ActiveCampaign: 10 tips voor het opzetten van email automations
ActiveCampaign: 10 tips voor het opzetten van email automations
29 juli 2021 

ActiveCampaign: 10 tips voor het opzetten van email automations

Je denkt waarschijnlijk dat e-mailmarketing (we gaan straks laten zien hoe je dat met ActiveCampaign kan doen) onderdeel is van een online business, maar wellicht ben jij nog niet heel overtuigd van de kracht ervan. Het kan zijn dat je denkt dat e-mailmarketing voor bepaalde ondernemingen een hele goede zet kan zijn …maar dat jij er niet zoveel meer door zal verkopen. En dat je jezelf meer richt op andere online marketingplannen.

En daar kan je ook heel goed gelijk in hebben, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden waarbij je altijd moet kijken welke voor jouw het meest rendabel zijn. Zo is het creëren van waardevolle content heel belangrijk, maar ook bv. het doen van gedegen product sourcing om de “winnende” producten te selecteren …en zelfs het aanbieden van iets waar je klanten niet voor hoeven betalen, maar wel extreem waardevol is, zal die klanten stimuleren eens vaker bij je te kijken en wellicht zelfs kopen.

Toch is het aanrader om je ook te verdiepen in een e-mailmarketing strategie, en dan met name door gebruik te maken van systemen zoals ActiveCampaign …want in de praktijk blijkt dat ondernemers die een goed systeem op zijn plaats hebben omtrent e-mailmarketing hier goed mee boeren.

Waar veel ondernemers nog de fout maken door alleen maar te denken dat social media “het” helemaal is …blijkt juist het sturen van e-mails naar je potentiële klanten heel krachtig te zijn!

En je kan natuurlijk prima verschillende dingen combineren, maar we gaan je in dit artikel laten zien hoe jij met ActiveCampaing een succes kan maken van je e-mailmarketing activiteiten om nog meer verkopen te realiseren.

Activecampaign Mailblue gratis proefaccount

Wat is ActivecampaignHet is een e-mailsysteem dat ondernemers in staat stelt automatische e-mails naar meerdere personen (potentiële klanten) tegelijkertijd te sturen. En ze kunnen ook nog eens gepersonaliseerd worden. Wat een extreem belangrijk onderdeel is van je e-mailmarketing strategie. Je wilt namelijk alle klanten een gepersonaliseerde en unieke ervaring bieden, waarbij er ook wordt toegespitst op de behoeftes en verlangens van die klant. En dat kan je met ActiveCampaign perfect uitvoeren wat zal leiden tot meer succes met je e-mailcampagnes.

Je kan natuurlijk ook andere e-mailsystemen gebruiken zoals MailChimp of Entreport …maar waarom zou je dan toch gaan voor bv. een ActiveCampaign? Je zal gebruik willen maken van verschillende functies die het mogelijk maken nog meer uit je e-mailcampagnes te halen …en dat kan (om een voorbeeld te geven) ook met MailChimp, maar toch zal je dan al snel de duurdere pakketten dienen aan te schaffen wanneer je over limieten heen gaat. Er zijn ook andere e-mailsystemen, echter een aantal daarvan lopen in de honderden soms zelfs duizenden euro’s terwijl je met ActiveCampaign heel veel van die functies krijgt …echter tegen een veel gunstigere prijs.

Om e-mailprocessen te automatiseren en op een persoonlijke manier je potentiële klanten te benaderen zal je dus met ActiveCampaign beter uit zijn, wanneer het aankomt op de prijs-kwaliteitverhouding. Je kan namelijk meerdere e-mails tegelijkertijd sturen naar je klanten, e-mails personaliseren (door bv. een aanhef of namen van je klanten te gebruiken) en segmenteren (maken van lijsten die groepen binnen je doelgroep vertegenwoordigen, waardoor je nog doelgerichter te werk kan gaan).

Je weet nu dat het een populair e-mailsysteem is en waarom het zo geloofd wordt, maar ook dat er meer prijsvoordeel te halen valt bij e-mailsoftware van ActiveCampaign …laten we nu eens kijken naar hoe het in de praktijk werkt, zodat jij vervolgens de boel in goede banen kan leiden.

1. Het opzetten van je account

Voordat je aan campagnes of automatiseringen begint, moet je ervoor zorgen dat jouw accountinstellingen allemaal in orde zijn. Dit is belangrijk omdat specifieke instellingen van invloed zijn op hoe ActiveCampaign voor je werkt.

Alle onderstaande instellingen moeten regelmatig worden herzien om de nauwkeurigheid te bevestigen, vooral wanneer het gaat om jouw gebruikersaccounts en adressen.

Om toegang te krijgen tot jouw ActiveCampaign-instellingen, log je in op jouw account en klik je vervolgens op het instellingenwieltje.

En dan kan je de volgende dingen verifiëren:

• Jouw beheerdersinformatie, zoals je naam en e-mailadres (dit is de standaardinformatie die in jouw campagnes wordt gebruikt, tenzij je deze wijzigt).

• Jouw fysieke postadres (dit is het standaardadres dat in jouw campagnes wordt weergegeven, tenzij je ook hier een ander adres opgeeft).

• De mogelijke extra gebruikers en hun toegangsrechten (het is vooral belangrijk om gebruikers toe te voegen / te verwijderen wanneer je verschillende gebruikers op jouw account hebt gehad).

• “Branding” en uitstraling; inclusief jouw logo’s, kopteksten en voetteksten, en het verwijderen van het standaard ActiveCampaign-logo.

Zorg ervoor dat je hier alle juiste informatie invoert, want op die manier zal alles ook goed verlopen en zullen er dus ook geen issues optreden. Verder wil je ook gelijk jouw logo gebruiken en zoveel mogelijk personaliseren. Het zorgt vanaf het startpunt voor een professionele uitstraling, laat dit dus niet achterwege …maar neem even de tijd om alles goed op zijn plek te zetten.

En met ActiveCampaing kan je dit allemaal vrij makkelijk doen, zo ben je dus vrij snel klaar om met de volgende stappen verder te gaan.

2. Site Tracking toevoegenActivecampaign tracking resultaten

Met de sitetracking van ActiveCampaign kan je alle contact-activiteit en -acties op jouw website volgen.

Het volgen van een website volgt bijvoorbeeld de voetafdruk van een contactpersoon die een e-mail opent, op een link klikt, een blogartikel leest en vervolgens een verkooppagina bezoekt.

Site-tracking is een krachtig hulpmiddel waarmee je de acties van jouw contactpersoon kan ondersteunen met een relevante en tijdgevoelige follow-up. En dat is natuurlijk heel belangrijk, want je wilt uiteindelijk klanten zo goed mogelijk van dienst zijn en begeleiden door hun klantreis …uiteindelijk zal dat namelijk leiden tot meer tevreden klanten en ook hogere conversieratio’s.

Bovendien kan je met sitetracking de leadsterkte bijhouden en zien hoe betrokken een contactpersoon bij jouw website is en dat is waardevolle informatie. Het ultieme doel is natuurlijk dat klanten jou leren kennen, jouw bedrijf op een bepaald moment zullen vertrouwen en passie hebben voor je producten en diensten op de manier waarop jij dat hebt. Verder speelt klantenservice natuurlijk ook een belangrijk rol hierin, zorg ervoor dat die ook perfect is en hanteer altijd het “klant is koning of koningin” principe.

Om sitetracking van ActiveCampaign te installeren, kan je een directe WordPress-plug-in gebruiken of een codefragment in jouw websitecode invoegen.

Na verloop van tijd zal sitetracking je helpen jouw contacten beter te ondersteunen door hen de juiste informatie op het juiste moment te verstrekken.

En neem dit ook echt allemaal serieus, want je kan met ActiveCampaing alles in extreem goede banen leiden …maar je zal er ook het nodige onderzoek en tijd in moeten steken om dingen te optimaliseren. Wanneer je die combinatie goed uitvoert, zal je hoogstwaarschijnlijk enorm veel profijt hebben van jouw e-mailmarketing campagnes en meer gaan verdienen!

3. Maak nieuwe lijsten

Wellicht ben je er van op de hoogte, maar wij zijn een groot fan van segmenteren en eigenlijk nog een level dieper …het op voorhand bepalen van die lijsten waardoor je klaar bent om nieuwe leden te ontvangen en ze gelijk op de gewenste lijsten te zetten.

Het komt maar al te vaak voor dat mensen een “ad-hoc” strategie creëren in hun aanloop naar de ontwikkeling van een e-mailmarketingplan, zonder het grotere plaatje echt te zien. En het maken van lijsten om slechts aan een tijdelijke behoefte te willen voldoen, is niet effectief en kan een negatieve invloed hebben op hoe jouw mails aankomen en ook echt worden ontvangen door je klanten.

Met ActiveCampaign zijn wij van mening dat de meeste bedrijven slechts drie kernlijsten nodig hebben. Elke verdere segmentatie kan worden voltooid met behulp van tags en aangepaste velden.

De drie kernlijsten zijn:

• Gratis inhoud en andere updates: wordt gebruikt om jouw reguliere inhoudelijke updates te delen, zoals een blog, podcast en andere gratis inhoud met toegevoegde waarde …gesegmenteerd op basis van categorie of onderwerp.

• Speciale aanbiedingen en promoties: ingezet voor het delen van elk type promotionele aanbiedingen of verkoop van producten en diensten …gesegmenteerd op basis van het aanbod.

• Klantcommunicatie: wordt gebruikt om te communiceren met contacten die bij je hebben gekocht …gesegmenteerd op basis van het product.

En dan nog een bonuslijst voor wanneer je nog andere opt-ins gebruikt:

• Onbevestigde e-mails: met behulp van een procesflow lijst …contacten komen zo binnen totdat hun e-mail is bevestigd, waarna ze ook in andere lijsten terecht kunnen raken.

Door deze lijsten te gebruiken, kan je jouw set-up eenvoudig houden en jouw lezers laten kiezen wat ze specifiek van je willen ontvangen. Dit voorkomt dat mensen zich afmelden voor al jouw inhoud in plaats van slechts een deel ervan.

Zo merk je dus dat segmenteren (en je kan natuurlijk nog veel meer lijsten hebben, het is voor iedere ondernemer anders) heel belangrijk is voor je klanten (die doelgerichte informatie, producten en diensten ontvangen) en ook jouw inkomsten ten goede komen (hoe doelgerichter jij te werk kan gaan, des te meer verkopen je ook zal maken). Maar er zit dus nog een aspect aan …en dat is dat het ook de retentie van je e-maillijst kan vergroten. Want op het moment dat klanten teveel irrelevante informatie of aanbiedingen krijgen, kan het ook zijn dat ze sneller afhaken (zeker wanneer je regelmatig e-mails stuurt naar je klanten).

Je moet het een beetje zo zien …stel, een potentiële klant schrijft zich in op een website die verschillende sporten vertegenwoordigd …maar heeft eigenlijk alleen een passie voor wielrennen. Wanneer jij dit niet weet (waar alles begint) zal je hem of haar in de algemene lijst plaatsen en dus niet segmenteren. Nu krijgt je contact e-mails over voetbal, schermen, zwemmen, schaatsen, tennis etc. wat niets te maken heeft met de informatie waarnaar hij of zij waarschijnlijk zoekt (plus bijbehorende producten en diensten). Het kan zijn dat hij of zijn zich nu uitschrijft …gezien er niks te halen valt wat een match is met zijn of haar passie en dat is dus een klant die verloren gaat.

Zorg je er echter met een opt-in formulier voor, dat je die interesses wel achterhaalt …weet je nu dat hij of zijn aan wielrennen doet (of anders wilt gaan doen) en hiervoor dus opzoek is naar relevante informatie en / of ook de nodige spullen om er gelijk mee aan de slag te gaan. De kans is nu groot dat er steeds meer mails van jou worden gelezen, er een mooie Call To Action in die e-mails staat en hij of zij hierop klikt om meer te lezen op je website …en zelfs dingen bij je te kopen!

En dat segmenteren kan je uitstekend doen in ActiveCampaign, wat er dus toe zal leiden dat e-mailcampagnes veel gerichter worden en de klant dus veel meer waarde uit je mails zal halen …en jij dus uiteindelijk ook meer winst zal maken op de producten en diensten die je te bieden hebt.

4. Creëren van een tag systeem

Activecampaign tag toevoegenNet zoals bij lijsten, is het creëren van een gedefinieerd tag-systeem ook uiterst belangrijk voor het onderhouden van een georganiseerd en efficiënt plan.

Er is niets onhandiger dan een campagne naar een groep mensen te willen sturen, maar jij heel lastig kan vinden wie waar zijn in het systeem.

Of dat je per ongeluk dingen stuurt naar mensen die zulke mails helemaal niet zouden moeten ontvangen. Want dan kan het ook weer averechts werken, en kom je ook nog eens onprofessioneel over. En klanten hebben dat soort dingen gauw door …wat kan resulteren dat mensen je autoriteit en betrouwbaarheid zullen argwanen en dat is het laatste wat je wilt zien gebeuren. Met zoveel keuze vandaag de dag wil je vanaf “scratch” een professionele reputatie opbouwen en niet maar wat aanrommelen. Zorg er dus voor dat je het goed doet, en niet dat klanten je straks links laten liggen omdat er teveel irrelevante mails worden gestuurd naar klanten die juist andere informatie zouden moeten krijgen …gelukkig kan ActiveCampaign je hier ook bij helpen.

En net zoals bij je lijsten, moet je vóór elke ActiveCampaign-implementatie een duidelijke tagstructuur maken en deze consistent houden. We raden je aan om zowel de tagbeschrijvingen te gebruiken en een jaarlijkse tagbeoordeling uit te voeren om jouw taggingsysteem te herzien, bij te werken en te waarborgen.

Neem alle stappen in dit proces serieus, want ze zullen er echt toe leiden dat je succes toeneemt …alle details spelen een rol en ook dit soort kleine stappen kunnen uiteindelijk een groot verschil maken op de langere termijn (zeker wanneer je steeds meer klanten krijgt …elke klant is er 1 en wanneer je conversieratio toeneemt, zal je naarmate je groter wordt dus steeds meer nieuwe klanten krijgen die zullen converteren).

5. Subscription management faciliteren

Zodra je jouw lijsten klaar hebt voor gebruik, wil je dat jouw abonnees hun abonnementen kunnen bijwerken en beheren. Door gebruik te maken van een abonnements-beheerpagina kunnen jouw contacten kiezen welke berichten ze van je willen ontvangen en wanneer.

Let op: dit betekent niet dat mensen die zich uitschrijven voor promoties nooit promotionele content van je zullen kunnen ontvangen. Je kan nog steeds crosspromotie uitvoeren andere lijsten (bv. inclusief een advertentie onderaan een e-mail voor het delen van blogs) …zolang je het maar op een correcte wijze toepast.

Indien je jouw lijsten en tags correct hebt ingesteld, kan je voor elke campagne die je verzendt, mensen toestaan ​​zich af te melden voor specifieke inhoud door een opt-out-tag te gebruiken OF hen toestaan ​​zich uit te schrijven voor een hele lijst.

En dat is met name slim wanneer je promotieautomatisering uitvoert, waarbij je mensen min of meer aanmoedigt om zich uit te schrijven voor sommige dingen …maar niet compleet van je e-maillijst verdwijnen.

Je zal misschien denk dat het erop neerkomt dat mensen aangemoedigd worden om zich uit te schrijven …maar echte marketeers willen dat hun potentiële klanten te zien krijgen wat hun willen, en willen dus ook niet mensen misleiden of met onnodige mails bestoken. Het is een van de grootste fouten die ondernemingen kunnen maken, en soms vinden klanten het ook lastig kiezen. Zorg er dus voor dat je klanten precies krijgen waar ze naar op zoek zijn en blijf ze dus altijd waarde bieden.

Want maak je het eenvoudig voor je klanten, zullen die je het ook in dank afnemen en zal dat uiteindelijk leiden tot meer conversies. Maar wanneer je dat niet doet en klanten geen echte waarde halen uit je mails, bestaat er natuurlijk een grote kans dat er ook niet de gewenste acties op volgen …en klanten zich na een tijdje zelfs helemaal uitschrijven omdat anderen het beter doen ….en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Zorg ervoor dat JIJ het goed en zelfs beter doet dan de competitie. Want op die manier creëer je een voorsprong op jouw concurrenten. En dat is vanzelfsprekend je doel …ActiveCampaign maakt dit soort dingen simpel, wat ervoor zorgt dat iedere ondernemer snel goede e-mailcampagnes kan draaien.

6. Gebruik pre-build automations met ActiveCampaignActivecampaign automation opzetten

Alle ActiveCampaign-accounts worden geleverd met een set vooraf gebouwde automatiseringen die nodig zijn voor het implementeren van een effectief e-mailsysteem.

Je kan er gelijk mee aan de slag gaan en starten met de volgende Active Campaign email automations:

• Engagement tagging part 1 and 2: deze automatiseringen helpen je bij het bijhouden van betrokken en ontkoppelde contacten. Wanneer iemand ontkoppeld is, wil je gebruik maken van een …

• Re-engagement campaign: deze automatisering helpt je contacten die zijn afgehaakt opnieuw aan te spreken, voordat je ze helemaal van jouw lijsten verwijdert.

• Invite to follow on social media: deze automatisering nodigt betrokken contacten uit om je te volgen op verschillende social media platformen, waardoor hun betrokkenheid wordt vergroot.

Om toegang te krijgen tot deze vooraf gebouwde automatiseringen in ActiveCampaign, selecteer je vanuit automatisering “new automation”.

Door gebruik te maken van deze vooraf gebouwde automatiseringen, blijft jouw lijst clean en overzichtelijk en verhoog je jouw prestaties.

Het doel is uiteindelijk om alles uit jouw e-mailcampagnes te halen en ook te kijken naar hoe mensen reageren op jouw mails. Je wilt hierbij natuurlijk mensen die betrokken zijn ook zoveel mogelijk waarde bieden, en ze uitnodigen om nog meer betrokken te raken bij jouw business. Want op die manier zal je die klanten nog meer leiden door hun klantreis en kan je ook nieuwe producten en diensten aanbieden die relevant voor ze zijn. Verder zal het er ook toe leiden dat die klanten meer (in positieve zin) over jouw praten, en bv. via social media kanalen laten weten wat ze van je vinden. En die social proof kan er toe leiden dat er nog meer interactie zal plaatsvinden (ook met nieuwe klanten die interesse hebben) en dingen zullen gaan accelereren.

En mensen die dus bij je afhaken, zou je ook nog kunnen benaderen …willen ze niets meer van jouw merk weten of ook geen feedback geven waarom, verwijder ze dan van jouw lijst (in dat geval hebben ze misschien simpelweg geen interesse in de niche waarin jij actief bent of haken ze zonder enige reden af).

7. Support voor migraties

We vragen ons af hoe het komt, maar het lijkt erop dat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van de GRATIS migratieservices van ActiveCampaign .

Of je nu hebt gewerkt met een gratis tool zoals MailChimp, of een complexere tool zoals HubSpot …ActiveCampaign kan je contacten, lijsten, campagnes, automatiseringen, sjablonen en formulieren rechtstreeks naar je eigen ActiveCampaign account migreren!

En je moet ons geloven …dat met de hulp van het ActiveCampaign team dit soort zaken veel sneller en makkelijker zullen verlopen dan wanneer je zelf wat gaat rommelen (heb jij er verstand van is het natuurlijk geen probleem, maar veel ondernemers en zeker wanneer die net starten met ActiveCampaign hebben dit in veel gevallen niet). Het is ook logisch dat ze je uitermate goed van dienst kunnen zijn en kunnen helpen met het migreren van al die data …ze zijn erin gespecialiseerd!

Is het bij jouw nodig om veel over te zetten, zorg er dan voor dat je van alles op de hoogte bent of anders het ActiveCampaign team raadpleegt. Heb je nog niet zoveel met andere e-mailsoftware gedaan en is de data die hier aanwezig is niet noemenswaardig, kan je ook met een schone lei beginnen (al is elke data die je al hebt verzamelt natuurlijk heel belangrijk en wil je die eigenlijk altijd meenemen …maar wellicht kan het in kleine mate handmatig overzetten een betere optie zijn in plaats van een compleet migratieproces).

Het is voor iedereen weer anders, maar neem dit soort zaken dus ook serieus en zeker in overweging te doen …en het migreren van deze data is nog eens gratis ook en dat maakt ActiveCampaing nog vollediger in vergelijking met sommige andere e-mailprogramma’s!

8. Een gratis campaign template aanvragen

Een ander soms onbekend feit is dat ActiveCampaign ook een gratis service voor het ontwerpen van campagnes heeft. Ze nemen jouw logo en merkkleuren en implementeren deze in een campagnesjabloon die je keer op keer kan gebruiken.

Hoewel er bij alle plannen een gratis ontwerpniveau is, zal je natuurlijk meer mogelijkheden hebben hoe hoger jij op de ladder bent geabonneerd voor een plan.

Bovendien wordt ActiveCampaign geleverd met een bibliotheek van sjablonen die je zelf verder kan aanpassen.

Check het maar eens en je zal zien dat er veel mogelijkheden zijn.

9. Bouwen van een perfecte opt-in

Een van de laatste stappen om met ActiveCampaign aan de slag te gaan, is door jouw eerste aanmeldingsformulier te maken. Met dit formulier kunnen contacten zich abonneren op jouw verschillende lijsten . om vervolgens passende producten en diensten bij je te kopen die jij hebt.

ActiveCampaign heeft het instellen van aanmeldingsformulieren heel gemakkelijk gemaakt met sjablonen, en wanneer je eenmaal je lijsten en tags hebt ingesteld, weet je direct waar je je contacten moet plaatsen.

Indien je op zoek bent naar meer aangepaste aanmeldingsformulieren (zoals een ribbon, lightbox of andere soorten opt-in’s), check dan eens “Thrive Leads” …het integreert heel goed met ActiveCampaign.

10. Klantenservice

Activecampaign klantenserviceEn “last but not least” …wanneer je net begint met ActiveCampaign, overweeg dan ook direct ondersteuning van ActiveCampaign en bespaar jezelf tijd (en geld).

ActiveCampaign-ondersteuning heeft drie opties:

• Live Chat: beschikbaar tijdens standaard kantooruren door op de helpknop rechtsonder in jouw accountvenster te klikken.

• Support-e-mail: ook beschikbaar door op de help-knop onderaan jouw accountvenster te klikken, of via de website van AcitveCampaign.

• 1-1 bellen: ActiveCampaign voert een Zoom-gesprek met je en neemt jouw issues door, en doen dat dus 1 op 1 met jou! Dit omvat scherm delen en indien nodig een opname. Het zal wel eventjes van tevoren moeten worden ingepland.

Het is dus best wel een uitgebreid e-mailsysteem, en dat alles voor een aantrekkelijke prijs …overweeg daarom zeker om deze software te gebruiken. Je wilt natuurlijk het allerbeste uit je e-mailmarketing campagne halen, wat met ActiveCampaign een fluitje van een cent zal worden.

Neem eens een kijkje op hun website, en kijk of het iets voor jou is.

Want veel ondernemers zijn er zeer over te spreken, en de kans is groot dat je er een hoop profijt van zal hebben!

Activecampaign Mailblue gratis proefaccount

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen