A/B test uitvoeren? Handleiding en tips voor ongelofelijke resultaten!
arrow_drop_up arrow_drop_down
A/B test uitvoeren? Handleiding en tips!
15 december 2020 

A/B test uitvoeren? Handleiding en tips!

Je zal vast bekend zijn met de term A/B test of splittest zoals het ook wel genoemd wordt. Het is een proces waarbij er 2 varianten van bv. een webpagina aan verschillende segmenten van je bezoekers (doelgroep) worden vertoont, om uiteindelijk te bepalen welke pagina het meeste conversies maakt.

In de online wereld is het aantal bezoekers dat naar je website komt, gelijk aan het aantal kansen die je krijgt om jouw business te laten groeien. Je kan er namelijk nog meer klanten mee aantrekken, en de klantloyaliteit van bestaande klanten verhogen door ze tevreden te houden.

En daarbij zal de “verkooptrechter” een rol spelen …voor het aantrekken van nieuwe consumenten en ze te converteren naar klanten.

Het doel is dus de juiste acties te ondernemen, zodat je klanten ook actie ondernemen en converteren. En het succes hiervan wordt gemeten met “conversieratio's”. Je snap dat des te beter je verkooptrechter geoptimaliseerd is, hoe hoger je conversieratio zal zijn.

Waarbij een van de belangrijkste manieren om je verkooptrechter te optimaliseren, het uitvoeren van A/B testen is.

Je gebruikt uiteindelijk de winnende variant met de meeste conversies, zodat je jouw website steeds verder kan optimaliseren en meer klanten krijgt die ook zullen converteren.

Hoe de conversieratio´s worden gemeten is per website verschillend, voor de meeste e-commerce websites zal het gaan om de verkoop van producten …voor B2B zal het meer draaien om het genereren van kwalitatieve leads. A/B testen is een van de componenten van het overkoepelende proces genaamd “Conversion Rate Optimization” (CRO), waarbij je kwalitatieve en kwantitatieve gebruikersinzichten gebruikt en hiermee je klanten beter probeert te begrijpen …zodat je daarmee de verkooptrechter kan optimaliseren gebaseerd op die data.

Waarom zou je A/B testen uitvoeren?Waarom een A/B test uitvoeren

Het komt in alle lagen voor …B2B ondernemingen die ontevreden zijn met kwalitatief lage leads, e-commerce bedrijven die zien dat hun klanten winkelmandjes niet afrekenen en mediaplatformen die de kijkcijfers (views) zien teruglopen. En deze conversie-metrics ontstaan om verschillende redenen zoals een “lek” in de verkooptrechter, mensen die afhaken op betaalpagina's en ga zo maar door.

Laten we eens kijken waarom je A/B testen zou moeten uitvoeren, om met deze issues te dealen en met oplossingen te komen!

Start met het oplossen van pijnpunten die je klanten ervaren

Je bezoekers komen naar jouw website met een specifiek doel dat ze in gedachten hebben. Het kan zijn dat ze meer over je merk en producten of diensten willen weten, items willen kopen, leren over bepaalde onderwerpen die op je website staan vermeldt …of gewoon simpelweg om rond te browsen omdat ze dat leuk vinden of interesse hebben.

Wat ze ook aan het doen zijn op je website, tijdens het bereiken van hun doel kunnen ze wel verschillende pijnpunten ervaren. Het kan slechte of onduidelijke (niet alle omvattende) content zijn, CTA (Call To Action) buttons die moeilijk te vinden zijn of bv. contactgegevens die niet op de plekken staan waar je ze meestal verwacht. En de klanten die hun doelen niet (makkelijk) kunnen bereiken, zullen op die manier een slechte gebruikerservaring krijgen.

Het zorgt er ook voor dat er frictie ontstaat en je dit terug zal zien in lagere conversieratio's. Gebruik data van gebruikers (bv. met heatmaps) hoe klanten zich gedragen op je website, Google Analytics, en website “surveys” (enquêtes of vragenlijsten) om die pijnpunten van je klanten op te lossen. Dit geldt voor alle bedrijven zoals e-commers, B2B, SaaS, educatie, media en ga zo maar door.

Haal meer ROI uit bestaande traffic

Online marketeers zijn er wel mee bekend …de kosten voor het ontvangen van kwalitatieve traffic kost meestal veel tijd (en geld). Met A/B testen kan je alles uit je bestaande traffic halen, conversieratio's verhogen …zonder dat je hier nieuwe traffic voor hoeft aan te trekken. Een A/B test kan je een hogere ROI geven en soms is daar niet eens veel voor nodig, met wat kleine aanpassingen kan je al heel wat teweeg brengen.

Verlaag bounce-rates

A/B test bouncerateEen van de belangrijkste metrics die je wilt tracken voor je website prestaties is de bounce-rate. Er kunnen veel verschillende redenen zijn waarom je website een hoge bounce-rate heeft zoals te veel opties, mismatch (klanten landen op een pagina die niet aan hun verwachtingen voldoet), en ga zo maar door. Je hebt een breed scala aan websites die allemaal weer andere doelen en doelgroepen hebben, en daardoor is het lastig om 1 kant-en-klare oplossing vast te stellen voor al die websites en de bounce-rate te verlagen. Het uitvoeren van A/B testen op bepaalde elementen van je website, kan er wel toe leiden dat je meer inzicht krijgt en uiteindelijk kan je dan de beste variant gebruiken om de klantervaringen te optimaliseren (zodat klanten vaker en langer op je website blijven) en bounce-rates drastisch te verlagen.

Je kan kleine aanpassingen verrichten zonder onnodige risico's

Zorg ervoor dat je kleine aanpassingen per keer maakt en niet in 1 keer je hele pagina transformeert, want op die manier kan je met een A/B test zien welke factoren ervoor zorgen dat je hogere conversieratio's krijgt. Je kan met A/B testen dus zelfs met kleine aanpassingen al snel je ROI verhogen. Hierbij kan je bv. denken aan het veranderen van je Amazon productlisting description. Je kan dingen weglaten of aanpassen, en om te meten wat werkt gebruik je dan een A/B test …waarbij je kiest voor de paginavariant die het beste converteert.

Een andere manier om kleine aanpassingen door te voeren zijn die aan het product zelf …voordat je het nieuwe kenmerk ook echt introduceert kan je het alvast gebruiken in de content, op die manier is de uitkomst veel meer te voorspellen.

Het kan in je voordeel werken te kijken hoe de aanpassingen in de content van je productpagina worden ervaren door klanten (hoe ze reageren op die nieuwe “features”) …bij het direct doorvoeren van de aanpassingen aan je product, zonder het eerst te vermelden, weet je niet precies wat de uitkomst zal zijn.

Met een A/B test weet je dus zeker hoe de nieuwe aanpassing aan je product wordt ontvangen.

Je kan significante verbeteringen bereiken

Het uitvoeren van A/B testen is volledig “data-driven” en laat dus geen ruimte voor gokken, wat voor gevoel je erbij krijgt of andere zaken …waardoor je dus veel beter een “winnaar” en “verliezer” kan bepalen voor hetgeen je test …omdat je bv. kan zien dat bezoekers nu langer op je website blijven, vaker doorklikken (CTR), meer aanvragen doen, meer aankopen doen, minder hun winkelmandje vol achterlaten en ga zo maar door.

Je kan ook het design van een website aanpassen

Hierbij kan je denken aan het aanpassen van bv. de tekst in een simpele CTA button, gebruikte kleuren op bepaalde landingspagina's tot het volledig omtoveren van je website naar een nieuwe stijl. Je zal hierbij altijd de data van A/B testen moeten gebruiken om zo verfijnd mogelijk aanpassingen door te voeren. En stop ook niet wanneer je een nieuwe design hebt doorgevoerd, maar blijf altijd zoeken naar dingen die verbetert kunnen worden.

Hoe kan je A/B testen uitvoeren?Hoe voer je een A/B test uit

A/B testen is een uiterst systematische manier om te achterhalen wat werkt en niet in elk van je marketingcampagnes. Het doel is meestal meer traffic (maar steeds meer kwalitatieve traffic genereren is ook duur), en uiteindelijk zal je ook hier het beste uit willen halen …iets wat je met een optimale klantervaring op jouw website kan bereiken. Want op die manier zullen klanten sneller hun doel bereiken en converteren, en haal jij dus het meeste uit je bestaande traffic.

Een gestructureerde A/B test kan je marketingactiviteiten winstgevender maken door het aanpakken van de meeste cruciale probleemgebieden die optimalisatie nodig hebben.

Je kan er tevens een doorlopend proces van maken (zonder dat je maar 1 enkel keertje een A/B test uitvoert), en er met een duidelijk CRO proces echt werk van maken …doorgaans komen hier de volgende stappen in voor:

Onderzoek

Voordat je met een A/B test begint, zal je eerst moeten weten hoe de website momenteel presteert. Je zal data moeten verzamelen zoals hoeveel bezoekers en naar je website komen, welke pagina's het meeste zoekverkeer krijgen, wat de conversiedoelen zijn van bepaalde pagina's en ga zo maar door.

Je kan hiervoor A/B test tools voor gebruiken …waarbij je kan denken aan (kwantitatieve) tools zoals Google Analytics, Omniture, Mixpanel en ga zo maar door. Ze kunnen je helpen achterhalen welke pagina's het meest worden bezocht door bezoekers, op welke pagina bezoekers het meeste tijd besteden, welke de hoogste bounce-rate hebben en meer dan dat soort data …om een voorbeeld te geven: je wilt een shortlist maken van pagina's die de meeste potentie of zoekverkeer hebben en hierin dan dieper induiken om de verschillende (kwalitatieve) aspecten te analyseren en optimaliseren.

A/B test onderzoek uitvoerenHierbij zijn “heatmaps” een leidende technologie waarmee je kan zien waar klanten de meeste tijd besteden, wat hun scrolgedrag is, en meer. Je kan hiermee probleemgebieden van een website identificeren. Een andere manier om meer te leren over de klantervaring zijn “surveys” (enquêtes) die een belangrijk schakel kunnen vormen tussen een website team en de klanten, waarin dingen aan bod komen die in andere verzamelde data niet voorbij komen. Verder heb je ook nog tools die de sessies van klanten opnemen, zodat je kan zien waar in het websitebezoek van klanten er zich issues voordoen. Je kan die samen met andere aspecten uit de A/B test combineren om te zien welke punten er aangepast moeten worden.

Je ziet dus dat kwantitatief en kwalitatief onderzoek kan helpen bij het voorbereiden van de volgende stap en dat zijn doelgerichte acties op basis van de observaties die je doet.

Je observaties vertalen naar doelgerichte acties

Nadat je alle belangrijke gegevens hebt verzameld, wil je die vervolgens op een correcte manier begrijpen om hier correct naar te handelen. Je kan alle kwantitatieve en kwalitatieve data gebruiken om aanpassingen te maken die de conversies zullen verhogen. Hierbij kan je bv. denken aan een landingspagina die veel bezoekers krijgt, maar ook een redelijk hoge bounce-rate heeft en waarop bezoekers bijna niet converteren. Heb je een winnend product (dat bv. via andere kanalen wel goed verkoopt)? In dat geval kan je eens kijken naar de content of CTA op je landingspagina …wellicht komen die respectievelijk niet overeen met de verwachting die klanten hebben (bounce-rate) en is het niet verleidelijk (of duidelijk) genoeg om klanten die wel op de pagina verdergaan te laten converteren (CTA). Met een A/B test kan je dit dus prima testen door kleine aanpassingen te maken en dan te kijken of je data verandert.

Maak verschillende variantenA/B test varianten

En dat doe je door het aanmaken van verschillende varianten op basis van het origineel (control). Je gaat met A/B testen verschillende dingen aanpassen en pikt er dan de winnaar uit die het beste resultaat geeft. Stel je hebt een formulier op jouw website staan, maar bezoekers vullen die te weinig in. Het kan dan zijn dat er teveel velden zijn opgenomen in het formulier en mensen hiervoor niet de moeite willen nemen deze allemaal in te vullen, of wellicht teveel verplichte velden die de drempel hoger legt …het kan dan slim zijn een formulier korter te maken en bv. alleen het e-mailadres verplicht te maken (en niet bv. ook een telefoonnummer, adres, overige persoonlijke gegevens). Mensen zullen het eenvoudiger en sneller kunnen invullen, waarbij ze ook niet de kleren van het lijf wordt gevraagd.

Start het uitvoeren van je A/B test

Voordat je begint met het uitvoeren van een A/B test, laten we je eerst de verschillende methodes zien waarop je dit kan doen. Je hebt namelijk A/B Testing, Multivariate Testing, Split URL Testing en Multipage Testing. We hebben de eerste al behandeld, laten we nu ook eens naar de andere verschillende variaties kijken.

Split URL Testing

Veel mensen halen Split URL Testing en A/B Testing door elkaar, maar er zijn toch 2 duidelijke verschillende tussen beide methodes. Bij Split URL Testing creëer je namelijk meerdere versies van een webpagina op verschillende URL's. Je website-traffic is verdeelt tussen de oorspronkelijke (control) pagina en de andere variaties ervan, om de winnende versie eruit te kiezen. Het voornaamste verschil zit hem dus in de locatie van de pagina (bestaande of nieuwe) waarop de aanpassingen worden doorgevoerd om tot een resultaat te komen.

A/B Testing heeft de voorkeur bij het maken van kleine (front-end) aanpassingen, maar bij Split URL Testing moet je denken aan grotere aanpassingen …waarbij je niet de originele pagina (control) teveel wilt aanpassen.

En Split URL Testing doe je meestal op de volgende manier:

• Het aanmaken van pagina's voor de Split URL test
• Bepalen van conversiedoelen en de tijd die je neemt voor de Split URL test
• Afronden van de Split URL test
• Voorbeeld bekijken en starten met de Split URL test
• Naderhand een winnaar kiezen uit de pagina's

Multivariate Testing (MVT)
Het is een methode waarbij er wijzigingen worden aangebracht in meerdere secties van een webpagina, en ook variaties worden doorgevoerd voor alle mogelijke combinaties. Op die manier kan je alle combinaties binnen 1 MVT test uitproberen. En zo kom je er sneller achter welk element op de pagina het meeste invloed heeft op je conversieratio. Ze zijn iets complexer dan A/B testen en worden meestal gebruikt door gevorderde marketingprofessionals.

Om een voorbeeld te geven: stel je wilt 2 secties van je webpagina testen, laten we zeggen de “hero” image (de header of kopafbeelding die over de gehele breedte van de pagina staat, bovenaan de tekst en meestal onder de navigatie) en de CTA (Call To Action) button. Door gebruik te maken van MVT kan je nu 1 variatie maken met de nieuwe hero image en 1 met die nieuwe CTA (bv. door de kleur hiervan aan te passen, wat meestal ook een belangrijke rol speelt bij een Call To Action button). En om alles te testen maak je dus steeds nieuwe variaties.

Nadat je klaar bent met het runnen van de MVT kan je meten welke van de variaties het meeste impact heeft op de conversies van die pagina, en die winnende variant gebruiken op je website.

Multipage Testing

Multipage Testing is een experiment waarbij je verschillende elementen aanpast op meerdere pagina's van je website.

Er zijn 2 manieren om Multipage Testing te doen …de eerste is dat je alle pagina's van je verkooptrechter neemt en hier nieuwe versies voor gaat creëren, en die testen tegen de control (originele). Het wordt ook wel “Funnel Multipage Testing” genoemd. De tweede manier is om bepaalde elementen toe te voegen, weg te laten of aan te passen in een complete verkooptrechter (meerdere pagina's hiervan). Het wordt ook wel “Classic” of “Conventional Multipage Testing” genoemd.

Het analyseren van resultaat en implementatie

A/B test analyserenHoewel je in deze fase de winnende variante (en) vindt, is het extreem belangrijk de resultaten te analyseren. Omdat je met A/B Testing continue verschillende data aan het verzamelen bent, worden de resultaten hiervan in de laatste fase onthuld. Je zal dus moeten kijken welke directe en indirecte impact de aanpassingen hebben en natuurlijk ook de verhoogde percentages in conversieratio's moeten bekijken. Wanneer je een duidelijke winnaar hebt gevonden, zorg er dan voor dat je vanaf nu deze variant gebruikt …en neem het ook mee bij het aanmaken van nieuwe pagina's. Is er niet echt een duidelijk resultaat, schrijf dan op wat voor aanpassingen je hebt gedaan …en neem die mee bij het maken van nieuwe A/B testen om te kijken waar het dan misschien wel aan ligt …zodat je dit in die nieuwe A/B testen kan optimaliseren.

Je kan met A/B testen zo op structurele basis alle pagina's optimaliseren van een website en meer uit bezoekers halen (conversieratio's zien stijgen of andere acties van je bezoekers verwachten).

Wat kan je allemaal A/B testen?

De verkooptrechter van je website bepaald het lot van je business. En daarom moet elke stukje content dat je klanten te zien krijgen op jouw website, naar zijn volledige potentie worden geoptimaliseerd. Het is verder belangrijk alle elementen die ook maar een beetje invloed hebben op het gedrag en de conversie van je bezoekers te optimaliseren.

Wanneer je start met A/B testen zijn er een aantal sleutelelementen die je hierin zeker dient mee te nemen, al kunnen er natuurlijk nog veel meer elementen getest worden.

Content

1. Titels en subtitelsA/B test uitvoeren voor content

De titel van een pagina is het eerste wat je bezoekers zien wanneer ze die in de zoekresultaten of bij het direct openen ervan bekijken. En de eerste impressie hiervan is extreem belangrijk omdat een bezoeker ernaar kijkt of het aansluit bij wat ze zoeken …en de titel ook naar verwachting is. Je titel bepaalt eveneens of een bezoeker verder leest en zo opschuift in de verkooptrechter. Het is dan ook essentieel hier perfect mee om te gaan, en ook op je schrijfstijl en de manier waarop je tekst opmaakt op de juiste manier te creëren. Zorg ervoor dat je de aandacht van je bezoekers trekt zodra ze die in de zoekresultaten van Google zien, of wanneer ze op je website zoeken naar artikelen. Maak je titels kort en bondig, waarbij het natuurlijk belangrijk is dat de titel aansluit op wat bezoekers in de content eronder kunnen verwachten …en geef ook duidelijk aan wat de kenmerken van je producten en of diensten zijn, en benoem er ook de voordelen van in de titel (voor zover je dat kan doen, zonder dat de titel te lang wordt). Je kan hierbij A/B testen uitvoeren, door verschillende lettertypes (fonts) te gebruiken, font-grootte aanpassingen, tekst in de titels die je maakt en de boodschap die je wilt uitdragen.

2. Body / Content

In de body van je pagina (content) moet duidelijk staat vermeldt wat je bezoekers krijgen …wat er voor ze inzit. En het moet in perfecte navolging van de titel van je pagina zijn. Een goed geschreven titel en copy kan je kansen aanzienlijk verhogen er een ware conversiemagneet van te maken. Bij het schrijven van je pagina's is het belangrijk de volgende 2 dingen in de gaten te houden:

• Schrijfstijl: gebruik de juiste toon die het beste aansluit bij jouw doelgroep. Je content moet direct de eindgebruiker aanspreken en antwoord geven op al zijn of haar vragen. En ook de opmaak is belangrijk, waarbij je kan denken aan het gebruik van kopjes, “highlights” van zinnen of delen die meer aandacht dienen te krijgen en bv. opsommingen (met het gebruik van onder meer bulletpoints).

• Opmaak (formatting): zorg er dus voor dat je in de tekst h1, h2, h3 en wellicht nog meer sub-kopjes gebruikt, zo blijft de tekst namelijk overzichtelijk en makkelijk leesbaar. Hetzelfde geldt voor het opbreken van tekst …maak elke paragraaf die je schrijft niet te lang, zodat je lezers niet ellelange blokken tekst te zien krijgen. Maar hapklare stukjes waardevolle content waar ze makkelijk doorheen lezen. En gebruik voor belangrijke opsommingen ook bulletpoints of lijstjes (zodat mensen die je pagina “scannen” ook snel weten te achterhalen waar je pagina over gaat en of het aansluit bij wat ze zoeken, om vervolgens actie te ondernemen op je website in de vorm van conversies of een andere gewenste actie).

Design en lay-out

Omdat alles op je website zo belangrijk lijkt, is het voor de meeste bedrijven lastig om eruit te pikken welke dingen echt essentieel zijn voor het verhogen van conversieratio's. Met A/B testen kan je daar achter komen. Om een voorbeeld te geven, bij een e-commerce website is je productpagina extreem belangrijk voor hogere conversieratio's. Met alle technologie vandaag de dag willen klanten een perfecte ervaring krijgen en de producten ook zien op hoge kwaliteit foto's …voordat ze besluiten het te kopen. En verder zal ook je productpagina geoptimaliseerd moeten zijn met een geweldig design + lay-out. Daarbij speelt je content hierin ook een belangrijke rol samen met die foto's en eventueel video's …alles moet een sterk geheel vormen. Je klanten moeten antwoord krijgen op al hun vragen en de productpagina moet dus duidelijk en compleet zijn. Hieronder een aantal dingen waar je op moet letten:

• Geef heldere informatie: gebaseerd op de producten die je verkoopt, zal je creatieve manieren moeten vinden om alle belangrijke content op je pagina te verwerken …zodat je klanten niet een berg tekst krijgen die door elkaar staat, maar een duidelijk verhaal (storytelling) waar alles in te vinden valt wat ze zoeken. Op die manier zal een klant namelijk veel sneller converteren. Schrijf dus krachtige allesomvattende content en zorg ervoor dat ook alle specificaties van je product hier duidelijk in vermeldt staan.

• Laat je klantenreviews eruit springen: positieve en negatieve …wanneer je die namelijk allebei duidelijk laat zien, is je website veel geloofwaardiger.

• Schrijf content die makkelijk leesbaar is: zorg ervoor dat je heel ingewikkeld taalgebruik vermijdt …en de tekst makkelijk leesbaar is, waardoor je klanten er soepel doorheen gaan en de tekst ook leuk is om te lezen. Het zal ook je kansen op hogere conversieratio's boosten.

• Verwerk een bepaalde urgentie op je pagina: wanneer je melding maakt van de hoeveelheid die nog op voorraad is (bv. nog 2 stuks op voorraad) …of een klok die aangeeft dat een aanbieding nog maar een beperkte tijd beschikbaar is, zullen klanten gestimuleerd worden het product gelijk te kopen (FOMO).

En andere pagina's zoals de homepage en landingspagina's zijn ook belangrijk in dit geheel (in feite zijn natuurlijk alle pagina's belangrijk, maar hier kan je nog wat extra aandacht aan besteden). Gebruik A/B testen om te ontdekken welke pagina het beste presteert en na alle optimalisaties ook de hoogste ROI behaalt. Maak je website zo clean mogelijk (met veel witruimtes), gebruik hoge kwaliteit foto's en test verschillende lay-outs. Zorg ervoor dat je klanten zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken en zonder teveel afleidingen hun doel bereiken, let ook goed op of er geen (schadelijke) niet-werkende links op je website staan door ze een voor een te testen.

Navigatie

A/B test uitvoeren op website navigatieEen andere element wat je met A/B testen kan optimaliseren is je navigatie. Het is een van de belangrijkste elementen dat voor een ultieme klantervaring zorgt. Bij het creëren van een navigatie (menu) voor je website zal je goed moeten nadenken over de structuur en categorieën die je wilt gebruiken, en hoe pagina's ook onderling naar elkaar linken. Want dit is namelijk niet alleen goed voor meer “interne” linkjuice naar die pagina's, maar zorgt er ook voor dat bezoekers vanuit bepaalde relevante pagina's worden doorverwezen naar andere essentiële informatie …maar ook op bepaalde landingspagina's kunnen converteren.

Je wilt het zo makkelijk mogelijk maken voor bezoekers, zorg er dus voor dat bij elke klik die iemand uitvoert ze steeds dichterbij hun doel komen.

Hieronder een aantal slimme tips voor je navigatie:

• Je navigatie in logische secties plaatsen: er zijn een paar plekken op je website, waar de navigatie het beste geplaatst kan worden. Hierbij kan je denken aan bovenaan de website, of aan de zijkant van je website.

• Groeperen van producten en diensten: zorg ervoor dat je producten en diensten die in dezelfde categorie vallen, ook samen en met een goede onderverdeling makkelijk gevonden kunnen worden op die locatie. Verkoop je bv. hoofdtelefoontjes (sommige daarvan zijn draadloos andere niet) …zet deze dan in 1 categorie en maak daaronder een sub-verdeling …zodat klanten die hiernaar opzoek zijn al je varianten op 1 plek kunnen vinden.

• Simpliciteit: maak je navigatie zo simpel, soepel en aantrekkelijk mogelijk …vaak hoef je hier niet eens veel voor te doen. Het belangrijkste is dat je navigatie duidelijk is en met een klein beetje design kom je dan al een heel eind …en zal het ook een positief effect hebben op de klantenervaring.

Formulieren

Via een formulier kunnen potentiële klanten met je in contact komen. En ze worden zelfs nog belangrijker wanneer ze onderdeel uitmaken van je verkooptrechter. Net zoals 2 websites niet hetzelfde zijn, is dat bij formulieren ook zo en zal je die dus moeten toespitsen op jouw doelgroep. Waarbij voor sommige bedrijven een klein formulier werkt, en bij andere bedrijven grote formulieren wonderen zullen doen voor hun business. Je kan dit met A/B testen grondig analyseren en eruit pikken welke voor jou het beste werkt.

CTA (Call To Action)

Je CTA is waar de daadwerkelijke actie gebeurt, en dat kan het converteren van een klant zijn die je producten en diensten koopt …of bv. het invullen van een formulier. Met A/B testen kan je verschillende content gebruiken, de plaatsing van bepaalde elementen veranderen, experimenteren met kleuren / lettertypes / en groottes …om uiteindelijk de winnende CTA te vinden …waarna je nog verder kan finetunen voor diezelfde CTA.

Social Proof

Hierbij kan je denken aan aanbevelingen en reviews van je klanten, experts in bepaalde niches …of zelfs beroemdheden die in de media over je producten en diensten praten. Verder zijn er ook testimonials mogelijk, prijzen die je kan winnen en op de website plaatst, certificaten voor je website en andere lof uitingen. En daarbij kan je met A/B testen checken welke social proof elementen het beste werken op je website.

Start met A/B testen voor hogere conversies

Je weet nu dat het aanpassen van verschillende elementen op een website, significante positieve veranderingen teweeg kunnen brengen. In sommige gevallen kun je met een A/B test kleine wijzigingen maken die grote gevolgen hebben …andere keren is er iets meer voor nodig om tot die optimale conversieratio's te komen. Hoe dan ook zal je altijd A/B testen moeten uitvoeren om de huidige stand van zaken te analyseren …en die met de nodige aanpassingen in de toekomst te verbeteren.

We raden je aan om dit voor je website, maar bv. ook zeker e-mail campagnes te doen. Want e-mail marketing is ook een enorm sterk marketingmiddel voor meer conversies, en daar wil je natuurlijk dan ook alles uit halen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies