7 stappen om influencers in te zetten voor jouw e-commerce verkoop
7 stappen om influencers in te zetten voor jouw e-commerce verkoop
29 januari 2023 

7 stappen om influencers in te zetten voor jouw e-commerce verkoop

Zit je in de e-commerce en wil je je verkoop een stapje hoger brengen? Kijk niet verder dan influencer marketing! Deze geavanceerde digitale strategie maakt gebruik van populaire social media-persoonlijkheden. Gebruik het bereik dat zij hebben voor jouw merk! Gebruik deze manier van marketing en zie hoe de leads en de winst binnenstromen - het is tijd om je bedrijf helderder dan ooit te laten stralen met deze 7 tips!


1. Identificeer geschikte influencers 

Wil je het groots aanpakken met een influencer marketing campagne? Begin met het onderzoeken van populaire social media kanalen en kijk wie er in jouw branche opvalt. Beperk potentiële sterren op basis van hun betrokkenheid bij volgers, publieksgrootte en relevantie en gebruik daarbij handige tools. Als je al dat benenwerk hebt gedaan, voilà - tijd om reclame te maken!

Influencer platforms 

Influencer platforms zijn ontzettend handig bij het zoeken naar de perfecte influencers om je merk of product gezien te krijgen. Platforms als LinkPizza en Join.Marketing maken het een fluitje van een cent om social media sterren te vinden die perfect in je gewenste niche of doelgroep passen - met al hun informatie direct bij de hand! Je komt dingen te weten zoals het aantal volgers, de mate van betrokkenheid (aka hoeveel pit ze hebben!) en de kosten die ermee gemoeid zijn.

2. Reik influencers aan

Reik influencers aan

Als je eenmaal een influencer hebt geïdentificeerd die het waard is om mee samen te werken, wees dan niet verlegen! Maak contact en begin een relatie op te bouwen. Behandel ze als ieder ander door de tijd te nemen om kennis te maken (en misschien zelfs al wat incentives toe te voegen). Als je contact maakt, laat ze dan weten welke doelen je met je campagne hoopt te bereiken - en leg uit hoe hun aanwezigheid zal helpen om dat te bereiken. Dit is essentieel als je succesvolle resultaten wilt van je e-commerce marketingplan.

Incentives voor influencers

Influencers profiteren echt van de juiste promotie. Jij biedt prikkels als productmonsters, gesponsorde reizen en toegang tot evenementen aan om influencers achter jouw campagnes te krijgen - allemaal tegen betaling of zelfs als percentage van de verkoop!

Het vinden van de perfecte klant is de sleutel tot een succesvol e-commerce marketingplan en influencers zijn van onschatbare waarde om dit doel te bereiken. Wil je ervoor zorgen dat ze zich gewaardeerd voelen? Overweeg niet-monetaire prikkels, zoals eerste toegang of kortingen - die hun volgers allemaal motiveren om je product te steunen!

3. Kom voorwaarden overeen

Nadat je een goede match hebt gevonden met een influencer, is het tijd om aan de slag te gaan. Bij het aangaan van partnerschappen met influencers is het een must om na te denken over het soort materiaal dat ze zullen produceren, hoe vaak hun promotie moet plaatsvinden en welk type beloning daarbij past. Zorg ervoor dat iedereen deze voorwaarden glashelder begrijpt en vergeet niet een overeenkomst op te stellen waarin alle afspraken staan! Gebruik bovendien prestatiecijfers zoals websiteverkeer en verkoopcijfers waarmee je het succes volgt - zo ontstaan er geen misverstanden!

Aan welke voorwaarden moet je denken?

Het is belangrijk om strategisch na te denken over het soort content dat je wilt laten maken. Verdiep je in vragen als wat je product of merk zal doen opvallen en of er wettelijke vereisten zijn die gevolgd moeten worden, zodat posts bijvoorbeeld voldoen aan de FTC-regels.

Het is ook een must om afspraken te maken over de frequentie van de promotie. Het spreiden van promoties over de tijd creëert meer impact dan één grote push, dus zorg ervoor dat je beslist of je influencer slechts een paar dagen of misschien zelfs een hele maand zal pushen!

Het kiezen van de juiste compensatie voor influencers is een cruciaal onderdeel van elke samenwerking. Afhankelijk van hun kwalificaties en fanbase kan het van alles zijn, van gratis productmonsters tot geldelijke prikkels - vergeet alleen niet dat het vooraf bespreken van alle details prioriteit nummer 1 moet zijn!

Uiteindelijk zou het opstellen van voorwaarden met een influencer een eenvoudig proces moeten zijn - als je een duidelijk idee hebt van wat je van hen wilt en hoe je ze wilt betalen. Zorg er gewoon voor dat je een contract hebt waarin de voorwaarden van je overeenkomst staan. Zo zit iedereen op dezelfde lijn en is niemand in de war over zijn verantwoordelijkheden.

4. Begin met promoten

Van het rocken van je producten in foto's, het schrijven van recensies of het direct linken - influencers hebben veel mogelijkheden om je op hun platform te promoten. Er zijn verschillende soorten content die zij produceren voor jou. Maak daar vooral gebruik van! Leun dan gewoon achterover en ontspan terwijl al die zoete verkopen binnenstromen dankzij die krachtige promotiekracht.

Posts van influencers

Eén van de meest gebruikte manieren om jouw product te promoten, is het maken van een social media post. Dit zijn één of meerdere afbeeldingen in combinatie met een tekst. De influencer maakt deze content zelf en plaatst dit vervolgens op zijn of haar social media account. Wil je de controle behouden over wat er geplaatst wordt? Spreek dan af dat je de content eerst te zien krijgt voordat deze geplaatst wordt.

Stories van influencers

Een andere populaire manier van het promoten van producten of diensten is het maken van stories. Dit kan bijvoorbeeld op Facebook of Instagram. Een voordeel hiervan is dat de influencer ook links kan plaatsen naar jouw product of dienst. Zijn of haar volgers klikken dan meteen door naar waar ze jouw product kopen. Tel uit je winst!

Reels van influencers

Wil je dat je product of merk gezien wordt? Reels zijn de perfecte manier. Dit korte videoformaat op Instagram heeft een hoge vlucht genomen, waarbij influencers ervan houden omdat ze effecten en muziek toevoegen die hun posts super opvallend en boeiend maken! Het is een geweldige kans als je meer engagement wilt met een groter publiek - plus er is altijd de kans om de verkoop te stimuleren! Dus mis het niet en werk nu met een aantal top influencers.

5. Volg de voortgang

Voor elk e-commerce bedrijf is het bijhouden van de voortgang van influencer marketing een absolute must. Weten wat het rendement is, helpt je te bepalen of je campagne daadwerkelijk succesvol was in het stimuleren van verkopen en conversies - maar het bijhouden van deze statistieken kan een ontmoedigende taak zijn. Gelukkig zijn er tal van geweldige tools waarmee merken moeiteloos prestaties meten! Het monitoren van KPI's zoals websitebezoeken, gedane aankopen en betrokkenheid bij sociale media is nog nooit zo eenvoudig geweest.

Website bezoeken meten

Het meten van websitebezoek is de sleutel tot het beoordelen van het succes van influencer marketing inspanningen. Het kraken van cijfers zoals hoeveel mensen er verschijnen nadat ze op een link van een instagram account hebben geklikt, geeft bedrijven voorkennis over het werkelijke bereik dat hun campagnes hebben gehad - en dat is van onschatbare waarde!

Houd al je websitebezoeken goed in de gaten met behulp van unieke URL's. Wijs elke influencer zijn of haar eigen URL toe en volg elk bezoek om te zien wie het meeste verkeer oplevert. Onder andere op basis hiervan besluit je op een later moment om nogmaals een samenwerking aan te gaan. Bovendien meet je ook andere coole statistieken, zoals verkopen, afrekeningspercentages en de doorgebrachte tijd - dus zorg ervoor dat je het vandaag nog instelt!

Betrokkenheid bij sociale media bijhouden

Voor elk e-commercebedrijf dat de winstgevendheid van zijn influencer-marketinginspanningen wil meten, is het essentieel om de sociale-mediabetrokkenheid te monitoren. Inzicht in welke influencers hun resultaten beïnvloeden levert waardevolle inzichten op in hoe effectief deze strategieën zijn - een onschatbare manier om te zien wat werkt en daarop in te spelen!

Met het aanbod aan technische hulpmiddelen, zoals Facebook Insights en Twitter Analytics, zie je snel hoe effectief de posts van jouw influencers zijn. Houd likes, opmerkingen en shares in de gaten - het was nog nooit zo eenvoudig om de betrokkenheid bij sociale media te volgen!

6. Betrek volgers

Betrek volgers

Wil je de verkoop in de e-commerce branche nog meer stimuleren? Zorg ervoor dat je volgers betrokken zijn! Dat gaat verder dan alleen het pushen van reguliere productpromoties - bied via influencers kortingen, weggeefacties en andere prikkels om de aandacht van mensen te trekken. En vergeet ook de relevante content niet; door hier een paar extra stappen te nemen, bouw je relaties met klanten op die lang in de toekomst blijven bestaan.

Kortingen

Kortingen zijn dé manier om klanten enthousiast te maken en de verkoop van e-commerce bedrijven te stimuleren! Deals zoals leuke kortingen inspireren shoppers om snel te handelen - met meer conversies tot gevolg. Dankzij kortingen bouw je relaties op en laat je je klantenbestand nog verder groeien.

Weggeefacties

Kruid je sociale aanwezigheid met weggeefacties en wedstrijden! Hiermee beloon je niet alleen trouwe klanten, maar verleid je ook nieuwe klanten om mee te doen. Deze campagnes geven een enorme boost aan belangstelling voor je merk - wat niet alleen resulteert in meer verkoop, maar ook in een betere klantentrouw!

Relevante content

Je volgers betrekken is de sleutel tot succes in e-commerce! Houd ze geïnteresseerd met content die persoonlijk, nuttig en onderhoudend is. Laat handige tips of trucs zien met betrekking tot de producten of diensten die je aanbiedt - zoals een lopende 'how-to' serie met advies van experts over specifieke onderwerpen. Door dit te doen komen klanten op de eerste plaats en bouw je tegelijkertijd aan je merkaanwezigheid en je verkooppotentieel!

7. Meet het succes

Als je wilt weten of je influencer marketing campagnes hun vruchten afwerpen, is het bijhouden van de juiste KPI's van groot belang. Bekijk betrokkenheidsniveaus zoals likes, reacties en impressies om te zien wie het allemaal heeft gezien. Het bereik vertelt je hoe ver die post is gegaan! Door deze cijfers bij de hand te hebben ben je er zeker van dat je waarde krijgt voor jouw investering. Met conversies zie je hoe effectief je influencer marketing campagne werkelijk was - hebben mensen de gewenste actie ondernomen? Zoals klikken om iets te kopen of zich aanmelden voor een dienst. Het bijhouden maakt het supermakkelijk om te beslissen of deze strategie moet worden bijgesteld of dat alles goed loopt!

Til je e-commerce biz naar een hoger niveau met influencer marketing! Samenwerken met bekende figuren en kortingen, weggevertjes, advies of andere opwindende prikkels aanbieden stimuleert de verkoop aanzienlijk - mits je het goed doet natuurlijk. Maak een strategie met veel likes en commentaren. Het is de moeite waard om ook KPI's zoals impressies bij te houden voor de beste resultaten. Tijd om onmiddellijk gebruik te maken van dit geweldige hulpmiddel en relaties op te bouwen via boeiende content - succes is in zicht!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen