15 dropshipping valkuilen die iedere beginner maakt!
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 maart 2019 

15 dropshipping valkuilen die iedere beginner maakt!

Je staat helemaal klaar om een onderneming te starten, samen met een webshop waarin jij producten gaat verkopen via dropshipping.

Maar hoe werkt dit precies? Welke artikelen ga je verkopen? Wie zijn je leveranciers? Waar haal je meer bezoekers en klanten vandaan? En hoeveel ga je ermee verdienen?

Zeker wanneer je net begint met dropshipping komen er tal van zaken op je af.

Daarbij bestaat er ook een grote kans dat je gaande het proces op de loer liggende beginnersfouten maakt. Ze kunnen je succes verstoren en je onderneming zelfs ten gronde richten, als je hier niet goed op anticipeert.

We hebben daarom de 15 meest voorkomende beginnersfouten voor je op een rijtje gezet. Ze zijn al keer op keer door anderen gemaakt …waardoor jij ze nu kunt overslaan. Neem ze goed door, want ze vergroten aanzienlijk je kansen op succes met dropshipping!

Voorkom deze 15 beginnersfouten van dropshipping

Leren van fouten die je zelf niet eens maakt …beter dan dit wordt het niet. Wellicht begin je net, of ben je al eens in de fout gegaan …en bij dit artikel uitgekomen voor tips. In beide gevallen helpen we je graag verder.

Hieronder vind je een opsomming van 15 beginnersfouten die bij dropshipping het meest worden gemaakt. Ze lopen uiteen van simpele zaken als productomschrijvingen, tot het design van je website en online marketing technieken.

Heb je zal allemaal doorgenomen …dan sta je een stuk sterker. En weet je precies welke hordes jij moet nemen voor een optimale groei van jouw onderneming!

Lees je snel verder?

1. Kiezen van de verkeerde niche

Het kiezen van een goede niche is heel belangrijk …en zelfs bepalend voor je succes. In de meeste gevallen wordt met goed, alleen maar hoeveel je ermee kunt verdienen verstaan. Zonder enige interesse in de niche zelf. Het is een beginnersfout waar je zeker voor moet waken.

Om een voorbeeld te geven, je gaat starten met een website over alarmsystemen. Je kiest voor deze niche omdat verhalen de ronde doen dat je hier heel veel winst mee kunt pakken. Echter, je weet er helemaal niets vanaf en hebt er eigenlijk ook niet zoveel interesse in. De kans is groot dat je weinig tot geen onderzoek doet. Verder ontbreekt het je aan kennis om de juiste producten te promoten. En spreek je ook de taal van je doelgroep niet.

Denk jij dat er veel verkopen gaan plaatsvinden op die manier?

Laat je passie spreken!

Kies daarom voor een niche waar jouw passie wel ligt. Dit maakt het zoveel makkelijker voor je. Je bent namelijk veel meer gemotiveerd en in staat je klanten ook echt verder te helpen. Het succes zit hem niet altijd direct in je winstmarges, maar veel meer in hoe goed je erin bent!

2. Ontbreken van goed ontworpen productpagina’s

Wist je dat een productpagina een van de belangrijkste pagina’s is van je hele website? Het gaat niet alleen maar om de technische set-up van je dropshipping, een mooi design en andere toegevoegde elementen. Waar het vooral om draait, is de uitstraling en aantrekkingskracht voor je bezoekers.

Een productpagina heeft grote impact op de stemming van je klanten, of ze je vertrouwen en ook echt bestellen!

Voorbeeld …een potentiële klant zoekt naar producten, klikt op een advertentie die linkt naar jouw productpagina …en sluit de pagina. Wat gaat er fout? We kunnen met grote zekerheid zeggen dat je productpagina niet deugt. Dit kan komen door grove spelfouten, lelijke afbeeldingen, slechte reviews of het ontbreken van “social proof”.

Zorg er daarom voor dat jouw productpagina’s er gelikt uitzien, waardoor klanten ook echt iets bij jouw willen bestellen!

3. Slecht ontworpen website

Elke dropshipping website heeft een aantal visuele elementen die afsteken bij de concurrentie en makkelijk herkenbaar zijn voor klanten. Je kunt hierbij denken aan een eigen logo, favicon, afbeeldingen voor de homepage, sociale media icoontjes en ga zo maar door. Maar ook bv. banners die voor de vermelding van speciale aanbiedingen, kortingen of andere promoties bedoeld zijn.

Wat gebeurt er wanneer deze allemaal zijn ontworpen door iemand met nul (of in ieder geval te weinig) ervaring?

Om te beginnen is het een enorm tijdsverlies …terwijl het feitelijk heel snel kan worden opgepakt door professionals.

En alle geïnvesteerde tijd is nu dus ook nog eens helemaal voor niets geweest. Technische vereisten voor de bestandsgrootte, formaat en resolutie zijn hierin basis zaken. Maar ook allerlei andere designregels worden overgeslagen. Het zal leiden tot een onprofessionele uitstraling van je website, wat schadelijk is. Je klanten zullen niet kopen en haken af …is dat het waard?

Blijf zakelijk denken en kies voor professionaliteit!

Verdiep je hier dan ook in …heb je weinig kaas gegeten van dit soort zaken of geen tijd? Laat het dan doen door een expert.

Het kost wat …maar het zal je dropshipping business zeker helpen en betaalt zich later dubbel en dwars terug!

4. Geen eigen merk of logo

Een goed ontworpen logo is zo herkenbaar dat iedereen de naam ervan kan opnoemen, zonder dat deze erbij staat. Het is een zeer belangrijke factor voor naamsbekendheid en een goede (dominante) positie in de markt. Verder staat een logo voor wat je doet en moet het (potentiële) klanten prikkelen een kijkje bij je te komen nemen.

Van vormen, tot kleuren en andere elementen is een logo bedoeld om mensen over te halen maar ook bekend te maken met jouw producten. Het straalt een stukje identiteit en eigenaarschap uit van je onderneming. En is dus veel meer dan alleen maar dat plaatje bovenaan je website.

Gebruik logo’s ook in al je uitingen te denken aan merchandise, sociale media, visitekaartjes, billboards en natuurlijk in en om je bedrijf of winkel.

Een professioneel logo kun je zelf maken, bij voldoende kennis hierover …laat het anders zeker doen door een designer!

5. Onduidelijke structuur van de website

Een slechte structuur van je website is ook een kwalijke zaak voor jouw dropshipping handel. Het zal leiden tot lagere conversieratio’s …terwijl er tal van oplossingen worden geboden voor een goede websitestructuur. Maar wanneer nieuwkomers zich hier niet mee bezig houden, kan dit leiden tot een hoop teleurstelling.

Je moet klanten de ultieme ervaring bieden, wanneer ze jouw website bezoeken. Een van de belangrijkste is makkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Is een vrouwelijke bezoekster op zoek naar een t-shirt met korte mouwtjes, dan moet deze te vinden zijn in de categorie dames > kleding > t-shirts > korte mouwen. Soms zie je echter websites waarbij de zonnebrillen tussen de hoge hakken staan …wat op klanten een rommelige indruk maakt.

Je klanten moeten via de kortste route hun items bereiken.

Verder zijn pagina’s met informatie over het bestel- en verzendproces ook noodzakelijk …en leiden ze tot meer klantvertrouwen!

6. Een algemene Vs. niche website

Begin je net met experimenteren om te kijken welke niche het beste scoort? Dan is het wellicht slim om met een algemene website te starten. Je hebt hier ook te maken met categorieën en eventueel een bepaalde branche. Het doel is echter om te kijken welke categorieën goed verkopen …om de potentie van een niche te checken. En hoe je hier met dropshipping slim van kunt profiteren.

Heb je al onderzoek gedaan en weet je voor welke niche je een website wilt bouwen? Dan kun je hier natuurlijk ook gelijk mee starten. Een andere optie is beide doen, waarbij je bv. 1 website hebt over sport …en vervolgens niches bouwt hiervoor. Denk hierbij aan sportkleding, crosstrainers, loopbanden, voedingssupplementen, of sporthorloges.

Je kunt ook kiezen voor een algemene domeinnaam en starten met enkele producten, waarna je het verder gaat uitbouwen. Dit kan ook zeer rendabel zijn …kijk maar naar Amazon!

7. Onvoldoende of geen aanpassingsvermogen

Dropshipping kan voor veel startende (maar ook gevestigde) ondernemingen zeer rendabel zijn. Maar het blijft een bedrijf ..waarbij aanpassingsvermogen een belangrijk rol speelt bij je succes.

Zo zul je tijdens je bedrijvigheid te maken krijgen met obstakels …die we liever uitdagingen noemen. Het kan zijn dat er een nieuw product op de markt komt binnen jouw branche, wat enorm aanslaat. Er zijn ook vast en zeker producten waar je zelf verliefd op bent …maar die minder goed bij klanten vallen. De ruimte die ze innemen is dan een verspilling …verwijder ze en maak plaats voor en nieuwe partij producten. Een advertentie kan wel heel goed lopen, waardoor je meer budget nodig hebt.

Aanpassingen zijn niet per definitie goed of fout …maar wel een vereiste om te blijven groeien met je bedrijf. Nu en in de toekomst!

8. Te weinig kennis over (online) marketing

Er zijn zoveel zaken die kunnen worden geautomatiseerd dat je meer tijd zal overhouden voor branding en marketing. Hoe leuk het ook is om met je design bezig te zijn, marketing is de echte geldmachine. Leren hoe je meer bezoekers krijgt, hogere conversieratio’s realiseert en advertenties maakt zijn van essentieel belang voor je verkopen.

Je kunt met SEO werken aan de ranking van jouw website in Google en andere relevante zoekmachines. Het is belangrijk te snappen dat de meeste webshops echter een conversieratio van 1-2% hebben. Zit je onder de 100 bezoekers dan zul je naar alle waarschijnlijkheid dus geen verkopen maken. Hoe hoger het aantal bezoekers, des te meer verkopen je maakt …zo simpel is het.

Conversieoptimalisatie

Hierbij is het optimaliseren van je dropshipping website, voor hogere conversieratio’s natuurlijk ook enorm belangrijk. Gebruik je schaarste en urgentie voor je producten en diensten, factoren die je klanten eerder zullen overhalen? Staan er reviews op je website om je reputatie te bewijzen? Is je website representatief, vanuit het oogpunt van de klant? Beschik je website over de juiste afbeeldingen?

Een kleine greep van zaken die je conversies kunnen maken of kraken.

9. Waardeloze of zelfs geen klantenservice

Op een correcte manier met je klanten omgaan is 1 ding, ze een goed gevoel geven is iets anders. Een van de beste manieren om jezelf te onderscheiden van de competitie is een geweldige klantenservice. Het afhandelen van retourzendingen en reageren op vragen doet iedereen …zet dus een stapje harder.

Hierbij kun je denken aan een informele manier van benaderen. Hoewel je heel goed zakelijk dingen kunt afhandelen, vinden je klanten het wel leuk om menselijk behandeld te worden. Maak eens een (gepast) grapje en laat je vaste klanten meedingen aan een maandelijkse “giveaway”. Doe er alles aan om je klanten een warm gevoel te geven …en gewaardeerd te laten voelen.

Klanten kopen aan de lopende band producten bij verschillende aanbieders …en weten hierbij dondersgoed wie hun het beste behandeld.

Begin hier dan ook vanaf de eerste verkoop mee!

10. Niet elke dag aan het werk

Het runnen van een dropshipping business is iets waar je dagelijks mee bezig moet zijn. Nu is het geen noodzaak dat dit 8 uur per dag is (mag natuurlijk wel), maar een paar uurtjes zeker. Je zult namelijk moeten zorgen dat de gedane bestellingen goed verlopen, zodat deze op tijd aankomen bij je klanten. Verder is het zaak dat je klanten binnen 24 uur te woord kan staan, liever uiteraard nog eerder.

Zo bouw je snel vertrouwen op, waardoor je klantenkring groeit!

Je zult ook elke dag met marketing werkzaamheden bezig moeten zijn. Hetzelfde geldt voor sociale platformen. Je kunt ervoor kiezen om op een vast moment in de week te posten. Maar je kunt hier beter dagelijks actief mee zijn. Al is het alleen maar om je (eventuele) campagnes te optimaliseren.

11. Het monitoren van de concurrentie

Nog een valkuil is het niet bespieden van je concurrentie. Er zijn genoeg beginners die hier tijdens hun dropshipping avontuur helemaal niet mee bezig zijn. Terwijl de informatie die je bij de buren vindt heel …maar dan ook heel nuttig kan zijn. Maak er dus een vast prik van je competitie regelmatig te checken.

Een goed begin is het liken van je concurrentie op sociale media. Hiermee zul je producten en bv. retargeting ads ontvangen. Zo kun je zien welke producten ze promoten, hoeveel reacties deze krijgen en hoe klanten erover praten.

Zo ontdek je wellicht producten die je zelf zou moeten verkopen op je website, die er nu nog niet staan. Je leert welke content mensen leuk vinden en ook wat er speelt binnen de doelgroep van jouw producten. Doe er je voordeel mee!

12. Niet op sociale media actief

Je kent ze vast wel, reacties van mensen die ontevreden zijn met een product. Ze plaatsen hiervan een post op sociale media, maar de verkoper van het product reageert niet. Het is echt een van de slechtste signalen die je kunt afgeven aan jouw doelgroep. Wat moeten anderen mensen denken wanneer ze deze post zien? Je gooit er jouw eigen glazen mee in.

Zorg er dan ook voor dat je (wanneer je op sociale media actief bent), reageert wanneer klanten iets posten. Dit kunnen openbare reacties zijn, maar ook privéberichten. Een officiële reactie van jou (de eigenaar van het bedrijf), zal veel vertrouwen winnen bij je klanten.

Het geeft je passie, betrokkenheid en oprechte behulpzaamheid aan …die je klanten zeer zullen waarderen!

13. Twijfelachtige of slechte reviews

Het krijgen van goede reviews voor jouw dropshipping producten is een goed teken voor je klanten. Een reeks positieve beoordelingen kan de eventuele drempel voor nieuwkomers verlagen, die het product ook willen aanschaffen.

Hierbij kan het zijn dat je productreviews importeert, waardoor er bepaalde risico’s kunnen ontstaan. Zo kan het zijn dat producten helemaal niet zo’n mooie beoordeling krijgen. Je wilt voorkomen dat deze wel op je website komen te staan.

Denk dus goed na over de manier waarop je productreviews gaat gebruiken …loop ze ook af en toe eens na.

Zo voorkom je dat klanten de verkeerde indruk krijgen, niet alleen van de producten …maar wellicht ook de verkopende partij.

14. Opzichtige (nep) kortingen

Zorg er ook voor dat kortingen niet te absurd (nep) overkomen. Is iets te mooi om waar te zijn, dan klopt dat meestal ook. Natuurlijk komen er soms gigantische kortingen voor (te denken aan “Black Friday”). Het wordt echter een ander verhaal, wanneer er continu van dat soort kortingen op je dropshipping website staan.

 

Er zijn zoveel verhalen bekend waarbij er gesjoemeld wordt met kortingen. In sommige gevallen klopt de “van” verkoopprijs niet eens met de normale prijs van het product. Je wilt te allen tijde betrouwbaar overkomen.

Gebruik daarom (bij het importeren van producten) geen artikelen die dit soort kortingen aan de lopende band hanteren.

15. Te snel opgeven

Het resultaat van al je inspanningen kan zich snel vertalen in meer verkopen, maar ook soms even duren. Geef dan vooral niet te snel op …sommige startende ondernemers hebben die neiging. En al helemaal wanneer het naar hun idee niet snel genoeg gaat. Terwijl het zomaar kan zijn dat ze er heel dichtbij waren …maar te vroeg zijn gestopt.

Onwetende over het binnen handbereik liggende succes. Hoe jammer zou het zijn, wanneer je niet even doorbijt maar alle winsten aan je voorbij laat gaan.

Ondernemen gaat niet over 1 nacht ijs …het heeft tijd nodig voor alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Maar wanneer dat gebeurt, is het alle investeringen (tijd en geld) waard geweest.

Wees dus niet iemand die vroegtijdig afhaakt …met een beetje doorzettingsvermogen staan er leuk verdiensten voor je klaar!

3 bonustips bij het starten van je dropshipping website!

Nu je weet welke beginnersfouten je niet moet maken, is het tijd voor enkele interessante bonustips voor een flitsende start!

1. Haal meer uit dropshipping met Amazon

In het begin kan het (zeker met een nieuwe website) soms lastig zijn hoog te scoren in Google. Je wilt meer bezoekersaantallen, omdat deze nauw samenhangen met de verkopen die je gaat maken. Hierbij helpt kennis over online marketing, SEO en natuurlijk campagnevoering met gerichte advertenties.

Maar we willen je ook op de hoogte stellen van een andere zeer effectieve methode …plaats je producten op Amazon! Je kunt vrij eenvoudig een account aanmaken en gelijk profiteren van de enorme bezoekersaantallen die de website dagelijks heeft. Er zijn nog meer van dit soort platformen, maar Amazon is veruit een van de allergrootste.

Het plaatsen van je producten op Amazon, zul je met de juiste inspanningen veel extra inkomsten opleveren!

Je hiervoor aanmelden kan via het “Amazon Seller Center” …waarna je vrij snel kan starten met de plaatsing van producten.

Een goed begin is het halve werk …

Begin je met een nieuwe dropshipping website, importeer dan niet gelijk honderden al dan niet duizenden producten. Je bent natuurlijk razend enthousiast en denkt er direct meer verkopen mee te realiseren. Maar is dat ook echt zo?

Er is een reden waarom je beter met zo ongeveer 25 items kunt beginnen …en dat is met name tijd. Heb je een baan van 9 tot 5, of volg je wellicht nog een studie? Dan heb je echt geen tijd om bergen producten te optimaliseren. Het aanpassen van titels, maken van productomschrijvingen en afbeeldingen vernieuwen is een zeer tijdrovende bezigheid. Je kunt wel 25 items doen in een paar uurtjes tijd. Zo zorg je ervoor dat kwaliteit superieur is aan kwantiteit …en kun je wekelijks zo’n 20 -30 producten toevoegen.

Je hebt (zeker in het begin) helemaal geen bizarre hoeveelheden nodig om te verkopen …met een handjevol goede producten kan het ook.

Creëer een betrouwbaar merk

Je bent professioneel aan het ondernemen …waarbij het zaak is dat je representatief overkomt. Het creëren van een eigen merk, die de kracht

van jouw onderneming uitstraalt, is dan ook heel belangrijk. Je actief inzetten voor “brand awareness” zal leiden tot meer bezoekers en verkopen. Mensen doen namelijk graag zaken met bekende merken die betrouwbaar, klantgericht en eerlijk zijn naar hun klanten.

Wat ga jij doen met je voorsprong?

Je kent nu de beginnersfouten die bij dropshipping vaak worden gemaakt …nu is het aan jou om beter van start te gaan. Neem alle valkuilen ook echt goed door …zodat je er zelf niet intrapt.

Ben je al bezig met dropshipping? Zorg dan voor het aanpassen van de nodige issues …het zijn uiteindelijk de details die het verschil maken!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies