De voor- en nadelen van dropshipping tegenover het zelf beheren van je voorraad
De voor- en nadelen van dropshipping tegenover het zelf beheren van je voorraad
02 februari 2023 

De voor- en nadelen van dropshipping tegenover het zelf beheren van je voorraad

Dropshipping is 'het' hippe ding in de verkoop geworden - en het is gemakkelijk te begrijpen waarom. Met deze methode hoef je je eigen voorraad niet op te slaan of te beheren; in plaats daarvan worden de producten rechtstreeks van de fabrikant of groothandelaar naar de klanten gestuurd. Maar is dropshipping echt alle hype waard? Laten we de voor- en nadelen eens nader bekijken en ze tegenover die van het zelf beheren van je voorraad zetten. Ondernemers zoals jij beslissen dan zelf voor welke methode ze gaan! 


Voordelen van dropshipping

Dropshipping is supergemakkelijk, want je hoeft je geen enkele zorgen te maken over je voorraad. Het heeft dan ook een paar voordelen. Laten we daar eerst induiken. 

Geen voorraadbeheer nodig

Dropshipping is een moderne zakelijke mogelijkheid als geen ander. Je hoeft geen voorraad op te slaan, te onderhouden of zelfs te kopen! Het enige wat je hoeft te doen is je voorraden inkopen en die producten op de lijst zetten - dat is alles. Het kan niet eenvoudiger voor ondernemers die op zoek zijn naar een gemakkelijke weg in de wereld van de e-commerce; alles wat je nu nog nodig hebt zijn klanten... 

Lagere overheadkosten

Dropshipping is een geweldige optie voor ondernemers met een krap budget. Het helpt niet alleen de overheadkosten te verlagen, maar elimineert ook de noodzaak om voorraden bij te houden en extra verzendkosten te betalen. En dat is nog niet alles: vergeet het betalen van personeelslonen of het huren van winkelruimtes niet! Met dropshipping start iedereen zijn eigen bedrijf met minimale middelen.

Eenvoudige schaalbaarheid

Met dropshipping laten bedrijven hun productlijn snel groeien zonder een groot budget of magazijnen vol voorraad nodig te hebben. De leverancier zorgt voor de voorraad zodat jij zich geen zorgen hoeft te maken over het beheer ervan, waardoor je meer tijd hebt en minder geld kwijt bent aan opslag. En als de vraag stijgt, vergroten de leveranciers gewoon het extra aanbod van hun dropshipper - geen gedoe!

Meer flexibiliteit 

Dropshipping elimineert de noodzaak van investeringen vooraf of lopende onderhoudskosten die komen kijken bij opslagfaciliteiten. Dit betekent dat jij je richt op het geven van de best mogelijke service aan jouw klanten! Klanten krijgen toegang tot een veel grotere selectie producten van fabrikanten of groothandelaren, zodat ze altijd iets nieuws vinden als het tijd is om te winkelen. 

Geen onverkochte producten

Je zit niet langer vast aan traditionele markten als het gaat om de verkoop van nieuwe producten. Met dit model voorkom je dat onverkochte artikelen zich in jouw magazijnen opstapelen en worstel je minder met voorraadbeheer - zodat je volop tijd hebt voor wat het belangrijkst is: jouw bedrijf uitbreiden door verse productlijnen rechtstreeks van fabrikanten en groothandelaren naar de klanten te brengen.

Geen investeringen 

Dropshipping is de perfecte manier om in de detailhandel te stappen zonder investeringen. Je hoeft de producten niet in te kopen bij een groothandelaar: ze worden rechtstreeks van de fabrikant/groothandelaar naar je klant verzonden! Dit betekent dat je tijd en geld bespaart, terwijl je de overheadkosten vermindert - dat is pas aantrekkelijk!

Nadelen van dropshipping

Nadelen van dropshipping

Naast voordelen heeft dropshipping ook enkele nadelen. Deze bespreken we hieronder. 

Gebrek aan controle over de voorraad en levering 

Als bedrijfseigenaar die dropshipping gebruikt, moet je erop vertrouwen dat de leveranciers de bestellingen op tijd verpakken en verzenden. Het is voor jou ook niet altijd mogelijk om de voorraad of zendingen in de gaten te houden als er iets mis gaat, wat betekent dat je geen tracking of klantenservice ondersteuning kan bieden aan jouw klanten als de dingen niet volgens plan verlopen!

Gebrek aan controle over de kwaliteitsgarantie 

Het loont om je onderzoek te doen en een leverancier te vinden die topproducten levert, die voldoen aan de verwachtingen van de klant. Je hebt immers geen controle over de kwaliteit van de producten, omdat je ze zelf niet in een fysieke voorraad hebt liggen. Zorg er daarom voor dat je zaken doet met leveranciers die altijd producten van goede kwaliteit leveren, zodat je klanten krijgen wat ze verwachten. 

Gebrek aan controle over de verzendingen 

Als leveranciers niet presteren, treden er vertragingen op die ongelukkige klanten en verloren inkomsten voor jou veroorzaken - dus pas op! Zorg ervoor dat je sterke relaties opbouwt met betrouwbare leveranciers; dit draagt bij aan een betrouwbare service en tevreden klanten.

Risico van dubbele bestellingen 

Werken met meerdere leveranciers voelt soms als jongleren, maar het is essentieel om maatregelen te nemen tegen dubbele bestellingen. Zonder deze maatregelen loop je het risico op vertragingen en verwarring - twee dingen die niemand wil! Zorg er dus voor dat je proces vanaf het begin is ingesteld op succes.

Mogelijke problemen met de klantenservice

Dropshipping is een lastige zaak als klanten niet zeker weten tot wie ze zich moeten wenden voor hulp of nauwkeurige productinformatie. Verwarring tussen jou en de fabrikant compliceert de zaken alleen maar verder. Het onvermogen van dropshippers om snel te reageren brengt de klantenservice op een ernstig schadelijk pad, wat resulteert in een algehele negatieve ervaring die niemand wil. Zorg er dus voor dat het voor jouw klanten duidelijk is bij wie ze terecht kunnen met vragen of problemen. 

Voordelen van het zelf beheren van je voorraad

Aan de andere kant staat het beheren van je eigen voorraad. Deze methode is de oorspronkelijke methode die veel bedrijven gebruiken. Ook nu kan je er als bedrijf voor kiezen om zelf over je voorraad te beschikken. Uiteraard brengt dit ook voor- en nadelen met zich mee. Hieronder bespreken we eerst de voordelen. 

Controle over kwaliteit en betrouwbaarheid van producten

Je eigen voorraad beheren geeft je de overhand als het erom gaat ervoor te zorgen dat alleen eersteklas producten de klanten bereiken. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over kwaliteitskwesties - inspecteer gewoon elk artikel zelf en weet zeker dat alles aan hoge normen voldoet. 

Grotere flexibiliteit in prijsstelling 

Je eigen voorraad beheren heeft enorme voordelen. Door controle te hebben over hun voorraad stem je jouw prijzen af op de marktvraag en reageer je onmiddellijk op veranderende trends of seizoensgebonden schommelingen - wat meer verkoop betekent! Bovendien heb je zo de vrijheid om kortingen aan te bieden op bulkbestellingen of om loyaliteitsbeloningen te ontwikkelen, zoals "Koop er één gratis" aanbiedingen. 

Mogelijkheid om klantentrouw op te bouwen door consistente merkvertegenwoordiging 

Als je klanten aan je wilt binden, moet je ervoor zorgen dat je merk op alle producten consistent wordt weergegeven. Door bij elke aankoop hetzelfde vertrouwde uiterlijk aan te houden, weten klanten wat voor kwaliteit ze van het bedrijf mogen verwachten - dat schept binnen de kortste keren vertrouwen! 

Directe toegang tot voorraadgegevens

Als je verantwoordelijk bent voor de voorraad, is het bijhouden van gegevens een absolute must. Je weet wat de trend is en hebt tijd om je producten daarop af te stemmen, wat uiteindelijk minder verspilde goederen, betere organisatievaardigheden en hogere winsten betekent! 

Volledige controle over verzend- en levertijden 

Als je op zoek bent naar volledige controle over de verzending en levering van producten, dan is het beheren van je eigen voorraad de manier! Je kiest zelf wanneer je de producten verzendt en hoe ze daar aankomen - van next day air tot standaard postopties. Bovendien heb je, als er een probleem is met de aankomsttijd van bepaalde artikelen, nog veel meer haalbare snelle verzendopties.  

Minder risico op vertragingen bij verzending of beschikbaarheid van producten 

Als je je productvoorraad onder controle hebt, loopt het leven veel soepeler. Je voorspelt de behoeften van klanten nauwkeurig en hebt de producten op elk moment klaarstaan - geen vervelende vertragingen of onbeschikbaarheid als ze komen aankloppen. Bovendien verrassen de markttrends je eigenlijk nooit! Blijf je de markt voor met regelmatige voorraadcontrole, zodat verouderde artikelen geen ruimte in de achterkamer innemen.

Eenvoudigere aanpassingsmogelijkheden voor verpakkingen

Als je je eigen show runt, is het vermogen om verpakkingen op maat te maken een geweldig voordeel. Perfect voor die keren dat extra speciale verpakkingsmaterialen of opvallende afmetingen nodig zijn. Maatwerk betekent een vlotte levering en een presentatie met maximale impact voor verrukte klanten!

Nadelen van het zelf beheren van je voorraad

Nadelen van het zelf beheren van je voorraad

Ook het beheren van je eigen voorraad komt met een aantal nadelen. Welke dit zijn, lees je hieronder. 

Hogere overheadkosten

Detailhandelaren die de verantwoordelijkheid op zich nemen om hun eigen voorraad te beheren, komen vaak voor onverwachte financiële valkuilen te staan. Ze bezwijken snel onder hogere overheadkosten, zoals huur voor opslagruimte, nutsvoorzieningen en verzekeringskosten - om nog maar te zwijgen van personeelssalarissen en transportkosten!

Groter risico van overtollige voorraad 

Het runnen van een bedrijf brengt veel risico's met zich mee, in het bijzonder een te grote voorraad. Te veel voorraad leidt tot extra kosten voor opslag en beheer en tot het moeten liquideren van artikelen tegen lagere prijzen, alleen maar om je cashflow op peil te houden.  

Meer tijd en moeite nodig voor verpakking, verzending en retourzendingen 

Als je je eigen voorraadbeheer doet, dan zijn taken zoals het verpakken en verzenden van producten een heel gedoe. Rekening houden met de grootte en de vorm van artikelen plus eventuele extra bescherming die nodig is tijdens het transport kost veel moeite! Om nog maar niet te spreken over de retourzendingen die behandeld moeten worden... 

Concurrentie met grotere detailhandelaren

Het is een zware strijd om bij te blijven in de concurrentie met grotere detailhandelaren. Door hun grote inkoopkracht en verzendvoordelen bieden zij betere prijzen, kortingen en leveringsmogelijkheden dan jij, waardoor jij misschien minder goed presteert. Maar maak je geen zorgen: door je eigen voorraad strategisch te beheren zijn er nog steeds manieren voor kleinere ondernemers om concurrerend te blijven.

Grotere risico's aan de opslag van fysieke goederen in een magazijn of fulfillmentcentrum

Het zelf opslaan van fysieke goederen is voor elk bedrijf een kostbare en tijdrovende onderneming. Niet alleen moet jij je zich zorgen maken over de hoge prijs van het huren van magazijnruimte, maar je moet ook je inventaris in de gaten houden - van diefstal tot de veiligheid van je producten, er zijn veel risico's aan verbonden! Daarom kost het moeite en toewijding om alles soepel te laten verlopen - orderverwerking is geen makkelijk klusje.

Het is tijd om te beslissen! Omarm je dropshipping en de aantrekkelijke lage overheadkosten of kies je voor het zelf afhandelen van de voorraad? Zeker, het eerste kan leiden tot snellere leveringen, maar weet dat het gepaard gaat met beperkte aanpassingsmogelijkheden. 

En als je kiest voor het zelf beheren van de voorraad, denk dan na over de risico's die daaraan verbonden zijn, zoals te veel producten of logistieke veiligheidsproblemen. 

Als geen van beide ideeën perfect past bij wat klanten van je nodig hebben - geen zorgen: zorg er gewoon voor dat je hen hoe dan ook op de eerste plaats zet en langetermijnresultaten mogelijk maakt!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen