

Adverteren op LinkedIn planningBudget: stel een dagelijks budget in die het beste voor jou en jouw bedrijf werkt. Voor je een enorm budget spendeert aan LinkedIn adverteren, is het verstandig eerst te testen en meten wat het succes is van bepaalde campagnes en variaties in verschillende advertenties. Je wilt immers niet duizenden euro’s kwijt zijn aan een LinkedIn campagne die uiteindelijk niet in de buurt komt van de gestelde doelen of je doelgroep niet bereikt.

Stel je bent het hoofd van een groot bedrijf dat bloemen verkoopt. Je neemt aan dat een aanzienlijk groot deel van je publiek bestaat uit bruiden of mensen die een bruiloft aan het plannen zijn en richt je LinkedIn campagne dus heel specifiek op die groep om aan die doelgroep te kunnen leveren. Nu merk je na een tijdje dat de resultaten van het LinkedIn adverteren nogal tegenvallen en je slechts 8% van de verwachtingen haalt.

Na wat gedegen onderzoek kom je erachter dat het niet de beste zet was, en veel van je klanten in de buurt van jouw bedrijf opzoek zijn naar bloemen voor hele andere evenementen. Het zou fijn zijn geweest, wanneer je dit van tevoren zou hebben geweten zodat je niet een enorm budget tegen je LinkedIn advertentie zou hebben aangegooid, welke niet veel extra verkopen heeft opgeleverd …vind je niet?

Je kan LinkedIn campagnes natuurlijk heel specifiek instellen, maar het experimenteren in de beginfase (en ook later) is van cruciaal belang om nog succesvoller te worden met je campagnes. Wanneer je ziet dat sommige advertenties beter lopen dan andere, kan je hier meer budget naar toeschuiven om tot hogere conversies te komen.

Planning: stel een datum in waarop je campagne start, en ook een einddatum waarop deze stopt. Je kan er ook voor kiezen de campagne door te laten lopen, zonder einddatum.

Biedopties:

Je kan in deze secties voor 3 verschillende opties kiezen, namelijk:

• Automated bid: geeft LinkedIn toestemming om te bepalen welk bod je campagne doelstellingen zal optimaliseren en optie je kiest (kliks, impressies of conversies)

• Maximum cost-per-click (CPC): waarmee je betaalt voor elke keer dat iemand op je LinkedIn advertentie klikt. LinkedIn zal een suggestie doen voor een “bid-range” afhankelijk van je budget en de competitiestrijd voor je advertenties …hoe meer adverteerders er bieden op een vergelijkbare campagne, des te hoger het bedrag zal zijn dat je per klik ervoor moet betalen. Je stelt hier een maximaal bedrag in per klik en dat is wat je maximaal kwijt zal zijn. Is de CPC lager dan je maximaal ingestelde bod, zal je het huidige (geldende) bedrag per klik betalen.

• Maximum pay-per-1000 Impressions (CPM) bid: het maximale bedrag dat je betaalt, wanneer de advertentie aan 1000 mensen op LinkedIn is vertoont. Je kan deze optie niet inzetten, wanneer je gebruik maakt van het LinkedIn Audience Network.

Een goede beslissing maken in je maximale biedingen kan “tricky” zijn. Bij het maken van een keuze tussen CPC en CPM is het ook belangrijk te kijken naar je einddoel. Wil je dat zoveel mogelijk mensen je advertentie zien, om vervolgens samen te werken met iemand? Indien dat het geval is, raden we je aan voor CPM te gaan.

Maar wil je aan de andere kant dat mensen naar jouw website gaan en daar ook de nodige acties ondernemen, en dus meer leads (of conversies) probeert te realiseren? In dat geval raden we je aan voor CPC te kiezen.

Wanneer het aankomt op jouw optimale maximale bod, is “trial and error” waarschijnlijk nodig om op de meest efficiënte bedragen uit te komen. LinkedIn geeft je ook suggesties voor het maximale bod, maar finetunen is natuurlijk altijd handig wanneer je het onderste uit de kan wilt halen. Je kan bv. ook het tijdstip waarop je publiek hoogstwaarschijnlijk op LinkedIn zit meenemen in die overweging, en het maximale bod voor advertenties gedurende deze periodes verhogen zodat de kans heel groot is dat ze je advertenties zien.

Je wilt immers zoveel mogelijk uit het budget halen dat is ingesteld.

7. Conversies bijhouden

Je hebt vervolgens de keuze om “conversion tracking” in te stellen voor je LinkedIn campagne, waarmee je kan traceren en meten welke acties mensen nemen na het klikken van de advertenties.Adverteren op LinkedIn conversies

Het conversion tracking is optioneel voor je LinkedIn campagne, maar kan van een onschatbare waarde zijn voor je bedrijf.

Indien je ervoor kiest gebruik te maken van conversion tracking, klik je op “+ Add conversions”.

Er zal vervolgens een nieuw venster openen, waar je het beestje een naam zal geven, conversie-instellingen configureert en bepaalt hoe je conversies gaat traceren. Je ziet aan de rechterkant ook de nodige informatie staan, welke handig kan zijn voor wat meer toelichting en je door het proces heen zal loodsen.

Gefeliciteerd! Je hebt nu een campagne aangemaakt. Maar je bent er natuurlijk nog niet. Wanneer je klaar bent met de campagne aanmaken kan je deze opslaan. Het is wel belangrijk te weten dat, wanneer je de campagne opslaat je objective (doelen) en format (indeling) niet meer kan aanpassen …zorg er dus voor dat je hier zeker van bent, en ga dan pas over tot het voltooien van je eerste campagne.

8. Creëer nu een LinkedIn Ad

Deze sectie komt overeen met het type LinkedIn advertentie die je voor jouw campagne hebt gekozen. Wanneer je de basis parameters hebt ingesteld, kan je verder gaan met het maken van je advertentie en hoe LinkedIn deze weergeeft en roteert, wanneer je er meer dan 1 maakt.

Om te starten, klik je op “Create new ad”.

Er zal een nieuw scherm openen met de titel “Create a new [jouw gekozen advertentie type] for this campaign” waarna je de content voor de advertentie creëert, er een afbeelding aan toevoegt en de verschillende layouts bekijkt.

Er zijn natuurlijk ook wat richtlijnen voor het maken van de advertentie:

• Ad image: de afbeelding die je publiek te zien krijgt bij het vertonen van de advertentie, deze moet 100 x 100 pixels zijn en dient niet groter te zijn dan 2MB en kan je uploaden in .jpg of .png formaat.

• Ad headline: de hoofdboodschap die je publiek te zien krijgt, deze mag niet groter zijn dan 25 karakters

• Ad description: ofwel de “body” van je advertentie, deze mag maximaal 75 karakters lang zijn en moet relevant zijn voor de persoon die deze bekijkt en de pagina waar die bezoeker naar toegestuurd wordt.

• Destination URL: dit is de URL waar je publiek heen gaat, nadat ze op je LinkedIn advertentie klikken …check deze nog een extra keertje om er zeker van te zijn dat ze naar de juiste pagina worden doorverwezen.

Nadat je alle informatie hebt ingevuld, zal je in de preview zien hoe de advertentie eruit komt te zien.

Starten met adverteren op LinkedIn Vervolgens klik je op “Create” en ga je weer terug naar het “Campaign Manager” scherm. Je kan vanaf dit scherm nog meer advertenties aanmaken, reviews van alle advertenties bekijken en ze uiteindelijk indienen zodat deze geplaatst kunnen worden. LinkedIn zal de advertenties altijd eerst reviewen voor ze overgaan tot goedkeuring, verwacht dus niet dat je advertenties gelijk na het indienen ervan geplaatst zullen worden.

Om het beste resultaat uit je advertenties te halen, kan je overwegen verschillende advertenties te maken voor alle “buyer persona’s” die er zijn. Ga je bv. een boek promoten voor een bepaalde doelgroep en noem je deze in de titel van je advertenties, zal deze hoogstwaarschijnlijk een beter CTR hebben dan een algemene titel waarin relevante woorden of je doelgroep niet voorkomt.

Hieronder een aantal tips voor het creëren van de content van je LinkedIn advertenties.

Call-to-action (CTA): een actiegerichte CTA in de content van je advertentie zal je ook helpen een hogere CTR te bereiken. Je kan hierbij denken aan “download hier ons gratis ebook” of “Klik hier voor gratis samples” en voorkom dat de tekst voor je CTA te algemeen is waardoor mensen er niet op zullen klikken.

Value proposition: wanneer je een waardevol voorstel in de advertentie plaatst, zijn mensen sneller geneigd op je advertentie te klikken. Je kan hierbij bv. mensen korting geven op hun eerste aankoop of urgentie toepassen door aan te geven dat een actie nog 1 dag geldig is.

Testen: je kan met verschillende variaties van je advertenties (andere afbeeldingen of bv. andere content) testen welk het beste werkt en op die manier kaf van het koren scheiden.

Welke verschillende LinkedIn Ad types zijn er?

We hebben het al even genoemd, maar je zal dus een advertentie-type moeten kiezen voor de advertenties in je LinkedIn Campage. Je zal hierbij een keuze maken gebaseerd op verschillende factoren zoals budget, publiek, campagnedoelen en meer.

Bij het creëren van je advertenties, heb je de keuze uit vier advertentie-types die je natuurlijk ook weer kan finetunen om LinkedIn adverteren zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren. Hieronder laten we je de verschillende advertentie-types zien.

1. Sponsored Content

Deze verschijnt in de nieuws feed van je publiek, tussen organische LinkedIn content. Je hebt de keuze uit Single Image Ads, Carousel Ads en Video Ads.

Het is tevens (doorgaans) ook de advertentiemethode met de hoogste CPC. Je zal hier dus rekening mee moeten houden.

2. Message Ads

Ze worden naar de inbox van je LinkedIn publiek gestuurd. Je kan op deze manier rechtstreeks je publiek content sturen vanaf een persoonlijke account en beter de reactie en response van je doelgroep meten.

3. Dynamic Ads

Hiermee worden gepersonaliseerde advertenties getoond op basis van gebruikersdata (wie de advertentie op dat moment bekijkt). Dynamic Ads zijn er in 3 verschillende soorten namelijk Follower Ads, Spotlight Ads en Job Ads.

4. Text Ads

Verschijnen in de rechterkolom of bovenaan de LinkedIn pagina. Het is de meest simpele advertentie, maar zeer effectief om meer aandacht te krijgen en bezoekers te boosten …je kan verder ook de keuze maken tussen CPC of CPM voor tekstadvertenties.

5 tips die je niet mag missen

Je publiek, content en ook het platform zelf zijn allemaal aan veranderingen onderhevig. We raden je dan ook aan om je LinkedIn campagne en advertenties op maandelijkse basis te analyseren / optimaliseren.

We gaan je hieronder een aantal tips laten zien, om alles uit je LinkedIn Campagnes te halen en van LinkedIn adverteren een succes te maken.

1. Analyseer je LinkedIn Ad Campagnes

Het analyseren van je prestaties tijdens LinkedIn adverteren is zeer belangrijk. Je kan deze data bekijken onder “Campaign Performance” vanuit het Campaign Manager dashboard op LinkedIn. Hierin zal je dingen zien zoals kliks, CTR maar ook conversies en andere data gaan bijhouden. Wanneer je net begint staat er waarschijnlijk vaak “0” op plaatsen waar je data wilt gaan meten. Maak je geen zorgen, het komt omdat je net bent begonnen met een LinkedIn campagne en daarbij zal LinkedIn je advertenties eerst reviewen alvorens ze worden geplaatst, je advertenties staan snel online …en daarna kan je volop gaan meten.

2. Kijk naar de CTR van elke LinkedIn Ad Campagne

Je kan door dit in de gaten te houden, budget van de minder goed lopende LinkedIn campagnes gebruiken voor de campagnes die veel beter presteren. Op die manier haal je het meeste rendement uit LinkedIn adverteren.

3. Pas 1 variabele aan voor testen

Omdat een advertentie niet zo goed presteert, wil dit niet zeggen dat deze compleet waardeloos is. Het kan zijn dat er wat aanpassingen aan moeten worden verricht. Je kan bv. de titel, afbeelding, content of biedingen aanpassen. Zorg er alleen voor dat je ze een voor een aanpast …anders weet je niet welke factor de sleutel is naar succes!

4. Leer je doelgroep beter kennen

Zorg voor een goede connectie met je doelgroep, en pas hier en daar (indien nodig) wat zaken aan. Op die manier krijg je altijd de juiste bezoekers die hopelijk ook actie ondernemen na het zien van jouw advertenties.

5. Het monitoren van post-click acties

Je wilt natuurlijk ook graag precies weten wat er na het aanklikken van jouw advertentie gebeurt. Hiervoor kan je bv. formulieren gebruiken of andere actiegerichte oplossingen (er is ook de nodige software beschikbaar die je hierbij kan helpen) …we raden je aan (zeker wanneer je actie verwacht) dit wel te doen.

Klaar om je eigen LinkedIn Campagne te starten?

LinkedIn adverteren kan zeer rendabel zijn, en honderden tot duizenden leads genereren voor je bedrijf indien het goed wordt uitgevoerd. Het is hierbij wel belangrijk goed onderzoek te doen, en je LinkedIn campagne advertenties te optimaliseren …met onze tips ben je al goed op weg!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies